handdator

Visa fullständig version : Div ur snapphanetråden

Marie
2007-04-08, 16:06
Ursäkta att jag kommer och lägger mej i här men den attityd som du Marie visar här är ganska vanlig. Folk tror att antalet mil avgör huruvida man skall besöka en avrostning eller inte. En del av problemet ligger ju i namnet "Avrostning" för vad det egentligen är är ju en möjlighet för alla motorcyklister att göra saker som dom inte gör annars, oavsett antalet mil.

Du kan köra 3000 mil per år och inte ha en susning om hur en hoj beter sej i extrema situtioner såsom vid vid en riktigt hård inbromsning. Det enda 3000 mil ger är en falsk säkerhet och en massa erfarenhet av trafiken. (förutom sittsår) En person som kör 300 mil per år enbart i trafik behöver defintivt avrostas, men en annan person kanske kör 300 mil bana? Den personen är den enda som inte behöver en avrostning eftersom han/hon bromsar och svänger lika många gånger på ett par varv som du gör på 3000 mil.

ALLA bör gå en avrostning på våren och öva, just för att göra sådant man INTE gör normalt i trafiken. När det gäller hojåkning så kan man aldrig öva för mycket och kvalitet och kvantitet är olika saker...

Du har nog missat centralpunkten i mitt resonemang. Vid den tidpunkt då jag känner att jag skulle behöva avrostning finns inga avrostningskurser. Jag är nämligen ytterst medveten om mina egna svagheter och när de föreligger.

För min del handlar det inte om milen i första hand, du lägger tyngdpunkten på ett annat ställe i mitt resonemang än jag avsåg. Det handlar om den kontinuerliga körningen, där man under vintern oavsiktligt hamnar mycket närmre och stundom över gränsen för vad hojen och den egna förmågan klarar av. Att bromsa i ett blandat väglag med isfläckar, modd och enstaka asfaltfläckar ger perspektiv på hojens beteenden som ingen avrostning i världen kommer i närheten av och tränar upp reaktionsförmågan och känslan för hojens reaktioner till årets bästa nivåer. Detta sker dessutom med trafik omkring sig....

Det var därför jag för mina behov snarare efterlyser en halkkurs i oktober-november än de traditionella avrostningarna på våren. På våren är jag helskärpt och har kymiga hojreaktioner i ryggmärgen, för att sedan förslappas under sommaren när marginalerna är oändligt mycket större och man börjar slököra framemot september-oktober... Jag känner dessutom av treveckorspausen från hojkörning under augusti, då jag fått in bilbeteenden i min körning (de tre veckorna i augusti är i stort sett det enda jag kör bil och dessutom kör jag då inte mc alls) Ur detta drar jag slutsatser om hur andra kan tänkas känna det efter ett vinteruppehåll, men hittills har jag inte hittat några avrostningskurser i september, då jag skulle behöva dem!

I brist på arrangerade övningar härjar jag lite några sena kvällar på en tom stormarknadsparkering. Hellre några övningar utanför aktiv trafikmiljö än inget alls.

Avarage
2007-04-09, 07:48
... men hittills har jag inte hittat några avrostningskurser i september, då jag skulle behöva dem!

Funderat på att arrangera några själv?

I brist på arrangerade övningar härjar jag lite några sena kvällar på en tom stormarknadsparkering. Hellre några övningar utanför aktiv trafikmiljö än inget alls.

Bra initiativ!

Skriv om det på forumet och informera distriktet så vipps har du en avrostning som andra kan ta del av!;)

Mvh!
// Niklas

pellehbg
2007-04-09, 08:41
Hejsan Marie
Jag som TSG Ansvarig i länet undrar lite varför du ej kontaktat mig som då hade kunnat varit med o arrangerat en avrostning kanske då du behöver det eller du vill ej vara med på sådana saker??
Jag är tacksam för var man kan vara o ha dessa faktiskt lite större arrangemang då det är plats som behövs o inte så liten heller.
Kan tex ej va ute på Välas parkering då de har öppet länge!!
Så maila mig med platser så skall vi i TSG Gruppen ta o kolla upp om vi kan få vara där o sedan så kommer vi med besked!!
MVH Pelle R
TSG ANSVARIG

Marie
2007-04-09, 23:49
Kan tex ej va ute på Välas parkering då de har öppet länge!!

Jo jag vet. Det är därför som jag varit på parkeringsplats vid 22-tiden. Det har varit Maxi i Ählm och Mellbystrand. Eftersom jag är kvälls/nattmänniska så passar den tiden mig ganska bra.

pellehbg
2007-04-10, 19:55
Ja men den 1 Maj är du väl ledig så kan du komma ut o hjälpa oss på avrostningen för dina kunskaper kommer verkligen fram då o vi ser gärna dig som hjälpreda där då du även är tjej!!

Marie
2007-04-10, 19:58
Enligt min planering av idag är jag inte ens i närheten av Skåne vid den tidpunkten.

pellehbg
2007-04-10, 21:37
Jasså det var ju verkligen synd eller det är så att du ej vill vara med o hjälpa till??:confused: :confused:
Det är bara för dig att kontakta mig så kan jag kanske få avnjuta lite av dina kunskaper så vi inte förspiller dem för du verkar ju sitta inne med en massa bra saker så varför kan inte du lära ut lite av dem till restan av oss i Skåne???:confused: