handdator

Visa fullständig version : TomTomRider erfarenheter och tips.

Bellman
2006-09-19, 15:50
Det blev en TomTom Rider till HD:en i fall jag skulle köra bort mig. ;)

Är mycket nöjd efter senaste versionen där man kan lägga upp rutter i datorn. Har också kopplat in den i hjälmen (Ultrans originalheadset) och skall ha in MP3-funktionen från mobilen åxå. :cool:

Köpt en del POI:s (Point Of Interest) från http://www.pois.se och även lagt in fartkameror. Varnar nu med ett ilsket BÖÖÖÖ! :p

Tar gärna emot tips och info från andra hojåkare. Har gjort en egen POI med alla auktoriserade HD-verkstäder/handlare i fall någon är intresserad.

Blir en tur till Mora tors-sön, lite brått på torsdag efter jobbet (Ingarö) så det blir raka vägen. Skönt med lite BÖÖÖ då! :)

HonkyTonkMan
2006-09-19, 17:29
Varför? Det är ju när man "kör bort sej" som man hittar nya vägar, nya resmål, nya människor. Sen kör väl kloka motorcyklister alltid med en viss tid tillgänglig för omvägar och oförutsedd väntan?

Swedie
2006-09-19, 17:49
Tänkte oxå skaffa en, fast en som funkar både för Bil och MC. Fast osäker, jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)

JanneXX
2006-09-19, 19:59
Jo men visst! Det är ju inte målet utan resan som är viktigt....;)

Bellman
2006-09-19, 19:59
Tänkte oxå skaffa en, fast en som funkar både för Bil och MC. Fast osäker, jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)

Visst är det kul att köra vilse men rätt skönt att komma fram åxå ;)

Lönlöst att diskutera GPS:ens vara eller inte vara. Ungefär som att diskutera hojval. Det får var och en ta beslut om. Mer intresserad av POI-, teknik- och tipsutbyte.

Använder min TomTom både i bilen och på hojen. Funkar bättre än förväntat.

Här är en annan nyttig länk ang GPS:er. http://www.poidatabase.se/

Kungen
2006-09-20, 10:38
vilken djungel det är med GPSer.
vilken skall an ha eg ?
har är garmin fan. va fan är du ?

Ducatista
2006-09-20, 12:54
... jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)

...Det är ju inte målet utan resan som är viktigt....;)
Håller med er.
Istället för att ha focus på vart man ska kan man istället njuta av var man är.

Jag har hört talas om de som begärt vägbeskrivningen till rallyn för att de i förväg ska ha kunnat programerar in den i maskinen. Vart är världen på väg...?

Bellman
2006-09-20, 13:16
Håller med er.

Jag har hört talas om de som begärt vägbeskrivningen till rallyn för att de i förväg ska ha kunnat programerar in den i maskinen. Vart är världen på väg...?
Suck...
Hoppades att jag i vårt nya fina forum under rubriken MC Produkter/recensioner/tips kunde skapa en seriös tekniktråd som handlar om erfarenhetsutbyte om TomTom Rider.

Misstog mig tydligen eftersom de enda inläggen jag sett handlar om synpunkter på GPS:ens vara eller inte vara.

Tråden skapades för att utbyta erfarenheter mellan oss som har/vill ha en Tom Tom Rider. Tacksam om ovan "debatörer" respekterar detta. Nettiketten Helge ... :cool:

Nypan
2006-09-20, 15:01
Tjo Bellman !

Hur gör du med TomTom-ljudet när du använder den i bilen ??
Sitter med hjälmen på ?? :D Eller går det att få ut det i bilstereon :confused:

/Dansar vid broar

druid
2006-09-20, 18:21
Jag ska passa på att tacka för länken till poidatabase. Senast jag
letade efter något dyligt så fanns det bara betaltjänster. Har däremot
inget att tilläga när det gäller tomtom och mc eftersom jag inte har
rider utan pda varianten.

Bellman
2006-09-21, 09:20
Tjo Bellman !

Hur gör du med TomTom-ljudet när du använder den i bilen ??
Sitter med hjälmen på ?? :D Eller går det att få ut det i bilstereon :confused:

/Dansar vid broar

Tja,
Kör en gammal 4-vxl SAAB 900 så en Caberg Justissimo med HD:s headset skulle se töntigt ut. Passar nog bättre med en rutig bilhjälm typ C-G Hammarlund. :o

I TTR ingår ett bluetooth headset typ mobiltelefon med öronsnäcka. Om man har en bilstereo med vanlig 3,5 mm ingång så kan man ta in ljudet den vägen. Om inte blir det att sätta in en högtalare typ mobiltelsats och driva den via 12-v och sedan in med TTR:ens BT.

Lite dumt att det inte är inbyggd högtalare. :(

Ducatista
2006-09-21, 09:29
Tråden skapades för att utbyta erfarenheter mellan oss som har/vill ha en Tom Tom Rider. Tacksam om ovan "debatörer" respekterar detta. Nettiketten Helge ... :cool:
Du efterfrågade tips och idéer :confused:
Mitt tips är: Koppla gärna bort den emellanåt och låt fantasin guida dig. Många gånger går man miste om roliga vägar bara för att man blint stirrar på GP'sen/Navigatorn. Min egen erfarenhet är just detta.

Koljo
2006-09-21, 09:42
Hej! Lite kuriosa till dem som önskar:

Har pratat med POIs om lite förslag på nya listor typ:

* Banor i Skandinavien, (varför inte i hela Europa, så långt som våra GPS-kartor sträcker sig till?)...bra att ha...
* POIs kontaktar Liber, (som gör den kända MC-kartan, med fikaställen, rastplatser m. m.) Så kan man ha den i GPS:en, (får se om Liber släpper detta...??).
* Alla märkesverkstäder, (sen är det bara att uppdatera listan när man önskar).

Vi får se vad som händer, de på POIs tyckte att det fanns potential för att fundera vidare på detta. Visst är det QL att vara liiite "teknik-nörd" ändå, eller??

Jag vet att många tycker att "karta & kompass" har sin tjusning, (já mé, ibland..).

Ha det glatt!!

Välkommen upp Bellman, kör som du brukar.

Väderleksrapp 060921 kl: 1032 i Mora: Mulet, gråa tunga tråkiga moln, har "droppat" på morgonen... Det lär väl komma ner nå´t mer under dagen. Men, i morrn laddar solen!!

Bellman
2006-09-21, 14:07
Du efterfrågade tips och idéer :confused:
Mitt tips är: Koppla gärna bort den emellanåt och låt fantasin guida dig. Många gånger går man miste om roliga vägar bara för att man blint stirrar på GP'sen/Navigatorn. Min egen erfarenhet är just detta.

Tack för tipset.
Skaffade GPS juni -06 och har klarat mig bra sedan 1970 då jag började köra hoj. Är inte teknikfientlig eller tekniknörd och hamnar någonstans mitt emellan dvs tar vara på de bra delarna i teknikutvecklingen. Var t.ex. motståndare till insprut på hojar men har efter mer än 10.000 mil på insprut lärt mig att både gilla och uppskatta det. :D

GPS:en har t.ex. fördelen att om du lagt in ett mål och en färdväg så kan du ta vilka avstickare som helst. Du vågar dig in på vägar som knappt syns på kartan och som du nästan aldrig skulle gjort med kartan på tankväskan/innanför jackan. GPS:en räknar om färdvägen till ditt mål och du hamnar hela tiden rätt oavsett vilka vägval du gör. Men som sagt - var och en blir ju salig på sitt. :)

Bellman
2006-09-21, 14:11
Hej! Lite kuriosa till dem som önskar:

Har pratat med POIs om lite förslag på nya listor typ:

* Banor i Skandinavien, (varför inte i hela Europa, så långt som våra GPS-kartor sträcker sig till?)...bra att ha...
* POIs kontaktar Liber, (som gör den kända MC-kartan, med fikaställen, rastplatser m. m.) Så kan man ha den i GPS:en, (får se om Liber släpper detta...??).
* Alla märkesverkstäder, (sen är det bara att uppdatera listan när man önskar).

Vi får se vad som händer, de på POIs tyckte att det fanns potential för att fundera vidare på detta. Visst är det QL att vara liiite "teknik-nörd" ändå, eller??

Jag vet att många tycker att "karta & kompass" har sin tjusning, (já mé, ibland..).

Ha det glatt!!

Välkommen upp Bellman, kör som du brukar.

Väderleksrapp 060921 kl: 1032 i Mora: Mulet, gråa tunga tråkiga moln, har "droppat" på morgonen... Det lär väl komma ner nå´t mer under dagen. Men, i morrn laddar solen!!

Härligt initiativ ang POI:s Koljo!!!! Bra om de kommer så att de funkar för de vanligaste GPS:erna åxå. :D

Kommer tors kväll som planerat. Hoppas man får bjuda dig på en pilson i Mora! ;)

Mårdis
2006-09-21, 19:26
Hej Bellman!
Kul att se att du precis som jag kan leta dig ut på okända vägar med hjälp av din Rider. På GPS:en har jag hittat små roliga vägar som jag inte hade en aning om att de fanns! Att man dessutom kan ladda ner rutter med roliga MC-vägar skapade av andra motorcyklister är oxå ett kul plus. Nåväl, över till mitt riktiga ämne.
Jag köpte min Rider i våras på Hoj-X. Allt var frid och fröjd så långt och jag skaffade Europakartan för sommarens semseter på kontinenten. Väl nere i Tyskland började Ridern stänga av sig själv från och till. Detta resulterade i att den låste sig vid ett flertal tillfällen. För att lösa detta tvingades jag göra en "soft reset" vid varje sådant tillfälle. Jag konstaterade senare att min Rider glappade och hade dålig kontakt mot docknings-skon. Min teori är att detta glappande mot laddningen sätter Ridern ur spel. Jag konstaterade även att de fyra konsaktstiften på baksidan bara haft kontakt med Riderns kontakter längst ner, vilket oxå troligtvist resulterat i dålig konakt. Se bifogad bild.

Väl hemma kontaktade jag TomTom:s support som genast bytte ut min dockningssko. Allt väl tänkte jag.
Tyvärr upprepade sig problemet på vägen ner till Ronneby och SMC:s årsmöte efter bara 30 mil!:mad: Nu är Ridern hos TomTom i Holland på rep/utbyte igen.
Jag vet inte om min terori stämmer, men jag anser att Riderns smidiga snabbfäste är boven i dramat. Med ett mera solidt fäste tror jag inte att dessa problem hade uppståt. Jag väntar nu med spänning på att få hem Ridern och hinna funktionstesta den innan snön lägger sig.
Jag vill understryka att jag förutom detta bekymmer är utomordentligt nöjd med min TomTom Rider!
Är det någon fler som har liknade upplevelser?

Koljo
2006-09-21, 21:01
Hej Mårdis och alla andra... Så ingen glöm denna gång heller..!!
Jo, vid annat val av snabbfäste, (ducka för nu har "teknik-nörd-hornen" vuxit ut), så finns det ett fäste på markanden som fått stå ut med betydligt hårdare tag än våra vägar, finns både med och utan låsanordning, stor som liten.

Firman har en drygt 28 mm tjock katalog (endast engelska), Butiken finns i Lidköping och säljer till Norge... Namnet deras är en blandning av touring och teknik...

Så, ingen reklam men en hel natt kan och jag garanterar BLIR sömnlös... Attans vá mé godis det finns även till min lilla svarta....Siv!!:D

Hadé gott!!

admth
2006-09-21, 21:29
Jag använder själv en PDA med TomTom Navigator. Till detta har jag självklart lagt in samtliga registrerade fartkameror. Här är ytterligare några nyttiga länkar:
http://checkpoint.oabsoftware.nl/
http://www.pocketgpsworld.com/
http://web.comhem.se/~u70904384/1280/index.htm
http://www.poiedit.com/index.htm
http://www.r-a-m.nu/page/1/
Hoppas det är något som ni finner matnyttigt. Vill man "köra vilse" så kan man ju stänga navigatorn, men den är ovärderlig om du ska köra på okända vägar och komma fram i tid. Eller om du hastigt och lustigt behöver uppsöka Bankomat, Apotek, Verkstad, Övernattning osv....

Kungen
2006-09-23, 23:49
Kan vi på nå¨got sätt försöka samla alla länkarna på ett inlägg så vi har någon som fyller på det inlägget hela tiden.

Koljo
2006-09-24, 20:12
Hej!

Jag kan se till att göra något på måndag 25 sept, så att vi får det på ett eget blad. Återkommer på denna sida, vart det hamnar....Håll ut!!!

Mvh/ Koljo.

Koljo
2006-09-26, 19:52
Hej!

Då kan ni som vill gå in och titta under:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Har lagt upp lite länkar som jag hoppas "faller i smaken"...

Håll till godo och njut av livet, både med och utan GPS...

Bra saker sprider sig själv...

Magnus Lindqvist
2006-10-12, 14:46
Jag har också haft glapp i min hållare, rättare sagt det var inte kontakt genom hållaren när man mätte på stiften.
Detta upptäcktes första gången jag satte ridern på styret så det var bara att åka tillbaka till Elgiganten och ta ut en ny.

Har nu använt den hela sommaren både i bil och på MC och är hur nöjd som helst!

/Magnus

ZiP
2006-10-15, 10:53
Vill du veta lite om GPS, gå in på BMW-klubbens hemsida och kolla under GPS.
Ta även en titt på Resmarks tipps om varför du bör köpa en GARMIN.
Själv har jag en Quest monterad på min R12GS, den flyttas lätt mellan hoj, bil, båt eller om du vill gå med den i handen så har du 20timmar batt. backup.
Om du använder Garmin så finns det mycket rutter och poi att ladda ner och när vi kör i klubben så är det bara att hämta rutten från hemsidan innan avfärd.
Garmin's format är lite av vad Windows är för PC.
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000007
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000914&PageID=1943E4BD-0F44-44F3-93C6-55E9C6901F1A&LanguageID=29
Skrolla ner på denna sidan så ser du fästet.

ZiP
2006-10-15, 11:56
Här är en av de största nackdelarna med TomTom.
"saxat" från Resmark

TomTom Rider.

Speciellt gjord för MC-bruk och har en del intressanta finesser. Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna. Kostar c:a 8000 kr inkl europakarta och MC-fäste. Andrahandsvärdet är betydligt sämre än för Garmins modeller.

ZiP
2006-10-15, 11:58
Surftips

Var kan man köpa navigator?
Några websiter att leta pryttlar på är:

www.aspidshop.com, store.yahoo.com/gpsforless, www.sportextreme.com, www.touratech.de, www.clover.se, www.sportmanship.se, www.ram-mount.com, www.gpsbitz.co.uk, www.pam.se, www.gpscity.com, www.gps.dk, komplett.se, www.netcentrum.se, www.askdirect.co.uk, www.gpsw.co.uk, www.powerpc.se, www.dustin.se, www.bikertech.de, tbh.se.

-ah
2006-10-20, 23:04
Håller med er.

Inför sommarens resa köpte jag en GPS som jag hade oerhört mycket glädje av. Det går att ange ett dagsresmål, undvika motorvägar - och grusvägar också, om man vill det, samt ytterligare några variabler.
Alltså programmerade jag in dagens mål, eller ibland delmål, och kunde njuta av obruten körning på små men bra landsvägar hela dagarna, utan 10000 små irriterande stopp för att från en karta memorera vägnummer, outtalbara - och hastigt bortglömda - ortsnamn, samt, men inte minst, när man ändå kört vilse eller bestämt sig för att svänga höger därför att det såg kuligare ut än GPSns vänsterdirektiv, ändå komma fram i slutet av dagen.
Och sedan i okända städer få en lång lista med pang och billiga hotell och köranvisningar att avverka en efter en tills det till slut fanns ett ledigt rum.

