handdator

Visa fullständig version : MC-körning i busskörfält Göteborg

janric
2012-04-13, 18:45
4616

Under mässan På Två Hjul lyckades SMC Väst bjuda in Trafikverket, Transportstyrelsen, länsstyrelsen och Göteborgs Stad. Samtliga närvarade utom Göteborgs Stad, vars representant akut tvingades åka hem till sjukt barn. Hoppas barnet frisknade till snabbt.:angel:

Undertecknad och Maria Nordqvist fick en mycket givande diskussion. Myndigheterna gav sin syn på problematiken och hur de handlägger denna typ av frågor d.v.s. lokala trafikföreskrifter. Man kan väl säga att vi fick en del att fundera på.
Det har vi gjort under våren och tänker lämna in en ansökan om möjligheten att få köra mc i busskörfält i Göteborgs storstadsområde.

EFTERLYSES: Ni som ofta kör mc inom Göteborgs storstadsområde: Vi önskar era förslag på busskörfält där ni ser stor nytta av att få möjlighet att köra mc. Andra får givetvis också lämna förslag.

TÄNK TILL: Syftet med mc i busskörfält bör kunna motiveras med ökad säkerhet, miljövinster, minskad trängsel, framkomlighet. Inte minst med tanke på kommande trängselskatter.

Lämna förslagen genom svar på detta ämne är ni bussiga.

Jan Rickardsson
Serkr SMC Väst

TMax500
2012-04-13, 19:38
Nu är väl alla kommande nya busskörfält inte klara(?), men ett par dyker upp i skallen redan nu.

- Dag Hammarsköldsleden mot Linnéplatsen. Där tjockar trafiken till sig redan idag medan busskörfältet är ödsligt som på månen.
- Södra vägen söderut mot/anslutning till Korsvägen. De två filer som fanns förut har blivit en fil för bussar (i regel tomt där) och en för all övrig trafik till Mölndal, Eklandagatan, Liseberg, Örgryte (idiotiskt trångt - men det är väl så de vill ha det, trafik-bolsjevikerna...)

Baggen
2012-04-14, 07:20
Hei.

I Norge har vi kollektivfelt i de store byene. De er for buss og taxi. Der er det lov å kjøre MC. Det er fritt frem for MC, og det fungerer problemfritt.

roysan
2012-04-14, 10:57
Hej mc vänner jag kör mellan göteborg och kungälav varje dag där finnes det busskörfält en del bussar kör där men ser ofta att det ligger i vänster körfält varför det... jo visst det är själv klart att de bussar vill komma fram men ett fel har upp ståt det finns inga hållplatser mitt i ett kör fält utan det ligger på av farten/infarten som då ligger i höger kör =höger körfäl bussfil. de bussar som nu ligger vänster fil måste svänga till höger en buss har många döds vinklar i backspegelen.har trafikverket byggt bussfil till os som kör mc trafikverket göteborgs stad lika med en sopptipp

hamre
2012-04-14, 15:40
Hej mc vänner jag kör mellan göteborg och kungälav varje dag där finnes det busskörfält en del bussar kör där men ser ofta att det ligger i vänster körfält varför det... jo visst det är själv klart att de bussar vill komma fram men ett fel har upp ståt det finns inga hållplatser mitt i ett kör fält utan det ligger på av farten/infarten som då ligger i höger kör =höger körfäl bussfil. de bussar som nu ligger vänster fil måste svänga till höger en buss har många döds vinklar i backspegelen.har trafikverket byggt bussfil till os som kör mc trafikverket göteborgs stad lika med en sopptipp

Vad vill du egentligen säga med detta inlägget? Jag fattar inte ett smack av detta!!!

Cawwa
2012-04-14, 15:56
Det enda ställe jag spontant kommer på är just från Kungälv mot Göteborg. Vid köbildning vore det bra att få köra i bussfilen (som då ligger på högra sidan)
Inne i stan känns det vanskligt eftersom bussarna delar kördältet med spårvagnarna och har egen ljureglering. En del bussfiler leds direkt in på knutpunkter t.ex. Linneplatsen. Där är alla linjer fetheldragna. Skulle det vara tillåtet att korsa dom, eller var det tänkt att ändra detta till streckade?

janric
2012-04-14, 21:16
Tack för tipsen. Hoppas på fler inlägg med tips.

Jan

e7danne
2012-04-14, 21:57
Varför inte eftersträva att det ska gälla alla bussfält? (lokaltrafikfält undantagna)

TMax500
2012-04-15, 08:33
Varför inte eftersträva att det ska gälla alla bussfält? (lokaltrafikfält undantagna)Ja, varför inte alla? Det vore ju självklart den bästa och enda naturliga varianten.

janric
2012-04-15, 17:20
Varför inte eftersträva att det ska gälla alla bussfält? (lokaltrafikfält undantagna)

Jo, det var just en av funderationerna vi fick med oss.

Juristerna på länsstyrelsen, som prövar för det statliga vägnätet, förklarade att en sådan dispension inte får ge "lagstiftande verkan". D.v.s. det får inte bli så många eller stora undantag att själva lagregeln blir utan verkan (eller att det i praktiken blir en lagändring).
Lagändring eller förordningsändring är det vi i själva verket vill ha och hamna där norrmännen är idag. Det vill också säga att det är tillåtet överallt utom där det är förbjudet. Men dit når vi nog inte direkt m.t.p. hur frågan behandlats på riksplanet för inte så länge sedan. Men om man tänker så här - "droppen urholkar nog stenen så småningom". Därav förslaget att vi tar några få sträckor nu, några sedan ...

Jan R

namn
2012-04-15, 19:53
Spontant så kommer jag bara att tänka på E6 på Hisingen dvs H.Kärra-Tingstad båda riktningarna, men det är nog bara för att det skulle gynna mig, men söderleden är ju på god väg att få nya Bussfiler, vilket f.ö håller på att ske snart på varje led/gata/väg och på Lundbyleden startade nyligen ett arbete som ser ut att ge Västtrafik utökad yta.
Blir svårt att gissa hur trafiken kommer att fungera när tullarna tagits i drift, men att försöka få tillåtelse/undantag att köra bussfiler på dom stora lederna är nog ett bra första steg.
Om vi sedan får den chansen så tror jag det ligger på var och en att sköta sig och inte köra vårdslöst eller köra på otillåtna sträckor, en olycka händer så lätt och då har vi verkligen "skitit i det blå skåpet" för att få till fler sträckor.

Lycka till och kör snyggt!

wbr
2012-04-15, 22:43
...
Lämna förslagen genom svar på detta ämne är ni bussiga.

Jan Rickardsson
Serkr SMC Väst

Kan nämna befintliga busskörfält på Torslandavägen och Hjuviksvägen, här byggs också ett nytt vid Torslanda gamla flygplats. Utefter Torslandavägen är det nu under ombyggnaden av vägen stökigt o rörigt, EU-mopeder har här fått dispens och får köra i busskörfältet.

Zapp
2012-04-16, 08:48
Götaleden/Sankt Eriksgatan österut utanför Operan. Där är det ofta en lång ringlande seg kö fram till rondellen. Och en bussfil som är ganska tom.

janric
2012-04-16, 10:53
Spontant så kommer jag bara att tänka på E6 på Hisingen dvs H.Kärra-Tingstad båda riktningarna, men det är nog bara för att det skulle gynna mig, men söderleden är ju på god väg att få nya Bussfiler, vilket f.ö håller på att ske snart på varje led/gata/väg och på Lundbyleden startade nyligen ett arbete som ser ut att ge Västtrafik utökad yta.
Blir svårt att gissa hur trafiken kommer att fungera när tullarna tagits i drift, men att försöka få tillåtelse/undantag att köra bussfiler på dom stora lederna är nog ett bra första steg.
Om vi sedan får den chansen så tror jag det ligger på var och en att sköta sig och inte köra vårdslöst eller köra på otillåtna sträckor, en olycka händer så lätt och då har vi verkligen "skitit i det blå skåpet" för att få till fler sträckor.

Lycka till och kör snyggt!

Att vara egoist är tillåtet när man är motorcyklist så du är ursäktad.

Tack för tipset.:tummenupp

I övrigt delar jag din uppfattning om detta med nya bussfiler. Vi får avvakta och se utvecklingen där.

Tullfrihet för mc-åkare blir lök på laxen om vi tillåts köra i busskörfält.

Det samma!

Jan Rickardsson

Kalle B
2012-04-17, 15:22
Jag tycker man borde få köra i alla bussfiler. Då får man bort balanskonsterna mellan bilarna i de köerna i alla fall, sen blir det lättare att hålla isär vilka man får eller inte får köra i eftersom man blir "skyltblind" i sin egen stad.

janric
2012-04-22, 09:30
Hejsan!

Här blev det stiltje minsann.:confused:
Hade hoppats på många inlägg med önskemål om vilka busskörfält som är mest användbara för mc-åkare.

Ska tystnaden tolkas som att intresse saknas? Eller sammanfattas Göteborgsmotorcyklisternas intresse i inkomna svar?

Jan Rickardsson

TMax500
2012-04-22, 12:02
Tror att du skall tolka det som att det inte direkt är högtrafik här på forumet... Vill man ha fler svar - och det verkar behövas - så ställ samma fråga i fler forum. T ex sporthoj.com.

janric
2012-04-25, 14:39
Tror att du skall tolka det som att det inte direkt är högtrafik här på forumet... Vill man ha fler svar - och det verkar behövas - så ställ samma fråga i fler forum. T ex sporthoj.com.

Kan äga sin riktighet även om man hoppas på annat.
Provar även sporthoj.com.

baron
2012-04-25, 15:09
Väg 155 till Torslanda/Hjuvik är ett alldeles ypperligt ställe att införa detta då det även i framtiden ska bli bussfält. Ha det gött

gitsy
2012-05-12, 09:00
Tror inte någon hojåker blir ledsen eller besviken om SMC kan förhandla fram att det är tillåtet att köra i buss körfälten.
Man kanske kan göra det på "prov" ett tag för att utvärdera resultatet. och kanske med en begränsning mellan 0600-0900 och 1500-1800 vardagar och enbart infarts lederna då spårvagns trafiken ofta är i dessa fält inne i stan

mvh Anders

janric
2012-06-01, 15:10
Kan tänkas som en idé.

Återkommer.

Henjoh
2012-12-29, 14:59
Det har kommit in bra idéer på generella sträckor som infartslederna.
Det som är fördel för detta förslag är att man slipper saxa/slalomköra mellan bilarna. Detta ökar trafiksäkerheten då det blir onödigt trångt mellan fordonen när man kör emellan bilar/lastbilar och även lugnet i trafiken då det är ett avdelat körfält och Bilister slipper ha tvåhjulingar snikandes förbi ett par centimeter från dyrgripen.

Avarage
2012-12-30, 11:21
Personligen förstår jag inte juristernas argument att lagen skulle urholkas om man ger dispens till samtliga 2-hjuliga motorcyklister i samtliga busskörfältpå vägar med hastighetsbegrnsning 70km/h eller högre?

Vad är syftet med busskörfält på dessa vägsträckor? Att busstrafiken skall komma fram tid dvs. frakomlighet vilket självklart också gynnar miljön. Frågan man behöver ställa sig är väl i så fall om mc-trafik i dessa busskörfält skulle begränska framkomligheten för busstrafiken! Eftersom det var syftet med dem.

Svaret ges om man räknar andelen motorcyklister på dessa vägar i förhållande till busstrafiken under en vecka under sommartid. Och alla vi som kör eller har kört mycket hoj i eller kring Gbg VET svaret på frågan. NEJ motorcyklisterna är INTE så många till antalet att det nämnvärt skulle störa busstrafiken om ens något (då motorcyklister lätt kan slinka in i en lucka bland alla bilar och släppa förbi bakomvarande buss).

Dessutom finns redan lagar för bilister som inte omfattar motorcyklister. En bil får tex. inte köra mellan 2 körfält (köer) när övrig trafik står still för att snabbare komma fram medan vi motorcyklister FÅR (men med extra försiktighet så klart). Skapar denna skillnad problem för jurister eller trafikanter på ett sådant sätt att man inte skulle kunna tillåta skillnader i användning av busskörfält?

Mvh!
// Niklas

Marie
2012-12-30, 15:00
Nja... Man finge nog göra undantag för Harley, för de körs ju alltid så sakta att de skulle hindra busstrafiken.... :lemon:

Herr Fuggle
2013-01-01, 20:34
Dessutom finns redan lagar för bilister som inte omfattar motorcyklister. En bil får tex. inte köra mellan 2 körfält (köer) när övrig trafik står still för att snabbare komma fram medan vi motorcyklister FÅR (men med extra försiktighet så klart). Skapar denna skillnad problem för jurister eller trafikanter på ett sådant sätt att man inte skulle kunna tillåta skillnader i användning av busskörfält?

Mvh!
// Niklas

Nja, så är det väl inte? Alla fordon får köra om till vänster i samma körfält men vanligtvis får det inte, av praktiska skäl, plats med två bilar i bredd. Det betyder att en bilist kan, och får, köra om en motorcykel i samma körfält precis som tvärt om! Med samma försiktighet såklart!:tummenupp (Därför är det bara poliser på målade polishojar som håller till höger i körfälten!:D)

Men det finns/fanns tokbreda vägar med minimal vägrenen där det finns plats för tre bilar eller mer i bredd. Där sker omkörning till vänster i samma körfält är det tänkt. Den enda jag kan komma på är vägen mellan Norrtälje och Kapellskär. Där är tre i bredd inte ovanligt så jag brukar vänta lite när jag kommit av båten...:wink:

Du kör inte emellan två körfält utan gör en omkörning till vänster i det högra körfältet.:)
Omkörning får ske till höger om det omkörda fordonet ska svänga vänster eller om du ska höger och den omkörda rakt fram.

Avarage
2013-01-02, 07:42
Nja, så är det väl inte? Alla fordon får köra om till vänster i samma körfält men vanligtvis får det inte, av praktiska skäl, plats med två bilar i bredd. Det betyder att en bilist kan, och får, köra om en motorcykel i samma körfält precis som tvärt om! Med samma försiktighet såklart!:tummenupp (Därför är det bara poliser på målade polishojar som håller till höger i körfälten!:D)

Men det finns/fanns tokbreda vägar med minimal vägrenen där det finns plats för tre bilar eller mer i bredd. Där sker omkörning till vänster i samma körfält är det tänkt. Den enda jag kan komma på är vägen mellan Norrtälje och Kapellskär. Där är tre i bredd inte ovanligt så jag brukar vänta lite när jag kommit av båten...:wink:

Du kör inte emellan två körfält utan gör en omkörning till vänster i det högra körfältet.:)
Omkörning får ske till höger om det omkörda fordonet ska svänga vänster eller om du ska höger och den omkörda rakt fram.

Står trafiken still i 2 körfält får du med mc köra MELLAN... Vilket körfält kör du då i? Kör du om bilen till höger om dig eller till vänster om dig?

janric
2013-01-02, 09:38
Personligen förstår jag inte juristernas argument att lagen skulle urholkas om man ger dispens till samtliga 2-hjuliga motorcyklister i samtliga busskörfältpå vägar med hastighetsbegrnsning 70km/h eller högre?

Vad är syftet med busskörfält på dessa vägsträckor? Att busstrafiken skall komma fram tid dvs. frakomlighet vilket självklart också gynnar miljön. Frågan man behöver ställa sig är väl i så fall om mc-trafik i dessa busskörfält skulle begränska framkomligheten för busstrafiken! Eftersom det var syftet med dem.

Svaret ges om man räknar andelen motorcyklister på dessa vägar i förhållande till busstrafiken under en vecka under sommartid. Och alla vi som kör eller har kört mycket hoj i eller kring Gbg VET svaret på frågan. NEJ motorcyklisterna är INTE så många till antalet att det nämnvärt skulle störa busstrafiken om ens något (då motorcyklister lätt kan slinka in i en lucka bland alla bilar och släppa förbi bakomvarande buss).

Mvh!
// Niklas

Hej Niklas!

Först och främst - det kanske börjar bli dags att formulera ansökan om detta nu när vi vet hur busskörfölten ser ut efter alla ombyggnader. SMC Väst driver frågan med viss avvaktan.
Intresset för frågan i och med trängselskatterna kanske dessutom ökas.

