handdator

Visa fullständig version : Hjälp med hjälmval - expertråd önskas

Agile
2011-12-22, 15:59
Har kasserat min hjälm och är nu på jakt efter en ny. Har kört upp några Shoei XR1000 men de finns ju inte längre, och nya XR1100 är ändrad på nåt sätt så den sitter inte bra längre :(.

Har nu testat Arai Chaser i S och M och har lite frågor på det.

1. Är det en bra hjälm att kasta i backen med huvet i? Vindbrus och komfort är naturligtvis viktiga detaljer, men säkerheten före allt.

2. Jag har fått lära mig att en hjälm (som allt annat) ska sitta så tight som möjligt utan att klämma och göra ont. Saken är att M är "skön", men förmodligen lite för stor enl. ovan kriterie. S däremot är lite liten och "kommer inte riktigt" ned på huvet, men klämmer inte.

Jag har nu testat M med utbytt inredning och den blir bättre, men är fortfarande aningen "rymlig". Vid nytt test av S (idag) känns den sådär tight att man blir irriterad, men får inte ont. Mitt minne säger att den då kommer "ge sig" och bli bra efter några körningar. Men frågan kvarstår om "höjden" på den, alltså att den inte riktigt kommer ned över haka/nacke osv..

Ps. Är nyklippt så mindre hår än så här kommer jag nog inte ha på många år.

Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag välja? Har jag missat nåt?

Cawwa
2011-12-22, 17:26
Ja alltid samma problem när man skall köpa ny hjälm.
Det jag hört är precis detsamma som du, hjälmen skall sitta still när du håller i den och försöker att vrida på huvudet. För tre år sedan köpte jag en Arai Chaser S, den enda som uppfyllde de kraven. Den enda som inte kändes som om den satt liksom ovanpå. Shoei passade perfekt förut men inte den nyare då och speciellt inte den öppningsbara "korvätar"-hjälmen.
Nu när jag slängt den i backen, utan att huvudet satt i den, så provade jag igen. Shoei XR1100 satt nu som en smäck ... :) ... avaktar ändå för jag vill ha en offroad hjälm också.
Arai och Shoei måste väl ändå vara bland de bättre när det gäller säkerhet väl?

Syster-Tysk
2011-12-22, 18:08
Har kört med xr1000 men har nu kostat på mig en arai quantum och en rx-7 gp.
Tyckte inte chasern höll måttet. Tror man kan få bättre, eller lika bra för samma pengar.
Annars kan Shuberts SR-1 vara värd en titt. http://www.helmetcity.co.uk/Schuberth-SR1-New-for-2011_B2481V.aspx
Vi har ju annars erbjudande på caberg vilka ska vara bra, har dock ingen erfarenhet.
Vet att Per Gjers uteslutande kör med AGV vilka är bra, men har nog en passform som inte passar alla.
Lycka till!

Peter_senior
2011-12-22, 19:19
Hej.

Arai Chaser – Köpte en sådan för ett år sedan. Således har jag kört en säsong med den. (Har även en gammal X-lite.)

Chasern immar inte mycket eftersom det finns många olika ventilations hål som man kan öppna efterhand som temperaturen stiger i hjälmen. Imma var ett problem med X-lite:n. Tycker att den inte att Casern brusar så mycket heller. (Har alltid öronproppar). Jag använder glasögon och dessa får man lätt in eftersom bågen kommer i en skarv mellan övre och nedre stoppning. Nöjd!:lemon:

Huvudformen avgör väl vilken hjälm man kan ha. Shoei hade jag först tänkt köpa men då jag provade lite olika modeller hamnade glaset oftast för högt upp i mitt fall.

/Peter

micke.r
2011-12-22, 19:33
Arai Chaser är väl en aningens enklare hjälm ??

Har man Shoei huvve så har man alltid... Annars har man förmodligen Araihuvud !
Om du har så litet huvud så testa Shoei XR 1100 i stl S...

Precis som du gjorde, kolla vilket skal det är till respektive hjälmstorlek - ibland kan det vara samma skal på två storlekar, men lite olika inredning

Andra spännande märken är Arioh's värsta modell (kolfiber) samt Shark

/M

Mathias
2011-12-22, 19:41
Jag hade en Shoie XR1000 innan jag gick över till HJC, en R-PHA 10.

Agile
2011-12-22, 22:24
Arai Chaser är väl en aningens enklare hjälm ??

Har man Shoei huvve så har man alltid... Annars har man förmodligen Araihuvud !
Om du har så litet huvud så testa Shoei XR 1100 i stl S...

/M

Är Chaser "enklare"? Jag har ingen koll på hjälmar alls längre. Hittade XR1000 för ett gäng år sen och sist jag var tvungen att byta åkte jag helt enkelt bara och köpte en ny likadan, men redan då var det i sista svängen för XR1100 hade redan kommit. Jag har liksom inte brytt mig på 5-6 år.

