handdator

Visa fullständig version : Första turen nånsin på väg

Katarina
2007-04-13, 15:57
Ååh, måste bara få berätta men jag har för första gången kört på vägarna (går i trafikskolan just nu) för några dagar sen. Jag har inte hämtat mig ännu för det var bara helt enkelt så himla KUL! :D
Till råga på allt blev jag tutad på två gånger! :eek:
Första gången höll jag på att hoppa ur skinnstället av skrämsel och vilket j-la sätt! tyckte jag. Jag tänkte med versaler ”Men ser dom inte min röda skylt jag har på där bak?!”. Jag kikade bakåt men kunde inte se direkt vem det var men vid korsningen dök första bästa fordon upp, en buss bredvid mig. Givetvis antog jag att han tutat på mig, han var ju först på plats. Så otacksamt att tuta på mig rookie som jag är. Jag hoppades mina blickar skulle svida rejält så ratten smälte. Eller nåt. ;)

Jag for iväg och hamnade ute i skogen nånstans på en grusväg, jag tänkte på det jag läst hur man ska svänga och så på grusvägar så det gick bra. När jag la på blinkers var det en till rackarns bilist som tutade på mig! Och igen precis mitt bakom hojen! Hur nära kör dom egentligen?? Nä nu…! tänkte jag och kikade bakom mig men denna gång såg jag bara en fullständigt tom väg. Inte en enda bilist så långt ögat nådde. :eek:

Men… Är det JAG som tutar?! och tittade var tutan faktiskt sitter, precis under blinkers! Så kontentan av det hela var att när jag la på blinkers så tutade jag också. Och här har jag blängt ilsket på en stackars ovetande busschaufför och hoppades mina blickar skulle svida...
Jag skrattade gott åt eländet, så dum jag kände mig och funderade om jag verkligen ska ha nåt MC-kort som jag åker omkring och tutar. :rolleyes:

Å andra sidan kan jag alltid säga att jag varskor övriga att jag ska svänga om en liten stund… ;)

Det var min allra första tur på vägen med en MC.

Pegaso
2007-04-13, 16:47
:D
Grattis till premiären, och välkommen ut på vägarna då.

Håller själv på att lära en kamrat att köra hoj, och på den sitter blinkers och hel/halvljus i samma knapp. Så varje gång han ska slå av/på heljuset så blinkar det fram och tillbaka en stund :) ser lite kul ut.

Kör försiktigt ;)

V Saarela
2007-04-13, 19:21
"bara en liten berättelse ur en vardagshändelse"

fast...från en som är på G

Kul :)

Emo
2007-04-13, 20:22
Ååh, måste bara få berätta men jag har för första gången kört på vägarna (går i trafikskolan just nu) för några dagar sen. Jag har inte hämtat mig ännu för det var bara helt enkelt så himla KUL! :D
Till råga på allt blev jag tutad på två gånger! :eek:
Första gången höll jag på att hoppa ur skinnstället av skrämsel och vilket j-la sätt! tyckte jag. Jag tänkte med versaler ”Men ser dom inte min röda skylt jag har på där bak?!”. Jag kikade bakåt men kunde inte se direkt vem det var men vid korsningen dök första bästa fordon upp, en buss bredvid mig. Givetvis antog jag att han tutat på mig, han var ju först på plats. Så otacksamt att tuta på mig rookie som jag är. Jag hoppades mina blickar skulle svida rejält så ratten smälte. Eller nåt. ;)

Jag for iväg och hamnade ute i skogen nånstans på en grusväg, jag tänkte på det jag läst hur man ska svänga och så på grusvägar så det gick bra. När jag la på blinkers var det en till rackarns bilist som tutade på mig! Och igen precis mitt bakom hojen! Hur nära kör dom egentligen?? Nä nu…! tänkte jag och kikade bakom mig men denna gång såg jag bara en fullständigt tom väg. Inte en enda bilist så långt ögat nådde. :eek:

Men… Är det JAG som tutar?! och tittade var tutan faktiskt sitter, precis under blinkers! Så kontentan av det hela var att när jag la på blinkers så tutade jag också. Och här har jag blängt ilsket på en stackars ovetande busschaufför och hoppades mina blickar skulle svida...
Jag skrattade gott åt eländet, så dum jag kände mig och funderade om jag verkligen ska ha nåt MC-kort som jag åker omkring och tutar. :rolleyes:

Å andra sidan kan jag alltid säga att jag varskor övriga att jag ska svänga om en liten stund… ;)

Det var min allra första tur på vägen med en MC.

Skrattade gott när jag läste din historia... ja jisses. Sånt där är ju lätt hänt när man är ovan.

När jag o min kompis tog körkort så kunde inte hon vända motorcykeln i början, så hon fick alltid på nåt sånt där kvinnligt sätt fråga snällt om nån av pojkarna kunde vända åt henne. En annan gång startade inte hennes hoj och jag sprang efter och buttade på hojen hur långt som helst för att hon skulle rullstarta.... det tog ett tag innan vi upptäckte att hon glömt vrida på bensinkranen!

Sånt man minns med ett leende!

Katarina
2007-04-15, 06:29
Ha ha ha, bensinkranen ja… Tänk, det har jag lyckats glömma sätta på på moppen så den stannade efter en stund. Jag kickade och kickade och den vägrade starta. Till slut ringer jag guben och frågar vad det är för fel, vi gick igenom allt per telefon men hittade inget fel. Jag hörde hur han började bli nervös, ”har frugan sabbat moppen nu??” men så frågade han hur kranarna satt. Ja de pekade ju rakt fram förstås. Det är en Monark cross-moppe med dubbla kranar. Efter jag rättat till dom fick jag igång den på första kicken. Jag är ganska ny även på en moppe (jag övar balans med den hemma när jag inte sitter på en MC).

Pegaso: Jag hade nog också blinkat fram och tillbaka om samma knapp har hel/halvljus samt blinkers! ;)

I går körde jag på landsväg, de som kör väg 225 Södertäljevägen mellan Tungelsta och Södertälje vet hur slingrig vägen är på vissa ställen. Många hojåkare brukar åka där, såg jag i går. Fast många kör så förbaskat fort där och så kommer jag körandes inom hastighetsbegränsningen så jag kände mig som rena rama hindret och stressmomentet.
Drygt 7 mil i går och detta var min andra gång jag kört i trafik med MC. :)

Lucky Luke
2007-04-15, 22:23
Rolig läsning... gör inte som jag gjort bara.
Köra iväg med skivbromslåset kvar i bromsskivan:(
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.
Man kommer ju iallafall inte så långt innan man märker det.:o

Katarina
2007-04-16, 05:04
Tur var att jag parkerat på en gräsmatta som var fuktig så hjulet gled lite, så skivan och oket klarade sig.

Puh, vilken tur för dig att det var på en mjuk gräsmatta och att skivan inte tog stryk. De är rätt hårda de där låsen, inga man precis kan såga av om man tappat nyckeln. Än så länge har jag – ta i trä och så tog jag mig åt huvudet – kommit ihåg att ta av skivbromslåset men jag kommer nog glömma det nån gång.

Hanlotta
2007-04-16, 20:32
För att undvika att köra iväg med skivbromslåset i så brukar jag slå om "dödarknappen" i läge "död" när jag monterar skivbromslåset...
ÄN SÅ LÄNGE har det inte hänt att jag kört iväg med låset i skivan... ;)

Lycka till med körkortet och kör försiktigt!

Katarina
2007-04-17, 06:30
För att undvika att köra iväg med skivbromslåset i så brukar jag slå om "dödarknappen" i läge "död" när jag monterar skivbromslåset...
ÄN SÅ LÄNGE har det inte hänt att jag kört iväg med låset i skivan... ;)

Lycka till med körkortet och kör försiktigt!

Tack, DET var ett mycket bra tips! :D Det måste jag införa i rutinerna genast.

I går var det återigen kurvig landsväg på en helt okänd väg jag aldrig varit på ens med bilen. Jag körde från motorvägen ut mot Ösmo & Stora Vika utanför Nynäshamn. På väg mot Tungelsta var vägen ganska rak för att närmare Sorunda bli kurvigare och kurvigare... Kuslig känsla infann sig, speciellt innan krön och man inte såg hur vägen kunde fortsätta efter krönet. Dock försökte jag utläsa av trädens placeringar bakom krönet och började skönja ett slags mönster på dem. Det gav en liten hint vart vägen fortsatte men ovan som jag är på MC så tog jag det lugnt i kurvorna. Detta var min andra gång på landsväg nånsin och fjärde totalt i trafik. :)
Efter drygt två timmars körning kände jag mig lite mentalt utmattad av alla kurvor och utforskande av väg, möten på smala vägar etc och började bli trött, blicken hamnade närmare motorcykeln istället för så långt bort som möjligt, vilket resulterade i sämre körning och långsammare fart. Och dessutom lite klumpig hantering med gasen, det blev några ryckiga pådrag och avsläpp på slutet... :o

@nderz
2007-04-17, 07:32

Min bromsskiva klarade sig inte:mad:
Ett tunt snöre knutet i låset och lindat runt gashandtaget fungerar också som påminnelse.

Mimmi
2007-04-17, 17:54
Hej Katarina!

Roligt att Du delar med Dig av Dina vedermödor... Hoppas att allt går bra och att Du får Ditt körkort innan säsongen är slut. Det är roligt att läsa om hur det var att vara nybörjare. För min del är det så länge sedan att jag inte längre minns hur det var, nästan. Men när man som jag fick min första mc när jag fyllde 12,:eek: är det kanske inte så konstigt:) .

När man är så liten går allting lekande lätt att lära, men nu...det märker jag numera när det är helt andra saker det gäller, datorer, digital fotohantering, och fordonselektronik exempelvis:(

Beträffande "bromsskivelåspåminnare" så har jag köpt en neonfärgad spiralsnodd som i ena änden sitter i låset. Den andra änden trär jag på kopplingshandtaget. Det fungerar osvikligt. Sådana snoddar finns att köpa i de flesta mc-affärers tillbehörsavdelning.

Katarina
2007-04-18, 05:26
Tackar för bra tips, jag måste ändå in och köpa nya handskar så jag ska kika efter neongula snoddar. Jag tror jag har för små handskar, de sitter precis runt och är det lite kyla ute så fryser fingertopparna för det finns ingen rörselevidd runtom. Och är det varmt ute sitter hela handsken fast och jag får dra ordentligt för att få av dem. Ska de på igen är det nog så knökigt att få på dom igen, så de måste bli nån storlek större.

