handdator

Visa fullständig version : ITS - Incident Tracking System & 100 testpiloter

Sidor : [1] 2

Galne Dansken
2011-12-09, 15:25
Som du sannolikt har läst i MC Folket #1.12, sidan 44, (artikeln bifogat här som .pdf) har du som SMC medlem chansen att testa Pawsec´s nya Incident Tracking System. Ett system som kort sagt består av en liten elektronikbox, som monteras på din MC och i samband med din bluetooth smartphone - kan systemet larma och ringa efter hjälp i fall av en olycka.

Systemet har en mängd olika funktioner - och vi får på kansliet mycket frågor om detta.
Därför har vi vald att lägga upp en tråd här, vart Pawsec, kan svara på frågor och även få inputs till produkten - som kommer i vanlig handel under 2012.

Testpiloter, får skicka sin intresse anmälan till; its@svmc.se - Forumet fungerar inte för detta!
Under februari, kommer vi kontakta Ni som blir testpiloter - och Ni som inte blev testpilot vid detta tillfälle får självfallet också besked. Det är även möjligt vi återkommer med frågor om vilken hojtyp, körstil etc., - så vi kan få en test-population som är allsidig nog för en bra och korrekt testbas.

Lycka till..

Agile
2011-12-09, 15:42
Om man vill testa den, vore det inte smart att stoppa den i lite racehojar då så man får några actual olyckor ur ett så litet stickprov som 100 st?

Av 100 racers går ju garanterat några i backen på en säsong. På 100 gathojar är det väl statistiskt sett rätt liten risk att någon gör det?

Pawsec
2011-12-09, 17:13
Hej, alla!
Claes heter jag, VD för Pawsec.
Jag kommer att försöka svara på alla frågor och ta åt mig så mycket jag kan av era synpunkter och idéer.
Så får ni någon tanke, undrar hur något funkar eller på något sätt har synpunkter på vår produkt så försöker jag svara så fort jag kan.

Pawsec
2011-12-09, 17:21
Om man vill testa den, vore det inte smart att stoppa den i lite racehojar då så man får några actual olyckor ur ett så litet stickprov som 100 st?

Av 100 racers går ju garanterat några i backen på en säsong. På 100 gathojar är det väl statistiskt sett rätt liten risk att någon gör det?
Hej Hund!
Japp, vi vill ha så många olika former av testare som möjligt allt från racehojar, till Victora -56 (Försöker brilliera lite med mina enorma mc-kunskaper). Syftet med testet är primärt att eliminera falsklarm. Olyckor i under extrema former är ganska lätta att similera i laberatoriemiljö. Det är höga hastigheter, G-grafter, och gyro-utslag. Knepigare är Vicora -56 som körs i 9 km i timmen och blir påkörd av ett fyllo. Men eftersom vi, för att få produkten godkännd som en larmutrustning, måste klara av alla så kommer vi att vilja ha med en bred skara testpiloter.

Agile
2011-12-09, 17:32
Hej Hund!
Japp, vi vill ha så många olika former av testare som möjligt allt får racehojar, till Victora -56 (Försöker brilliera lite med mina enorma mc-kunskaper). Syftet med testet är primärt att eliminera falsklarm. Olyckor i under extrema former är ganska lätta att similera i laberatoriemiljö. Det är höga hastigheter, G-grafter, och gyro-utslag. Knepigare är Vicora -56 som körs i 9 km i timmen och blir påkörd av ett fyllo. Men eftersom vi för att få produkten godkännd som en larmutrustning så måste vi klara av alla.

Grymt spännande projekt (hojåka åsido) låter det som.

Syftet är alltså inte bara att larma vid/efter olycka, utan kunna prediktera och varna föraren? Tolkade jag det rätt?

Är det primärt för hoj eller är tanken att det ska implementeras i bil också?
Är GPSen retroaktivt spårbar? (rättsfråga)

Jag kör ganska lite gata, och har i bästa fall telefonen i ryggsäck. Annars hade det varit kul att vara lite delaktig :)

Såg att du var CEO på siten, men mer info fanns inte. Var "bor" ni nånstans?

Pawsec
2011-12-09, 18:15
Grymt spännande projekt (hojåka åsido) låter det som.

Syftet är alltså inte bara att larma vid/efter olycka, utan kunna prediktera och varna föraren? Tolkade jag det rätt? Nej, vi skickar inte ut några varningar i realtid om det var det du avsåg med varna föraren. Däremot kommer du att kunna se t ex "grus på väg" i din smartphone.

Är det primärt för hoj eller är tanken att det ska implementeras i bil också?
Primärt skyddar vi människor, d v s överfallslarm mm. Inga planer idag på implemetation i bil. Där finns något som kallas "E-call" som bygger på t ex att en krockkudde löst ut."

Är GPSen retroaktivt spårbar? (rättsfråga) Användaren, bestämmer helt och fullt hur all data skall sparas, default kommer vi att radera all data så fort du stänger av systemet. Ingen data lagras lokalt i mobilen eller devicen. Däremot kan du spara alla dina turer och titta på hur du åkt, vilka hastigheter du haft, g-krafter mm, radera dem när du vill. Det är bara upp till dig, utan att lägga allt för stora politiska värderingar i det så är jag och emot all form av övervakning av individer.

Jag kör ganska lite gata, och har i bästa fall telefonen i ryggsäck. Annars hade det varit kul att vara lite delaktig
Genom det beteendet är du nog ganska representativ som MC-åkare, och det är just sådana vi söker.

Såg att du var CEO på siten, men mer info fanns inte. Var "bor" ni nånstans?
Bolaget ägs och drivs av privata investerare, vi har alla ungefär samma värderingar. De flesta bor i Sthlm, och vi har just skaffat kontor i Bromma. Mer juridiskt "Bolaget har sitt säte i Ludvika".

Hårdvara utvecklas av partner i Indien, även laberatorietester sker där. På något som heter Indian Institute of Technology.

swischmc
2011-12-09, 22:34
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?)

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri?

Hur fungerar systemet om man kör/kör omkull i områden som inte har mobiltäckning?

Nyfiken! :)

Pawsec
2011-12-09, 23:08
Tack för dina frågor.
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?) Om du vill använda systemet som stöldlarm, så stänger du inte av det utan aktiverar stöldlarm. I det läget går larmet så fort MC rör sig i princip.

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri? Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Hur fungerar systemet om man kör/kör omkull i områden som inte har mobiltäckning?
Saknas mobiltäckning fungerar inte systemet. Systemet kräver minst att kunna skicka SMS. "Lådan" har dock starkare antenn än en vanlig mobil. Önskar jag kunde säga att det fungerar överallt, med det gör det inte. Ser man till olyckstatistiken så sker ganska få olyckor utanför "täckning". Så man ska nog se vårt system som ett komplement till sunt förnuft, förarkunskap och grundläggande säkerhetsåtgärder snarare än ett skyddssystem.

Nyfiken!

Pawsec
2011-12-09, 23:49
Tänkte slänga upp en bild på hur det ser ut i larmcentralen.
4248

Här konstaterar man att MC'n har en extremt "konstig" position (X/Y), den senast uppmätta hastighet vi noterat är 70 km/h. 10 sekunder innan larmet färdades MC'n på en riksväg. På medhörningen, (det larmoperatören hör från er telefon) är det tyst. I detta fall är det en konstaterad olycka och "att det föreligger fara för människas liv eller allvarlig risk för deras hälsa". Som det heter på larmspråk.

Jåke
2011-12-10, 00:13
Anmäld. Vilket är lite som TV-serien från 80-talet: Mot alla vindar. :-)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Agile
2011-12-10, 00:13
Tänkte slänga upp en bild på hur det ser ut i larmcentralen.
4248

Här konstaterar man att MC'n har en extremt "konstig" position (X/Y), den senast uppmätta hastighet vi noterat är 70 km/h. 10 sekunder innan larmet färdades MC'n på en riksväg. På medhörningen, (det larmoperatören hör från er telefon) är det tyst. I detta fall är det en konstaterad olycka och "att det föreligger fara för människas liv eller allvarlig risk för deras hälsa". Som det heter på larmspråk.

En kommentar/fråga om hur ni löser det (?) till då nu när jag börjar förstå hur systemet fungerar.

Min sambo övningskörde för ett par år sen, under den sommaren låg hojen i "konstiga positioner" vid ungefär 5 tillfällen. Varav 1 var från ca 80 km/h. Men i inget av fallen skadades hon (hojen) allvarligt.

Likaså kastade jag hojen i backen i ca 100 i somras (på bana dock) utan att bli mer skadad än en stor armbåge, färgglad höft och stukat ego.

Om vi då förutsätter att de flesta har sin telefon i ryggsäck eller under kutsen (under sadeln alltså) så kan vi också anta att den förmodligen går sönder eller åtminstone stänger av sig (för det gör ju gärna mobiler), så kommer ju SOS anta skarpt läge varje gång en hoj går i backen. Right?

Fattar jag rätt kan ni bedöma allvaret genom att se retardationen de sista sekundrarna, vilket faktiskt ger en rätt realistisk bild. Kan ni även få så bra positionering så att ni kan avgöra om man åkt i diket (bland vassa stenar och sånt man dör av) eller bara glidit på gatan?

Vad jag söker efter är just förmågan att skilja en olycka från en allvarlig sådan. För som du ovan säger är ju falsklarm en snabb orsak till att SOS slutar bry sig (framförallt om man kollat på nyheterna senaste tiden).
Olyckor sker rätt ofta, men de flesta kan lösas med vänner och tålamod utan större konsekvenser.

Tas det hänsyn till trafikdensitet? I stan är risken större för att bli påkörd även om hojen "bara vält". På landet kan en mindre olycka vara allvarlig om man är ensam och ingen ser en (stukad fot --> uppäten av varg, björn eller ekorre).

Pawsec
2011-12-10, 01:01
Japp, jag ska försöka förklara vad som händer i fallen exemplen du beskriver och hur vi förebygger dem. Vissa ligger i vad vi kan kalla affärshemlighet, men jag försöker så gott jag kan. Och som jag nämnde tidigare detta kommer tyvärr inte att lösa alla problem.

En kommentar/fråga om hur ni löser det (?) till då nu när jag börjar förstå hur systemet fungerar.

Min sambo övningskörde för ett par år sen, under den sommaren låg hojen i "konstiga positioner" vid ungefär 5 tillfällen. Varav 1 var från ca 80 km/h. Men i inget av fallen skadades hon (hojen) allvarligt. Har hon aktiverat larmet så hör operatören vad som sker på platsen, bedömningen om hon är skadad eller inte sker av utbildad personal, inget jag tycker varken föraren eller någon annan ska göra. Vidare kan du avbryta larmet manuellt. I dessa fall rekommenderar jag dock att man ringer larmcentralen och förklarar vad som hänt så dom kan göra en bedömning av att man inte är skadad i chock eller slagit huvudet i en sten.

Likaså kastade jag hojen i backen i ca 100 i somras (på bana dock) utan att bli mer skadad än en stor armbåge, färgglad höft och stukat ego. Detta betraktar jag inte som ett falsklarm, kan fått skador som kräver medicinsk kontroll. Det är en olycka. Kunde lika gärna fått en inre blödning, hamnat i chock, or what ever. Alla banor kommer att markeras som "svarta hål, då det på dessa alltid finns tillgång till utbildad personal och ambulans. Alltså vi kommer inte att skicka räddning till racingbanor

Om vi då förutsätter att de flesta har sin telefon i ryggsäck eller under kutsen (under sadeln alltså) så kan vi också anta att den förmodligen går sönder eller åtminstone stänger av sig (för det gör ju gärna mobiler), så kommer ju SOS anta skarpt läge varje gång en hoj går i backen. Right? Nej jag tror inte att telefonen går sönder, den stängs defenitivt inte av. Någon av grejerna kommer att hålla. Annars kommer vi att få en "Connetion fail" d v s samma som om du tappar all täckning. Larmet utlöses inte och du får hoppas på att du inte är allvarligt skadad.

Fattar jag rätt kan ni bedöma allvaret genom att se retardationen de sista sekundrarna, vilket faktiskt ger en rätt realistisk bild. Kan ni även få så bra positionering så att ni kan avgöra om man åkt i diket (bland vassa stenar och sånt man dör av) eller bara glidit på gatan? Ja, du har nog fattat allt riktigt bra, (ibland vet jag inte själv om jag fattar vad jag gör.) Nu lyckades jag inte få upp någon bra upplösning på bilden, men om du tittar med förstoringsglas så ser du att den ligger ungefär 2 meter utanför vägen.

Vad jag söker efter är just förmågan att skilja en olycka från en allvarlig sådan. För som du ovan säger är ju falsklarm en snabb orsak till att SOS slutar bry sig (framförallt om man kollat på nyheterna senaste tiden).
Olyckor sker rätt ofta, men de flesta kan lösas med vänner och tålamod utan större konsekvenser.
Instämmer, och för att få detta att fungera så måste alla ta sitt ansvar, vi som en leverantör, ni som MC-förare, och SMC som organisation. Börjar detta missbrukas, så kommer vi att hamna i en hemlarmsbranchsituation där Polisen kommer 1 gång av 1000. Att medvetet falsklarma är ett brott med fängelse på straffskalan. Anledningen till att vi väljer att samarbeta med SMC är just för er långvariga erfarenhet av trafiksäkerhet för motorcycklister. Dock tycker jag inte att man ska behöva förlita sig på vänner och tålamod om man råkat ut för en trafikolycka.

Tas det hänsyn till trafikdensitet? I stan är risken större för att bli påkörd även om hojen "bara vält". På landet kan en mindre olycka vara allvarlig om man är ensam och ingen ser en (stukad fot --> uppäten av varg, björn eller ekorre). Nej, vi bedömmer varje händelse indivduellt.

Hoppas du blev lite klokare, om jag bara rörde till det så får du hojta till /Claes.

Pawsec
2011-12-10, 01:08
Anmäld. Vilket är lite som TV-serien från 80-talet: Mot alla vindar. :-)

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
Liten present finns att hämta hos oss i vår monter på MC-mässan.
Om du inte kommer att närvara skickar vi den med devicen.
(Blottar mig totala okunskap om MC genom att avslöja att jag inte ens vet vad MC-mässan heter, hoppas du vet vilken jag menar, vi har en monter där i anslutning till SMC.)

Zopilote
2011-12-10, 09:38
Hej Claes,
Hur kan den tänkas fungera för en motoryklist som jag, som ibland (ganska ofta...) lämnar de vägar som finns på kartorna och kör på ställen där jag kanske inte borde köra?
Även utanför det allmänna vägnätet kan ju hastigheterna variera rätt ordentligt från 2-140 km/h :)
Ansökan skickas iallafall!

Pawsec
2011-12-10, 10:21
Hej Claes,
Hur kan den tänkas fungera för en motoryklist som jag, som ibland (ganska ofta...) lämnar de vägar som finns på kartorna och kör på ställen där jag kanske inte borde köra?
Även utanför det allmänna vägnätet kan ju hastigheterna variera rätt ordentligt från 2-140 km/h :)

Hej, det fungerar på samma sätt.
Ramlar du, vilket utan att jag kan något om MC-åkning, fått för mig att folk som kör terräng gör så går larmet, och så länge du sköter våra instruktioner alltså kvitterar bort larmet om det är ett falsklarm och kontaktar larmcentral så hittar vi dig med oftast 3 meters precision. GPS-en skiter i var du åker vi får bara kordinater var 5:e sekund. Titta in i vår monter så har du en liten present på mässan.

Zopilote
2011-12-10, 11:32
Hej, det fungerar på samma sätt.
Ramlar du, vilket utan att jag kan något om MC-åkning, fått för mig att folk som kör terräng gör så går larmet, och så länge du sköter våra instruktioner alltså kvitterar bort larmet om det är ett falsklarm och kontaktar larmcentral så hittar vi dig med oftast 3 meters precision. GPS-en skiter i var du åker vi får bara kordinater var 5:e sekund. Titta in i vår monter så har du en liten present på mässan.

Det låter intressant! Kräver systemet en telefon med Android / iOS, eller fungerar det även för oss som är lite udda och kör med Symbiantelefon (Nokia N8)?

Pawsec
2011-12-10, 12:18
Det låter intressant! Kräver systemet en telefon med Android / iOS, eller fungerar det även för oss som är lite udda och kör med Symbiantelefon (Nokia N8)?
iOS eller Android. Vi kan hålla dialogen öppen, håller på att ragga sponsorer på telefoner också...

druid
2011-12-10, 23:45
Jag anmälde mig direkt till dig (dansken) förut. Ska jag anmäla mig igen?

Galne Dansken
2011-12-10, 23:51
Nej

Pawsec
2011-12-11, 15:01
Jag anmälde mig direkt till dig (dansken) förut. Ska jag anmäla mig igen?
Nej, det behöver du inte, kommer att samordna detta. Detta är ingen formell anmälan, de skall ske till SMC.

swischmc
2011-12-12, 08:23
Tack för dina frågor.
Några frågor:

I artikeln står något om att systemet även ska gå att använda vid stöld. Innebär det att systemet måste vara igång hela tiden? (Frågan bygger på svaret till Hund, att alla rutter raderas när man stänger av systemet - raderas data aldrig om man inte stänger av den?) Om du vill använda systemet som stöldlarm, så stänger du inte av det utan aktiverar stöldlarm. I det läget går larmet så fort MC rör sig i princip.

