handdator

Visa fullständig version : Förslag på innehåll till Mc-folket

zettan
2011-12-06, 20:50
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.
1.
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Precis som distriktet/arrangören tillsätter instruktörer, depåchef, flaggvakter mm skall även en reporter finnas på plats. Givetvis behöver det inte vara en utbildad journalist/fotograf. Det kan vara en, två personer, eller flera som är intresserade av att skriva, fotografera och filma. Eventuellt kan det finnas en mall att använda så att reportagen blir enkla och liknande. Detta är jag dock inte helt säker på. Att kontrollera kreativitet är jag egentligen emot.
2.
Medlemsprofiler.
Intervjuer med oss medlemmar, 2-3 i varje nummer.

That´s it.
God Jul & Gott nytt år! (Ville bara vara först med detta :))

Hansi
2011-12-06, 21:30
1.
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Precis som distriktet/arrangören tillsätter instruktörer, depåchef, flaggvakter mm skall även en reporter finnas på plats. Givetvis behöver det inte vara en utbildad journalist/fotograf. Det kan vara en, två personer, eller flera som är intresserade av att skriva, fotografera och filma. Eventuellt kan det finnas en mall att använda så att reportagen blir enkla och liknande. Detta är jag dock inte helt säker på. Att kontrollera kreativitet är jag egentligen emot.

Har du tänkt på hur många kurstillfällen det är varje sommar?
Räkna in storbanekurser, avrostningar och knixkörningar så blir det ungefär lika många reportage som det annars är vanliga artiklar i tidningen under ett år...
Kanske mer lagom att göra det från någon enstaka kurs :-)

Carnivore
2011-12-07, 09:10
Räkna in storbanekurser, avrostningar och knixkörningar så blir det ungefär lika många reportage som det annars är vanliga artiklar i tidningen under ett år...

Precis.
Fast ett sådant reportage i varje tidning kanske? :)

zettan
2011-12-07, 09:59

Jo, det har jag tänkt på och precis som du skriver blir det många reportage och tidningen blir nog för tjock. Du har helt klart en "point" där. Man kanske kan lösa det med att alla reportagen finns i web-tidning eller bilaga och endast 2-3 kommer i Mc-folket. Jag tycker ett/tidning som Carnivore är för lite. Då får ju inte ens alla distriken vara med under ett år.

Min idé är som sagt inte 100% klart/bra, men ändå något som jag skulle vilja ha i tidningen.

Marie
2011-12-07, 10:20
Har man läst om en kurs en gång så har man väl läst om alla?
Ett kursreportage vart tionde år skulle räcka mer än väl.

zettan
2011-12-07, 14:11
Har man läst om en kurs en gång så har man väl läst om alla?
Ett kursreportage vart tionde år skulle räcka mer än väl.

Jag noterar din åsikt Marie.
Det ironiska med dig är att du läser inte Mc-folket för att den, enligt dig, är kass, du tycker BKK/SHK är värdelöst och du anser att SMC är ett gäng tråkiga typer. Ändå kommenterar du de flesta inläggen som handlar om allt ovanstående. Det tråkiga med dig är att det inte direkt är konstruktiv kritik.
Jag vet inte vad din fetisch kallas, men ovanlig är den... som tur är...
Men, det är ett forum för medlemmar och du är medlem får ju skriva som du vill, så länge du inte bryter mot några lagar.

Oldbiker
2011-12-07, 22:17
Förslaget att göra portätt på olika medlemmar har alltid ett stort läsvärde, men det räcker med en i varje nummer. En annan grej kunde vara att göra ett rep om en begagnad hoj, raka fakta och kanske ett snack med ägare.
Kunde också vara kul att läsa lite om mektips, kanske lite enklare grejer.
Men allt är en avvägning, innehållet ska passa många olika sorters intressen.
Däremot tror jag inte på en massa reportage från kurser och utbildningar, det blir mest en rad bekräftelser på att "jag var med".

mule
2011-12-07, 23:05
Reportage från MC-träffar skulle vara bra. Då kanske intresset för att besöka dom skulle öka.

zettan
2011-12-08, 08:55
Reportage från MC-träffar skulle vara bra. Då kanske intresset för att besöka dom skulle öka.

Vad menar du med Mc-träffar? Anledningen till att jag frågar är att jag inte menar märkesträffar a´la Goldwingklubben etc utan SMC´s kurstillfällen.

Namnet på "min" tråd är inte bra. Jag tänkte inte att den skulle innehålla ALLA förslag till innehåll i Mc-folket. Då blir det svårt att hålla en sk. röd tråd i diskussionen. Men, jag bestämmer inget så givetvis är det fritt att skriva vad man vill, även om jag tycker ni med andra förslag bör starta egna trådar där just era förslag kan diskuteras.

LC4ever
2011-12-08, 10:38
Vad menar du med Mc-träffar? Anledningen till att jag frågar är att jag inte menar märkesträffar a´la Goldwingklubben etc utan SMC´s kurstillfällen.

Namnet på "min" tråd är inte bra. Jag tänkte inte att den skulle innehålla ALLA förslag till innehåll i Mc-folket. Då blir det svårt att hålla en sk. röd tråd i diskussionen. Men, jag bestämmer inget så givetvis är det fritt att skriva vad man vill, även om jag tycker ni med andra förslag bör starta egna trådar där just era förslag kan diskuteras.

Vad är det för tråd du försöker starta? "Vi som bara kör på bana och vill synas i tidningen"-tråden?

Jag kan faktiskt för en gångs skull hålla med Marie, ett reportage om året i tidningen från en BKK räcker gott.

Sedan skulle jag också vilja läsa mer om klubbarnas träffar, rallyn och andra aktiviteter som SMC anordnar.

zettan
2011-12-08, 14:06
Vad är det för tråd du försöker starta? "Vi som bara kör på bana och vill synas i tidningen"-tråden?

Jag kan faktiskt för en gångs skull hålla med Marie, ett reportage om året i tidningen från en BKK räcker gott.

Sedan skulle jag också vilja läsa mer om klubbarnas träffar, rallyn och andra aktiviteter som SMC anordnar.

Nja, nu har jag inte skrivit att reportagen ska handla om mig, utan vara reportage från kurserna. Dels för att skapa intresse, sprida information och eventuellt locka fler deltagare.

Anledningen till att jag skriver detta, under huvudrubriken "Tidningen MC-folket", är att istället för att sitta hemma och gnälla ge konstruktiv respons.

De två grejerna jag nämner i trådens första inlägg är något som jag skulle vilja ha med i tidningen.
Du har ju också en åsikt om vad du vill läsa. Är det inte bättre att vi båda får våra önskningar uppfylda än att ingen av oss får det. Personligen skiter jag i träffar, rallyn och andra aktiviteter (förutom mek-träffar). MEN, det gör mig ingen om det skrivs om detta i tidningen.

Skulle det störa dig om jag, och de som gillar förslaget, fick läsa om det vi vill?

LC4ever
2011-12-09, 13:49
Skulle det störa dig om jag, och de som gillar förslaget, fick läsa om det vi vill?