Mimmi, fick du din första MC när du var 12?? Jag ångrar lite att jag inte börjat med MC tidigare för ca 20 år sen men som tur är verkar jag ha fallenhet för det här (pust) så det går ganska bra ändå. :)
Det jag tycker är roligast just nu är krypkörningen, att stå still och sätta upp fötterna och SEN köra iväg, vända runt riktigt, riktigt långsamt (målet är att stå still och dutta runt pyttelite i taget, kan trafikläraren det så ska jag också kunna det), att starta i uppförsbacke med handbroms så blir det lite knepigare på samma gång. Normalt stannar man med handbromsen, byter till fotbroms och sen kör man (eller stannar helt enkelt med fotbromsen också). Med handbromsen blir det lite svårare så därför har jag gett mig den på att starta med handbromsen så får jag lite mer utmaning, hi hi :)

Tina
2007-04-18, 22:37
Har bara kört min MC en gång förut så idag var det spännande! I höstas körde jag femtio meter eller nåt, gjorde en snygg sväng och tippade sen omkull. Wooops.
Idag var jag ute på ett lagom avstängt område och körde..... övade... svängde.... gasade... svängde.. gasade lite till, sänkte farten till kryp för att vända och då kommer en LASTBIL! Jag tar det säkra före det osäkra och parkerar........ och välter omkull igen. Förbannade hoj och vara tung! :D
Nåja, kollegan i lastbilen fick roligt i alla fall :p Jag satt i gräset och vinkade och han garvade.
Vad gör man inte för att få ett skratt. :D

Slutligen vill jag be er att ta det säkra före det osäkra

och...

kramas i trafiken. ;)

Katarina
2007-04-19, 05:41
Har bara kört min MC en gång förut så idag var det spännande! I höstas körde jag femtio meter eller nåt, gjorde en snygg sväng och tippade sen omkull. Wooops.
Idag var jag ute på ett lagom avstängt område och körde..... övade... svängde.... gasade... svängde.. gasade lite till, sänkte farten till kryp för att vända och då kommer en LASTBIL! Jag tar det säkra före det osäkra och parkerar........ och välter omkull igen. Förbannade hoj och vara tung! :D
Nåja, kollegan i lastbilen fick roligt i alla fall :p Jag satt i gräset och vinkade och han garvade.
Vad gör man inte för att få ett skratt. :D

Slutligen vill jag be er att ta det säkra före det osäkra

och...

kramas i trafiken. ;)

Hej Tina! Visst är det kul?! :)
Vad gäller att krypa runt fick jag lära mig att titta dit jag ska. Man kan säga att man styr motorcykeln med ögonen/huvudet för den går verkligen dit man tittar. Jag fick också vända runt sakta med fötterna på marken i början. :)

MiniSumo
2007-04-19, 11:26
Hur många körlektioner satsar du på?

Katarina
2007-04-19, 13:53
Hur många körlektioner satsar du på?

Tillräckligt antal som behövs, men efter uppkörningen fortsätter ju förstås övandet fast utan handledare. Man får se saken på så vis att man är inte fullärd bara för att man fått lappen sen. Målet är att köra upp snart i alla fall, inte mot slutet av sommaren. :)

Update:
I dag regnade det så nu har jag provat på att köra i regn. :)
Det var en hel del hårda inbromsningar på schemat, i den första fick jag sladd pga vatten på asfalten och att jag höll för hårt i bromsen men reaktionen infann sig automatiskt och direkt så jag släppte och tog nya tag för att stanna hojen. De efterföljande inbromsningarna fungerade riktigt bra utan sladdande. :)
Plus lite slalom, konbana i terräng och så favoriten just nu: start i uppförsbacke med handbroms bara för att göra det hela lite knepigare. Den övningen flyter riktigt bra nu, så nu tror jag nog att jag kan den ganska bra. :D
Jag la själv in ett extra moment: stanna, stå still helt och sen köra iväg några gånger utan att sätta ner fötterna en enda gång. Senare stannade jag och satte ner fötterna, la upp dom på fotpinnarna och sen körde jag. I dag verkade det vara en bra balansdag utom bland konerna i terräng, det guppade för mycket och jag tittade fel just där. Rakt-fram-balanserande var bättre. :)

Tina
2007-04-20, 10:16
Fortsätt skriv Katarina! Det är kul att läsa för det märks så tydligt hur roligt du har med ditt övningskörande! :)

Katarina
2007-04-20, 10:32
Tackar för kommentarerna. :) Jag vill gärna dela med mig hur det går nu när jag håller på och ska ta kortet. Senare kommer förstås lite historier när jag tagit lappen och är ute och kör. :)

Lucky Luke
2007-04-20, 12:56
Fortsätt skriv Katarina! Det är kul att läsa för det märks så tydligt hur roligt du har med ditt övningskörande! :)

Instämmer, och så minns jag tillbaka hur roligt det var när jag började övningsköra i augusti -99.
När jag sedan klarade uppkörningen samma höst, har ju gjort att livet inte direkt blivit tråkigare efter det.:D

Lycka till båda två!

Sokrates
2007-04-20, 14:19
Kul läsning - känner igen mig.

Jag var ganska nervös första turen förra året, efter ett uppehåll på 22 år mellan körkort och MC-köp.

Hade en bra lärare som "övningskörde" med mig rätt ordentligt många timmar i början. Kändes nödvändigt.

Lycka till!

Roma55
2007-04-20, 20:31
Kul läsning och lycka till med kortet.
Själv tog jag mitt Mc-kort 1971 och mitt roligaste minne var kommentaren från läraren när jag försökte hålla rådande hastighetsbegränsningar på silverpilen, då stannade han mig och sa, "Du kan väl köra lite fortare".
Ja det var annorlunda tider.
När det gäller lås på bromsskivan har jag ytterligare ett "billigt" tips. Ta en liten bit slang och sätt på tändningsnyckeln när låset är på när sedan låset tagits av så sätt slangbiten på nyckeln till skivbromslåset.

Lycka till
Ronnie

Katarina
2007-04-21, 05:50
Kul läsning och lycka till med kortet.
Själv tog jag mitt Mc-kort 1971 och mitt roligaste minne var kommentaren från läraren när jag försökte hålla rådande hastighetsbegränsningar på silverpilen, då stannade han mig och sa, "Du kan väl köra lite fortare".
Ja det var annorlunda tider.
När det gäller lås på bromsskivan har jag ytterligare ett "billigt" tips. Ta en liten bit slang och sätt på tändningsnyckeln när låset är på när sedan låset tagits av så sätt slangbiten på nyckeln till skivbromslåset.

Lycka till
Ronnie

Tackar. :) Jag har också fått liknande kommentarer, att försöka hålla samma fart som trafikläraren. Men är man lite ringrostig eller lite ovan med hojen så tar man det lite lugnare, vem gasar på friskt med en hoj man inte är helt van med? Inte jag i alla fall. :eek:
Sist ansåg han att jag hållit ett lite för långt avstånd och inte gasat på mer på väg mot banan även om jag höll samma fart på ditvägen (var lite ringrostig) så på hemvägen låg jag precis bakom och nosade vid bakhjulet ungefär. :D

Ja, slangen var att bra tips! :)

Avarage
2007-04-21, 10:24

Jo, gissa du om mc-firmorna och tillverkarna tjänar en massa pengar på nya bromsskivor. De är ju svindyra! Ett par piratskivor kan man få för si så där 2000kr/styck men original kan kosta hur mycket som helst, till min VFR gick de på 4200 kr/styck för 5 år sedan. Vilken tur att jag hittade en beg. original på skroten för 1500kr (behövde bara 1st.).

Nåväl, det finns ett väldigt bra tips som är näst intill vattentätt. Knippsa av en bit mjuk gummislang och trä på tändingsnyckeln när låset är monterat i skivan. När man tagit bort låset flyttar man helt enkelt över gummislangen till låsnyckeln. Med gummislang på tändningsnyckeln går det ju inte ens att starta hojen = bra!

Lycka till med träningen och fortsätt vara lika omservant/nyfiken som du verkar (det behövs ibland)!

Mvh!
// Niklas

Katarina
2007-04-23, 05:56
Tackar för alla kommentarer! :)
I går var jag med på en avrostning även om jag inte behöver det i år för bana har jag kört en del på trafikskolan men KUL ÄR det med konbana! Såg att det låg en planka där så jag körde den för första gången. Första två gångerna åkte jag fel, bakhjulet hamnade bredvid eller så åkte jag för tajt åt ena kanten så hela hojen åkte av. Jag kom på mig själv där: jag tittade på plankan…! De efterföljande gångerna hade jag flyttat upp blicken mot träden och det gick genast mycket bättre. :)
Det fanns också en rund cirkel man skulle snurra runt i, jag snurrade runt tre varv och blev snurrig av det. Jag körde ut genom porten och mot konbanan, man ville gärna fortsätta styra åt det håll man snurrat runt i så konbanan blev lite rolig efteråt, tog ett tag innan hjärnan slutat runt med en. ;)
Och så en högfartsbana med koner, snäv och rolig samt bromsprov vilket man aldrig kan träna för mycket av.
På vägen hem tog vi väg 257 mot Tungelsta från Södertäljehållet, mitt i en högerkurva vid ett Bed & Breakfast-ställe svängde vi av vänster in mot Paradiset (Ådala). Vägen är tjälskadad och har gropar som kratrar och några bulor. Det ligger grus där och vägen är kurvig dessutom. Sist klagade man för att jag var för feg med farten så nu drog jag på där. Hamnade jag i ett gupp eller över en bula reste jag rumpan och böjde benen + armarna som då fjädrade, cykeln fick guppa för sig själv, kände mig som rena enduroåkaren där, he he. ;)
På ett ställe, hade nu haft asfalt ett bra tag här, låg det grus mitt i min vänstersväng precis där jag kom körandes och jag som lutade på motorcykeln… Tur i oturen var det bara nån meter med grus där men bakhjulet släppte direkt och innan min hjärna hade noterat det. Nu fick jag uppleva hur det är när det plötsligt dyker upp grus mitt på vägen, även om det var en väldigt kort bit men tillräckligt för att man ska uppleva det. Bakhjulet fick grepp så fort det blev asfalt igen men hade det varit en sträng med grus så hade jag fallit omkull där. Det gick kusligt snabbt det där släppet. :eek:

Jag skulle vilja att när man övningskör privat, har tillgång till konbanor. Det har jag saknat när jag övningskört privat. Jag tror för övrigt att det vore en bra idé, även för nybörjare som jag är och vana hojåkare med körkort, kunde få tillgång till konbanor och öva på lite då och då. Misstänker det är så att när man fått lappen så kör man ingen konbana sen. Jag hade gärna åkt och kört på bana även sen jag fått lappen, jag tycker det är kul och det ger så mycket. Som det är nu så blir det bara konbana med trafikskolan, inte annars.
Finns det nån konbana söder om Sthlm som man får låna? På min trafikskola får man inte låna deras bana även om man tillhör dom (idrottsplatsen där den är har sagt nej av förståeliga skäl).

