handdator

Visa fullständig version : Inte nu igen

badpitt
2011-01-26, 07:55
Läste senaste numret av MC-folket, självklart var det off-roadtestet jag läste först.
Så ser jag i + och - spalterna så står det - för hög sadelhöjd??

Jag är själv 195 cm lång och tycker att min Adventure 990 R (990 R är 5 cm högre än testhojen) är helt underbar, äntligen en hoj i min storlek!

Av någon anledning är det alltid synd att någon är för kort, omvänt är det aldrig så. Själv har jag problem med att flyga (där finns det platser med större benutrymmen för en extra kostnad) åka buss (rena pinan).
Jag har testat många MC som är på tok för små.
Hur skulle det se ut om jag hade varit journalist och skrivit - på att de är för små?

Nee lite rättvisa tack!

Justerbar sadelhöjd skall självklart få + tycker jag.

Chriz
2011-01-26, 08:18
Testar journalister sporthojar brukar det heta att förarmiljön är för trång, så det är nog så att de letar efter saker att gnälla på :-)

HåkanP
2011-01-26, 08:41
Kan inget annat än att hålla med. Journalisterna får väl lära sig att välja hoj efter sin kroppsbyggnad:rolleyes:

Sadelhöjden kan ju vara bra att ange, men kan aldrig vara ett problem. I alla fall inte så länge det finns alternativ inom segmentet. Själv är jag bara 178 men gillar man grus så vill man också komma upp i höjd, oavsett längd. Också en faktor att beakta.:)

LC4ever
2011-01-28, 09:03
Är själv 195cm och kör en KTM 990 Adv. och tycker absolut inte att den är hög :D

Kan bara hålla med, provkörde en Triumph 675 Dytona för ett år sedan, kom ett par km sedan fick jag stanna och byta hoj med frugan. Otrolig kramp i benen.
Skulle jag då recenserat denna hoj så skulle den fått avdrag för att den var för liten.

Nä skippa betyg/kommentarer ang storlek i testerna.

I övrigt ett mycket bra test, även om inte "rätt mc vann" :p

Agile
2011-01-28, 09:58
Känns det inte som att detta är något för tillverkarna att börja dra nytta av för att differensiera sig?

Jag är knappt 180, och älskade ovan nämnde 675 Daytona. Jag gillade de gamla gixxrarna som var rätt små. Nya BMW S100RR däremot kom jag inte alls överens med, och har efteråt reflekterat över att de flesta som har den är relativt långa.

Offroadhojar blir ofta höga vilket ställer till det för pygméer. Där finns iofs andra behov av den höjden vilket gör att jag hellre skulle hänga i knävecket än sabba köregenskaperna.

Men är det verkligen omöjligt att designa en hoj, där man i produktionsledet kan justera ergonomin några cm på de faktorer som avgör mest (Styre, fotpinnar & sadel)? Tänk vilken marknad de skulle öppna när man kan köpa mer med vilja och hjärta utan att som jag behöva dislike BMW för att den var "fel" trots att det är en grym hoj!

OH-
2011-01-28, 11:13
.................
Men är det verkligen omöjligt att designa en hoj, där man i produktionsledet kan justera ergonomin några cm på de faktorer som avgör mest (Styre, fotpinnar & sadel)? Tänk vilken marknad de skulle öppna när man kan köpa mer med vilja och hjärta utan att som jag behöva dislike BMW för att den var "fel" trots att det är en grym hoj!

Styre var inget problem i forntiden när alla hojar hade samma fäste och inte en massa specialhål, gängor osv i styret. Man köpte hojen och sen köpte man rätt styre. För vissa hojtyper är det tack och lov fortfarande så.
Fotpinnar kan jag förstå att det blir lite meckigt (läs dyrt) att göra omställbara. Kanske mest behov på "ligge-bike" ?
Sadel finns redan omställbar och förhoppningsvis hakar fler märken på. På vissa hojar går det ju inte (dom är helt enkelt sänkta så långt det går med vald motor och markfrigång).

Sen skulle jag upskatta om fler hojar hade inställbar längd på bakfjädringen (inte detsamma som fjäderförspänning). Då kunde man vid behov offra några cm markfrigång för att få en mer hanterbar hoj vid stillastående/krångelkörning. Framänden brukar ju gå att sänka genom att släppa upp gaffelbenen.

Agile
2011-01-28, 11:17
Sen skulle jag upskatta om fler hojar hade inställbar längd på bakfjädringen (inte detsamma som fjäderförspänning). Då kunde man vid behov offra några cm markfrigång för att få en mer hanterbar hoj vid stillastående/krångelkörning. Framänden brukar ju gå att sänka genom att släppa upp gaffelbenen.

Hmm.. Nu inser ju jag också att du har rätt. Tillhö ju skaran som är skuren ur "modellen" ;), så jag lider ju inte så mkt av det här.

Men vad fan gnäller folk om då? Att hojarna inte är fabriksinställda efter just deras mått?

Avarage
2011-01-28, 11:38
Nya BMW S100RR däremot kom jag inte alls överens med, och har efteråt reflekterat över att de flesta som har den är relativt långa.

Till att börja med så hålle rjag med Er alla ang. kritiken om sadelhöjd. Det är i allra högsta grad individuellt. Justerbar sadelhöjd är det överlägset bästa lösningen (anser jag) och det finns några få tillverkare som har det på majoriteten av deras modeller (dock inte alla) ex. BMW.

Sedan en högst personlig reflektion ang. S1000RR som jag själv finner vara en fantastisk sporthoj och som, först efter lite modifieringar vad gäller höjd på fotpinnar, passar min korta lekamen (173cm) rätt bra. Avståndet sadel - styre var bra redan från början. Avståndet fotpinnar - tank var dock på tok för långt varför fotpinnarna har höjts drygt 25mm och också flyttats fram och då är det fortfarande på gränsen till att jag når upp med knä/lår på tankens sidor. Hade med andra ord kunnat höja fotpinnarna ännu mer, om det hade gått!

// Niklas

OH-
2011-01-28, 12:56
........................
Men vad fan gnäller folk om då? Att hojarna inte är fabriksinställda efter just deras mått?

Och journalisterna gnäller ibland för att dom har för bråttom för att göra en endaste liten anpassning. Klagar t ex på fjädrar/dämpare men erkänner i samma andetag att det skulle nog kunna bli bättre om man ändrade inställningar. Men hallå - fabriken ställer grejerna för "lagom" användning och t ex 75 kg förarvikt och här kommer en journalist på 120 kg och kör hopp på crossbana medan näste "objektive" stjärna på 60 kg försöker köra asfalt med knäskrap med samma inställningar?

Den här tråden fick mig att räkna efter - min BMW är 4:e hojen på raken som jag köpt styrhöjare till.

badpitt
2011-01-28, 13:23

Jag gnäller inte på hojarnas storlek, jag gnäller på att journalisterna sätter minuspoäng för att en hoj är för hög för personen i fråga.
Jag är rädd för att om alla journalister i hela Mc-världen alltid satte minus för hög sadelhöjd skulle det på sikt göra de höga hojarna lägre.
Det är väl bara bra att det finns olika storlekar på hojar.

Nu går jag ut på hal is (och sticker ut hakan) men är inte de flesta (inte alla) som kör sporthoj ganska korta? Typ en bit under (runt 170 cm) medellängd?
En naturlig anpassning till hojtypen?

Svampe
2011-01-28, 13:46
Nu går jag ut på hal is (och sticker ut hakan) men är inte de flesta (inte alla) som kör sporthoj ganska korta? Typ en bit under (runt 170 cm) medellängd?
En naturlig anpassning till hojtypen?

Nej. sporthojsförare är precis som alla andra mellan 150 och 210.

Det är som att säga att alla offroadförare är över 190, eller att customförare är överviktiga. Vad ska vi kategorisera touringförare som? Skäggiga?

Agile
2011-01-28, 14:20
...att customförare är överviktiga.

:D:D:D :p

druid
2011-01-28, 16:09
Vad ska vi kategorisera touringförare som? Skäggiga?
:D:D:D:D
Eller att Ducatister bara får skruva fast lösa bultar...

(Kommer osökt att tänka på Pedrosa som behöver stege för att ta sig upp på sin hoj.)

OH-
2011-01-28, 16:22
Nej. sporthojsförare är precis som alla andra mellan 150 och 210.

Det är som att säga att alla offroadförare är över 190, eller att customförare är överviktiga. Vad ska vi kategorisera touringförare som? Skäggiga?

Hmm......... OK, 198 cm och mustach. Då kör jag väl BMW F800GS (kolla till vänster för att se rätt svar) :D

phastas
2011-01-28, 18:44
Men, alla vet ju hojar blir både okörbara och farliga om man inte får ner hela fotsulan på bägge sidor!!1!

Nej, sluta och gnäll på sadelhöjden i tester. Så länge benen räcker ner till fotpinnarna så går det ju att köra hojen. Kan Annie Seel köra tvärs igenom både Afrika och Sydamerika på en hoj som har sadeln i höjd med armhålan så kan nog en journalist leva med att bara få ner några tår i backen.

Och är det så att man är så dålig på att köra hoj att det inte funkar med att inte nå ned med fötterna, då kanske man ska se över sitt hobbyval eller leva med en LS 650 Savage resten av sitt liv.

swischmc
2011-01-28, 21:43
Jag måste börja med att hålla med TS angående artikeln. Reagerade också på att sadelhöjden var kritiserad, oavsett om det var positivt eller negativt.

Som väldigt kortbent har jag det motsatta problemet. Men lösningen är ju inte att alla tillverkare börjar göra jättelåga hojar! Det är att alla tillverkare gör hojar med variabla sadelhöjder, styren och fotpinnar!

Det handlar dessutom inte bara om sadelhöjden. Sadelbredden är minst lika viktig. Jag når ned med tåspetsarna från 78,5 cm Honda cbf 1000, men med halva fotsulorna på 78,5 cm Yamaha xj6. Jag har också insett att vissa hojar kommer jag aldrig att kunna köra, just pga att jag inte når ner. Guldvinge går bort, inte kan man hänga i knävecket på en sådan hoj. ;) Liksom många andra stora touringhojar.

Själv vågar jag inte ge mig på cross/enduro heller, just för att när man är nybörjare är ett stadigt fotstöd i marken en rejäl självförtroendehöjare. Kanske kan jag köra dessa hojar när jag är lika duktigt som Annie Seel. Fast folk måste inse att hon är exceptionell! Och bör inte jämföras med "vanliga" hojåkare... Det finns ju en anledning till att det inte är så många tjejer som kör cross/enduro...

phastas
2011-01-28, 23:25
Swish, om du tycker det verkar kul med Enduro/Cross, så ska du prova på det med en gång. Hojen är bara hög i depån.
Min sambo, heeeeelt grön på hoj, kör en fullhöjds enduro utan problem. I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)

jan-olovj
2011-01-29, 09:22
I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)

Du har säkert rätt i det du säger ,men hur skall jag göra om frugan skall åka med?

swischmc
2011-01-29, 10:25
Swish, om du tycker det verkar kul med Enduro/Cross, så ska du prova på det med en gång. Hojen är bara hög i depån.
Min sambo, heeeeelt grön på hoj, kör en fullhöjds enduro utan problem. I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen. Sen ramlar hon runt i skogen och har kul ;)

Jo, det låter ju hur kul som helst, men jag vågar inte riktigt... Det är något med självförtroende och fotsula/tåspets som hänger ihop. :( Men jag ska, kanske nästa vinter - för pröva ska jag! :)

Moddan
2011-01-29, 10:30
Jag måste börja med att hålla med TS angående artikeln. Reagerade också på att sadelhöjden var kritiserad, oavsett om det var positivt eller negativt.

Som väldigt kortbent har jag det motsatta problemet. Men lösningen är ju inte att alla tillverkare börjar göra jättelåga hojar! Det är att alla tillverkare gör hojar med variabla sadelhöjder, styren och fotpinnar!

Det handlar dessutom inte bara om sadelhöjden. Sadelbredden är minst lika viktig. Jag når ned med tåspetsarna från 78,5 cm Honda cbf 1000, men med halva fotsulorna på 78,5 cm Yamaha xj6. Jag har också insett att vissa hojar kommer jag aldrig att kunna köra, just pga att jag inte når ner. Guldvinge går bort, inte kan man hänga i knävecket på en sådan hoj. ;) Liksom många andra stora touringhojar.

Själv vågar jag inte ge mig på cross/enduro heller, just för att när man är nybörjare är ett stadigt fotstöd i marken en rejäl självförtroendehöjare. Kanske kan jag köra dessa hojar när jag är lika duktigt som Annie Seel. Fast folk måste inse att hon är exceptionell! Och bör inte jämföras med "vanliga" hojåkare... Det finns ju en anledning till att det inte är så många tjejer som kör cross/enduro...

Hej ! Reagerade lite på när du säger att Guldvingen går bort.Jag är 173 cm och har en GL 1800 och jag får ner BÅDA fötterna helt i marken.Då Måste du vara väldigt kort,och då kan det ju bli problem att kanske välja den hoj man gärna vill ha.Hade en Pan european förut och det var lite jobbigt om man behövde backa lite med tanten på då jag inte fick ner hela foten.

phastas
2011-01-29, 12:51
Jo, det låter ju hur kul som helst, men jag vågar inte riktigt... Det är något med självförtroende och fotsula/tåspets som hänger ihop. :( Men jag ska, kanske nästa vinter - för pröva ska jag! :)

Nee, du ska inte vänta så länge. Du känner säkert någon som håller på i leran och leker, bara att fråga på en gång om du får pröva direkt i vår.
Du kommer att ramla, det kommer vara så jobbigt att du vill kräkas, du kommer ha grym träningsvärk, det är smutsigt och lerigt. Men du kommer ha roligt, och bli en säkrare förare i trafiken.

Enda andledningen att det inte finns så många tjejer i enduro/cross, är inte för att det är svårt. Det är för att dom tror det är svårt.

phastas
2011-01-29, 12:55
Du har säkert rätt i det du säger ,men hur skall jag göra om frugan skall åka med?

I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, upp med frugan bak, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen.

...så det är nog det minsta problemet om du ska ut och åka endurospår med frugan bakpå.

Agile
2011-01-29, 13:08
Enda andledningen att det inte finns så många tjejer i enduro/cross, är inte för att det är svårt. Det är för att dom tror det är svårt.

Håller (inte) med.

Med sambo med nytaget kort har jag sett den där mentala resan för att övervinna rädslor och självförtroende på nära håll nyligen.

Att säga att det inte är svårt är fel, för det är det ju. Det stora problemet med tjejer är att de tror att det inte är ok att ramla lite. Att världen välter om de måste be någon om hjälp, eller gud förbude om någon ser dem när de misslyckas med något.

Skillnaden på killar är att vi tråcklat åtskilliga timmar på någons baksida, en parkering eller så. Tjejer tycker att det är "jobbigt" att öva, och vill ut i gemenskapen direkt. Men de kan inte tänka sig att vara sämre där, utan ska kunna allt på en gång.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till dig som är sugen men räds. Be att få testa nåns hoj, lova att ersätta ev broms-/kopplingsgrepp ;). Och bara gör det! Förstå gångerna är det vingligt och osäkert, men den 100e gången är det lika enkelt som att öppna kylskåpsdörrn.

Jag körde 125a (cross) från att jag var 12 år. Sadeln nådde mig till armhålan och i bästa fall (om marken lutade åt rätt håll) kunde jag hänga knävecket över sadeln. Stod man mitt på bana kunde det bli så att man fick stå bredvid hojen, kasta sig upp och se till att börja rulla precis då så att man fick styrfart i "hoppet".

Jag kunde det när jag var 12, du kan det garanterat. Det gäller bara att våga ramla lite 30 ggr först. Inte värre än att åka skidor förstå gången. Det är ju inte så att man rasar i 100 blås när man ska lära sig att komma iväg.

Och kör gör man inte med fötterna i marken!

jan-olovj
2011-01-29, 13:10
I med 1'an, slänger benet över sadeln, hänger i knävecket, upp med frugan bak, ingen tvekan med koppling och gas så har man styrfart på en gång och då kan man dra sig upp på hojen.

...så det är nog det minsta problemet om du ska ut och åka endurospår med frugan bakpå.

Jag avsåg inte endurohoj utan rent allmänt, det talas så ofta om att höjden på en hoj inte har någon betydelse.