Strömmen till systemet tas från mc:n eller lokalt batteri? Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Saknas mobiltäckning fungerar inte systemet. Systemet kräver minst att kunna skicka SMS. "Lådan" har dock starkare antenn än en vanlig mobil. Önskar jag kunde säga att det fungerar överallt, med det gör det inte. Ser man till olyckstatistiken så sker ganska få olyckor utanför "täckning". Så man ska nog se vårt system som ett komplement till sunt förnuft, förarkunskap och grundläggande säkerhetsåtgärder snarare än ett skyddssystem.

Nyfiken!

Tack för svar!

Läste vidare i tråden och såg att alla banor ska bli "svarta hål" - bra! Annars blir det många falsklarm...

Pawsec
2011-12-12, 11:03
Hej Claes,
Tack för din fråga.
Systemet i sig vet inte om du är på en väg eller inte, kör du omkull i skogen, så kommer gyrot att agera, dvs ett larm går och vi ser koordinaterna följer dig med strömmande medhörning och gör en manuell bedömning om det är en skada eller om du skriker svordomar och förbannar ditt mc-åkande.

/Claes

gundj
2011-12-12, 11:22
Hur ser säkerhetsbiten ut?
Strömmande medhörning? Hur säkerställs det att det inte medhörs lite nu och då?

Pawsec
2011-12-12, 13:24
Hur ser säkerhetsbiten ut?
Strömmande medhörning? Hur säkerställs det att det inte medhörs lite nu och då?
Hej, nu kom du in på mina hjärtefrågor, personlig integritet, den här frågan skulle jag kunna ägna hela dagen åt. Jag drar kortversionen här.
Strömningnen sätts endast igång när ett larm har utlösts. Helt omöjligt att dra igång den på något annat sätt än att larma.
Det är endast användaren som kan starta strömning, varken vi, larmcentralen, eller operatören kan "remote-starta" strömning.
Om man målar upp ett worst-case scenarium, att polis får domstolsbeslut på att avlyssna dig, så är det inte ens tekniskt möjligt för oss att bidra med detta.

Vill du veta mer om brandväggar mm, får du hojta till om det med.

/Claes

Agile
2011-12-12, 13:40
Hej, nu kom du in på mina hjärtefrågor, personlig integritet....

/Claes

Ååhh...

Får jag jobba hos er?

Pawsec
2011-12-12, 19:40
Ååhh...

Får jag jobba hos er?

:tummenupp Skicka CV på claes.unemar@pawsec.com, har i dagsläget inget direkt rekryteringsbehov, men inser att snart kommer att behöva, i synnerhet med faktumet att jag kan mest om MC i hela bolaget, och mina kunskaper begränsar sig till att har ägt en moped.

/Claes

gluffis
2012-02-20, 10:20
Klart intressant projekt. Enda jag kan sakna är en version för Symbian/MeeGo ( Nokia ) Några planer för detta ?

Galne Dansken
2012-02-29, 19:56
Vi har nu skickat info till alla som blev testpiloter.

(Jag svarade på alla ursprungs mail, utan att tänka över att några av dessa mails formatering medförde att länken som ska användas - fick en rad brytning! Därför fungerar den inte. Har du fått ett sådant mail - samla länken på en rad, och den fungerar..)

Galne Dansken
2012-02-29, 19:58
Klart intressant projekt. Enda jag kan sakna är en version för Symbian/MeeGo ( Nokia ) Några planer för detta ?

Pt inte.
Anledning: Finns för få sådana telefoner, vilket medför att utvecklingskostnaderna blir för stora.

powerglide
2012-03-01, 00:06
samla länken på en rad, och den fungerar..)
Kan behövas att man raderar en "%20" också beroende på hur man sätter ihop länken igen.

Bosseva
2012-03-01, 07:56
Så där ja.......
Då var man tydligen en av de 100 glada som får möjligheten till att prova detta system.
Sitter här och funderar ang. medhörningen, jag kör med intercom kopplat till telefonen via blåtand som svarar själv när det ringer men jag måste aktivera själv vid samtal ut genom att ringa "manuellt" med telefonen.
Är medhörning en uppringning från centralen vid larm eller ringer enheten på mc'n upp centralen?
Borde ju kvitta men kan va bra att veta.

/Bosse

Agile
2012-03-01, 10:38
En fråga innan jag "stämplar och godkänner" det här..

Hur sker monteringen? (Jag har inte helt original elsystem)

Jag har också 2 hojar att välja på.. Den ena rullar betydligt mer än den andra, men huvudsakligen på bana (det är den jag "anmält"). Vilken är bäst lämpad för utvärdering?

Bosseva
2012-03-01, 10:59

Jag har också 2 hojar att välja på.. Den ena rullar betydligt mer än den andra, men huvudsakligen på bana (det är den jag "anmält"). Vilken är bäst lämpad för utvärdering?
Bra fråga, även om man skulle byta hoj.
Vad händer då?

Ricken
2012-03-01, 12:24
Den bör ju ha en egen energikälla, gärna kärnkraft, ;) för man vet ju faktiskt inte vad som händer med hojen om man går omkull.

Hojen kan ju rent teoretiskt gå av på mitten och batteriet kan lossna.

TL1000R har ju batteriet innanför sidokåpan t.ex.

MarcinGo
2012-03-01, 23:18
Den bör ju ha en egen energikälla, gärna kärnkraft, ;) för man vet ju faktiskt inte vad som händer med hojen om man går omkull.

Hojen kan ju rent teoretiskt gå av på mitten och batteriet kan lossna.

TL1000R har ju batteriet innanför sidokåpan t.ex.

Har redan svarats på i tråden:

Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Agile
2012-03-02, 00:01
Har redan svarats på i tråden:

Den tar primärt av sitt egna batteri, som laddas av mc:n när det kan.

Betyder det att jag lika gärna kan montera den helt utan att behöva bry mig om elen från hojen då? Om jag bara ser till att ladda den när den står i garaget (vilket den oftast gör)?

Har ett ledigt transponderfäste som den skulle sitta som en smäck i med liten modd :) Då blir ju saker fantastiskt enkla och smidiga.

druid
2012-03-02, 10:21
Jag kommer behöva flytta min mellan flera hojar så det ska bli intressant att se om det går att få till något inom det området.

Carnivore
2012-03-02, 10:26
Jag kommer behöva flytta min mellan flera hojar så det ska bli intressant att se om det går att få till något inom det området.

De kanske borde utesluta Ducatiförare. :p ;)

Bosseva
2012-03-02, 11:46
I artikeln i första inlägget i denna tråd står där "Måste kalibreras och monteras av kunnig personal" om den är en plug and play eller om boxen måste kalibreras med hjälp av olika lutningar på hojen så kanske det inte går att göra rätt för en lekman utan rätt verktyg.

Bara en tanke......

powerglide
2012-03-02, 17:02
Kan det dubblera som tjuvlarm.
Dvs. om ngn försöker flytta på hojen när tändningen är av, kommer den att kunna ringa upp mig och meddela händelsen samt nuvarande position?

gluffis
2012-03-02, 22:35
Pt inte.
Anledning: Finns för få sådana telefoner, vilket medför att utvecklingskostnaderna blir för stora.

Jepp, det är jag medveten om. Men jag har o andra sidan köpt en Nokia för att den just är en telefon och inte ett bärbart tvspel :D

Ricken
2012-03-02, 22:58
Jepp, det är jag medveten om. Men jag har o andra sidan köpt en Nokia för att den just är en telefon och inte ett bärbart tvspel :D

Då köpte du fel. ;)

kakafoni
2012-03-05, 11:15
Jag undrar om ev garanti på hojen påverkas av montering av ITS-systemet?

Vilka verkstäder är det som kommer montera grejorna?

Pawsec
2012-03-09, 11:33
Oj, ursäkta att jag inte följt tråden och besvarat frågor som jag borde, jag kommer att svara så gott jag kan nedan...

Pawsec
2012-03-09, 11:42
"Hur vet jag att jag inte blir avlyssnad lite då och då?"

1. Du måste ha appen igång.
2. Telefonen är i alarm-mode.
3. Jag skulle hamna i fängelse om det uppdagades.
4. SMC skulle nog tappa hälfen av sina medlemmar.
5. Bolaget skulle gå i konkurs.
6. Apple skulle aldig släppa igenom en APP som äventyrade deras varumärke.

De som har rättighet att avlyssna i Sverige är Polis (efter domstolsbeslut), samt Svensk Underrättelsetjänst. (De kan dock inte lyssna på krypterade strömmar.)

Pawsec
2012-03-09, 11:49
Så där ja.......
Då var man tydligen en av de 100 glada som får möjligheten till att prova detta system.
Sitter här och funderar ang. medhörningen, jag kör med intercom kopplat till telefonen via blåtand som svarar själv när det ringer men jag måste aktivera själv vid samtal ut genom att ringa "manuellt" med telefonen.
Är medhörning en uppringning från centralen vid larm eller ringer enheten på mc'n upp centralen?
Borde ju kvitta men kan va bra att veta.

/Bosse

Vid larm så aktiveras i princip ett överfallslarm, så nej vi motringer inte....
/Claes

Pawsec
2012-03-09, 11:51
En av de stora frågorna vi har på bordet nu. Som det ser ut nu bör det fungera. Men testet kommer att utvisa om det funkar i praktiken.

/Claes

Pawsec
2012-03-09, 12:00

Vi har gjort bedömningen att devicen skall kunna monteras av användaren. Något vi jobbat mycket med de senaste månaderna är självkalibrering, (dvs att devicen själv vet vad som är "rätt läge"" vi har kommit så långt att man måste tala om för den vad som är fram/bak/ vänster/höger upp/ned. Finns ingen hoj som är bättre än den andra, det viktiga för oss är att vi får så många hojar och beteenden som möjligt. Den du kör mest mil med skulle jag svara.

Pawsec
2012-03-09, 12:43
Kan det dubblera som tjuvlarm.
Dvs. om ngn försöker flytta på hojen när tändningen är av, kommer den att kunna ringa upp mig och meddela händelsen samt nuvarande position?
Japp, den har en ganska avancerad stöldskyddsfunktionallitet inbyggd.

Pawsec
2012-03-09, 16:27
Jag undrar om ev garanti på hojen påverkas av montering av ITS-systemet?

Vilka verkstäder är det som kommer montera grejorna?
Då det enda som krävs är störm, så kan inte jag se att garantin skall påverkas alls.

Pawsec
2012-03-09, 16:48
Övriga svar på FAQ som jag fått.

Fråga: Kommer jag att ha förbundit mig vid några kostnader efter testperioden?
Svar: Nej, förutsatt att du inte misshandlat devicen, så är du inte bunden till någonting.

Fråga: Hur lång kommer testperioden att vara?
Svar: Förhoppningsvis ett par månader, har vi byggt rätt och tänkt rätt så kommer det att gå fort, börjar det krångla och vi har missat något som behöver förändras så håller vi på längre tills vi fått ordning på alla konstigheter. Ni kommer att informeras via SMC hur vi ligger till, om vi under resans gång behöver någon extra input.

Och tusen tack till alla som anmält sig och visat intresse. Bara att fråga på om det finns något ni undrar över.

Agile
2012-03-09, 16:50
Japp, den har en ganska avancerad stöldskyddsfunktionallitet inbyggd.

Just det - Awesome!!

Kommer man kunna ha den i olika "modes" då (senare kanske) där man kan ha nolltolerans och att den ringer upp mig om det rubbas? Om man t.ex har hojen på släp och bor annanstans så man vet direkt om nån är på hojen/ekipaget?

Pawsec
2012-03-09, 16:54
Lite kul nyhet hoppas jag så här inför helgen!

När vi sökte testpiloter hade vi angivit ett pris, detta mest för att få seriösa testpiloter.
Vi har tillsammans med SMC beslutat att inga som helst kostnader kommer att medföra testet.

Utan så länge det är i test kommer ingenting att debiteras er som deltar i testet.

Så tack för ert stöd, och tack SMC som gjort detta möjligt!

Claes Unemar
VD Pawsec

Pawsec
2012-03-09, 17:07
Japp, det kommer att ha (om jag inte missminner mig 3 modes, "Drive" "Pause" samt "Protect". Läget protect sätter devicen i sleepmode, vilket stänger av allt utom accelarometern, vidare pratar den med vår server en gång i timmen och säger, här står jag och ingenting har hänt. (Detta för att den även kan säga t ex "här står jag och börjar få slut på batteri.). När accelarometern känner av någonting, då går den från sleepmode till full funktionallitet. Då får vi in orsakskod "stöld" vilket aktiverar ett larm, vad som skall ske i det läget bestämmer du själv. Vanligtvis skicka ett SMS till mig och 4 kompisar. Vidare kör den i full mode hela tiden d v s skickar position var 5:e sekund. Så har någon stulit den så har du en s k tracer på den också.

Agile
2012-03-09, 17:35
Japp, det kommer att ha (om jag inte missminner mig 3 modes, "Drive" "Pause" samt "Protect". Läget protect sätter devicen i sleepmode, vilket stänger av allt utom accelarometern, vidare pratar den med vår server en gång i timmen och säger, här står jag och ingenting har hänt. (Detta för att den även kan säga t ex "här står jag och börjar få slut på batteri.). När accelarometern känner av någonting, då går den från sleepmode till full funktionallitet. Då får vi in orsakskod "stöld" vilket aktiverar ett larm, vad som skall ske i det läget bestämmer du själv. Vanligtvis skicka ett SMS till mig och 4 kompisar. Vidare kör den i full mode hela tiden d v s skickar position var 5:e sekund. Så har någon stulit den så har du en s k tracer på den också.

Och det funkar redan nu?

AWESOME!!!!!!!!!

Fan vad nöjd jag är med att jag ställde upp som testpilot :D. Går det att få den kopplad så att det går larm direkt till polisen om "pågående stöld/skadegörelse" också så kanske den statistiken kan förändras tack vare er om polisen bara gör sitt jobb och drar på direkt istället för att dricka upp kaffet först.

Pawsec
2012-03-10, 00:28
Och det funkar redan nu?

AWESOME!!!!!!!!!

Fan vad nöjd jag är med att jag ställde upp som testpilot :D. Går det att få den kopplad så att det går larm direkt till polisen om "pågående stöld/skadegörelse" också så kanske den statistiken kan förändras tack vare er om polisen bara gör sitt jobb och drar på direkt istället för att dricka upp kaffet först.

Du kan få den kopplad till larmcentral som sen kopplar till polis men vad som på fackspråk kallas "konstaterat pågående brott". Därifrån till att få farbor polis att vidtaga någon åtgärd skulle jag nog betrakta som tur. Men jag ska faktiskt när du väckte frågan kolla vad ett vaktbolag skulle kunna tänkas göra med denna information.

(Har i o f s svår att se en VW Caddy jaga en sprothoj, men jag skall ta upp frågan.)

Marie
2012-03-10, 00:34
(Har i o f s svår att se en VW Caddy jaga en sprothoj, men jag skall ta upp frågan.)

Med tanke på att de flesta nya hojar har immobilizer, så är nog det sannolikare scenariot en Caddy som jagar en lite större skåpvagn eller rent av flakbil med kran. Och den jakten har nog en aning större odds att bli framgångsrik.:)

Agile
2012-03-10, 18:34

Marie har rätt där. För att få igång hojen utan nycklar krävs en del. Det vanligaste är att de lyfts upp/in på släp/skåpbil och sen görs finliret i ett garage nånstans. Immobilizers osv har gjort det lite knivigt för dem små svinen iaf :)

AndersX
2012-03-11, 14:11
Med tanke på att de flesta nya hojar har immobilizer, så är nog det sannolikare scenariot en Caddy som jagar en lite större skåpvagn eller rent av flakbil med kran. Och den jakten har nog en aning större odds att bli framgångsrik.:)

Om hojen är lastad i ett plåtskåp kommer "trackern" inte kunna uppdatera positionen, ingen mottagning av GPS-satellitsignal. Så trackern kommer skicka senaste uppdaterade position, då kommer väktaren i Caddyn stå och glo på ett uppbrutet garage.

Bosseva
2012-03-11, 16:54
Om hojen är lastad i ett plåtskåp kommer "trackern" inte kunna uppdatera positionen, ingen mottagning av GPS-satellitsignal. Så trackern kommer skicka senaste uppdaterade position, då kommer väktaren i Caddyn stå och glo på ett uppbrutet garage.
Någon gång måste ju hojen packas ut, även om det skulle vara i ett annat land så får man en fixering på hojen.
Sen om lagens långa gör något åt det i ett annat land är ju nästa fråga......

Agile
2012-03-11, 17:16

Fast det är ju lite märkligt att det funkar att köra efter GPS:en när man sitter i och kör plåtskåpet (bilen/bussen).

Borde väl inte va annorlunda i det här fallet?q

Bosseva
2012-03-11, 18:10
Där har man dock glasrutor, men visst även om man får dålig signal så borde man få någon typ av signal även igenom ett hel täckt skåp.

iPhone through Tapatalk.

Örjan Söderlund
2012-03-11, 20:34
Hej!
När får vi tillgång till utrusningen?
Vi börjar snart åka.

Örjan

SuperMek
2012-03-12, 09:57
Jag är en av dem som har förmånen att få testa utrustningen vilket är spännande, och även jag undrar över praktikaliteterna som kanske kan få lite hjälp här?
När sker leveransen?
Kan enheten installeras av mc-ägaren själv? Jag hoppas så.
Hur skall enheten installeras och vad innebär "intrimning" eller justering efter montering?

mvh / Christian

Carnivore
2012-03-12, 12:00
Jag är en av dem som har förmånen att få testa utrustningen vilket är spännande, och även jag undrar över praktikaliteterna som kanske kan få lite hjälp här?
När sker leveransen?
Hur skall enheten installeras och vad innebär "intrimning" eller justering efter montering?

mvh / Christian

Det känns som att vi kommer få lite klarare besked kring det här när grejerna väl kommer. ;)

Pawsec
2012-03-16, 14:42
När sker leveransen?

mvh / Christian
I skrivande stund så är leverans lite oklar, april/maj är en bra gissning. Det vi sitter och sliter med är just din fråga hur den skall installeras, vi har nu ambitionen att ägaren monterar den själv, vilket förändrar kostnadbilden markant. Vi vill kunna kallibrera den automatiskt.