Att lägga upp rutter skiter jag fullkomligt i, att byta rutter med kompisar - kanske det är kul, men kör gör jag helst ensam, så....

För mitt ändamål, resa i annat land, var det ett perfekt köp!
(Och även också om jag köpte en vanlig GPS för bil, alltså inte vattentät, och med cykelhållare - gick så bra det med.)

xyx
2006-10-23, 21:09
Kan meddela att Louis just nu rear ut TomTom Rider för 399 euro - långt under nått pris jag tidigare sett.

Dock medföljer endast kartor till Tyskland, Österrike och Schweiz vad jag kunde förstå, men TomTom-kartor går ju att få tag på på annat håll.

Så nu får man fundera...

Nypan
2006-10-24, 11:08
Kan meddela att Louis just nu rear ut TomTom Rider för 399 euro - långt under nått pris jag tidigare sett.

Dock medföljer endast kartor till Tyskland, Österrike och Schweiz vad jag kunde förstå, men TomTom-kartor går ju att få tag på på annat håll.

Så nu får man fundera...

Dom rear även "den stora" paketeringen d.v.s TomTom Rider med hela västeuropa för €499
http://www.louis.de/_30f23c6740963ded746f8512591901811b/shop/beihefter_dispatch.php?CONTENT=liste&COUPON=123&ADTRACTIONSLOT=home_tomtom&back_url=..%252Fhome%252Fhome_dispatch.php

Hans
2006-10-24, 14:43
Suck...
Hoppades att jag i vårt nya fina forum under rubriken MC Produkter/recensioner/tips kunde skapa en seriös tekniktråd som handlar om erfarenhetsutbyte om TomTom Rider.

Misstog mig tydligen eftersom de enda inläggen jag sett handlar om synpunkter på GPS:ens vara eller inte vara.

Jag får väl då passa på och ge ett sådant erfarenhetsutbyte :) Jag har provat flera olika GPS:er TomTomRider, TomTom i PDA och Garmins Quest. En finnes som jag ofta använder med TomTom är kortaste vägen mellan två punkter. Nu hör det dock till saken att jag inte undviker grusvägar och det gör att jag kan få helt fantastiska vägalternativ. Det gäller att välja två punkter med ett område emellan som du gärna vill utforska och där det finns mängder av gamla for- och skogsvägar. Om du då väljer kortaste vägen kan du få dig en fantastisk upplevlese på vägar som du knappt trodde fanns :)
Jag kan tänka mig att just denna finnes även kan vara till god nytta i södra Sverige där det finns mängder av små asfaltsvägar som inte alltid är skyltade. En annan fördel mot de turer där jag åker helt på egen hand är att oavsett hur många vägbyten det blir och hur många korsningar som ska passeras så kan jag bara åka på, helt enkelt bara följa GPS:en. Skulle sedan GPS:en ge upp och slockna så har jag ju troligen också kört vilse och då får jag även del av ett sådant äventyr ;) // Hans

klabbarpan
2006-10-25, 19:20
Jag får väl då passa på och ge ett sådant erfarenhetsutbyte :) Jag har provat flera olika GPS:er TomTomRider, TomTom i PDA och Garmins Quest.

På BMW-klubbens hemsida finns en hel del info om val av GPS, går själv och suktar efter en inför nästa sässong.
Mikael Resmark som skriver på BMW-sidan hävdar att Tomtom är ett sämre val eftersom den saknar ett vettigt program för att lägga upp rutter hemma i datorn, medans Garmin skulle vara bättre på den punkten. Du Hans, som har erfarenhet av bägge, kanske kan redogöra lite mer för den saken. Saknar Tomtom den möjligheten helt eller är det ett bökigare förfarande med den än med Garmin?
Hur är det med möjligheterna att ladda hem rutter och lägga in i GPS:en, är det samma filtyp? Kan man ta en rutt upplagd i en Garmin och föra över till en Tomtom?
Frågorna hopar sig. Jag velar mellan Tomtom Rider och någon av Garmin Zumo-modellerna, hur ska man välja, jämföra och prioritera? Jag vill gärna kunna planera hemma i datorn och ha möjlighet att ladda hem rutter och platser mm.

Sad Glad
2006-10-26, 12:29
Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Om du är ute och kör en runda helt planlöst, sparar då TT Rider rundan så att du i efterhand kan se exakt var du varit?

Kan du i förväg planera in exakt vilka vägar du vill åka på eller räknar GPSen ut en, vad den tycker är en lämplig runda för dig?

Jag misstänker att svaret är Nej på båda frågorna men jag vill gärna veta säkert. Än så länge lutar jag mest åt Garmin Quest2. Zumo blir nog för dyr...

Till off-topic diskussionen:
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. Fast min vilsekörning leder mig så gott som aldrig in på några roliga vägar. Tvärtom så kör jag ofta vilse och hamnar på skittrista långa raksträckor och svänger jag av på något som ser ut som en mindre väg så kan man slå sig fan på att jag hamnar antingen på en grusväg eller inne bland hus och jävelskap.

En GPS skulle helt klart hjälpa mig att hålla koll på vart jag är och vart saker och ting ligger i förhållande till min position. Att sedan kunna köra en kurvig runda på 25 mil utan långa transportsträckor vore helt suveränt. Jag är dessutom övertygad om att jag till slut skulle lära mig hitta i Skåne och kunna köra utan GPS.

Så bara för att man accepterar att köra vilse, eller köra oplanerat så betyder det absolut inte att man får en rolig runda. I alla fall inte för mig.

Marie
2006-10-26, 13:55
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. Fast min vilsekörning leder mig så gott som aldrig in på några roliga vägar. Tvärtom så kör jag ofta vilse och hamnar på skittrista långa raksträckor och svänger jag av på något som ser ut som en mindre väg så kan man slå sig fan på att jag hamnar antingen på en grusväg eller inne bland hus och jävelskap.

Men en grusväg är väl inte nån katastrof? Inte så kul, men för det mesta fullt farbart. I Skåne är min erfarenhet att i de flesta fall behöver man aldrig vända för att vägen slutar vid en gård. I de allra flesta fall går det en väg vidare till nästa gård, och nästa osv....

En GPS skulle helt klart hjälpa mig att hålla koll på vart jag är och vart saker och ting ligger i förhållande till min position. Att sedan kunna köra en kurvig runda på 25 mil utan långa transportsträckor vore helt suveränt. Jag är dessutom övertygad om att jag till slut skulle lära mig hitta i Skåne och kunna köra utan GPS.

Skåne är inte större än att man väl hittar någotsånär på det man fick lära sig i ämnet "Hembygdskunskap" i småskolan... och det man minns från när man åkte på skolresa med buss till Ale stenar, Glimmingehus, Bosjökloster, Skånes Djurpark, Kärnan, Domkyrkan, Ignabergagrottan, Ivön mm.... ;)
/Marie

Sad Glad
2006-10-26, 14:37
Nä grusvägar är ingen katastrof så länge hojen inte är nytvättad. En Multistrada har många vrår där smutsen samlas kan jag tala om. Men eftersom jag är kass på att köra grusväg så blir det rätt tråkigt. Jag får iofs se fin natur men jag kan inte pressa på i kurvorna som jag helst vill göra. Dessutom så är grusvägarna här i Skåne i alldeles för bra skick (i Småland däremot så är ofta gruset bortkört för längesedan och vägen ganska packad).

Jag är Smålänning från början så jag hittar inte så bra i Skåne, även om jag alltid hittar hem. Jag förstår vad du menar men det är detaljerna som är viktiga. Varför köra 11:an till Sjöbo när man kan ta häckebergarundan t ex?

En GPS skulle hjälpa mig att välja rätt. Att t ex inte svänga av för tidigt för att jag börjar bli osäker på om jag kört rätt eller ej.

Bellman
2006-10-26, 14:50
Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Om du är ute och kör en runda helt planlöst, sparar då TT Rider rundan så att du i efterhand kan se exakt var du varit?

Kan du i förväg planera in exakt vilka vägar du vill åka på eller räknar GPSen ut en, vad den tycker är en lämplig runda för dig?

Jag misstänker att svaret är Nej på båda frågorna men jag vill gärna veta säkert. Än så länge lutar jag mest åt Garmin Quest2. Zumo blir nog för dyr....

TTR sparar INTE rundan men du vet alltid var du är. Du kan stanna vid vissa punkter och lägga in var du är under en Intressepunkt och i en grupp.

Du kan skapa t.ex. en IP grupp och ge den ett turnamn. Sedan tar du TTR via datorn, letar upp dina punkter du vill passera, lägger in dem som intressepunkter i den turen. Det gäller att lägga punkterna så att GPS:en sedan väljer rätt väg till punkten. Sedan skapar du en rutt med hjälp av IP:ena och sparar den. De kan du sedan dela med dig av.

Du kan skapa en rutt direkt med punkterna på kartan (i datorn/TTR) men då blir de anonyma och det kan vara lätt att göra fel. Då blir rutten/turen lite tokig ;-).

En nackdel hos TTR är att den inte kan spåra en rutt som du kör så att du sedan kan spara ner den. Kanske kommer i framtiden.

Så bara för att man accepterar att köra vilse, eller köra oplanerat så betyder det absolut inte att man får en rolig runda. I alla fall inte för mig.

Marie
2006-10-26, 15:18
Nä grusvägar är ingen katastrof så länge hojen inte är nytvättad. En Multistrada har många vrår där smutsen samlas kan jag tala om. Men eftersom jag är kass på att köra grusväg så blir det rätt tråkigt. Jag får iofs se fin natur men jag kan inte pressa på i kurvorna som jag helst vill göra. Dessutom så är grusvägarna här i Skåne i alldeles för bra skick (i Småland däremot så är ofta gruset bortkört för längesedan och vägen ganska packad).

Jag är Smålänning från början så jag hittar inte så bra i Skåne, även om jag alltid hittar hem. Jag förstår vad du menar men det är detaljerna som är viktiga. Varför köra 11:an till Sjöbo när man kan ta häckebergarundan t ex?

En GPS skulle hjälpa mig att välja rätt. Att t ex inte svänga av för tidigt för att jag börjar bli osäker på om jag kört rätt eller ej.

I Getapulien har jag bott 20 år, så där hittar jag hyfsat också (hade droskåkeri där, så jag var tvungen att lära mig hitta). Visst är de något sämre skötta småländska grusvägarna roligare än välsladdade skånska.

Ja är du inte uppvuxen i Skåne så förstår jag att det är lite värre att hitta. Klart att man fördelaktigt kan köra via Häckeberga om man kör mellan Lund och Sjöbo. Vägar med nummer lägre än 100 undviker jag helst. Dels är de oftast alldeles för raka, dels dyker det hux flux upp vajerräcken...

Jag är inte den rätta att förstå nyttan med GPS eftersom jag med lite kartstöd hittar i stort sett var som helst (fråga dem som var med på Alpbus2 förra månaden).
/Marie

Sad Glad
2006-10-26, 19:04
Tack för svaret Bellman. Vi får se vad det blir. Jag gillar TomTom men tror att jag skulle sakna tracking-funktionen.

klabbarpan
2006-10-26, 19:54
Citerar Resmark på BMW:s hemsida angående Tomtom Rider.

"Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som inte bryr sig så mycket om vilken väg navigatorn väljer och vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna."

Betyder det att den programvaran eller har den en kass programvara för ändamålet?

Tacksam för svar utan OT.

Hans
2006-10-26, 20:40
Du Hans, som har erfarenhet av bägge, kanske kan redogöra lite mer för den saken. Saknar Tomtom den möjligheten helt eller är det ett bökigare förfarande med den än med Garmin?
Hur är det med möjligheterna att ladda hem rutter och lägga in i GPS:en, är det samma filtyp? Kan man ta en rutt upplagd i en Garmin och föra över till en Tomtom?

Min erfarenhet är att Garmin är överlägsen när det gäller ruttplanering på dator, mycket för att Garmin haft denna funktion i många år. Det går också bra att ruttplanera hemma på datorn med TomTom men på ett lite enklare sätt. Du kan göra en resplan med flera punkter som du ska passera på vägen. det börjar också växa fram en del data på nätet med rutter och annat som andra TomTom användare lagt upp. Jag brukar säga att den som är ute efter en funktion där förplanering hemma på datorn är viktig och möjligheten att tanka ner många olika tur förslag som andra skapat ska skaffa en Garmin (helt enkelt för att det finns mest data runt deras filer. De har funnits längst på marknaden). Den som däremot använder GPS:en mest för att ha koll på den aktuella turen vill ha kontroll på var du just nu befinner dig, lägga upp snabba turer direkt i GPS:en (typ kortaste rutten mellan två platser) väljer att köra TomTom. Personligen tillhör jag den sistnämnda kategorin och har därför gjort mitt val TomTom. Ytterligare en anledningen är att jag tycker att TomToms kartor och presentationer och även styrning är lättare och tydligare än Garmin + att det för mig blev ett par tre tusenlappar billigare :) // Hans

Tengaipetrus
2006-10-27, 07:11
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. .

Undertecknad kan intyga att så verkligen är fallet! Har aldrig varit med om hans make!
Petrus

Bellman
2006-11-03, 17:34
Citerar Resmark på BMW:s hemsida angående Tomtom Rider.

"Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som inte bryr sig så mycket om vilken väg navigatorn väljer och vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna."

Betyder det att den programvaran eller har den en kass programvara för ändamålet?

Tacksam för svar utan OT.

Det blir ju fler och fler med TTR så att byta rutter med varandra kommer nog att öka markant. Forumet här på SMC är ju ett utsökt sätt att kunna dela med sig av sköna hojrutter.

Har ingen erfarenhet av att planera rutter med Garmin. Har dock gjort rutter med TTR och det har fungerat fint dvs de rutter jag gjort rätt ;). Det är som med allt annat - SISU (dvs Skit In Skit Ut).

Du kan lägga upp en rutt med samma exakthet som GPS sateliterna ger dig dvs på några meter när. Det gäller att sätta ruttpunkterna så att rutten läggs längs de vägar du vill köra. Ger du för glesa punkter så det möjliggörs val mellan punkterna av TTR:en så självklart - då väljer den vägen mellan punkterna i enlighet med dina anvisningar.

Du kan lägga upp MYCKET detlajerad rutt längs underbara små vägar men gör du fel (bör väl vara samma förhållande OAVSETT märke) så blir det tokigt. Samma sak om deu med hjälp av kartan kör vänster i stället för höger :o

Just trackingen skulle vara bra att ha. Har dock kört sköna turer och har enkelt kunnat återskapat dem i kartbilden och lägga in dem som en tur.

Hälsn
Bellman

rover75
2007-01-01, 15:47
Hejsan

Tänkte bara informera om bästa pris på Tom Tom Rider just nu

Kolla här:
http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&cat=68&subcat=70&id=425&artID=1125

Inge K.
2007-02-04, 14:26
Sitat:

[
QUOTE=Sad Glad;2040]Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Det eksisterer et program som heter Tripmaster for dette formål.
Dette kan lastes ned fritt.

http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk

Se forøvrig et norsk Tomtom forum, mye nyttige tips om dette program.

http://tomtom.nystul.no/forum/viewforum.php?f=30

Mvh. Inge K.

Inge K.
2007-02-04, 15:06
Hei!

Jeg ser det er flere i forumet som har spørsmål om muligheter for
ruteplanlegging på PC.

For dette formål finnes det et program som heter Tyre, som benyttes
som link mellom Google earth og Tomtom home.

Fungerer ikke så bra på småveier pga. vekslende kvalitet på satelitt
bildene, men gir en meget god oversikt.

http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Mvh. Inge K.

Torpar´n
2007-02-04, 19:50
Hejsan

Tänkte bara informera om bästa pris på Tom Tom Rider just nu

Kolla här:
http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&cat=68&subcat=70&id=425&artID=1125

Tänkte bara meddela att teknikmagasinet.se har TTR till ett pris av 3999 Skr.

zynthaxx
2007-02-05, 07:55

Att köra vilse har inte jag heller något emot - en del av mina bästa mc-dagar har tillbringats vilse på helt underbara vägar - men jag har varit med om att faktiskt ha svårt att hitta tillbaka, och radioskugga för mobiltelefon i kombination med utsikten att tillbringa en kall natt i skogen, medan det blir mörkare och mörkare runt en, och därmed svårare och svårare att se var man kört tidigare, gör faktiskt att man får lust på GPS. :D

steFAN
2007-02-05, 13:40
http://www.pcworld.com/article/id,128687-pg,1/article.html......

Bellman
2007-03-07, 07:53
Tack för tipset. Har laddat ned det. Lite oklar instruktion men fick principen klart för mig och då gick det bra. Verkar lovande och skall testa det idag i bilen. Är t.o.m på svenska! Skall skriva om manualen så att installationen går enklare. Återkommer med det dokumentet.

Har även funktioner att skapa fil som läggs in i Google Earth.

Det verkar som om TTR stora brist är åtgärdad. Här är länken till programmet.

Häslningar
Bellman :)

Sitat:

[

Det eksisterer et program som heter Tripmaster for dette formål.
Dette kan lastes ned fritt.

Se forøvrig et norsk Tomtom forum, mye nyttige tips om dette program.

http://tomtom.nystul.no/forum/viewforum.php?f=30

Mvh. Inge K.

Transalp
2007-03-07, 21:22
Hej Bellman
Det här programet tripmaster kan man ha det ihop med navigerinsprogramet
Som redan finns i TTR eller måste man byta program?
Jag är inte så bra på datorer.

Mvh Kenneth

Inge K.
2007-03-07, 22:23
Hej Bellman
Det här programet tripmaster kan man ha det ihop med navigerinsprogramet
Som redan finns i TTR eller måste man byta program?
Jag är inte så bra på datorer.

Mvh Kenneth

Hei!

Spørsmålet var rettet til Bellman, men jeg tar meg den frihet å svare.

Tripmaster innstalleres i tillegg til den eksistende softwaren i TTR.
Det kan velges om du vill ha det framme på skjermen, eller programmet kan
kjøre i bakgrunnen.

Mvh. Inge K.

Transalp
2007-03-08, 19:38
Tack för ditt svar Inge.
Då är det bara att hitta någon som klarar av datorn.

Mvh
Kenneth

Janne S
2007-03-22, 20:22
Hej,

På nätet finns det en enkel gratisprogramvara vid namn Tyre att ladda hem för planering av rutter direkt i PC'n, programmet arbetar tillsammans med Google Earth och fungerar helt perfekt. När du lagt ut dina punkter (Waypoint) i Googles Earth så kopierar du bara över dom till Tyre och planerar i vilken ordning du vill passera dom, och skickar sedan över dom till TTR (kräver TomTomHome som du laddar ned fritt på tomtom.com). Suveränt, du kan planera in minsta väg som du hittar i Googles E.

Programvaran hittar du här:
http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Hjälp finner du här:
http://www.janboersma.nl/gett/help/

Kör smart !

Janne S

Transalp
2007-03-29, 18:25
Hej
Finns det något program till TTR så att man kan lägga in GPS-koordinater
så att den planerar vägen efter dom.

Mvh
Kenneth

Inge K.
2007-03-29, 22:58
Hej
Finns det något program till TTR så att man kan lägga in GPS-koordinater
så att den planerar vägen efter dom.

Mvh
Kenneth

Hei!

Muligheten finnes allerede i TTR, hvis du ikke har den så trenger du å oppdatere din software via TTHome.
Jeg har versjon 6.520, denne infoen finner du under statusoppsummering
(trykk på indikatoren for satelittmottak, nederst i høyre hjørne).
Versjonen jeg har er heller ikke den av nyeste dato, men jeg hadde heller ikke
muligheten til å benytte koordinater før jeg oppdaterte til denne.

Mvh Inge K.

Transalp
2007-03-30, 18:47
Hej Inge
Tack för hjälpen
Jag har uppdaterat min TTR till ver 6.520 + jag har lyckats installera tripmaster själv.

Mvh
Kenneth

Lone Wolf
2007-04-09, 13:31
Har en TTR men när jag ska koppla upp den mot datorn så händer inget...nada...inte ett skvatt.
Använder en vanlig usb-sladd. Någon mer som haft detta problem? :confused:

Inge K.
2007-04-09, 17:52
Har en TTR men när jag ska koppla upp den mot datorn så händer inget...nada...inte ett skvatt.
Använder en vanlig usb-sladd. Någon mer som haft detta problem? :confused:

Hei!

Hvis det har fungert uten problemer tidligere, ville jeg først og fremst
forsøkt en resett av Rider`n.
Du må som regel også passe på å benytte den samme usb-porten som
har vært benyttet ved tidligere tilkoblinger, hvis en annen port benyttes
kan det hende at Rider`n ikke igjenkjennes.

Mvh Inge K.

Boxerknutte
2007-04-13, 22:09
Hej!

Min Raider startar om ibland. Kan det ha med Tripmaster att göra. Det är när jag använder Tripmaster som jag har upplevt att den startar om.

Robert

fredrikh
2007-05-01, 21:34
Hej!
Jag har exakt! samma problem som du har, jag har fått tillbaka min rider för andra gången nu från service, men det är fortfarande samma problem.
Hur gick det för dig? Fungerar den som den ska nu eller?
/MVH Fredrik

Hej Bellman!
Kul att se att du precis som jag kan leta dig ut på okända vägar med hjälp av din Rider. På GPS:en har jag hittat små roliga vägar som jag inte hade en aning om att de fanns! Att man dessutom kan ladda ner rutter med roliga MC-vägar skapade av andra motorcyklister är oxå ett kul plus. Nåväl, över till mitt riktiga ämne.
Jag köpte min Rider i våras på Hoj-X. Allt var frid och fröjd så långt och jag skaffade Europakartan för sommarens semseter på kontinenten. Väl nere i Tyskland började Ridern stänga av sig själv från och till. Detta resulterade i att den låste sig vid ett flertal tillfällen. För att lösa detta tvingades jag göra en "soft reset" vid varje sådant tillfälle. Jag konstaterade senare att min Rider glappade och hade dålig kontakt mot docknings-skon. Min teori är att detta glappande mot laddningen sätter Ridern ur spel. Jag konstaterade även att de fyra konsaktstiften på baksidan bara haft kontakt med Riderns kontakter längst ner, vilket oxå troligtvist resulterat i dålig konakt. Se bifogad bild.

Väl hemma kontaktade jag TomTom:s support som genast bytte ut min dockningssko. Allt väl tänkte jag.
Tyvärr upprepade sig problemet på vägen ner till Ronneby och SMC:s årsmöte efter bara 30 mil!:mad: Nu är Ridern hos TomTom i Holland på rep/utbyte igen.
Jag vet inte om min terori stämmer, men jag anser att Riderns smidiga snabbfäste är boven i dramat. Med ett mera solidt fäste tror jag inte att dessa problem hade uppståt. Jag väntar nu med spänning på att få hem Ridern och hinna funktionstesta den innan snön lägger sig.
Jag vill understryka att jag förutom detta bekymmer är utomordentligt nöjd med min TomTom Rider!
Är det någon fler som har liknade upplevelser?

Harri
2007-10-11, 00:03
Här har ni en till med glappig hållare. Det började redan efter ett par veckor, Ridern resettade sig själv, hängde sig ett par gånger för att sedan dö helt. Felet som många andra också råkat ut för är glapp i den usla hållaren. Nu har den spruckit också. Jag tog kontakt med Tomtom och dom lovade att skicka en ny hållare inom 5-10 arbetsdagar. När det inte hänt nåt efter en månad tog jag kontakt med dom igen och dom svarade :

Bäste kund,

Tack för att ni kontaktade oss.

