handdator

Visa fullständig version : Parkeringsregler i Dalom

choken
2011-03-29, 19:58
Jag har sökt efter den lokala trafikförordningen i Falun där jag arbetar och behöver parkera hojen. Det är lite pinsamt tror jag för Lars-Erik Mååg m.fl. lokalpolitiker som inte lyckats hitta den då jag ställt frågan.
Är det nån som har bättre koll hur det är med P-reglerna, inte bara i Falun utan även i andra städer i Dalarna?

Maria Nordqvist
2011-03-30, 06:58
Bra tråd och fråga. Skickat frågan till Borlänge Energi som ansvarar för frågan i Borlänge.

Bansaie
2011-04-06, 22:45
Ingen som fått fram några uppgifter än ?
Försökte själv googla samt letade runt på Faluns hemsida men hittade inget om parkering av MC i Dalom.

Maria Nordqvist
2011-04-07, 07:07
Det finns en MC-parkering i borlänge, vid Turistbyrån.

manneh
2011-04-10, 09:42
15 januari ca 12:32:50 (GMT +1) frågade jag en lokal p-nisse i Falun var han tyckte jag skulle ställa hojen (jodå, jag var ute å körde då). Enligt honom skulle man ställa sig på en markerad p-plats.

Följande dialog utspelade sig:
Jag: - Kan jag ställa hojen här? (jag hade ställt mig på en P-ruta på Myntgatan.)
P-nisse: - Det går bra.
Jag: - Hur gör jag med betalningen?
P-nisse: - Det gäller samma regler för mc som för bil.
Jag: - Men var gör jag av med biljeten?
P-nisse: - Den stoppar du i fickan så du kan visa upp den ifall det blir diskussion om hurvida du betalat eller inte.
Jag: - Om det ställer sig en bil i min "ruta" också, vad händer då du eller en av dina kollegor kommer?.
P-nisse: - Då sätter vi en parkeringsanmärkning på bägge fordonen. Endast ett fordon per p-plats är det som gäller.
Jag: - Om jag ställer min lilla mc på en P-ruta som det får plats en stor bil i riskerar jag alltså att en bil ställer sig i den också och vi blir "lappade" bägge två. Trots att vi bägge betalat?
P-nisse: -Det gäller samma regler för mc som för bil. Står du på en markerad P-plats, då ska du betala också. På en markerad P-ruta får det bara stå ett fordon och den ska betala gällande avgifter.
Jag: - Om jag ställer min mc vid ett cykelställ så att den inte är i vägen för gångtrafikanter, vad gäller då?
P-nisse: - Då händer inget, om det är jag som ser den. Så länge inte mc'n står i vägen, är hinder för trafik eller gående, sätter jag ingen anmärkoning på mc'n. Men det är bara så som jag gör. Hur mina kollegor gör är lite olika från person till person.
Det slutade med att jag ställde min mc vid cykelstället utanför entrén till Konditori Fokus på Myntgatan. Eftersom cykelstället står på tomtmark är det fastighetsägarens avtal med ett eventuellt parkeringsövervakningsbolag som reglerar om/var man får ställa sin mc på fastighetsägarens tomtmark.
P-nisse: -Det gäller samma regler för mc som för bil.

:DJag tycker vi skulle be medlemmarna skicka mailförfrågan till samtliga kommuners tekiska förvaltingar där vi saknar tydlig information om var mc-parkeringar är lokaliserade. Ett antal tusen mail skulle nog sätta fart på komunalgubbarna :cool: och kanske skulle det leda till löpsedlar i kvällspressen också. Bra omväxling till de svarta rubrikerna om MC-DÖDEN.
Jag vill minnas att denna fråga var på tapeten för 15-20 år sedan också. (Eller var det bara lokalt i Stockholm?) Efter det gjordes en mc-parkeringskarta, idag skulle den informationen kunna integreras i GPS'n och som app til mobilen.

Maria Nordqvist
2011-04-11, 07:50
Jag skickade ut en enkät till samtliga 289 kommuner i Sverige i början av 2000-talet. Tyvärr har inte SKL gjort någon enkät. Jag har nyligen tagit fram ett blad för hur en MC-parkering ska vara utformad. Jag har bett SKL distribuera den till samtliga kommuner vilket de inte kommer att göra. Det allra bästa för att få fria MC-parkeringar, om det saknas, är att kontakta kommunen, visa på behov och ge förslag på platser.
På www.trafiken.nu finns MC-parkeringar i Stockholm.
Göteborg gav ut detta blad 2009: http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/MC-parkering%20broschyr%20maj%202009.pdf

veihed
2011-06-26, 22:25
Hej jag har pratat med en parkerings vakt och hon sa att man kunde stå där dom har cykelställ .för man kan inte sätta någon biljett på en mc för då är den stulen .och man kan stå på en parkerings ruta som har en parkerings automat .men då måste man lägga i pengar .för man få stå där fast det är för bilar .jag bor i borlänge