JA, om det skulle vara i varje nummer av MC folket. Förstår inte varför. Så mycket skiljer inte BKK-körningen på Knutstorp i maj från den i juni. KNIX är KNIX osv.
Jag ser inte vad ett reportage från varje kurstillfälle över hela Sverige skulle tillföra mer än en massa ointressanta sidor i tidningen.
Har absolut inget emot dessa kurser, har själv kört både BKK och KNIX. Kört bana med Sydskånes emse så jag vet vad det innebär. Men för den skull vill jag inte läsa om det i varenda nummer av tidningen, en gång om året räcker.

Sen din rubrik på tråden "Förslag på innehåll till Mc-folket" uppmuntrar ju till att komma med just förslag på innehåll, som ex träffar, mek-tips, rallyn, grus-bus. Annars hade du skapat en tråd som heter "MITT förslag på innehåll till MC-folket".

Agile
2011-12-09, 13:54
Jag noterar din åsikt Marie.

Jag vet inte vad din fetisch kallas, men ovanlig är den... som tur är...

Awesome!!

:rofl

Agile
2011-12-09, 14:16
För att fånga upp trådens ämne lite...

Att fylla en bilaga med repetitiv information från allehanda kurser som följer en tämligen enformig mall känns även för mig rätt meningslöst. Och som svar på om det stör mig att ni andra får läsa om det? Ja, det stör mig. För det kostar en himla massa pengar som hade kunnat gå till andra saker som är intressenta för fler än de få som vill läsa om att det var BKK i skåne, och Karlskoga och Linköping, osv...

Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att ha ett reportage i varje nummer (om detta är möjligt) där man får följa den från ax till limpa ur olika perspektiv. Mer seriösa intervjuer från en förstagångsdeltagare om hur tankarna gick innan, vad förväntningarna var, om h*n var nervös, hur förberedelserna gick till, hur det kändes att komma fram, hur dagen var osv.. Och en rekapitulation om hur alla "inför" punkter känns nu i backspegeln. Var nervositeten befogad? Behövde man gå upp 03.30 eller kunde man inte dyka upp i sista stund?

En sån artikel är intressant både för den som aldrig gått kurs, men funderar på det, och oss som glömt hur det är att vara ny.

Nästa nummer kunde handla om lite samma sak, fast ur en instruktörs perspektiv. Nästa ur TLs osv..
------------------------------------------------------------------

Jag kan jämställa det här lite med hur det var när jag kappseglade. Jag hade järnkoll på mitt. När jag skulle vara var. Strategier för val av kläder, segel, verktyg (ja, saker går sönder på havet också men där finns ingen skamkärra), mat, sömn osv. Däremot hade jag ingen aning om vad det innebar för tävlingsledning, funktionärer, räddningspersonal osv. Något som ofta skapade irritation och konflikter pga okunskap och bristande transparens. Jag hamnade sen bredvid en pratglad TL på en SM-bankett och fick en helt ny förståelse, det var tom riktigt intressant att höra om allt som krävs och vad som måste klaffa för att få en tävlingshelg med 6 klasser att klaffa.
På samma sätt tror jag deltagare kan finna det kul att läsa om vad som egentligen ligger bakom den kurs de är på väg till.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske få följa en RR-pilot från vinterns förberedelser till några race in på säsongen? Vad som händer på racen vet de flesta. Vad som händer i depån och dagarna innan är lite spännande, men fyller kanske max en artikel (ganska stor dock ;)). Men att få följa med under vinterns fysträning, sponsorjakt, tränings-/tävlingsplanering, mekande och renoveringar osv skulle va kul också. Vadd ligger egentligen bakom ett SM-guld? Vad krävs?

Detsamma funkar säkert för cross, enduro osv också då många läsare säkert tycker om att klafsa runt i lera också (själv växte jag ifrån sandlådan).

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att många gillar träffar och sånt.. För mig är det nästintill obegripligt att nån orkar läsa om det då det i praktiken handlar om att ha trevligt och äta/dricka med likasinnade. En träff kan alltså vara vad som helst beroende på vilka man väljer att umgås med, som vilken lördagkväll som helst mao. Jag har varit på ett par, och läst om många nu, och det är liksom same same. Man åker dit, slår upp ett tält, dricker en öl och lyssnar på ett band medan man äter överprisade hamburgare. What´s the point?

LC4ever
2011-12-09, 14:27
Vet du hur många kurstillfällen det finns som SMC anordnar?
Bara SMC Avancerade Kurser Storbana 2011 är på 79 tillfällen om året!!!
Förutom dessa har vi Grundkurser, Knix, Ny på motorcykel och Gruskurs. Också dessa ett antal gånget.

Galne Dansken
2011-12-09, 15:12
Vet du hur många kurstillfällen det finns som SMC anordnar?
Bara SMC Avancerade Kurser Storbana 2011 är på 79 tillfällen om året!!!
Förutom dessa har vi Grundkurser, Knix, Ny på motorcykel och Gruskurs. Också dessa ett antal gånget.

Typ 80 kurser på storbana, uppskattningsvis runt 125 KNIX och sedan tillkommer i cirkus 50 till 70 Grundkurser - och i vanlig ordning finns det även grus och annat gott!

zettan
2011-12-09, 17:12
Jo, det har ni rätt i. Det blir väldigt många och väldigt enformigt att läsa.
Ett reprtage/distrikt/år kanske är mer rimligt.

Häng inte upp er på "detaljerna" nu ;) utan fokusera på grundidén.

Förresten hade jag två förslag. Det har bara blivit diskussion om det ena.

V Saarela
2011-12-09, 17:25
zettan: Ditt första inlägg var genomtänkt, men ändå ogenomtänkt. Att sen en del hakar upp sig på detaljer(kurstillfällen) blev ju lite inte som du tänkt.

Tanken med tråden var väl i första hand bara att föra något framåt och få fram en diskussion/idetråd till tidningen gissar jag?
Gissar att ute i mcSverige finns en hel del som funderar på varför man inte skriver om dittan och dattan i tidningen. Hoppas dom sprutar ur sig ideerna :)

Bra trådiniativ zettan :tummenupp

Agile
2011-12-09, 17:43
2.
Medlemsprofiler.

Tror återigen att 2-3 per nummer blir rätt tjatigt förutom för den det skrivs om och dennes kompisar.

Någon per nummer kanske, om det går att spåra medlemmar som det finns något att skriva om. Pelle i Huddinge som kör 400 mil per år runt söderort, inte åker bana, inga kurser, inte är extrem på något sätt och kort sagt representerar en rätt "normal" medlem är möjligtvis representativ för SMC. Men fruktansvärt tråkig läsning.

Åtminstone jag vill imponeras, fascineras, äcklas, förvånas eller avundas den jag läser om för att en sån artikel ska bli läsvärd. Identifiera medlemmar som kör 3000 mil per år, åker jorden runt, använder sin sporthoj till GGN, eller sin enduro till europa-touring, kör 90 bandagar per år, åker på 25 träffar per säsong eller började åka hoj när dödsbeskedet kom genom cancer eller nåt..

Människor med entusiasm gör intryck på mig, excentriker är alltid roliga och kort sagt gäller det att hitta folk som har en historia att berätta. (Jag som så många andra som kört sen barnsben och i stort sett är som alla andra är rätt trist läsning om inget avviker)

V Saarela
2011-12-09, 17:51
Tror återigen att 2-3 per nummer blir rätt tjatigt förutom för den det skrivs om och dennes kompisar.