Agile
2011-01-29, 13:31
Jag avsåg inte endurohoj utan rent allmänt, det talas så ofta om att höjden på en hoj inte har någon betydelse.

När jag har förspänningen skruvad för bana så når jag inte ner mer än precis med tåspetsarna på SuperDuken. Skjutsade en del innan tjejen fick eget att hållas med.

Jag såg inga problem med det mer än att man fick förbereda sig lite genom att glida lite över sadeln så att man hade ena foten stadig. Sen fick hon ta sig upp utan att tippa över balansen på "andra sidan". Spelar ju ingen roll egentligen. Så länge hon inte kastar sig upp så man tippar över åt det håll man inte har en fot så är det ju bara att utgå från det läget, eventuellt kanske jag trycker ifrån lite med foten så man rätar upp det där sista precis i startögonblicket så man inte vinglar så mkt första metern.

OM man nu skulle vingla lite första metern, vad gör det då?

Mimmi
2011-01-29, 14:38
Hej!

Det jag tycker är märkligt är att körställningen på de allra flesta mc är så fixerad. Även mycket dyra lyxiga maskiner har få, om ens några inställningsmöjligheter. Såväl fotpinnar, dyna samt styre borde vara försedda med justeringsmöjligheter.

Om man tänker på bilar, hur många skulle acceptera en bil somdet inte gick att justera körställningen på? Tänk om den var fixerad efter en "normalperson" och dennes preferenser?

För min del har jag inget behov av att kunna nå ner med båda fötterna till marken, fötterna skall vara på fotpinnarna. Når jag ner med ena framfoten är det bra.
Däremot tycker jag inte om höga mc av den anledningen att jag har svårt att komma på. Jag är tyvärr inte så smidig och mjuk i kroppen som önskvärt vore.

BMW 1150 GS som jag hade innan var för hög att komma på tyckte jag. För att jag skulle sitta bra hade jag dynan i högsta läget, men då var den jobbig att äntra.

Moddan
2011-01-29, 15:28
Hej!

Det jag tycker är märkligt är att körställningen på de allra flesta mc är så fixerad. Även mycket dyra lyxiga maskiner har få, om ens några inställningsmöjligheter. Såväl fotpinnar, dyna samt styre borde vara försedda med justeringsmöjligheter.

Om man tänker på bilar, hur många skulle acceptera en bil somdet inte gick att justera körställningen på? Tänk om den var fixerad efter en "normalperson" och dennes preferenser?

För min del har jag inget behov av att kunna nå ner med båda fötterna till marken, fötterna skall vara på fotpinnarna. Når jag ner med ena framfoten är det bra.
Däremot tycker jag inte om höga mc av den anledningen att jag har svårt att komma på. Jag är tyvärr inte så smidig och mjuk i kroppen som önskvärt vore.

BMW 1150 GS som jag hade innan var för hög att komma på tyckte jag. För att jag skulle sitta bra hade jag dynan i högsta läget, men då var den jobbig att äntra.

Det är inga problem att stiga på hojen om man ställer sig på fotpinnen och sedan lägger över andra benet,då kvittar det hur hög hojen är.Mc:n står garanterat kvar och ramlar inte.Man kan to m försöka tippa den med vilje och då märker man hur stadigt den står.(Ett litet tips bara)

Agile
2011-01-29, 15:31
Det är inga problem att stiga på hojen om man ställer sig på fotpinnen och sedan lägger över andra benet,då kvittar det hur hög hojen är.Mc:n står garanterat kvar och ramlar inte.Man kan to m försöka tippa den med vilje och då märker man hur stadigt den står.(Ett litet tips bara)

Eftersom ämnet nu (i praktiken) är höga hojar vs korta ben.. Hur får du upp stödet och kommer iväg när du inte når ner?

Moddan
2011-01-29, 15:40
Eftersom ämnet nu (i praktiken) är höga hojar vs korta ben.. Hur får du upp stödet och kommer iväg när du inte når ner?

Man behöver inte ända ner till marken med foten för att få upp stödet.En hög hoj kan ju även skapa problem när man ska äntra den och då kan detta vara ett litet tips.Är man så pass kort,då ska man nog skaffa en lägre hoj,för vad händer vid ett rödljus tex ? Även om man klarar att köra lär man trilla när man ska stanna.

Agile
2011-01-29, 16:01
Man behöver inte ända ner till marken med foten för att få upp stödet.En hög hoj kan ju även skapa problem när man ska äntra den och då kan detta vara ett litet tips.Är man så pass kort,då ska man nog skaffa en lägre hoj,för vad händer vid ett rödljus tex ? Även om man klarar att köra lär man trilla när man ska stanna.

Som flera beskrivit är lösningen att man "halkar" lite med rumpan över sadeln. Men gör man det når man sannolikt inte stödet. Rödljus etc är inga problem, men då räcker det med att nå ner till marken. Man kan i praktiken hänga med knävecket över sadeln i det läget. Att nå ett stöd är en annan sak.

Och att inte behöva exkludera hojmodeller var ju lite syftet med diskussionen.

Janner
2011-01-30, 08:19
Jag och min kille är båda 1,80 m. Vi har väldigt olika benlängd/överkroppslängd.

I princip har jag bara problem att nå ner på båda sidor när jag provistter något i stil med GS Adventure eller KTM Adventure.
Sicken tur jag har :)

Däremot har jag ett annat problem som har med långa ben att göra. Mina knän ligger ofta så långt fram på tanksidorna att jag inte kan ha ett bra knäslut. Enda möjligheten är att flytta bakåt, men då sitter jag långt ifrån tanken och får sträcka mig onödigt långt. Mina långa ben innebär ju samtidigt att jag har lite kortare överkropp och jag vill därför nästan alltid få bak styret på de cyklar jag kör.

Justerbarhet önskas därför, men också mer utrymme för knäna.

swischmc
2011-01-30, 15:22
Hej ! Reagerade lite på när du säger att Guldvingen går bort.Jag är 173 cm och har en GL 1800 och jag får ner BÅDA fötterna helt i marken.Då Måste du vara väldigt kort,och då kan det ju bli problem att kanske välja den hoj man gärna vill ha.Hade en Pan european förut och det var lite jobbigt om man behövde backa lite med tanten på då jag inte fick ner hela foten.

Jag är 1,64 cm... nästan en dm kortare än du! Jag sätter ner en tåspets på ena sidan av Guldvingen. Känns inte så tryggt när hojen väger 300kg (eller mer?).
Backa en hoj sittandes på den gör jag bara i "medlut", dvs nedför backar. Att backa i motlut är inte ens att tänka på. Bara att hoppa av och baxa.

Till dig som är sugen men räds. Be att få testa nåns hoj, lova att ersätta ev broms-/kopplingsgrepp . Och bara gör det! Förstå gångerna är det vingligt och osäkert, men den 100e gången är det lika enkelt som att öppna kylskåpsdörrn.

Jag körde 125a (cross) från att jag var 12 år. Sadeln nådde mig till armhålan och i bästa fall (om marken lutade åt rätt håll) kunde jag hänga knävecket över sadeln. Stod man mitt på bana kunde det bli så att man fick stå bredvid hojen, kasta sig upp och se till att börja rulla precis då så att man fick styrfart i "hoppet".

Jag kunde det när jag var 12, du kan det garanterat. Det gäller bara att våga ramla lite 30 ggr först. Inte värre än att åka skidor förstå gången. Det är ju inte så att man rasar i 100 blås när man ska lära sig att komma iväg.

Och kör gör man inte med fötterna i marken!

Tack för alla glada tillrop. :) Känner mig nästan redo att leta upp nån kompis med cross...

Ett problem med det ni alla berättar är dock att jag inte är 12 år längre och därmed varken vig, mjuk i kroppen eller tror att jag är odödlig. Jag är också tjej och hur vi är funtade beskrev Hund väldigt talande... ;)

Nåväl, tillbaka till tråden. Jag inser och anser att det är upp till var och en att välja hoj efter vad man klara av att handskas med, med eller utan hjälp. De allra flesta tappar hojen någon gång och behövs hjälp för att resa den igen - be om hjälp. Värre än så är det inte. Däremot är det viktigt att i alla fall nå ned med något på någon sida, tex vid rödljus. Allt detta är helt okej för mig.

Det som stör mig är att det inte finns hojar i olika storlekar. Glidare med smal dyna, låga crossar, lägre 1000-kubikare - och precis tvärt om för de med långa ben. Större möjligheter att bygga om: flytta fotpinnar och styre, höja/sänka sadel osv. Alla ser ju olika ut och även om det finns många modeller att välja mellan verkar de flesta tillverkare prova sina hojar på "80kg 1,80cm man". Hur många passar in i den mallen?

Niklasinorr
2011-01-30, 15:56
Det är problem oavsett om man är lång eller kort just på grund av att körställningen är ganska fixerad. Det börjar ju dyka upp justerbarhet, både Suzuki och KTM har vissa modeller där man kan flytta fotpinnarna lite grann vilket är bra men jag skulle vilja hitta fler hojar där sadelhöjden kan ändras.

Jag vill ju köra sporthoj och sadel till styre passar mig i regel bra men avståndet fotpinne sadel är i regel för kort så jag får ont i knäna. Om det då bara är fotpinnar man kan justera så blir ju markfrigången sämre vilket ju inte är önskvärt.
En höj och sänkbar sadel tror jag hade varit den bästa enskilda lösningen för att fler skulle passa till hojen, kombinerar man detta med justerbara fotpinnar med många hål så vore problemet löst.
För min del så får jag byta till en racekuts med pålimmat liggunderlag som säte. Dels blir det högre i sig och om jag då vill höja mer så är det ju bara att limma på mer liggunderlag.
KTM RC8 har ju hela bakramen höjbar 2,5 cm vilket var kanon och så enkelt, ett par hål till för bakramen kostar ju inga pengar att få dit!

Däremot så funderar jag ofta över varför folk i allmänhet INTE justerar det som är justerbart och enkelt nämligen att sätta broms- och koppling på rätt höjd för händerna?
De flesta hojarna har greppen för högt från fabrik vilket gör att händerna hamnar i en onaturlig vinkel vilket försämrar användadet radikalt. Det första man skall göra är ju att justera till det som går att justera enkelt...

Moddan
2011-01-30, 17:41
Jag är 1,64 cm... nästan en dm kortare än du! Jag sätter ner en tåspets på ena sidan av Guldvingen. Känns inte så tryggt när hojen väger 300kg (eller mer?).
Backa en hoj sittandes på den gör jag bara i "medlut", dvs nedför backar. Att backa i motlut är inte ens att tänka på. Bara att hoppa av och baxa.

Tack för alla glada tillrop. :) Känner mig nästan redo att leta upp nån kompis med cross...

Ett problem med det ni alla berättar är dock att jag inte är 12 år längre och därmed varken vig, mjuk i kroppen eller tror att jag är odödlig. Jag är också tjej och hur vi är funtade beskrev Hund väldigt talande... ;)

Nåväl, tillbaka till tråden. Jag inser och anser att det är upp till var och en att välja hoj efter vad man klara av att handskas med, med eller utan hjälp. De allra flesta tappar hojen någon gång och behövs hjälp för att resa den igen - be om hjälp. Värre än så är det inte. Däremot är det viktigt att i alla fall nå ned med något på någon sida, tex vid rödljus. Allt detta är helt okej för mig.

Det som stör mig är att det inte finns hojar i olika storlekar. Glidare med smal dyna, låga crossar, lägre 1000-kubikare - och precis tvärt om för de med långa ben. Större möjligheter att bygga om: flytta fotpinnar och styre, höja/sänka sadel osv. Alla ser ju olika ut och även om det finns många modeller att välja mellan verkar de flesta tillverkare prova sina hojar på "80kg 1,80cm man". Hur många passar in i den mallen?

Jo,det kan jag förstå att det blir problem när man inte är så lång.En så tung hoj går knappt att backa trots att man når ner med bägge fötterna.Som andra oxå efterlyst borde det vara bra med fler inställningslägen vad gäller höjden.

Maria Nordqvist
2011-02-01, 08:56
Jag är 159,5 cm, når ner på motorcyklar som har en sadelhöjd på 69 cm eller lägre. Det betyder att jag sänkt samtliga motorcyklar jag ägt, även customhojar. Det handlar även om andra detaljer som att nå fotpinnar och olika reglage. Testade min nya drömhoj (?) på mässan och tillverkaren berättade om vad som kan åtgärdas för att allt ska fungera. För mig är det en självklarhet att man ska kunna nå backen, nå fram till styre och reglagen där, fotpinnar, växel och fotbroms för att kunna framföra motorcykeln på ett säkert sätt. Funkar inte det får man modifiera om man vill ha just den motorcykeln.
Stod fyra dagar på mässan och fick massor av frågor av kvinnor och män i min storlek. Jag uppmanar alla att tala med tillverkarna och påtala behovet! BMW sänker sina från fabrik om man köper en ny hoj, vilket är föredömligt.

badpitt
2011-02-01, 12:09
Jag är 159,5 cm,
Jag uppmanar alla att tala med tillverkarna och påtala behovet!

Du som officiell person i MC sammanhang får inte enbart tala i egen sak, jag är en medlem som är 195 cm och har det omvända problemet.

Det är därför jag ser en risk med en ensidig påverkan från sådana som dig (officiell person/journalist) att det på sikt ger ännu lägre hojjar än de vi har idag.
Vilket skulle skapa problem för mig.

swischmc
2011-02-01, 15:44
Du som officiell person i MC sammanhang får inte enbart tala i egen sak, jag är en medlem som är 195 cm och har det omvända problemet.

Det är därför jag ser en risk med en ensidig påverkan från sådana som dig (officiell person/journalist) att det på sikt ger ännu lägre hojjar än de vi har idag.

Rätta mig om jag har fel, men var inte hojar generellt sett lägre "förr i tiden"?
Jag är inte gammal nog att veta, men de jag har provsuttit har jag haft lättare att nå ner på än nyare hojar. (60, 70, 80-tal)

Jag tycker, som jag skrivit innan, att det handlar om att alla ska ha samma möjlighet att hitta två-tre olika hojar att välja på i varje segment. Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen. Eller vara hänvisad till en viss hoj-kategori, pga benlängd... Hoj-kollektivet blir knappast mindre om hoj-utbudet blir större och passar flera olika längder av människor.

Agile
2011-02-01, 15:55
Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen.

Och det ska vi som faktiskt är ca 180 betala för då eller? Eller tror du att tillverkarna bygger hojar i en enda storlek för att va elacka?

Maria Nordqvist
2011-02-01, 16:05
Jag talar inte i egen sak. Kvinnor har kortare genomsnittslängd än män. Jag kontaktas året om av personer, oftast tjejer, som inte kan ta körkort eftersom ingen körskola har en MC som fungerar. Man hittar ingen MC som passar när man väl tagit körkortet. Man undrar hur en hoj ska sänkas. Ett antal väntar just nu på att 700-kubikskravet ska sänkas till 600 kubik för A-behörigheten för att kunna köra upp på en MC de kan hantera. Alldeles för många har tvingats ta A begränsad och strypa sin 650 till 25 kW för att de inte når ner eller fram på en 700-kubikare.
Jag har sänkt de hojar jag ägt till höga kostnader eftersom MC-tillverkarna endast säljer hojar i ett utförande. En MC-tillverkare säljer motorcyklar från fabrik så att modellen kan passa både dig och mig, det tycker jag är för lite. Att fråga tillverkaren hur man kan anpassa fordonet för att sedan kunna köra det är väl självklart ? Det skiljer 36 cm på oss två och där jag behöver sänka kan du behöva höja.
Har f ö fått en föreskrift ändrad så att den som t ex höjer och sänker sin MC inte behöver registreringsbesikta.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr063.pdf

Jåke
2011-02-01, 19:44
Rätta mig om jag har fel, men var inte hojar generellt sett lägre "förr i tiden"?
Beroende på. Sporthojar är ganska höga över sadeln generellt, kunskapen om geometrin betydelse och nya material har förändrat verkligheten. Men om man jämför en så kallad vanlig hoj typ ER-6 eller GSX1400 med en gammal CB900 från tidigt 80-tal tror jag inte just höjden skiljer speciellt mycket. Men det går ju enkelt att kolla upp för den vetgirige.

Men framförallt var hojar SMALARE på 60-, 70- och en bit in på 80-talet. Det var inte så vanligt med raka fyror och massor av plast! Det gör egentligen minst lika mycket för möjligheten att nå ner som bara sadelhöjden, ett faktum som konsekvent "glöms bort" när man gärna stirrar sig blind på att man inte når ner pga höjden.

Inte en människa i världen når ner om man måste sitta med benen rakt ut...

Agile
2011-02-01, 19:56
Att vi (Jag & Swish) kan uppleva äldre hojar som lägre kan nog bero mkt på att dynorna var mkt tjockare förr, och att de snart blev lite nedsuttna så att man kom lägre än det från början var tänkt. I kombination med slutkörda fjädrar i dämparna så ger det ett par viktiga cm. :)

Att nya hojar skulle va så mkt bredare där man faktiskt har benen vet jag inte om jag kan skriva under på dock.. Inte de hojtyper jag provkört / -suttit iaf.

Jåke
2011-02-01, 20:01
Att nya hojar skulle va så mkt bredare där man faktiskt har benen vet jag inte om jag kan skriva under på dock.. Inte de hojtyper jag provkört / -suttit iaf.
Jäklit olika såklart, men den Gixxer 750 -00 jag hade var ungefär en sjömil bredare över sadeln än farsans BMW R90 -74. Min TRX från -97 var närmare BMW:n än gixxern liksom Apan är...

Lägst sadelhöjd hade nog Gixxern, ändå nådde relativt kort sambo ner bättre på BMW:n.

Agile
2011-02-01, 20:03
Jäklit olika såklart, men den Gixxer 750 -00 jag hade var ungefär en sjömil bredare över sadeln än farsans BMW R90 -74. Min TRX från -97 var närmare BMW:n än gixxern liksom Apan är...

Lägst sadelhöjd hade nog Gixxern, ändå nådde sambo ner bättre på BMW:n.

Mmm.. Millenieskiftshojarna var lite så ja.. Från 97-03 eller så.

Nya wurstinghojar är det fortfarande iofs. Jag är inte allt för stadig på RC8R med stenhårda sadeln. Men det är ju en sån hoj som det är ok att vingla med i depån om den sätter bra tider. På mer gat-iga hojar har jag aldrig upplevt det.

Jåke
2011-02-01, 20:16
På mer gat-iga hojar har jag aldrig upplevt det.
Faktiskt, verkar vara bättre där.

Men min poäng var egentligen: Man stirrar sig gärna blind på just HÖJDEN och tar nästan aldrig hänsyn till att även BREDDEN har stor betydelse när man har korta ben.

swischmc
2011-02-02, 16:23
Och det ska vi som faktiskt är ca 180 betala för då eller? Eller tror du att tillverkarna bygger hojar i en enda storlek för att va elacka?

Nu hade du nog lite bråttom... :) Jag skrev "Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen."

Jag vidhåller det jag skrivit flera gånger tidigare, att alla ska ha möjlighet att köra hoj - oavsett längd, bredd, kön, hårfärg eller vad det nu kan vara.

På vilka grunder hoj-tillverkarna bygger sina hojar vet jag inte, men man kan ju misstänka att "man, storlek 1A" är vad de utgår ifrån. Sedan får man väl fråga SCB vilken vikt, benlängd, rygglängd och armlängd det är. En förändring vore - i mitt tycke - kanon.

swischmc
2011-02-02, 16:25
Faktiskt, verkar vara bättre där.

Men min poäng var egentligen: Man stirrar sig gärna blind på just HÖJDEN och tar nästan aldrig hänsyn till att även BREDDEN har stor betydelse när man har korta ben.

Håller med, se inlägg nr #16.

Agile
2011-02-02, 16:35
1. Nu hade du nog lite bråttom... :) Jag skrev "Bara för att man är kortbent eller långbent ska man inte bli tvungen att specialbeställa en massa till hojen."

2. Jag vidhåller det jag skrivit flera gånger tidigare, att alla ska ha möjlighet att köra hoj - oavsett längd, bredd, kön, hårfärg eller vad det nu kan vara.

3. På vilka grunder hoj-tillverkarna bygger sina hojar vet jag inte...

1. Du säger ju alltså att någon annan ska betala för dig. Hojar byggs inte i flera storlekar för att det vore avsevärt dyrare än att som idag bygga 1 hoj. Oavsett om man är längre eller kortare än vad konstruktören tänkte sig så medför ändringar kostnader, kostnader som du anser att alla ska betala för, trots att en minoritet behöver dem. Jag kallar sånt socialism.

2. Absolut. Du får modifiera bäst du vill.

3. De vill, som alla andra näringsidkare, tjäna pengar!

Cawwa
2011-02-02, 17:12
1. Du säger ju alltså att någon annan ska betala för dig. Hojar byggs inte i flera storlekar för att det vore avsevärt dyrare än att som idag bygga 1 hoj. Oavsett om man är längre eller kortare än vad konstruktören tänkte sig så medför ändringar kostnader, kostnader som du anser att alla ska betala för, trots att en minoritet behöver dem. Jag kallar sånt socialism.

2. Absolut. Du får modifiera bäst du vill.

3. De vill, som alla andra näringsidkare, tjäna pengar!

Mycket märkligt resonemang tycker jag. För dom pengarna vi betalar för en mc betalar vi för en ny bil. En liten en men dock bil. Inte betalar du extra för att sätet och ratten går att justera.
På en mc är ju du med att betalar utvecklingskostnader för andra modeller än den du själv köpt, andra moterer än den du köpt och andra chassin än det du köpt eller t.o.m ABS fast du kanske inte vill ha det. Vad är det som är så konstigt att du får vara med att betala utvecklingskostnader för höj/sänkbar sadel eller styre eller fotpinnar? Det kommer väl alla att uppskatta när man kan ställa in allt så det passar dig på ett enkelt sätt?!

Agile
2011-02-02, 19:41
Mycket märkligt resonemang tycker jag. För dom pengarna vi betalar för en mc betalar vi för en ny bil.

Den bil jag får för 150.000 bör i så fall jämföras med en kinahoj för 38.000. Och det är inte billigare att utveckla en hoj, snarare tvärtom om då även mediokra förare ställer rätt höga krav på prestanda i hojvärlden.

Och ja, resonemanget må halta en aning. Men jag sitter inte och klappar händer över saken om någon föreslår att barnbilstolar borde ingå med alla bilköp heller.

Cawwa
2011-02-02, 20:17
Den bil jag får för 150.000 bör i så fall jämföras med en kinahoj för 38.000. Och det är inte billigare att utveckla en hoj, snarare tvärtom om då även mediokra förare ställer rätt höga krav på prestanda i hojvärlden.

Och ja, resonemanget må halta en aning. Men jag sitter inte och klappar händer över saken om någon föreslår att barnbilstolar borde ingå med alla bilköp heller.

Men du är väl inte lessen över att kunna reglera sätet så du sitter bra i bilen väl? Eller gråter över krockkuddar? Tycker jag borde vara en självklarhet på mc också (justera till bra sittställning alltså). Här får man hålla på och meka en helg för att sitta bra när man borde kunna fixa det med lite smidiga handtag/clips här och där.
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.

Agile
2011-02-02, 20:21
Men du är väl inte lessen över att kunna reglera sätet så du sitter bra i bilen väl? Eller gråter över krockkuddar? Tycker jag borde vara en självklarhet på mc också (justera till bra sittställning alltså). Här får man hålla på och meka en helg för att sitta bra när man borde kunna fixa det med lite smidiga handtag/clips här och där.
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.

Nu är det ju så förträffligt förskaffat att man kan flytta rumpan PÅ sadeln, vilket är lite svårare i en bil.

Styren går att byta, fotpinnasatser finns till alla hojar jag haft iaf, styrkronor går att sänka osv.. Så visst finns det justermån.

phastas
2011-02-02, 20:42
Rossi och grabbarna får ju prova in allting anpassat till dom så man kan ju säga att cykeln byggs endast till dom. Den lyxen kostar megastålar - inte om man gör allt justerbart från början i serieproduktion. De stora märkena säljer ju över hela världen.´

Det enda som är måttanpassat på Rossi och grabbarna, är det dom har på sig. Cyklarna har dom vackert få anpassa sig själva till, precis som oss.

Robbie
2011-02-03, 01:53
Motogp cyklarna kan anpassas en del, så vitt jag förstår. Men det beror väl lite på vad man menar också.

Det är nog lite olika vilka förare som kan påverka sådana saker. Men ta pedeosa, han har ju utvecklat den perfekta lilla cykeln...som då den betydligt längre dovizioso iof fick anpassa sig till. Och tex. I slutet av förra säsongen så anpassades sittställningen på Stoners hoj. (med en stor brödkniv!)

/R

Cawwa
2011-02-03, 17:43
Det är väl så att det är skillnad på racemaskiner och gatmaskiner. Det är dyrt att fixa till enstaka racemaskiner medans serietillverkade gatmaskiner blir betydligt billigare för den som kör den p.g.a att kostnaderna sprids ut på en väldans massa maskiner.

Det jag något krystat försökte förmedla var att utvecklingskostnader för höj/sänkbara sadlar/fotpinnar/styre inte behöver kosta skjortan för konsumenten. När det står klart att BMW tjänar kunder på sina reglerbara sadlar kommer andra att följa efter och konkurensen gör att priset för detta kommer att sjunka.

Eller tar jag miste på Marknaden?

Chopperbyggarn
2011-02-03, 17:52
Denna sadel är en kopia av Harley sadel 1925-upp. Den har stor sittyta och är något skålformad vilket gör att hela rumpan får ett bekvämt stöd..samtidigt så är den mycket smal framåt så en kortväxt person kan ha benen nästan helt rakt mot backen när fötterna ska ner.
En sadel jag absolut vill rekomedera för dom som har hojar den passar in i stilen på.:)

Finns att köpa hos W&W i Tyskland , Zodiac i Holland ,Bike Line mfl

Anders.J

LC4ever
2011-02-28, 15:18

Jag håller helt med och det var detta som tråden handlade om.
Att tidningar i sina recensioner betygsätter en hoj utefter hur hög den är.
Tror aldrig jag läst en recension som har sagt att mc'n varit för låg :D
Har själv fått modifiera min hoj så att den skall passa mig för att den var för LÅG, och ja det är en KTM 990 Adventure som de i testet gav minus för att den var hög :rolleyes:
Så sluta betygsätta efter fysisk storlek.

Marie
2011-02-28, 19:20
Även jag tycker att det oftare är att hojarna är för små och trånga i förarplatsen, än motsatsen. Alla hojförare är inte förkrympta japaneser...
Till och med BMW, som man kunde förvänta att byggde sina hojar för välväxta arier, har gjort allt för trånga förarplatser. T.ex. K100RT/LT var för trång för att jag skulle få plats med benen innanför kåpan. Man rättade till det delvis till K1100LT kom, där är det *precis* att jag får plats, men det finns säkert många som är mera långbenta än jag...

Det som däremot borde ge pluspoäng i bedömningarna vore generösa justermöjligheter!