handdator

Visa fullständig version : Vägverkets idioti..

Räven
2007-04-21, 16:58
Nu håller vägverket få att förstärka vägkanter med singel ca 20 mm grovt.
I kurvorna drar drar lastbilar å släpar upp singeln på asfalten. Riktigt farligt för oss på Mc. Så ser upp där ute,kanske är er favoritväg blivit förvandlad till en riktig dödsfälla.
Mvh, Räven

busdriver
2007-04-21, 17:37
Körde idag från Växjö söderut mot Jät som är en populär Mc-väg och där har precis detta hänt: i kurvorna ligger det sten på vägbanan .Jag tror att ansvaret ligger hos NCC eftersom dom har hand om vägskötseln söder om Växjö ( på anbud från Vägverket ). Dom har platskontor i Väckelsång: Ring dit, det skall jag göra för detta är verkligen farligt för oss MC-åkare.

jan-olovj
2007-04-21, 18:59
En varning till, vv. ha börjat laga vägbanan genom att ösa ut flytande asfalt och sedan lägga på fint kross ovanpå, så nu har de gjort delar av vägbanan skithal. Detta gäller i Ljungby komun. Vi får bara hoppas att de sopar vägen efter sig så inte hela sommaren blir förstörd.
Jan-Olov

Hasse
2007-04-21, 20:12
Körde idag från Växjö söderut mot Jät som är en populär Mc-väg och där har precis detta hänt: i kurvorna ligger det sten på vägbanan .Jag tror att ansvaret ligger hos NCC eftersom dom har hand om vägskötseln söder om Växjö ( på anbud från Vägverket ). Dom har platskontor i Väckelsång: Ring dit, det skall jag göra för detta är verkligen farligt för oss MC-åkare.

Aj då har metoden spritt sig mera i landet.
I Sörmland har man tillämpat metoden i ett antal år nu.
Det är entreprenörernas arbetsmetod och VV verkar inte ha någon riktig koll och
förståelse av allavaret i metoden.
SMC som jobbar med frågan och har väl kommit en bit på väg då 1000 mil (enligt öv.)
av väg farliga för MC skall inrapporteras för åtgärder.
Ring in vägsträckan till SMC
som farlig.

Eller kontakta Ina i Uppsala, se tråd:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=705
hasse

Lucky Luke
2007-04-22, 20:48
Eller kontakta Ina i Uppsala, se tråd:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=705
hasse

OBS! Projektet i den tråden gäller bara i Uppsala Län.

Men, SMC har ju projektet 1000 mil mc-väg som Maria skriver nedan.

Maria Nordqvist
2007-04-23, 07:40
1000 mil väg handlar om att peka ut vägar i HELA Sverige. Det är en del av handlingsprogrammet MC på väg. SMC ska peka ut vägar som vi kör mycket på. Vägar som vi vill ska förbättras i första hand ur ett mc-perspektiv. Förstärkta stödremsor för att minska grussprut är en åtgärd som både SMC och Vägverket vill satsa på. Fyll i vägar och vad som bör åtgärdas på: http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=2146

Hallandsexpressen
2007-04-23, 16:19
En varning till, vv. ha börjat laga vägbanan genom att ösa ut flytande asfalt och sedan lägga på fint kross ovanpå, så nu har de gjort delar av vägbanan skithal. Detta gäller i Ljungby komun. Vi får bara hoppas att de sopar vägen efter sig så inte hela sommaren blir förstörd.
Jan-Olov
Om de - vilket händer titt som tätt - underlåter att skylta om slirig vägbana så är det lagbrott. Då ringer man förslagsvis VV i aktuell region och kollar vem som utfört entreprenaden, och ber om namn på ansvarig arbetsledare. Honom polisanmäler man sedan personligen, för brott mot Trafikförordningen 2. kap 10§. Det är enda sättet att få dem att lära sig.
Se till att ha ordentligt på fötterna med både vittnen och helst tydliga foton.

jan-olovj
2007-04-23, 18:27
Det var riktigt skyltat där jag såg, men det hjälper inte när det ligger ett tjockt lager med lösgrus ovanpå asfalten. Jag får bara hoppas ett entreprenören sopar upp överskottet omedelbart, men det får vi nog se i stjärnorna efter.
Jan-Olov

Hasse
2007-04-23, 23:00
[QUOTE=Hasse;6876]Aj då har metoden spritt sig mera i landet.
I Sörmland har man tillämpat metoden i ett antal år nu.
Det är entreprenörernas arbetsmetod och VV verkar inte ha någon riktig koll och
förståelse av allavaret i metoden.
SMC som jobbar med frågan och har väl kommit en bit på väg då 1000 mil (enligt öv.)av väg farliga för MC skall inrapporteras för åtgärder.

se:
http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=2146

Boxerknutte
2007-04-27, 21:07
Hej!

Jag har också kört på dessa vägar i Ljungby kommun.

Att lägga på flytande asfalt och sedan en massa lösgrus som trafikanterna skall trycka ner innan (förhoppningsvis) vv sopar undan överflödigt grus är endast ett sätt att snåla på vägunderhållet. Denna metod är ett satans gissel för alla som är rädda om sina fordon och värnar om trafiksäkerhet. Metoden resulterar i stenskott och asfaltsstänk och till och med farliga incidenter. Nu menar jag inte de grusvägar som hårdgöres på detta sätt utan där vv "lagar" vägarna med denna metod.

Jag, som inte bara åker motorcykel utan har veteranfordon som hobby och har en relativt ny bil som vardagsfordon, AVSKYR denna metod.

Jag är av fredlig natur och tycker inte om allt för mycket uppståndelse men när det gäller denna metod att "laga" vägar pga snålhet så skulle jag inte ha något emot att näst in till "sabotera" utrustning som används för denna misserabla "lagnings" metod!

Robert

Räven
2007-05-03, 07:41
Soppebilar ser man aldrig på småvägar nu för tiden. i september har trafiken blåst bort lösgruset???
Lilla lastbilen med oljegrus har varit ute blekinge. Ni vet han med oljegrus å skyffel som lägger ett par skyfflar här å var och tramparfast 2 gånger med vänster stövel. Se upp där ute..
Räven