Någon per nummer kanske, om det går att spåra medlemmar som det finns något att skriva om. Pelle i Huddinge som kör 400 mil per år runt söderort, inte åker bana, inga kurser, inte är extrem på något sätt och kort sagt representerar en rätt "normal" medlem är möjligtvis representativ för SMC. Men fruktansvärt tråkig läsning.

Åtminstone jag vill imponeras, fascineras, äcklas, förvånas eller avundas den jag läser om för att en sån artikel ska bli läsvärd. Identifiera medlemmar som kör 3000 mil per år, åker jorden runt, använder sin sporthoj till GGN, eller sin enduro till europa-touring, kör 90 bandagar per år, åker på 25 träffar per säsong eller började åka hoj när dödsbeskedet kom genom cancer eller nåt..

Människor med entusiasm gör intryck på mig, excentriker är alltid roliga och kort sagt gäller det att hitta folk som har en historia att berätta. (Jag som så många andra som kört sen barnsben och i stort sett är som alla andra är rätt trist läsning om inget avviker)

Marie är mitt förstaval.....på riktigt alltså :)

Ove 60+
2011-12-09, 19:34
Marie är mitt förstaval.....på riktigt alltså :)

Instämmer! En riktig djupintervju kunde vara intressant.

Eftersom jag har kört fast i 650- offroadträsket och inte har något intresse alls för större och snabbare hojar utan snarare mindre maskiner, så skulle jag önska att det kom lite skrivet i det segmentet, nytt och begagnat.

swischmc
2011-12-09, 22:56
Fast det skulle vara kul att läsa om smc forums eget lilla troll. :)

Andra artiklar som jag gärna skulle vilja läsa om är reportage om alla de banor smc har kurser på. Hur ser det ut, hur är banan att köra på, vilka kurser finns där? Kanske intervjuer med de som jobbar där, banrävarna som dyker upp på varje tillfälle och någon som är där för första gången. Detta Beverly inte komma med i varje tidning, men lite då och då.

Reseskildringar från smc travell, vad gör de egentligen? Hur är det att åka med och vilka är det som gör det? Är det vana resande eller de som ger sig ut för första gången?

Någon liten artikel om skojiga hemmabyggen med praktiska (och ovanliga) lösningar?

Finns hur mycket kul som helst att skriva om. :D

(Ledsen att jag lånade din tråd, Zettan, men jag uppfattade också rubriken som öppen för alla förslag.)

990 Adventure
2011-12-10, 09:36
http://www.youtube.com/watch?v=Pj5qF7Of1E0

Marie kanske är nattmänniska.

mule
2011-12-10, 22:54
Jaha, nu har den här tråden spårat ur fullständigt.

MiaSyrra
2011-12-10, 23:56
Jaha, nu har den här tråden spårat ur fullständigt.Sorry, jag skärper mig from nu. Jag tycker tidningen är riktigt bra som den är. Det som är spännande att läsa är reseberättelser från Thailand osv. Jag såg ett par en gång på Rhodos som kört hoj ner. Det tyckte jag var fantastiskt. Kanske inte lika impad nu men iaf. Att läsa om hur man utnyttjar hojen på olika vägar, det är spännande läsning. Tester av mer än bara hojar skulle kanske vara intressant också.

Peter1980
2011-12-12, 12:46
Andra artiklar som jag gärna skulle vilja läsa om är reportage om alla de banor smc har kurser på. Hur ser det ut, hur är banan att köra på, vilka kurser finns där? Kanske intervjuer med de som jobbar där, banrävarna som dyker upp på varje tillfälle och någon som är där för första gången. Detta Beverly inte komma med i varje tidning, men lite då och då.

Tänkte precis skriva något liknande, men det behövdes ju inte eftersom du redan sammanfattat det så bra.
Reportage från SMC's egna verksamheter med SMC's egna medlemmar vore väl kul att ha med i tidningen.

zettan
2011-12-12, 14:54
(Ledsen att jag lånade din tråd, Zettan, men jag uppfattade också rubriken som öppen för alla förslag.)

Klart du får låna "min" tråd. Vi har ju väldigt lika förslag/åsikt :tummenupp.

klys
2011-12-13, 13:40
Ni ska veta att vi med glädje tar emot alla förslag på vad tidningen ska innehålla. Många gånger kan det vara sånt som vi på redaktionen aldrig haft en tanke på. Jag kan dock gott säga att det är svårt att tillfredsställa alla i samtliga nummer. Under våren 2011 gjorde vi en läsarundersökning genom Demoskop. Så här såg den ut:

"Vi frågade vad läsarna tycker om SMC:s medlemstidning, MC-Folket. Svaret är minst sagt positivt och de flesta är nöjda med innehållet och utformningen. Men det går självklart att förbättra vissa saker. SMC:s medlemmar är nöjda med MC-Folket. I alla fall om man ska tro på läsarundersökningen som Demoskop genomfört under våren. Sammanlagt 694 medlemmar svarade vilket betyder att undersökningen representerar medlemmarna väl enligt Demoskop.

-Det här är ett kvitto på att vi har en mycket bra medlemstidning som tar upp det som medlemmarna vill läsa om och det är tydligen så här de vill ha sin tidning och det ska de naturligtvis få. Resultatet är ju minst sagt bra och det är självklart kul att medlemmarna är nöjda. Det skriver hela SMC:s styrelse under på, säger SMC:s ordförande, Tomas Bergström.

MC-Folket är trovärdig, saklig och faktainriktad, har snygga bilder, är välskriven och lockar till läsande och MC-åkning.

-Många av resultaten är påtagligt bra men det finns även vissa saker att fundera på där det kan finnas möjligheter att förbättra. MC-Folket anses exempelvis inte nytänkande och ungdomlig och kanske kan ha ett lite fränare bildspråk.

-När det gäller läsbeteendet så är det 64 procent av medlemmarna som läser allt eller det mesta av innehållet. Det är sällan man ser så högra siffror. Därtill är det 31 procent som läser enstaka artiklar och bara fem procent som bläddrar igenom tidningen, förklarar Anders Lindholm, VD för Demoskop.

Hela 58 procent spar också sin tidning samtidigt som 54 procent ofta eller ibland pratar med andra om något de läst om i MC-Folket.

I snitt kör läsarna 600 mil. Av dessa kör 40 procent över 500 mil medan 55 procent kör en kortare sträcka än det per år. SMC:s medlemmar lägger dessutom ner i snitt 13 000 kronor på sitt motorcykelintresse per år. De flesta, 36 procent, kör touringhoj, 25 procent kör custom, 21 procent kör sporthoj, 16 procent kör offroad, 12 procent kör street och 10 procent kör veteranhoj. Kortare MC-samlingar för fika eller liknande lockar mest, 67 procent anger att de gärna gör sådant, 62 procent åker gärna på MC-mässa, 54 procent åker på MC-semester i Sverige, 29 procent åker på MC-semester utomlands, 29 procent åker på MC-träffar som varar minst en dag, 28 procent kör på asfaltsbana och 18 procent åker gärna grus.

-MC-Folket har en siffra på räckvidden på 0,92 vilket också är en mycket bra siffra. Det betyder att ett genomsnittligt nummer läses av nästan samtliga medlemmar. När det gäller helhetsomdömet så är medlet på 3,62 av 5 möjliga poäng. De man kanske kan tänka på lite mer i det fallet är customägarna. Men det handlar om finjusteringar, inga radikala förändringar.