Roma55
2007-04-23, 15:10
Hej Katarina!

Jag skall börja övningsköra med min äldsta grabb i nästa månad. Så det där med konbana tänkte jag själv rigga upp på någon parkering till en stormarknad. Räknar med att det skall vara tomt på kvällarna så detta är möjligt.

Här är en länk för hur den skall se ut:
http://www.seforma.se/konbana/

//Ronnie

Katarina
2007-04-23, 15:42
Ja de är likadana i min MC-bok. Den bana jag var på igår såg kusligt likadan ut som i boken. Misstänker det är just där jag ska köra upp sen, kunde inte hitta nån annan konbana nån annanstans där, jag vet att jag kommer köra upp i Tullinge. Verkade inte vara så svårt faktiskt men man är väl nervös sen när det är dags och nån ska stå och kolla på en hela tiden. :o

Här i nejden har ungdomar kört drifting och sladdat runt på stormarknadernas parkeringar att nu cirkulerar vakter och det är bommar uppsatta, låsta ställen alltså. :mad: Annars hade det varit en bra plats att öva på. :)

Roma55
2007-04-23, 21:43
Ja de är likadana i min MC-bok. Den bana jag var på igår såg kusligt likadan ut som i boken. Misstänker det är just där jag ska köra upp sen, kunde inte hitta nån annan konbana nån annanstans där, jag vet att jag kommer köra upp i Tullinge. Verkade inte vara så svårt faktiskt men man är väl nervös sen när det är dags och nån ska stå och kolla på en hela tiden. :o

Här i nejden har ungdomar kört drifting och sladdat runt på stormarknadernas parkeringar att nu cirkulerar vakter och det är bommar uppsatta, låsta ställen alltså. :mad: Annars hade det varit en bra plats att öva på. :)

Det var ju skit, men varför stänger dom av för det :confused: . Är väl bättre att dom tränar där än på allmän väg när nu inte kommunerna kan ställa upp med någon bana. Jag har skickat min grabb dit att sladda på vintern. Dom måste ju lära sig var gränserna går. Har dom kört sönder något eller är det bostadshus för nära? Vi har ju en perfekt stormarknad som ligger i närheten av ett industriområde sominte stör någon annan.

Nåväl, lycka till i alla fall det skall säkert gå bra för dig. Vi håller tummarna.

//Ronnie

Katarina
2007-04-24, 05:05
Har dom kört sönder något eller är det bostadshus för nära?

Det finns kundvagnskurer här och där, minns inte om de sladdat sönder en kur, det var ett bra tag sen. Om radhusområdet klagat vet jag inte men de kan inte ha hört så mycket i så fall. Och javisst är det bättre de håller till där än på allmänna vägar! Det har istället sladdats runt i korsningar och rondeller. :eek:

Gunsan
2007-04-24, 20:41
Prova Älvsjö-mässans parkering eller Solvalla när de inte har arrangemang.
Stora parkeringar, utan kundvagnsholkar.

Rätt beslut att ta kortet.
Jag tog det 2005, sitter ständigt och myser över att jag har lappen.
Kör så gott jag kan och så mycket det går.:D

Du kan aldrig öva för mycket på krypkörningen, när du hatar den ta några timmar till med krypkörningen.:eek:

Lycka till!!

Katarina
2007-04-24, 20:59
Ja, Älvsjömässan har ju stora ytor! Tack för tipset! :)
I kväll har jag luftat ”Bertil” för första gången. Min Honda fick namnet Bertil när jag körde den för första gången nu i kväll. Vilken skön hoj att köra! :D
Kändes bara lite ovant med fotpinnarna i början men ganska snart var det lugnt. Och den verkar ju förhållandevis pigg ändå, trodde 600 kubik och 39 hkr skulle vara slött men den kändes rätt så pigg trots sin lilla storlek. :D
I morgon eftermiddag ska jag lufta Bertil igen. :)

Hanlotta
2007-04-24, 22:05
Inne på mitt jobb finns manöverbanorna uppmärkta. Det är bara att ställa ut konorna och köra. Gissa om jag och mina två kollegor, som också tog körkortet förra året, var där och tränade ofta... :p

Det var mycket ångest och depression, men efter ett tag började det gå bättre... Kämpa på!

M v h

Hanlotta

Lucky Luke
2007-04-24, 22:30
Inne på mitt jobb finns manöverbanorna uppmärkta. Det är bara att ställa ut konorna och köra. Gissa om jag och mina två kollegor, som också tog körkortet förra året, var där och tränade ofta... :p

Det var mycket ångest och depression, men efter ett tag började det gå bättre... Kämpa på!

M v h

Hanlotta
Ditt jobb är ju inte öppet för allmänheten, tyvärr.
Annars finns det ju gigantiska ytor att öva på där.

Katarina
2007-04-25, 04:58
Du kan aldrig öva för mycket på krypkörningen, när du hatar den ta några timmar till med krypkörningen.:eek:

Glömde tillägga att jag tycker krypkörningen är ganska rolig. Jag ser den som en utmaning jag bara måste övervinna, den ska inte vinna över mig utan jag SKA bara ha 110% kontroll på den. Målet är att stanna och stå still en bra stund och sen köra vidare utan att sätta ner en fot på gräsmattan som tycks ha sitt eget lilla liv med mig just nu med alla guppen, ha ha. ;) Kan trafikläraren detta så ska jag bara klara det jag med. :) Det går ju annars så bra på asfalten och rakt fram så gräsmattan måste jag bara slå helt enkelt! :D
Jag skulle vilja fortsätta öva på en konbana även efter jag fått körkortet, jag tycker den är så himla kul helt enkelt. :)

Katarina
2007-04-26, 07:45
*pust*…
I går körde jag Bertil igen. Det jag känner just nu är att jag skulle behöva öva lite på konbana och hårda inbromsningar med hojen innan jag ger mig ut på några kurviga landsvägar. Att köra landsväg med en hoj jag inte vet hur den beter sig riktigt om jag skulle behöva bromsa in hårt ger mig ingenting, snarare bara rädsla. Jag vet ju inte ens om trumbromsen bak ger samma bromsverkan som med en skiva, kanske bromssträckan blir något längre? Och hur vet jag det när jag inte övat hårda inbromsningar med den än…?

Vi körde kurvig landsväg i går och det var mer rädsla än något nöje. Till råga på allt hade jag en buss precis bakom mig som låg och tryckte i häcken på Sorundavägen. :mad: Det står ju faktiskt ”Övningskör” tvärs över min rygg men icke att han höll nåt avstånd för att inte stressa mig. Som tur är dök en hållplats upp så han var tvungen att stanna och släppa av passagerare varpå en bilist körde om bussen och låg bakom mig men han var så klart snäll och höll avstånd. :) Jag kände mig genast mycket lugnare. Jag brukar själv hålla avstånd till trafikskolebilar och övnings-MC just för att de inte ska bli stressade med en eventuell olycka som följd. Det är bara så onödigt helt enkelt.
Å andra sidan förstår jag busschauffören, han blir ju stressad för han har ju tider att passa, nån passagerare kanske gnäller för att det går lite för sakta i kurvorna. Med en buss nosandes precis vid bakhjulet i stort sett och jag hade måst bromsa in hårt skulle jag hamna under bussen, bli påkörd = garanterat.

Min kontenta av det hela: jag skulle behövt öva konbana och hårda inbromsningar med Bertil och lärt känna hojen bättre före jag ger mig ut på en kurvig landsväg. Tyvärr hamnade vi mitt i rusningen på den vägen, man sa det skulle vara lugnt och lite trafik. Jo, jag märkte det… :eek:

Katarina
2007-04-29, 05:37
En heeel dag på motorcykel blev det i går. :D
Jag trodde jag skulle få värk i dag men det känns inget, alltså har jag inte spänt mig. Dock blev jag lite stel men kunde sträcka ut mig lite grann under färd när jag kände jag behövde det emellan pauserna. :)
Det blåste ganska rejält i går och mest överraskande var en vind som dök upp från vänster rätt vad det var och överraskade mig fullständigt. :eek: Plötsligt började motorcykeln styras mot högerkanten i körfältet, jag höll emot och tänkte ”Bara det inte slutar blåsa lika tvärt också…”.
Vinden avtog fint så jag for inte som nån vante mot mötande körbanan. Nu har jag provat på det, att köra i hårda vindar som dessutom kan dyka upp som en överraskning. :)
Även om man ser att landskapet öppnar sig och man är beredd men just den kastvinden hade jag inte med i beräkningarna. Jag tror också att jag ska börja köra med öronproppar för när jag kördes om av en del HD med högt oljud dundrade det rejält i mina öron, det var hemskt vilka smatterknarrar det var! Och inte kan man stoppa in fingrarna i öronen heller… :mad:

Katarina
2007-05-01, 05:20
Sista dagen i går på trafikskolan och jag slogs med konbanan, det var INTE min dag på den i går. :(
Dock satte jag väldigt korta bromssträckor och tog i ordentligt så det var väl det enda jag gjorde skitbra :D även om instruktören sa jag körde bra på konbanan (men jag satte ju ner en och annan fot ibland). Nu blir det en rejäl lucka tills 22 maj så jag måste öva mycket privat nu så gott det går. Nu är det dags för grusvägar, fler väääldigt långsamma krypkörningar (det måste bara sitta!) och trånga villakvarter med höga häckar under de här veckorna. :)

Hanlotta
2007-05-01, 17:36
Ditt jobb är ju inte öppet för allmänheten, tyvärr.
Annars finns det ju gigantiska ytor att öva på där.

Om jag är med så kan man komma in där... :p

OH-
2007-05-03, 15:28
Jag vet ju inte ens om trumbromsen bak ger samma bromsverkan som med en skiva, kanske bromssträckan blir något längre?

Hej!

Trumma bak är normalt [1] inget att oroa sig för, den biter så att det räcker och blir över. Man är ju stark i benet och även på en glidare som ju har lite vikt på bakhjulet brukar det inte vara nåt problem att låsa bakhjulet oavsett skiva eller trumma.
Jag tycker du skall vara glad över din trumbroms, den varken skitar ner eller skitas ner lika mycket som en skivbroms bak, kräver mindre skötsel. Se bara till att byta belägg i tid, annars kan det bli pinsamt (fråga mig inte hur jag vet, jag bara vet, OK?).

[1] Undantagen skulle vara vid upprepade mycket kraftiga bromsningar från hög fart som t ex alpkörning eller racing eftersom kylningen av bromsen blir otillräcklig. Bästa sättet att ändå klara sig med trumma bak är då att helt enkelt bromsa mer fram. Trumbromsar fram försvann bl a på grund av kylproblemet.

Katarina
2007-05-03, 15:48
Om jag är med så kan man komma in där... :p

He he, lite långt till konbanan bara ;)

Tack för bra förklaring om trumbromsar, jag behöver inte oroa mig. :D

Katarina
2007-05-04, 19:50
Ja jädrans också, jag har nog köpt fel hoj… ;)
Jag har kört grusväg i dag med en offroad-hoj typ och det gick över förväntningarna bra. Det kändes riktigt bra i dag faktiskt. :D
Jag tog tillfället i akt och testade lite olika grejer på grusvägen, bland annat sänkte jag farten och smög fram i en kurva och hojen upplevdes som slingrig och ”hal” så jag ökade på farten och den blev genast stabil. Så inget fegspel där inte, gasa på lite mer helt enkelt så behåller man styr- och balansförmågan bättre. Så nu vet jag det. :D

Nästa grej jag testade var att förflytta tyngdpunkten och kom underfund med att det var bättre att sätta sig så nära tanken som möjligt, ibland låg jag lite över tanken och la tyngden på framhjulet vid vissa ställen. Tänk vad man kommer på när man testar sig fram under full kontroll. :D
Pga gropar lyfte jag på rumpan en aning och fjädrade både armar + ben så fick hojen guppa bäst den ville under mig.

På hemvägen satt jag och funderade på om jag inte har gått och köpt fel typ av hoj, inget man precis dundrar fram på grusvägar med. :rolleyes: Det kommer väl sluta med att jag köper fler hojar, alla olika för olika ändamål beroende på vad man vill köra just den dagen… ;)

Sorundavägen skrämde nästan vettet ur mig sist men i dag blev vi goda kompisar där, vägen och jag plus hojen. Det var ju faktiskt KUL att gasa på i kurvorna, dock fortfarande en pytteliten aning rädd för den vägen (det låg grus på vägen i kurvorna också!) men ju mer jag övar där så kommer jag bli mer kompis med den och dess kurvor. Det har nog börjat bli stil på kurvtekniken misstänker jag, det gick så himla bra där i dag!
I dag kändes det som att många bitar har fallit på plats, jag kände mig också ganska säker på hojen, riktigt som en enda sammansvetsad enhet, hojen och jag. :D
I en högerkurva kom jag i ca 60 km och rätt vad det är ligger det en hög med grus på vägen, precis där jag kommer körandes…! :eek: Hupp, jag rätar upp motorcykeln så den är upprätt och mig själv lägger jag inåt i kurvan och låter den rulla igenom högen snyggt och prydligt utan gaspådrag. Jag klarade den kurvan och grushögen mycket bra. Reaktionen blev bara så, upp med hojen och släng mig inåt. (Tror väl nästan det är så man ska göra?) Det gick kanonbra där och inget glidande eller tappande kontroll, det kändes bara helt enkelt rätt där så jag tror nog jag gjorde helt rätt. :)

OH-
2007-05-05, 20:50
...........
Nästa grej jag testade var att förflytta tyngdpunkten och kom underfund med att det var bättre att sätta sig så nära tanken som möjligt, ibland låg jag lite över tanken och la tyngden på framhjulet vid vissa ställen. Tänk vad man kommer på när man testar sig fram under full kontroll. :D...........

Det kommer väl sluta med att jag köper fler hojar, alla olika för olika ändamål beroende på vad man vill köra just den dagen… ;)...........

I en högerkurva kom jag i ca 60 km och rätt vad det är ligger det en hög med grus på vägen, precis där jag kommer körandes…! :eek: Hupp, jag rätar upp motorcykeln så den är upprätt och mig själv lägger jag inåt i kurvan och låter den rulla igenom högen snyggt och prydligt utan gaspådrag. Jag klarade den kurvan och grushögen mycket bra. Reaktionen blev bara så, upp med hojen och släng mig inåt. (Tror väl nästan det är så man ska göra?)..........

Om jag får vara messerschmitt:

- Generellt gäller tyngd fram i kurvor och uppför, tyngd bak vid fart rakt fram och nedför. Offroadhojar med sin långa framfjädring kan bli "intressanta" vid lite fart med hoptryckt framfjädring och obelastade bak :eek:

- Jo, jag känner igen det där. Om inte ekonomin satte gränser skulle man väl ha ett halvdussin hojar. Kanske en motoriserad soffgrupp, en kvartstons grustourer, nåt riktigt litet att piska livet ur på krokig asfalt, en riktig enduro, en retro-stamp och.... och.....
Men hur fasen får man med alla på en semester med både grovgrus, asfaltpass och autobahn?

- Det gick ju bra. Ändå skulle jag nog snarare rekomendera att behålla lutningen på cykeln eller tillåme räta upp föraren lite. Om det börjar glida så sitter man bättre till då, om föraren lutar innåt är det ganska kört om hojen ger sig av utåt. Släpp inte av för mycket gas så att det ger motorbroms, det stör hojen och kostar grepp på bakhjulet.

Katarina
2007-05-06, 06:20
Ha ha, ja då måste man ju förstås köpa en skåpbil också för att få med alla olika typer av hojar för olika ändamål! Tack för tipsen OH, du är ingen messerschmitt. :D

I går var det en mindre bra dag att köra på. Jag var stel i korsryggen från dagen före, sovit sämre under natten pga gubben druckit ett par snarköl så visst märkte jag av det i körningen. Men det blev några grusvägar till varav en hade bara rullgrus. De andra var hårdpackad grusväg, kändes som asfalt ungefär.
Hojen jag får låna är en länk: BMW F650 GS -00:a (http://www.motorcycle.com/mo/mcbmw/00f650gs.html). Kan man i stort sett köra överallt med. :)

Katarina
2007-05-06, 10:17
Släpp inte av för mycket gas så att det ger motorbroms, det stör hojen och kostar grepp på bakhjulet.

Jag såg till att inte motorbromsa, jag gav bara efter litegrann så hjulen rullade fritt utan varken motorbromsande eller pådrag för att inte störa friktionen. Nä jag tycker jag klarade det galant faktiskt, om jag ska få skryta lite. ;)
Jag tror att hade jag lutat hojen som jag gjorde först skulle jag nog fått släpp.

OH-
2007-05-06, 16:28
<klipp>
Jag tror att hade jag lutat hojen som jag gjorde först skulle jag nog fått släpp.

Alltså, det beror på hur du menar. Om du menade att du svängde mindre så håller jag helt med.
Men du håller ju på med en massa gymnastik på hojen, lutar kroppen hit å dit och sitter emellanåt på tanklocket eller baklampan ;)

Genom att hänga av innåt i kurvan som sporthojsfolket eller sitta lodrätt som crossåkare kan man svänga lika mycket men hojen kommer att luta mer eller mindre. Hur man väljer att bära sig åt påverkar väldigt mycket olika saker, till och med hur hojen måste byggas!

Inåthäng ger bättre bakhjulsgrepp och tillåter snabbare svängar utan att t ex fotpinnarna tar i vägen. Att det överhuvudtaget fungerar beror bl a på att sport- och racerhojar är väldigt framtunga så att det finns mycket grepp fram vilket behövs eftersom styrningen blir förhållandevis mer "bil-lik".

Rakt-upp-sittande med överdrivet nedlagd cykel däremot gör att cykeln karvar sig innåt i svängen med mindre styrkrafter på framhjulet (ganska bra på hojar som är lätta fram och körs på sliriga underlag), däremot blir det lättare att bakhjulet spinner loss vid gaspådrag (vilket dom tuffa grabbarna utnyttjar för att sladda genom kurvorna). Eftersom crosshojar och små allvägsmaskiner är smala och har stor markfrigång är släpande fotpinnar ett mindre problem.

Om man väljer att luta hojen mer eller mindre än vad som är naturligt så "presenterar" man oxå olika delar av däcket för vägen. På grund av däckets konstruktion och eventuellt slitage finns det oftast lite mer rejält mönster ute vid kanterna.

Förresten, varför skriver vi om allt det här högst MC-relaterade på off topic avdelningen :confused:

Katarina
2007-05-06, 18:46
Tack så mycket för sakliga förklaringar, OH! :D
Hur jag än gjorde så blev det rätt ändå på slutet.

Alltså, det beror på hur du menar. Om du menade att du svängde mindre så håller jag helt med.
Men du håller ju på med en massa gymnastik på hojen, lutar kroppen hit å dit och sitter emellanåt på tanklocket eller baklampan ;)

Aha, så fick jag svar på var jag får all träningsvärk ifrån…! ;)
I dag har jag ont i mina triceps av nån outgrundlig anledning, tyckte jag mest for rakt fram i går jag men det måste vara slingerbultens fel. Jag var inne på världens mest krokigaste väg i går och körde, jag som tyckte Sorundavägen var kurvig men den är rena rama raksträckan i jämförelse. Fick också möte mitt i min högerkurva, en hel drös med hojar dök upp i min kurva, på min sida av vägen dessutom. :eek: Det var ganska läskigt faktiskt.

Förresten, varför skriver vi om allt det här högst MC-relaterade på off topic avdelningen :confused:

…kanske beror på att jag först skrev att jag för första gången i mitt liv kört på vägen med en MC och så har det blivit nån slags *host* ta-körkort-dagbok/följetong/skriva-i-rena-glädjen-berättelser…? ;)
Ber om ursäkt att det blivit lite mycket, moderatorn får flytta tråden om det är på fel plats. :)

I dag slogs jag igen med konbanan och på en guppig grusplan bara för att göra det svårare. Det gick inte alls som jag ville, hojen hade precis sitt eget liv och jag hade ett helt annat liv ovanpå den. ;)

morsan
2007-05-16, 12:58
Katarina, hur går det för dig?
Jag saknar dina uppdateringar :)

Katarina
2007-05-16, 14:45
Katarina, hur går det för dig?
Jag saknar dina uppdateringar :)

F'låt, plötsligt blev det luckor i mina lektioner på trafikskolan och min handledare har just åkt i väg på en 10 dagars resa. Men jag ligger inte på sofflocket för det utan tar fram moppen istället och övar bana på. :D

Dock var vi ute på landsvägskörningen i måndags för första gången i trafikskolan (jag hade kört några gånger där så jag hade en del vana redan). Där påbörjade jag genandet i kurvorna en aning för sent, jag måste börja svängen lite tidigare där. Till råga på allt var det ganska lerigt på grusvägen och hojen kändes slingrig och då flög räddharen i mig... ;)
Nu blir det en lucka igen på några dagar så jag kommer öva konbana med mina halvfyllda PET-flaskor med moppen. :)

Katarina
2007-05-22, 18:05
Hå hå ja ja, i dag var det konbana igen och slalom. Jag min kråka har ju inte ens övat med moppen heller (fy fy latmask!) så visst var jag givetvis rostig och stel av mig nu bara för det. Det tog tid att få flyt på slalomkörningen, vid ett tillfälle glömde jag vilken växel jag hade i så jag slog en rundpall på 3:ans växel istället för 2:an, tyckte väl att hojen hostade lite när jag svängde runt... ;)

Jaha, iväg och nöta mera slalom men jag tycktes inte få till det där ordentliga rivet riktigt. Efter flera vändor och dessvärre snart dags att fara tillbaka började det bli lite fason, så dags då.

