handdator

Visa fullständig version : Vinteraktivitet Östergötland (med omnejd)

Agile
2011-08-30, 13:01
Det har ju varit diskussioner i flera år om att få till stånd en mekkurs under off season.

Jag har varje gång anmält intresse, och upplever att många ÄR intresserade när ämnet kommer upp.

Finns det någon möjlighet att dra tag i detta i tid i år, och spika datum etc i tid så att ursäkterna för att utebli minimeras?

Temakvällar/-dagar vid ex. antal tillfällen där man tar 1 tillfälle för broms, framgaffel, el (felsökning etc), motor (i mån av tid) osv..

Genomförbart? Vad har gjorts i försöken och vad kan ändras för att få det att lyckas?

kimelliz
2011-09-05, 09:27
Det har ju varit diskussioner i flera år om att få till stånd en mekkurs under off season.

Jag har varje gång anmält intresse, och upplever att många ÄR intresserade när ämnet kommer upp.

Finns det någon möjlighet att dra tag i detta i tid i år, och spika datum etc i tid så att ursäkterna för att utebli minimeras?

Temakvällar/-dagar vid ex. antal tillfällen där man tar 1 tillfälle för broms, framgaffel, el (felsökning etc), motor (i mån av tid) osv..

Genomförbart? Vad har gjorts i försöken och vad kan ändras för att få det att lyckas?
Tycker det låter som en mycket bra idé med en mekkurs! Men hur många skulle vara intresserade av detta?
Jag skulle gärna gå en sådan iaf!:)

Agile
2011-09-05, 10:11
Tycker det låter som en mycket bra idé med en mekkurs! Men hur många skulle vara intresserade av detta?
Jag skulle gärna gå en sådan iaf!:)

Då är vi 2.

Problemet som jag ser det är att det alltid verkar vara många som är intresserade, men att nivåerna skiljer alltför mkt. Jag är inte intresserad av att lära mig byta olja eller spänna kedjan, medan någon annan inte får något av att dissikera ett bromssystem eller justera ventiler.

Sporthoj är ju bra på mkt. Men hur "annonserar" man en sån här aktivitet på ett sätt som faktiskt leder nånvart? (för det är ju inte SH:s styrka)

Vem är duktig på att skruva och kan tänka sig att vara mentor?
Hur många deltagare kan man vara utan att det blir rörigt/ineffektivt?
Vad kommer det i så fall att kosta beroende på ovan?

Distriktet har väl inget eget garage? Så det gäller ju att hitta någon som har kunskap, intresse och garage.

Om man lägger 200 / tillfälle (klart värt och tom ok för min studentekonomi) och är 4 "elever" så ger det 800 pix in för den som håller i det. Är det skäligt för de timmar det tar att gå igenom ett moment?

Ideér?

kimelliz
2011-09-05, 10:14
Då är vi 2.

Problemet som jag ser det är att det alltid verkar vara många som är intresserade, men att nivåerna skiljer alltför mkt. Jag är inte intresserad av att lära mig byta olja eller spänna kedjan, medan någon annan inte får något av att dissikera ett bromssystem eller justera ventiler.

Sporthoj är ju bra på mkt. Men hur "annonserar" man en sån här aktivitet på ett sätt som faktiskt leder nånvart? (för det är ju inte SH:s styrka)

Vem är duktig på att skruva och kan tänka sig att vara mentor?
Hur många deltagare kan man vara utan att det blir rörigt/ineffektivt?
Vad kommer det i så fall att kosta beroende på ovan?

Distriktet har väl inget eget garage? Så det gäller ju att hitta någon som har kunskap, intresse och garage.

Om man lägger 200 / tillfälle (klart värt och tom ok för min studentekonomi) och är 4 "elever" så ger det 800 pix in för den som håller i det. Är det skäligt för de timmar det tar att gå igenom ett moment?

Ideér?
Vet att Mcgruppen gärna tar på sig denna typ av utblidning... och då ev. i Trosa... för långt bort?

Agile
2011-09-05, 10:26
Vet att Mcgruppen gärna tar på sig denna typ av utblidning... och då ev. i Trosa... för långt bort?

