handdator

Visa fullständig version : Mörkrets furstar?

Marie
2007-04-15, 18:32
Hej!

Jag har under den senaste veckan irriterat mig på något som verkar vara en ny modefluga både här i nv Skåne och efter vad jag hört av en väninna även i Sjuhäradsbygden, kanske - hemska tanke - den är ännu mera spridd över landet?

Vad handlar det om?

Jo modeflugan i fråga är att köra utan ljus!
Denna fluga verkar enbart ha drabbat paddelhojsåkare, men ungefär var tredje paddelhoj jag mött de senaste dagarna har kört mörklagt. Dessa stentuffa hojförare verkar inte ha insett att en mörkt lackerad hoj med svartklädd förare bärande svart hjälm blir enormt svår att upptäcka hur mycket krom den än är försedd med.....

Nej låt oss gemensamt försöka få dessa mörkrets furstar att tända strålkastaren så att inte detta året blir det svartaste hojolycksåret hittills!

Hanlotta
2007-04-15, 19:03
De kanske tar sitt ansvar för att motverka den globala uppvärmningen genom att spara energi?!? :p

Adler
2007-04-15, 20:45
Nej låt oss gemensamt försöka få dessa mörkrets furstar att tända strålkastaren så att inte detta året blir det svartaste hojolycksåret hittills!
Förvisso är det en bra idé att köra med ljuset tänt - men nu är det ju i o f s inte det du kallar paddelhojar som står för den taskiga olycksstatistiken, vilket du enkelt kan kolla upp på SMC:s sajt om du vill - utan det är f-o-r-t-f-a-r-a-n-d-e de fräcka platsraketerna och deras i klart neonlysande ultraläckra helställ prydda stridspiloter, som med stor majoritet ordnar till höga försäkringspremier, död och stort mänskligt lidande. Jag menar om vi skall snacka statistik...
Eller du var kanske bara ute efter att uttrycka dig provokativt om sådana som inte gillar din typ av hoj utan föredra något annat? :p

Marie
2007-04-15, 23:58
Förvisso är det en bra idé att köra med ljuset tänt - men nu är det ju i o f s inte det du kallar paddelhojar som står för den taskiga olycksstatistiken, vilket du enkelt kan kolla upp på SMC:s sajt om du vill - utan det är f-o-r-t-f-a-r-a-n-d-e de fräcka platsraketerna och deras i klart neonlysande ultraläckra helställ prydda stridspiloter, som med stor majoritet ordnar till höga försäkringspremier, död och stort mänskligt lidande. Jag menar om vi skall snacka statistik...
Eller du var kanske bara ute efter att uttrycka dig provokativt om sådana som inte gillar din typ av hoj utan föredra något annat? :p

Förvisso leder inte paddelhojarna olycksstatistiken - ÄNNU. Det är så vitt jag förstår dock så att plastraketerna sjunker och paddelhojarna ökar i statistiken, och börjar nu paddelhojarna med mörkläggningsövningar så lär de snart inta en mindre hedrande ledning i statistiken, och det vill väl varken du eller jag?

Tengaipetrus
2007-04-16, 07:00
Hej!

Jag har under den senaste veckan irriterat mig på något som verkar vara en ny modefluga både här i nv Skåne och efter vad jag hört av en väninna även i Sjuhäradsbygden, kanske - hemska tanke - den är ännu mera spridd över landet?

Vad handlar det om?

Denna fluga verkar enbart ha drabbat paddelhojsåkare, men ungefär var tredje paddelhoj jag mött de senaste dagarna har kört mörklagt. Dessa stentuffa hojförare verkar inte ha insett att en mörkt lackerad hoj med svartklädd förare bärande svart hjälm blir enormt svår att upptäcka hur mycket krom den än är försedd med.....

Har också lagt märke till all de som kör utan ljus och kan bara skriva under på det du skriver Marie! TÄND LJUSET! Vi måste se till att åtminstone synas ute i trafiken. Dessutom har vi ju faktiskt lag på halvljus i Sverige. Har sett alla typer av hojar utan ljus och det spelar ingen roll vilka som gör det. Vi vill inte har hög olycksstatistik för några motorcyklar,

Gott initiativ att väcka frågan så att vi alla kommer ihåg det i fortsättningen: TÄND LJUSET!
Perus

busdriver
2007-04-16, 09:11
Jag tror inte man medvetet kör utan ljus. De allra flesta bilar har idag automatiskt halvljus men många hojar har det inte. Hela vintern har du varit van vid att ha halvljus utan att behöva tänka på det. Nu måste det in en ny fil i hjärnan som redan är överbelastad med massa strunt som finns i samhället, exempelvis all shamporeklam i TV, så hjälp till så att alla har halvljus. Det är inte lätt att tänka på allt.