Hittade en ny övning i dag som jag tycker var rolig – att vända i 8-or. Två koner och krypa runt och vända hela tiden, den var kul! :)
Jag verkar också ha fått denna ovana: så fort hojen snudd på är på väg att välta pga för lite fart i krypandet så sätter jag ner en fot istället för att helt enkelt bara släppa ut kopplingen en liten bit och få lite mer fart. Måste nöta bort det där!

Idag var också blicken åt skogen, jag tittade för långt ner och för nära hojen. :eek: Instruktören berättade att på morgonen hade en av tidigare eleverna undrat hur man ska få upp blicken mer. Jag kom med den briljanta idén att de kan ju tejpa fast en bit svart skärm i nedre delen av visiret och halvvägs upp, då blir man ju tvungen att flytta blicken mera uppåt! :D

De hårda inbromsningarna var mycket bra, det var väl det enda som jag hade riktigt bra fason på idag. :D Vid ett tillfälle låste jag bakhjulet men det var bara att släppa lite grann så slutade den slingra där bak.

Jag hade hoppats på regn i dag, har köpt eget skinnställ som ska vara både vind- och regntätt så jag tänkte faktiskt testa och se om det stämmer. Vindtät kände jag det vara, jag frös ingenting alls eller kände nån form av kyla över huvudtaget av vinden, de blev snabbt mina favoriter, byxan och jackan. :D

…de övriga skydden låter jag bli att testa av förklarliga skäl. ;)

morsan
2007-05-22, 19:39
Det är så roligt att läsa om dina framsteg (bakslagen också för den delen) :)
för det är precis så det är! Vissa dagar flyter allt, vissa dagar fungerar inget
Kämpa på så har du kortet snart :D

Jåke
2007-05-23, 19:29
Hittade en ny övning i dag som jag tycker var rolig – att vända i 8-or. Två koner och krypa runt och vända hela tiden, den var kul! :)

Jag verkar också ha fått denna ovana: så fort hojen snudd på är på väg att välta pga för lite fart i krypandet så sätter jag ner en fot istället för att helt enkelt bara släppa ut kopplingen en liten bit och få lite mer fart. Måste nöta bort det där!
Om du tycker att 8-or är kul tycker jag du ska flytta isär konerna så de står ungefär 20 meter ifrån varandra och prova en "snabb 8:a" också. Ingen koppling där utan jobba bara med acceleration/avslag. Nästan vanebildande och efter lite nötande kör man runt leende med fotpinnarna i backen ;)

Fot i = blicken fel och/eller för lågt varvtal. Men det visste du givetvis redan, det är ju du som nöter.

Kul att läsa om dina äventyr, väntar med spänning på nästa rapport där du skriver hur det kändes att klara uppkörningen :D

Katarina
2007-05-24, 10:05
…väntar med spänning på nästa rapport där du skriver hur det kändes att klara uppkörningen :D

Det är en liten bit kvar dit. Jag gjorde felet och bokade inte upp alla mina tider på en gång utan tog 5 dubbla först, när jag skulle boka resterande lektioner var det fullbokat flera veckor framåt. Så nu blir uppkörningen långt in i juni och inte alls i maj som var planerat från början... Jag hoppas verkligen jag klarar det, det skulle vara tokroligt att få åka hem med ett brett flin och plocka ut sin egen hoj och ta en tur med den. :D
Annars får jag göra om provet där jag falerade. :(

Katarina
2007-05-26, 20:43
Så har jag i dag varit ute och gjort Norrköping- och Söderköpingstrakterna osäkra. ;)

Jag övade mig neråt från Sthlm mot Norrköping på Riksettan och deltog vid sidan om ett kanalrally på bland annat grusvägar. Jag deltog inte i tävlingen utan följde med som passagerare fast på egen hoj. Det var fina vägar och Göta Kanal gick precis bredvid, solen sken och så grusväg, det var riktigt nice. :D
Man varnade bl a för en backe med rullgrus, man fick absolut inte stanna just där. Min visuella bild som växte fram medan han beskrev backen och rullgruset var förstås en lååång backe med massor av rullgrus, att var man tvungen att stanna där skulle man få problem att starta sen. De som kört på Trollstigen i Norge vet att man får absolut inte stanna, ungefär den bilden hade jag i skallen fast med rullgrus. (De som kanske inte vet men Trollstigen ser mindre brant ut än den egentligen är, stannar man där kommer man inte iväg så det är bara att köra på.)

Jag kom senare till en backe med rullgrus och den var snopet nog jättekort…
:confused: Var det den här backen som menades?? Vägen fortsatte sedan över ett krön och precis efter krönet kom en brant backe, med rullgrus och svängde rejält runt ett träd. Okej, ner med fotbromsen och låg fart ner, kringla mig runt trädet och så vidare längs kanalen. Hade jag klantat mig här så hade jag rumlat runt i vassen med hojen… ;)

Totalt blev det 46,2 mil i dag, sammanfattningsvis ser jag ut så här just nu: :D

Katarina
2007-05-29, 19:16
Åååh, i kväll flöt det riktigt BRA! Ut på grusvägar och for fram, rena rullgruset och allt bara flöt så himla bra. Härlig känsla det är när både hoj och jag är sammansvetsade. Likaså Södertälje- och Sorundavägen flöt på bra ruskigt bra. Jag tror jag fått in snitsen ganska bra i kurvorna... :)

…det är ju riktigt KUL att köra på grus! :D

I morgon är det trafikskolan igen. Hoppas, hoppas det blir mera grus och landsväg! :D

Katarina
2007-05-30, 17:26
Jupp, det blev landsväg och grus, härligt! :D

Det börjar kännas helt okej med kurvor och landsväg samt grus, dock var jag lite rostig på Suzukin när jag kört BMW:n hela lördagen och en tur i går kväll att jag kände mig mer hemma på den än på Suzukin. Efter bara två timmars körande börjar det värka/krampa i händerna. Jag hade nämligen lite kroppstyngd på händerna under två timmars tid pga att jag satt mera framåtlutad på Suzukin än jag gör på BMW:n och blev också lite trött i övre delen av ryggen. :rolleyes:

Jag visade att jag minsann kört på grus så där gasade jag på. Vi mötte också en pågående uppkörning där inspektören körde före sin elev. Frågan är om han tröttnade på en något för långsam fart och körde om?? Jag bestämde mig för att han ska minsann inte köra om mig där när jag kör upp (inte på andra ställen heller för den delen). ;)

Man strök en dubbellektion efter dagens tur på grus och landsväg, jag har tydligen utvecklats rejält sista dagarna. Kul! :D Jag tror förtjänsten var lördagens 46,2 mil långa tur runt Norrköping och Söderköping och hem, bland annat på många grusvägar. :)

Katarina
2007-06-04, 15:20
Åååh, om jag ändå hade kört upp I DAG! :( Det flöt verkligen bra, så bra att man nu tagit bort 4 lektioner från kursen, jag behöver inte dom. Sånt är kul! :D

Kurvtekniken flöt på riktigt bra, bra tempo och allt, hyfsade nedväxlingar i lagom tid innan så jag slapp använda bromsen (men skulle jag behöva så använder jag förstås bromsen – givetvis – men jag siktar på att växla och reglera farten med reglagen, modell planering).
Vi var verkligen riktigt bra kompisar i dag, hojen och jag. Det är sån härlig känsla när allt bara går bra! :)

Hojen hade istället förklarat krig med den andre eleven, för hans del gick det mindre bra. Exakt vad han gjorde vill jag inte ta upp men det var en mindre bra körning för hans del, han hade väl sin dag helt enkelt. :rolleyes:

Vi körde också igenom den tjälskadade vägen vilken jag kört på förut. Fanns väl inget att klaga på där förutom att jag var så himla upptagen med vägen och dess hål överallt att jag inte noterade i faggorna bortom krönen och växtligheterna den breda traktorn som var på väg mot oss. Som en glad överraskning dök den upp mitt framför, men jag fann mig, bromsade in och intog yttersta högerkanten på ett par centimetrar förbi kratrarna som fanns där. Och så ut på de numera bekanta kurvorna och härjade. :cool:

Hojen bytte chaffis och så for vi in mot villaområdet med en massa skymda sikter, hojen krigade med grabben där också. Allt bara flöt sååå bra i dag för mig, jag önskar jag hade uppkörning i dag. :D

Katarina
2007-06-07, 14:12
Förb… konbana! ;)

I dag var första gången på länge nu som jag slogs med konbanan, vad jag ääälskade den i dag (inte). Men att det skulle vara så himla svårt att komma igång med den igen?? Det tog ”bara” två timmar att rosta av sig i krypfart och mitt i allt skulle vi packa ihop oss och fara hem mot trafikskolan igen precis när jag började bli lite varm i kläderna till råga på allt...! :mad:
”Lite varm” var ju att ta i, snarare rejält varm för det var hett i dag och där sitter man och tuffar runt i solskenet i ett svart vindtätt skinnställ. Visserligen finns öppningar så man svalka sig. Och de fungerade…? Nä, inte mycket. Det blåste överallt utom in där jag ville det skulle blåsa. :(

Högfartsbanan satt inte alls i dag. Inte de hårda inbromsningarna heller som blev lite för långa. Vet inte om det beror på väderleken men jag tyckte det var jobbigare att få stopp på hojen, typ för varma bromsar, det kändes så tyckte jag och tog i lite mer och får sladd på bakhjulet (nej, jag druttade inte omkull). Eller så hade jag helt enkelt ingen känsla för det där i dag. Att vända runt på 2:an i 380° var också det åt skogen, suck och stön.

Det enda jag klarade av skitbra var att leda hojen.
Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)

OH-
2007-06-07, 18:02
Litet tips bara (om inte trafikskolan redan ordnat det):

Ta med massvis med vatten - varmt med MC-kläder innebär uttorkning fortare än man tror. Överhettad hjärna, trögflytande blod och allmän kemisk obalans i kroppen = man mår skit och kör kass.

Pingo
2007-06-07, 22:19
Nu vet du helt säkert hur bra du fungerar då du är varm och uttorkat. Det kan vara är en värdefull kunskap framöver trots att det just nu känns riktigt kass.

Att lära känna sina begränsningar är väl grunden för att bli en bra förare eller hur?

