handdator

Visa fullständig version : Grusåka- kan de va nå´t?

Bandit-per
2011-03-27, 06:01
Hej.
SMC Värmland vill kolla om det finns intresse för Gruskurser i Värmland. Tänkte bara starta en tråd o se om det finns intresse.;)
/Bandit-per

Honda grusbus
2011-03-27, 17:01
Gruskurs är ett ganska vitt begrepp. Är det tänkt en kurs för intresserade enduroåkare, vanliga offroadåkare eller asfaltåkare som vill förkovra sig på annat än asfalt?????????????????????

Alpkaja
2011-03-27, 19:19
Jaaaaa, det finns intresse!!!

/Lisa

HåkanP
2011-03-28, 11:38
Gruskurs är ett ganska vitt begrepp. Är det tänkt en kurs för intresserade enduroåkare, vanliga offroadåkare eller asfaltåkare som vill förkovra sig på annat än asfalt?????????????????????

Det beror väl på vilka som anmäler sig :)

Honda grusbus
2011-03-28, 22:15
Det beror väl på vilka som anmäler sig :)

Jodå...visst har det betydelse vilka som anmäler sig men det kan ju ändå vara bra att ha en inriktning. Det är ju trots allt en stor skillnad mellan asfaltåkare och enduroåkare. Innan jag anmäler mig vill jag nog ha en viss uppfattning va det rör sig om. Jag tror heller inte SMC har varken tid eller möjlighet att anordna en kurs för varje kategori. I alla fall inte under samma säsong.

HåkanP
2011-03-29, 07:07
Jodå...visst har det betydelse vilka som anmäler sig men det kan ju ändå vara bra att ha en inriktning. Det är ju trots allt en stor skillnad mellan asfaltåkare och enduroåkare. Innan jag anmäler mig vill jag nog ha en viss uppfattning va det rör sig om. Jag tror heller inte SMC har varken tid eller möjlighet att anordna en kurs för varje kategori. I alla fall inte under samma säsong.

Förfrågan var väl bara allmänt hållen. När man ser vilka önskemål som finns så designar man kurspaketet efter det. Dvs. är bara förare osäkra på grusvägar intresserade så gör man en kurs för dem osv. f.ö. behöver också experten öva in moment igen och igen, så i princip kan man visst ha en och samma kurstillfälle till nybörjare som expert, bara grusplanen är tillräckligt stor.

Sorry för att jag kapade tråden. Skall sluta nu.

Bandit-per
2011-03-29, 07:08
Hej.
Eftersom det var jag som startade tråden vore jag tacksam om jag fick svara på de frågor som kommer.
Planen är inte helt genomarbetad ännu, men SMC har ju bevisligen många "grussmiskare" som är medlemmar och nu har vi kört KNIX-kurser i ett antal år och tänkte utöka utbudet lite.:)
En "grovplan" är att vi kör en dagstur (prel. söndag 15/5) på små krokiga grusvägar i södra Värmland med några avstickare på mer "endurospår"/traktorvägar etc.
När det blir mer "skogen" finns det även alternativa vägar för de som inte har grovmönstrade däck.
Tanken är i första läget mer att lära känna Er som åker allt från BMW GSXXXX, Tiger etc. till mer Endurohojar XR,WR,DRZ o dyl.o framförallt behovet av support.
Vi jobbar ju med SMC:s utbildningsprogram Råd & Riktlinjer och själva körningen är ju "likartad" oavsett underlag.
Manöverprov på grusunderlag kan vara en station, men programmet lägger vi upp själva när vi träffas.
Självklart blir det ju så att dagen formas delvis efter deltagarna.
/Bandit-per

HåkanP
2011-03-29, 14:08
Hej.
Eftersom det var jag som startade tråden vore jag tacksam om jag fick svara på de frågor som kommer.
/Bandit-per

Det var inte min mening att på något sätt svara för er. kommenterade bara som intresserad grusåkare. Sorry om det tolkades på annat sätt. :(

Honda grusbus
2011-03-30, 00:27
Det var inte min mening att på något sätt svara för er. kommenterade bara som intresserad grusåkare. Sorry om det tolkades på annat sätt. :(

Det här är väl ändå ett forum...som jag uppfattat det. Och det betyder att i stort sett vem som helst kan skriva........eller???

