handdator

Visa fullständig version : Skåne - Munkedal, genom Halland

Mathias
2012-01-11, 18:21
Hoppas det finns lite folk här.

Till Sommaren (sensommaren) är tanken att jag ska upp till SMC Riks årsmöte och det är lika bra att planera i tid. :p

Nu skulle jag vilja ha förslag på trevliga, roliga vägar att köra upp.

En tanke är:
http://g.co/maps/4cesr

Eslöv-Örkelljunga-Knäred-Spenshult-Forup-Svenljunga-Dalsjöfors-Fristad-Vårgårda-Trollhättan-Ödeborg (Färgelanda Golfklubb)-Munkedal-Vann Spa. 438 km enligt google maps.

Har jag valt en skittråkig väg, eller?? :confused:

Ge förslag på ändringar. Inga motorvägar (blir det om det regnar den dagen vi ska köra).

Tempo: En VFR med 2 pers och packning, runt hastighetsbegränsning.

Nalleman
2012-01-11, 21:01
Hej. När du är i Trollhättan fortsätt till Vänersborg och kör vägen över Stigen till Färgelanda istället.
Vägen mellan Färgelanda Golf klubb och Munkedal är ett mycket bra val.

Björn Forssell
Munkedal

Mathias
2012-01-11, 22:34
Något sånt här http://g.co/maps/3nheg

Mimmi
2012-01-12, 01:37
Hej!

Så här ser mitt förslag ut. Jag har ändrat rutten mellan Kalv till strax norr om Sollebrunn. Detta är i mina trakter, (bor i Kinna) så här hittar jag bra, och har valt en annan sträckning som jag tycker är trevligare och vackrare.

http://g.co/maps/kpdzn

TMax500
2012-01-12, 08:59
Tummen upp på den, Mimmi. Åtminstone till de delar som jag känner igen och har kört. T ex är Rydal-Hyssna en kanonsträcka, slingrig 70-väg i vacker landsbygd. Rentav svårt att köra så fort som 70 på delar av vägen som svänger extra mycket... Men det finns många andra sträckor som är pärlor i "din" rutt.

Mathias, har du gott om tid och gillar kurvor så har jag ännu ett förslag.

Spana in sjön Anten (nordväst Alingsås). Din planerade rutt längs väg 190 väster om sjön är rak och snabb. Typ bred 90-väg och därmed inte så inte mc-vänlig. Kör du istället öster om sjön så får du en sträcka som heter duga. Svänger som sjutton och omgivningarna är även här mycket vackra. Sjön, byar, gårdar, fält. En riktigt "specialsträcka" som är värd en utflykt i sig.

Sväng av 190:an vid Antens museijärnväg (svårt att missa den), kör mot Långared (tror jag det står på skylten). Fortsätt sedan dit näsan pekar tills sjön är passerad. Kör mot Loo/Sollebrunn. Sväng sedan mot Sollebrunn. Och efter ett par mil så är du tillbaka på 190:an - med varma bromsar, heta grenrör och ett leende :) - och kan fortsätta färden. Är inte helt säker på vad det står på skyltarna, men via Google Maps så fram går det rätt tydligt hur "högervarvet" går.

Mathias
2012-01-12, 09:12
Tusen tack för tipsen. :angel:

sannybo
2012-01-12, 18:05
Sväng av 190:an vid Antens museijärnväg (svårt att missa den), kör mot Långared (tror jag det står på skylten). Fortsätt sedan dit näsan pekar tills sjön är passerad. Kör mot Loo/Sollebrunn. Sväng sedan mot Sollebrunn. Och efter ett par mil så är du tillbaka på 190:an - med varma bromsar, heta grenrör och ett leende :) - och kan fortsätta färden. Är inte helt säker på vad det står på skyltarna, men via Google Maps så fram går det rätt tydligt hur "högervarvet" går.

Jo, det står Långared på den skylten. Står även MC-verkstad på en skylt där.
När du har passerat Långared och åkt några km kommer du till Loo. Där ska du svänga till vänster mot Sollebrunn.
Som sagt, mycket goa vägar här, men se upp efter Loo-korsningen, många goa 90 graderskurvor mellan fälten, öppen sikt så att du ser eventuellt möten, men bilarna/traktorerna drar upp väldigt mycket grus längs denna sista sträckan ibland.
Bor precis vid denna vägen, så detta är min egen lilla knixkörningssträcka :D
Ofta när jag ska in till Alingsås så åker jag denna sträcka bara för att den är så rolig.

Mathias
2012-01-12, 20:21
Som det är nu så blir det: http://g.co/maps/r4r6r

Tack för tipsen än en gång.

Mimmi
2012-01-12, 21:28
Hej!

Kul att Du uppskattade mitt ruttförslag.
Men jag rekommenderar Dig att Du jämför rutten med en riktig vägkarta; detta därför att många ortnamn saknas i Googlekartan. Och då kan det ju vara lite svårt att navigera när man inte vet vilken ort man befinner sig i, eller skall svänga av vid/i.

Mathias
2012-01-12, 22:03
Jodå, Papperskarta och gps samt noter lär det bli. :D