//Gunnar

Förb… konbana! ;)

I dag var första gången på länge nu som jag slogs med konbanan, vad jag ääälskade den i dag (inte). Men att det skulle vara så himla svårt att komma igång med den igen?? Det tog ”bara” två timmar att rosta av sig i krypfart och mitt i allt skulle vi packa ihop oss och fara hem mot trafikskolan igen precis när jag började bli lite varm i kläderna till råga på allt...! :mad:
”Lite varm” var ju att ta i, snarare rejält varm för det var hett i dag och där sitter man och tuffar runt i solskenet i ett svart vindtätt skinnställ. Visserligen finns öppningar så man svalka sig. Och de fungerade…? Nä, inte mycket. Det blåste överallt utom in där jag ville det skulle blåsa. :(

Högfartsbanan satt inte alls i dag. Inte de hårda inbromsningarna heller som blev lite för långa. Vet inte om det beror på väderleken men jag tyckte det var jobbigare att få stopp på hojen, typ för varma bromsar, det kändes så tyckte jag och tog i lite mer och får sladd på bakhjulet (nej, jag druttade inte omkull). Eller så hade jag helt enkelt ingen känsla för det där i dag. Att vända runt på 2:an i 380° var också det åt skogen, suck och stön.

Där var det inga problem alls att putta den framåt eller bakåt och svänga, hur enkelt som helst! Det måste vara min puttardag i dag! :D Om nån står vid vägkanten och behöver en putt så… ;)

Marie
2007-06-07, 23:30

Jag kan berätta för dig att även av att putta hojen blir man ganska varm. Jag fick strul med Yamahan på väg till ett julbord sistlidna december. Drygt två km från krogen där julbordet skulle avätas slocknade hojen i ett par plusgrader och ösregn. Att putta hojen dessa två km gjorde mig nog minst lika varm som du var idag, trots att det handlade om plattast tänkbara landskap.

Katarina
2007-06-08, 12:55
Äla chiiit!
Det var utbildningskontroll i dag och man får då en annan instruktör som kollar allt, allt, allt man gör på hojen. Vill det sig riktigt illa får man fler lektioner. Men det behövde jag inte. *puh*
Jag hade i planeringen i går tänkt torka av gubben i dag och förhoppningsvis stryka ett par lektioner till och så tar de fram värsta riktigt duktiga föraren som vore född och uppvuxen på en hoj och dessutom en yngre *tjusig* förmåga. :)
…inte sjutton kunde jag torka av honom! Jag fick aldrig chansen för han körde så pass mycket bättre än jag gör… :rolleyes:

Katarina
2007-06-10, 05:39
Surt, sa räven.

I går blev jag halvt irriterad. Solen skiner, det är fint väder till max och jag ser en hel del hojar ute på vägarna. Det blev inget övningsköra så jag följde med min man till Skaladagarna på Barkarby flygfält och kikade på modellflyg. Väl där möter vi handledaren i shorts, som i nåt andetag yppade att hade jag kört hoj skulle jag sluppit P-avgiften för det slapp han som kört hoj dit…
— Men då kunde vi ju ha övningskört hit?! kontrade jag. :confused:

Han skyllde på värmen och visst var det +31°C i skuggan men tempen skiter man ju i, bara man får köra hoj. Det får gärna regna också, t o m SNÖA — bara man får köra hoj! :D

Senare på kvällen ser jag nån som byggt upp en konbana på en stor parkering, gissa om jag blev avundsjuk nu! Här sitter jag i en bil och blänger istället… :rolleyes:
Jag såg för min inre syn hela min uppkörning gå upp i rök pga för lite övande och det var givetvis min handledares fel alltihop. ;)

Ivern jag känner just nu lär tids nog lägga sig och jag kommer säkert stå och tänka ”Äh, regnar det i dag? Jag tar bilen så slipper jag stå och putsa i flera timmar efteråt” eller ”Usch så hett det är ute, jag tar bilen så får jag air condition”.

Just nu känns det som en osannolikhet och relativt avlägset. ;)

Marie
2007-06-10, 09:42
Ivern jag känner just nu lär tids nog lägga sig och jag kommer säkert stå och tänka ”Äh, regnar det i dag? Jag tar bilen så slipper jag stå och putsa i flera timmar efteråt” eller ”Usch så hett det är ute, jag tar bilen så får jag air condition”.

Just nu känns det som en osannolikhet och relativt avlägset. ;)

För mig känns det också *VÄLDIGT* osannolikt och avlägset, men så har jag ju bara kört hoj i knappt tre år än så länge..... ;)
(och snöar det eller är minusgrader så tar jag hojen då också....)

Katarina
2007-06-11, 05:34
För mig känns det också *VÄLDIGT* osannolikt och avlägset, men så har jag ju bara kört hoj i knappt tre år än så länge..... ;)
(och snöar det eller är minusgrader så tar jag hojen då också....)

Ha ha, rätta takter det där Marie! Du är min idol. :D
Problemet med mig är att jag nog köpt ”fel” hoj… En putshoj! Skulle ha köpt nåt man bara spolar av snabbt eller nåt. Jag tycker grus är kul, en putshoj kan man inte damma omkring där precis… (kan och kan men…) :rolleyes:

OH-
2007-06-11, 22:01
Problemet med mig är att jag nog köpt ”fel” hoj… En putshoj!

Köp min TTR! Alldeles nyss upplagd på köp-å-säljdelen här. Garanterat lämplig på grisvägar. Blir skiten för tjock får den torka och sen går man bara över hojen med ett bollträ.

Katarina
2007-06-13, 14:02
I går var en bättre dag än det var i dag. Allt flöt liksom bättre i går, speciellt krypkörningen satt bättre i går men däremot hade jag plötsligt en omvänd bromsverkan modell 20% handbroms och 80% bakbroms med låst bakhjul som följd i alla mina hårda inbromsningar. Alltid är det nåt säg… ;)

I dag däremot satt det övriga mycket bättre, t o m bromsverkan satt rätt men krypkörningen var åt skogen istället. Mest irriterande var förstås att jag hade svårt för att krypa runt en kona, att vända i 360° och upptäcker minsann att exakt samma moment men precis nån annanstans gick hur bra som allra helst! Man ska vända inför högfartsbanan vid ett hus. Längs husväggen krypkör man, stannar till och kikar runt hörnet om nån kommer och sen tar man sats och kör sin högfartsbana. Just vid det där huset har jag inga problem att vända runt i krypfart, jag kan t o m stå still och kika runt hörnet och det utan att sätta ner en enda fot!! Så förbaskat retsamt, varför funkar inte samma vändning i 360° runt konan?! Måste vara nåt ”pyskologiskt” med den där konan. :rolleyes:

De hårda inbromsningarna i hög fart satt mycket bra. Korta sträckor, knappt några låsta hjul och modell 80% handbroms och ca 20% bakbroms. Jag fick t o m känna på hur det känns att snudd på låsa framhjulet, det var som en ABS-broms fast en mycket snabb sådan. Jag släppte lite grann på handbromsen så slutade det.

Katarina
2007-06-15, 12:43
Jag har i dag övat på lågfartsbanan hemma men gjorde den ännu knivigare och svårare bara för att på uppkörningen ska den vara en lek. Jag kortade helt enkelt av avståndet mellan konorna! Då var jag helt enkelt tvungen att köra riktigt långsamt för att lyckas ta mig runt! Vilken utmaning det var! Körde jag lite för fort hamnade jag fel direkt och nästa sväng blev fel, även runt nästa kona osv, en enda felsväng och hela banan var åt skogen. Ha ha, det var riktigt kul att få kämpa ordentligt. :D
Till råga på allt för att göra saker och ting ännu svårare så hade jag byggt upp min bana på en guppig grusplan varav vid första konan där jag ska vända i 360° finns en rejält guppig gruspuckel! Puckeln tog jag långsamt och svängde samtidigt, det gäller att rulla över den på rätt sätt kom jag på för tar jag den fel så hamnade jag bland ett gäng plankor som är i vägen. Vilken utmaning den svängen var! :)

Till slut så klarade jag min snäva konbana på en guppig grusplan. Trägen vinner. :D

När det satt hyfsat så övade jag snäva lååångsamma åttor på asfalt, så mycket enklare det var då! En baggis. :)

Anna
2007-06-16, 15:39
Förb… konbana! ;)

Ett tips, om du inte redan kommit på det, är att alltid börja köra åttor innan du kör krypbanan. Ja, det gäller nog högfarten också faktiskt. Jag upptäckte att banorna blev betydligt lättare att klara om jag började så. En annan sak som också är bra som förberedelse inför krypen är att göra en balansövning där du kör rakt fram på ettan, bromsar utan att sätta i fötterna till stillastående och precis när du känner att det blir för vingligt gasar du iväg igen. Upprepa gång på gång. Stilla står du bara någon sekund och du kommer att upptäcka att om du gasar lite och ligger omkring dragläget så står hojen snällt och lydigt i givakt. Kanonbra övning och den gör att man inte blir så orolig när det går sakta i krypen.;)

Snart så, har du körkortet.

/från en som haft sitt i 2½ vecka - Yihaaaa!:D

Katarina
2007-06-16, 20:11
/från en som haft sitt i 2½ vecka - Yihaaaa!:D
Grattis till körkortet! *avundsjuk på dig just nu!* ;)
Kan förstå om du bott på hojen senaste två veckorna.

Jo, jag övade fler 8-or i dag igen, gärna så långsamma som bara är möjligt, målet är att stanna till helt och dutta sig framåt ett par cm ungefär. Lite till bara så är jag där snart! :)

Jag brukar också öva detta: stå still, sätta upp fötterna på fotpinnarna och sen köra iväg. Också en bra balansövning, den brukar sitta mycket bra när man kört 8-or riktigt långsamt en stund. :)

Katarina
2007-06-21, 05:14
…och så var jag på uppkörning i går morse och det gick ju åt *svordom*.
Det kanske hade gått bra om jag hade fått nån av de andra inspektörerna. Jag fick den siste som fanns ledig, vilken jag i och för sig körde upp för förra året och fick lappen direkt (C-kortet).

I går var han mindre trevlig, han var rent ut sagt nitisk! Jag skulle krypköra runt fyra konor, ingen konst alls med det, det har jag ju klarat galant förut, men problemet är att han tyckte farten var för hög så jag skulle krypa runt i en fart som när Märta 90 år är ute och går med gåstolen typ.

Finns det NÅN som klarar av att krypa runt i denna otroligt låga fart egentligen?