-Undersökningen visar att medlemmarna får den information om nyheter vad gäller lagar och trafikregler som de vill ha. Det är också mycket viktigt eftersom det hamnar högst upp på vad de vill vara garanterade att få läsa om. Tätt därefter följer MC-teknik, nya motorcyklar, resereportage, begagnattester och MC-kläder och utrustning. Men det är bra och höga siffror för i stort sett allt som MC-Folket skriver om redan idag. Det medlemmarna inte vill läsa om är våghalsig MC-åkning, säger Lindholm.

Resereportage, reseskildringar och restips vill medlemmarna se mer av. Detsamma gäller test av utrustning och tillbehör och tips och råd om detta, artiklar om en speciell typ, stil av motorcyklar, tester av motorcyklar, begagnat-tips, reportage från träffar och tävlingar, skötselråd, klubbreportage, körteknik och trafiksäkerhet vill de också läsa mer av.

-MC-Folket har en tydlig tonvikt åt touring, äldre MC-åkare och det sociala perspektivet på MC-åkning. Det är aspekter som också uppskattas av en stor grupp läsare och bör bibehållas.

Det finns dock utrymme, och i viss utsträckning även behov av att utveckla ett mer ungdomligt bildspråk med betoning på avancerad, men inte dumdristig åkning. Bilder som förmedlar avancerad men kontrollerad MC-åkning förenar flertalet av de begrepp som läsarna vill att tidningen ska vara laddad med.

Resereportage och utrustning/tillbehör/tips och råd är ett par områden som kan ges ytterligare utrymme i tidningen.

-Men tänk er för, det handlar om finjusteringar, menar Lindholm".
Som sagt var, fortsätt att ge oss förslag, kritisera och kanske beröm oss när vi gör något bra. Vi är idel öra.

påK-en
2011-12-13, 14:50
.......... Under våren 2011 gjorde vi en läsarundersökning genom Demoskop. Så här såg den ut:
................................

-MC-Folket har en tydlig tonvikt åt touring, äldre MC-åkare och det sociala perspektivet på MC-åkning. ....................

Jag tror inte att den här typen av undersökning stämmer riktigt med verkligheten.
Vilka svarar?
De som är lite mer intresserade än de flesta (tror jag), de som inte bryr sig så mycket eller är lite negativa struntar i att svara.
Min tro är att resultatet skulle bli ett annat om man gick ut och gjorde direktintervjuer med ett antal medlemmar.

För min del tycker jag att det är för mycket från träffar och custom får alldeles för mycket utrymme (som i alla tidningar). annars tycker jag som pensionär att det lyser upp tillvaron lite när tidningen dimper ner i lådan.
Dessutom är det kul att man många gånger känner igen er som skriver i tidningen eftersom ni rör er en hel del ute bland oss hojåkare (åtminstone vi som deltar på kurser ser er då och då).

zettan
2011-12-13, 15:18
1.
2.
Medlemsprofiler.

That´s it.
God Jul & Gott nytt år! (Ville bara vara först med detta :))

Tack för all respons!
Har efter många konstruktiva förslag omvärderat mitt förslag:
1. Ett reportage/distrikt/år
2. En medlemsprofil/distrikt/år

Fler reportage/profiler kan göras på distriktens hemsidor.

Så Magnus Klys, nu vet du :tummenupp

Tessan67
2011-12-15, 17:36
För att fånga upp trådens ämne lite...

Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att ha ett reportage i varje nummer (om detta är möjligt) där man får följa den från ax till limpa ur olika perspektiv. Mer seriösa intervjuer från en förstagångsdeltagare om hur tankarna gick innan, vad förväntningarna var, om h*n var nervös, hur förberedelserna gick till, hur det kändes att komma fram, hur dagen var osv.. Och en rekapitulation om hur alla "inför" punkter känns nu i backspegeln. Var nervositeten befogad? Behövde man gå upp 03.30 eller kunde man inte dyka upp i sista stund?

En sån artikel är intressant både för den som aldrig gått kurs, men funderar på det, och oss som glömt hur det är att vara ny.

Detta tycker jag hade varit jätteintressant. Jag har själv aldrig kört någon kurs men var på väg att göra det i somras. Tyvärr tänkte jag för mycket och skulle vilja vetat hur det gick till innan jag anmälde mig.

Någon intervju med en som åkte för första gången skulle vara bra. Det hade även varit bra om man fick veta hur det går till när man kommer på plats och vad som händer under dagen.

Jag har visserligen pratat med de som anordnar kurserna, men det är inte samma sak som att få höra det från någon som har kört en eller flera gånger:)

Hansi
2011-12-15, 20:05
Detta tycker jag hade varit jätteintressant. Jag har själv aldrig kört någon kurs men var på väg att göra det i somras. Tyvärr tänkte jag för mycket och skulle vilja vetat hur det gick till innan jag anmälde mig.

Någon intervju med en som åkte för första gången skulle vara bra. Det hade även varit bra om man fick veta hur det går till när man kommer på plats och vad som händer under dagen.

Jag har visserligen pratat med de som anordnar kurserna, men det är inte samma sak som att få höra det från någon som har kört en eller flera gånger:)

Jag har en idé som surrat runt i huvudet några månader nu, som är lite av samma som du efterfrågar. Men jag hade i första hand tänkt mig en video som man kan se innan man går en kurs.

Lite tips på vad man skall kolla över på sin hoj och sin utrustning före kurs.
Hur det ser ut när man kommer till kursplatsen
Hur det brukar se ut där man ställer upp sin mc
Hur inskrivning går till
Hur besiktningen går till
Lite information om vad de olika stegen innehåller, med filmade exempel på teori och praktikpass
Hur man kör ut från depå till bana
Hur man kör ut från bana till depå
Vad som händer om man kör omkull

Gärna samma produktionskvalitet som den filmen man gjorde senast från Kemora om jag inte minns fel.

Galne Dansken
2011-12-16, 08:04
http://www.svmc.se/upload/School/Videos/kora_inte_aka_640x320.mov

:lemon:

SGM
2011-12-16, 08:51

Ruskigt bra film dansken! ...oj vilken lågoddsare den rollistan var. :D Linslusar!

Peter1980
2011-12-17, 02:21

Den där filmen är kunglig!
Blir sugen på banåkning varje gång jag ser den!

Marie
2011-12-17, 12:47

Jag tittade faktiskt på den filmen, Jesper. Jag hade inte mycket annat att göra så här på lördagsförmiddagen.

Tyvärr kunde jag inte riktigt förstå resonemangen i den. Bankörning verkar ju även där precis lika långtråkigt som jag upplevde det, den där gången våren 2005, när jag provade på, men åkte hem igen efter ungefär en timme. Att åka samma sträcka om och om igen ses i filmen som något positivt, medan jag finner det mördande trist och totalt meningslöst.

Likaså talades det om att köra sin favoritväg. Vad är det? Har jag åkt en väg fyra-fem gånger så är den absolut inte rolig längre. Efter det är det bara frågan om ren transport, för då vet man precis hur omgivningarna ser ut. När jag kör hoj så finns det två motivationer till körningen.
a) Ren billig transport, och det är väl 85-90%.
b) Att se och uppleva nya vackra vägar, och det är resterande, och det enda som i mina ögon kan betraktas som nöje i samband med mc-körning.
Eftersom jag numera har bättre råd att köra bil än tidigare, så blir det allt färre mil med motorcykeln, frånsett nere i Alperna, där jag fortfarande har många vägar kvar att köra.

