handdator

Visa fullständig version : Hur mycket får ett rally kosta?

Snapphanen
2007-04-09, 18:59
Hej motorcyklister

Jag har snart kört på rally och träffar i 32 år. Men på senare år har avgiften på rallyn skjutit i höjden med en toppnotering på 90 kr. Det blir dyrt om man är två vuxna med barn.
Därför har jag några frågor till er om rallyn.

Hur mycket vill du betala för ett rally?

Var går smärtgränsen?

Vad skall ingå i avgiften?

Hur kan man göra för att få ner priserna?

Jag vill inte hänga ut några klubbar utan är bara nyfiken vad ni tycker om avgifterna.

pellehbg
2007-04-09, 19:32
Hej Snapphanen
Jag anser att då det kostar över 75 kr per person så blir det för mycket om man är minst 2 .
O sedan så skulle jag tycka att det skulle ingå en korv o fika på startavgiften det är det minsta!
Vissa arrangörer får man visst Chiliconcarne på har jag hört!!
Det lättaste sättet att få ned priset kan vara att få mera sponsorer till Rallyn??:confused:

jsfjr
2007-04-09, 20:42
Kör du Lagarallyt den 28 april så kostar det 50:-
Det har det gjort i 10 år. Med andra ord så är det billigare nu än förr ;-)
Vägarna är lika roliga som då..

Jörgen

Marie
2007-04-09, 20:53
sådär en tia eller max två är väl lagom?

ROST
2007-04-09, 22:44
sådär en tia eller max två är väl lagom?
Du är ju snål:mad:
Det kan kosta fem tior det är lagom då skall det inngå korv eller fika.
Hur tror du klubbarna skall kunna lägga upp ett rally fall dom inte känar någon krona på det? Men det skall inte vara några ocker priser som snapphanen skiver om (90kr). Det är ju tur för klubbarna att alla är inte lika snåla som Marie

Marie
2007-04-09, 23:38
Du är ju snål:mad:

Det tar jag som en värmande komplimang! :cool:
JvA var en av mina stora idoler när jag var barn... ;)

ROST
2007-04-10, 06:42
Det tar jag som en värmande komplimang! :cool:
JvA var en av mina stora idoler när jag var barn... ;)

Det är ju väl att dom flästa mc -åkare är inte som du för då hade det varigt rena döden för alla rallyn;) ;)

Sad Glad
2007-04-10, 09:01
50 spänn är rimligt men inte mer. En kaffe och en korv bör ingå. Resten av korvarna och fikat kan dock vara lite dyrare (brukar vara väldigt billigt) om ni vill dra in pengar.

Marie
2007-04-10, 10:12
Det är ju väl att dom flästa mc -åkare är inte som du för då hade det varigt rena döden för alla rallyn;) ;)

Kanske något färgat av att jag åkte ett rally för något år sedan. Jag känner inte precis för att göra om det, för meningslösare tidsförspillan har jag sällan upplevt.

asterix
2007-04-10, 11:04
Max 50:- inkl. fika.Mer kostar inte en träff i Belgien eller Holland för en hel helg.I det ingår div dricka.Sen har dom en pilad rundtur på 13-15 mil på lördan, som räknas in i körsträckan.Många pokaler i pris. På kvällarna liveband. Fan så mycke trevligare än dom svenska rallyn, som jag inte kört på många år.Många svenska klubbar är ju riktiga "pengaslukare".

ROST
2007-04-10, 14:50
Kanske något färgat av att jag åkte ett rally för något år sedan. Jag känner inte precis för att göra om det, för meningslösare tidsförspillan har jag sällan upplevt.

Man kan ju undra vad som kan en sådan kritisk person som du för allt tycker du ju är fel utom halkkörning så klart :D

Marie
2007-04-10, 15:02
Man kan ju undra vad som kan en sådan kritisk person som du för allt tycker du ju är fel utom halkkörning så klart :D

Ja jag vet att det som alltid är mig det är fel på....

Tja, att masa runt längs en sträcka iofs vackra vägar, i ett tempo som mest liknade en gravt reumatisk snigel pga alla paddelhojar som var ivägen och knappt rörde sig alls, avbrutet av ett antal "stationer" med köbildning till urlöjliga sysselsättningar och dessutom extra trista stationer där man förväntades sitta ner och äta och dricka rävgift i stället för att snabbt och effektivt förflytta sig mellan A och B.

Nej sådant är definitivt ingenting som passar mig. Jag får myrkrypningar av så ineffektiv tidsanvändning. Kör jag för att komma till plats B så kör jag dit för att jag har något att uträtta där, sedan kör jag hem igen, och *SEN* äter jag.

Det hela bottnar nog i att hojkörning för mig saknar social dimension. Det är för mig frågan om *transport*. Visst kan jag väl någon enstaka gång slösa bort tid och bensin på att bara köra en runda, men då vill jag helst göra detta efter en mycket lös planering där jag i stort sett kör oplanerat dit näsan pekar och sedan tar mig hem igen. I varje fall vill jag inte anpassa fart och pauser efter något större sällskap.

Monica
2007-04-11, 17:30
Jag tycker att 50 spänn är ok och får man då en korv med bröd till det, så är det lysande tycker jag. Drickat kan man ju alltid pröjsa tycker jag. Det är ju så olika vad man vill ha till.

Min åsikt är att det kan vara bättre att bara ha en startavgift, säg 30 - 40 spänn och sen tar man betalt för korv, dricka osv. För visst vill de flesta ha en tjock me brö efter körningen?? Men då har man iaf valmöjligheten.

90 spänn skulle jag inte betala....

För att få in pengar till klubbaktiviteter kan man kanske ha sporadiska utställningar, uppvisningar med tillhörande tävlingar...

Marie....trist att så mycket i ditt liv endast är en transportsträcka, synd att du inte hinner njuta.....men du hinner iaf med att skriva här och det är ju alltid något :)

ROST
2007-04-11, 22:18
Ja jag vet att det som alltid är mig det är fel på....

Tja, att masa runt längs en sträcka iofs vackra vägar, i ett tempo som mest liknade en gravt reumatisk snigel pga alla paddelhojar som var ivägen och knappt rörde sig alls, avbrutet av ett antal "stationer" med köbildning till urlöjliga sysselsättningar och dessutom extra trista stationer där man förväntades sitta ner och äta och dricka rävgift i stället för att snabbt och effektivt förflytta sig mellan A och B.

Nej sådant är definitivt ingenting som passar mig. Jag får myrkrypningar av så ineffektiv tidsanvändning. Kör jag för att komma till plats B så kör jag dit för att jag har något att uträtta där, sedan kör jag hem igen, och *SEN* äter jag.

Det hela bottnar nog i att hojkörning för mig saknar social dimension. Det är för mig frågan om *transport*. Visst kan jag väl någon enstaka gång slösa bort tid och bensin på att bara köra en runda, men då vill jag helst göra detta efter en mycket lös planering där jag i stort sett kör oplanerat dit näsan pekar och sedan tar mig hem igen. I varje fall vill jag inte anpassa fart och pauser efter något större sällskap.

Det är ju synd att du inte vill vara med i den trevliga gemenskapen vi vanliga enkla mc åkare har prova på några gånger så blir du kanske inte så negativ till allt det är värt några försök du har allt att vinna inget attförlra på det tänk på saken. :D

Marie
2007-04-11, 23:07
Det är ju synd att du inte vill vara med i den trevliga gemenskapen vi vanliga enkla mc åkare har prova på några gånger så blir du kanske inte så negativ till allt det är värt några försök du har allt att vinna inget attförlra på det tänk på saken. :D

Snälla Rost!

Jag HAR provat. Har försökt med onsdagsturerna hemma i Ängelholm tre-fyra gånger tror jag - men lämmeltågskörning är inte min melodi. Jag åkte ett rally för något år sedan - de erfarenheterna har jag redan redogjort för. Och som kronan på verket deltog jag i BMW-klubbens Alpbus i höstas. Jag åkte tillsammans med andra första dagen, men sen bildade jag min egen grupp resten av resan. Jag stod helt enkelt inte ut längre. Kul att snacka och äta gott tillsammans på kvällarna, men på vägen vill jag köra efter eget huvud, och göra avstickare hit och dit eftersom de föreslagna sträckorna var för korta för att fylla dagen för mig. Arrangemanget som sådant kan jag bara lovorda, men medan jag är på vägen är jag allt annat än social - jag är helt enkelt för mycket ensamvarg (jfr Varg-Olle i TV-programmet häromkvällen). Alltså ÄR det mig det är fel på.

ROST
2007-04-12, 05:41
Snälla Rost!

Jag HAR provat. Har försökt med onsdagsturerna hemma i Ängelholm tre-fyra gånger tror jag - men lämmeltågskörning är inte min melodi. Jag åkte ett rally för något år sedan - de erfarenheterna har jag redan redogjort för. Och som kronan på verket deltog jag i BMW-klubbens Alpbus i höstas. Jag åkte tillsammans med andra första dagen, men sen bildade jag min egen grupp resten av resan. Jag stod helt enkelt inte ut längre. Kul att snacka och äta gott tillsammans på kvällarna, men på vägen vill jag köra efter eget huvud, och göra avstickare hit och dit eftersom de föreslagna sträckorna var för korta för att fylla dagen för mig. Arrangemanget som sådant kan jag bara lovorda, men medan jag är på vägen är jag allt annat än social - jag är helt enkelt för mycket ensamvarg (jfr Varg-Olle i TV-programmet häromkvällen). Alltså ÄR det mig det är fel på.

Der var var ju inte bra att det är så illa med dig det är bara att beklaga för du missar mycket roligt. Jag håller med dig att det är skönt att köra själv men jag kan även köra i grupp alla kör sätt har sin egen lilla egenskap :D

Ducatista
2007-04-12, 09:14
Min åsikt är att det kan vara bättre att bara ha en startavgift, säg 30 - 40 spänn och sen tar man betalt för korv, dricka osv. För visst vill de flesta ha en tjock me brö efter körningen?? Men då har man iaf valmöjligheten.
Instämmer.
Själv brukar jag visserligen hiva i mig både fikat som ingår och någon extra korv m bröd, men rent mentalt känns det bättre om avgiften i starten är låg.

Ett rally med 90:- i startavgift hade jag nog inte kört på. Med tanke på de kommande höjningarna av försäkringen har man knappt råd med bensinen för att köra ett rally ;)

MiniSumo
2007-04-12, 09:26
Hoj hoj på er!

Var och körde Örerunt förra året. Det kostade nog runt en hundring och sen kostade färjan över till Helsingör också. Dyrt var det men väl värt pengarna. Bättre rally får man leta efter. Skitbra arangerat och fina vägar.

Dyrt men värt det!

Min inställning är att ett bra rally kan vara värt sina pengar medans ett dåligt naturligtivis inte är det.

Kungen
2007-04-12, 23:47
en god vänn till mig var på väg att anmäla sig till ett rally som heter Gumball 3000. om jag inte minns helt fel kostar det 50.000$

Hallå eller.. trådskaparen frågar vad DU tycker..
så racka inte ner på dem som tycker en tia är "lagom" och kalla den snåla.
Det var vad dem anser deras plånbok orkar med jämförd med vad man får.
Jag personligen känner att jag kan pröjsa en hundring lätt för att köra på ett shysst rally och träffa många likasinnande. om det inngår korv eller annat blir jag ju bara glad. jippiieee..
ALLT kostar i dag..
vill någon ta betald för sitt rally så låt dem göra det.. sedan är det upp till dig att ta beslutet om du vill betala 10:- eller 50.000$ för det..

MiniSumo
2007-04-13, 08:17
Instämmer