Pawsec
2012-03-16, 14:43
Hej!
När får vi tillgång till utrusningen?
Vi börjar snart åka.

Örjan
Tror dina första turer blir utan device. april/maj är realistiskt.

Pawsec
2012-03-16, 15:30
Det finns egentligen tre kategorier brott som sker mot egendom. Kanske någon kan bekräfta om det även gäller MC.
1. Vandalism, någon slår sönder något, detta är oftas en impulshandling som saknar ekonomisk motiv. Gärningsmannen ofta ungdom.
2. Drogrelaterad stöld skadegörelse, folk stjäl för att finansiera ett drogberodende eller pga att dom är drogpåverkade och vill uppleva en kick. (Starkt överrepresenterad grupp i dödlighet bland MC-förare.)
3. Organiserad brottslighet, syftet är rent ekonimisk, ofta väl planerat och proffigt utfört.

Om jag ska vara relaistisk så tror elektorniska stöldskydd funkar på 1 och 2. Att lösa nummer 3 krävs mycket mer av tekniken. Jag skulle på några rader kunna beskriva exakt hur man stjäl en MC där ingen idag känd teknik är till någon som helst hjälp. Den kriminaliminaliteten är så organiserad, gränsöverksridande, med ramnummerförfalskningar och kopplingar till industi så det är nog som det är.

Om man inte är priskänslig så och extremt rädd om sin MC så skulle jag köpa denna utrustning till mitt garage.
http://www.smokecloak.se/se/
+
http://www.inferno.se/swe-index.shtml
+
Någon form av strobe belysning. Blixtar.

Sannolikheten att MC'n blir stulen är mindre än att tjuven hamnar i djup chock och stitter och talar i tungor.

Bosseva
2012-03-16, 15:37
Det hade faktiskt varit betryggande för iallafall mig att få ett litet bekräftelse mail på att ens anmälan är mottagen så man vet att svarstalongen vi fyllde i på nätet gick igenom.
Hade de gått att lösa?

Galne Dansken
2012-03-16, 15:54
Självfallet ska det komma.

MEN, just nu är jag i 3 dagars konstant möte i Brussels, sedan är det möte med ministern - innan jag vett att jag klivar in i styrgrupps grupps möte på tisdag i den nationelle MC strategi uppe i Borlänge..

Formulerat, som ligger på någon secret webb adress, ska jag få kopierat och skickat till Pawsec - Dock har jag, fortfarande ett par "viktiga kommersiella aktörer" som inte har fyllt i än - det sku hända närmaste dagarna. Och då kan jag / SMC släppa listan.

Detta är straffet med att jag nog är för trevlig, och ambitiös med att några kommercielle aktörer med och med flid, har vald att köra anmälan utanför SMC:s vanliga system... (vilket medförde att jag ku vara aningen mera flexibel)..

Trevlig helg på er..

Pawsec
2012-03-16, 16:39
Det hade faktiskt varit betryggande för iallafall mig att få ett litet bekräftelse mail på att ens anmälan är mottagen så man vet att svarstalongen vi fyllde i på nätet gick igenom.
Hade de gått att lösa?Ingen aning, jag ska ta det med SMC, som håller i den amdinistrativa delen.
Lovar att du kommer att få något besked senast nästa vecka.

/Clars

Pawsec
2012-03-16, 16:41
Självfallet ska det komma.

MEN, just nu är jag i 3 dagars konstant möte i Brussels, sedan är det möte med ministern - innan jag vett att jag klivar in i styrgrupps grupps möte på tisdag i den nationelle MC strategi uppe i Borlänge..

Formulerat, som ligger på någon secret webb adress, ska jag få kopierat och skickat till Pawsec - Dock har jag, fortfarande ett par "viktiga kommersiella aktörer" som inte har fyllt i än - det sku hända närmaste dagarna. Och då kan jag / SMC släppa listan.

Detta är straffet med att jag nog är för trevlig, och ambitiös med att några kommercielle aktörer med och med flid, har vald att köra anmälan utanför SMC:s vanliga system... (vilket medförde att jag ku vara aningen mera flexibel)..

Trevlig helg på er..Läste inte ditt inlägg Jesper, men vi ses ju nästa vecka då reder vi ut detta.... Kör hårt där nere : )

EPersson
2012-03-26, 19:07
Inget nytt på ITS-fronten? Montageplats är hittad och ström framdraget :)

Mike-
2012-04-10, 18:37
Ingen aning, jag ska ta det med SMC, som håller i den amdinistrativa delen.
Lovar att du kommer att få något besked senast nästa vecka.

/Clars

Jag har inte hört något eller fått ngn bekräftelse på att anmälan kommit in. Någon annan som hört något?

Bosseva
2012-04-10, 18:58
Nix, inget än.

iPhone through Tapatalk.

SuperMek
2012-04-10, 22:30
Det är inte så mycket info som slipper ut tyvärr. Bra vore om man kunde få någon form av löpande status så man vet vad som pågår samt att man kan förbereda sig och cykeln på montering av systemet. Som det är nu verkar det mest bara vara tyst.

gundj
2012-04-11, 07:52
Det är sånt här som händer när man sålt skinnet innan björnen är skjuten.
Det behövs inte några stora bekymmer under utveckling eller provning för att försena en produkt som denna, redan ett par veckors försening ut till slutanvändaren upplevs som "dåligt skött".
Just därför ska man vara försiktig med att lansera en sådan här kampanj utan att vara extremt tydlig med att man inte kan lova en leveranstidpunkt.
Alternativt vänta med att starta kampanjen till produkten verkligen är färdig.
När produkten finns till försäljning kommer jag att överväga att prova en, jag är ännu inte övertygad om att den fyller ett syfte för mig, till dess väntar jag och följer utvecklingen. Hoppas det lossnar snart.

SuperMek
2012-04-11, 10:27
Så kan det vara Gunnar. Senaste beskedet gav att dialog/resonemang pågick angående installationsmöjligheterna. Jag vet inte vilka som är engagerade i de dialogerna, men kanske kan det vara som så att det finns en och annan bland testpiloterna eller övriga forumdeltagare som kan vara till gagn för dessa resonemang? Bra vore att höra med de tilltänkta mottagarna om lösningar och möjligheter. Om jag förstod saken rätt är företaget bakom produkten inte själva motorcykelåkare? Jag kanske har helt fel på den punkten, men om så inte vore fallet kan det vara klokt att utöka skaran av intressenter.

Agile
2012-04-11, 11:02
Men shit.. Börja gnälla på leveranstider för något ni inte betalar för, när dealen är att vi ska vara en "testgrupp".

Jag "ställer upp" för dem för att jag tycker idén är bra. Om den sen kommer i april eller augusti är sak samma, jag har ju knappast betalat för den!

Så att "sälja skinnet innan björnen är skjuten" känns helfel. Däremot är skinnet bortlovat som gåva innan björnen är skjuten, det är väl gentilt!?

Mike-
2012-04-11, 11:47
Men shit.. Börja gnälla på leveranstider för något ni inte betalar för, när dealen är att vi ska vara en "testgrupp".

Jag "ställer upp" för dem för att jag tycker idén är bra. Om den sen kommer i april eller augusti är sak samma, jag har ju knappast betalat för den!

Så att "sälja skinnet innan björnen är skjuten" känns helfel. Däremot är skinnet bortlovat som gåva innan björnen är skjuten, det är väl gentilt!?

Ingen gnäller väl om leveranstider, utan det är bara en önskan om att få mer information. Har det uppkommit problem? I sådana fall tala om det så kan det ju vara så att ngn här på forumet har något förslag till lösning.

Det är ju sådant som testgrupper oftast används till. Testa samt komma med diverse inputs.

Sen om själva produkten blir klar nu eller i höst är väl inte så där jätteintressant, men tar man ut en testgrupp så tycker jag att man iaf kan skicka ut ett bekräftelsemail på att anmälan är mottagen samt att man ngn gång då och då skickar ut status på projektet.

Galne Dansken
2012-04-11, 12:07
Jag träffar "killarna" på fredag - och ska lyfta frågan om information till Testpiloterna..

Hoppas att alla förstår och vill acceptera att såväl SMC och vår IT partner inte är globala företag, med obegränsade resurser..
Men, vi gör så gott vi kan med dom resurser som vi har..

Och självfallet ska testpiloterna hållas informerade..

(Att vi sedan, håller på med att få kopplat olika forsknings team, industridesigners, etc., in gör endast projektet mera intressant...)

Carnivore
2012-04-11, 12:20
Vi har ju inte ens kommit till vad som är förväntat leveransdatum.

Så mitt tips är att sitt still i båten så kommer det nog så småningom. :)

I skrivande stund så är leverans lite oklar, april/maj är en bra gissning. Det vi sitter och sliter med är just din fråga hur den skall installeras, vi har nu ambitionen att ägaren monterar den själv, vilket förändrar kostnadbilden markant. Vi vill kunna kallibrera den automatiskt.

SuperMek
2012-04-11, 17:20
Grabbar, det handlar inte om att klaga, utan det handlar om frågan "kan vi hjälpa till?". Om nu enheten har frågetecken som behöver rätas ut kan det vara klokt att göra sin stämma hörd till de 100 testpiloter som uppenbart har visat intresse för att just kunna stå till tjänst. Så varför inte gå tillväga på det sättet då. Det är den frågan som har ställts. Ren välvilja således.

Pawsec
2012-04-11, 17:34
Efter lite förfrågningar vill jag klargöra hur "utrullningen" kommer att ske.

1. Under Maj månad kommer samtliga testpiloter att få en device hemsänd via Post.
2. Det kommer att finnas monteringsanvisningar som inte kommer att vara allt för komplexa utan vi har nu som ambition att du själv kommer att kunna montera devicen.
3. Juni, vi kommer att testa telematrin, dvs att devicen skickar upp data på rätt sätt till oss och att vi har korrekta positioner.
4. Juli larmcentralen kopplas in och hela kedjan kommer att testas så länge vi känner att den behövs.

INGA KOSTNADER KOMMER ATT VARA FÖRKNIPPAT MED DENNA TEST.

Vi kommer även kontakta dem som inte monterat devicen rätt, t ex under plåt. Och se om vi kan göra det på något annat sätt.

Du kommer i god tid att erbjudas att nermontera devicen och skicka tillbaka den kostnadsfritt om du inte gillar produkten.

OBS! DETTA ÄR ETT TEST, INGEN PRODUKT VI TJÄNAR PENGAR PÅ INITIALT.
Under resans gång här har vi "bytt" hårdvara för att få ner priserna om produkten blir verklighet.

Tveka inte att kontakta mig eller Jesper om du har några frågor eller synpunkter.
claes.unemar@pawsec.com 0733-408770

SuperMek
2012-04-11, 20:06
Tack för info Claes, det uppskattas!
Finns det återstående och ännu ej lösta frågor där vi testpiloter kanske kan bidra i arbetet att finna svar och lösningar? Kanske kan dessa frågor dryftas här?

powerglide
2012-05-10, 13:56
Ngt nytt på fronten eller ngt datum som vi kan se fram mot?

SuperMek
2012-05-11, 21:31
Ngt nytt på fronten eller ngt datum som vi kan se fram mot?

Jag har mejlat Claes men får tyvärr inget svar från honom. Varför vet jag inte. Jag får intrycket att produkten inte är färdig och/eller att det finns sådana problem att det har satt pannor i djupa veck och att man inte vet vart man skall ta vägen. I annat fall hade det varit mer förståeligt att informationsflödet hade varit bättre än vad det är nu, vilket mest liknar "den stora tystnaden"...

Galne Dansken
2012-05-12, 19:55
Jag har mejlat Claes men får tyvärr inget svar från honom. Varför vet jag inte. ....

Typ såhär är det!
Det finns en organisation av några Svenska MotorCyklister, som har en galen chef i Borlänge, som har lite jobbigt att kontrollera sig.. Enligt hörsago, har han hittat på att "Sqrify" ska styres av en mobil - app.. Och i samband med detta, har han tydligen gett instrux om några enstaka extra funktioner, som en gäng av kloka folk nu håller på att förverkliga.. Under tiden hoppar han själv runt och håller på med annat - idag har han t.ex konspirerad med infrastrukturministern..

Skämt åtsido (fast det var nog ganska seriöst!), ska jag be att Pawsec får en info mail iväg til testpiloterna..

Örjan Söderlund
2012-05-19, 18:56
Typ såhär är det!
Det finns en organisation av några Svenska MotorCyklister, som har en galen chef i Borlänge, som har lite jobbigt att kontrollera sig.. Enligt hörsago, har han hittat på att "Sqrify" ska styres av en mobil - app.. Och i samband med detta, har han tydligen gett instrux om några enstaka extra funktioner, som en gäng av kloka folk nu håller på att förverkliga.. Under tiden hoppar han själv runt och håller på med annat - idag har han t.ex konspirerad med infrastrukturministern..

Skämt åtsido (fast det var nog ganska seriöst!), ska jag be att Pawsec får en info mail iväg til testpiloterna..

Har inte fåt något mail om när det blir någon leverans.

Galne Dansken
2012-05-19, 19:31
Det ska komme info i veckan

EPersson
2012-05-28, 17:04
Det ska komme info i veckan

Är det någon som fått information, vill inte verka tjatig men vet ju i nuläget inte ens om man är med i gruppen?
Det får ta den tid det tar :o

Galne Dansken
2012-05-28, 17:29
Hej
Det är absolut inte tjatigt att ftåga vad som händer - jag har själv varit aningen irritabel under dagen (zxxx!! = nån typ av smiley!!)

Jag är lovad idag att senast under onsdagen ska alla testpiloter få leveransbesked, etc.
- har du inget besked onsdag afton, skicka ett mail t.: claes.unemar(emailtecken)pawsec.com och en cc t.: jesper.christensen(emailtecken)svmc.se

Jag har varit nöjd med dagens besked från Pawsec.

SuperMek
2012-05-28, 21:04
Jag har varit nöjd med dagens besked från Pawsec.
Kan du inte dela med dig av den info du får men som vi andra uppenbarligen får klara oss utan?

Galne Dansken
2012-05-29, 00:16
Det är en inte fråga om att inte ville dela med sig..

Den info jag har fått är i sin enkelhet att alla testpiloter ska få informations mail senast på onsdag, och leverans termin ska vara fastställd i detta mail.

Dvs att innan om några veckor, bör alla ku vara igång.

Och det är mycket pyssel som ska matcha; Hardware box, kabelage, styrnig av box, webb, mobila SIM kort, betalflöden (fast testpiloterna ska inte betala), registrering av testpiloter, adresser, statistik underlag, kommunikation, test av hela pakettet, larm central, etc., -- och sedan SMC som vill ha status - medlem som saknar information, etc..

Sagt i al sin enkelhet..
Men, snart är vi igång...

EPersson
2012-05-29, 20:51
Då har det gått ut ett mail till oss testpiloter och det låter bra.
Grejorna är helt klart på gång.

powerglide
2012-05-30, 14:12
Full självkalibrering is da shit :)

SuperMek
2012-06-13, 22:01
E-postmeddelandet från Claes för 15 dagar sedan innehöll ett besked att larmenheterna skulle levereras till piloterna samma vecka eller senast veckan efter. Det betyder att de nu är försenade ytterligare en eller två veckor. Det är mycket snack på det där företaget. Info och trovärdighet ligger inte på topp.

Galne Dansken
2012-06-14, 11:25
Ett par repliker från SMC:s sida...

Ja, det är korrekt att informationen inte är värdens bästa och blixtrande snabb.. Varför vi på gårdagens möte kom överens om att jag lägger lite info in i tråden.

Alla testpiloter kan altid kontakta Claes direkt; claes.unemar@pawsec.com 0733-408770, alt. Jag/Jesper SMC, fast jag är inte 100% uppdaterat, eftersom vi på SMC inte har al info - vilket vi heller inte behöver ha..

Nya avancerade IT produkter, består av såväl båda hardware (ett mix av olika processorer och annan elektronik) och software som styr hardwaren och ger den olika funktioner. I denna business, är det ganska vanligt att det plötsligt kommer uppdateringar eller rakt av nya smartare grejor - Som enten har flera funktioner eller rakt av kan mera, eller har ett billigare pris!
Det medför ofta att man då får göra större modifikationer eller ändringar i den andra del, som .t.ex. softwaren.
Självfallet medför detta att man får ta beslut, om man vill skicka produkter i marknaden som då plötsligt är gamla eller man tar ett beslut om senare leverans av ett bättra och mera modernt produkt.
Som Claes skrev tidigare, har vi haft ett byta av producent - och denna har i sin iver över att jobba med projektet, kommet på nyliga bra förbättringar!

Delar av systemet vill ha samband med den software som kommer ligga bak den mobil App som SMC kommer lansera.
Tidsterminerna runt appen, har också ändrats, vilket primärt är SMC´s fel. Nu är fel, kanske ett "fel" ord! Det som händer där är så pass enkelt att vi har med stor succés visat upp vad vi håller på med i internationellt perspektiv. Och från att vi har haft ett nationellt App projekt, har vi fått ändra fundamentalt i viktiga basstrukturer. T. ex. att anpassa alla databas strukturer, så dom kan hantera andra länder. Vi har just ett annat land som gett kommitment på att dom kommer vara med i Appen.