De andra fick ju krypa runt i något högre fart för sina inspektörer! Och inte fick jag använda bromsen för att sänka farten. :eek:

asterix
2007-06-21, 05:37
Snacka om inspektörer! Min guddotter blev kuggad för att hon inte "var tillräckligt nyfiken",när hon körde upp för bil, men vad det innebar förklarade den kvinnliga inspektören inte. Bara lämnade bilen.Sent omsider när en kompis till mej, som är övningslärare på körskolan, körde en lektion med henne,talade han om efter 10 min. vad det gällde.Hon vred inte tillräckligt på huvudet,och då är man inte nyfiken på trafiken. Det kunde väl inspektörjäveln kläckt ur sej!!
Förresten, inspektörer får inte ha varit körlärare innan, enligt min kompis! Så Katarina bit ihop,men förstår om Du är störtförbannad.Är nog som Du skrev på Hojen.nu, han skulle bara kugga dej, den pottsorken!

Katarina
2007-06-21, 08:59
Det är väl kanske så att de måste kugga ett visst antal även om dessa kanske kör bra men statistiken måste väl hållas uppe så att de som sitter och vrider på siffror för att få ihop nån tabell har nåt att göra. Kanske det är var 3:e som måste kuggas, jag var först så kanske nr 2 var kring lunchen, nr 3 på eftermiddagen och sen var arbetsdagen slut... :confused:

OH-
2007-06-21, 20:39
[klipp]

I går var han mindre trevlig, han var rent ut sagt nitisk! Jag skulle krypköra runt fyra konor, ingen konst alls med det, det har jag ju klarat galant förut, men problemet är att han tyckte farten var för hög så jag skulle krypa runt i en fart som när Märta 90 år är ute och går med gåstolen typ.

Finns det NÅN som klarar av att krypa runt i denna otroligt låga fart egentligen?

De andra fick ju krypa runt i något högre fart för sina inspektörer! Och inte fick jag använda bromsen för att sänka farten. :eek:

En massa folk ifrågasätter lågfartsmanöver-delen av uppkörningen. Jag däremot anser att ett ordentligt mått hoj-kontroll i låg fart är ett väsentligt steg på vägen att bli en trygg motorcyklist.
Därför blir jag så besviken när jag hör sånna här historier om uppkörningar. Eftersom du låtit oss följa dig på vägen mot kortet i den här tråden så har åtminstone jag fått uppfattningen att du tränat seriöst och har en bra inställning.

Varför skall dessa inspektörer (och körskolorna) göra pannkaka av det här? Stolligheter som att man inte reglerar krypkörningen med (bak)bromsen, tidigare ansåg man att det skulle vara "fel" att använda "body english" (luta kroppen åt sidan i förhållande till hojen) för att göra den beryktade garagevändningen och den betonghäcksbyråkratiska stilen att kugga folk som har rätt känsla istället för att be dom visa sina färdigheter lite mer eller annorlunda. Det är ju faktiskt inte cirkusnummer som skall förevisas utan att man har kontroll på det mest effektiva sättet.

Och visst finns det folk som kan krypa som sniglar, stå helt still och tillåme hoppa baklänges med hojen, oftast tävlar dom då i trial som inte körs på väg så det är inte så relevant :o

Ge dig inte ! Bättre lycka nästa gång!

Katarina
2007-06-22, 08:56
Nä helt rätt. Man ska inte skriva inlägg när man är frustrerad. Varför jag var det? Jo, det är något frustrerande när man ser att alla andra minsann får använda högre fart och bromsen också men inte jag. Jag kände mig orättvist behandlad ett tag. Jag skulle ha väntat ut frustrationen och skrivit sen, helt rätt. Och jag har tränat seriöst och tåligt, t o m min instruktör sa att jag kunde öka farten lite för så långsamt behöver jag ju inte krypa på uppkörningen och då skulle jag krypa ännu långsammare än så.

Nu har jag sansat mig och fått ett par tjusiga vassa horn i pannan. Vill gärna ge dom en fet smäll i form av en otroligt långsam krypkörning. :D

Anna
2007-06-23, 21:19
…och så var jag på uppkörning i går morse och det gick ju åt *svordom*.
Det kanske hade gått bra om jag hade fått nån av de andra inspektörerna. Jag fick den siste som fanns ledig, vilken jag i och för sig körde upp för förra året och fick lappen direkt (C-kortet).

En vän sa till mig att man ska köra upp "minst" en gång. Jag blev kuggad i augusti förra året, fick vänta en hel månad på ny uppkörningstid och då fick jag motorstopp i vändningen på högfartsbanan när jag värme upp - det slutade på akuten med brutet nyckelben. Året innan tog min körlärare semester och sen när han kom tillbaka fick jag ingen uppkörningstid *morr* :( så jag bytte körskola året efter. I år gjorde jag nog sämsta körningen någonsin men hade "tur" att inspektören var på bra humör, trots regnig dag. Alltså - jag har kämpat tappert för det här kortet och även om du är avundsjuk på mitt kort nu (kan jag mycket väl förstå) så skulle jag inte önska någon att behöva gå igenom alla de pärserna som jag fick :) När kortet väl var i hand var jag slut och faktiskt lite less så att jag började med att bara pusta ut, inte köra mer än ett varv runt stan. Nu när jag fått lite avstånd har det börjat bli roligt igen.

När det gäller den där uppkörningen så kan man ju bli fly förbannad, man är så hjälplöst beroende på vilken inspektör, vilket humör han/hon är på, tid på säsongen, väder, hur andra trafikanter beter sig osv osv. Din uppkörning borde inte ha slutat som den gjorde, för han har fel, du ska köra i normal "gångtakt" inte "rollator"-takt. Visade han inte innan du skulle köra? Det gjorde vår inspektör, han var mycket tydlig med att visa och att också påtala att han inte ville ha någon som försökte leka cirkusartist :cool: genom att köra för långsamt. Jösses - provet går ju ut på att visa att du har balans och kan hantera hojen i första hand, då är det ganska ointressant om man t.ex är väldigt nära ett streck eller inte, det kan ju helt enkelt bero på nervositeten och inte okunskap. Och hela uppkörningen går ut på att du ska vara så pass bra att du kan ut och öva själv utan handledare.

Nä, inse att det inte är dig det är fel på, du tar det nästa gång! :)

Katarina
2007-07-01, 08:57
…så tar jag det lugnt just nu. :)
En handledare som är på semester och allt runt omkring verkar stanna av så jag kan lika gärna ta det lugnt jag med. Jag har inte gett upp! :)

Katarina
2007-07-14, 12:48
Jag gjorde en hääärlig resa i går, hela 1 km bort till garaget. I byxfickan hade jag Bertils nycklar. Han hade blivit lite dammig sen sist så jag passade på att damma av honom lite. Och sen puttade jag ut honom utanför garaget, i ärlighetens namn var jag tvungen att slänga i 1:an och krypa fram lite för han blev tung att putta uppåt sista biten. :o

Bertil verkade ha saknat mig, han hoppade igång vid första knapptrycket, jag kan ju inte skriva ”vid första kicken” för han har ingen kick. Sen stod jag där och beundrade utsikten ett tag medan Bertil sjöng så fint. Inte en enda falsk ton hördes. :)
Snart dök det upp folk och beundrade samma utsikt och Bertil strålade i solskenet han. Med ens ångrade jag mina orena tankar jag haft — att sälja Bertil och köpa en hoj jag kan rumla runt i diken och på rullgrus med, han övertalade mig med sin glans i går så han blir kvar. :D

Bertil fick gå tom i förgasaren för jag vet inte när vi kommer leka ihop nästa gång. Det var i alla fall en mycket trevlig resa, om än kort.

Marie
2007-07-14, 14:40
Man kan ju ha mer än en hoj.... ;)

HonkyTonkMan
2007-07-16, 12:28
Man kan ju ha mer än en hoj....

Även med dagens försäkringspremier???

Marie
2007-07-16, 22:37
Även med dagens försäkringspremier???

Ja jag har ju två körklara samtidigt. En för vackert väder och en för siiiitväder... Och bilen har ensam högre försäkringspremie än två hojar.

Katarina
2007-08-07, 18:30
Det var lite pirrigt i går när jag skulle köra hoj efter flera veckors uppehåll. Skulle jag fibbla med dragläget och missa växlarna? Skulle jag tappa hojen? Eller skulle jag köra halvbra? Kanske skulle allt lossna efter en dubbellektion eller efter bara en minut…? Det var lite pirrigt, har ju inte ens kört en moppe sen juni så nog var jag lite nervös över hur allt skulle gå.

Allt lossnade efter nån minut och sen satt allt på plats. Jag måste vara född med olja i blodet. :)
Efter första rondellen där jag hade både tempo och fart, la ner hojen och dansade mig igenom så visste jag att det här kommer ju gå lysande.
Efter två rundor i högfartsbanan sa läraren att jag kör som om jag kört hoj sen jag var 4 år gammal. :D
Kul! Jag blev nog ett par meter lång där, nästan så jag snuddade vid molnen... ;)

Jag körde bättre än jag själv trodde jag skulle göra efter så långt uppehåll och det känns ju bra.

Marie
2007-08-07, 19:24
Det var lite pirrigt i går när jag skulle köra hoj efter flera veckors uppehåll. Skulle jag fibbla med dragläget och missa växlarna? Skulle jag tappa hojen? Eller skulle jag köra halvbra? Kanske skulle allt lossna efter en dubbellektion eller efter bara en minut…? Det var lite pirrigt, har ju inte ens kört en moppe sen juni så nog var jag lite nervös över hur allt skulle gå.

Allt lossnade efter nån minut och sen satt allt på plats. Jag måste vara född med olja i blodet. :)
Efter första rondellen där jag hade både tempo och fart, la ner hojen och dansade mig igenom så visste jag att det här kommer ju gå lysande.
Efter två rundor i högfartsbanan sa läraren att jag kör som om jag kört hoj sen jag var 4 år gammal. :D
Kul! Jag blev nog ett par meter lång där, nästan så jag snuddade vid molnen... ;)

Jag körde bättre än jag själv trodde jag skulle göra efter så långt uppehåll och det känns ju bra.

Det där är en välkänd effekt. När man har 'korvstoppningsstuderat' - och det har du nästan gjort tidigare iår vad gäller mc-körningen - så är en paus på några veckor väldigt bra. Hjärnan arbetar vidare med det inlärda under tiden och sorterar och strukturerar, och när man tar upp utbildningen igen så rullar allt som aldrig förr efter några minuters repetition. Jag tror att du nu skulle klara en uppkörning galant.

Katarina
2007-08-08, 07:05
Hjärnan arbetar vidare med det inlärda under tiden och sorterar och strukturerar, och när man tar upp utbildningen igen så rullar allt som aldrig förr efter några minuters repetition. Jag tror att du nu skulle klara en uppkörning galant.