Adler
2007-04-16, 17:04
och börjar nu paddelhojarna med mörkläggningsövningar så lär de snart inta en mindre hedrande ledning i statistiken, och det vill väl varken du eller jag?
Klart att vi inte vill ;)
Däremot håller inte jämförelsen ändå fullt ut, läs här:
http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
56% supersport
17% standard
12% off-road
15% Övriga klasser (bl a custom, scotrar, touring sporttouring etc)
Lägg då till att i stort sett varannan hoj är en custom, så inser man snabbt att vi diskuterar helt olika storlekstal och risker - med eller utan mörkläggningsövningar...

jan-olovj
2007-04-16, 17:18
Jag körde en runda i lördags och medan hojen blev varm tog jag på handskar och hjälmen, då kollade jag belysningen som vanligt och allt var ok. Men en timme senare skulle jag lägga ett brev på posten då hade halvljuset slocknat.
Jag körde med helljuset hem. Saken kan ju vara så att efter vintern har det gått en och annan glödlampa och någon varninslampa har oftast inte cycklarna.
Jan-Olov

Mimmi
2007-04-17, 18:00
Hej!

Att ovanligt många motorcyklar kör omkring utan ljus i år har även jag tänkt på. Att det råkar vara customhojar jag sett köra mörklagda tycker jag inte spelar någon roll. Det kunde varit vilken typ av hoj som helst, och jag hade även då reagerat.
Att ta detta faktum som ett angrepp på just den mc-typen som någon ovan gjort, tycker jag är att överreagera.
Vi måste alla dra vårt strå till stacken ifråga om mcsäkerheten för att inte drabbas av pålagor och förbud av olika slag.

Tycker jag i allafall...:p

Adler
2007-04-17, 20:51
Hej!
Att det råkar vara customhojar jag sett köra mörklagda tycker jag inte spelar någon roll. Det kunde varit vilken typ av hoj som helst, och jag hade även då reagerat. Att ta detta faktum som ett angrepp på just den mc-typen som någon ovan gjort, tycker jag är att överreagera. Vi måste alla dra vårt strå till stacken ifråga om mcsäkerheten för att inte drabbas av pålagor och förbud av olika slag. Tycker jag i allafall...:p

Du kanske inte hinner se om ljuset är tänt på de andra, när de svischar förbi som skållade getingar :cool: Nä - skämt åsido i en allvarlig sak - naturligtvis har du rätt. Håller med dig. Att det är customhojar du ser kan ju i och för sig bero på att i stort sett varannan hoj i trafik är en sådan.

Själv slår jag aldrig av ljuset. Varför skulle jag göra det? Har gurka så det räcker i batteriet. Ett litet tryck på bromsar och blinkers tar ju bara 10 sekunder och skadar ju heller inte, så vet man att de är OK innan man tuffar iväg.

Är det förresten någon mer än jag som har noterat att blinkers tydligen blivit extratillbehör på bilar på senare tid. Undrar om det har att göra med de nya blinkreglerna i rondeller?

Roma55
2007-04-17, 21:22
Är detta någon ny modetrend som jag totalt missat och i så fall var är det fräcka? Eller är det hekt enkelt så att man glömmer?

Har själv faktiskt inte tänkt eller reflekterat på det.
Själv vill jag tända så mycket som möjligt för att synas och släcker heller aldrig ljuset, det slås ju av när man stannar motorn.

Mimmi
2007-04-17, 21:25
Hej!

Jag är ju BMW-fantast, och det fabrikatet har halvljusautomatik med avlastningsrelä, som kopplar bort ljuset vid start.
Finns det inga andra fabrikat som har något liknande:confused:
Det är ju inte svårt att koppla in om det saknas, och är en billig säkerhetsåtgärd.