Även om "boxen" och appen inte är samma sak - är det Claes´s företag som jobbar med detta, och det är inte dessa två projekt som finansierar bolaget. Och eftersom att testerna av "boxen" är kostnadsfritt for SMC och testpiloterna, har vi tyckt att förseningen absolut kan accepteras. Om några testpiloter skulle välja att kliva av, är det full respekt för.

Viktigt för SMC, utöver att vi motorcyklister kan få snabb hjälp mha systemet, har vi nästan lika viktigt också en MC trafik politisk agenda. Och den har vi redan full nytta av, och då är inte tiden viktigaste faktor, men att produkten får så förutsättningar som möjligt.

Vi har fokus från myndighets sidan, såväl nationellt som internationellt - på att SMC, är med att designa, prova, utveckla det som vi som MC experter själva kommer ville ha!

Allt detta är inga bortförklaringar för sen leverans - men, ganska enkelt det läge som vi har - och dom förutsättningar som vi jobbar med. Att sedan info inte har kommit iväg så bra som önskat är en annan sak, och det är jag den första att beklaga..

EPersson
2012-06-14, 13:41
E-postmeddelandet från Claes för 15 dagar sedan innehöll ett besked att larmenheterna skulle levereras till piloterna samma vecka eller senast veckan efter. Det betyder att de nu är försenade ytterligare en eller två veckor. Det är mycket snack på det där företaget. Info och trovärdighet ligger inte på topp.

Den 29 maj kom eposten som du talar om.Där skrevs följande:

" Efter lite förseningar, krångel, ändringar och nytänkande är nu "lådorna" på väg ut till Er.
I skrivande stund så konfigureras dom i Manchester och kommer därefter att under denna senast nästa vecka var oss tillhanda, då ska vi slänga i ett SIM-kort och skicka dom så fort vi kan till er."

Jag tycker inte det är något datum/vecka utlovat i detta utalande! Nu är det den 14 juni det har således gått dryga 2 veckor sedan mailet. Han skriver ju mycket riktigt att det är svårt att få ut en ny produkt på test. Och jag kan vänta då jag INTE spenderat en endaste krona på detta projekt. Får hellre en okey produkt en något som skickats för tidigt.

En som gärna väntar på något gott, nu iväg till Gotland!

Agile
2012-06-14, 17:15

???

Jag ser det som att jag ställer upp för ITS skull i form av testperson. Om det testet kommer igång i april, maj eller nästa år spelar ingen som helst roll för min del.

Du verkar se det som att du har en fordran på dem, för vad? Har du betalat något? Uppoffrat något mer än ett mail?

Jag tycker dem gör en oss en kanontjänst genom att försöka utveckla en sån här sak för oss, om deras bedömning då är att produkten inte är driftklar, vilka är vi att säga emot? Du kan ju under testperioden knappast "räkna med" någon nytta av det heller, eftersom det är just ett test. Tester är som till för att finna fel, brister och svagheter, inte förse konsumentmarknaden med gratisprodukter.

Så sitt still i båten, du får säkert din chans att hjälpa till du också. Vill du inte det går det som Jesper säger säkert fint att avanmäla sitt intresse.

SuperMek
2012-06-19, 19:00
Tack för info och kommentarer Jesper, Erik och Agile! Jag uppskattar era besked.
Det jag har framfört är en invändning mot dels bristande information, och att den information som trots allt delges inte är korrekt. I detta avses primärt tidsangivelser. Att nyutveckling av produkter kan drabbas av förseningar är inget nytt, men av respekt för en grupp testpiloter bör man minst kunna informera om vad som händer och delge gruppen testpiloter vad som orsakar förseningen och när i tiden en leverans kan förväntas. Produkten, som den har beskrivits, är en ypperlig lösning för mc-åkare och det är också därför jag ställer upp som testpilot. Jag vill bidra till produktens bästa på de sätt jag kan, men när leverantören väljer att vara mycket knapphändig med info om produkten och upprepade leveransbesked inte infrias uppstår en fråga om hur och när produkten kan komma att se dagens ljus.

Några har framfört att då testgruppen inget betalar något kan man inte ställa krav. Det anser jag att man visst kan. Ev. betalning är i detta sammanhang irrelevant. Jo Agile, jag anser att jag har en fordran på leverantören, nämligen att få korrekt info vilket inkluderar eventuella leveransförseningar som kan ske, inget konstigt i det, men att man då också informeras om detta och vad de nya förutsättningarna innebär. Jag anser att detta hör till grundläggande respekt för de testpiloter som ställer upp med sin tid för att bidra till att utveckla en produkt. Att hävda detta är varken oskäligt eller underligt.

Jag har ett stort intresse för att detta skall bli en bra produkt. Men jag har också mejlat Claes direkt för ytterligare info som Claes anger att man kan göra, dock utan att få något som helst svar på ställda frågor. Den ende som på något sätt försöker få till info till piloterna är Jesper, dvs all heder till dig som försöker så gott du kan.

För att vara tydlig, Agile, så håller jag med dig helt i dina rader att ingen har en fördel av en för tidigt levererad produkt som inte är färdigutvecklad. Det skall man undvika. Men att peka på att hoppa av pilotgruppen för att frågor ställs är ett felaktigt beteende, även om det som du skriver, att den möjligheten står till buds. Att sitta still och tiga när frågor finns att ställa är inte rätt rekommendation.

Bäst vore om Claes eller någon annan representant var lite mer aktiv med att delge testpiloterna tydlig och korrekt info för att hålla piloterna engagerade och informerade.

mvh / Christian

powerglide
2012-06-19, 21:17
@SuperMek
Hoppas att "Den kommer när den är klar" räcker som besked.

Mjukvaruutveckling är inte som att bygga en Friggebod över en helg precis och det känns inte som om du hjälper upp läget här.

När det finns en produkt att testa förväntar jag mig också snabb respons på kommentarer och defekter.

Tills dess är det bara att chilla och ägna sig åt andra saker så länge.

Ricken
2012-06-19, 21:52
Nu kanske jag har en liten annan syn på det här än er. Jag anser att mitt användande av produkten gynnar utvecklaren.
Det kommer inte gynna mig direkt då jag kör 70% bana och resten av tiden inne i stan.

Däremot så ligger min hoj en hel del på sidan, konstigt nog så är det aldrig mitt fel... :/

Så jag tror att mitt användande av produkten kommer kunna bidra med data till accelerometer, eller hur det nu stavas, som sedan gynnar er som ska använda den på vägen vid "riktiga" nödsituationer.

Så jag skiter i när grejen dyker upp, det är deras problem om dom missar tillfällen att få in data att utvärdera.

Galne Dansken
2012-06-19, 22:27
Jag tror mig att vi alla är överens..
Claes & Co., måste ut ur buskan och se till att det ges frekvent status om läget till testpiloterna.. (så, jag slipper att ta hand om detta!)
Vi har på kansliet avsagt oss från början att hantera detta av logiska anledningar:

1. Vi har inte tid (dvs resurser för att administrera detta - bokslutt, semester, etc., etc..)
2. Produkten ska bli kommerciel och då är det inte tänkt att SMC ska stå som distributör eller säljare (vem vett, kanske vi ändrar på detta!!!)
3. Vi ville inte att någon sku ku tro att SMC sku ha möjlighet att snoka i individuella körsätt, rutter, etc.. (kort sagt en integriditets fråga..)

Och ja, jag är själv små irritabel över jag inte har en Cqurify på min hoj just nu - thi, det är drömläge att demonstrera vad vi håller på med "live" - när jag Infrastruktur-ministern på kutsen...

Galne Dansken
2012-06-25, 19:20
Fick besked om att Cqrify hardwaren, nu är nånstans i logistiken på väg till Sverige..

Kom iväg aningen senare eftersom det var ytterligare en modifiering som sku göras (på önskemål från Chalmers).
Dvs arbetsprocessen nu är att justera lite mera, och protokolltest i det web-interface som testpiloterna kommer få.

Sedan, ska en snabb "beta-installation" göras på en hoj - en snabb installations manual skrivas, så testpiloterna får en behändig instruktion. Det jobbas på fullt, och jag faktisk sagt Ok på att spara man-timmar med "info om vi är sena utskick till testpiloterna" eftersom vi nu är väldigt nära (om tekniken håller!).
------

Under tiden, kan Ni kolla lite på en annan websida - vart John presenterar sitt examens projekt som Industri designer. LÄNK (http://www.dh.umu.se/12/projects/projects/ba/enabling-faster-and-more-adequate-emergency-response-for-motorcyclists-in-traffic-accidents.aspx)
För att undvika missförstånd, är det inte så att Cqrify, ska sys in i understället - men, jag tror Ni förstår att processen vi håller på med är ganska omfattande och vi har lekt en del med olika teknologier och kreative processer..

Örjan Söderlund
2012-06-25, 20:11
Fick besked om att Cqrify hardwaren, nu är nånstans i logistiken på väg till Sverige..

Kom iväg aningen senare eftersom det var ytterligare en modifiering som sku göras (på önskemål från Chalmers).
Dvs arbetsprocessen nu är att justera lite mera, och protokolltest i det web-interface som testpiloterna kommer få.

Sedan, ska en snabb "beta-installation" göras på en hoj - en snabb installations manual skrivas, så testpiloterna får en behändig instruktion. Det jobbas på fullt, och jag faktisk sagt Ok på att spara man-timmar med "info om vi är sena utskick till testpiloterna" eftersom vi nu är väldigt nära (om tekniken håller!).
------

Under tiden, kan Ni kolla lite på en annan websida - vart John presenterar sitt examens projekt som Industri designer. LÄNK (http://www.dh.umu.se/12/projects/projects/ba/enabling-faster-and-more-adequate-emergency-response-for-motorcyclists-in-traffic-accidents.aspx)
För att undvika missförstånd, är det inte så att Cqrify, ska sys in i understället - men, jag tror Ni förstår att processen vi håller på med är ganska omfattande och vi har lekt en del med olika teknologier och kreative processer..

Hoppas den snart kommer ut till oss och att det kommer att gå bra med testerna.
För produkten verkar vara bra och syftet med den också. en önskan vore sen att alla hade en sådan.
Örjan

powerglide
2012-07-04, 23:08
Ok. Nu däremot är det nog dags att gå ut med lite mer specifik info.

I senaste nummret av MC Folket finns att läsa om systemet samt att det bara är att ladda ner Appen och köra igång.
Fast på Apple AppStore finns den inte ännu.

Även om ITS-lådan inte är klar vore det trevligt med en version av Bikers App i nuvarande form.

Så hur är planen?
Även om den inte innehåller några spikade datum är det intressant att veta vilka delar den innehåller :tummenupp

Galne Dansken
2012-07-05, 06:42
CQRIFY; hardwaren, SIM-Kort ar I Sverige. Sen ar det on-site test av installation och software, funktionalite,skrivning av Kort instruction, packing etc., sedan gar Dom ivag till testpiloterna.
forvantat tid t leverans: Vett Ej! Beror sjalvfallet pa hur test gaar - och prioritets vaxling ang. Appen!

Det ar samma Lille team som haaller I baada.

Function och innehaall I appen: Basal set SMC Boken, med positionering + tillhoerande websida. Sjaelvfallet plus Track & Rutt funktioner.
Vi slapped nar App-store ger OK, svaert AT&T veta naer det blir! Dvs Android och Apple blir samtidigt. Tidsmaessigt man det roera sig om naagra veckor, eller 6+!!

powerglide
2012-07-05, 07:33
Ok, så är själva Appen skickad ännu till AppStore och Android?
Det är ju bara att uppdatera den sedan när ITS-delen också är redo.

Carnivore
2012-07-12, 08:46
Har fått hårdvaran nu, skall se till att installera den också. :)

Har jobbat hårt med att inte krascha än men snart är det fritt fram med andra ord. ;)

powerglide
2012-07-12, 09:04
Fortfarande ingen App på AppStore.
Hur är det tänkt att man ska kunna använda mojen då?

Är Bikers App skickad till Apple ännu??

Jåke
2012-07-15, 18:25
Sådär, då dök det upp lite hårdvara i en vadderad påse. Tyvärr kommer jag att skicka tillbaka den och hoppa av testet av den enkla anledningen att boxen troligen inte får plats på nya hojen! Kanske, kanske, går den att klämma in under förarsadeln framme vid tanken men det har jag inte kontrollerat ännu och jag antar att det ändå inte är någon direkt optimal placering...

powerglide
2012-07-15, 22:33
Måste ju finnas hur mkt plats som helst om du tittar runt lite under kåporna :va

Bosseva
2012-07-15, 22:56
Hmm, 2 som har skrivit här att lådan har kommit...... Fler som fått sina grejor?

Bansaie
2012-07-15, 23:53
Sådär, då dök det upp lite hårdvara i en vadderad påse. Tyvärr kommer jag att skicka tillbaka den och hoppa av testet av den enkla anledningen att boxen troligen inte får plats på nya hojen! Kanske, kanske, går den att klämma in under förarsadeln framme vid tanken men det har jag inte kontrollerat ännu och jag antar att det ändå inte är någon direkt optimal placering...
Är inte även det en slags test, att ge återkoppling om storlek och utformning för att utrustingen ska gå att montera på alla hojar även om inte första versionen passar på just din hoj?

powerglide
2012-07-16, 07:11
Fortfarande ingen App på AppStore.
Hur är det tänkt att man ska kunna använda mojen då?

Är Bikers App skickad till Apple ännu??

Fick den här infon från Galne Dansken via mail :)

13 jul 2012 kl. 15:01 skrev Jesper Christensen :

Hej Dennis,

Pawsec har börjat att skicka Cqrify boxe. Det skickas ca. 5 styck
dagligen, eftersom det ska ges telefon support till att komma igång.
Sannolikt öks takten, i dagarna som kommer.

Ytterligare instruktion kommer direkt från pawsec.

Runt Appen, avvakter vi den vanliga approval sits från Apple - vi släpper
även på Android när Apple melder klart - så båda kommer samma tid.

Trevlig sommar

Med vänliga hälsningar

Jesper Christensen
Generalsekreterare

Sveriges MotorCyklister
Tel 0243 669 78
Mobil 070 55 77 500
Epost jesper.christensen@
www.svmc.se

Jåke
2012-07-16, 18:51
Måste ju finnas hur mkt plats som helst om du tittar runt lite under kåporna :va
Du har inte sett min hoj va? Det är bula i kåpglaset för att varvräknaren ska få plats... :)

4863

Jåke
2012-07-16, 18:51
Är inte även det en slags test, att ge återkoppling om storlek och utformning för att utrustingen ska gå att montera på alla hojar även om inte första versionen passar på just din hoj?
Jodå, det har du så rätt i.

Agile
2012-07-16, 20:37
Kul att saker är på G. Har ju samma problem som Jåke, men har tänkt sätta den externt på huggern i bak. Funkar inte det vette fan hur jag ska få dit den.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med tanke på att ett av de starkare argumenten för att köpa små lättviktsbatterier är att man får plats över i lådan för Power Commandern, och att många får modifiera bakram/kuts för att få plats med den så är det långt ifrån "hur mkt plats som he

powerglide
2012-07-17, 06:28
På de lättåtkomliga platserna är det helt klart trångt på många hojar.
Men allting under plasten kan ju inte vara fyllt med grejer.

Fast det innebär en del arbete att plocka ner först.

EPersson
2012-07-25, 17:17
En liten fundering. Hur många har nu fått den lilla lådan. Om det skulle skickas fem om dagen borde snart ala vara ute hos testare.
Jag har dock inte fått någon ännu, men kan lungt vänta. Hur går det med appen o hemsidan?

Galne Dansken
2012-07-26, 16:17
Just en snabb vända runt datorn hemma, under pågående semester..

Ni som inte har fått Cqrify - kontakta Claes direkt på Pawsec och få svar om leverans status.. Det är så att det fortfarande leveras..
(vad jag har fått info om är ca. hälften ute nu och i drift. Dom flesta har fått telefon support runt montering och igångsättning..)

Bilden visar en Cqrify på en GSX750R, vart den sitter bra och diskret under kuttsen - och fungerar även om sätet i kttsen har metal i botten!!

-------

Appen, är tyvärr försenad grundat semester på flera poster - jag är dock lovat en ny version för sista koll innan vi släppar den som sannolikt beta version..

Rynkan
2012-07-30, 22:32
Just en snabb vända runt datorn hemma, under pågående semester..

Ni som inte har fått Cqrify - kontakta Claes direkt på Pawsec och få svar om leverans status.. Det är så att det fortfarande leveras..
(vad jag har fått info om är ca. hälften ute nu och i drift. Dom flesta har fått telefon support runt montering och igångsättning..)

Bilden visar en Cqrify på en GSX750R, vart den sitter bra och diskret under kuttsen - och fungerar även om sätet i kttsen har metal i botten!!

-------

Appen, är tyvärr försenad grundat semester på flera poster - jag är dock lovat en ny version för sista koll innan vi släppar den som sannolikt beta version..

Hej!
Tänkte göra lite mer väsen av oss här på forumet, jag är en av utvecklarna på Pawsec/Cqrify Motors. Det är jag som konfigurerar, programmerar och sänder ut enheterna det är även mitt nr ni hittar i den lilla installationsbeskrivning ni får med DIY-kitet.

Kom gärna med frågor jag svarar under dagen :)

Agile
2012-07-30, 22:45
Jag har fått, hämtat o packat upp paketet. Installationen verkar ju rätt tydlig enl. anvisningarna. Mitt problem är som ovan nämt monteringen, den får inte plats :-(

Spelar det nån roll om den sitter skyddat? Jag har ett transponderfäste på huggern som kan användas, även om jag ogillar att ha massa sladdar därifrån. Skyddad ledig plats är tagen av power commendergrejer, laptimer-puck och sånt.