Skogsmulle
2011-03-30, 01:21
Det här är väl ändå ett forum...som jag uppfattat det. Och det betyder att i stort sett vem som helst kan skriva........eller???

Håller med om att vem som helst ska kunna skriva i forumet och ha åsikter.
Det är inte bara förbehållet den som startar tråden som tydligen Bandit-Per tror.
Men för att återgå till "Gruskursen" så tycker jag det verkar bli en vanlig grusåkning som jag hört brukar vara i ett ganska högt tempo.
Enl ryktet, om Bandit-Per skall hålla i det så lär han vara en halv dag före en annan som knappt vet vad grus är. Framförallt min mc som nog aldrig sett ett gruskorn. Nej...jag stannar nog hemma under min korkek.

Bandit-per
2011-03-30, 07:40
Hej.
Som svar till Honda Grusbus o Skogsmulle vill jag bara säga följande: Självklart har alla rätt att skriva i detta forum. :) Och jag tror definitivt inte att jag har nå´n ensamrätt på det. Grejen var bara att det var en rakt ställd fråga till oss som skulle arrangera och då tyckte jag att det var lämpligt att jag fick svara. Helt Ok Håkan, jag såg ju t.o.m. att du skickat ditt "sorry"-inlägg minuten före jag skrev mitt inlägg o du behöver inte alls sluta. Kom gärna med input eftersom SMC Värmland är nybörjare på detta.
Om vi nu ska fortsätta skriva om det som vi tänkte skulle vara en kurs o ägna mindre tid åt att filosofera över hur någon har hört att jag kör eller annat ovidkommnade. Jag försöker f.ö. köra som mitt sällskap, dvs. är det rutinerade grusåkare så går det undan ibland.
Nu till kursen.
Tanken är ju givetvis att alla "fartgrupper" ska ha sin egen instruktör. Ingen ska behöva stanna hemma unde "korkeken" för att man tror att de andra kör för fort. Det handlar ju om att vi ska köra i ett bekvämt tempo, och precis som vanligt är det svårt att lära sej nå´t om man kör fortare än 80% av sin förmåga. Grejen är också att instruktörerna ska kunna se vad deltagarna behöver hjälp med och det är ju inte heller så lätt om man kör fullt ös.
Kursen kommer att ha samma grundinnehåll som övriga kurser fast på lösare underlag. Börja med Gaskontroll osv...............
Om vi se´n kan ha med fika o rasta vid nå´n fin sjö så är det bara en bonus att få en naturupplevelse på samma gång, eller hur?
Hoppas att vi kan få till detta 15/5 o att det blir en positiv dag för alla, även instruktörerna.
/Per

Skogsmulle
2011-03-30, 22:28
Hej.
Som svar till Honda Grusbus o Skogsmulle vill jag bara säga följande: Självklart har alla rätt att skriva i detta forum. :) Och jag tror definitivt inte att jag har nå´n ensamrätt på det. Grejen var bara att det var en rakt ställd fråga till oss som skulle arrangera och då tyckte jag att det var lämpligt att jag fick svara. Helt Ok Håkan, jag såg ju t.o.m. att du skickat ditt "sorry"-inlägg minuten före jag skrev mitt inlägg o du behöver inte alls sluta. Kom gärna med input eftersom SMC Värmland är nybörjare på detta.
Om vi nu ska fortsätta skriva om det som vi tänkte skulle vara en kurs o ägna mindre tid åt att filosofera över hur någon har hört att jag kör eller annat ovidkommnade. Jag försöker f.ö. köra som mitt sällskap, dvs. är det rutinerade grusåkare så går det undan ibland.
Nu till kursen.
Tanken är ju givetvis att alla "fartgrupper" ska ha sin egen instruktör. Ingen ska behöva stanna hemma unde "korkeken" för att man tror att de andra kör för fort. Det handlar ju om att vi ska köra i ett bekvämt tempo, och precis som vanligt är det svårt att lära sej nå´t om man kör fortare än 80% av sin förmåga. Grejen är också att instruktörerna ska kunna se vad deltagarna behöver hjälp med och det är ju inte heller så lätt om man kör fullt ös.
Kursen kommer att ha samma grundinnehåll som övriga kurser fast på lösare underlag. Börja med Gaskontroll osv...............
Om vi se´n kan ha med fika o rasta vid nå´n fin sjö så är det bara en bonus att få en naturupplevelse på samma gång, eller hur?
Hoppas att vi kan få till detta 15/5 o att det blir en positiv dag för alla, även instruktörerna.
/Per

I de flesta forum brukar det efter några inlägg bli lite rörigt och att ärendet från början svävar iväg. Så har det ju blivit nu också.
Det vore ju bra att den som startar tråden förtydligar sig vad det handlar om.
Att det var riktat till dom som arrangerar var det nog inte många som förstod.
Om det gällde att få svar från instruktörer finns det nog bättre forum
Jag hade i så fall inte blandat mig i.
Så det här är det sista från mig. Men Bandit-Per vill nog säkert ha sista ordet.

Bandit-per
2011-03-31, 06:32
Ja, tyvärr får jag hålla med om att "kärnfrågan" ofta försvinner efter några inlägg. Ursprungsfrågan var om det fanns intresse för att SMC skulle anordna nå´n form av gruskurs under våren 2011. Hittills har ett positivt svar inkommit (Alpkaja). Nå´n är intresserad av upplägget (Honda Grusbus) som jag försökt redogöra för i mitt inlägg igår. Inlägget var inte riktat till de som skall arrangera utan till människor intresserade av gruskörning inom SMC Värmland. Det gällde inte att få svar från instruktörer, men jag har fått reda på att Håkan P deltar i grusutbildningar inom SMC Väst och tänkte att han hade lite bra idéer som kunde hjälpa oss att arrangera bra kurser.
Förslag på upplägg:
Start 15/5 kl.10.00 i Säffle (Medtag fika o ev. bensin om Ni har liten tank.)
Teorigenomgång Steg 1
Gruskörning i grupper
Fika
Teorigenomgång 2
Manöverprov
Gruskörning i grupper
Avslut vid 17-tiden

Vilken information mer vill Ni ha? Kom med frågor så skall jag försöka svara.
/Per

nordicbiker
2011-03-31, 06:36
Jag har själv åkt en hel del på grus, men vil gärna förbättra mig. Säffle är inte direkt i närheten Stockholm, där jag bor, men om den är på en Söndag kan detta fungera for mig. Behöver "bara" tå ledig på måndag för att åker hem igen. Och en uppsätting TKC80 är redan beställd och på väg till mig! :-)

Sätt mig på listan! Två veckor senare blir det Snöå Bruk grushelg med BMW klubben, då är det bra att träna innan!

nordicbiker
2011-03-31, 08:01
Ja, nu kan jag bekräfta att jag kan ta ledig dagen efter kursen, som kag behöver för att åka hem. Jag är gärna med, hoppas vi hitta några till!

HåkanP
2011-03-31, 10:18
Ja, tyvärr får jag hålla med om att "kärnfrågan" ofta försvinner efter några inlägg. .... men jag har fått reda på att Håkan P deltar i grusutbildningar inom SMC Väst och tänkte att han hade lite bra idéer som kunde hjälpa oss att arrangera bra kurser.
Förslag på upplägg:
Teorigenomgång Steg 1
Gruskörning i grupper
Fika
Teorigenomgång 2
Manöverprov
Gruskörning i grupper
Avslut vid 17-tiden
/Per

Intressant upplägg men lite annorlunda än mitt eget. Har själv tänkt att man först övar moment om och om igen på grusplan eller dylikt och sedan ger sig ut på väg/skogstig och applicerar sina nyfångade färdigheter.