Marie
2007-04-17, 21:29
Ja Adler! Jag menade inget specifikt angrepp på just paddelhojarna, det har bara råkat vara i stort sett endast sådana som jag sett köra mörklagt. Det viktiga är att alla försöker tänka på att själva ha ljuset tänt och gärna hjälpa varandra. Att få ner hojolyckorna är väl ett gemensamt mål?

Och visst verkar blinkers ha blivit ett okänt extratillbehör på bilar numera. Konstigt med tanke på att det var ordinarie utrustning på alla bilar för ett halvsekel sedan, när pilarna slutligen försvann...:confused:

Roma55
2007-04-17, 21:35
Hej!

Jag är ju BMW-fantast, och det fabrikatet har halvljusautomatik med avlastningsrelä, som kopplar bort ljuset vid start.
Finns det inga andra fabrikat som har något liknande:confused:
Det är ju inte svårt att koppla in om det saknas, och är en billig säkerhetsåtgärd.

Hej Mimmi

Detta kan väl ändå inte vara problemet, ja menar vi pratar ju inte vinterkörning precis så klarar inte batteriet den extra påfrestningen så är ju något galet.
Eller är det så många som glömt att sätta på ljuset efter att stängt av det för vinterförvaring?

Roma55
2007-04-17, 21:39
Är det förresten någon mer än jag som har noterat att blinkers tydligen blivit extratillbehör på bilar på senare tid. Undrar om det har att göra med de nya blinkreglerna i rondeller?

Nä jag tror den är direktkopplad till ratten på moderna bilar, för det blinkar ju ibland precis när dom svänger :D .

jan-olovj
2007-04-17, 21:43
På tal om blinkers på bilar så var jag utför något otrevligt nu i lördags.
Jag lämnade 70 och var på väg att axa till 90 möter då en äldre herre i en röd fiesta. Otrevligt nära svänger han till vänster genom att skära min körbana och in på en avtagsväg och ingen blinkers hade han på sin bil ( hade nog inte köpt till det tillbehöret). Jag fick nu tillfälle att hård testa mina bomsar och de FUNGERADE. Sådana här prövningar är inte kul.
Jan-Olov

ceicli
2007-04-17, 22:50
...fler med helljus på än utan ljus.
De syns ju iallafall! :)

Salle
2007-04-18, 07:34
Klart att vi inte vill ;)
Däremot håller inte jämförelsen ändå fullt ut, läs här:
http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
56% supersport
17% standard
12% off-road
15% Övriga klasser (bl a custom, scotrar, touring sporttouring etc)
Lägg då till att i stort sett varannan hoj är en custom, så inser man snabbt att vi diskuterar helt olika storlekstal och risker - med eller utan mörkläggningsövningar...
Studien du hänvisar till är data insamlat 2000-2003 vad jag kan utläsa (det är ifrån det materialet de grupperat hojtyperna). Kan hända att det ändrats en del sedan dess? Fanns det inte en artikel i somras i pressen om mc-döden 2006, där det var de som "fått kortet på köpet" som var kraftigt stigande? Vilken typ av hojar dessa kör kanske man kan spekulera i.

Sedan undrar jag om det är din egen slutsats att "custom, scotrar, touring, sporttouring etc." är övriga? Vilka hojar är då "standard"?

Katarina
2007-04-18, 12:46

Jag tog lastbilskortet förra året och fastnade i trafikreglerna på detta:
Det är fastslaget att man inte behöver använda blinkers för vänster i rondellerna, bara när man ska köra ut ur rondellen måste höger blinker slås på. MEN, läser man trafiklagen noggrant står det faktiskt Kap 3, under stycket Signaler och tecken, paragraf 65, att man ska tydligt visa vad man ämnar göra i trafiken = alltså ska man blinka vänster i alla fall. Jag använder vänster blinkers ändå och har alltid gjort, det är aldrig fel att vara tydlig nog och jag tycker trafiken flyter mycket bättre runt rondellerna om folk använder sina blinkers och visar vart de ska. :)

Apropå halvljuset, kanske folk vill slippa stjäla ström från batteriet och stänger av lyset innan de stänger av sina cyklar och då glömmer att slå på lyset sen…?

Esquire
2007-04-18, 16:54
Apropå halvljuset, kanske folk vill slippa stjäla ström från batteriet och stänger av lyset innan de stänger av sina cyklar och då glömmer att slå på lyset sen…?
Om man verkligen har behov av att göra så så är det antingen fel på batteriet eller laddningen. En välfungerande hoj med ett fräscht batteri så finns det ingen anledning att stänga av lyset innan hojen.