Hur känsligt för metaller ovan dosan är det? Och är det värmekänsligt? Annars kanske man kan få plats nära motorn runt säkringshärvan eller nåt.

Rynkan
2012-07-30, 23:00
Notera att i testet kommer där att ingå två olika versioner utav "boxen":
CED-210 - Grå IP67-certifierad låda med 8pin-kontakt (Den som visades under Mässan)
CED-220 - Svart IP67-certifierad låda (något lägre till höjden, dock längre samt bredare), 16pin kontakt.

Mycket av den nuvarande försening vi har är att vi inte fick 100 enheter på ett bräde utav vår leverantör, utan de kom i batchar om 10-15st. Vi fick även gå över till version två (CED220) av enheten mycket tidigare än väntat pga rådande komponentbrist, stora företag reserverar enorma kvantiteter utav komponenter och vi mindre får slåss om de komponenter som blir över.

Men det sagt gör vi vårt bästa att få ut enheterna till er sår fort som möjligt, det är därför vi skickar ut enheterna till er i Jiffy-påsar som "Do-It-Yourself"-kit. Hade vi tagit fram en riktig retail-förpackning så hade detta försenats ytterligare.

Rynkan
2012-07-30, 23:18
Jag har fått, hämtat o packat upp paketet. Installationen verkar ju rätt tydlig enl. anvisningarna. Mitt problem är som ovan nämt monteringen, den får inte plats :-(

Spelar det nån roll om den sitter skyddat? Jag har ett transponderfäste på huggern som kan användas, även om jag ogillar att ha massa sladdar därifrån. Skyddad ledig plats är tagen av power commendergrejer, laptimer-puck och sånt.

Hur känsligt för metaller ovan dosan är det? Och är det värmekänsligt? Annars kanske man kan få plats nära motorn runt säkringshärvan eller nåt.

Jag antar att du har en CED210 (grå box), Den är IP67-certifierad och ska inte behöva vara lika skyddad som annan utrustning.
Utdrag från Wikipedia:

* 6 - Dust tight - No ingress of dust; complete protection against contact
* 7 - Immersion up to 1 m - Ingress of water in harmful quantity shall not be possible when the enclosure is immersed in water under defined conditions of pressure and time (up to 1 m of submersion). - Test duration: 30 minutes
Immersion at depth of 1m

Största anledningen till att ha den undangömd är för att inte väcka misstanke vid eventuell stöld, enheten har ett internt batteri som räcker i 18h om kabeln blir klippt/mc_batteriet plockas ur.

Angående temperaturer:
CED210 är testad att fungera under -20 till +60°C (-40 till +85°C utan batteri)

Angående metaller:
Det som påverkas är den interna GPS-antennen som är känslig för tyngre metaller samt vid total omslutning utav enheten. Det gick tex inte att ha den i handskfacket på min bil då den inygda NaviDrive enheten var positionerat precis ovanför.
Vad som först påverkas är uträkningen utav hastighet, sedan nogranhet vid positionering.

Viktigast är att alltid rikta rätt sida uppåt.

Rynkan
2012-07-30, 23:31
Litet exempel på rådata vi samlar in

report_id
packet_id
packet_sequence_number
latitude
longitude
time_stamp
speed
heading
reasonCode
ignitionStatus
privateMode
gpsValid
{...snipp...}
accelerometerXAccel
accelerometerXDecel
accelerometerYAccel
accelerometerYDecel
accelerometerZAccel
accelerometerZDecel
{...snipp...}

report_id,packet_id,packet_sequence_number,latitud e,longitude,time_stamp,speed,heading,reasonCode,ig nitionStatus,privateMode,gpsValid,{...snipp...},ac celerometerXAccel,accelerometerXDecel,acceleromete rYAccel,accelerometerYDecel,accelerometerZAccel,ac celerometerZDecel,{...snipp...}
7997,2536,31,59.2585678,18.0852966,2012-07-28 20:42:01,40,252,2,0,0,1,{...snipp...},0,0,3,20,16, 0,{...snipp...}

Ovanstående rapport är positionerad vid Örbyleden (Hökarängen, Stockholm 6.4 m SV)
https://maps.google.se/maps?q=59.2585678,18.0852966&hl=sv&ll=59.258464,18.085266&spn=0.002224,0.006512&sll=62.033002,17.378555&sspn=34.529852,106.699219&t=h&z=18

Galne Dansken
2012-07-30, 23:42
Hoppas bilden nu kom med på en Grå box - som är monterat på en GSX750R.

RYNKAN - det var trevligt med lite kompetent besök här och konkret info.. Kanske mina rynkor nu går bort :wink:

Rynkan
2012-07-30, 23:50

RYNKAN - det var trevligt med lite kompetent besök här och konkret info.. Kanske mina rynkor nu går bort :wink:

Yes, I love my nick :) Jag ser gärna att folk postar information om vart de monterat enheterna. (PM'a era IMEI's så jag kan identifiera er, posta inte dessa publikt här i tråden)

powerglide
2012-07-31, 00:17
Kul att få kontakt med lite utvecklare :yoparty

Mike-
2012-07-31, 08:04
Viktigast är att alltid rikta rätt sida uppåt.

Och rätt sida upp är den plana sidan enligt installationsbeskrivningen. Jag tolkar det det som att det är den sidan som det sitter en klisterlapp med IMEI nr etc.

Men när jag kikar på bilden som Galne Dansken postade så är den monterad med den andra sidan uppåt.

Bägge sidorna är väl plana... så det spelar kanske ingen roll vilken sida som är uppåt?

Mike-
2012-07-31, 08:09
Och gällande elen, är det så enkelt att man tar ström dels från batteriet och sedan skarvar in sig på tex baklyset?

Inga andra säkringar eller annat som man borde ha där emellan?

Agile
2012-07-31, 11:31

Ok,

Jag har inte original bakram, så det ser inte riktigt ut sådär. Men framförallt, på bilden sitter den ju inte med plana sidan uppåt, eller nedåt heller för den delen.

Om jag inte ska offra platsen för GPS-pucken till laptimern (som jag hoppas få liv i) så är det rätt kört bakom motorn. Däremot har jag monterat transpondern där tutan borde sitta, fäst i kåpstaget. Om det där med "plana sidan uppåt" inte är så känsligt så finns det ju möjlighet att få plats med ITS:en på andra sidan kåpstaget om den inte kommer ivägen för styrdämparen.

Andra tips?

Rynkan
2012-07-31, 11:33
Och rätt sida upp är den plana sidan enligt installationsbeskrivningen. Jag tolkar det det som att det är den sidan som det sitter en klisterlapp med IMEI nr etc.

Men när jag kikar på bilden som Galne Dansken postade så är den monterad med den andra sidan uppåt.

Bägge sidorna är väl plana... så det spelar kanske ingen roll vilken sida som är uppåt?

Hej, Det ska vara etikettsidan neråt, det är motsatt sida som jag anser vara plan då fästanordningen sticker ut på etikettsidan

4889

Rynkan
2012-07-31, 11:38
Och gällande elen, är det så enkelt att man tar ström dels från batteriet och sedan skarvar in sig på tex baklyset?

Inga andra säkringar eller annat som man borde ha där emellan?

Jag har inte lagt i några säkringar då jag ansåg att det inte behövdes då enheten är självreglerande. Dock så har jag sett att vid installation på bilar så var vi tvungna att trycka i säkringar emellan, då ska man säkra för 3A.

Rynkan
2012-07-31, 11:59
Ok,

Jag har inte original bakram, så det ser inte riktigt ut sådär. Men framförallt, på bilden sitter den ju inte med plana sidan uppåt, eller nedåt heller för den delen.

Om jag inte ska offra platsen för GPS-pucken till laptimern (som jag hoppas få liv i) så är det rätt kört bakom motorn. Däremot har jag monterat transpondern där tutan borde sitta, fäst i kåpstaget. Om det där med "plana sidan uppåt" inte är så känsligt så finns det ju möjlighet att få plats med ITS:en på andra sidan kåpstaget om den inte kommer ivägen för styrdämparen.

Andra tips?

Hej, måste erkänna att jag inte är så insatt i anatomin utav de flesta motorcycklar, även om det ser ut som att det är min installation Dansken länkat en bild på (bilden på GSX750R-installationen).

jag postade en bild i ett av mina förra inlägg som förklarar vad jag anser är "den plana sidan", alltså den sida som måste vara riktad uppåt.

Detta är ju ett pilot test, så installera den där du får plats efter bästa förmåga så kan vi se hur positioneringen är påverkad därefter. :)

Mike-
2012-07-31, 16:28
Hej, Det ska vara etikettsidan neråt, det är motsatt sida som jag anser vara plan då fästanordningen sticker ut på etikettsidan

4889

Ok. Jag tyckte den sidan hade fasade kanter samt en nedsänkning för ngn etikett i mitten. Frågade runt lite bland några vänner jag hade förbi, och det var 50/50 vilken sida man pekade ut som den plana.

Den bildade du bifogade är nog kalas att ha med i framtida installationsmanualer.

Rynkan
2012-07-31, 18:53
Ok. Jag tyckte den sidan hade fasade kanter samt en nedsänkning för ngn etikett i mitten. Frågade runt lite bland några vänner jag hade förbi, och det var 50/50 vilken sida man pekade ut som den plana.

Den bildade du bifogade är nog kalas att ha med i framtida installationsmanualer.

Håller faktisk tpå och skriver en lite mer fullständig användarmanual, jag hade med en enklare bild av den ovan men den verkar ha gått bort på den senaste versionen av manualen, sorry my wrong, så är det när man stressar :lemon:

Örjan Söderlund
2012-07-31, 21:28
Har nu haft min monterad några dagar. Så vi får se om det fungerar eller inte.
Har den monterad under bakre sadeln på en gsx-r1100w.
Där finns det mycket plats.

Agile
2012-07-31, 22:18
Har nu haft min monterad några dagar. Så vi får se om det fungerar eller inte.
Har den monterad under bakre sadeln på en gsx-r1100w.
Där finns det mycket plats.

Ja, det där är ju dilemmat för min del. Jag har ju ingen skjuts-kuts. Men under det som borde vara det finns det rent krasst gott om plats egentligen, men eftersom kåpdelen från tank till tail är one-piece och alla (jag har flera kåpset) är rejält tighta att få på, så är det ingen plats till övers längre.

Ska kolla på det snarast då jag ska installera om transpondern, som också ska ha el med samma förutsättningar så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll när det ändå ska lödas.

Ricken
2012-07-31, 23:29
Ja, det där är ju dilemmat för min del. Jag har ju ingen skjuts-kuts. Men under det som borde vara det finns det rent krasst gott om plats egentligen, men eftersom kåpdelen från tank till tail är one-piece och alla (jag har flera kåpset) är rejält tighta att få på, så är det ingen plats till övers längre.

Ska kolla på det snarast då jag ska installera om transpondern, som också ska ha el med samma förutsättningar så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll när det ändå ska lödas.

Framför instrumenteringen då?
Är det tajt där med?

Jag funderar på att stoppa min i luftburken...

Mike-
2012-08-01, 20:42
Är det ngn idé att installera den redan nu innan appen resp hemsidan är släppt? Samlas det in ngn testdata?

Rynkan
2012-08-02, 00:04
Är det ngn idé att installera den redan nu innan appen resp hemsidan är släppt? Samlas det in ngn testdata?

Data samlas in, pilottestet går ut i första hand ut på att just samla in data. app&hemsida är steg två, då vi med säkert het kan skilja ut olika händelser med säkerhet.

cage
2012-08-02, 05:12
Då har det anlänt ett paket till mig oxå.... Nu gäller det bara att hitta en plats för lådan under dynan på 690´n!

En annan reflektion är... Varför är en kabel som skall jordas RÖD??? Känns helt fel tänkt.

//cage

Rynkan
2012-08-02, 09:40
Då har det anlänt ett paket till mig oxå.... Nu gäller det bara att hitta en plats för lådan under dynan på 690´n!

En annan reflektion är... Varför är en kabel som skall jordas RÖD??? Känns helt fel tänkt.

//cage

För att pinouten på devicen är custom-made, dock är kabeln en standardiserad-produkt, kontakten till kabeln designades utan att titta på pinouten på kabeln

powerglide
2012-08-02, 15:28
Men den är ju fortfarande RÖD?
Kanske läge att ändra på layouten?

Eller går det att köra den på negativ spänning utan att den brinner upp när första användaren kopplar fel?

Du vet det där med att läsa instruktioner ;)

Rynkan
2012-08-02, 22:02
Men den är ju fortfarande RÖD?
Kanske läge att ändra på layouten?

Eller går det att köra den på negativ spänning utan att den brinner upp när första användaren kopplar fel?

Du vet det där med att läsa instruktioner ;)

Det går inte att ändra pinout i efterhand, man får helt enkelt läsa rätt.
CED220 är det rätt på

powerglide
2012-08-02, 22:47
I nästa version menar jag.
Man kan inte ha rött som jord. Folk gör fel då.

EPersson
2012-08-04, 10:25
I nästa version menar jag.
Man kan inte ha rött som jord. Folk gör fel då.

Nu läser ju jag infon som att det är fixat på version CED220.

Detta är ju ett test och då kan man inte stäla några krav på färger osv.
Förserier är ju alltid behäftade med vissa brister och som "testpilot" köper åtminstonde
jag det.

Ser fram emot app o webbsida.

Mike-
2012-08-04, 11:19
Nu läser ju jag infon som att det är fixat på version CED220.

Detta är ju ett test och då kan man inte stäla några krav på färger osv.
Förserier är ju alltid behäftade med vissa brister och som "testpilot" köper åtminstonde
jag det.

Ser fram emot app o webbsida.

Jo men jag tror Powerglide menade det som en synpunkt inför kommande releaser, precis som jag föreslog ett förtydligande om vad som anses som "upp" på enheten (samt ev säkringar).

Jag tycker fortfarande att informationen till testpiloterna är luddig.
Vill de att man ska rapportera saker som ovan? I sådana fall var gör man det (mailadressen som uppgavs i brevet som följde med funkar inte)?
När jag monterat enheten, ska man då säga till så att de kan kolla så att den sänder ok? Det finns ju ingen app/websida så jag kan ju inte själv kolla något.

Jaja, jag har iaf monterat min så får den väl sitta där tills jag hör något annat.

hamre
2012-08-04, 20:57
Har inte sett röken av nån ITS ännu!! Skulle ha kommit i Maj nu är det Augusti och jävligt dålig info!!!
Vet att det inte kostar oss testpiloter nåt men jag tycker dom skulle kunnat informera oss om vad som händer, det är endast här man får nån sorts info.

powerglide
2012-08-05, 16:44
Enligt info tidigare i tråden skickas det ut fem om dagen :mathias

Ballhead
2012-08-06, 09:24
Jag monterade min box på batteriet.
4900
Hojen är en Honda CBR1100XX Superblackbird.

Hampe
2012-08-06, 10:39
Har inte sett röken av nån ITS ännu!! Skulle ha kommit i Maj nu är det Augusti och jävligt dålig info!!!
Vet att det inte kostar oss testpiloter nåt men jag tycker dom skulle kunnat informera oss om vad som händer, det är endast här man får nån sorts info.

Jag skulle kräva pengarna tillbaka! Ja, absolut!

H

Galne Dansken
2012-08-06, 13:17
H

Maila direkt t. claes@pawsec.com eller kanske mycket enklare skicka ett PM till "Rynkan" här på forum.

- Själv, har jag lite jobbigt att hitta "Hamre från Lysekil" i dom ansökningar som kom in - så det är inte så mycket jag kan göra där :wink:, hur mycket jag än skulle ville hjälpa till.

- Ja, jag är inte heller nöjd med informationsflöde och faktiska tidsterminer som varit under resans gång. Men, det pris som projektet har för oss testpiloter och SMC, samt dom politiska effekter - tror jag vi kan vara ganska nöjda med. Och som jag har nämnd vid flera tillfällen i tråden, får jag ta på mig delar av förseningen...

Carnivore
2012-08-06, 13:48
Kan pinsamt erkänna att jag ännu inte hunnit montera enheten på hojen, får helt enkelt skylla på två småbarn och att mitt instruktörsengagemang tagit tiden istället. Men jag har heller inte hunnit vurpa än så ingen ko på isen så att säga. ;)

Nästa vecka har jag semester där inget är inplanerat så då skall den dit.

Rynkan
2012-08-06, 17:12
Hej,
Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, sitter hemma med förkylning och feber. har ett möte med Herr Galne Dansken senare ikväll som jag inte vet om jag orkar :(

Jag förstår frustrationen vissa av har men jag ber er ha tålamod, det är högt tryck samtidigt som hela denna resa tyvärr inte gått så snyggt och felfritt som den borde.

Lite info:

* Jag håller på och förbereder en firmware uppdatering, inte mycket kommer att ändras förutom lite kalibrering samt ström-förbrukning.

* Ni som inte fått en enhet men borde ha fått: vänligen skicka mitt ett PM med följande information:
Namn Efternamn
Email (den ni angett vid ansökan till pilotprogrammet)
Telefonnr
Adress

Agile
2012-08-06, 18:00
Hej,
Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, sitter hemma med förkylning och feber. har ett möte med Herr Galne Dansken senare ikväll som jag inte vet om jag orkar :(

Jag förstår frustrationen vissa av har men jag ber er ha tålamod, det är högt tryck samtidigt som hela denna resa tyvärr inte gått så snyggt och felfritt som den borde.

Lite info:

* Jag håller på och förbereder en firmware uppdatering, inte mycket kommer att ändras förutom lite kalibrering samt ström-förbrukning.

* Ni som inte fått en enhet men borde ha fått: vänligen skicka mitt ett PM med följande information:
Namn Efternamn
Email (den ni angett vid ansökan till pilotprogrammet)
Telefonnr
Adress

Jag har fått grejena, och är läskunnig.

Men, har ni fått nåt utslag på de enheter som är monterade än? Enda bra stället jag kan tänka mig just nu är att skruva fast den i kåpstaget, men då hamnar den 90 grader vriden, med ovansidan rakt ut åt sidan alltså. Känns dumt att borra i saker om ni redan nu kan säga att "upp" måste vara uppåt.

Rynkan
2012-08-06, 18:47
Jag har fått grejena, och är läskunnig.

Ursäkta om jag på något vis lät arrogant i min förra post.

Vi får utslag hela tiden från enheter, bara idag har vi fått in mer än 11000 utslag

powerglide
2012-08-06, 18:48
* Ni som inte fått en enhet men borde ha fått:
Jag vet att jag ska få en enhet, men inte om jag borde fått den ännu? :va

Menar du att allt är utskickat nu och att om man trillat bort i hanteringen så ska man höra av sig?

Rynkan
2012-08-06, 19:50
Jag vet att jag ska få en enhet, men inte om jag borde fått den ännu? :va

Menar du att allt är utskickat nu och att om man trillat bort i hanteringen så ska man höra av sig?

Nej, jag formulerade mig dumt bara. Jag tänkte att det skulle vara bra med ett PM från alla som väntar på en enhet så att jag kan diffa denna lista mot den lista jag har där jag sänt ut enheter till.

Mike-
2012-08-06, 20:14

Kommer firmwareuppdateringar att tryckas ut via GSM eller hur funkar det?

Agile
2012-08-06, 20:59
Ursäkta om jag på något vis lät arrogant i min förra post.

Vi får utslag hela tiden från enheter, bara idag har vi fått in mer än 11000 utslag

Fast, det var ju inte riktigt svar på frågan..

Rynkan
2012-08-06, 21:23
Kommer firmwareuppdateringar att tryckas ut via GSM eller hur funkar det?

Enheterna stödjer OTA-updates.

Kort fungerar det såhär:
När enheten skickar sin rapport till servern så får den ett svar och i detta svar anges det att det finns en uppdatering som den automatiskt hämtar. Detta görs över GPRS/3G

Vi har även möjlighet att skicka en uppdateringsorder till en enhet via SMS GSM

Rynkan
2012-08-06, 21:25
Fast, det var ju inte riktigt svar på frågan..

Ok, då har jag missförstått din fråga. Vad är det du undrar?

Agile
2012-08-06, 21:48
Ok, då har jag missförstått din fråga. Vad är det du undrar?

Om ni fått svar på om det är ok att montera den "liggande", alltså med "upp"-sidan 90 grader vriden?

Rynkan
2012-08-06, 22:24
Än så länge har jag inte fått in ett test där enheten varit monterad i en 90° vinkel, du kan få vara den som testar detta scenario om detta hjälper dig genom att du slipper borra hål i din motorcykel.

Rynkan
2012-08-07, 00:54
Info: Jobbat länge idag fastän folk säger att jag borde sova, imorgon kommer en stor uppdatering utav konfigurationen gå ur till samtliga enheter som är hos er, ni som har en enhet men ännu inte hunnit installera den, PMa mig snarast då denna skickas ut via SMS.

OFF-TOPIC

Litet tipps: om ni vill skapa bokmärken av trådar på detta forum och om ni vill att bokmärkena tar er till den senaste sidan av tråden så kan ni tex ta denna tråden:

http://forum.svmc.se/showthread.php?7265-ITS-Incident-Tracking-System-amp-100-testpiloter/page8

"/page8" var tidigare den senaste sidan dock blev länken ovan mindre aktuell så fort tråden uppgick till 9 sidor.
Vad ni då kan göra är att ändra "/page8" till ett mycket högre nr tex "/page666" och forumet kommer då visa den senaste sidan (9 eller vad det blir i framtiden) då sidan 666 inte existerar ännu.

http://forum.svmc.se/showthread.php?7265-ITS-Incident-Tracking-System-amp-100-testpiloter/page666

Mike-
2012-08-07, 07:45
Någon mer som upplever att enheten tycks dra en del batteri?

Jag har CTEK sk comfort indicator kopplade på batteriet, en liten pryl som visar rött, gult och grön beroende på batteriets laddning.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6

Tidigare har den visat grönt 2-3 veckor utan problem, men nu går den ner på gult efter 2 dygn. Testat med 2 olika batterier (varav det ena helt nytt) men samma effekt.

Rynkan
2012-08-07, 10:28
Någon mer som upplever att enheten tycks dra en del batteri?

Jag har CTEK sk comfort indicator kopplade på batteriet, en liten pryl som visar rött, gult och grön beroende på batteriets laddning.
http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Indicator%20Eyelet%20M6

Tidigare har den visat grönt 2-3 veckor utan problem, men nu går den ner på gult efter 2 dygn. Testat med 2 olika batterier (varav det ena helt nytt) men samma effekt.

Jag har en firmwareuppdatering på gång för samtliga enheter då jag märkt att vissa misslyckas att gå ner i strömsparläge på ett långt tag och drar därför enormt mycket ström. koppla ifrån enheten för tillfället om din drar alldelles för mycket ström och skicka IMEI till mig i PM så kommer jag återkomma så fort uppdateringen går iväg (1-2dagar)

hamre
2012-08-07, 20:19

H
Kan du inte läsa eller va e de för fel på dej? Jag skrev ju för fan att det inte kosta oss något, hur fan kan du då få till det att begära pengarna tillbaka???
Gör dej rolig nåt annat ställe, stör inte denna tråden också!!!!

powerglide
2012-08-07, 20:48
@hamre
Det kallas för ironi ;)

Rynkan
2012-08-09, 13:06
EOW (end of week) Update:

Jag håller på och testar de senaste justeringarna för enheterna och de kommer att skickas ut till samtliga enheter i slutet av veckan (EOW).

Jag kommer (kan tyvärr inte svära på det) även att ha en enklare sida tillgänglig för er där ni kan se den senaste positionen på er hojj, även detta EOW.

Ni loggar in med ert IMEInr.

powerglide
2012-08-10, 08:42
En viktig fråga.
Hur hanteras resa i utlandet där roamingavgifterna för datatrafik är svindyra :(

Stänger ni av uppladdningen automatiskt?
Annars blir det lite dyrt för er när jag drar till Spanien nästa månad :brinnerupp

Ciderboy
2012-08-10, 21:57
Hej!

Var hittar jag denna sida?

Har fått enheten, men har inte kunnat installera den, då min R1150RT inte har världens mest lättåtkomliga batteri.....

powerglide
2012-08-11, 05:22
!Var hittar jag denna sida?

Kommer = framtid.
Dvs. den finns inte riktigt ännu. :mathias

Mike-
2012-08-14, 21:11
EOW (end of week) Update:

Jag håller på och testar de senaste justeringarna för enheterna och de kommer att skickas ut till samtliga enheter i slutet av veckan (EOW).

Jag kommer (kan tyvärr inte svära på det) även att ha en enklare sida tillgänglig för er där ni kan se den senaste positionen på er hojj, även detta EOW.

Ni loggar in med ert IMEInr.

Gick det ut ngn uppdatering av mjukvaran eller blev den uppskjuten?

powerglide
2012-08-15, 07:47
En viktig fråga.
Hur hanteras resa i utlandet där roamingavgifterna för datatrafik är svindyra :(

Stänger ni av uppladdningen automatiskt?
Annars blir det lite dyrt för er när jag drar till Spanien nästa månad :brinnerupp

*BUMP*
Om två veckor börjar räkningen ticka...

EPersson
2012-08-16, 16:02
Hej!
Du behöver inte oroad dig för kostnader. Dessutom brukar inte surfabbonemangen funka (roaming) utomlands.
Men kör försiktigt!

Carnivore
2012-08-16, 16:15
Sådär, nu har även jag installerat min. :)

powerglide
2012-08-17, 06:48
Så då är det ingen idé att montera den denna säsong (ska till Spanien hela September med hojen).

Men menar du att systemet inte fungerar utomlands?
Den kan inte ens ringa upp 112 åt dig om du hamnar i ett dike i Frankrike och berätta var du är?

Agile
2012-08-17, 08:59
Skulle ju faktiskt vara intressant att veta om åtminstone positioneringen fungerar utomlands. Iaf i Polen och Baltikum där hojarna oftast hamnar när de blivit stulna.

hamre
2012-08-17, 15:31
Nu har jag skickat 3 st meddelande till dej men du har inte ens läst dom!!!!
Varför i HELVETE säger du att vi skall PMa dej när du inte läser DOM???????

Mike-
2012-08-17, 20:47

Ja lite märkligt är det allt... De svarar inte på PM, mailen som de angett "support@cqrify.com" funkar inte trots att de vetat om felet i flera veckor, SMS besvaras inte.
Något info har inte heller gått ut via mail som utlovats.
Facebook/twitter har inte uppdaterats sen i april.

De gånger jag tidigare har testat produkter har företagen varit oerhört intresserade av att få reda på vad man tycker om den. Men denna gång är den ingen som frågar eller vill veta något. Inget - "Gick det bra att montera? Var det svårt att finna lämplig plats?" etc. Utan helt tyst.

En uppdatering skulle skickas ut till enheterna den 7/8 sen sköts det ngn dag och sen sköts det ytterligare och angavs till slutet av förra veckan. Jag tror fortfarande ingen uppdatering har gått ut då iaf min enhet käkar batteri som f-n.
Men jag vet inte.. då det är helt tyst från företaget.

Kommer det inte ngn uppdatering inom kort så kommer iaf jag skruva bort den, funkar inte att den drar ut batteriet på 2-3 dygn.

Jag gillar idén med produkten men om det inte blir lite mer driv i de som ligger bakom och de börjar kommunicera bättre så tror jag aldrig tyvärr att den här produkten kommer att komma ut på marknaden.

powerglide
2012-08-17, 22:14
Hallå, de kanske också vill ha semester?

Mike-
2012-08-18, 05:17
Hallå, de kanske också vill ha semester?

Handlar inte om semester. Att inte skicka ut ngn info sedan i slutet på maj, att inte uppdatera facebook/twitter, att inte ha en fungerande mail etc.

De som inte har läst på detta forum har ju enbart fått en tidsplan som säger att from augusti är det skarpa tester mot larmcentral som gäller (fas 3 av testen). Så är det knappast. Allt är framskjutet och blir väl första nästa år innan man når fas 3.

Ska man sen ha semester är det väl klokt att skriva det, och inte skriva att det kommer en uppdatering "idag, inom några dagar, i slutet på veckan" samt att uppmana folk att skicka PM till en.

Så jag står fast vid att dialogen med testpiloterna är dålig och kan förbättras markant.

För övrigt, om du ska utomlands så håll koll på enheten så att den inte försöker att ständigt koppla upp sig och misslyckas och då drar en massa batteri... Trist att bli stående med ett tomt batteri.

powerglide
2012-08-18, 08:50
Jepp, batterigrejen oroar.
Kommer inte fixen så kopplar jag inte in den.

SuperMek
2012-08-18, 19:10
Uppenbarligen har grabbarna bakom larmprylen problem de inte klarar av att hantera. Om problemen består av tekniska brister, personalbrist/överväldigande arbetsbelastning eller annat vet jag inte, men de verkar inte klara av att reda ut det. Den stora tystnaden är beklämmande och pekar sannolikt på att de inte har det något vidare just nu...

Frågan är vad som kan göras. Då informationen gränsar till att vara obefintlig och det lilla som sipprar ut är otydligt, undrar jag om vad som döljer sig bakom kulisserna. Har hela projektet gått i stå eller är det så simpelt att "alla är på semester"? Nu har inte informationsflödet varit överdrivet sedan dialogerna påbörjades under våren, så att "alla är på semester" tror jag inte är sannolikt. Är det ekonomiska bekymmer som sätter käppar i hjulen för att utvecklingen skall kunna fortgå?

Pseudonymen "Rynkan" tog över rodret sedan Claes har valt att gå under jorden. "Rynkan" har sedan också stängt dörren. Det praktiska kan sammanfattas i följande:

Leveransen av enheterna har varit kraftigt försenade. Anledningen till det är okänt.
När leveranserna väl kom igång sker det med endast en handfull enheter per vecka. Jag uppfattar det som att enheterna byggs styckevis allt eftersom för leveranserna.
Frågor finns kring monteringen som inte är klargjorda. Allt från vad som är "denna sida upp" till om alternativ som 90 graders sidomontering tillåts. Svar saknas.
Elanslutningen har olyckliga val av färger, t.ex. röd kabel ansluts till batteriest minuspol, en lösning som går emot branchstandard.
Några anvisningar för hur enheten skall driftsättas saknas. Senare anges att ett PM till "Rynkan" skall ordna saken, men flera personer har ingen respons i detta.
Utlovad app för kontroll/funktionskonfig via iPhone saknas. Någon leveranstid finns inte att tillgå trots åtskilliga förfrågningar.
Denna app har olyckligtvis bundlats med andra i sammanhanget ovidkommande funktioner beställda av SMC vilket uttalat bidrar till förseningen.
Utlovad webbserver finns inte.
Funktion av enheten i utlandet är osäkert om det fungerar.
Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte.
Claes svarar inte på e-post.
"Rynkan" har försvunnit.
Enheten verkar finnas i två olika utgåvor med sannolikt olika konfig/funktioner (?)
Flera personer har valt att inte installera enheten förrän felen har åtgärdats och en komplett leverans föreligger.

Jag hade idag en dialog med en representant för ledningen i SMC och framförde att SMC bör vidta åtgärder för att säkerställa produktens framtagning, alternativt att avstå helt från produkten då den idag bara bidrar till att ifrågasätta SMC:s involverande. Jag har tidigare framfört att utveckling av teknik inte alltid är enkel eller följer raka vägar, men att utebli med allt vad heter info och dialog med testpilotgruppen, förutom några bleka insatsförsök, är inte godkänt. En uppryckning måste till.

hamre
2012-08-18, 20:58
Jag har inte ens fått enheten levererad!!! Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Inte minsta svar på varför!!

Rynkan
2012-08-19, 17:23
Rynkan finns fortfarande, jag är inte alls försvunnen. Tyvärr kan jag inte stå till forumets tjänst under arbetstid, då det är under arbetstid jag försöker lösa många utav de utomstående frågorna som finns här på forumet. Jag har personligen en hel radda med uppgifter att göra klart och enbart 24h på dygnet.

Detta är en pilot, hanteringen är därefter, att saker inte fungerar, blir försenade eller på annat sätt inte är som utlovat är pga den osäkerhet som existerar då man har en Pilot. Vad som är högst prioriterat är att samtliga testpiloter får sina enheter men även att lösa akuta problem som strömåtgången. Att jag inte svarar på forumet innebär INTE att jag inte är inne och läser eller på annat vis ignorerar forumet.

Det ligger i vårt intresse att få denna produkt på marknaden.

Notera att det tar mig nästan en timme att svara på alla PM/forumfrågor, bra här på svmc.se. Det är en timme av utvecklingsarbete jag inte hinner med.

Rynkan
2012-08-19, 17:27
Angående om enheten funkar utomlands, det är en stående fråga på Telias bord för förhandling. Jag återkommer när dessa förhandlingar är klara.

Notera att enheterna är enbart inställda för insamling av data för kalibrering.

Rynkan
2012-08-19, 17:33

Jag har inte ens fått enheten levererad!!! Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Inte minsta svar på varför!!

Hej, ursäkta att jag gjort dig irriterad.

Jag har redan fått ett PM av dig:
"2012-08-07 21:22 Har ej fått ITS levererad! hamre"

Tyvärr noterade jag det men av nån anledning så svarade jag inte, detta ber jag om ursäkt för, du är med i nästa batch påväg ut.

Är det nån mer som inte fått leverans ännu eller är det bara jag?? Senaste personen på forumet som fick en enhet var powerglide. Denna hade skickats tillbaka då den gått till fel adress.

Rynkan
2012-08-19, 17:36
Angående strömförbrukning: Vissa enheter kom inställda med fel konfiguration vilket gjorde att de var igång konstant och tog därför död på batteriet. Det har varit svårt att felsöka då andra enheter var korrekt inställda. uppdateringar har gått ut till samtliga enheter, just nu är det tyvärr så att vi enbart kan vänta och se om det löst problemet eller inte. vi har en hoj som vi mäter av på men är tacksamma om folk är villiga att hjälpa till.

Möjligt scenario är att vi måste dra ner på mängden data, detta gör att positioneringen blir lidande - vilket inte är att föredra. Vi ser över med tillverkaren vilka åtgärder vi kan ta om detta problem inte kan lösas med ändring i mjukvaran.

Rynkan
2012-08-19, 17:40
Mailen som inte fungerar, tyvärr så har vår webhost stått för maillösningen och de förklarar att mailadressen visst fungerar men att mailkontot överfylls väldigt fort.

Jag har nu gjort så att jag eftersänder samtliga mail till min privata mailtjänst (google gmail).

Rynkan
2012-08-19, 17:53
Uppenbarligen har grabbarna bakom larmprylen problem de inte klarar av att hantera. Om problemen består av tekniska brister, personalbrist/överväldigande arbetsbelastning eller annat vet jag inte, men de verkar inte klara av att reda ut det. Den stora tystnaden är beklämmande och pekar sannolikt på att de inte har det något vidare just nu...

