handdator

Visa fullständig version : Skit i avrostningen 1/5 kör och Snapphanefejeden istället

Snapphanen
2007-04-04, 23:25
Är det rätt av SMC Skåne att konkurrerar med klubbar i länet?:(
Diskutera gärna detta här på forumet.
Jag tycker personligen att så inte skall ge. Klubbarna lever på de arrangemang som anordnas.
Skit i avrostningen 1/5 och kör Snapphanefejden istället.:D och gynna en klubb istället.

Snapphanen

Marie
2007-04-05, 09:16
Är det rätt av SMC Skåne att konkurrerar med klubbar i länet?:(
Diskutera gärna detta här på forumet.
Jag tycker personligen att så inte skall ge. Klubbarna lever på de arrangemang som anordnas.
Skit i avrostningen 1/5 och kör Snapphanefejeden istället.:D och gynna en klubb istället.

Snapphanen

Iofs en tanke, men sådana saker som avrostningar måste planeras långt i förväg. 2005-05-01 var det avrostning i Ljungbyhed (visserligen inställt 2006) men just avrostningarna tycker i varje fall jag att det är viktigt att ligger på dagar då så många som möjligt är lediga, och just 1/5 är nog den dag under "avrostningsperioden" då allra flest är lediga!

Med tanke på att väldigt många hojåkare inte kör året runt så är många ganska "ringrostiga" på vårkanten, och därför är avrostningarna viktiga för den samlade trafiksäkerheten - och genom försäkringspremierna viktig för oss alla.

Att som du gå ut med en uppmaning att strunta i årets avrostning gör mig synnerligen upprörd ,irriterad - ja rent ut sagt förbannad, och genom din uppenbara nonchalans mot säkerheten har du snarast åstadkommit att i alla fall JAG definitivt inte kommer att köra snapphanefejden i år, och jag hoppas att ingen annan gör det heller (smaka på din egen medicin nu...)

Snapphanen
2007-04-05, 11:55
Maria du missar hela poängen. Skall Smc Skåne konkurrera med klubbarnas aktiviteter? :) Det är frågan.
Att sen jag provocerar lite är tydligen bra. Jag har fått många mail som håller med om att inte Smc Skåne skall konkurrera med klubbarna.
Sen förstår jag inte varför du vurmar för avrostningen när du i ett annat inlägg inte anser dig behöva köra det (dubbla budskap).:confused:
Själv skall jag köra en avrostning som en klubb anordnar dock inte 1/5.:D

Mathias
2007-04-05, 17:15
Maria du missar hela poängen. Skall Smc Skåne konkurrera med klubbarnas aktiviteter? :) Det är frågan.
Att sen jag provocerar lite är tydligen bra. Jag har fått många mail som håller med om att inte Smc Skåne skall konkurrera med klubbarna.
Sen förstår jag inte varför du vurmar för avrostningen när du i ett annat inlägg inte anser dig behöva köra det (dubbla budskap).:confused:
Nu är det så här Snapphanen, att ni hade faktiskt möjlighet att meddela vilka arrangemang ni skulle ha på klubbkonferansen i höstas.
Att man inte sedan tar tillfället i akt att träffa den nya styrelsen eller helt enkelt skicka in sina tänkta arrangemang till någon i styrelsen, via mejl eller annan korrespondens kan jag tycka att det då är "självförvållat".

En annan sak är att det brukar vara en större avrostning just på 1 maj, men i år så skulle inte de som vanligtvis arrangerande klubbarna göra detta så vår TSG ansvarige tog tillfället i akt.

Så ligger det till.

Kungen
2007-04-05, 17:30
skit i snapphänderna i stället.. Avrostningen har funnits i 100 år. och hur många år har ni kört?..

Patetiskt.