Hansi
2011-12-17, 15:33
Jag tittade faktiskt på den filmen, Jesper. Jag hade inte mycket annat att göra så här på lördagsförmiddagen.

....en massa text som beskriver Maries negativa inställning till SMC kurser och aktiv körning på "favoritvägar"...

Noterat :-)

Försök gärna skriva någonting konstruktivt också så kommer vi framåt i diskussionen som denna tråd handlar om, istället för att ännu en tråd skall spåra ur med diverse tråkanden mellan olika typer av hojåkare.

Steff90
2012-01-24, 20:46
Jag har ett förslag på något som kan tas upp i tidningen.

YH-myndigheterna har bestämt att den ENDA yrkeshögskolan som utbildar motorcykelmekaniker i Sverige nu ska läggas ner. Utbildningen som är på ett år i Motala som folk från alla håll och kanter i Sverige kommer till för att utbilda sig till en anställningsbar motorcykelmekaniker.

YH-myndigheternas argument till detta är att de enda två gymnasium i hela vårt långa land med fordonsmekanik linje med inriktning motorcykel(vilket inte betyder att alla elever måste läsa om motorcykel) ska ge industrin de kompetenta mekaniker som motorcykelbranschen skriker efter just nu.

Jag själv, som har flyttat från Stockholm för att studera på denna YH-utbildning i Motala, kommer då bli den sista årskullen överhuvud taget.
Vad som är väldigt intressant med detta är att av både min lärares erfarenhet och av vad jag hört av mycket branschfolk på verkstäder så är standarden på de gymnasiala fordonsprogramen dåliga. Problemet med de gymnasiala fordonsprogramen är att många elever väljer dem för att "de tog något som verkade slappt" eller att "de inte kom på något annat". Ambitionsnivåerna blir därav rätt låga och deras lärare verkar inte ta deras undervisning seriöst och in princip slänger omkring sig betyg till eleverna utan att de lärt sig speciellt mycket.

Jag själv gick inte fordonsprogramet men hade ändå mer kunskap i förbräningsmotorteknik än vissa som hade gått fordon på gymnasiet i klassen. Men tack vare vår lärare Björn "Böna" Ohlsson och att vi alla i klassen har ett genuint intresse och därföt valt utbildningen, så är vi alla i klassen nu redo för att börja praktik på motorcykelverkstäder ute i landet och besitter både mek-kunskap och företagsekonomi kunskaper som utbildningen TILLSAMMANS med branschfolket(läs huvudimportörer och svenska huvudkontor till Honda, Kawasaki, Harley Davidsson, BMW Motorrad och många fler) har kommit fram till att vi ska ha. Säg ETT gymnasialt fordonsprogram som kan slå det?

Och inte nog med det så ringer min lärares telefon från stora motorcykelverkstäder över hela landet som behöver mekaniker.

Beslutet är befängt och det ligger i alla hojåkares intresse att den nya generationens mekaniker kan meka deras hojar på ett sätt som inte medför några risker för olyckor på grund av det maskinella vid åkande. Därför tycker jag detta borde tas upp i MC-folket då det rör deras läsare något enormt!

MVH
Stefan

Elving
2012-01-24, 23:22
Jag har ett förslag på något som kan tas upp i tidningen.

YH-myndigheterna har bestämt att den ENDA yrkeshögskolan som utbildar motorcykelmekaniker i Sverige nu ska läggas ner.

Beslutet är befängt och det ligger i alla hojåkares intresse att den nya generationens mekaniker kan meka deras hojar på ett sätt som inte medför några risker för olyckor på grund av det maskinella vid åkande. Därför tycker jag detta borde tas upp i MC-folket då det rör deras läsare något enormt!

MVH
Stefan

Mycket intressant tips. Om du kommer på MC- Mässan kan du kontakta oss i SMC:s monter.
Annars, hör av dig till
elving@mc-folket.se
Så följer vi upp det.
Elving

Maria Nordqvist
2012-01-25, 08:34
På mässan finns även SMR, som anställer mekaniker till sina verkstäder och McrF som säljer motorcyklarna som behöver servas enligt garanti och servicebok. Kan skicka kontaktuppgifter till dem om du är intresserad.

Steff90
2012-01-25, 18:01
På mässan finns även SMR, som anställer mekaniker till sina verkstäder och McrF som säljer motorcyklarna som behöver servas enligt garanti och servicebok. Kan skicka kontaktuppgifter till dem om du är intresserad.

Tack! ;) Dessvärre ska jag faktiskt praktisera på hondacity under våren och jag måste se först om jag kommer kunna jobba där innan jag kan bestämma om jag ska gå vidare till något annat stället.

Tessan67
2012-01-26, 07:32
Jag skulle gärna vilja läsa om motivlackering! Hur det går till , finns det olika sätt att göra det, frihand - film pålägg? En artikel med någon som sysslar med detta. Jag vet inte om detta har varit uppe i någon artikel innan men det är något jag skulle vilja läsa om.

Carnivore
2012-01-26, 08:07
Jag skulle gärna vilja läsa om motivlackering! Hur det går till , finns det olika sätt att göra det, frihand - film pålägg? En artikel med någon som sysslar med detta. Jag vet inte om detta har varit uppe i någon artikel innan men det är något jag skulle vilja läsa om.

Så passande att det finns en artikel om en sådan variant i senaste MC-Folket då då. :)

Tessan67
2012-01-26, 09:07
Den har jag inte fått än!

Carnivore
2012-01-26, 09:11
Den har jag inte fått än!

Jag fick den igår så den dyker nog upp i lådan när som helst. :)

Tessan67
2012-01-26, 09:24
Jag fick den igår så den dyker nog upp i lådan när som helst. :)

Det ska bli spännande, tack :D

Agile
2012-01-26, 09:46
Fick den också igår, 15 minuter senare låg den i pappersinsamlingen :(.

Kanske missade jag något, men en sak jag kan önska är att det finns åtminstone en liten sak som kan tilltala var grupp. Självklart kan man inte ha tester av 4 hojar ggr 4 olika hojtyper i varje nummer, det är ohållbart. Men nu var det verkligen ett helt nummer med pro-moppar.

Jag är inte låst på racing eller sporthojar, men nåt busigt, eller cross/enduro osv.. NÅT som är roligt (läs: handlar om aktiv körning eller utrustning kring dito).

Som påpekats i tråden här eller på sporthoj kändes det den här gången som att pengarna för min tidning kunnat gå till nåt mkt bättre - Typ skadefonden!

påK-en
2012-01-26, 19:53
Fick den också igår, 15 minuter senare låg den i pappersinsamlingen :(.
.................................nu var det verkligen ett helt nummer med pro-moppar.

...................!

Min tidning hamnar inte i pappersinsamlingen på en gång, det finns en hel del att läsa. Trots att jag tillhör den förhatliga pensionärsgruppen så blir jag ganska less på att typen glidarhojar alltid tar oproportionerligt stort utrymme (precis som i de flesta andra mc-tidningar), vill minnas att andelen glidaråkare bland medlemmarna är ungefär lika stor som sporthojsåkarna (kanske dåligt minne?).
Håller nog i stort med Agile.