Frågan är vad som kan göras. Då informationen gränsar till att vara obefintlig och det lilla som sipprar ut är otydligt, undrar jag om vad som döljer sig bakom kulisserna. Har hela projektet gått i stå eller är det så simpelt att "alla är på semester"? Nu har inte informationsflödet varit överdrivet sedan dialogerna påbörjades under våren, så att "alla är på semester" tror jag inte är sannolikt. Är det ekonomiska bekymmer som sätter käppar i hjulen för att utvecklingen skall kunna fortgå?

Pseudonymen "Rynkan" tog över rodret sedan Claes har valt att gå under jorden. "Rynkan" har sedan också stängt dörren. Det praktiska kan sammanfattas i följande:

Leveransen av enheterna har varit kraftigt försenade. Anledningen till det är okänt.
När leveranserna väl kom igång sker det med endast en handfull enheter per vecka. Jag uppfattar det som att enheterna byggs styckevis allt eftersom för leveranserna.
Frågor finns kring monteringen som inte är klargjorda. Allt från vad som är "denna sida upp" till om alternativ som 90 graders sidomontering tillåts. Svar saknas.
Elanslutningen har olyckliga val av färger, t.ex. röd kabel ansluts till batteriest minuspol, en lösning som går emot branchstandard.
Några anvisningar för hur enheten skall driftsättas saknas. Senare anges att ett PM till "Rynkan" skall ordna saken, men flera personer har ingen respons i detta.
Utlovad app för kontroll/funktionskonfig via iPhone saknas. Någon leveranstid finns inte att tillgå trots åtskilliga förfrågningar.
Denna app har olyckligtvis bundlats med andra i sammanhanget ovidkommande funktioner beställda av SMC vilket uttalat bidrar till förseningen.
Utlovad webbserver finns inte.
Funktion av enheten i utlandet är osäkert om det fungerar.
Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte.
Claes svarar inte på e-post.
"Rynkan" har försvunnit.
Enheten verkar finnas i två olika utgåvor med sannolikt olika konfig/funktioner (?)
Flera personer har valt att inte installera enheten förrän felen har åtgärdats och en komplett leverans föreligger.

Jag hade idag en dialog med en representant för ledningen i SMC och framförde att SMC bör vidta åtgärder för att säkerställa produktens framtagning, alternativt att avstå helt från produkten då den idag bara bidrar till att ifrågasätta SMC:s involverande. Jag har tidigare framfört att utveckling av teknik inte alltid är enkel eller följer raka vägar, men att utebli med allt vad heter info och dialog med testpilotgruppen, förutom några bleka insatsförsök, är inte godkänt. En uppryckning måste till.

Tack för din sammanfattning! Jag tar till mig all kritik och hoppas att testpilotgruppen får den uppryckning i informationsflöde som de förtjänar.

Såhär är det:
Claes är en glad visonär och att ställa tekniska frågor till honom inte hade tjänat till något,
därför tog jag över rodret.

Att jag försvinner och inte ger en uppdatering i forumet kanske är så enkelt att jag är iväg och gör det arbete som krävs för att kunna komma med en uppdatering. Mycket av min tid går förtillfället ut på att sitta i massa möten där saker ska "bestämmas" för att sedan göras. Detta är lika frustrerande för mig som för er!

En viss period har jag även varit "borta" från arbete pga sjukdum (ca 3dagar efter min sista uppdatering om jag ska vara exakt), imorgon är jag borta då jag ska närvara på min vigsel med min framtida fru. ja, det är sommartider.

"Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri.
Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte."
- Jag tar förgivet att du inte är ett forumtroll. Med det sagt, uppdateringar skickades ut enligt min post, om det gått bra/dåligt tar tid och få fram. Läs mer i tidigare post.

Nu ska jag iväg och prova på fracken för första gången.

Rynkan
2012-08-19, 17:55
Från och med idag spenderar jag minst 30minuter var dag på forumet för frågor och svar, låter detta som en bra idé?

Med detta sagt är dagens 30 minuter över och jag reserverar mig för att jag kanske inte har 30minuter imorgon! :)

powerglide
2012-08-19, 18:59
Go Rynkan :hojraket :)

Rynkan
2012-08-19, 19:10
Hej!
Du behöver inte oroad dig för kostnader. Dessutom brukar inte surfabbonemangen funka (roaming) utomlands.
Men kör försiktigt!

Vi kör inga surf-abonnemang utan Telia M2M (Machine to Machine) Telematics-abonnemang. Dessa ska vara garanterade att fungera även utanför telias nät (glesbygd/utomlands). Dock finns det kvarstående frågor såsom olika taxor. Utöver detta så är M2M alltid utlovat minst gprs, detta försöker vi även att säkerställa.

Man bör alltid köra försiktigt och notera enheten ringer inte 112 i detta skede!!! Den ringer hem och berättar vart ni är för en enorm databas, som sagt: Vi samlar enbart in data just nu. Detta för att vara säkra på att enheterna utför sitt jobb.

Och nu förbjuds jag att sitta vid datorn nån mer :)

powerglide
2012-08-19, 19:23
Och nu förbjuds jag att sitta vid datorn nån mer :)

Lika bra att du vänjer dig ;)

SuperMek
2012-08-19, 19:34
Tack för din sammanfattning! Jag tar till mig all kritik och hoppas att testpilotgruppen får den uppryckning i informationsflöde som de förtjänar.

Tack för info! Det är vitalt viktigt för ett utvecklingsprojekt att informationen inte uteblir, att den är klar och tydlig, samt att det finns en fruktsam dialog med testpiloterna. Jag har full förståelse att man vill ut med enheterna så snart som möjligt och att problem kan uppstå på vägen. Det VIKTIGA i arbetet är nu information, inte att få ut enheterna så fort som möjligt. Testpiloter har nog en god förståelse till att avigheter kan uppstå så länge de hålls informerade. Saknas informationen uppstår rykten och egna sanningar som inte alltid gagnar utvecklingen.

Att jag försvinner och inte ger en uppdatering i forumet kanske är så enkelt att jag är iväg och gör det arbete som krävs för att kunna komma med en uppdatering. Mycket av min tid går förtillfället ut på att sitta i massa möten där saker ska "bestämmas" för att sedan göras. Detta är lika frustrerande för mig som för er!

Ingen skugga faller över dig! Dock är det en brist i projektet att personal saknas för att strategiskt kunna följa en lämplig procedur för utveckling, leveranser och information. Jag har inte en susning om hur arbetsfördelningen ser ut hos er, hur många ni är eller vilka ni är (olika yrkesgrupper/sakkunskap fördelat på personalsidan) och att du som utvecklare har i uppgift att sitta i möten samt hantera informationsbiten är fel. Du bör fokusera på utvecklingen som uppenbart har en bit kvar att hantera. Förstå mig rätt, det är toppen att du ger dig tillkänna för företaget som en informationskanal, men det är helfel att utvecklingen får lida för detta.

En viss period har jag även varit "borta" från arbete pga sjukdum (ca 3dagar efter min sista uppdatering om jag ska vara exakt), imorgon är jag borta då jag ska närvara på min vigsel med min framtida fru. ja, det är sommartider.

Så kan ske, sjukdom är inget man råder över och jag är tacksam att du är på fötter igen.
Vad gäller giftermålet så ska det prioriteras. Jag önskar dig all lycka och framgång i ditt nya familjeliv.

"Rapporter finns om hög energiförbrukning i enheten vilken på kort tid kan tömma ett MC-batteri. Utlovad åtgärd för den höga strömförbrukningen infrias inte."
- Jag tar förgivet att du inte är ett forumtroll. Med det sagt, uppdateringar skickades ut enligt min post, om det gått bra/dåligt tar tid och få fram. Läs mer i tidigare post.

Tack för att du inte utgår från att jag är ett troll, för det är jag inte. Du kan få mitt telefonnummer och e-postadress för tips och idéer hur ni kan gå vidare. Att bedriva projekt är min profession.

Vad gäller uppdateringen är den otydlig om vilka som berörs. Det finns vissa trådar i forumet om någon rapportering som skall till någonstans vilket kanske är en förutsättning för att erhålla en uppdatering? Eller räcker det med att jag strömsätter enheten så uppdaterar den sig själv? Detta är exempel på info som måste finnas tydligt angiven för piloterna. I utskicket av enheterna fanns ingen sådan info. Den webb som hänvisades till finns inte. Fungerande e-post inte heller...

Nu ska jag iväg och prova på fracken för första gången.
Jag håller tummarna för dig att allt blir bra. Ta några lediga dagar och skit nu i denna larmenhet. Vi tar nya tag om en vecka eller två när du är tillbaka.

Rynkan
2012-08-21, 20:01
Hej, jag hinner tyvärr enbart med en kort uppdatering idag.

Jag har fått in att det har blivit bättre efter nya inställningar angående strömförbrukningen, på den hoj jag haft tillgång till att övervaka. Alla enheter borde ha fått updateringen men jag kommer att under andra hälften av veckan att gå igenom samtliga enheter en och en och se till att det blivit så. Enheter som inte är online, kommer jag att ringa testpiloten i fråga och isf boka en tid. Ni som har strömproblem är prioriterade och tas först (så ni kan köra er hoj).

Utöver detta så kommer jag även göra ett ryck att ni som skickat ett PM om att ni inte fått en enhet får det detta vecka. Detta gäller "så länge lagret räcker", vi ska få in en bunt enheter dock så har det varit skakigt med hur många och kan inte lova att samtliga får en denna vecka, men många (Iaf minst ett 20tal).

Telia ger mig en uppdatering gällande utland/etc och även så väntar jag på att få abonnemang aktiverade (därför enheterna skickas ut först någa dagar efter att vi fått dem). Varje enhet testas internt först så att vi inte ska behöva få tillbaka den.

Så, jag tror jag har sagt allt?

Just det, Mailen ska fungera igen "inom 24h". har ni frågor, ställ dem i tråden, i PM eller till mig direkt via mail (rijads@gmail.com) eller telefon 0700990015.

Så nu tror jag tömt ut allt jag hade att säga.

Ciderboy
2012-08-22, 09:08
Jag har tid inbokad hos verkstan i morgon för montering av enheten.

Kommer uppdateringen ske automatiskt, eller ska jag höra av mig när den är på plats? Jag har förvisso batteriladdare, men det verkar dumt att dra ur batteriet i onödan...

Rynkan
2012-08-22, 10:24
Uppdateringen är skickad via sms, oftast sitter smset och väntar på smscentralen (teliaserver) framtills dess att enheten som ska ha smset kopplar upp sig. (Som när ni startar upp er mobiltelefon och får automatiskt 2-3sms).

Det kan hända att livslängen för detta sms gått ut och att det tagits bort, det är därför jag skerv igår att jag kommer gå igenom varje enhet. jag skickar åter ett sms till din enhet, pma när den är på cyckeln

Agile
2012-08-22, 12:29
Får jag ställa en fråga som är lite OT, men som påverkar det här.

Jag har en del hem/omdragen el på hojen. Det eller nåt annat verkar ha skapat ett problem.

Batteriet är bra och både laddas o ger ström bra utan att underhållsladdas. Hojen startar utan tvivel, oftast.

Ett par ggr har det däremot varit som att batteriet är sopslut. Detta alltid när allt gått rejält varmt o stängts av bara en kort stund. Typ stanna i bandepån o vila lite. Får den stå längre hoppar den tveklöst igång sen.

Någon nämnde jordflätan som potentiell felkälla, kan det stämma?
Vad påverkas av värme/drift?

Tvekar på att montera fler strömslukare innan jag har lite lösning på det här :-(

Rynkan
2012-08-22, 13:05
Hmm, jag är tyvärr ingen person att svara frågor av denna typ då min erfarenhet är mycket liten när det gäller motorcyklar.

Rent generellt brukar batterier av den typ som finns i bilar (motorcycklar?) inte ha samma stuns då de är glödheta (batterier ska inte vara varma då detta är direkt skadligt mot vissa typer!!!).

När det gäller bilar brukar man oftast kolla till vätskenivån och därefter syranivån och batteriet är i mint kondition igen. En av måna anledningar jag avskyr dessa "underhållsfria" batterier då detta är bluff och båg. Alla nyare batterier är mer eller mindre underhållsfria så länge man underhåller dem rätt och de inte fört med sig tillverkningsfel :/

Får jag ställa en fråga som är lite OT, men som påverkar det här.

Jag har en del hem/omdragen el på hojen. Det eller nåt annat verkar ha skapat ett problem.

Batteriet är bra och både laddas o ger ström bra utan att underhållsladdas. Hojen startar utan tvivel, oftast.

Ett par ggr har det däremot varit som att batteriet är sopslut. Detta alltid när allt gått rejält varmt o stängts av bara en kort stund. Typ stanna i bandepån o vila lite. Får den stå längre hoppar den tveklöst igång sen.

Någon nämnde jordflätan som potentiell felkälla, kan det stämma?
Vad påverkas av värme/drift?

Tvekar på att montera fler strömslukare innan jag har lite lösning på det här :-(

Agile
2012-08-22, 13:54
Kapslade gelbatterier nu.. är man seriös kör man litiumjon-batt..

Funkar inte att kasta hojen i backen med vanliga syrabatterier vettu ;)

Men kan det vara så enkelt att batteriet inte klarar värmen riktigt, och sen "vaknar" när tempen sjunker?

Jag har svårt att härleda det till nåt annat än värme då allt annat lika är orört mellan gångerna och jag aldrig haft några problem annars. På kurs när jag körde som instruktör ställde detta till det då man ibland stannar längs banan för att titta på deltagarna från sidan (och då det är racehoj har jag ingen glykol i kylaren så tomgång blir inte heller bra :(), på träning när man stannar till och ska vila ett par minuter för att jag är gammal, fet och har dålig kondition ;).

Jag kopplade om lite ljus som var fel innan i våras inför besiktning. Och då mätte jag batteriet varje dag för att se om nåt drog tjuvel och så, men allt verkar tipp topp.

Märkligt är det!
------------------------------------------------------------------
Nån annan då, som är mer hemma på moderna sporthojar:

Har man ens jordfläta på en hoj med alu-ram? Var skickar man den då? För ramen funkar ju inte.

Andra idéer?

Hmm, jag är tyvärr ingen person att svara frågor av denna typ då min erfarenhet är mycket liten när det gäller motorcyklar.

Rent generellt brukar batterier av den typ som finns i bilar (motorcycklar?) inte ha samma stuns då de är glödheta (batterier ska inte vara varma då detta är direkt skadligt mot vissa typer!!!).

När det gäller bilar brukar man oftast kolla till vätskenivån och därefter syranivån och batteriet är i mint kondition igen. En av måna anledningar jag avskyr dessa "underhållsfria" batterier då detta är bluff och båg. Alla nyare batterier är mer eller mindre underhållsfria så länge man underhåller dem rätt och de inte fört med sig tillverkningsfel :/

Rynkan
2012-08-22, 14:52
Får begära en hoj i bonus så jag kan pilla på dess inälvor och lära mig meka :)

Gelbatteri - nymodigheter...

Men ja, batterier mister en stor del av sitt Volt-värde (spänning) om de blir för varma

Agile
2012-08-22, 15:00
Får begära en hoj i bonus så jag kan pilla på dess inälvor och lära mig meka :)

Gelbatteri - nymodigheter...

Men ja, batterier mister en stor del av sitt Volt-värde om de blir för varma

Tack!

Du får börja köra RR, skitbra. Man får meka massa fastän man knappt kör :D

hamre
2012-08-22, 17:43
Aluminium leder ström minst lika bra som stål om inte bättre. Trodde jag alla visste!

Agile
2012-08-22, 18:20
Aluminium leder ström minst lika bra som stål om inte bättre. Trodde jag alla visste!

Varför hittar man aldrig jord i ram eller motor när det är av alu då? Men alltid om det är stål.

Rynkan
2012-08-22, 19:29
Update:

Över 20 enheter går iväg imorgon/fredag. En del av dessa kommer vara utav version två utav enheten.

Skillnaden mellan version ett och två är formen, färgen samt kontakten/kabeln. Funktionellt är de identiska, fördelen med version två över ett är att vi genom att ha bytt ut GSMenheten mot en konkurrents slipper en dyr licens per enhet. I övrigt fungerar de exakt likadant!

Idag gick jag igenom en del enheter och det kommer jag fortsätta med imorgon.

hamre
2012-08-22, 20:00
Varför hittar man aldrig jord i ram eller motor när det är av alu då? Men alltid om det är stål.

Aluminium är en sorts stål det också bara ädlare, så det är väldigt bra strömförande. Men den kanske är anodiserad , då kan det va lite sämre med jordningen!

powerglide
2012-08-23, 05:40
Dags att lägga ner OT?
Vill ju inte slösa med Rynkans tid här i tråden.

ewiw
2012-08-26, 15:09
Hej
Jag har den gråa boxen, när jag åker typ va 3:e dag så håller batteriet laddning men när det är
Längre tid mellan åken typ 1.5 till 2 veckor då har batteriet blivit helt urladdat.
Så min undran är om det är ok att koppla in den i ett relä i ställe då lär den inte dra ström när hojen är parkerat.
Och inte direkt till batteriet som det beskrevs i beskrivningen .
/Wållan

Rynkan
2012-08-26, 15:38
Ursäkta att jag inte kommit med någon uppdatering, angående strömproblemet:

Tyvärr så har det blivit lite felräkningar över hur starka mcbatterier är :( Vad som drar ström är att enheten startar upp sigh själv en gång i timmen och skickar dess position (en del av säkerheten).

JAg har ett par enheter inställda på olika värden, och kommer ställa in fler och se vart smärtgränsen går. Håller även på att bygga in lite scheduling-funktionalitet så att den första veckan rapporterar ca 2 gånger per dag och därefter en gång per dag.

tyvärr blir det så att har ni hojen stående i veckor så kommer batteriet att urladdas då produkten alltid drar viss ström pga att den har accelerometrarna igång för att kunna detektera slag/stöld. möjlig lösning är att stänga av detta dock sitter man nu blind framtill det att tjuven själv vrider om tändningen på hojen.

jag inväntar svar från tillverkaren hur vi kan åtgärda detta och det finns fler knep kvar att tillgå.

Rynkan
2012-08-26, 15:44
Jag undrar om ett par av er kan tänka sig göra lite mätvärden på era batterier där jag ställt in enheterna på olika värden för att kolla av dels att den drar mindre men även att den gör rätt. jag har haft 3 incidenter där enheten är varit ansluten på så vis att där bildats en kortslutning.

PMA mig om ni är villiga att delta!

Vad som säkes:
1-2 som använder hojen dagligt
1-2 som använder hojen max/ca 1gång i veckan
1-2 som använder hojen ca 1-2gånger i månaden (eller som är beredda på att göra det)

powerglide
2012-08-26, 17:27
jag har haft 3 incidenter där enheten är varit ansluten på så vis att där bildats en kortslutning.
Har det varit felmonterat på motorcykeln eller ngt knas med enheten?

hamre
2012-08-26, 19:54
Jag undrar om ett par av er kan tänka sig göra lite mätvärden på era batterier där jag ställt in enheterna på olika värden för att kolla av dels att den drar mindre men även att den gör rätt. jag har haft 3 incidenter där enheten är varit ansluten på så vis att där bildats en kortslutning.

PMA mig om ni är villiga att delta!

Vad som säkes:
1-2 som använder hojen dagligt
1-2 som använder hojen max/ca 1gång i veckan
1-2 som använder hojen ca 1-2gånger i månaden (eller som är beredda på att göra det)

Får jag bara en enhet innan vintern så kan jag tänka mej att göra det!!!

Carnivore
2012-08-27, 09:43
Ursäkta att jag inte kommit med någon uppdatering, angående strömproblemet:

Tyvärr så har det blivit lite felräkningar över hur starka mcbatterier är :( Vad som drar ström är att enheten startar upp sigh själv en gång i timmen och skickar dess position (en del av säkerheten).

JAg har ett par enheter inställda på olika värden, och kommer ställa in fler och se vart smärtgränsen går. Håller även på att bygga in lite scheduling-funktionalitet så att den första veckan rapporterar ca 2 gånger per dag och därefter en gång per dag.

tyvärr blir det så att har ni hojen stående i veckor så kommer batteriet att urladdas då produkten alltid drar viss ström pga att den har accelerometrarna igång för att kunna detektera slag/stöld. möjlig lösning är att stänga av detta dock sitter man nu blind framtill det att tjuven själv vrider om tändningen på hojen.

jag inväntar svar från tillverkaren hur vi kan åtgärda detta och det finns fler knep kvar att tillgå.

Med andra ord så bör jag som varit på semester en dryg vecka sätta hojen på laddning innan jag kan tänka mig starta den... :/

ewiw
2012-08-27, 09:50
Ja, det va inte så kul när batteriet va urladdat när man skulle i väg.

Rynkan
2012-08-27, 13:46
Med andra ord så bör jag som varit på semester en dryg vecka sätta hojen på laddning innan jag kan tänka mig starta den... :/

Kan vara så, ursäkta

Rynkan
2012-08-27, 13:52
Har det varit felmonterat på motorcykeln eller ngt knas med enheten?

På dessa hojar var installationen inte rätt. av de enheter vi har ute så har bara en varit felaktig och den upptäcktes av mig då jag testar samtliga.

Rynkan
2012-08-27, 13:53
Uppdate angående vad jag gör:
Just nu håller vi på och jobbar mycket med SMC och detta är lite på sidan så jag gör enbart det mest prioriterade.

Rynkan
2012-08-27, 13:58
Kan man göra omröstningar på detta forum?

Öppen fråga tilll samtliga intresserade utav produkten:

Skulle en möjlig lösning vara att inte ha enheten rapportera då tändningen inte är på (modem & gps avstängda), utan enbart ha rörelsedetektorerna på för att upptäcka eventuellt brott.

Påverkan:

+ Högsta möjliga strömsnålhet, interna batteriet räcker då minst ca 1-4månader (beroende på om det hunnit ladda upp helt)
- Sista kända position på din hoj kommer att vara där du stängde av motorn.
+ Accelerometerna står igång och startar modemet och skickar larm om slag/lyft/vält med position.
- Ni som har hojen parkerad under flera månaders tid kommer behöva kolla till hojen var ca 3mån+ så mcbatteriet inte är slut.

+ fördel
- nackdel

OBS: Nya protokollet kommer be enheten att skicka ut rapporter automatiskt vid "LOW_POWER". Så ni kommer inte behöva chansa när det är dax att kolla hojen utan kommer bli notifierade om det. Protokollet skickas ut som en uppdatering.

Gäller nuvarande versioner utav hårdvaran.

Denna vecka kommer där att skickas ut två uppdateringar:
Onsdag: enheten kommer rapportera hem enbart en gång per dag.
Fredag: nya protokollet.

Carnivore
2012-08-27, 14:33

Skulle en möjlig lösning vara att inte ha enheten rapportera då tändningen inte är på (modem & gps avstängda), utan enbart ha rörelsedetektorerna på för att upptäcka eventuellt brott.

Påverkan:

+ Högsta möjliga strömsnålhet, interna batteriet räcker då minst ca 1-4månader (beroende på om det hunnit ladda upp helt)
+ Accelerometerna står igång och startar modemet och skickar larm om slag/lyft/vält med position.
- Ni som har hojen parkerad under flera månaders tid kommer behöva kolla till hojen var ca 3mån+ så mcbatteriet inte är slut.

+ fördel
- nackdel

OBS: Nya protokollet kommer be enheten att skicka ut rapporter automatiskt vid "LOW_POWER". Så ni kommer inte behöva chansa när det är dax att kolla hojen utan kommer bli notifierade om det. Protokollet skickas ut som en uppdatering.

Det där tycker jag känns som väldigt rimliga uppdateringar. :)

Mike-
2012-08-27, 15:37
Låter bra.

Finns det ngn wake-on-call funktion så vore det trevligt, dvs kunna ringa/sms för att manuellt aktivera spårfunktionen.

Rynkan
2012-08-27, 15:43
För att ha en Wake-On_Call måste modemet vara igång och det är modemet som är strömslukaren :(

ewiw
2012-08-27, 16:25
Är det normalt att enheten blir rätt så varm när man är ute och åkt en sväng ?.

Agile
2012-08-27, 19:42

Påverkan:

+ fördel
- nackdel

Som jag sett det fyller produkten 2 funktioner, varav egentligen bara den ena är direkt relevant för mig (men viktig nog att betala för om priset är rätt).

1. Krasch-rapportering. Säkerhetsfråga jag t.ex vill se för tjejens del om hon fortsätter åka (och min egen de ggr jag faktiskt åker gata.

2. Stöldlarm/-tracker

Punkt 1. blir ju aktiverad om tändningen är på vilket är en förutsättning för att krascha.

Punkt två behöver för min del inte rapportera alls om inget händer. Möjligtvis skulle jag vilja kunna "pinga" enheten för att stilla en orolig själ (bör ju gå med sms åt det hållet med).

Men framför allt att de rapporterar all oväntat aktivetet för rörelsesensorerna. Om de triggas vill jag att den rapporterar så att man kan ringa polisen och sätta sig i bilen och ta upp jakten på nåt sätt.

Den funktionen borde kunna sättas på/av via ett enkelt sms (stöldgrejen alltså). Så man kan garagetrixa när man håller på, och sen sms:a "larm på" när man är klar och känna att man kan va lugn så länge man inte får ett mess som säger att saker rör på sig.

Vore också bra om man kan stänga av gps-funktionen vid valda tillfällen då många storstadsbor (och jag) har hojen i P-garage. I mitt fall liknande en tämligen isolerad bunker som väldigt knappt har mobiltäckning. Eller nån annan lösning för det, alla bor inte i hus med trägarage på tomten :)

mikael
2012-08-28, 12:37
Nu har inte jag haft några problem med urladdat batteri men dessa uppdateringar känns som en bra lösning

Och håller med Agile att vissa funktioner skulle vara bra om man kan slå av och på beroende på omständighetena

mikael
2012-08-28, 16:36
Hej Rynkan

Det har talats en del om websida och app har ni någon uppfattning om när dessa kommer att finnas ?

hamre
2012-08-28, 18:13
E de bara jag som inte fått enheten levererad? Får ju inget svar från ansvariga, när den skall levereras!!!

Rynkan
2012-08-28, 20:42
Din enhet gick iväg i torsdags, sorry att jag inte svarat jag har lämnat över "skickandet" utav enheter till andra då det tog för mycket av min tid.

Rynkan
2012-08-28, 20:44
Hej Rynkan

Det har talats en del om websida och app har ni någon uppfattning om när dessa kommer att finnas ?

Just nu ligger dessa saker lite på is då strömproblemet ses som en dealbreaker och alla resurser går pt till att fixa det :/ JAg jobbade på en version 0.1 av sidan till för två veckor sedan men fick lämna det åt sidan. sorry :(

Galne Dansken
2012-08-28, 20:51
E de bara jag som inte fått enheten levererad? Får ju inget svar från ansvariga, när den skall levereras!!!

Hoppas verkligen att Hamre har fått sin CQRIFY annars blir det årsmöte utan general sekr. , eftersom han då Hamre'ts ner utanför lokalen!

Smurfen
2012-08-29, 19:11
OT:
Jag tycker Generalsekreteraren börjar snappa språket rätt bra :), där kom det lite humor - det är lite för lite av det på forumet ;).

http://smurfen.smugmug.com/Mugs/My-Smug-Mug/i-NLW2MqN/0/Th/Foto-SAU-4-75x89-Th.jpg

Ride On...

hamre
2012-08-29, 19:57
Hoppas verkligen att Hamre har fått sin CQRIFY annars blir det årsmöte utan general sekr. , eftersom han då Hamre'ts ner utanför lokalen!

Ja fan:lemon: tar dej om den inte har kommit före Lördag! Jag tittar över till VANN då!:tummenupp

Örjan Söderlund
2012-08-29, 20:36
Hej!
Har ett nytt batteri... men efter 4-5 dagar så ville den inte starta, hoppas det fungerar nu när vi ska åka på SMC årsmöte.
Örjan.

Mike-
2012-08-30, 09:27

Gick uppdateringen ut i går så att strömförbrukningen nu ska ha minskats?

Rynkan
2012-08-31, 09:11
Onsdagsuppdateringen har gått ut till samtliga, dagens går ut under eftermiddagen.

Bara en nyfiken fråga: Kan ny skicka information vilka batterier ni har i era hojar, intresserad utav Volt/Ampre-nivåer. Skriv även vilken typ av hoj som ni har "märke, modell, typ". Typ: sport, annat som nu ska finnas.

hamre
2012-08-31, 14:26
Din enhet gick iväg i torsdags, sorry aytterligare jag inte svarat jag har lämnat över "skickandet" utav enheter till andra då det tog för mycket av min tid.
Litar inte ett jävla dugg på detta företaget!!
Inte ens i Sverige tar det över en vecka att skicka ett paket, du kan försöka lura nån annan med det!!!
Nej detta kan omöjligt vara ett seriöst företag.

powerglide
2012-08-31, 15:00
@hamre
Jag förstår att du är frustrerad men de bygger hårdvara/mjukvara och det är det de jobbar med främst.

Ge dem lite tid på sig att komma in i logistikhantering och kundrelationer också.

Konstruktiv kritik är ett användbart verktyg som hjälp.

Galne Dansken
2012-08-31, 18:53
Efter jag simmat på MC från Stockhom t. årsmötet - tror jag att jag blir svårt förkyld och inte vara med på årsmötet
(dvs Hamre får inga chancs att hamra ner mig!)

alternativt:

får jag med rak rygg, tala om att:
- Ja, det är jobbigt att lita företaget i fråga - i vassa hänseende..
eller
- Jag har gett order om att prioritera appen - och tagit in en vass extern projektledare..
eller
- jag ger Hamre min Cqurify - som jag sku visa upp på Tylösandskonferensen på tisdag, så det kan bli tyst!
eller
- Jag ger Hamre min Cqurify och talar om att jag tog med den till honom, för vi inte ville den sku bli borta i posten..

Och oavset hur vi gör, så har jag alltid röven bak....
Hamre - du fr ta tag i mig på årsmötet

:)

EPersson
2012-09-01, 08:12
Du är inte ensam Hamre!
Jag har inte heller lyckats hitta någon enhet i min brevlåda....men vad tusan säsongen är lång.
Kör ju året runt ;)

Litar inte ett jävla dugg på detta företaget!!
Inte ens i Sverige tar det över en vecka att skicka ett paket, du kan försöka lura nån annan med det!!!
Nej detta kan omöjligt vara ett seriöst företag.

gundj
2012-09-01, 20:02
Går allt det här strulet ut över SMC-appen som det slogs på trumman för i MC-folket senast?
I så fall borde nog SMC se sig om efter en annan leverantör till den.
Just all den funktionalitet som enligt reklamen skall finnas för att ersätta kalendern är ju viktigt att ha så fort som möjligt.

Jåke
2012-09-01, 23:01
@Hamre: Synd jag inte såg detta i början av veckan då, du kunde fått min som jag precis skickat tillbaka :)

Lite feedback på returen:
- Enheten får tyvärr inte plats på min hoj. Jo, kanske om jag plockar ur lilla verktygsväskan som sitter fast under förarsadeln. Men då sitter sadeln med anslutningskablar och jag har inga verktyg. Kanske kunde den fästas på insida av de små sidovingarna, men då enbart med dubbelhäftande. Och det vet jag inte om jag vill lita på med tanke på enhetens vikt...
- Batteridränering. Inte acceptabelt på en modern hoj med motorstyrning, fly-by-wire och annan elektronik som är strömberoende även om det bara är en fråga om uppdatering. Jag vill inte montera bort så jag kommer åt batteriet med en laddare bara för att jag inte vet när jag kommer köra nästa gång.

Rynkan
2012-09-03, 08:17
Liten uppdatering:

Har äntligen fått bukt på ström problemet. En kompromiss är att de som har sin hoj i garaget under långa perioder får som jag skrivit ovan leva med att de kommer att få ladda batteriet efter ett tag. De som inte vill/orkar med detta kommer enheten att stängas av helt då tändningen inte är igång, detta medför dock att vid en eventuell stöld så kommer inte enheten att skicka ut en position tills tjuven i fråga vridit om tändningen.

Jag har även fått OK på bemanning så detta projekt kommer äntligen få den fart den så länge önskat ha :)

Rynkan
2012-09-03, 08:32
Lite mer info:

Nu har Telia fått fart igen och vi har fått uppgraderade abonnemang.

Jag går igenom enheterna en och en så att de har den senaste inställningen och kommer även börja ta kontakt med alla piloter över mail och skräddarsy inställningarna efter hoj. Problemet har varit att batterierna på hojar verkar vara väldigt olika i styrka, så lösningen blir att vi ställer in den efter vad hojen kan leverera.

Mer info: Jag kommer vara mindre aktiv på detta forumet framöver och kommer istället rikta fokus på att sköta kommunikationen med våra testpiloter via mail och information kommer även gå via mail till samtliga. Vi kommer även ha upp en Wiki-sida gällande enheten, olika inställningar samt annats bra att veta.

Där kommer att lässas upp en sida snart* där ni kan kolla till er hoj och framöver** kommer det även en app.

Jag kommer börja gå igenom data nu och se till att vi är ett steg närmre en produkt, information har vi nu så det räcker och blir över. Har även fått information från folk som råkat ut för en vurpa/etc som vi kommer ställa in krach-detektion efter.

* Bemanningen som tillkommer kommer jobba på detta, jag vill ha igång detta projekt i slutet av veckan.

** Jag samt bemanningen beroende på arbetstrycket som råder.

cage
2012-09-03, 10:11
Bra Rynkan att ni informerar om vad som händer (eller inte händer...).

Jag installerade min enhet för nån vecka sen och har INGEN aning om den funkar.... Det jag däremot vet är att batteriet dräneras.
Detta skulle åtgärdas med en uppdatering. Har den gått på, på min enhet?? Tycker inte jag märker nån skillnad...

Jag börjar allvarligt fundera på att plocka bort enheten, så jag hoppas det händer nåt snart.

Ni har ju mailadresser till alla testpiloter så jag tycker det är en mkt bra ide att kommunicera direkt med oss via mail.

När planeras denna websida vara klar??

//cage

Mike-
2012-09-03, 15:57
Jag installerade min enhet för nån vecka sen och har INGEN aning om den funkar.... Det jag däremot vet är att batteriet dräneras.
Detta skulle åtgärdas med en uppdatering. Har den gått på, på min enhet?? Tycker inte jag märker nån skillnad...

//cage

Märker inte heller ngn skillnad med den nya uppdateringen. Batteriet tar slut lika fort som innan.

Skickade PM till Rynkan om det, men inte fått något svar ännu. Men som jag tolkar inlägget ovan så ska han gå igenom alla enheter för att vara säker på att den senaste uppdateringen gått ut. Får väl hoppas att det sker inom kort och att det får en positiv effekt på batteriförbrukningen.