XR1000 har jag som sagt haft ett par av och den var kanon, men XR1100 sitter inte alls lika bra. Nånting har hänt med den :(

Gaarrhhhggf.. Hatar att behöva ägna tid åt sånt här. Framförallt när det gäller nåt som jag tycker är så viktigt!

Shark? Är inte DET "enklare" om nåt? Minns att min första hjälm var Shark och den kändes rätt kalle anka jämte shoei & arai..

RX7-GP och Quantum...

RX7 GP testade jag också. Satt skönt men kände faktiskt också lite stor i M och alldeles för liten i S.. Jag vill ha en S-åenhalv! Sen känns det som väldigt mkt pengar för nåt som säkert går i backen snart igen iaf :(. Även om man inte kan värdera säkerhet, så kan man visst värdera säkerhet och när priset är så högt att man inte har råd att köra så är det för dyrt. 3-6000 / säsong kan jag lägga på hjälmar, men inte 9´. Kraschbudgeten täcker inte så dyra hjälmar tyvärr.

Sen kan jag ifrågasätta hur mkt extra säkerhet man egentligen får för de där sista tusenlapparna, egentligen. Men jag kommer säkert omvärdera det när jag får en riktig inkomst eller barn.

Quantum? Vad är det? Prisläge, bra? Passform i stil med...?

MiaSyrra
2011-12-23, 01:32
En hjälm måste gå "ner" ordentligt på huvudet. Det får inte finnas luft ovanför skallen innanför hjälmen. En bra hjälm töjer sig knappt en halv storlek på längden dvs räknat från pannan och bakåt. Den får inte töja sig mycket bakåt, den delen av skallen är ömtåligast för stötar. Prova olika skal, vissa har "rundare" skallform, andra har mera avlång skalle. Viktigt att hjälmen passar rätt. Det ska inte gå att få hjälmen att vicka om man vrider huvudet åt höger-vänster, då får man byta innerkuddar. Shoei har en bra instruktionsbroschyr hur man provar ut en bra hjälm. Efter 3-5 år har fodret i hjälmen töjt sig så det inte skyddar mot stötar längre, byt hjälm. Hellre en billigare hjälm som byts ofta än en svindyr som man behåller för länge. HJC hjälmar får ny generalagent nu till nyår, De gamla hjälmarna säljs ut med 35 % rabatt. Dags att fynda, bra hjälm som håller länge.

Carnivore
2011-12-23, 11:35
Jag har kört med Chasern ett par år och tyckte den var kanon och det gick utmärkt att dimpa i backen med den på huvudet... :fail
Men när jag då var tvungen att köpa ny hjälm så vart det en Viper-GT då den var på utförsäljning (utgående) och helt plötsligt är jag inte så impad av Chasern längre. Den här har mindre vindbrus, bättre hantering av utandningsluften så man inte får imma vilket jag fick i chasern trots pinlock.
Den nedfällbara flärpen i hakan på Vipern gör otrogligt mycket för vindbruset, den saknas på Chasern.

Skulle jag köpa ny igen skulle jag nog kolla på RX7:an och leta efter nån lackering som utgått = billiga (typ 5000:-).

Ja, de jag listad är Arai, jag har tydligen Araiskalle då Schoei inte alls funkade på mig.

Och nej, du får inte mer säkerhet för pengarna, men du får mer komfort för pengarna däremot när du väljer en dyrare hjälm.
Eller nja, när du väljer en "bättre" hjälm... dyrare är inte alltid bättre. ;)

Agile
2011-12-23, 12:12
Och nej, du får inte mer säkerhet för pengarna, men du får mer komfort för pengarna däremot när du väljer en dyrare hjälm.
Eller nja, när du väljer en "bättre" hjälm... dyrare är inte alltid bättre. ;)

Lite så jag kände.. Skulle inte köpa korvätarhjälm, plasthjälm eller nåt halvbilligt med fokus på komfort. Men från 4000 < 8000 i "sportsegmentet" känns det som du säger mest som att det handlar om komfort. Och eftersom jag är på ekonomisk diet som student och räknar med att det kommer "gå åt" en del hjälmar så åker jag hellre mkt hoj, än står bredvid med en imfri hjälm ;)

Ska nog ta en tur hem till Sthlm och springa runt alla butiker samt mässan.. Har fått en massa bra tips, länkar och saker att tänka på.

Helst vill jag inte köpa nåt utgående då det innebär att jag får samma dilemma nästa gång:(.

Peter1980
2011-12-23, 12:31
Passform är allt.

Nu är jag ingen hjälmexpert själv, men var runt på ungefär alla ÅF som säljer hjälmar i Sthlm för nåt år sen, alla sa samma sak:
Det får inte vara något "glapp" ovanför huvudet till "taket" i hjälmen.

Känns ganska logiskt dessutom, om man tänker en vurpa där man dyker på skallen, har man ett glapp i hjälmen blir det då 2 smällar. En när man slår i backen, och en extrasmäll när huvudet slår i insidan av hjälmen pg a glappet.

Jag kör en X-Lite 701 nu, sitter okej, men ska köpa en ny. Shoei XR1100 passar inte alls. Får "glappet" ovanför skallen i dem.
Tyvärr, eller hur man ska uttrycka det, så är chasern den som sitter absolut bäst på mig. Är ju bra för ekonomin såklart, men hade gärna lagt några tusenlappar extra på en ännu bättre hjälm. RX-7:an och GP:n sitter tyvärr helt annorlunda än chasern på mig. Med båda dessa får jag ett tryck i pannan som gör ont redan efter den korta tid man har den på sig i butiken.

Så åk till nån välsorterad ÅF och prova allt. Om det är så att en lite billigare hjälm, med t ex mer vindbrus osv passar ditt huvud bättre än en dyrare som kanske är tystare så är det nog ändå den billigare du ska satsa på.

Hjälmen köper du sen givetvis från typ fc-moto, helmetcity eller racevisors ;)

Carnivore
2011-12-23, 13:27
Eller Helmetcity.co.uk har jag för mig att Hansi brukar rekommendera.
http://www.helmetcity.co.uk/Arai-RX7-GP-Clearance_B22WXB.aspx

Vad gäller utgående så ändras modellerna alltid lite grann men med utgående kan det också menas lackeringen och inte själva hjälmen... t.ex. har Rollersmc några RX7 för 3990:-.

Vad som, testa, känn och klämm.

Och skall du till mässan är det nog läge att boka om resan... den är i GBG och inte Sthlm. ;)

Lotek
2011-12-23, 14:26
Passform är allt.

Nu är jag ingen hjälmexpert själv, men var runt på ungefär alla ÅF som säljer hjälmar i Sthlm för nåt år sen, alla sa samma sak:
Det får inte vara något "glapp" ovanför huvudet till "taket" i hjälmen.

Känns ganska logiskt dessutom, om man tänker en vurpa där man dyker på skallen, har man ett glapp i hjälmen blir det då 2 smällar. En när man slår i backen, och en extrasmäll när huvudet slår i insidan av hjälmen pg a glappet.

Jag kör en X-Lite 701 nu, sitter okej, men ska köpa en ny. Shoei XR1100 passar inte alls. Får "glappet" ovanför skallen i dem.
Tyvärr, eller hur man ska uttrycka det, så är chasern den som sitter absolut bäst på mig. Är ju bra för ekonomin såklart, men hade gärna lagt några tusenlappar extra på en ännu bättre hjälm. RX-7:an och GP:n sitter tyvärr helt annorlunda än chasern på mig. Med båda dessa får jag ett tryck i pannan som gör ont redan efter den korta tid man har den på sig i butiken.

Så åk till nån välsorterad ÅF och prova allt. Om det är så att en lite billigare hjälm, med t ex mer vindbrus osv passar ditt huvud bättre än en dyrare som kanske är tystare så är det nog ändå den billigare du ska satsa på.

Hjälmen köper du sen givetvis från typ fc-moto, helmetcity eller racevisors ;)

Skäms...Att prova på mässan är väl en sak, men att åka till en affär, nyttja deras lager och sen beställa på nätet??

Carnivore
2011-12-23, 14:31
Skäms...Att prova på mässan är väl en sak, men att åka till en affär, nyttja deras lager och sen beställa på nätet??

Själv är jag duktigt nöjd med hjälpen man får på Lelles, kunnig och ändå till bra pris... visst, nån hundring billigare på nätet men det är värt de hundringarna för den service man får.
Senaste 2 hjälmarna är inköpta där.

Agile
2011-12-23, 15:46
Jag älskar internet. 2 små (?) forum har gett mig så jäkla mkt input samt flera bra länkar (internet) till ännu mer bra input!

Hur överlevde våra föräldrar sin ungdom egentligen?

martin2011
2011-12-23, 18:05
Jag kör med uppdaterade arai chaser V. Prova den, samma passform som vanliga chaser men lite annan inredning.
Har också haft shoei xr1000 senast men den var för låg & klaustrofobisk och töjde sig aldrig tillräckligt för mig. Det var sista gången jag köper en riktigt tajt hjälm.

Peter1980
2011-12-23, 22:51

Skäms inte det minsta. Jag köper där priset är bäst.

Som Carnivore skriver, om det skiljer några hundralappar hos en ÅF i Sverige så köper jag givetvis där för servicens skull, men när "servicekostnaden" handlar om ett par tusenlappar så importerar jag.

Det handlar om konkurrens, och det är knappast en viss handlare jag gynnar genom att handla där, utan en generalagent som tar feta marginaler.

Hursom, det är en helt annan diskussion. Finns en tråd på sh om det vill jag minnas.