Det bygger på devisen att det är bättre att göra mistag på avlyst område långt från dikeskanten, tex träna: bromsa/gasa sig ur en för hastigt uppkommen kurva eller liknande. Men det här kan säkerligen fungera det också...

Om jag skall komma med idéer så får det bli att arrangera så att teorimoment kan övas på nästkommande körsträcka och att det hellre är fler genomgångar och få moment per gång än några få.

Säffle ligger ju ganska nära Stenungsund, i alla fall närmare än Ekshärad :D, så får hoppas utsocknes är välkomna att anmäla sig. :) Får väl i alla fall kolla kalendern och se om man kan.

Alpkaja
2011-03-31, 19:26
Jag är fortfarande intresserad! Mer av teknik än av fart. Gillar idén att öva moment på avlyst område. Och sen ut och dansa i mittsträngen. :)

Det är ett jättebra initiativ att ordna gruskurs i regionen! Flagga för det på GMC-dagarna, ni är väl där då? Och varför inte lägga upp det som evenemang på SMC Värmlands fb-sida? The more the merrier!

Jag noterar iaf den 15/5.

/Lisa

mattias
2011-04-01, 14:02
Tycker infon är bra. Intresse finns så ja Kommer att deltaga.

/Mattias

Skogsmulle
2011-04-01, 18:04
Teorigenomgång Steg 1
Gruskörning i grupper
Fika
Teorigenomgång 2
Manöverprov
Gruskörning i grupper
Avslut vid 17-tiden
/Per

Äntligen kommer det ett upplägg på hur det kan se ut.
Jag förmodar att du Per hade tänkt i dom banorna från början.
Varför inte skriva ut det direkt då. Detssutom skrev du i ett tidigare inlägg att det var avsett för de som arrangerar. Tänk efter vad du skriver och
var lite ödmjuk. Det tjänar vi alla på. Du får inte ta andras åsikter som kritik.
Det handlar inte om det utan vi andra vill säkert bara nyansera en del saker.
Vi är alla mc-åkare och vill att det ska bli till allas bästa och det innebär ju att ni måste lyssna på medlemmarna lite också även om dom har åsikter om
hur ni i SMC lägger upp det. Vi har fullt fortroende för de styrande i SMC och
vill att ni ska fortsätta att jobba men det kan vara bra att stanna upp och lyssna ibland.
Jag tror det kommer att bli en mycket lyckad grusträff även om jag inte kommer själv.

mattias
2011-04-01, 19:40
Teorigenomgång Steg 1
Gruskörning i grupper
Fika
Teorigenomgång 2
Manöverprov
Gruskörning i grupper
Avslut vid 17-tiden
/Per

Äntligen kommer det ett upplägg på hur det kan se ut.
Jag förmodar att du Per hade tänkt i dom banorna från början.
Varför inte skriva ut det direkt då. Detssutom skrev du i ett tidigare inlägg att det var avsett för de som arrangerar. Tänk efter vad du skriver och
var lite ödmjuk. Det tjänar vi alla på. Du får inte ta andras åsikter som kritik.
Det handlar inte om det utan vi andra vill säkert bara nyansera en del saker.
Vi är alla mc-åkare och vill att det ska bli till allas bästa och det innebär ju att ni måste lyssna på medlemmarna lite också även om dom har åsikter om
hur ni i SMC lägger upp det. Vi har fullt fortroende för de styrande i SMC och
vill att ni ska fortsätta att jobba men det kan vara bra att stanna upp och lyssna ibland.
Jag tror det kommer att bli en mycket lyckad grusträff även om jag inte kommer själv.

