handdator

Visa fullständig version : Polera visiret

Jumbo
2011-09-05, 14:47
Man ser ju inte så bra ut längre. Efter att ha diskat visiret inser jag att det börjar bli dags att antingen polera upp det eller skaffa nytt. Hur brukar ni göra? Använder ni maskin eller kör ni för hand? Jag har vinkelslip o borrmaskin men inga rondeller för polering. Har aldrig behövt polera något tidigare. Vilket/vilka medel funkar bäst för plast? När det väl ändå blir dags att skaffa nytt visir; vart vänder man sig då?

/Inki

Carnivore
2011-09-05, 14:50
Jag putsar upp mitt för hand med Sonax flytande polish samt flytande vax nån gång ibland... men är det så slitet att inte ens det hjälper så är det absolut dags för nytt och det införskaffas på allehanda återförsäljare för hjälmar.

Niklasinorr
2011-09-05, 17:07
Jag brukar köra med möbelpolish, funkar bra och kostar inte många kronor. Jag har en kompis som håller på med plast och han säger att visiren som poleras med olika medel blir spröda. Ett nytt visir kan man vända ut och in på och det fångar stenskott och dylikt. Ett polerat visir, som dessutom är lite till åren som blir sprött kan i värsta fall gå i bitar av ett stenskott...

TheGungner
2011-09-23, 19:05
Köpte ett nytt visir på visorshop.com till min shoei. Kostade ca 1/3 av vad man får betala i Sverige. :)

Jumbo
2011-09-23, 21:55
Köpte ett nytt visir på visorshop.com till min shoei. Kostade ca 1/3 av vad man får betala i Sverige. :)

I mitt fall landar det på ca 1/2 om man inkluderar portokostnader. Tackar för tipset.

/Inki

Bansaie
2011-09-23, 22:25
Har kört med Pledge original möbelpolish (spray) i många år och nuvarande visir har hållit i 5 säsonger tack vare det, och då kör jag i stort sett i ur och skur så snart det är frostfria mornar tills frosten kommer tillbaka. Pledge rengör, tar bort flugor och ger en vattenavvisande yta, men nu verkar det tyvärr inte gå att få tag på Pledge längre.
Testade Biltemas Rain Off som ett tänkbart alternativ till Pledge, och som vattenavvisare var det kanon. Vattnet har aldrig runnit av så lätt förut, men som rengöring och flugbortagare var det inte speciellt bra.

Kollade f.ö. Visorshop men det var inte så speciellt stor skillnad för mig. 425:- med frakt, om man kan lita på X-change, jämfört med 495:- på Touringbutiken.

Nocken
2011-09-25, 20:14
Rengöring funkar bäst med fuktig microfiber handduk.
Även intorkade flugor och andra insekter lossnar lätt.