Marie
2007-04-05, 21:59

Att jag inte själv besöker någon avrostning är snarast därför att jag kör hoj hela året - i stort sett dagligen (totalt bortåt 3000 mil/år), den enda gång jag gör något uppehåll är tre veckor på sommaren, då jag reser på husbilsemester med familjen. Det jag känner att jag skulle behöva i form av fortbildning vore snarare halkövning i november månad. Jag vet att det är mycket få hojförare som kör så kontinuerligt. Däremot finns det hos stora grupper hojförare, vilka gör uppehåll flera månader och som totalt kör ett par hundra mil per år ett påtagligt behov av avrostning

I övrigt är det enligt min åsikt Snapphanerallyt som bör flyttas. En avrostning kräver bokning av bana och mycket annat runtikring, medan ett rally i princip skulle kunna flyttas med någon veckas varsel, så ni har gott om tid att flytta ert rally. Har inte Snapphanarna deltagit i konferensen i höstas och anmält sitt rally så får ni baske mig skylla er själva.

Alltså, lägg energin på att flytta ert rally i stället för att gnälla om sånt som ni själva orsakat.:mad:

Snapphanen
2007-04-05, 23:23
skit i snapphänderna i stället.. Avrostningen har funnits i 100 år. och hur många år har ni kört?..

Patetiskt.

Fan så många fler år mer än SMCs avrostning.:p Detta är SMC första år med avrostning på Ljungbyhed.
Alla vet att Snapphanen har rally 1 maj precis som Lille mats har långfredagen,
Chios mc har påskafton, Tollarp Kristi himmelfärdsdag behöver jag fortsätta.
O kära Maria kom igen när du har kört mc i 31 år då kan vi prata om vilken som har kört flest mil.:D

Är det ingen som kan svara på frågani stället föra bara att ösa galla
Skall Smc Skåne konkurrera med klubbarnas aktiviteter?:)

Marie
2007-04-05, 23:31

Jo definitivt, när klubbarna lägger sig på den för avrostning lämpligaste helgen. Det är klubbarna som skall flytta på sig.
"störst kör först" :D

ROST
2007-04-06, 08:52
Jo definitivt, när klubbarna lägger sig på den för avrostning lämpligaste helgen. Det är klubbarna som skall flytta på sig.
"störst kör först" :D

Nu kan jag inte vara tyst längre du Maria får nog läsa på lite mer innan du skriver
För det första var det en från Snapphanen med på mötet i
Hörby. 2 vilken var först med att ha något den 1:maj med vanlig enkel matte så moste det vara Sapphanarna jag tror att dom hade sitt första rally någon gång på åttitalet och smc första är 2007-05-01
(jag kör inte Sapphanens rally)
3 du kör hela året så du kör ju bäst av allahar man den inställningen så lägg hjälmen på hyllan så du inte skadar dig själv eller någon annan.
Det var mina personliga tankar för lite erfarenhet har jag någ fått med åren :rolleyes:
Svar på Sapphanens fråga SMC SKALL INTE KONKURRA MED KLUBBARNA DET ÄR EN GAMMAL HÄVD FRÅN SMC FÖRR I TIDEN

HW
2007-04-06, 09:15
Ursäkta att jag lägger mig i "Skånes" forum lite men det här verkar helt knasigt.
Ni är som en hel klass med småbarn.

Givetvis är det inte bra att arrangemangen krockar men om jag inte minns fel är väl er ordförande (SMC SKåNE) en snapphane.
OM det ändå krockar och ingen kommit på det förräns nu så har ni problem med kommunikationerna, vilket denna tråd även gör ganska tydligt.

Det spelar ingen roll vem som kört flest mil sedan stenåldern så länge ni inte har vett att prata med varandra.

Om det nu är så att båda har patent på att använda 1/5 får ni väl se till att samsas om den dagen istället för att hålla på med allmän smutskastning och uppmaningar på ett publikt forum.

Trådens titel dyker upp på SMC Riks sida, som en av dom senaste trådarna och det ser riktigt dåligt ut och detta vet säkert trådskaparen.

Smart men barnsligt!!