Syster-Tysk
2011-12-24, 22:20
RX7 GP testade jag också. Satt skönt men kände faktiskt också lite stor i M och alldeles för liten i S.. Jag vill ha en S-åenhalv! Sen känns det som väldigt mkt pengar för nåt som säkert går i backen snart igen iaf :(. Även om man inte kan värdera säkerhet, så kan man visst värdera säkerhet och när priset är så högt att man inte har råd att köra så är det för dyrt. 3-6000 / säsong kan jag lägga på hjälmar, men inte 9´. Kraschbudgeten täcker inte så dyra hjälmar tyvärr.

Sen kan jag ifrågasätta hur mkt extra säkerhet man egentligen får för de där sista tusenlapparna, egentligen. Men jag kommer säkert omvärdera det när jag får en riktig inkomst eller barn.

Yes! RX7-GP är dyr men bästa hjälmen jag ägt!
Den var för liten för mig med, men det anpassar sig efter en kurshelg i sadeln, första helgen tyckte jag den var piss, efteråt var den sååååååå bra!!! :-)
Den har något tunnt med stoppning och tryckte mot pannan lite hårt i början, men efter en varm dag på hojen så började den ge efter och blev mer eller mindre formad efter mitt huvud.
Att stoppningen är tunn och den känns hård stör inte, utan den snarare känns tight och smidig.

Quantum är en ny-gammal modell av Arai. Det är Sport-hjälm som är mer stoppning i än GP modellen och därmed lite mjukare.
Jag tycker den är underbar, men GP modellen är snäppet bättre. Jag har den gammla modellen, vilket innebär ett mindre visir och sikten blir inte lika bra som de nya, eller min GP hjälm. Men det är en Mick Doohan Edition vilket är bra för coolhets faktorn! ;-)
Jag skulle vilja jämföra den med XR1000, men med ett mjukare tyg på stoppningen (typiskt arai tyg), alltså inte själva stoppningen utan tyget som omsluter den.

Modeller Viper passar inte mitt huvud lika bra, men är säkerligen även den en kanon hjälm. Verkar vara snarlik Quantum i modellen, men är av annan passform.

Chaser är en av de billigare modellerna, men eftersom Arai är ett bra märke så är det typ samma sak som att säga att Boxter är Porsches billigare modell, det är ändå en Porche! ;-)

Jag har hört olika saker när man jämför Arai och Shoei. Vissa menar att de fått mer turbulens på sina Arai än Shoei, men jag tycker motsatsen.
Jag personligen upplever Arai som aningen bättre än Shoei.
Så det är nog tycke om smak.

När man köper hjälm så se till att du har en bra handlare som du har god kontakt med, och be att få provköra en hjälm. Det har jag fått göra och är det bästa tipset inför ett hjälmköp!

GJ och en god ny hojsäsong!

Marie
2011-12-25, 13:29
Efter 3-5 år har fodret i hjälmen töjt sig så det inte skyddar mot stötar längre, byt hjälm.

Vad jag förstår så är en hjälm godkänd så länge man kan tyda godkännandemärkningen, och i så fall duger min Schuberth Concept från 2005 många år ännu.
Den är dessutom riktigt bra, det vet jag av egen erfarenhet, för den skyddade skallen på mig när jag vurpade på svartis i januari 2007. Både gammal och beprövad, perfekt alltså!
Att den dessutom sitter skönt gör ju inte saken sämre. Den är som ett par väl ingångna skor. Alltså känner jag ingen större motvilja mot att använda den till skillnad mot de där resårsnoddarna i bilen, för dem glömmer jag bort allt som oftast.

zettan
2011-12-25, 18:38
Köpte en "skön" Chaser, men satte i större kindkuddar.
Smaken är som baken. Köp det du gillar bäst. En "för liten" hjälm är nog ingen höjdare heller...

Robbie
2011-12-26, 22:03
Jag har kört med en Chaser och sen med en Corsair.

Jag tycker att corsair kommer ned bättre på mitt huvud än vad chaser gjorde.

Kan vara värt att kolla in RX-7 Corsair om man vill ha en riktigt bra hjälm men tycker att RX-7 GP är för dyr. Större chans att hitta deals på den också tror jag.

/Robert

suzuki-micke
2011-12-26, 22:44
jag har "laborerat" med en rx-7 tills jag fick superpassning!!
köpte 2 st "hjässinlägg" + 2 uppsättningar kindkuddar i olika storlekar (skalet tror jag bara finns i 3 storlekar resten är olika innehåll)
visiret (med pinnlock imfri dubbelvisir) funkar kanoon!! har 3 par o byta med (klar , mörk , kolmörk)
men som sagt var ....det kostar att ligga på topp + att alla har olika huvudform....

Bansaie
2011-12-27, 22:03
Vad ska jag tänka på? Vilken ska jag välja? Har jag missat nåt?
Jag tycker man kan sammanfatta tråden som följer. Titta inte så mycket på vilket märke det är på hjälmen utan köp en som i första hand sitter bra. Därefter kan man titta på vikt, vindljud och andra finesser.