Pingo
2007-04-18, 21:23

Eller att cykeln var så tjurig i starten att föraren stängde av ljuset för att inte tömma batteriet. Efter att den gått igång kanske han blev så exalterad att han glömde slå på ljuset igen.

Om man glömmer att slå i lite färsk bensin efter vinterförvaringen kan cykeln bli riktigt riktigt tjurig för bensin är ju en färskvara och tillsatser för att underlätta tändningen dunstar bort över vintern.

//Gunnar

Adler
2007-04-18, 21:40
Fanns det inte en artikel i somras i pressen om mc-döden 2006, där det var de som "fått kortet på köpet" som var kraftigt stigande? Vilken typ av hojar dessa kör kanske man kan spekulera i. Sedan undrar jag om det är din egen slutsats att "custom, scotrar, touring, sporttouring etc." är övriga? Vilka hojar är då "standard"?
Standardhojar som det definieras är vanliga streethojar utan kåpor och liknande. Nej - jag har inte dragit några egna slutsatser och hittar inte på egna kategorier - det står i VV djupstudierapport - och det stämmer att andelen gubbs med gratiskort som råkar ut för allvarliga olyckor ökar kraftigt. Du kan säkert också räkna med att merparten av dem sätter sig på alldeles för stora glidare alldeles för tidigt. Man skall dock minnas att en stegring på många procent i själva verket är få i antal och att dessa förare och andra customåkare utför väldigt mycket av det totala "trafikarbetet" på hoj. Som fordonsslag inom hojkollektivet är glidarna de utan jämförelse minst olycksdrabbade. Vad jag kan se iallafall... (Sedan kan jag i o f s tycka att folk som fått gratiskort - eller för all del återfallare som jag med över 20 år utan hoj - borde kallas till obligatorisk kom-i-gång-kurs. Förhoppningsvis har merparten av dem vett att uppsöka SMC:s eller enskilda klubbars kurser - eller att ta ett par lektioner på körskolan.

Adler
2007-04-18, 21:43
Ja Adler! Jag menade inget specifikt angrepp på just paddelhojarna, det har bara råkat vara i stort sett endast sådana som jag sett köra mörklagt. Det viktiga är att alla försöker tänka på att själva ha ljuset tänt och gärna hjälpa varandra. Att få ner hojolyckorna är väl ett gemensamt mål?

Och visst verkar blinkers ha blivit ett okänt extratillbehör på bilar numera. Konstigt med tanke på att det var ordinarie utrustning på alla bilar för ett halvsekel sedan, när pilarna slutligen försvann...:confused:

Lugnt Marie - vi är överens ;)

Katarina
2007-04-19, 13:22
Okej, det finns ju tecken för att tala om för andra när man är ute och kör att det t ex ligger grus på vägen, att man glömt på blinkers etc så varför inte ljusblinka på dom man möter om de kör omkring utan ljus? :)

Marie
2007-04-19, 14:36
Okej, det finns ju tecken för att tala om för andra när man är ute och kör att det t ex ligger grus på vägen, att man glömt på blinkers etc så varför inte ljusblinka på dom man möter om de kör omkring utan ljus? :)

PRECIS!

Det var häråt jag ville komma!

Nu fattas det bara att vi försöker enas om en gemensam signal som vi försöker sprida inom våra kretsar så att risken för missförstånd minskar. De jag blinkat på har bara gett en vanlig "hojhälsning" tillbaka och sedan när jag tittat i backspegeln så har i alla fall ändå inte bakljuset tänts....

Kanske i st f helljusblink ett ögonblicks frånslag av det egna ljuset vore bättre? Fram med förslag!!!!!

Det är förb-t lätt att missa ljuset om man kör en sådan hoj som jag vintertid (Yama XJ900), för där kan man bara glömma att få igång den vid några minusgrader om man inte slår av ljuset under själva starten. Där gäller det att skaffa sig en rutin att falla tillbaka på, där man så snart man släpper startknappen så skall tummen upp till ljusbrytaren och slå på ljuset....

mule
2007-04-19, 15:09
Jag tror att ni får hitta nåt annat förslag än att "slå av ljuset ett slag" för att uppmärksamma andra på att dom glömt ljuset. På min Yamaha FJR 1300 finns det nämligen ingen av/på knapp för ljuset. Det tänds automatiskt när motorn startat och stängs av när den stoppats. Bra va? Inte glömmer vi FJR 1300-åkare ljuset i alla fall. :D

// Mule

VFunRider
2007-04-19, 15:27
Som fordonsslag inom hojkollektivet är glidarna de utan jämförelse minst olycksdrabbade. Vad jag kan se iallafall... .