Vår nya hållare blev klar igår och började skeppas idag men då det är mycket kunder som väntat på denna hållare och vi är därför tvungna att lämpa ett kösystem, jag har tittat närmre på ert ärende och det ser bara ut att vara i ordning denna produkten kommer förhoppningsvis skeppas till er under veckan.

Med vänliga hälsningar

Tom Tom Support Team

Nu har det gått ytterligare en månad och ingen hållare... Servicen suger fett!! Skulle nog ha köpt en Garmin istället :(

Mårdis
2007-10-11, 08:14
Hej!
Jag har exakt! samma problem som du har, jag har fått tillbaka min rider för andra gången nu från service, men det är fortfarande samma problem.
Hur gick det för dig? Fungerar den som den ska nu eller?
/MVH Fredrik

Hej Fredrikh!

JAg vet inte rktigt vad jag ska säga. Ja, problemen har fortsatt. I sommras gav mitt batteri upp, och slutade att ta emot laddning. Det spelade ingen roll hur eller när jag laddade TTR:en, den var alltid tom.
Sände in den till TomTom i Holland igen, som lovade att jag skulle ha den tillbaka på 10 arbetsdagar, dvs två veckor. När jag fortfarande inte fått tillbaka den på en månad ringde jag. En lång rad samtal till supportenresulterade i att jag fick en ny TTR-enhet av gennration 1. Jag utlovades oxå ett nytt fäste till MC:n, då man upptäckt och erkänt att det är det klena fästen som är boven i dramat med 99% av alla fel som drabbar TTR.
Talade med supporten så sent som i går, ochhar fortfarande inte fått mitt nya fäste. De vet fortfarande inte när det ska vara klart, men komentaren "vilken dag som helst" duggade tätt under vårt samtal :(
Jag har försökt få dem att byta ut min TTR1 mot en TTR2 för att bli av med problem med både Ridern och fästet. Detta är man dock inte villig att göra.
Nu återstår bara att vänta på mitt nya fäste för att se om det funkar.
Jag vill ännu en gång poängtera att när min Rider väl fungerar som den ska är jag väldigt nöjd med den.

johnny_samuelsson@msn.com
2007-10-11, 08:51
Jag har skaffat tomtom till min mobiltelefon P990i och kopplar den till Cardo Scale Rider Bluetooth Headset. Det visade sig att det fungerar dåligt då mobilen sänder ljudet via ett format som Headsetet inte hanterar. Så jag får andvända "trådHandsfri". Och Cardo Scale Rider Bluetooth Headset är inte kapabel att ljuda i stereo även fast det finns två högtalare. Denna egenhet framgår mycket dåligt av reklamen. så p990i med Tomtom fungerar mycket bra.
Jag ser i dagsläget ingen vinst med att veta var fartkamerorna finns när jag kör MC, men mycket värdefullt när jag kör bil.

Harri
2007-11-07, 23:12
Nu har jag väntat 3 MÅNADER på hållaren som skulle ta 5-10 arbetsdagar att skicka... Jag klagade efter en månad och fick beskedet "förhoppningsvis nästa vecka". Efter ytterligare en månad klagade jag igen och då fick jag nya kartor gratis som plåster på såret. Nu har det gått ytterligare en månad... Dags att klaga igen....

Harri
2007-11-16, 16:13
Idag, efter drygt 3 månader ringde dom från Tomtom i Holland och erbjöd sig att byta ut min Rider mot en Rider-2!! Man kanske inte ska jubla förrän jag har den i min hand... ;)

Tobinsky
2007-11-25, 22:44
Jag mycket nöjd med min TomTom Rider och instämmer med de andra som rekommenderat gratisprogrammet Tyre.

Tyre gör det mycket smidigt att planera rutter samt att importera kml-filer (skapade via Google Earth eller Google Maps). Jag har precis hjälpt Jan Boersma översätta den svenska språkfilen och är mycket imponerad av programvaran.

För tillfället håller jag på att skapa ett bibliotek med mc-parkeringsplatser via Google Maps. Tanken är att jag senare lägger ut kml filer per stad för nerladdning innehållandes rekommenderade p-platser för smidig import som POIs för TomTom Rider. Hemsidan finns på mcparkering.se (http://www.mcparkering.se).

Kraftfull
2007-11-26, 22:52
Var inne och kollade på mcparkering.se. Skitbra initiativ, läggs in bland mina Mc-länkar per omgående!

Tobinsky
2007-11-27, 18:31
Var inne och kollade på mcparkering.se. Skitbra initiativ, läggs in bland mina Mc-länkar per omgående!

:D Tack så mycket!

PerJohan
2008-02-05, 09:18
Jag har en TTR2 och har märkt att ibland skulle det vara bra om jag kunde zooma ut kartbilden för att få en bättre överblick vad som händer framöver längs vägen. Det går ju att zooma in/ut tillfälligt, men Ridern zoomar ju tillbaka efter ca 10 sek. Jag har letat men inte hittat nåt sätt att permanent ändra "zoomningsgraden",. Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att göra, eller kan man bara zooma in resp ut tillfälligt?

MultiMan
2008-02-08, 11:19
Nån som vet hur man avaktiverar det säkra läget när Ridern sitter i fästet?

Jag har den ofta i bilen och vill slippa stanna för att ändra en rutt el dyl.
Passageraren kan ju göra detta....

Det har med de fyra kontakterna på baksidan at göra, men jag vet inte vilken som är vilken...

Bellman
2008-02-10, 15:20
Prova med att sätta en liten tapebit för de två mittre kontakterna. Då skall laddningen fungera men inte MC-läget dvs det spärrade läget.

Nån som vet hur man avaktiverar det säkra läget när Ridern sitter i fästet?

Jag har den ofta i bilen och vill slippa stanna för att ändra en rutt el dyl.
Passageraren kan ju göra detta....

Det har med de fyra kontakterna på baksidan at göra, men jag vet inte vilken som är vilken...

tabman
2008-02-11, 17:47
Hej Bellman
Synd att de är så många som har "negativa"synpunkter på navigeringsutr.Nog kan det vara intr.att "köra bort sig" ibland. Men målet kan ju vara viktigare!

Kör själv med TT med PDA både med Bil o Mc o det är alldeles utmärkt hjälpmedel dessutom intressant o kul.

Jag blev väldigt intr. då du skriver att du kan lägga upp rutten i datorn o sen överföra den till Ridern är det nå nytt som ligger i prog.varan från TT eller gäller det enbart för Ridern?

Bellman
2008-02-12, 08:32
Hej,
Det är nog bara okunskap som gör att människor är rädda för nya saker. Tryggheten att lägga upp målet i GPS:en och sedan köra som man vill och ändå alltid veta att man kan hitta fram och t.o.m få en tid på ankomsten är rätt läckert! :cool:

Beträffande arbete i datorn fungerar TTR så att den är uppkopplad mot datorn och man gör rutterna direkt i TTR:en. Kanske någon annan vet hur en TT PDA funkar?

Det finns andra program som nämns tidigare i tråden som bl.a. jobbar via Goggle Earth men de har jag inte provat. Funkar säkert utmärkt.

Vi är flera i vår klubb med TTR så det blir nog ett utbyte oss emellan med rutter för trevliga hojutflykter och jag ser fram emot våren och resor runt vårt vackra land.

Har'e
Bellman

Hej Bellman
Synd att de är så många som har "negativa"synpunkter på navigeringsutr.Nog kan det vara intr.att "köra bort sig" ibland. Men målet kan ju vara viktigare!

Kör själv med TT med PDA både med Bil o Mc o det är alldeles utmärkt hjälpmedel dessutom intressant o kul.

Jag blev väldigt intr. då du skriver att du kan lägga upp rutten i datorn o sen överföra den till Ridern är det nå nytt som ligger i prog.varan från TT eller gäller det enbart för Ridern?

Dennis
2008-03-02, 22:04
TTR2 är kraftigt prissänkt hos dustinhome.se
Sist jag kollade låg den på 4995:-
Kampanjpriset är 3395:-

Köpläge nu, kanske?

http://www.dustinhome.se/pd_5010109544.aspx

Larsan52
2008-03-03, 20:28
Jag har varit helnöjd med min TTR. Jag har använt den både i bilen och på hojen.

Den är suverän att använda i 3D läge utan färdplan bara för att få en uppfattning om hus skarp en böj är framför en.

Bluetooth kopplingen till mobilen fungerar också bra.

Tyvärr dog den plötsligt i förrgår. Kan inte få igång den efter 2 år av felfri funktion.

Larsan

Bellman
2008-03-04, 15:07
Prova med att restarta med ett stålgem under luckan. Ett litet hål där och så gör Du ett litet tryck. Har Du tur så...
Bellman:)

Jag har varit helnöjd med min TTR. Jag har använt den både i bilen och på hojen.

Den är suverän att använda i 3D läge utan färdplan bara för att få en uppfattning om hus skarp en böj är framför en.

Bluetooth kopplingen till mobilen fungerar också bra.

Tyvärr dog den plötsligt i förrgår. Kan inte få igång den efter 2 år av felfri funktion.

Larsan

Tummen
2008-03-05, 21:15
Har kikat runt lite i den här tråden och vill ju bara tala om att jag har enbart positivt att säga om TTR 2.jag kör ju grus hoj och har verkligen hittat många ya roliga vägar som jag ej vågat prova utan TTR:en.När har den inställd i kortaste vägen så letar den ju upp allt farbart.Den verkar ju tåla väder och vind.Min har blivit utsatt för det mesta.Blåtanden är det väl lite si och så med,men om det är telefonen eller TTR som tappar kontakten vet jag ej.
Google Maps och Tyre är ju helt suveränt att använda,speciellt när man låter programmet beräkna resvägen mellan varje waypoint samtidigt som man ruttar.
Vi är flera stycken som använder TTR och vi delar med oss av rutterna.Det är ju helt suveränt.:)

Larsan52
2008-03-06, 20:38
Prova med att restarta med ett stålgem under luckan. Ett litet hål där och så gör Du ett litet tryck. Har Du tur så...
Bellman:)
Det funkade inte med att göra reset med ett gem. Eftersom garantin gått ut så började jag skruva isär den för att se om de var något som lossnat inuti.

Plötsligt gick den igång. Bara att skruva ihop igen och hoppas på det bästa.

Inge K.
2008-03-21, 14:01
Hei!

Litt info til de skulle finne det intressant: Nå ser det omsider ut til å være noe
på gang mht. oppgradering til Navcore 7 for oss på to hjul.

Det er jo på tide, nå som V.8 er på trappene til øvrige enheter.

http://www.yournav.com/forum/index.php?showtopic=11702

Mvh. Inge K.

Hans
2008-03-22, 00:35
Vi är flera stycken som använder TTR och vi delar med oss av rutterna.Det är ju helt suveränt.:)

Jag har nu fortsatt mina utforskningar med TomTom och det senaste är att jag börjat lägga upp lite rutter på webben för TomTom. Rutterna är skapade med hjälp av Tyre och Google Maps och finns att hämta på nedanstående adress: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41

Kanske finns det någon som har fler turer att föreslå?

Jag kommer väl att fortsätta lägga ut turer vart efter de produceras, ännu så länge inga grus men det kan det nog bli framöver :)

Ps. ruttplanering med Tyre och Google Maps fungerar hur bra som helst och just Google Maps håller jag högt när det gäller ruttplanering.

Robin
2008-03-31, 19:50
Hej! undrar hur ni som monterat TTR 2:nd edition på mc:n gjort med el anslutningen! är det bara å koppla direkt på batteriet eller via säkring?hur stor säkring då iså fall? hittar inget om det i instruktionanvisngar eller nån annanstans :confused:

Pingo
2008-04-01, 07:00
Hej! undrar hur ni som monterat TTR 2:nd edition på mc:n gjort med el anslutningen! är det bara å koppla direkt på batteriet eller via säkring?hur stor säkring då iså fall? hittar inget om det i instruktionanvisngar eller nån annanstans :confused:

Använd alltid säkring som du installerar så nära batteriet eller lämlig kopplingsplint som möjligt. Säkringens storlek får du prova dig fram till men kanske 2 ampere kan vara något att börja med. Säkringen är mest till för att skydda hojen mot totalt elfel och hojstopp ifall någon ledare blir klämd eller avskavd vilket kan vara tråkigt om du råkar vara långt hemifrån.

Inge K.
2008-04-24, 19:42
Hei!

Litt info til de skulle finne det intressant: Nå ser det omsider ut til å være noe
på gang mht. oppgradering til Navcore 7 for oss på to hjul.

Det er jo på tide, nå som V.8 er på trappene til øvrige enheter.

http://www.yournav.com/forum/index.php?showtopic=11702

Mvh. Inge K.

Da er den nye versjonen sw omsider klar:

http://mytomtom.co.uk/content/n/444/tomtom-TT-RIDER-new-firmware-v7540.html

Mvh. Inge K.

Wroom
2008-04-26, 00:31
Jag började min GPS-karriär på hojen med en Garmin streetpilot 2610, men ville efter ett tag ha ngt med batteri och jag svalde reklamen om Ridern med hull och hår, och köpte mig en TomTom Rider.

Vilket sunk! :mad::mad:

Denna apparat verkade vara konstruerad av skrivbordsjockeys.
Gick inte att själv låsa zoomnivå under körning, den hängde sig titt som tätt och var tvungen att nollställas hela tiden. När man skulle koppla upp sig på datorn så upptäcker man att det inte är ngn fin karta a la Garmin, nej allt ska skötas av den långsamma ridern ÄVEN när man är uppkopplad mot datorn...

Efter några veckors konstant irritation och svärande så lyckades jag sälja Ridern på blocket. Köpte mig därefter en Garmin Zumo 550 och har inte ångrat det en sekund.

Innan man köper en navi, PROVA! Försök få en möjlighet att "provköra" olika modeller och märken så minskar risken för en dumstrut på huvudet.

Det var min erfarenhet iallafall, men smaken är ju olika...

WillyW
2008-05-20, 18:55
Jag började min GPS-karriär på hojen med en Garmin streetpilot 2610, men ville efter ett tag ha ngt med batteri och jag svalde reklamen om Ridern med hull och hår, och köpte mig en TomTom Rider.

Vilket sunk! :mad::mad:

Denna apparat verkade vara konstruerad av skrivbordsjockeys.
Gick inte att själv låsa zoomnivå under körning, den hängde sig titt som tätt och var tvungen att nollställas hela tiden. När man skulle koppla upp sig på datorn så upptäcker man att det inte är ngn fin karta a la Garmin, nej allt ska skötas av den långsamma ridern ÄVEN när man är uppkopplad mot datorn...

Efter några veckors konstant irritation och svärande så lyckades jag sälja Ridern på blocket. Köpte mig därefter en Garmin Zumo 550 och har inte ångrat det en sekund.

Innan man köper en navi, PROVA! Försök få en möjlighet att "provköra" olika modeller och märken så minskar risken för en dumstrut på huvudet.

Det var min erfarenhet iallafall, men smaken är ju olika...

Funderar på TomTom2 men lite tveksam p.g.a. 5 timmars batteri. För vardagskörning är 5 timmar inga problem, men är det egentligen då man behöver en GPS? 2,5 timme enkel (2 för att vara säker) är ju ingenting. När jag sedan läser posten ovan blir jag ännu mera osäker om TomTom2 är det riktiga.

Inge K.
2008-05-20, 23:56
Funderar på TomTom2 men lite tveksam p.g.a. 5 timmars batteri. För vardagskörning är 5 timmar inga problem.

Hei!

Når Rider`n er på mc`en blir den forsynt med spenning fra denne.
Batteridriften brukes kun når benytter den som håndholdt.

Mvh. Inge K.

JoS
2009-06-02, 21:15
Även min hållare till TomTom Rider (version 1) lade av för några veckor sedan. Jag hade läst om Mårdis och andras problem på nätet om det veka fästet men trodde envist att min enhet inte skulle råka ut för samma fel. Det stämde såklart inte...
Efter några timmars sökande på nätet efter en ny hållare så gav jag upp, den är helt enkelt för gammal. TomTom själva har till och med slutat sälja den.

Eftersom den här GPS'en är en riktigt trevlig liten krabat så gav jag ändå inte upp. Har jag en trasig hållare så kan jag lika gärna försöka laga den (eller i alla fall se hur den är uppbyggd inuti :rolleyes:). Skruvarna som håller ihop hållaren är lite speciella så en ”Security”-bitssats inhandlades på Biltema för 60:- och skruvandet började. När jag inte hittade någon kallödning som oftast finnas i saker som skakar kraftigt så skruvade jag ihop hållaren igen. Tro't om du vill men den fungerade! :eek:

Nu har jag använt hållaren i åtskilliga mil och jag har ännu inte sett en enda tendens till glapp. Hur länge den kommer att hålla ihop låter jag vara osagt, men just för stunden är jag förbaskat nöjd. Det behöver inte vara så att alla glappande hållare går att laga, men för 60:- så kan man ju alltid försöka.

Inge K.
2009-06-03, 08:05
Hur länge den kommer att hålla ihop låter jag vara osagt, men just för stunden är jag förbaskat nöjd. Det behöver inte vara så att alla glappande hållare går att laga, men för 60:- så kan man ju alltid försöka.

Hei!

All den tid denne holderen har blitt mindre tilgjengelig på markedet, gjelder
det jo å ta vare på det en har/eier, når det ennå fungerer.
I den forbindelse vil jeg anbefale deg å anskaffe en holder fra det tyske
firmaet Wunderlich.. Kjempegod investering etter min mening.

Noe om mine erfaringer, samt enkelte linker i denne tråden:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=159597

Et bilde av holderen montert, i denne tråden:
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=224&t=6325&sid=e73ec24132b16f6d33977e63b7c18898

Jeg bestillte direkte fra produsenten, det gikk forsåvidt greit, men det tok
en del tid.

Mvh. Inge K.

Bellman
2009-06-03, 09:41
Hei!

All den tid denne holderen har blitt mindre tilgjengelig på markedet, gjelder
det jo å ta vare på det en har/eier, når det ennå fungerer.
I den forbindelse vil jeg anbefale deg å anskaffe en holder fra det tyske
firmaet Wunderlich.. Kjempegod investering etter min mening.

Noe om mine erfaringer, samt enkelte linker i denne tråden:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=159597

Et bilde av holderen montert, i denne tråden:
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=224&t=6325&sid=e73ec24132b16f6d33977e63b7c18898

Jeg bestillte direkte fra produsenten, det gikk forsåvidt greit, men det tok
en del tid.

Mvh. Inge K.

Hade samma problem själv men köpte ett fäste av Touratec. Ungefär samma princip som det Inge hänvisar till. Touratecen är dock rätt dyr ca 1200:- men låsbar vilket kan vara en fördel.

JoS
2009-06-03, 11:17
Vilket fäste du än köper så är det väl ändå TomTom's orginalfäste som används i den? Dvs kontaktdelen?
Om den plattan glappar så spelar det väl ingen roll i vilken hållare den är monterad i. Oavsett hur hårt det nya fästet håller i GPS'en?

Vad jag menar är att det är inte kontaktytorna som glappar mot GPS'en utan det är elektroniken innuti hållaren (under kontaktytorna) som glappar. Så var det iaf för mig.

Inge K.
2009-06-03, 15:41
Vilket fäste du än köper så är det väl ändå TomTom's orginalfäste som används i den? Dvs kontaktdelen?
Om den plattan glappar så spelar det väl ingen roll i vilken hållare den är monterad i. Oavsett hur hårt det nya fästet håller i GPS'en?

Hei igjen!

Det som var et utbredt problem med v.1 holderen var konstruksjonen av
selve huset var for svak i overkant. Dette tillot en ørliten glapp mellom
holderen og selve enhten, etterhvert sørget vibrasjoner for at glappet øker
på sikt p.g.a. mekanisk slitasje på styretapper og kontakter, med dertil
følgende kontaktproblem.

Problemet var også større/kom tidligere ved stående kontra liggende
montering. Dette påvirker også et annet problem, at den bakre halvdelen
av huset hadde en tendens til å sprekke rundt skruehullene p.g.a.
belastningen. Husker også at en hel serie kom med disse sprekkene, og
dette var forårsaket av at skruene var trukket for hardt til fra leverandør.
Dette kan jo være greit å ha i minne i.o.m. at du har demontert disse
skruene, da kvaliteten på plasten ikke ser ut til være den mest egnede.

Ved montering av en av de tidligere nevnte holderne motvirker du begge
disse problem, holderen og selve enheten blir presset bedre i sammen
slik at ingen glapp oppstår mellom dem.

Dette (og foregående) var jo ment som et tips, så lenge du har en holder
uten kontaktproblemer og den har blitt lite tilgjengelig i markedet.
Sannsynligheten er rimelig stor for at kontaktproblemene vil dukke opp
igjen. Men det er jo mange parametere som spiller inn og bestemmer
hvor lang tid det vil ta.

Mvh. Inge K.

Larsan52
2009-06-04, 21:23
Har tillverkat ett eget fäste till min Honda ST1300A. Böjt och borrat i en rosfri 3 mm plåt. Det fanns två passande skruvar mitt i mellan styret. Fick justera vinkeln ett par gånger för att minska reflexer.

1954

JoS
2009-06-04, 22:44
Hei igjen!
<znipp>
Ved montering av en av de tidligere nevnte holderne motvirker du begge
disse problem, holderen og selve enheten blir presset bedre i sammen
slik at ingen glapp oppstår mellom dem.

Dette (og foregående) var jo ment som et tips, så lenge du har en holder
uten kontaktproblemer og den har blitt lite tilgjengelig i markedet.
Sannsynligheten er rimelig stor for at kontaktproblemene vil dukke opp
igjen. Men det er jo mange parametere som spiller inn og bestemmer
hvor lang tid det vil ta.

Mvh. Inge K.
Det har du aldeles rätt i. Det är nog dags att hitta ett bättre fäste att placera mitt orginalfäste i innan felet dyker upp igen. Det går ju inte att laga samma fel i evighet.

Kraftfull
2009-06-07, 13:06
Mitt fäste lade av för en tid sedan (gick ej att ladda i fästet). Tydligen svårt att få tag på fästet från Tomtom, men jag hittade ett nytt på www.buybits.com

Smedis
2009-06-07, 13:20
Mitt fäste lade av för en tid sedan (gick ej att ladda i fästet). Tydligen svårt att få tag på fästet från Tomtom, men jag hittade ett nytt på www.buybits.com

Beställde ett nytt, från TomTom, för två månader sen utan problem...

Kraftfull
2009-06-07, 13:51
Beställde ett nytt, från TomTom, för två månader sen utan problem...
För Rider v2 hittade jag fäste direkt på Tomtoms hemsida. Nu har jag dock en v1 och på Tomtoms hemsida finns inte det fästet längre, tyvärr. På andra forum + tidigare i denna tråden påtalas problemen att hitta hållaren till v1. Därav länktipset...

Edit: Jag borde skrivit i första inlägget att det gällde TTR v1

Koljo
2009-06-15, 22:46

Titta in på denna länk:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Under punkten #3...

Ha det så gott!!

:p

Larsan52
2009-06-17, 09:52

Vad jag menar är att det är inte kontaktytorna som glappar mot GPS'en utan det är elektroniken innuti hållaren (under kontaktytorna) som glappar. Så var det iaf för mig.

Det första fästet som levererades med min Rider 1 var inte riktigt ihopskruvat utan glipade en aning vilket gjorde att stiften inte fick bra kontakt med enheten. Tog ett tag innan jag fick ett nytt från TomTom men nu har det fungerat i flera år i ur och skur. Övervägde att dra till skruvarna själv men eftersom garantin fortfarande gällde så blev det reklamation via TomToms hemsida.