Har en kollega som nästan bara kan ha vissa AGV-hjälmar för det är de som passar hans huvudform bäst och han får leta som tusan innan han hittar nått som sitter bra.
Själv provade jag ett stort antal olika hjälmar i våras och hittade Marushin 999RS som satt som en smäck på mig. När den sen dök upp på höstrean för halva priset slog jag till fast jag inte hade ett alldeles akut hjälmbehov.
Fick en, i mitt tycke, kanonhjälm som satt bra och dessutom är en av de lättaste på marknaden (utan att vara kolfiber). Det jag fick göra avkall på var färgen, då det inte fanns kvar min storlek i den färgen jag helst ville ha. Sen är den kanske inte den tystaste hjälmen på marknaden, men jag kör ändå med öronproppar för min gamla HJC brusar ordentligt och Marushin hjälmen var i.a.f. lite bättre så det blev ändå ett litet uppköp på ljudsidan.

Ove 60+
2011-12-27, 22:32
:D Haft hjälmar av flera "godkända" märken som suttit som pottor på skallen. Provade en Biltemahjälm som satt perfekt bortsett från lite kläm på örtipparna. Köpte direkt och är helnöjd. Den har samma kvalitetsmärkning som dom sk. kvalitetshjälmarna och har klarat sig bra i tester.

Vindbruset kunde gärna varit något lägre men jag kan köra utan proppar i öronen om jag inte är på långtur. Turbulens är nu nästan försumbar men har varit ett problem med andra hjälmar. Det där med klämda örtippar går att fixa med varm sked, Ett knep som jag lärt mig av en kille med en Shoei som nästan fått "liggsår" på öronen av hjälmen. Han var på långtur och behövde assistans med hoj och hjälm för att komma vidare.

:tummenupp Sparade några tusen som jag kan köpa soppa för. :)

RobbeS
2012-01-02, 09:27
Skäms inte det minsta. Jag köper där priset är bäst.

Som Carnivore skriver, om det skiljer några hundralappar hos en ÅF i Sverige så köper jag givetvis där för servicens skull, men när "servicekostnaden" handlar om ett par tusenlappar så importerar jag.

Det handlar om konkurrens, och det är knappast en viss handlare jag gynnar genom att handla där, utan en generalagent som tar feta marginaler.

Hursom, det är en helt annan diskussion. Finns en tråd på sh om det vill jag minnas.

Kan inte annat än hålla med. Varför inser inte handlarna detta och går runt sina generalagenter? Jag betalar gärna en femhundring extra för servicen men inte 2000 spänn som skillnaden blev sist jag köpte hjälm.

Marie
2012-01-02, 13:12
Kan inte annat än hålla med. Varför inser inte handlarna detta och går runt sina generalagenter? Jag betalar gärna en femhundring extra för servicen men inte 2000 spänn som skillnaden blev sist jag köpte hjälm.

Ett av problemen är att svensk handel är uppbyggd på generalagenter/grossister i en helt annan utsträckning än i många andra länder, och dessa mellanhänder vill ju också tjäna maximalt med pengar.... Dessutom är det en knapp handfull grossister som dominerar hela den svenska mc-tillbehörsmarkanden totalt. Bra nära monopolsituation :mad:

Ett exempel är Öhlins. Till och med på hemmamarknaden arbetar de genom generalagent!
Jämför med Wilbers i Tyskland. Hos Wilbers kan du från både hemmamarknaden Tyskland och även från Sverige ta kontakt direkt med fabriken och beställa din stötdämpare / ditt fjäderben /din fjäder. Dessutom kan du genom att ange din egen vikt, vikten hos extrautrustningen du har, den last (inkl passagerare) du ofta har med andel av tiden du kör med last och vilka typer av körning (med procentuell fördelning) få din fjädringsutrustning levererad avstämd för just dina behov men med möjligheter att själv justera vidare. Och dessutom kan du få tala med dem och ytterligare specificera hur just dina behov ser ut (t.ex. dålig rygg).

Hos Öhlins kan du beställa grejerna, och sen får du försöka justera in själv. Och om du då märker att du behöver en fjäder med annan fjäderkonstant än den som finns med från hyllan, så finns sådana också att få, men det blir en ny utgift. Och hela tiden sitter generalagenten emellan och mjölkar pengar..... Och dessutom har du inte direktkontakt med tillverkaren med allt vad det innebär i fråga om risk för missförstånd när information skall föras vidare genom flera mellanhänder.

Jag kan inte uttala mig om huruvida Öhlins är överlägsna vid bankörning, det kan de mycket väl vara. Men däremot får man som inte fullt så entusiastisk normalanvändare en helt annan servicenivå och uppbackning från Wilbers. Mimmi köpte ny fjädringsutrustning från Wilbers till sin BMW K1100LT Highline förra året. Hon angav mycket noggrannt alla data, och fjädringen blev utan några som helst efterjusteringar så nära perfekt som hon kunde tänka sig.

För övrigt kan noteras att även Wilbers fjäderben är renoveringsbara, liksom Öhlins. Att Wilbers dessutom var *åtskilliga* tusenlappar billigare än Öhlins behöver väl knappast nämnas....

Juh@
2012-01-02, 14:11

Köpte själv en RX7 GP via Ebay UK, då kommer man ner i rätt pris på hjälmarna :-) Viktigast är nog att köpa en som sitter bra på dig och inte bara titta på märke o modell. Dom sista tusenlapparna på dyra hjälmar är mycket fråga om komfort, byggkvalitet o vaurmärket.

Agile
2012-01-02, 14:20
Jag kan inte uttala mig om huruvida Öhlins är överlägsna vid bankörning, det kan de mycket väl vara. Men däremot får man som inte fullt så entusiastisk normalanvändare en helt annan servicenivå och uppbackning från Wilbers.

Möjligtvis bäst, men inte överlägsna. Dock tror jag inte de är SÅ dyra jämfört med andra produkter som faktiskt konkurrerar.

Lite som Ikea, asbilliga toaborstar, men vill man ha en bra soffa kan man lika gärna köpa den nånstans där man får service och en latte medan man funderar på färgval.

Marie
2012-01-02, 14:28
Kruxet är att man snarare får känslan av att få service och latte hos Wilbers, men knappast hos Öhlins....

men nu spårar vi ur helt från hjälmarna. Jag ville bara ge ett exempel på där svensk mc-tillbehörshandel fungerar uruselt, även om det inte gällde hjälmar i det fallet. Jag tror säkert att det finns fler och kanske bättre exempel, men detta kom direkt för mig, eftersom det låg ganska nära i tiden. (knappt ett år).

Agile
2012-01-02, 14:51
Kruxet är att man snarare får känslan av att få service och latte hos Wilbers, men knappast hos Öhlins....

men nu spårar vi ur helt från hjälmarna. Jag ville bara ge ett exempel på där svensk mc-tillbehörshandel fungerar uruselt, även om det inte gällde hjälmar i det fallet. Jag tror säkert att det finns fler och kanske bättre exempel, men detta kom direkt för mig, eftersom det låg ganska nära i tiden. (knappt ett år).

(Tråden kan få spåra ur nu, jag har fått massa bra input)

Fast latte vid soffköpet, kunskap vid hjälmköpet och bra inställningsguider på nätet (som är LÄTTA att hitta :mad:) vid stötdämparköpet är för mig lite samma sak. Det är metaprodukten som gör det höga priset försvarbart.

En hjälm är inte bra för att det står Arai på den, den är bra för att passformen är perfekt OCH produkten är stötabsorberande, lätt och aerodynamisk. Metaprodukten där består i bling-värdet att det står Arai på den (viktigt för många) och att man "borde" kunna få bra hjälp i butik - alltså att Arai ska finnas handlarna tillhanda för att utbilda dem på sina produkter.

Den utbildningen är jag villig att betala för. Men idag känns 80% av handlarna snäppet sämre än min lokala pressbyrå-kille som har järnkoll på allt han säljer, intresserad eller ej.

Gällande ditt stötdämparexempel så är det en målgruppsfråga. Man köper inte en stötdämpare (eller borde inte iaf) som är dyr pga att den går att ställa in med precision på tusen olika sätt, om man inte har lite koll på hur man ställer in den. Där vill man istället ha en fungerande ÅF-kedja av reservdelar, oljor och andra kringprodukter. En produktutbildning möjligtvis.

Medan köparen av en dämpare till en touringhoj är ute efter komfort, enkelhet och service i en annan utsträckning. Där är målet att kunna göra en enkel installation, och sen ska det va klart. Racedämpar-köparen kommer skruva och finjustera sin dämpare konstant tills den kasseras.

gluffis
2012-02-20, 10:31
Jag kraschade in en Chaser för något år sedan, lowsider med motarden i 80-90 nånting, o den höll bra ;)

Hittade RX7 Corsair på Lelles till halva priset så nu har jag en sådan. Det enda jag är lite emot är att jag troligtvis kommer slå av käkbenet ifall jag gör en faceplant. Själva hakpartiet känns för nära :( Så i år kommer det nog köpas en XR1100, satt som gjuten när jag provade, i Vermulen replika lack. Mest för att det alltid regnar när jag åker bana, 75-80% av mina bandagar innehöll regn 2011 ;)

påK-en
2012-02-20, 16:32
.......................... satt som gjuten när jag provade.......................;)
Såg på teve häromkvällen en som forskade på hjälmar, han menade att en hjälm inte skall sitta för tight, tydligen minskar rotationsskador på hjärnan om hjälmen kan röra sig något. Jag vet inte men han borde ju veta vad han pratade om, visserligen pratade han om sporthjälmar i allmänhet men samma sak bör väl gälla för mc-hjälmar.

gluffis
2012-02-20, 16:45
Det gör han alldeles säkerligen. Det finns en klar skilnad mellan 'helt okej tight' och 'pannbenethållerpåattgåsönder' tight. XR1100 satt lagom tight för mig.

Manneman
2012-02-22, 21:20
Min rekommendation är kanske inte värd vatten men jag delger den ändå! Jag tycker att man bör åka till försäljaren och tillsammans med dem pröva olika märken tills du hittar något som känns och sitter bra.
Jag har alltid kört med Nolan´s hjälmar. Har prövat massor med märken men det är alltid detta märke som sitter bra på mitt huvud, grabben kör med Arai Vektor 2 (tror jag) och är jättenöjd, jag tycker väl att svetshjälmen sitter bättre på mitt huve än den precis som han tycker om min så ut och prova.

MiaSyrra
2012-02-23, 13:07
en hjälm inte skall sitta för tight, tydligen minskar rotationsskador på hjärnan om hjälmen kan röra sig något. ..sporthjälmar i allmänhet men samma sak bör väl gälla för mc-hjälmar.Hjälmen ska sitta rätt tight när man köper den, den blir en halv storlek större när man åkt med den ett tag. Viktigast att den inte klämmer så det gör ont/blir sår. Rotationsskadorna kommer när man har slagit i och det "slår tillbaka", rebounce-skador. Huvudskador är ett stort problem vid mc-olyckor pga högenergivåld. Hellre en bra hjälm som sitter så bra det går utan att klämma än en svindyr hjälm som inte passar riktigt. Alla hjälmar är godkända enligt samma norm. Vissa har extra bra prestanda vid kollision rakt framifrån. En bra hjälmtest fanns i förra årets Motorrad majnummer. Förklarade hur tester görs och vad som är viktigt ur skadesynpunkt. Mycket går att laga, utom huvud och nacke.

MiaSyrra
2012-03-03, 12:22
Jag provade mängder med fabrikat och prisklasser dyra som billiga.
Fastnade inte för något och undrade i början varför ? Och då fattade jag varför,,,,

Så, det blev en andra BMW öppningsbar systemhjälm som inköptesFörstår PRECIS vad du menar. Har också en BMW-hjälm med bra synfält, bra passform och har precis provat att ta ur fodret, tvätta det i maskin och sätta in det. Som ny med bra passform trots ett par års användning. Provade häromdan en systemhjälm, typ 6 i affären. Den sitter kanonbra utan att klämma, stort synfält och med utbytbart tvättbart foder. Alla har sin favorit bland hjälmar, olika hjälmar passar på olika huvuden. Ska jag byta hjälm, får det bli en 6000 kronors glassätarkruka, helst av allt med tre stora bokstäver i nacken...

Peter_senior
2012-03-03, 20:49
........... Ska jag byta hjälm, får det bli en 6000 kronors glassätarkruka, helst av allt med tre stora bokstäver i nacken...

MiaSyrra, jag gillar också glass - Det går ju bra för dig då du kör Beem dubbelwe. Sådan hjälm kan ju inte jag ha som kör Ducati, hur skulle det se ut?:o

/Peter

(Tro inte annat än att det är självironi.:wink:)

elp
2012-03-05, 09:52
Har precis reggat mig på forumet och läst både denna o andra trådar med stort intresse!
Passar på att tipsa mina med-knuttar om "dagens klipp" (japp, jag är säljaren):

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=60939

gluffis
2012-03-16, 08:13
MiaSyrra, jag gillar också glass - Det går ju bra för dig då du kör Beem dubbelwe. Sådan hjälm kan ju inte jag ha som kör Ducati, hur skulle det se ut?:o

/Peter

(Tro inte annat än att det är självironi.:wink:)

Du får köpa en röd Schubert och klistra på ett Ducati klistermärke ;)

Sageland
2012-03-16, 20:10
Jag kan ha missat denna när jag läste igenom tråden, men om den inte fanns så varsågod.
http://sharp.direct.gov.uk/
En brittisk sida med ranking av hjälmar för en liten guideline på säkerhet.

Peter_senior
2012-03-16, 20:54
Du får köpa en röd Schubert och klistra på ett Ducati klistermärke ;)

Man får många glassar för kostnaden av en Schubert - Det saknas en post för denna utgift på kostnadsstället ”MC” i hushållsbudgeten. Jag behåller nog min Arai som av en ren slump är Ducati lackerad….;););)

Peter

Agile
2012-03-20, 19:56
Fick till slut till en "testdag" och har krängt på av åtskilliga Arai, Schubert, AGV, Marushin, HJC, Shoei osv..

Hela poängen med den här tråden var att öppna ögonen lite för andra märken då jag varit lite insnöad på Shoei en längre tid. Efter denna krävande testdag fann jag att:

Jag har en typisk Shoei-skalle :( Det är verkligen det enda som passar öht.