Som vinterlek kan man ju inte åka hoj.. Och för min del har jag ett "begränsat bilägande". Men allt är väl möjligt, man får la försöka ragga med nån man känner så man kan samåka annars.

Vad är MC Gruppen? Googlade men fick upp en hojklubb (åka, inte skruva?)

kimelliz
2011-09-05, 10:47
Som vinterlek kan man ju inte åka hoj.. Och för min del har jag ett "begränsat bilägande". Men allt är väl möjligt, man får la försöka ragga med nån man känner så man kan samåka annars.

Vad är MC Gruppen? Googlade men fick upp en hojklubb (åka, inte skruva?)
Hoj kan man väl åka, men kanske inte på bana under vintertid :rolleyes:
Om det finns intresse kan vi kanske få nån som vill hålla kurs i linköping, el. Norrköping...
Finns det nåt intresse från distrikt östergötland att kolla upp detta?
http://mcgruppen.se/
Grattis till din nya GI status!!!

Avarage
2011-09-05, 19:43
I Göteborg (SMC Väst) arrangeras varje år, under de senaste 5-6 åren i vilket fall som helst, enklare mekkurser som i praktiken består av en kväll/tillfälle där en mc-firma ( detta fall den eminenta firman Kenneth´s Mc-Service "tas i anspråk" med både lokaler, objekt och personal.

Dvs. försök kontakta en bra mc-firma som servar mc i närheten och fråga om de är intresserade av något liknande.

Just my 5 cent´s!
// Niklas

kimelliz
2011-09-06, 09:21
I Göteborg (SMC Väst) arrangeras varje år, under de senaste 5-6 åren i vilket fall som helst, enklare mekkurser som i praktiken består av en kväll/tillfälle där en mc-firma ( detta fall den eminenta firman Kenneth´s Mc-Service "tas i anspråk" med både lokaler, objekt och personal
Får Ni många deltagare till dessa kurser? och till vilket pris?

Dvs. försök kontakta en bra mc-firma som servar mc i närheten och fråga om de är intresserade av något liknande. Typ Mcgruppen!!!:)

Just my 5 cent´s!
// Niklas[/quote]

Avarage
2011-09-06, 14:15
Får Ni många deltagare till dessa kurser? och till vilket pris?

10-15 pers!

Typ Mcgruppen!!!:)

Why not, det funkar nog kanon!

Agile
2011-09-06, 20:40
10-15 pers!

Why not, det funkar nog kanon!

Vad har det varit för nivå på kurserna?

Vad jag förstått har det genomförts några ggr häromkring också, men då med agenda som:

- Oljebyte
- Kolla/byta bromsar
- Ta av/på hjul

..Osv

Men jag är i behov av, och på vissa områden verkar fler vara det, en mer avancerad kurs med agenda som ex.:

- Broms fram
- Framgaffel
- Fjädring bak
- Koppling
- Växellåda (överkurs)

Ovan med "plocka isär och sätta ihop igen" metod. Vad behöver man i garaget? Hur gör man? Vad är känsligt? Vilka delar är viktigast att kontrollera och vilka har större toleranser?

Sen kanske lite allmänt om chassie, lagerbyten, packboxar i hjul mm och sånt. Kanske en lektion i el-felsökning (fast det kanske blir väl stort för att ge något?)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Det måste ju finnas fler än jag som åker mkt, har intresse men inte är självsäker nog för att riva en framgaffel på vinst eller förlust?

kimelliz
2011-09-07, 06:15
Det måste ju finnas fler än jag som åker mkt, har intresse men inte är självsäker nog för att riva en framgaffel på vinst eller förlust?
Som tidigare skrivet, jag är iaf på!

Avarage
2011-09-07, 06:19
Vad har det varit för nivå på kurserna?

Vad jag förstått har det genomförts några ggr häromkring också, men då med agenda som:

- Oljebyte
- Kolla/byta bromsar
- Ta av/på hjul

..Osv

I princip är det normal service som den vanliga knutten/knuttan kan fixa hemma utan specialverktyg. Där ingår sådant som:

- Byte olja + filter
- Byte luftfilter
- Byte tändstift
- Byte bromsklossar fram/bak
- Påfyllning av bromsvätska/kylarvätska
- Byte av tändstifft (som på vissa modeller är ett minst sagt stort jobb (en massa plast & skit ivägen ;-))
- Justering av kjedjespänning
... + det jag glömt! ;-)

För några år sedan gicks dessutom igenom:
- Kontroll av ventilspel
- Byte av brytare & kontroll av spel

Men jag är i behov av, och på vissa områden verkar fler vara det, en mer avancerad kurs med agenda som ex.:

- Broms fram
- Framgaffel
- Fjädring bak
- Koppling
- Växellåda (överkurs)

Ovan med "plocka isär och sätta ihop igen" metod. Vad behöver man i garaget? Hur gör man? Vad är känsligt? Vilka delar är viktigast att kontrollera och vilka har större toleranser?

Sen kanske lite allmänt om chassie, lagerbyten, packboxar i hjul mm och sånt. Kanske en lektion i el-felsökning (fast det kanske blir väl stort för att ge något?)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Det du nämner ovan är sådant som vi i klubben haft genomgångar på. Där vi, för klubbmedlemmarna, genomfört ett antal kvällar och praktiskt visat exempelvis byte av gaffelolja, byte bromsvätska inkl. luftning, fjädringsteori + praktiskt genomfört en grundinställning mm.

Så mitt förslag här blir således "copy and paste" och bli medlem i en större mc-klubb som håller på med tävlingsverksamhet på 2-hjul med motor (Roadracing/enduro/motorcross) för där finns garanterat klubbmedlemmar som KAN och som kanske är villiga att ta sig tiden att lära egna klubbmedlemmar!

Mvh!
// Niklas
P.S Vad gäller fjädring kan du ju fråga mig nästa gång vi träffas. Sist gång var ju på Knutstorp, tyvärr efter att du kraschat i vänstern efter hårnålen. Jag var inte din instr. den dagen men kom bort och pratade med dig och försökte hjälpa till att komma fram till orsaken till vurpan...om du minns!? ;-)

kimelliz
2011-09-07, 07:31
I princip är det normal service som den vanliga knutten/knuttan kan fixa hemma utan specialverktyg. Där ingår sådant som:

- Byte olja + filter
- Byte luftfilter
- Byte tändstift
- Byte bromsklossar fram/bak
- Påfyllning av bromsvätska/kylarvätska
- Byte av tändstifft (som på vissa modeller är ett minst sagt stort jobb (en massa plast & skit ivägen ;-))
- Justering av kjedjespänning
... + det jag glömt! ;-)

För några år sedan gicks dessutom igenom:
- Kontroll av ventilspel
- Byte av brytare & kontroll av spel

Det du nämner ovan är sådant som vi i klubben haft genomgångar på. Där vi, för klubbmedlemmarna, genomfört ett antal kvällar och praktiskt visat exempelvis byte av gaffelolja, byte bromsvätska inkl. luftning, fjädringsteori + praktiskt genomfört en grundinställning mm.

Så mitt förslag här blir således "copy and paste" och bli medlem i en större mc-klubb som håller på med tävlingsverksamhet på 2-hjul med motor (Roadracing/enduro/motorcross) för där finns garanterat klubbmedlemmar som KAN och som kanske är villiga att ta sig tiden att lära egna klubbmedlemmar!

Mvh!
// Niklas
P.S Vad gäller fjädring kan du ju fråga mig nästa gång vi träffas. Sist gång var ju på Knutstorp, tyvärr efter att du kraschat i vänstern efter hårnålen. Jag var inte din instr. den dagen men kom bort och pratade med dig och försökte hjälpa till att komma fram till orsaken till vurpan...om du minns!? ;-)
hm... verkar som att du är ganska så händig...;) flört,flört...:rolleyes:

Agile
2011-09-07, 07:37

Mvh!
// Niklas

Tack!

Är ju liksom Kimelliz (?) medlem i LMS :).

Ska ta och kolla lite offert med MC-Gruppen. Och kolla med andra ("Håkan på Biketech?) som skulle kunna genomföra det vad skälig ersättning landar i. Man bör nog nästan hitta nån som tycker att det är lite kul också, om priset ska bli det rätta.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

På Knutstorp blev det lite så att jag tror att alla instruktörer var fram och delgav analyser på allt från sånt som var jättebra att få input på, till sånt som kändes som rena gissningar och "statistiskt korrekta svar" på varför det hände.

kimelliz
2011-09-07, 07:43
På Knutstorp blev det lite så att jag tror att alla instruktörer var fram och delgav analyser på allt från sånt som var jättebra att få input på, till sånt som kändes som rena gissningar och "statistiskt korrekta svar" på varför det hände.
Niklas är riktigt vass i sin analys... trust me.. I know...:D

Agile
2011-09-07, 07:53
Niklas är riktigt vass i sin analys... trust me.. I know...:D

Check! Men jag vet ju inte vem som var vem.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

On T.

Kan du kolla en offert per dag/tillfälle med MC Gruppen, du verkar vurma för dem så du har säkert nån kontakt?

Så kan jag kolla med t.ex. Mr H på Biketech och lite så. Se om nån mek man har kontakt med kan ta en stund i ett privat garage kanske?

Agile
2011-09-07, 07:54
Annars kan vi göra skola av att riva, kontrollera och renovera en modern motor. Jag kan hålla med både hoj och manual :D

kimelliz
2011-09-07, 08:40
Check! Men jag vet ju inte vem som var vem.?
Om du kommer upp till Arlanda i helgen finns Niklas på plats, och jag lovar, att du kan inte missa honom...:)

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

On T.

Kan du kolla en offert per dag/tillfälle med MC Gruppen, du verkar vurma för dem så du har säkert nån kontakt?

Så kan jag kolla med t.ex. Mr H på Biketech och lite så. Se om nån mek man har kontakt med kan ta en stund i ett privat garage kanske?
Kollar!!!

kimelliz
2011-09-07, 08:53
Annars kan vi göra skola av att riva, kontrollera och renovera en modern motor. Jag kan hålla med både hoj och manual :D
Tror du att du är ensam om det???:confused:

Agile
2011-09-07, 13:38
Tror du att du är ensam om det???:confused:

Nej, men jag tog första tjing ;)
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

OnT:

Hur/var börjar man annonsera/söka deltagare på bästa sätt?

kimelliz
2011-09-09, 07:04
Nej, men jag tog första tjing ;)
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

OnT:

Hur/var börjar man annonsera/söka deltagare på bästa sätt?

Helt ok! Vi börjar på din och gör alla misstag, sen tar vi min och gör rätt:D
Om nu Mc-gruppen vill hålla kurs så hjälper de säkert till med att göra reklam för detta, vill väl antagligen få så många deltagare som möjligt?:rolleyes:

enhjuling
2011-09-09, 07:51
Här: http://www.yrkeshogskolan.se/u/motorcykelmekaniker/
Anmäl er....
Jag tror det blir ganska svårt att göra en kurs på ett par kvällar som hinner ta upp det ni föreslagit här och som dessutom passar folk med olika mekerfarenhet.
Vill man börja lite mjukare så kan man ju när det är dags att byta däck be nån som kan det vara med och visa så kan man själv nästa gång.
På samma sätt när det är dags för service, fjädringsrenovering eller motorrenovering och då kan man ju också kalla in andra intresserade via tex ett foruminlägg "Jag skall byta däck på måndag kväll i mitt garage och Kalle Kula skall visa mig hur man gör. Kom och lär dig du med, ta med fika"
Fast det vet vi ju hur lätt det är att samordna bara 2 pers till en däckbytarkväll, eller hur Johnnie?
/Stefan

Agile
2011-12-09, 16:18
Ett strålande förslag Stefan..

Jag börjar!

Jag (behöver förhoppningsvis inte) men skulle vilja öppna växellådan och kontrollera drev & lager mm så att inget rasar 2012.

Vilka är intresserade av att lära sig? Och vem är intresserad av att lära ut?

Jag kan givetvis betala mer för den som är villig att "hålla kurs" än de som bara vill lära sig.

(Har någon annan nåt som ska göras kan jag lätt lägga en slant på att få vara med om det görs lite som "kursupplägg"!)

Agile
2012-02-06, 19:46
Bump...

Har folk fått vårabstinens nog nu för att det ska finnas underlag den här gången?