Jag ger mig inte in på att besvara slutfrågan du ställer. Bara hänvisar till det jag skrev angående länsstyrelsejuristernas uttalande vid vårt möte vid mc-mässan i fjol ("ej lagstiftande verkan"). Och att det har varit tillåtet för andra än bussar att använda busskörfölt, bl.a. klass-1-moped vid Volvo Torslanda (om än tillfälligt p.g.a. vägbygget). Slutsats av detta frågas, kom.

Vi får hoppas att Stockholmsexemplet faller väl ut. Där pågår ju en behandling av samma fråga med Maria Nordqvist i spetsen för SMC.

Mvh,

Jan R

Herr Fuggle
2013-01-02, 11:31
Står trafiken still i 2 körfält får du med mc köra MELLAN... Vilket körfält kör du då i? Kör du om bilen till höger om dig eller till vänster om dig?

Du får köra mellan och till vänster om det finns två körfält!:tomte:

Så länge det inte är heldraget kan/får du ligga till vänster om streckade linjen, det är ändå omkörning till vänster av den högra bilen, men när det är heldraget måste du ligga till höger om linjen annars blir det omkörning på fel sida. Det betyder att om du kommer fram emot en korsning där båda bilarna ligger till vänster i sina körfält kan du inte lagligt ta dig förbi...:wink:

danssören
2013-01-03, 02:12
Jag tycker att vi kan köra alla på bussfiler bara men under rusningstrafik. Det blir bara under visa tider när det är som mest trafik. Det skulle öka framkomligheten mycket. Är det något som kan gå att genom föra?

Maru
2013-01-03, 09:44
Jag tänker i första hand på de bussfiler inne i centrum. Här bör ju rimligen MC få köra för att få flyt i framkomligheten. Men som nämnts i tidigare inlägg så bör samtliga bussfiler vara öppna för mc-förare.

Maru
2013-01-03, 09:45
Jag tycker att vi kan köra alla på bussfiler bara men under rusningstrafik. Det blir bara under visa tider när det är som mest trafik. Det skulle öka framkomligheten mycket. Är det något som kan gå att genom föra?

Vem gör bedömningen att det råder rusningstrafik?

Skye
2013-01-03, 11:43
Eftersom "haffa" inte ens kan råda över att vi i dag har vänstertrafik, då alla ligger så långt till vänster som möjligt trots att trafikbestämmelserna säger att vi ska ligga så långt till höger som möjligt och hjälpa fram de som vill komma förbi i snabbare takt så kör jag numer efter var det finns plats och är det av en händelse en bussfil, då kör jag där med.

E20 in mot stan från Partille är ett löjeväckande exempel. Låt folk ha sin trängsel i mittersta körfältet. Jag kör på det högra där det är tomt.

Hampe
2013-01-03, 13:41
Eftersom "haffa" inte ens kan råda över att vi i dag har vänstertrafik, då alla ligger så långt till vänster som möjligt trots att trafikbestämmelserna säger att vi ska ligga så långt till höger som möjligt och hjälpa fram de som vill komma förbi i snabbare takt så kör jag numer efter var det finns plats och är det av en händelse en bussfil, då kör jag där med.

E20 in mot stan från Partille är ett löjeväckande exempel. Låt folk ha sin trängsel i mittersta körfältet. Jag kör på det högra där det är tomt.

...och det är häpnadsväckande så snabbt förslummningen av trafikmiljön går. Länge skrattade man åt dom stockdumma Stockholmarna som inte kunde hålla reda på höger och vänster utan vinglade fram lite hur som helst.
Men nu har vi precis samma skit här i Göteborg också - bil-ister som helt enkelt inte verkar orka att vrida på ratten för en sidoförflyttning till rätt körfält. Kanske för att man kommer att behöva byta igen? "Onödigt jobb" typ...?

När man åker hem sena kvällar så ser man numera ofta helt ensamma bilister på motorvägen som ligger och skrubbar mitträcket utan en kotte i närheten. Mer än mig då.
...som äckelroar mig med att helt stilla och fint lägga mig bakom för att se om och när någon kommer upp ur källaren för att se sig omkring. Det kan ta ett tag...
I alldeles laglig hastighet, i helt fel körfält, helt omedvetna och totalt ointresserade ligger dom och surfar sig fram. Utan att jag blinkar på dem så finns det en del som plötsigt bara knycker till med ratten och kastar sig över i rätt körfält helt utan någon som helst koll. Dom brukar titta på mig som vore jag ett UFO när jag kör förbi. "Var kom han ifrån...?"