Men nu var det ju inget upplägg på hur en kuren skulle se ut som per frågade om, utan det var om det fanns ett intresse att ha en gruskurs i Värmland. Står ju tydligt i första inlägget "Hej.
SMC Värmland vill kolla om det finns intresse för Gruskurser i Värmland."

/mattias

Skogsmulle
2011-04-02, 14:07
Men nu var det ju inget upplägg på hur en kuren skulle se ut som per frågade om, utan det var om det fanns ett intresse att ha en gruskurs i Värmland. Står ju tydligt i första inlägget "Hej.
SMC Värmland vill kolla om det finns intresse för Gruskurser i Värmland."

/mattias

Jag tycker det är lite roligt hur folk reagerar så fort det kommer ett inlägg.
Speciellt om nån har en annan åsikt eller ifrågasätter något. Då är det som att man stuckit en kniv i ryggen på någon. Att vanliga människor reagerar så är inte ovanligt men förtroendevalda FÅR inte ha den attityden utan vara ödmjuka, förklara och ta till sig det andra tycker.
Det förstår du väl Mattias att frågan Per ställde skapade en massa frågetecken.
Att det finns intresse för gruskurs kan väl vem som helst räkna ut. Sen är det en stor skillnad om man är enduroåkare eller till och med ovan mc-förare överhuvud taget. Det var ju det frågan handlade om från början.
Att sen Per tar alla inlägg som kritik det får ju stå för honom. Det är en attityd som inte bör finnas hos en fortroendevald.
Att du Mattias tar Per i försvar tycker jag är helt ok. Det kan vara så att du är lite inblandad i detta på något sätt eller helt enkelt har en annan åsikt.
Men förstå början på tråden. När Per lade ut frågan så blir det naturligtvis en del frågetecken. Varför då inte förklara saker och ting hur det är tänkt istället för att bli irriterad. Det är inte första gången det blir så...tyvärr. Jag tycker mig se ett mönster att så fort Per skriver något så blir det lite turbulens. Synd.
Slutligen vill jag bara säga att SMC-Värmland gör ett otroligt bra jobb.

Skogsmulle
2011-04-02, 14:23
Vill bara förtydliga en sak. Jag känner inte Per personligen men tror jag vet vem det är.
Han är säkert en mycket duktig representant för SMC och kan sin sak som styrelseledamot och instruktör.
Anledningen till min referens till Per är en diskusion som fanns på forumet för ett år sedan då Per var ganska irriterad och inte konstruktiv i sina uttalanden.
Kan då inte han hålla sig till vettig nivå på forumet så är det bättre han gör det han är bra på. Och det har jag hört att han är.
Så jag tycker vi avslutar den här diskusionen och har den i bakhuvudet.
Kör mc men kör försiktigt.

nordicbiker
2011-04-03, 17:23
Kan vi trycka på "Reset", glömma diskussioner om kritik/förslag och komma tilbaks till temat: finns intresse?

Ja, det finns, jag vil gärna vara med och helgen passa mig bra! Finns flera (utöver de som redan visat intresse)? :)

Bandit-per
2011-04-03, 17:37
Hej.
Intresseanmälan finns nu på SMC Värmlands hemsida. De intresserade anmäler sej där och det är 5 intresseanmälningar gjorda. För långväga gäster kan vi säkert ordna boende hemma hos nå´n SMC-are i närheten om det finns behov.
/Per

nordicbiker
2011-05-15, 19:20
Hej.
Intresseanmälan finns nu på SMC Värmlands hemsida. De intresserade anmäler sej där och det är 5 intresseanmälningar gjorda. För långväga gäster kan vi säkert ordna boende hemma hos nå´n SMC-are i närheten om det finns behov.
/Per

Det blev ett trevlig dag, först på folkracebanan och senare på fina härliga grusvägar. Underbart, bara vädret blev lite tråkigt (=blött). Jag har lärt mig en hel del om hojen och hur mycket det gå på grus med den.

Tack för dagen, vi ses igen!