Så det blev en XR1100, trots att jag tyckte den satt sämre än XR1000 som jag haft länge nu. Lyxade tom till det med en lackad, den var på rea :D

Kali-Protectives
2012-03-21, 16:27
Såg att du hittade en hjälm till slut, så mitt inlägg kommer aningen sent.
För andra som kollar i denna tråden vill jag dock tipsa om en ny hjälm som lanseras i Sverige detta året:

Kali Protectives är ett nytt märke som tillverkar hjälmar till bland annat MC-åkare.
Hjälmarna tillverkas på ett helt nytt sätt vilket bidrar till att energin som bildas vid en krasch absorberas mycket snabbare och effektivare än övriga hjälmar (läs mer om teknologin här (http://www.kaliprotectives.se/teknologier)). Så du som i första hand vill ha en säker hjälm kommer förhoppningsvis finna våra produkter väldigt intressanta.

Exempel:
Kali Naza Carbon
Ytterskal i sammanvävd glasfiber/kevlar/kolfiber
Innerskal med dubbel densitet (lägre densitet närmast ditt huvud)
Composite Fusion Plus-teknologi
Vikt: 1350g

Pris: 3695:-

Är det någon som har några frågor om våra produkter så är det bara att kontakta mig här eller skicka mejl till oss på info@kaliprotectives.se.

Ride safe!

/Marcus

gluffis
2012-03-30, 06:48
Jag provade runt lite på Lelles igår på rean. Blev en HJC FS-15 Carbon som satt utmärkt. Vilket även Shoei X-Spirit och Arai RX-7, men HJC'n var ruskigt mycket billigare och vägde in på 100g mindre än konkurrenterna ;) En viss instruktör på Gelleråsen i somras tjatade sig varm för HJC i ösregnet :D

Att notera är att visirmekaniskmen verkar ljusår bättre på hjc mot Arai...

srulit
2012-04-01, 11:15
Hej!

Mycket klokt har redan skrivits och valet är naturligtvis en kombination av smak och passform. Det finns en bra artikel som väl sammanfattar vad man bör tänka på när det gäller hjälm och något som ofta kommer i skymundan är vikten. Dock påstås den ha stor betydelse när det väl gäller. Förr, troligtvis än idag, så finns det inom rallysporten viktrestriktioner på hjälmar. Jag inbillar mig att det finns en orsak till detta.

Problemet med lättare hjälmar är förståss säkerhet och pris. Eftersom brittiska pundet tappat runt 30% mot svenska pesetas så är det ofta mycket fördelaktigt att handla i england. som vanligt gäller det förståss att vara uppmärksam att man får rätt vara eller snabbt en rättelse. Ebay och paypal ger viss skydd men man har 30 resp 45 dagar på sig att reklamera. Kreditkortsföretaget går också att reklamera till och det är ungefär samma tidsgräns hos dem. Sök dock på nätet, inklusive via pricerunner, för ibland finns precis lika bra priser i sverige som runt om i europa.

Som redan skrivet så ger Sharp bra hjälp att välja hjälm. Ytterliggare en site att ta till hjälp är Snell: http://www.smf.org/

Laddar också med en kopia på artikeln som fanns i mc-folket för ett tag sedan som jag tycker ger väldigt mycket matnyttigt att tänka på i samband med hjälmval.

Lycka till!

Agile
2012-09-20, 07:38
Gjorde ju en rejäl test-vända i fjol där..

Det slutade med en Shoei XR1100, som jag kört en hel del med nu..

Jag har inte varit helt nöjd med den då den dels var väldigt högljudd. Dels gav mig problem med ögonen (linser) då ventilationen är PÅ/AV och ger enormt högt flöde.

Stängt immar det snabbt och blir varmt/kvavt, öppet blåser linserna med ut ur hjälmen igen.

Finns det nån som har en "Shoei-skalle" som hittat nåt annat märke/modell som passar lika bra?

Lotek
2012-09-20, 16:42
Gjorde ju en rejäl test-vända i fjol där..

Det slutade med en Shoei XR1100, som jag kört en hel del med nu..

Jag har inte varit helt nöjd med den då den dels var väldigt högljudd. Dels gav mig problem med ögonen (linser) då ventilationen är PÅ/AV och ger enormt högt flöde.

Stängt immar det snabbt och blir varmt/kvavt, öppet blåser linserna med ut ur hjälmen igen.

Finns det nån som har en "Shoei-skalle" som hittat nåt annat märke/modell som passar lika bra?

Shoei X-Spirit II. 1450 gram. Kan variera ventilationen på många sätt. Immar inte (med Pinlock iaf) igen. Högljudd. Samma synfält som XR-1100(mycket bättre än XR-1000 m.a.o.).
Lätt(are) att få av vid ev. olycka(snabblås till kind/sidokuddarna).
Svindyr...men varit bra.
Hittar inget annat märke som passar bättre.