Sedan finns det andra som inte rör sig ur fläcken. Dom ligger kvar, avfart efter avfart i det som en gång hette "omkörningsfilen" och larvar på, antingen omedvetna om bilen bakom dem - eller kanske rent av tillfreds med situationen och utan att förstå det bisarra i det dom håller på med. Jag undrar vad det är som är så tilltalande med det vänstra körfältet? Jag undrar vad folk sysslar med istället för att köra sina bilar?

Men!

Det fanns ett ämne också! Man vill ju inte vara off topic, eller hur? ELLER HUR!?
Nä, just det.

Jag undrar hur lämpligt det är att köra MC i kollektivtrafikskörfältet egentligen? I vart fall så länge Värsttrafik har med saken att göra:

200 anmärkningar
Förra året kontrollerade trafikpolisen i Västra Götaland närmare 300 bussar. Över 200 fick anmärkning på grund av olika brister, oftast trasig belysning, bristande säkerhetsutrustning, defekta klämskydd i dörrarna och oljeläckage.

Flera bussar hade också slitna däck, glapp i styrningen, undermåliga bromsar, blockerade nödutgångar, trasiga bälten och läckande avgassystem.

I minst två fall saknades tillstånd för yrkesmässig trafik och i flera fall användes inte de digitala färdskrivarna.

19 personer dog och 82 personer skadades svårt i bussolyckor i Sverige förra året. Åtta av de dödade var fotgängare, nio bilister, en busspassagerare och en busschaufför.

Åtta av dödsfallen inträffade i Västra Götaland varav två i Göteborg.

– Det finns oerhört mycket att göra för bussföretagen, säger Steen. Ansvaret och säkerhetstänkandet har haft en djup svacka under flera år.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.836137-usla-bussar-ger-baklaxa?m=print

Oljerykande, oljedrällande, mörklagda lik med bromsar som rätt bra motsvarar deras bromsljus...
Göteborgstrafikens absoluta värstingar - stadsbussarna: är det lämpliga sparringpartners egentligen...?

H

Maru
2013-01-03, 15:51
Sedan finns det andra som inte rör sig ur fläcken. Dom ligger kvar, avfart efter avfart i det som en gång hette "omkörningsfilen" och larvar på, antingen omedvetna om bilen bakom dem - eller kanske rent av tillfreds med situationen och utan att förstå det bisarra i det dom håller på med. Jag undrar vad det är som är så tilltalande med det vänstra körfältet? Jag undrar vad folk sysslar med istället för att köra sina bilar?

Det som är tilltalande med vänster körfält är att det i körskolan kallades för omkörningsfält... det väcker en reaktion i reptilhjärnan... det måste alltså gå fortare där. Och jag har ju bråttom...:victorious: ;)
Man gör allt det där som man slipper göra när man kommer hem och... ändå inte hinner få tid till att vara med familjen... :wink:

Hampe
2014-06-29, 15:10
Valår, Almedalsvecka - vår kära politiker är sällsynt lyhörda och villiga att svara på frågor.
Men då gäller det att fråga något också!

SMC riktar under Almedalsveckan varje dag nya frågor till politiker från alla partier.
Söndagens frågor och svar här: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-stader/

Politikerna (som vill bli valda) säger att det finns ingen agenda som säger att man skall försvåra för motorcyklister i städer.
Men, dom säger också att det är frågor som bäst handläggs lokalt och regionalt.

Typ där bromsklossarna och surkarten sitter - i nämnder och utskott nära DIG!

Ställ frågor till lokala politiker!