Tommi
2012-01-26, 22:15
Jag tycker inte att något av de nummer av tidningen jag läst varit usla, fast när det är mycket kromslädar blir det lite trist.
Men de nummer i vilka Elving skriver om grusrelaterade grejer är extra bra, så för att varje nummer ska vara riktigt bra så borde Elving inte få köra hojar med fälgskydd/hyland-däck..

/ Tommi

Agile
2012-01-26, 22:44
Jag tycker inte att något av de nummer av tidningen jag läst varit usla, fast när det är mycket kromslädar blir det lite trist.
Men de nummer i vilka Elving skriver om grusrelaterade grejer är extra bra, så för att varje nummer ska vara riktigt bra så borde Elving inte få köra hojar med fälgskydd/hyland-däck..

/ Tommi

Även om jag är mest intresserad av banåka och racing själv, så är det allt jag vill läsa om. Grustester/-tips/-äventyr osv är superkul. Skulle man få en tidning med sporthojstest efter annat så blir det också tråkigt. Är man lite "i matchen" så har man rätt bra koll på de ganska få modeller som finns iaf.

Men jag vill läsa om mc-sport. Om det sen är RR, cross, enduro, trail eller åkafortpågrusväg är mindre intressant, det mesta är kul och det som jag inte själv redan är insyltat i är faktiskt ännu roligare att läsa om för det ger den där längtande känslan.

Men nu var det ganska exakt ingenting intressant i tidningen, knappt att annonserna var värda att se på för bildernas skull.

Även om just sporthojsåkare må vara en liten del av tidningens läsare, så måste ju ändå en rätt stor andel ha just det "aktiva" i fokus för sitt intresse? Jag tror nog att BMW-farbrorn som åker grussafari är mer intresserad av RR eller enduro än av ytterligare en träff där "alla är lika/ vi har samma intresse/ vi har sån gemenskap/ oavsett vad man gör så är vi alla hojåkare", Kenneth & the Knutters spelade och en hamburgare kostade 95 spänn...

Chopperbyggarn
2012-01-31, 15:01

Lite OT från ämnet om innehåll i mc-folket.
Här är iallafall tips på en bok om intressanta motivlackerings trix från USA´s 60-70 tal.

Boken heter THE ART OF CUSOM PAINTNG och är väl värd att köpa om dom fortfarande finns att få tag på.:tummenupp

Mvh
Anders.J

Tessan67
2012-01-31, 20:38
Lite OT från ämnet om innehåll i mc-folket.
Här är iallafall tips på en bok om intressanta motivlackerings trix från USA´s 60-70 tal.

Boken heter THE ART OF CUSOM PAINTNG och är väl värd att köpa om dom fortfarande finns att få tag på.:tummenupp

Mvh
Anders.J

Tack för tipset, jag ska se om jag hittar den någonstans:)

/Therese

Elving
2012-02-02, 14:12
Den och andra kontakter redan tagna.
Processen igång på den sidan. Jag åker dessutom ner för reportage.

Elving

Sälen
2012-12-03, 18:09
1: Jag kan hålla med om att jag också gärna läst mer om olika kurser men tror inte det är realistiskt att ha reportage från varje kurs. Kanske ett reportage i varje/vartannat nummer och då om olika kurser i olika delar av landet och kanske även utländska kurser.

2: Låter som en utmärkt ide och något jag gärna läst om och som gett en övergripande bild av SMCs medlemmar.

Anledningen till att jag svarar i den här gamla tråden är att jag känner efter att ha läst ett antal nummer att det känns som om vi ungdomar som inte har så gott ställt glöms bort. Det skulle vara trevligt att få läsa mer om motorcykelgemenskapen bland studenter och andra ungdomar. Det görs massor med reportage om nya Motorcyklar men det skulle vara både bra och intressant om det fanns begagnattester och reportage om äldre motorcyklar, och då menar jag inte ikoniska klassiker utan främst om billiga brukshojar som är intressanta för oss som inte köper begagnat för att vi vill ha en speciell modell utan för att vi inte har råd med nya grejer.

Chopperbyggarn
2012-12-03, 18:43
Håller med sälen i senaste inlägget om att det vore intressant att läsa reportage ur ungdoms perspektiv! Har förvisso inte glömt hur jag själv o andra bekankta tänkte i ungdomen för 30+ år sedan då motorcyklismen var ett ganska utpräglatt ungdomsintresse och som numera har blivit en gubb och kärring hobby.

Mer reportage om unga mc-entusiaster vore intressant att läsa inte minst för att jämföra om det är några skillnader då jämfört med nu och vilka skilnaderna är, vilka är drivkrafterna och förebilderna för unga mc-entusiaster idag?:)

Anders.J

Bodensaren
2012-12-03, 21:38

Det kan inte vara lätt att komma med ideer i det här gänget, Som det står i ingressen är detta något som Zettan vill läsa om i MC-Folket, varför inte bara respektera det och ge lite input om vad ni vill läsa, de flesta svaren hitintills går bara ut på vad ni inte vill läsa i MC-Folket (en tidning med blanka sidor är inte intressant). Jag skulle gärna se mera reportage om den enskilde medlemmen och dennes förhållande till MC:n, men även personen som finns i medlemsmatrikeln.

Lite mer reportage om klubbarna och hur dom arbetar för att säkerställa föryngringen, skulle jag också uppskatta.

powerglide
2012-12-04, 12:56
Fixa storleken på typsnittet så att det över huvudtaget går att läsa blaskan.

Bansaie
2012-12-10, 08:23
Fixa storleken på typsnittet så att det över huvudtaget går att läsa blaskan.
Ledsen att behöva vara den som talar om det för dig, men det är förmodligen din åldern och inte typsnittet det är fel på. ;)

Hade själv samma problem för några år sen tills jag fick ett par billiga läsglasögon från Rusta. Och se, det blev genast mycket lättare att både läsa MC-folket och annat :p

Skye
2012-12-10, 09:16
Skulle gärna vilja få musiktips med mer bredd än Kenneth&theknutters rock. Om nu en mc-tidning skall handla om musik...

Lite stereotypt att hojåkare bara lyssnar på rock och en viss åldersgräns på den.

TMax500
2012-12-10, 11:54
Om nu en mc-tidning skall handla om musik...Nej, det skall den inte i mitt tycke. Den skall handla om hojar och hojåkning. Inte vara ett promotionkanal för något band. Hela den grejen känns ganska intern mellan redax (eller SMC?) och bandet. Vi som står utanför fattar ingenting... Åtminstone inte jag. ;)

TMax500
2012-12-10, 11:57
Ledsen att behöva vara den som talar om det för dig, men det är förmodligen din åldern och inte typsnittet det är fel på. ;)Hade själv samma problem för några år sen tills jag fick ett par billiga läsglasögon från Rusta. Och se, det blev genast mycket lättare att både läsa MC-folket och annat :pJo visst, du har en poäng. Men, MC-folket är fortfarande mer svårläst än andra mc-tidningar. Annorlunda redigerad, med stora textsjok, och därmed mer svårlästa texter. Tycker jag.

powerglide
2012-12-10, 14:49
Ledsen att behöva vara den som talar om det för dig, men det är förmodligen din åldern och inte typsnittet det är fel på. ;)
Konstigt att det bara är MC-Folket som jag har problem med :va

Fixa typsnittet.

