handdator

Visa fullständig version : Ond asfalt på den snälla svingen

Jumbo
2011-05-21, 20:34
Vilken trollformel behöver man uttala för att få bort asfalt från aluminiumsvingen? Ju miljövänligare desto bättre.

lysfotogen?
WD-40?
diskmedel?
5-56?
"fälgrengöring"?
bromsolja?
ett snack med vägverkets största höna?
hembränt?

mvh, Inki

Räven
2011-05-21, 20:46
Lättast är att låta den va,den väger inte så mycket.

DearHunter
2011-05-21, 20:53
Vilken trollformel behöver man uttala för att få bort asfalt från aluminiumsvingen? Ju miljövänligare desto bättre.

lysfotogen?
WD-40?
diskmedel?
5-56?
"fälgrengöring"?
bromsolja?
hembränt?

mvh, Inki

Turtels fälgrengöring är kanon på aluminium. Funkar på mina hojar..

Och fungerar inte det så funkar det med hembränt om man forfarande är ledsen :D

Jumbo
2011-05-21, 21:08
Lättast är att låta den va,den väger inte så mycket.

Skulle vikten vara det kriterium som förtjänar mest uppmärksamhet ligger mitt ego risigt till. Jävlar vad lager asfalt jag lätt borde kunna nolla viktmässigt. Tur för er alla att lätta lösningar inte alltid regerar. Som det är nu fungerar era mobiler, GPS:er, poker-lir etc åtminståne ibland. Ni kan kalla mig mister 'undviker lätta lösningar'.

/Inki

DearHunter
2011-05-21, 21:18
Skulle vikten vara det kriterium som förtjänar mest uppmärksamhet ligger mitt ego risigt till. Jävlar vad lager asfalt jag lätt borde kunna nolla viktmässigt. Tur för er alla att lätta lösningar inte alltid regerar. Som det är nu fungerar era mobiler, GPS:er, poker-lir etc åtminståne ibland. Ni kan kalla mig mister 'undviker lätta lösningar'.

/Inki

Ok, gnid bort det med rumpan. Det tar ett tag innan Du kommer åt, men det är nog bara att bita ihop och pressa på .. :D

jan-olovj
2011-05-21, 21:23

lysfotogen?
WD-40?
diskmedel?
5-56?
"fälgrengöring"?
bromsolja?
hembränt?

mvh, Inki

Hembränt som du kört igenom flera gånger funkar nog, men lacknafta eller diesel går nog också. Ta en liten pensel så kommer du åt och det är säkert mer miljövänligt än ösa på massor av det miljövänliga med sämre verkan.

Räven
2011-05-21, 21:26
Slösa inte med spriten, låt det sitta kvar.

Jumbo
2011-05-21, 21:28
Ok, gnid bort det med rumpan. Det tar ett tag innan Du kommer åt, men det är nog bara att bita ihop och pressa på .. :D

Det kommer att ta en j*a tid innan man är nöjd med resultatet. Vi hörs igen när jag är klar.

DearHunter
2011-05-21, 21:29
Det kommer att ta en j*a tid innan man är nöjd med resultatet. Vi hörs igen när jag är klar.

Du kommer åt lättare kanske om Du vänder på svingen eller dig. kolla vad som är bäst :D

DearHunter
2011-05-21, 21:31
Slösa inte med spriten, låt det sitta kvar.

Du är slug som en räv, klok som en uggla och vis som en gammal björn.
Var får Du allt det där kloka ifrån ;)

Jumbo
2011-05-21, 21:57
Hembränt som du kört igenom flera gånger funkar nog, men lacknafta eller diesel går nog också. Ta en liten pensel så kommer du åt och det är säkert mer miljövänligt än ösa på massor av det miljövänliga med sämre verkan.

Hmm, lacknafta har jag inte hört innan. Ny idé för mig. Frågade ett par civing kemister o de tyckte att bensin borde vara bätre än diesel. Hade visst något med längden på kolkedjorna att göra. Deras resonemang var teoretiskt och defensivt så jag ville kolla med "hands on" erfarenhet. Har fått lite bajs kastat på mig men ifall det finns fler med relevant kunskap så tror jag fler är intresserade av att få veta fakta/erfarenheter.

Just den här aspekten att det kan vara mindre dåligt att använda lite miljömässigt skit framför mycket av "miljövänligt mojs" har jag också funderat lite på. Båtägare verkar hellre tvätta underredet med "miljö-dynga".

Räven
2011-05-21, 22:02
Du är slug som en räv, klok som en uggla och vis som en gammal björn.
Var får Du allt det där kloka ifrån ;)

Du glömde listig.

Mimmi
2011-05-21, 22:30
Hej!

Ett sätt som garanterat avlägsnar tjärfläckar: Svetsverket med munstycke 5, och svagreducerande låga.:D

Allvarligt talat, så använder jag, som är pedant, WD40 på en trasa, som jag sedan gnuggar med på fläcken. Fungerar i 99% av fallen.
Den återstående procenten av fläckar använder jag vanlig handelsbensin för att få bort. Samma grundrecept, en trasa och gnugga.
Men bensin är inte snällt mot händerna, så jag gnuggar hellre en stund extra med WD40.

DearHunter
2011-05-21, 22:31
Du glömde listig.

Listig som en kanin.....(får alltid till det).. :D

Räven
2011-05-21, 22:39
Listig som en kanin.....(får alltid till det).. :D

Va bra, kan man gnaga bort tjärfläckar;)

Pisken
2011-05-22, 00:11
Gammal hederlig miljöfarlig avfetting är bäst , fotogen funkar , diesel likaså , glöm inte att polera/vaxa ytan efter rengöring dylika medel tar bort allt vad lackskydd heter å det blir snabbt matt å jävligt.
Använd INTE skotteduk eller den "gröna sidan" på nån disksvamp , dränk in i avfettning , låt stå å dra , på med mera avfettning gnugga med (helst en microfiberduk) trasa å blås på med högtrycken (eller hett vatten i slang) ... koppla av med spriten du sparade istället för att hälla på hojjen ;)

tips efter 25 år i bilbranchen tillika putsbög :D

Triumph int
2011-05-22, 01:02
Lika löser lika.

Där avfettning går bet funkar diesel kanonbra.

Åk till macken och köp en liter diesel från pumpen, allt som har med
olja asfalt och sånt det löser diesel upp.

Doppa en pensel och gnugga du ser snabbt hur lite du behöver ta för
att det ska börja lösas upp.

Lägg massor med trasor under som samlar upp gegget.

Det finns många bra medel, men inget är så billigt som en liter diesel.

Bensin ska du inte använda det är farligt på alla tänkbara sätt.

Jumbo
2011-05-22, 14:36
Jag testade för någon vecka sedan med lysfotogen och någon sorts fälgrengöringsmedel jag köpte på Jula. Tillsammans med diskborste såg jag ingen nämnvärd effekt man jag var kanske inte tillräckligt tålmodig. Nästa test blir nog med lacknafta, diesel o WD-40. Är T-röd lönt att testa? Det har jag hemma.

Det här med att lika löser lika minns jag men problemet är att jag aldrig har fattat vad som är likt vad. Kemi är inte min pryl så jag söker andras hjälp.

Tack för alla tips så långt!!

/Inki

Triumph int
2011-05-22, 17:29
Asfalt är en produkt av olja.