SMC har ställt frågor till ledamöter i de åtta riksdagspartierna.. Självklart kan du och alla väljare ställa frågor till sina riksdagsmän inför valet. Många frågor som rör vår vardag beslutas lokalt i kommunerna. Det handlar till exempel om trafikstrategier, trafikplaner, underhåll, MC-parkeringar och motorcyklar i bussfiler. Motorcyklar glöms tyvärr ofta bort, särskilt nu då ökad cykling, ökat promenerande och ökat resande med kollektivtrafik är i ropet. Politikerna måste få veta att vi finns och vad vi vill. MC-frågor får inte hamna i tjänstemännens papperskorgar!

SMC föreslår därför att ni medlemmar själva ställer frågor till partierna i kommunerna inför valet. Det finns 290 kommuner och här kan alla kommuninvånare ställa frågor, påverka politiker och få till förändringar. De lokala politikerna borde inte ha någon annan uppfattning än riksdagspartierna i dessa frågor.

ett lysande exempel är frågan om MC i bussfil i Stockholm. Det finns 45 000 MC i trafik i Stockholms län och så gott som alla vill kunna köra i bussfilerna. Om tusentals motorcyklister börjar ställa frågor till alla partier om hur viktigt det är för er att få köra i bussfil borde partierna reagera. På riksnivå finns det inget parti som är negativ till detta. Efter valet kan man enkelt följa upp med kontakt till partierna i majoritet och fråga hur och när man tänkt infria vad man lovat. Maila gärna dina frågor och svar du fått till SMC.

Förslag på frågor, beroende på problem och möjligheter som finns i din kommun:

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska undantas från kravet att P-biljett, P-skiva och P-tillstånd ska läggas ovanpå fordonet i vår kommun?

# Anser ditt parti att motorcyklar och moped klass I ska parkera avgiftsfritt i vår kommun eftersom det inte finns något system för förvaring av P-biljett, P-skiva och P-tillstånd?

# Anser ditt parti att motorcyklar ska få använda kollektivkörfält om utrymme finns och det sker i samråd med det lokala bussbolaget?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska ingå i kommunens trafikstrategi och trafikplan?

# Anser ditt parti att motorcyklar och mopeder ska beaktas i planering, utformning och underhåll av kommunens gator och vägar?

Vi kan inte öva påtryckning dom som tagit besluten att bromsa och förstöra för motorcyklar i städerna - dessa är mycket sällan politiskt tillsatta, utan är vanliga grå tjänstemänniskor som vill ha det lugnt och skönt omkring sig med minsta möjliga uppmärksamhet kring det dom gör.

Enda sättet att påverka dem är att gå den politiska vägen - alltså genom den politiska ledningen av kommunen.
Grilla din politiker, förklara att detta är viktigt för dig som motorcyklist och väljare.
Detta är enda vägen att gå för att få ett MC-vänligare stadsklimat, och det är bara NU som politikerna är påverkbara,
Från och med valdagens morgon så kan man ju lista sig till vilken lampa som lyser igen...

http://www.ostersund.se/images/18.1ed30e7611ee117e73780003253/1351614943690/Kontorsentre.jpg

Engagera dig! Ställ krav! Snacka med dem, och framför vår syn på saker och ting.
Vem förlorar på att vi tar oss fram säkrare och enklare i staden...?

Hampe

Maria Nordqvist
2014-06-30, 07:28
Idag har vi nästa fråga som handlar om just MC i bussfil: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/
Det finns 52 000 motorcyklar i trafik i Västa Götaland. Tänk om ni som bor i och runt Göteborg skulle ställa fråga till de politiska partierna ?
Eller de 45 000 MC-ägare som finns i Stockholms län. Ni kan göra skillnad!

Kapten Stofil
2014-06-30, 12:28
Samma problem här med länken

Kapten Stofil
2014-06-30, 12:31
Det som är tilltalande med vänster körfält är att det i körskolan kallades för omkörningsfält... det väcker en reaktion i reptilhjärnan... det måste alltså gå fortare där. Och jag har ju bråttom...:victorious: ;)
Man gör allt det där som man slipper göra när man kommer hem och... ändå inte hinner få tid till att vara med familjen... :wink:

Det är väldigt förbjudet att köra i vänster körfält om man inte kör om. Om jag inte minns fel är det värt 1500:- i böter. Eller skulle vara det, om polisen brydde sig om det...

Maria Nordqvist
2014-06-30, 15:14
Nytt försök med länken. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/