BMW R90s
2012-12-10, 20:20
I dagens nummer så är det test av två touringhojar. Yamaha och Triumph.
Inte en bild på hur en passagerare sitter på resp. hoj!
Kör man den typen av hoj så har man i regel någon bakpå.
Så enkelt hade det varit att göra mig nöjd!

hebymats
2012-12-11, 14:17
Reserepotage tycker jag om att läsa.
Islandsresan i senaste nummret var bra.
Sedan repotage om livet med mc hos olika medlemmar.

powerglide
2012-12-11, 14:36
Vågar ni ta upp ämnet försäkringsbedrägerier?

powerglide
2012-12-11, 14:40
Eller djupgranskning av säljare med förtjänt/oförtjänt dåligt rykte?

Ove 60+
2012-12-11, 15:33
:confused: Lite gnäll: Tre hojar provade - Yamma ,Triumph och HD alla mellan 1200 - 1700 kubik. För mig som bara är intresserad av segmentet mellan 400 - 800 cc så var det bara att bläddra förbi den delen. Kanske bättre spridning på storlekarna önskar jag. :tummenupp

Marie
2012-12-11, 15:41
:confused: Lite gnäll: Tre hojar provade - Yamma ,Triumph och HD alla mellan 1200 - 1700 kubik. För mig som bara är intresserad av segmentet mellan 400 - 800 cc så var det bara att bläddra förbi den delen. Kanske bättre spridning på storlekarna önskar jag. :tummenupp

Så fort man har råd vill man väl ändå ha minst 1000 kubik.... ? :p

Ove 60+
2012-12-11, 17:21

:tummenupp Nejdu, Kära Marie, om jag hade råd så skulle jag omedelbart köpa en bushoj på 400 kubik. Eftersom jag inte kör långa etapper på autobahn finns ingen anledning att ha så grova grejer, det blir bara tungt och otympligt. Vill jag köra fort kan jag välja en krokigare väg - allt som gäller fart är ju ändå relativt.

zettan
2012-12-11, 20:56

Så det är därför du bara har små skithojar och den du har på 1000 kubik är en riktig pensionärs-mc. :wink:

Marie
2012-12-11, 22:18
Så det är därför du bara har små skithojar och den du har på 1000 kubik är en riktig pensionärs-mc. :wink:

Precis. En pensionär skall väl ha en pensionärsmc?
Jag har ännu inte haft råd med en K1600GTL

Strikemaster
2013-01-01, 23:10
Kör på som vanligt Marie. Ok ibland tycker jag väl inte exakt lika som du men vad vore det för forum och diskussioner utan dina inlägg.

Förslag på innehåll i blaskan.
Tex, när ni prövar hojar kan ni väl ibland ta chansen att besöka distrikten och då menar jag några av alla dessa "onsdagsturer" som anordnas på väldigt många orter i landet. Alltså ni från MC-Folket som testar hojarna samt distriktsfolket besöker nån onsdagsträff och marknadsför Er lite samtidigt som ni kanske får lite synpunkter och input till artiklar från oss vanliga bikers också. OK jag förstår att det kanske inte blir lika roligt på jobbet men ändå. Dock tror jag att vi skulle få lite fler medlemmar och därmed läsare av MC-Folket.

Hampe
2013-01-02, 08:56
Kör på som vanligt Marie. Ok ibland tycker jag väl inte exakt lika som du men vad vore det för forum och diskussioner utan dina inlägg.

Ja, och XJ-600an har ju helt plötsligt blivit till salu nu också... :tummenupp

Shit! Vad var ämnet? Vilken tråd härjar jag nu då...? Ah! Förslagstråden!

Mmmmm.... Motorcyklar. Det skriver ju varenda MC-tidning om. På vårkanten dyker ju till och med landsortstidningarna upp hos den lokala MC-handlaren och vill göra reportage...

Skriv mer om människor som kör hoj! Och varför.
I år - med 50-årsjubiléet som alibi är det tillåtet att navelskåda lite: kör en presentation på det som tidigare hette "länsredaktörer" - dom som informerar om vad som händer ute i distrikten. Vissa har varit med många år nu. Vilka är dom? Vad driver dom? På så vis binder man kanske ihop landet och kan passa på att peka på den - faktiskt! - decentraliserade organisationen vi är del av.

Sedan - en follow-up på tidigare medarbetare till SMC-Bladet / MC-Folket: alltså dom skrivande. Vad gör Magnus Hägg idag? Hur många idag vet att Gerry N roddade MC-Folket under en period? Vågar man nysta i vad Jonas Almquist har för sig så här års...?

Leta reda på en avfälling som tidigare varit motorcyklist men nu försoffats till att vara en viljelös bilpendlare i ett storstadsområde. Tryck på en denne en vuxenscooter under en månad och låt honom eller henne gå igenom en avrostning/recap och pumpa sedan återfallaren på intrycken:

* Hur upplevs "avrostningen"? Funkar den?

* Vad är nytt och ovant?

* Vad känns igen sedan tidigare?

* Vad har förändrats sedan sist man körde hoj? Relationen till bilisterna?

* Relationen till andra motorcyklister? Hejar någon...?

* Låt offret föra dagbok över varje körd mil, SJÄLVKLART är det pendlingsplikt, och upplevelserna skall noteras dag för dag.

Kant i kant med det uppslaget så är det dags att köra en pendlingsspecial. Två flugor i samma smäll...?

* Är MC-pendling ett alternativ för bilister? Måste man bli mer aggressiv i sitt trafikuppträdande för att få behålla en fredad zon i morgonrusningen? Hur jävligt är det att jobbpendla i regn? Hur ful blir frisyren? Luktar man moppe på jobbet? Är det någon som bryr sig? Hur mycket gladare är man när man kommer hem? Orkar man nöjesköra på helgerna när man redan jobbpendlar i veckrona? Sparar man några pengar? Sparar man någon tid?
¨

Vintertouring! Skriv om dom som åretruntar. Krystallrallyt, Primustreff - det finns entusiaster överallt. Vintertouring är vansinnigt roligt! Eller skriv om dom som bara dubbar upp och glasskör de allra finaste helgerna på plogade sjöisar med sina vanliga sommarhojar - Gott im himmel; Om glädje och tillfredställelse hade vägt något hade varenda sjöis brustit! Det måste gå att förmedla!

Budbranschen! Hur galet är det? Är dom de hjältar vi tror, eller sådana idioter som bilisterna anser?
Låt Elving pröva på en vecka! En full arbetsvecka, mitt i vintern! Pallar han trycket, eller är ungtupparna dom de utger sig för att vara? Vad är prognosen på en vuxen rookie enligt transportledningen: skulle en människa med fullt utvecklad förmåga att bedöma konsekvenser av eget handlande verkligen kunna netta vettiga siffor i den branschen?

Skriv om begagnade hojar! Vad skall en XJ 600 egentligen kosta för att blir såld under en månad eller två? Har säljare av gamla hojar en skev bild av deras värde? Kan ALLA CB 400 som tillverkats verkligen bli värdefulla veteraner? Har man verkligen så mycket tråkigare på en -80tals hoj att dom förtjänar att stå i garage och torka sönder hellre än att köras i bitar som det var tänkt?
Mobbas man om man kör en 20 år gammal tråkhoj?

Så där - lite grann som ploppade för att rättfärdiga en löjlig one-liner. :tomte:

Hampe

Mr Helmut
2013-01-02, 09:39
Jag skulle vilja läsa om folk som byggt om sina motorcyklar. Precis som i Bilsport. Det är kul att läsa och ger säkert mycket inspiration till andra som har liknande motorcyklar. För vad ska man göra hela vinter när man bor i Sverige om inte skruva? :D

//Alexander

Dennis Johansson
2013-02-23, 04:43
Jag skulle vilja ha den artikel som utlovades i Mc folket angående del två i bromsning på löst underlag.
JAg mailade mc-folket om detta och Magnus Klys svarade med att man inte hittat det optimala tillvägagångsättet för att göra en uppföljning.

Detta ser jag som mycket märkligt, då om jag inte minns fel, stod det att ett uppföljande reportage skulle göras under samma förhållanden med med nabbdäck.

För mig låter det som att man använder samma plats så man får samma underlag. Man använder iaf samma mc modeller av mc om inte exakt samma motorcyklar finns tillgängliga, man använder samma förare och genomför testet en gång till.

Skall jag vara ärlig trodde jag faktiskt att testet var tänkt att presenteras i nästkommande nummer från det förra, men att båda testerna gjorts vid samma tillfälle. Dvs att man åkte till lokala däck krängaren och skiftade till nabbdäck eller att Elving som troligen krängt mängder med däck med medhavda däckjärn, och sedan gjort om testen.
Men jag hade fel på flera punkter.
Dels verkar aldrig test 2 gjorts och dels verkar de inte veta hur test 2 skall göras, trots att man mellan raderna i test 1, kan läsa hur test 2 skall gå till.

Väntar med spänning på att få veta om jag på min GS på löst underlag skall ha ABS påslagen eller ej via exakt fakta.
Under test 1 blev ju Elving förvånad att ABS hade kortare bromssträcka med landsvägsanpassade offroaddäck på löst underlag.
Jag vill se om detta också gäller med ABS med nabbdäck

Väntar med spänning
Dennis Johansson

TheGungner
2013-02-23, 09:27
Jag skulle vilja läsa om folk som byggt om sina motorcyklar. Precis som i Bilsport. Det är kul att läsa och ger säkert mycket inspiration till andra som har liknande motorcyklar. För vad ska man göra hela vinter när man bor i Sverige om inte skruva? :D

//Alexander
Vinterpyssel är kul att läsa om, även mindre avancerade projekt.
Som sagt vintern är lång...http://vimeo.com/andrewdavidwatson/waitingoutwinter

swischmc
2013-02-24, 22:53
Hampes idéer räcker till ett helt års tidningar. :) Ta till er detta på redaktionen, han har bra idéer. (Jag vill läsa om i princip samma sak. :tummenupp )

Chopperbyggarn
2014-01-27, 13:05
Mycket inspirerande reportage av Anders & Petra Stridfeldt om deras Mongoliet resa i senaste MC-Folket.:tummenupp

Ser gärna fler och längre reportage med mycket bilder om äventyrliga mc-resor som denna i MC-Folket ,mycket inspirerande!!

Varför ska då den här typen av reportage vara med i MC-Folket när det finns hur mycket som helst att läsa om äventyrsresor på internet?

Jo, på internet försvinner den unika och fantastiska känslan med sådana här reseberättelser just på grund av att de försvinner i mängden, det gör dom inte i MC-Folket , dessutom är det för många av oss smidigt och avkopplande att ta med just en papperstidning och sätta sig på en valfri,rofylld plats och läsa.:)

Anders.J

Chopperbyggarn
2014-07-04, 12:55
Lade senaste numret i högen med min frus post då även hon är medlem...en stund senare så låg den i skräphögen.:(

A: Va! Har du kastat Mc-Folket?

F: Varför har du lagt denna "porqueria" bland min post? Allting är ju bara för män i den där tidningen!

A: Öhm.. ?

F: (tog upp tidningen och började bläddra) Titta, sida efter sida allting är för män i den här tidningen! Varför ska jag läsa denna?

A: Öh... hmmm... men... ja...

F: ??

A: Du har ta mig tusan helt rätt älskling.... de har nog glömt bort att det finns kvinnliga medlemmar i SMC när de gjort tidningen...

Någon som känner igen sig i detta?:(

Anders.J

Hampe
2014-07-04, 13:05
Någon som känner igen sig i detta?:(

Inte direkt, men det kan ju faktiskt vara en genusfråga... :)

Jag skall banne mig hem och läsa senaste numret med dom lite kattiga och glittriga drag queen-glasögonen så skall vi se.
Men, självklart: vore kul att höra vad en riktig tjej säger.

Hey - vänta: visst var det i detta numret som det var publicerat en läsarundersökning...?

Där fanns bannemig en graf över vad killar och tjejer gillade i tidningen. Jag minns att det svackade över "teknik" och "tillbehör" men pucklade över "resor" och "upplevelser" typ. I vart fall minns jag kategorierna så.
Hem och läsa!

Hampe

Edit:

"Skräphögen "...?
I bor så långt ut i skogen att det inte finns några vårdcentraler i närheten? *nudgenudge*

Maria Nordqvist
2014-07-04, 13:13
Bara en statistikuppgift rörande könsfördelning i SMC 30 juni 2014 jämfört med svenska MC-ägare. Innehållet i MC-Folket diskuterar medlemmarna lämpligen med redaktionen!
Våra medlemmars medelålder är 50,47 år (svenska MC-ägare med MC i trafik = 53 år).
Könsfördelning SMC-medlemmar: Män 54 608, 86,3%, Kvinnor 8 665, 13,7%.
9,95 % av de svenska MC-ägarna är kvinnor.http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/Statistik%202013/ny%20statistik2013/konsfordelning2001_20012%20Blad1.pdf

Vilket betyder att vi dels är yngre än snittet i SMC, och vi har fler tjejer i organisationen sett till ägarförhållanden i Sverige.

Per W
2014-07-04, 23:11
Personligen vill jag läsa om resor i alla format från jordens alla hörn, grusbus och absurda äventyr i alla former. Kul prylar är OK, men tester av hojar är lika intressant som däckbyten i bushen. Bli mer subjektiva och fortsätt bejaka glädjen i att köra på grus! Och för guds skull bli inte politiskt korrekta. Fri fart på grusvägar och mindre registreringskyltar är två viktiga frågor att driva centralt - tycker jag.

Edit, dagens skyltar tål inte en vurpa - dom sticker ut för långt - och vi som vurpar ofta tappar skylten typ två gånger per år. En mindre skylt skulle lösa det problemet. EU har accepterat det i tex Spanien. Varför inte i Sverige?

Tommi
2014-07-05, 09:27
Lägg till att terrängkörningslagen måste avskaffas.

/Tommi

Martin Eves
2014-08-29, 17:46
Saknar eller rättare sagt hittar inte utgåvan av MC folket som testade offroaddäck. Dvs riktiga knottriga saker som inte passar på asfalt

jan-olovj
2014-08-29, 22:10
Lägg till att terrängkörningslagen måste avskaffas.

/Tommi

Du måste skoja, hur skulle vår natur se ut om det var ok att göra crossbana över allt.

BMW R90s
2015-05-22, 16:06
Nu har jag bläddrat i senast numret av SMC-Bladet.
Läst testet av touringloken BMW RT och Triumph.
Hur J-vla svårt är det att få med en bild på hur det ser ut med passagerare och hur en sådan upplever resp. hoj??
Man blir f-bannad.