Jo det är sant, att hjärnan sorterat saker och ting utan min vetskap under tiden jag fullständigt kopplade bort hojandet under de här veckorna. Jag blev bara lite paff över att allt satt direkt, hade förväntat mig att vara rostig.

Katarina
2007-08-11, 08:57
Nyligen såg jag ljuset, det tog visst lite tid och anledningen var att jag varit lite gramse på förrättningsmannen och därmed gått omkring med skygglappar att jag inte kunnat tänka omkring. Nåja, bättre sent än aldrig, det är väl åldern antar jag. ;)
När jag körde upp kuggades jag och tyckte det var för rena struntsakerna men han vill ju bara att man ska köra inte bara bra utan bättre än bra, för han vill ju inte släppa ut vem som helst på vägarna hur lätt som helst. :)

Anna
2007-08-11, 10:12
Jo det är sant, att hjärnan sorterat saker och ting utan min vetskap under tiden jag fullständigt kopplade bort hojandet under de här veckorna. Jag blev bara lite paff över att allt satt direkt, hade förväntat mig att vara rostig.

Den där erfarenheten gjorde jag också förra året efter nästan 2 månaders uppehåll. Fast då var det min lärare som var skeptiskt och inte lika mycket jag, faktiskt. Då var det så härligt att sitta där på hojen och känna det som om det var igår man körde sist, dessutom nästan bättre än sist och med ett lugn i kroppen som inte fanns tidigare. Bra erfarenhet att ha i ryggmärgen efter vinteruppehållet då första turen oftast är ganska så pirrig.

Katarina
2007-08-16, 06:33
Nu senast skulle vi köra grusväg på trafikskolan, jag gillar grus. Helst ska det vara löst rullgrus på vägarna, då är det skoj. :D
Men vad hade hänt med mig? Jag var rädd för gruset och att svänga kändes läskigt. Jösses, jag har gått och blivit rostig på gruskörning! :eek:

Men det rådde jag bot på så i går åkte jag och min handledare ut på grusvägar. Efter en tid kände jag igen mig och allt satt i ryggmärgen som vanligt. Så jag drog på och handledaren sa han hade svårt att hänga med, jag hade svårt att tro honom. Mnja, visst var han långt bakom ibland men jag tyckte nog han oftast hängde med. :)

Katarina
2007-08-25, 05:20
Det är trevligt när man får agera visningsmodell för andra elever i trafikskolan hur man ska köra i kurvorna. Jag har de senaste gångerna fått köra före för att visa andra hur man ska ta kurvor med spårval etc. Kul! :D

Förra gången vi körde grusväg blev jag rädd för gruset (hade ett långt uppehåll i somras), jag kände inte igen mig själv där för jag gillar ju köra på grus och nu var jag alltså rädd?! :eek:
Märkligt men efter en privat övningskörning på grusvägar var saken biff och jag var tillbaka i mina gamla gängor igen. Härligt! Så i går drog jag på igen på grusvägen med läraren bakom, det var en rejäl skillnad från förra gången. :)

Marie
2007-08-25, 07:57
Är det inte snart dags för nästa uppkörning, Katarina?
(bara så att jag kan be för dig...)

Katarina
2007-08-25, 16:06
Tackar för det och jo ganska snart, Marie! Tänkte låta bli att berätta för sist ringde folk och alla frågade samma saker. Säger så här, nån gång i nästa vecka i alla fall. Hur du ska köra hoj hela nästa vecka med korsade händer vet jag inte. ;)

I dag satt jag på hojen och övade krypkörning igen. Passade på att kika hur pass långsamt jag kröp (det sitter en mätare på styret som jag sneglade på lite då och då). Det allra långsammaste jag kröp var 3,9 km/tim men annars låg jag runt 4,5 km/tim för det mesta i mina åttor. :)
Gångfart är annars 6-7 km/tim men eftersom jag skulle krypa som en pensionär med rollator på uppkörningen sist så siktade jag på rollatorfarten i dag. Jag noterade att 3,9 km/tim är alldeles för fort, måste nog ner till 2-3 km/tim gissningsvis. :rolleyes:

Katarina
2007-08-28, 10:55
…varför jag ser ut så här i dag 28/8: :D

så beror det på att jag grejade uppkörningen i dag!!
Allt bara satt klockrent, som om jag inte gjort nåt annat i mitt liv än suttit på en hoj (annat var det igår *host* ). Allt bara flöööt i dag... :D
Nu fortsätter övandet fast utan handledare förstås.

:D :D :D :D

…vi hörs om ett par veckor när jag kört av mig färdigt. :p
Jo Marie, höll på att glömma: du kan släppa händerna nu. ;)
Och tack för bönen, den hördes nog ända dit upp.

Marie
2007-08-28, 11:06
GRATTIS!!!

Allt bara satt klockrent, som om jag inte gjort nåt annat i mitt liv än suttit på en hoj (annat var det igår *host* ). Allt bara flöööt i dag... :D

Testade själv lite på kul och körde slalom mellan några uppställda petflaskor med min BMW. Min 87-årige far klarade sträckan betydligt fortare med sin rullator....
Intressant att följa den här tråden, eftersom jag själv aldrig kört upp på mc men nu skall lära min 24-åring att köra hoj....

Sen hör jag till dem som inte anser att man behöver hålla händerna knäppta för att be. Jag ber ofta Rosenkransen medan jag kör mc, och i stället för att hålla räkning m hj a kulorna på 'radbandet' så trycker jag de olika fingrarna mot styret lite hårdare. Det går lika bra så.;)

@nderz
2007-08-28, 11:11

Stort grattis till lappen, nu har du många roliga år framför dig.
Se till att gå SMCs B&K-kurser så kommer du att utveckals ännu mer
Vi, SMC-Uppsala, kör på Rörken på söndagar mellan kl.10-14 september ut
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2839
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

BMW-klubben (ABC-Län) kör på Tuvängen i utkanten av Södertälje
http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1279&ptid=
Du behöver inte åka/Köra BMW för att få vara med, alla är välkomna
Både roligt och mycket nyttigt oavsett vilken hojtyp man har

Katarina
2007-08-28, 11:51
Stort grattis till lappen, nu har du många roliga år framför dig.
Se till att gå SMCs B&K-kurser så kommer du att utveckals ännu mer
Vi, SMC-Uppsala, kör på Rörken på söndagar mellan kl.10-14 september ut
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2839
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

BMW-klubben (ABC-Län) kör på Tuvängen i utkanten av Södertälje
http://www.bmw-mc-klubben.se/default.asp?id=1279&ptid=
Du behöver inte åka/Köra BMW för att få vara med, alla är välkomna
Både roligt och mycket nyttigt oavsett vilken hojtyp man har

Tackar för tipset, det låter kul! :D
Ska se om jag kan få med mig svärfar som ju var handledare också. Jovisst vill jag bli bättre. De sa på trafikskolan att det var första gången nån elev fått köra hem deras mc själv, jag fick nämligen äran att köra hem den ensam. DET kändes konstigt, man har ju blivit van att ha nån med sig hela tiden.

morsan
2007-08-28, 13:17
Instämmer med de övriga!

GRATTIS

Det har varit så roligt att få följa dina "vedermödor".

Katarina
2007-08-28, 17:29
Det roliga är att jag åkte på att krypköra en bana jag knappt har övat på alls (3 ggr), den där med portarna man ska stanna till i och krypa runt singelkonorna. Den satt klockrent! :D

Senast igår försökte jag mig på den banan men då hade både bana och hoj förklarat krig mot mig så allt gick förstås åt pipsvängen. Hojen hade sitt liv och jag ett alldeles eget liv jag förde ovanpå den. Till råga på allt kom en lastbil och skulle vända mitt i min bana när han hade en hel stor grusplan en bit bort att vända på! Vad skulle han in där och göra?? Han var väl trött.
Börja om fick jag göra i alla fall och det gick åt skogen, allt var åt pipan i går så jag övervägde att sälja rubb och stubb. Hojen, skinnkläderna, hjälmen… Allt. Tror jag nog aldrig kört så illa och uselt som i går, t o m läraren undrade. :o
Och så i dag satt allt som om jag inte kört nåt annat under hela mitt liv! :D

Innan jag började körproven studerade jag och planerade hela banan innan jag satte igång. Och andades lugnt, tog allting lugnt och sakligt. :)

OH-
2007-08-28, 21:35

Grattis!

Har du börjat samla till en "riktig" allvägshoj än? ;)

Katarina
2007-08-29, 05:07
Grattis!

Har du börjat samla till en "riktig" allvägshoj än? ;)

Tackar. Inte än men jag får så klart låna svärfars BMW som jag lånat hittills och kört med, den är bra att köra överallt med och riktigt kul på grus.
Tänkte svänga förbi trafikskolan med Hondan så får läraren provköra den, jag har ju fått provköra deras hojar så många gånger nu… ;)

Katarina
2007-09-27, 06:56
Så där ja. Nu börjar det snart lida mot sitt slut för nu börjar det bli lite för kallt ibland. Löven börjar härja på vägarna och dagarna blir kortare och kortare.
Trafikskoleläraren har fått provköra min custom, jag har fått bakhjulskast i en kurva (troligen en diesel- eller oljefläck för jag såg inget varken före eller efter) och jag har frusit på hojen, hamnat i värsta regnet mitt i alltihop, även hamnat bakom en stinkande sopbil och sänkt farten i hopp om att nån ska köra om och ta mig plats, varit ute och plåtat hojen på fina ställen och druckit te på Rosenhill. Jag var också på Stockholmsrallyt vilken firade 40-årsjubileum, det var jättekul att köra. :D
Jag saknar grusvägarna och har svurit när jag kört förbi på min custom och tänkt ”attans, jag sitter på fel hoj!”. Imma på visiret i skymningen har jag varit med om, det var rejält fuktigt ute då och jag såg inte så mycket så jag la mig bakom en bil så jag fick extra belysning framför mig.

Jag köpte också en motorcykellyft för jag tänkte faktiskt ge mig på en storservice på hojen och då ska hela hojen upp i luften så jag får ner bakhjulet och kan kolla kedja, drev, byta däck både fram och bak, byta olja & filter med mera. :)

Fast än hinner jag nog med en och annan tur till. Bakhjulskastet ska inte avsluta säsongen men däremot ett brett leende när jag kört färdigt för i år. :D

Marie
2007-09-27, 12:52
Bakhjulskastet ska inte avsluta säsongen men däremot ett brett leende när jag kört färdigt för i år. :D

Men Katarina då?
Det är ju en fjärdedel kvar av detta året!!!!

Katarina
2007-09-27, 17:25
Men Katarina då?
Det är ju en fjärdedel kvar av detta året!!!!

Nja, jag hade inte tänkt putta in hojen just nu, även om det kliar i fingrarna att få prova lyften jag köpt. ;)