/HW

Marie
2007-04-06, 12:06
Nu kan jag inte vara tyst längre du Maria får nog läsa på lite mer innan du skriver
För det första var det en från Snapphanen med på mötet i
Hörby. 2 vilken var först med att ha något den 1:maj med vanlig enkel matte så moste det vara Sapphanarna jag tror att dom hade sitt första rally någon gång på åttitalet och smc första är 2007-05-01
(jag kör inte Sapphanens rally)
3 du kör hela året så du kör ju bäst av allahar man den inställningen så lägg hjälmen på hyllan så du inte skadar dig själv eller någon annan.
Det var mina personliga tankar för lite erfarenhet har jag någ fått med åren :rolleyes:
Svar på Sapphanens fråga SMC SKALL INTE KONKURRA MED KLUBBARNA DET ÄR EN GAMMAL HÄVD FRÅN SMC FÖRR I TIDEN

Jag har inte sagt någonting om att jag skulle köra bäst av alla, för det gör jag inte. Jag sa bara att traditionell avrostning på våren ser jag inte som mest prioriterat i min egen fortbildning. Det jag mest skulle värdesätta är halkutbildning på hösten, men det har jag inte hittat i SMC program. Det var hr Snapphane som gick in på personligheter, inte jag.

Även om Snapphanarna hållit sitt rally på första maj sedan Hedenhös dagar så tycker jag att faktumet att SMC valt den för de flesta mest lediga helgen skall ha prioritet över ett ynkans rally, så enkelt är det. Skall SMC hålla undan för vartenda klubbarrangemang så finns det snart bara torsdagen i andra veckan i februari att lägga den stora avrostningen på, och attan vet om inte nån klubb brukar ha en ärtsoppeträff då ändå.... :p

Jag för min del ser det som självklar tågordning att SMC lägger avrostningar och bankörningar först, och sen får klubbarna dela på det som blir över eller på eget bevåg lägga sig samma dag som ett SMC-arrangemang och hålla käften med tramspåståendet att SMC konkurrerar. Enligt min åsikt är SMCs arrangemang av 100 ggr större vikt än lokala klubbjippon. Är småklubbarna oroliga för sin ekonomi så får de väl justera sin medlemsavgift.

Nu tänker jag inte skriva mera i denna tråd, för jag vill inte bidra till att trådens rubrik skyltar i senaste-listan, utan vad mig anbelangar så skall rubrikens reklamvärde försvinna.

Avarage
2007-04-07, 06:29

Liksom HW börjar det bli svårt, som utomstående "icke Skåning" att ignorera er diskussion. Den liksom "trycker sig på"!

My 5 cent´s! Nej SMC Skall INTE konkurera med klubbarnas verksamhet. Men en avrostning är i mina ögon ingen konkurrerande verksamhet med ett RALLY. Däremot är det möjligtvis samma målgrupp men VERKSAMHETEN är knappast konkurrerande!

Du stack ut hakan för att provocera, anser du att det har gagnat ditt syfte?

Kanske stacks hakan ut lite FÖR långt iom att du UPPMANAR folk att skita i fortbildning. Det är liksom en av hörnstenarna inom modern motorcyklism i Sverige och dessutom vår hitintills enda konkreta möjlighet till fortlevnad. Eftersom det påvisar för övriga ICKE motorcyklister (ex. våra folkvalda politiker) att vi de fakto GÖR något för att minska olyckorna inom mc-kollektivet!

Vad gäller flest mil så finns det ALLTID någon som är snabbare, kört längst, hoppat högst eller har längst...tänk på det!;)

Piece friends, det är VI inte NI & VI!

// Niklas

lime
2007-04-07, 08:36
Hur kommer det sig att denna krock inte uppmärksammades på något sammordningsmöte mellan distriktet och klubbarna? Kan det vara så att ni inte HAR något sådant möte?

mudder
2007-04-07, 11:43
Går det inte att samordna detta istället för att strida?
Avrostning på morgonen/förmiddan och körning på eftermiddan/kvällen.

Mathias
2007-04-07, 12:34
Hur kommer det sig att denna krock inte uppmärksammades på något sammordningsmöte mellan distriktet och klubbarna? Kan det vara så att ni inte HAR något sådant möte?