Inte alls. Minst olycksdrabbade, enligt VVs rapport, är Sporttouring hojar :cool:

Marie
2007-04-19, 15:48
Inte alls. Minst olycksdrabbade, enligt VVs rapport, är Sporttouring hojar :cool:

Jag tycker att käbblet om vilka hojar som är mest - eller minst - olycksdrabbade kan föras i en egen tråd.:mad:

Jag tror att ni får hitta nåt annat förslag än att "slå av ljuset ett slag" för att uppmärksamma andra på att dom glömt ljuset. På min Yamaha FJR 1300 finns det nämligen ingen av/på knapp för ljuset. Det tänds automatiskt när motorn startat och stängs av när den stoppats. Bra va? Inte glömmer vi FJR 1300-åkare ljuset i alla fall. :D

// Mule

Jättebra funktion! Då funkade inte den idén!

KOM IGEN! SPRUTA IDÉER!

Katarina
2007-04-19, 18:09
Kanske släppa styret för att visa att människan kör omkring i blindo…? ;)
Nä, allvarligt talat men nån form av tecken kan vara bra. Peka på sitt lyse? Vända ner handflatan? Ut med vänster fot?

…peka finger? F'låt, kunde inte låta bli. ;)

Esquire
2007-04-20, 01:35
Kanske släppa styret för att visa att människan kör omkring i blindo…? ;)
Nä, allvarligt talat men nån form av tecken kan vara bra. Peka på sitt lyse? Vända ner handflatan? Ut med vänster fot?

…peka finger? F'låt, kunde inte låta bli. ;)
Eller så kan man ju göra som i den här gamla klassikern.
http://www.youtube.com/watch?v=HHLuqH3biTU
:D

Katarina
2007-04-20, 04:48
Ha ha, njääee så var inte tanken med skämtet och jag blir inte imponerad av dylika körningar.

Katarina
2007-04-25, 13:41
Kom igen nu, någon som kommer på en idé hur man uppmärksammar någon på en hoj att sätta på lyset? Om det finns hojar som inte kan stänga av lyset annat än vid avstängning borde man väl hitta nåt sätt som fungerar för alla? :)
Frågan är bara vad och hur.

Marie
2007-04-25, 15:50
Kom igen nu, någon som kommer på en idé hur man uppmärksammar någon på en hoj att sätta på lyset? Om det finns hojar som inte kan stänga av lyset annat än vid avstängning borde man väl hitta nåt sätt som fungerar för alla? :)

Problemet är att JAG startade tråden, tror jag.....

morsan
2007-04-25, 16:06
Problemet är att JAG startade tråden, tror jag.....
Varför är det ett problem????

Hasse
2007-04-25, 16:38

Slå på varningsblinkersen de som har, de andra får väl låta bli.

Ljustuta inte så bra då det varnar för annat som kan finnas vid/på vägen.:eek:

Marie
2007-04-25, 17:52
Kanske vi hittar en framkomlig väg här?

Äldre hojar saknar oftast varningsblink, men har ljusbrytare
Nyare hojar saknar ibland ljusbrytare, men har varningsblinkers...
Antingen eller utifrån vad man har. En del kan välja...

Frågan är nu hur många hojar som saknar både varningsblinkers och ljusbrytare?

Hasse
2007-04-25, 19:16
Kanske vi hittar en framkomlig väg här?

Äldre hojar saknar oftast varningsblink, men har ljusbrytare
Nyare hojar saknar ibland ljusbrytare, men har varningsblinkers...
Antingen eller utifrån vad man har. En del kan välja...

Frågan är nu hur många hojar som saknar både varningsblinkers och ljusbrytare?

Ifall de har blinkers reglage kan de väl signalera växelvis en höger en vänster osv.:rolleyes:

jan-olovj
2007-04-25, 19:45
Ifall de har blinkers reglage kan de väl signalera växelvis en höger en vänster osv.:rolleyes:

Detta sätt har jag upplevt som en upplysning att du har glömt slå av blinkers.
Att påpeka en som glömt ljuset är ju att ljustuta för det är ljuset som saknas.
Jan-Olov

Hasse
2007-04-25, 21:29
Detta sätt har jag upplevt som en upplysning att du har glömt slå av blinkers.
Att påpeka en som glömt ljuset är ju att ljustuta för det är ljuset som saknas.
Jan-Olov

Näe inge bra för då kan man tro att det är helikopter eller andra avvikande fordon i grannskapet!:cool:

Olsson
2007-04-26, 10:11
Jag tror det är viktigt att vara snäll mot fransnissarna eftersom det är just dem som tycks köra med den högsta säkerheten -- och det bör kanske hjälpa motorcyklismen som helhet.

Kanske om man på något sätt kunde få dem att montera lysdioder i fransarna så skulle man vinna två saker med detta. Det ena är att ekipagen skulle synas mycket bättre men även att det skulle se väldigt "coolt" ut.

Jag ser fram emot när Jesper produktplacerar en sådan kit i SVT;s morgon-soffa.

sporTlovER
2007-05-01, 08:47
Hej!

Vad handlar det om?

:mad: synd att de INTE vet bättre, sådant kan sluta tråkigt:(
Upplysta borde de vara och bli;) En annan får ju panik om en glödlampa ger upp, och höll på få dåndimpen då bromsljuset på handbromsen slutade fungera:eek: bara glapp i en kontakt dock:)

Gubbe
2007-05-08, 01:59

Jag trodde det fanns "internationella" handsignaler för sådant. En vanlig hojhälsning men med knuten näve som man öppnar när den mötande är på lagom avstånd.

... och glömd påslagen blinkers visas med växelvis knuten och öppen hand.

Har sett dessa tecken både i trafiken och på bild. Hittar just nu inte bilderna på internet, men dom finns där. Vänstersväng, högersväng, stopp, minska farten, grus på vägen, slut på soppa och en hel del annat finns också tydliga tecken för.

mule
2007-05-08, 07:14
Det finns många hemsidor med handsignaler. Sökte i Google på "motorcycle hand signs" och fick flera bra exempel på handsignaler.

http://www.ama-cycle.org/roadride/groupRideSignals.asp

Här är en.

Katarina
2007-05-08, 08:42
Det finns många hemsidor med handsignaler. Sökte i Google på "motorcycle hand signs" och fick flera bra exempel på handsignaler.

http://www.ama-cycle.org/roadride/groupRideSignals.asp

Här är en.

Fast problemet här i Svedala är att stopptecknet brukar vara armen rakt
uppåt och inte neråt. De som kör riktigt gamla motorcyklar som saknar bromsljus brukar lägga vänster arm rakt uppåt för ”Stopp”, samma tecken som poliser gör. :)

Att knacka på hjälmen för ”helljus på” kan nog tolkas man menar de är knäppa eller att man menar något som angår deras hjälm.
Tecknet för polis i sikte är att föra vänster hand över hjälmen, om man då placerar en knuten hand över hjälmen kanske det skulle kunna bli ett tecken att helljuset är på (?).

Tecknet för blinkers på är ju att blinka med handen fast vid sidan. Kanske tecknet för helljus på skulle kunna vara att blinka med handflatan ovanpå hjälmen med handflatan synlig mot mötande? Vad tror ni om detta? Kanske det inte syns ordentligt för en mötande…? Bara en fundering. :)

jan-olovj
2007-05-08, 18:55
Det är väll inte så viktigt hur signalen ser ut, utan gör man en signal som att blinka med helljuset eller blinkersen växelvis höger vänster så bör alla fatta att något är på tok så då är det upp till den mötande att kolla vad som avsers med signalen.
Jan-Olov

Katarina
2007-05-08, 18:59
*z-z-znark*
Så trött jag varit i dag tydligen! Jag skrev om helljus när det var släckta lysen tråden handlade om.

Monica
2007-05-14, 19:23
Varför inte peka på framlyktan? Min egen vill säga....:confused:

Marie
2007-05-14, 21:10
Varför inte peka på framlyktan? Min egen vill säga....:confused:

Eftersom jag inte är skapt som en orangutang, så är det inte så lätt att göra när man har hoj med rejäl kåpa... men tanken är ju god.