Jo Lime, vi har sådant möte var höst, men alla som arrangerar saker är inte närvarande på dessa.

pellehbg
2007-04-07, 15:08
Jag personligen som är ansvarig för avrostningen visste ej att det var rally den dagen o det är så att många jag frågat om hjälp som instruktörer har valt att ej hjälpa till då de skall köra Snapphanefejden istället o det respekterar jag .:cool:
För det är många som ej vill åka på stora avrostningar utan de vill köra på rally o det skall de göra de som vill !!
Jag personligen anser ej vi konkurera då detta är en trafiksäkerhetssak o det andra är ett rally o jag vet att det kommer mycket folk på deras rally med.;)
O de som kör rallyt hoppas jag ju skall få fina vägar o ett jättefint prisbord att tillgå med mycket trevlig personal från Snapphannarna eller vad säger du snapphanen ??;)
Bättre hjälpas åt än att förgöra varandras sak!!:D
Jag tycker det är synd att det blivet ett sådant ramaskri på detta då det finnes så många som kör hoj i Skåne o det finnes plats för oss alla att åka runt på olika saker !!

Snapphanen
2007-04-08, 14:41
Och därför tycker jag att detta ämne är uttömmt.

Ta det försiktigt på vägarna och kör gärna en avrostning.;) ;) ;) ;)

Niklasinorr
2007-04-08, 15:41
Att jag inte själv besöker någon avrostning är snarast därför att jag kör hoj hela året - i stort sett dagligen (totalt bortåt 3000 mil/år), den enda gång jag gör något uppehåll är tre veckor på sommaren, då jag reser på husbilsemester med familjen. Det jag känner att jag skulle behöva i form av fortbildning vore snarare halkövning i november månad. Jag vet att det är mycket få hojförare som kör så kontinuerligt. Däremot finns det hos stora grupper hojförare, vilka gör uppehåll flera månader och som totalt kör ett par hundra mil per år ett påtagligt behov av avrostning

Ursäkta att jag kommer och lägger mej i här men den attityd som du Marie visar här är ganska vanlig. Folk tror att antalet mil avgör huruvida man skall besöka en avrostning eller inte. En del av problemet ligger ju i namnet "Avrostning" för vad det egentligen är är ju en möjlighet för alla motorcyklister att göra saker som dom inte gör annars, oavsett antalet mil.

Du kan köra 3000 mil per år och inte ha en susning om hur en hoj beter sej i extrema situtioner såsom vid vid en riktigt hård inbromsning. Det enda 3000 mil ger är en falsk säkerhet och en massa erfarenhet av trafiken. (förutom sittsår) En person som kör 300 mil per år enbart i trafik behöver defintivt avrostas, men en annan person kanske kör 300 mil bana? Den personen är den enda som inte behöver en avrostning eftersom han/hon bromsar och svänger lika många gånger på ett par varv som du gör på 3000 mil.

ALLA bör gå en avrostning på våren och öva, just för att göra sådant man INTE gör normalt i trafiken. När det gäller hojåkning så kan man aldrig öva för mycket och kvalitet och kvantitet är olika saker...

Marie
2007-04-08, 16:10
Ursäkta att jag kommer och lägger mej i här men den attityd som du Marie visar här är ganska vanlig. Folk tror att antalet mil avgör huruvida man skall besöka en avrostning eller inte. En del av problemet ligger ju i namnet "Avrostning" för vad det egentligen är är ju en möjlighet för alla motorcyklister att göra saker som dom inte gör annars, oavsett antalet mil.

Du kan köra 3000 mil per år och inte ha en susning om hur en hoj beter sej i extrema situtioner såsom vid vid en riktigt hård inbromsning. Det enda 3000 mil ger är en falsk säkerhet och en massa erfarenhet av trafiken. (förutom sittsår) En person som kör 300 mil per år enbart i trafik behöver defintivt avrostas, men en annan person kanske kör 300 mil bana? Den personen är den enda som inte behöver en avrostning eftersom han/hon bromsar och svänger lika många gånger på ett par varv som du gör på 3000 mil.

ALLA bör gå en avrostning på våren och öva, just för att göra sådant man INTE gör normalt i trafiken. När det gäller hojåkning så kan man aldrig öva för mycket och kvalitet och kvantitet är olika saker...

Besvarar ditt inlägg HÄR (http://forum.svmc.se/showthread.php?p=6381#post6381)

Mathias
2007-04-08, 16:18
Och därför tycker jag att detta ämne är uttömmt.

Ta det försiktigt på vägarna och kör gärna en avrostning.;) ;) ;) ;)

Stänger tråden då båda parter har fått försvara sig och vi inte ska försvinna ut i oändligheten. :cool: