handdator

Visa fullständig version : Dödsolyckorna minskar, tack vare ABS???

Bob Sweden
2011-01-23, 22:08
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

Nyheterna i kväll, 23/1 -10

"Dödsolyckorna minskar", "Högsta antalet MC i trafik genom tiderna", intervju med Mcrf ordföranden "-Jo dödsolyckorna minskar tack vara ABS", "6 av 10 nyregistrerade hojar har ABS."
Det var vad jag hörde vid en första genomlyssning.
Länk för den intresserade: http://playrapport.se/video/2303795

Och nu, i sloooooow motion, granskande:
304 000 cyklar i trafik. Källa: Rapport enligt ovan.
9121 nysålda cyklar 2010. Källa: McRf.se, officiell statistik, helåret 2010.
Varav 60% med abs: 9121*0,6=5479 st. (60 % uppgiften från samma Rapport sändning.

Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!

Kan någon upplysa om hur stor del av transportarbetet som utfördes av dessa fordon så att vi kan få jämförbara siffror värda namnet??
Jaså, inte det, varför då? 2010orna har inte besiktats ännu, så det finns inga mätarställningar att tillgå... :eek:

Jag funderar på i hur många fall ABS verkligen har räddat någon, och DET är inte lätt att få reda på. Hur många dödsolyckor inträffade INTE. Sug på den du, statistikern... :D
Däremot kanske man kan dra den (förhastade och felaktiga) slutsatsen att eftersom inga hojar med ABS var inblandade i dödsolyckor (om det nu var så), då måste dom ju vara ohyggligt säkra?!
OM så bara en endaste (hemsk och tragisk oavsett teknik) dödsolycka inträffade med en hoj med ABS, ja då ser ju statistiken lite annorlunda ut, eller hur?

Säg att totalt 3% av hojarna på våra vägar har ABS och att antalet transportkilometer är jämt fördelat över hela populationen fordon.
ABS-hojar (3% av populationen) står då (ovetenskapligt statistiskt) för 3% av dödsolyckorna, om dom är lika säkra eller osäkra som alla andra hojar.
3% av dödsolyckorna (0,03*36) = 1,02 st.

Så om 2 dödsolyckor inträffade med ABS hojar inblandade, då är alltså risken att omkomma i en MC olycka 200% så stor om man har hoj med ABS!
Nej jag har ingen aning om hur det egentligen ser ut, och jag kan spela djävulens advokat och vet vilka konsekvenser det kan få, rätta mig gärna, men att rakt av hävda att ABS är så saliggörande, det köper jag inte.

Att sedan 1,8% + de som tidigare sålts med ABS kanske trots allt inte står för så stor del av transportarbetet, det vet vi fortfarande inte något om...
Och även om dom hojarna rullar DUBBELT så mycket som alla andra är det fortfarande bara kanske max 5% av antalet hojkilometer i landet som körs på ABS hoj.
Att detta skulle påverka dödstalen med 24%...:(

Men det får någon som har bättre insyn i det hela kommentera, jag konstaterar bara att:
Lögn förbannad lögn och statistik fortfarande är ett gångbart uttryck.

Om 1,8% av fordonen är så mycket säkrare att dödstalen sjunker med 24%, då måste det vara ohyggligt mycket säkrare att jag utan tvekan måste byta hoj! Kanske skulle myndigheterna även förbjuda alla andra hojar och införa en fet skrotningspremie för alla icke ABS hojar, för statistiken visar ju att... :rolleyes:

Men vänta, vid 0:40 i inslaget sägs något intressant: "-...och stor medvetenhet hos motorcyklisterna".
Följt av "...bättre vägar, mitträcken (!!!!) *osv*".

Stor medvetenhet, hmmm, SMC kurser kanske har STÖRRE effekt än ABS, vad vet jag. :rolleyes:

Men utan uppgift om transportkilometer på hojar med / utan ABS och uppgifter om skadade etc. så är sådana här utspel bara en enda sak: Marknadsföring.

Men visst är det ganska intressant att så lite som under 2% av vår fordonsflotta drar nytta av något så fantastiskt och i allra högsta grad trafiksäkerhetsfrämjande som ABS.
Om det var ironiskt menat eller inte det överlåter jag till var och en att ha en uppfattning om, men ett är säkert: Lite källkritik har aldrig skadat.

/B

Hampe
2011-01-23, 23:38
...å innan någon fullbordar cirkelresonemanget genom att hänvisa till Vecturas undersökning som påstår att riskerna med MC-körning halveras med ABS på hojen så vill jag bara säga att den undersökningen stinker värre än en påse räkerens på midsommardagens morgon!
Den har logiska luckor som man kan flyga Zeppelinare på bredställ rakt igenom, och det är en stor skam att journalister sväljer sådan skit rakt av och gör sig själva till megafoner utan att ha läst själva utredningen, och utan att ha tänkt två egna tankar i sammanhanget.

Men tack för vajerräckena, McRF!
Jag känner mig så mycket tryggare nu. NOT! :mad:

Hampe

Bob Sweden
2011-01-24, 00:49
...Vecturas undersökning som påstår att riskerna med MC-körning halveras med ABS på hojen...

Nja, det kan inte stämma.

Effekten av ABS måste vara mycket, mycket, MYCKET större än så!
Betänk att så lite som 1,8% av hojpopulationen har en effekt som innebär en sänkning av dödstalen med 24%!!

Tänk då vilket underbart Nirvana vi alla kommer att framleva våra hojliv i när 100% av hojarna har ABS!
Cyklar tar inte liv, dom ger... ;)

Pysch
2011-01-24, 01:47
Lögn förbannad lögn och statistik fortfarande är ett gångbart uttryck.

Anser du att denna (http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8662) lilla artikel är mer sanningsenlig då?

eha
2011-01-24, 02:23
Givetvis är det lögn maskerad med statistik som rapport gått på. Pinsamt å deras vägnar. Å andra sidan är det trevligt att mc-åkning iaf inte framställs i helt negativ dager.

Så länge som ingen koppling görs till körd körsträcka i meter är det meningslöst att tala i termer om olycksrisk.

När det gäller mitträcken är det tveksamt om de sparat fler mc-liv än de krävt. Det dog ett par stycken förra säsongen. Liven de "sparar" är för att vi slipper mötas av undermåliga vänstersvängade mottrafikanter - så argumentet kan likagärna vara att deras trafikgrupp ska belastas istället för att tillgodoskrivas mitträcket. Fast i landet där enda vägen är passiv säkerhet, men inga pengar till att ha normen med storväg=planskiljd korsning. Så vem försöker man lura egentligen..

Trafikpolitik a la Pomperipossa

Chopperbyggarn
2011-01-24, 06:42
Mycket intessant och träffande inlägg Bob!
Självklart vill alla ta åt sig äran när något går bra, inte minst branchen.:rolleyes:
Branchen är lustig man marknadsför säkerhets lösningar hårt samtidigt som man sponsrar "Ghostrider" med fordon.:D

Anders.J

pikeman59
2011-01-24, 07:29
ABS är otroligt bra men jag tror inte att det är den avgörande faktorn i de minskade dödstalen, inte heller mitträcken???????:eek:

Däremot är SMC:s enträgna arbete med information samt inte minst utbildningar, en anledning.

just my 2 c.

swischmc
2011-01-24, 07:56
Måste börja med att ge rapport, aktuellt, aftonbladet mfl en eloge för att de för en gång skull lyft fram mc-körning som något positivt. Trots att bilderna som hörde till reportagen var tagna på bulten (!) och på ett glatt gäng utanför Skogskyrkogården (varav en kör på bakhjulet) - det ställe där polisen slog till i somras för att stävja buset...

Rent spontant tror jag dock att antalet dödsolyckor på mc minskat under 2010 av två anledningar: kortare säsong (lång vinter/kort vår - kort höst/tidig snö) och färre nytagna körkort.

Sedan vore det förstås jättebra om smc´s kurser hjälper till att minska olyckorna. Någon nytta måste ju fortbildning ha. Både rent praktiskt och för att öka medvetenheten hos mc-förarna.

ABS:ens intåg... kan säkert vara bra, men Bob Sweden har ju knäckt det argumentet. :D
Mitträcken är bara bluff. Eller är det så att när man väl blivit delad likt en massa ostskivor i olyckan, är man inte igenkännbar som motorcyklist? :eek:

Maria Nordqvist
2011-01-24, 08:37
Just sett inslaget i SVT Play. Och kan bara hålla med om att det är sällan MC och sänkta olyckstal nämns i samma reportage vilket är bra! Reportaget sänds söndag veckan före MC-mässan, bra tajmat!
Orsaken till minskat antal dödade och svårt skadade motorcyklister har många förklaringar, McRF lyfter fram ABS-bromsar och det är sannolikt en orsak. Antal MC i trafik med ABS-bromsar är enligt ett pressmeddelande från Folksam, baserat på Vecturas studie, 7 % av hela beståndet. Den attitydundersökning SMC och NTF gjorde visar att 80 % kommer att efterfråga ABS på nästa MC.
SMC har lyft fram vad MC-förare svarat om effekter av fortbildning, svaren är positiva om ökade kunskaper för att undvika olyckor. Motorcyklisternas ökade medvetenhet i kombination med minskat risktagande är en viktig faktor. De flesta olyckor beror ju på misstag hos föraren.
Räcken räddar oss från mötande fordon och farliga sidoområden men är definitivt inte säkra att köra in i som MC-förare. Omkring 10 % av dem som dödas varje år gör det i räckesolyckor. Motorcyklister är kraftigt överrepresenterade i denna olyckstyp. Därför ska Trafikverket under 2010 genomföra ett räckesprojekt, där SMC ska bjudas in att delta.

Avarage
2011-01-24, 08:41
Nja, det kan inte stämma.

Effekten av ABS måste vara mycket, mycket, MYCKET större än så!
Betänk att så lite som 1,8% av hojpopulationen har en effekt som innebär en sänkning av dödstalen med 24%!!

Tänk då vilket underbart Nirvana vi alla kommer att framleva våra hojliv i när 100% av hojarna har ABS!
Cyklar tar inte liv, dom ger... ;)

Japp, för några hojar med ABS är ju inte sålda FÖRE 2010...NOT! Har ju, typ, bara funnits sedan början på 90-talet och allt sedan dess ökat i antal. 1,8% (som du hänvisar till) utgör ju inte hela beståndet av hojar med ABS utan bara den del som såldes nya 2010.

För övrigt anser jag att ABS är väldigt bra vid vissa situationer, mycket bättre än utan.

Ingen teknik i världen kan dock åsidosätta naturlagarna varför det till sist och syvens ändå handlar om föraren och omgivande förare om en olycka skall ske eller ej. MEN ingen förare är felfri och vid vissa typer av misstag (för sådana gör vi vare sig vi vill eller inte) så är ABS avgörande för utgången!

Mvh!
// Niklas Östergren
Instruktör BKK/SHK (SMC Väst, Skåne & Riks)
Vice Ordf. SMC Väst
Knutte
Människa ;-)

Hampe
2011-01-24, 10:14
Japp, för några hojar med ABS är ju inte sålda FÖRE 2010...NOT! Har ju, typ, bara funnits sedan början på 90-talet och allt sedan dess ökat i antal. 1,8% (som du hänvisar till) utgör ju inte hela beståndet av hojar med ABS utan bara den del som såldes nya 2010.

Men, det är just dessa 1.8% som McRF delförklarar årets minskning av olyckor med! Osnyggt, om man vill vara snäll - lögnaktigt om man vill vara elak.
I vart fall när det ligger närmare till att bara skylla olycksnedgången på taskigt väder och allmän lågkonjunktur...

Eller, menar du att det tar typ 10 - 20 år innan folk lär sig använda ABS?
Att det är just därför vi ser olycksnedgången relaterad till ABS nu först...?

Förlåt att jag är elak - det finns så ohyggligt många variabler som är del av en olycksnedgång att det är förmätet av vem som helst att stödda sig och slumpmässigt peka ut en anledning.
När en krämare som vill sälja fler nya hojar gör det så drar i vart fall jag öronen åt mig...

ABS-hysterin kan sluta i den värsta backlash vi någonsin kan föreställa oss - om människor som inte passar för MC-körning gör som McRF vill; köper skönmålningen och skaffar sig hoj för att dom tror att det plötsligt blivit "hälften så farligt".

Hampe

Avarage
2011-01-24, 13:30
Men, det är just dessa 1.8% som McRF delförklarar årets minskning av olyckor med! Osnyggt, om man vill vara snäll - lögnaktigt om man vill vara elak.

Det missade jag! Var det så man lade fram det? I så fall är det ju minst sagt oseriöst.

Talesättet "Lögn, förbannad lögn & statistik" kläckte ofta farsan ur sig när jag var barn/tonåring. Har tyvärr sett det lite väl ofta! Misstänksam och ifrågasättande är en bra inställning till statistik, rent generellt

I vart fall när det ligger närmare till att bara skylla olycksnedgången på taskigt väder och allmän lågkonjunktur...

Med över 300 000st. inregistrerade motorcyklart!? Tillåt mig tvivla!

Eller, menar du att det tar typ 10 - 20 år innan folk lär sig använda ABS?
Att det är just därför vi ser olycksnedgången relaterad till ABS nu först...?

Nej, så menar jag absolut inte! ABS är bra vid paniksituationer, när vi har triggat reflexer och inte längre kan göra en kontrollerad inbromsning. Eller vid halt underlag (grus mm.) för att våga bromsa optimalt.

ABS-hysterin kan sluta i den värsta backlash vi någonsin kan föreställa oss - om människor som inte passar för MC-körning gör som McRF vill; köper skönmålningen och skaffar sig hoj för att dom tror att det plötsligt blivit "hälften så farligt".

Det finns alltid 2 sidor på ett mynt! Rätt använt räddar ABS liv. Med fel attityd/inställning kan det bli tvärt om. Det är dock min fasta tro att majoriteten av motorcyklisterna kör på ett relativt planerande sätt utan enormt stort risktagande. För den gruppen motorcyklister är ABS en bra hjälp i nödsituationer.

Sedan tror jag att gruppen människor som "trillar över kanten" och köper hoj endast tack vare ABS:ens intåg (på bred front) är försvinnande liten. Men det är bara en magkänsla jag har! :-)

Mvh!
// Niklas

Peter1980
2011-01-24, 17:29
Finns det någon statistik över antalet olyckor, och inte bara olyckor med dödsfall? Vore intressant att se om även den gått ner isåfall.

Annars så hänger ju utgången av en MC-olycka även till stor del på ren tur men en nedgång av dödsfall i trafiken rent allmänt kan ju också bero på bättre och snabbare vård.

Tycker t ex själv att helikopter nästan verkar vara standard vid mc-olyckor nuförtiden..

Bob Sweden
2011-01-24, 18:05
Med över 300 000st. inregistrerade motorcyklart!? Tillåt mig tvivla!

Det verkliga svaret på den frågan finns bara i uppgiften om transportkilometer.
Antalet hojar i trafik är ointressant om ingen kör, eller hur?
Snöstorm hagel och drivis hela sommaren = oväntat låga dödstal. Typ...

I övrigt håller jag med om nästan allt i tråden, och jag missade nog i upphetsningen att reportaget faktiskt var positivt om hojåkare!
Tack till alla om upplyst mig om det, jag missade det positiva och fokuserade bara på statistiken.
Fy på mig, inte fastna i småsaker...

/B

Honda grusbus
2011-01-24, 19:52
Är det nån som kollat olycksstatistiken för H-D?
Dom har ju alltid haft låsningsfria bromsar !!!!!

druid
2011-01-24, 20:45

*hahaha* den var elak, fast rolig.
Kan ju säga att jag har det på super teneren också så jag vet hur det känns.

ezzo
2011-01-25, 00:08
ABS är bra. Det är mycket bra och kan vara den avgörande skillnaden.
Varför då mena på att abs på nya hojar skulle varit en stark bidragande orsak till det låga olycksutfallet?

Kan vara som så att genom att McRF får det sagt i flera nyhetsmedia så planterar de även en mycket god tanke i mc-förares hjärna.

Tanken säger.. Jag ska byta hoj till en med abs-bromsar. Det kan rädda mitt liv.

Det handlar om marknadsföring. Och från smc's sida kan det vara politiskt bra att hålla med. Le och vinka.. hoppas på att nyförsäljingen ökar.. och vi får ut fler abs hojar i trafik.

//ezzo

Maria Nordqvist
2011-01-25, 07:47
Inte bara dödstalen minskar kraftigt, även svårt skadade. Statistik: http://www.trafikverket.se/Privat/Trafiksakerhet/Olycksstatistik/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--fardsatt/
Svårt skadade MC-ister var 2009: 354, ifjol preliminärt 268.

Avarage
2011-01-25, 09:06
Det verkliga svaret på den frågan finns bara i uppgiften om transportkilometer.
Antalet hojar i trafik är ointressant om ingen kör, eller hur?
Snöstorm hagel och drivis hela sommaren = oväntat låga dödstal. Typ...
/B

Håller med! Antalet körda km är rätt mätmetod! MEN rätt jobbigt att samla in för även där finns flera fallgropar!

Vad gäller vädrets inverkan påverkar den självklart solskensåkarna medan touringnissarna och de som kör bana mycket mindre. Är du borta och skall hem samtidigt som det regnar så...kör du nog hem! Och har du hyrt/betalat dyra pengar för en bana kör du (oftast)!

Var vädret markant sämre (fler dagar/timmar) än 2009?

Kort och gott, det FINNS ingen 100%-ig säker mätmetod utan vi får acceptera att det finns felmerginaler! That´s life!

// Niklas

Avarage
2011-01-25, 09:50
Ingen som reflekterar över att det kanske är de nya hastighetsbegränsningarna som börjat göra skillnad?

Hur vi än vrider och vänder på trafiksäkerhet så är farten nyckeln till hur många dödsolyckor / svårt skadade det blir i trafiken.

Varför är det tex oftast mycket dyrare försäkringar mm på en racer jämfört med en glidare trots att glidaren enligt många har så mycket sämre väghållning osv?

"SPEED IS THE KEY"

Vem bestämmer vilken hastighet motorcykeln skall framföras i?

Vilken hastighet behövs för att olyckan skall få dödlig utgång? Klarar en custom av att komma upp i den hastigheten?

Retoriska frågor, men ni är säkert med på vart jag vill komma!

Mvh!
// Niklas

Chopperbyggarn
2011-01-25, 12:03

Visst har Harley tillverkat hojar med låsningsfria o nästan låsningsfria bromsar genom åren:D
Kanske därför Harley har varit lågt representerade i olycksstatistiken över tid (om dom fortfarande är det vet jag inte) :confused:
Det går att grabba till ordentligt på bromsen på halvgamla hojar med grovarbetar nävar och stanna hyggligt snabbt utan otrevliga överaskningar.:cool:

Anders.J

magne
2011-01-25, 12:11
"SPEED IS THE KEY"

Det är nog inte så enkelt att en förändring gör hela skillnaden. Tänk på att förutom bättre bromsar (även nya hojar utan abs har bra bromsar) så är det många komponenter som bidrar till färre olycker. Varje år blir hojarna bättre och bättre. Det gäller däck, fjädring, ergonomi m.m. Ändringar i attityd hos förare genom bättre utbildning, SMC-kurser, avrostning, och riskmedvetenhet. Vi använder mera skyddskläder och t.o.m. vägarna har blivit bättre. Jag tror att alla förändringar tillsammans har bidragande till minskade antal olycker och dess konsekvenser.

Även små steg leder utvecklingen framåt. Vi ska inte tror att EN förändring kommer att lösa alla problem.

Avarage
2011-01-25, 14:18
... Vi ska inte tror att EN förändring kommer att lösa alla problem.

Fast det hadde varit smutt! :D

ezzo
2011-01-25, 14:25
Ingen som reflekterar över att det kanske är de nya hastighetsbegränsningarna som börjat göra skillnad?

Hur vi än vrider och vänder på trafiksäkerhet så är farten nyckeln till hur många dödsolyckor / svårt skadade det blir i trafiken.

Varför är det tex oftast mycket dyrare försäkringar mm på en racer jämfört med en glidare trots att glidaren enligt många har så mycket sämre väghållning osv?

"SPEED IS THE KEY"

Och customförare har genom åren varit kraftigt representerade i dödsoyckorna. Största gruppen efter sporthojar....

De körde altså lika fort som sporthojsförarna då?

HåkanP
2011-01-25, 15:18
*hahaha* den var elak, fast rolig.
Kan ju säga att jag har det på super teneren också så jag vet hur det känns.

pröva lås hjulen på en Honda dominator så får du också se. bromssträcka som en tankbil :(

swischmc
2011-01-25, 20:22
Det är nog inte så enkelt att en förändring gör hela skillnaden. Tänk på att förutom bättre bromsar (även nya hojar utan abs har bra bromsar) så är det många komponenter som bidrar till färre olycker. Varje år blir hojarna bättre och bättre. Det gäller däck, fjädring, ergonomi m.m. Ändringar i attityd hos förare genom bättre utbildning, SMC-kurser, avrostning, och riskmedvetenhet. Vi använder mera skyddskläder och t.o.m. vägarna har blivit bättre. Jag tror att alla förändringar tillsammans har bidragande till minskade antal olycker och dess konsekvenser.

Även små steg leder utvecklingen framåt. Vi ska inte tror att EN förändring kommer att lösa alla problem.

+1!

Tror du fick med nästan alla tänkbara anledningar. Fler kan vara att det varit färre med nytaget körkort, ett nytaget körkort innebär mer kunskaper och medvetenhet om hur det är att köra hoj och att avdelningen "körkort på köpet"+"ålderskris" kanske minskat något de senare åren.

Om trenden med färre dödade och allvarligt skadade mc-ister i trafiken fortsätter - då är vi verkligen på rätt väg!! Tre års nedgång känns dock lite för lite för att kalla det en trend.

Hampe
2011-01-25, 20:52
ABS är bra. Det är mycket bra och kan vara den avgörande skillnaden.
Varför då mena på att abs på nya hojar skulle varit en stark bidragande orsak till det låga olycksutfallet?

Kan vara som så att genom att McRF får det sagt i flera nyhetsmedia så planterar de även en mycket god tanke i mc-förares hjärna.

Tanken säger.. Jag ska byta hoj till en med abs-bromsar. Det kan rädda mitt liv.

Det handlar om marknadsföring. Och från smc's sida kan det vara politiskt bra att hålla med. Le och vinka.. hoppas på att nyförsäljingen ökar.. och vi får ut fler abs hojar i trafik.

//ezzo

Aldrig i helvete!
Skall vi stå och nicka och hålla med när siffror förvanskas och McRF ljuger så näsan kräver jethjälm?

Ärligt? Skojar du inte med oss? Den som byter hoj till en hoj med ABS för att "Det kan rädda mitt liv" är väl den som löper den största risken att råka illa ut? http://www.aftonbladet.se/bil/article8115085.ab
(Funnen och postad av Wallfärder första gången på detta forumet)

Till och med VTI anser:

Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.

Men på bilar resulterar överinteckning av syntetisk säkerhet i någonting som typ bucklor.
Vad blir resultatet för oskyddade trafikanter som tror att "ABS kan rädda mitt liv?"
Eller just det: Tingvall har ju berättat att ABS på MC är sååå annorlunda...
Tänkte inte på det.
Samma kille som ljuger Svensson rakt upp i ansiktet och påstår att ASC på bil ersätter dubbdäck.

Sorry, McRF ställer sig i samma no-cred area som andra realitybenders när dom gamblar med folks liv för att få sälja lite extra - det är precis som du säger Ezzo: det handlar om marknadsföring!

Jag hävdade senast vi tragglade ABS att det är starka krafter igång som vill haussa ABS på MC, och dom skyr inga medel: presenterar forskarrapporter baserade på skyltfondspengar som tar avstamp i de mest befängda förutsättningar för att kunna visa på önskat resultat, och nu senast McRFs vrickade påstående att 2010 års ökning av ABS-beståndet skulle ha haft en avgörande betydelse i dödtalen för 2010.

Så dessa 5479 nysålda cyklar med ABS har en så monumentalt mycket bättre säkerhet att det trots det faktum att hojarna bara utgör 1,8%(!!) av det totala antalet fordon i trafik så sjunker dödsolyckorna med 24% jämfört med 2009!

Vilken kritiskt tänkande människa som helst ser att ekvationen inte går ihop!
Skall vi då bara stå bredvid och leka Silva när vi ser en uppenbar lögn som riskerar att slå tillbaka på oss själva?

För, vad skall vi säga när vi haft en kanonsommar 2011 med massor av personkilometer på hoj - i värsta fall med oerfarna förstahojsåkare som köpt snacket att det plötsligt blivit "säkert" bara hojen har en trebokstavsförkortning? När olyckstalen skjutit i höjden igen och McRFs lögn hängs som en kvarnsten om vår hals - för det blir SMC som får gå upp i ringen och ta smällarna när det går dåligt!
McRF är bara med och skummar grädden när det går bra.

"Naturliga fluktuationer?" "Vi har använt våra hojar i år, det gjorde vi inte förra året?" eller kanske "Vi misstänker att övertro till elektroniska hjälpsystem kan ha en en del i olycksökningen?"

That will be the day!

ABS är bra!
Om man är en medveten förare, utbildad på systemet och vidareutbildad i övrigt. Om man fått klart för sig att man får klara sig utan bromsverkan på vissa underlag. Om man är medveten om att man inte längre kan bromsa sig omkull kontrollerat för att rädda sig själv och oskyddade personer down the line. Men framför allt - om man kan stänga av den; rent fysiskt på styret och på ett mer existentiellt plan, i hjärnan: alltså att aldrig teckna in dom extra marginaler man ibland kan luras att tillgodoräkna sig, aldrig aldrig aldrig tro att "ABS kan rädda mitt liv" eller ens tänka tanken.

Då kan ABS vara bra, det är min sanna övertygelse.
Det är marknadsföringen av systemet som äcklar mig.

Och självklart är även jag oändligt tacksam för alla olyckor som inte inträffade under 2010! Allt lidande som inte utspelade sig, alla barn som inte blev föräldralösa och alla föräldrar som slapp ifrån mardrömmen att begrava sitt barn och stå ensam kvar.

Så ser nämligen ett MC-år vilket som helst ut!
I stor eller liten skala - 2010 i överraskande liten skala. Alltså måste vi positionera oss för rekylen som kommer lika säkert som amen i kyrkan, nästa år eller kanske året därpå - mest beroende på väder och vind, till stor del beroende på medvetenhet, erfarenhet och vilja till vidareutbildning hos motorcyklisterna själva, till mindre del beroende på inställningen hos våra mottrafikanter och till en försvinnande liten del beroende på en elektronikbox vi knappt vet var den sitter. Vågar vi inte inse denna realitet borde man inte heller åka hoj!

Hålla sig från trubbel på två hjul är i första hand en fråga om inställing i huvudet, inte på hojen. Alla har inte rätt inställning och det är inte fler bilister som "förverkligar en dröm" genom att sadla om som vi behöver nu när säljmaskinen ljuger rakt ut i sina försök att låta påskina att det blivit "säkert" att åka hoj.

Hampe

BMW R90s
2011-01-25, 21:09
Tja jag kan bara relatera till min omkullkörning som berodde på
en plötsligt utkörande taxi.
Hade jag haft ABS så hade jag sluppit att kana på asfalten
och fått hojen trasig.
Att hinna bromsa omkull inför en bil eller hinder finns
bara i fantasin.
När något oförutsett händer då är reptilhjärnan
fungerande till 100%
ABS hade räddat mig, och du har nog lite fel Hampe;)

Hampe
2011-01-25, 21:27
ABS hade räddat mig, och du har nog lite fel Hampe;)

Hmm... en som riskerar en classic BMW som insats genom att lita på en taxikusk som Marie...? :p
Har vi chans att att djupstudera "fallet" över en bärs nu på Lördag? ;)

Hampe

Galne Dansken
2011-01-25, 21:45
Med anledning av debatten om ABS studien, har vi flux gett möjlighet för Er att träffa ABS-forsknings teamet LÄNK (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/Övrigt/nyföreläsningar%20mässa%202011.pdf) på MC Mässan..

Hampe
2011-01-25, 23:37
Hmm... Torsdag och Fredag - arbetsdagar i god tid innan promillehalten hunnit stiga.
Smart, på ett sätt, om man vill tala ostört.

Yes, jag har fått materialet hemskickat till mig - tack Matteo R, och det jag blir så stollig på är att man för denna undersökning tagit perspektivet att motorcyklar far omkring och skadar sig oberoende av sina förare!

Jag påstår att om man sitter i efterhand och plöjer polisrapporter och försöker dra några slutsatser av redan inträffade och slarvigt dokumenterade olyckor där enhetlig matris för rapportering saknas så är man ute i ogjort kaffesumpsväder och letar efter aborrfenor att spå i.

Finns det en chans att en R1a utan ABS kanske framförs på ett annat vis i stadstrafik än en 20 år gammal BMW?

Att en motardhoj utan ABS kanske snurrar mer på staden än en Goldwing - och kanske kanske i annat tempo än Guldvingen dom gånger denna gästar stadsmiljön där dom korsningsrelaterade olyckorna ger utslag?

Är det orimligt att tänka sig att en 56-åring som åkt hoj sedan 125;a tiden ser på korsningar med andra ögon än en 25-åring som tack vare kontraproduktiva körkortsregler hamnat på för stor hoj för tidigt?
Och, är chansen större eller mindre att det är gubben med erfarenhet och en smula självinsikt som åker touringlok med ABS och att vildhjärnan sitter på sporthojen utan ABS?

Så, då har vi introducerat den mjuka variabeln i det hela.
Jobbig som satan om man vill ha smaskiga rubriker och tvåsiffriga procenttal att flasha med - men alldeles nödvändigt om man verkligen vill åstadkomma något; förståelse för vad man håller på med:

Det är aldrig motorcyklar som kör ihjäl motorcyklister.
Det är däremot alldeles för ofta motorcyklister som kör ihjäl sig själva - inte sällan med benäget bistånd från mottrafikanter.

Hampe

jan-olovj
2011-01-26, 06:17
Hmm... Torsdag och Fredag - arbetsdagar i god tid innan promillehalten hunnit stiga.

Yes, jag har fått materialet hemskickat till mig - tack Matteo R, och det jag blir så stollig på är att man för denna undersökning tagit perspektivet att motorcyklar far omkring och skadar sig oberoende av sina förare!

Jag påstår att om man sitter i efterhand och plöjer polisrapporter och försöker dra några slutsatser av redan inträffade och slarvigt dokumenterade olyckor där enhetlig matris för rapportering saknas så är man ute i ogjort kaffesumpsväder och letar efter aborrfenor att spå i.

Finns det en chans att en R1a utan ABS kanske framförs på ett annat vis i stadstrafik än en 20 år gammal BMW?

Att en motardhoj utan ABS kanske snurrar mer på staden än en Goldwing - och kanske kanske i annat tempo än Guldvingen dom gånger denna gästar stadsmiljön där dom korsningsrelaterade olyckorna ger utslag?

Är det orimligt att tänka sig att en 56-åring som åkt hoj sedan 125;a tiden ser på korsningar med andra ögon än en 25-åring som tack vare kontraproduktiva körkortsregler hamnat på för stor hoj för tidigt?
Och, är chansen större eller mindre att det är gubben med erfarenhet och en smula självinsikt som åker touringlok med ABS och att vildhjärnan sitter på sporthojen utan ABS?

Jobbig som satan om man vill ha smaskiga rubriker och tvåsiffriga procenttal att flasha med - men alldeles nödvändigt om man verkligen vill åstadkomma något; förståelse för vad man håller på med:

Det är däremot alldeles för ofta motorcyklister som kör ihjäl sig själva - inte sällan med benäget bistånd från mottrafikanter.

Hampe

Bra.

BiviusII
2011-01-26, 07:52

Hampe
Helt rätt, dock, undersökningen ger en fingervisning om vilka man skall försöka nå och vilka övriga åtgärder som kan leda till minskade olyckor.
Som jag läser den: Unga män på snabba hojar, Customåkare (goda tvåor i statistiken!), Stöldskydd, minskad utlåning.

Jag tror inte att det finns EN lösning på problemet utan att alla måste hjälpas åt. Eliten måste vara föredömmen, utbildning måste finnas tillgänglig, tekniska system (ABS, mitträcken, eller annat) utvecklas, attityder påverkas (forum, klubbar, fikarummet etc etc)

OT så kan säkert ABS rädda liv/minska skadorna, att göra en så tvärsäker what if analys som görs i undersökningen ställer jag mig dock tveksam till.

Hampe
2011-01-26, 08:51
Helt rätt, dock, undersökningen ger en fingervisning om vilka man skall försöka nå och vilka övriga åtgärder som kan leda till minskade olyckor.

Precis min uppfattning med - det man verkar kunna se i denna undersökning är suddiga konturer målade med bred pensel av dom gamla vanliga schablonbilderna på kategorierna av olika sorters MC-förare och hur dom tar sig fram i trafiken - och vilka konsekvenser det får för dom.

Ändå presenteras den med tvärsäkerhet som "Världens första akademiska studie på området" och att "resultatet är ristat i sten".

Sorry - så länge inte en motorcykel med eller utan ABS styrs av en HAL-9000 gone havoc så är det föraren av den samma som planterar den i sidan på bilen. Undersökningen, beställd av gamla Vägverket, finansierad ur Vägverkets skyltfond och utförd av det som en gång var "Vägverket Konsult" berättar mer om hur målmedvetna och framgångsrika olika grupper av motorcyklister är på uppdraget att köra ihjäl sig.

Eller mer diplomatiskt: Undersökningen visar implict att det är skillnad på olika sorts motorcyklister, hur dom kör, var dom kör och vad dom kör.
Det är väl bra att veta, men inte det man var ute efter att hitta, och absolut inte det resultat man basunerade ut...

Nä, jag hackar inte på dom som gjort undersökningen - alla kan vi hamna snett ibland och dessutom förblindas av chansen att få presentera "sensationella resultat".
Dom skall dingla från rånocken är en samlad journalistkår som inte lagt två strå i kors för att ifrågasätta dessa "sensationella resultat" och korsrelatera dem mot den verklighet ivart fall MC-journalister torde befinna sig i.

Hampe

Avarage
2011-01-26, 09:49
Att framhärda att tekniska funktioner som hjälper oss förare när vi felar gör oss som förare farligare är minst sagt bakåtsträvande! Varför i linje med detta borde ligga att göra hojarna tekniskt sett så farliga som möjligt!

En liknande liknelse jag hört vid flera tillfällen vad gäller bilar är förslaget att ta bort säkerhetsbältena och montera en vass stång i mitten av ratten för att försöka förmå föraren att köra så försiktigt att han/hon ALDRIG gör fel!

Resonemanget hade KANSKE fungerat om vi människor inte var just människor. För vi GÖR fel vare sig vi vill eller inte.

Ber om ursäkt om det var någon av Er som trodde Ni var felfri! ;)

Agile
2011-01-26, 09:53
Ber om ursäkt om det var någon av Er som trodde Ni var felfri! ;)

:eek: :mad::mad:

Chopperbyggarn
2011-01-26, 10:09
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög??
Vad är customhoj?
Är det allt från Chopper, Trike till en en stor grupp fabrikscustom ända till sk muskelglidare som närmast går att jämföra med gårdagens nakna värsting hojar?

Vilka kör dessa hojar? Allt från personer som har kört hoj oavbrutet ända sedan 70-80 talet, många 50+ nybörjare till värstingförare på 100+ hp hojar?

Känns att om man ska dela upp hojåkare efter motorcykelkategori så borde den stora "Custom gruppen" brytas ner i flera grupper då skillnaderna mellan hojar o förare under gruppen "Custom" skiljer sig så mycket åt.

Är det någon som har någon åsikt om detta?

Personligen räknar jag mig till gruppen Chopperåkare inte "Custom" på det sättet som som ordet Custom används här.

Anders.J

Agile
2011-01-26, 10:24

Anders.J

Ja.

Att just du ser dessa skillnader som avgörande är inte förvånande. Och jag kan hålla med dig, skillnaderna mellan hojarna i sig är stora. Jag ställer mig däremot frågande till om skillnaden i nyttjandet av dem är värt att differensieras?

Att en custom har 50 Hk / 350 Kg, och en annan 100 Hk / 300 Kg gör nog ingen större skillnad i hur de körs. Ägarna är ur avseendet körstil desamma (spekulation).

Motarder som sällan ha 2 hjul i backen, hypersporthojar med 180 Hk / 200 Kg som framförs i hög utsträckning av testosteronmonster med dödslängtan och Skootrar som till 95% körs i stadstrafik däremot.. Där finns relevanta skillnader.

Om alla ägare av just Yamaha R1, oavsett prestanda, hade tillhört samma grupp som den förstnämda. Så hade ju statistiken sett helt annorlunda ut för den modellen.

Vilka skillnader du fiskar efter vet jag inte. Men noobs finns det nog för alla hojtyper. Och farligheten med ditt intresse ligger nog till stor del i att hojarna är förhållandevis okörbara, ofta har dåliga bromsar, chassie osv. (Inget sagt om just dina hojar)

Min gissning till varför återfalls- eller 50+ nybörjargruppen är så represnterad ligger nog i två faktorer:

1. Det är en stor, och ständigt växande grupp. Hur statistiken ser ut / antal hojar är nog en annan sak

2. Deras övertro på att "de inte kör som idioter". All fart är farlig om man inte kan hantera den!

OH-
2011-01-26, 11:10
Om nu förare av olika motorcykel kategorier överhuvudtaget ska jämföras med varandra så blir jag nyfiken på att Custom åkare är högt representerade i olycksstatistiken.
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög?? .................

För att bryta min vana att skriva långa svar: Ja.

Avarage
2011-01-26, 11:17
Är det för att det finns så många sk Custom hojar i trafik som statistiken är hög??
Vad är customhoj?
Är det allt från Chopper, Trike till en en stor grupp fabrikscustom ända till sk muskelglidare som närmast går att jämföra med gårdagens nakna värsting hojar?

Vilka kör dessa hojar? Allt från personer som har kört hoj oavbrutet ända sedan 70-80 talet, många 50+ nybörjare till värstingförare på 100+ hp hojar?

Känns att om man ska dela upp hojåkare efter motorcykelkategori så borde den stora "Custom gruppen" brytas ner i flera grupper då skillnaderna mellan hojar o förare under gruppen "Custom" skiljer sig så mycket åt.

Personligen räknar jag mig till gruppen Chopperåkare inte "Custom" på det sättet som som ordet Custom används här.

Anders.J

Kombinationen av hojtyp & typ av förare (erfaren/oerfaren, ung/medelålders (gamla blir vi aldrig ;-)) osv.) ger väl olika farliga kombinationer.

Och vi vet väl ganska bra allihop som skriver här vilken/vilka kombinationer som är mes olyckdrabbade skulle jag tro!?

Mvh!
// Niklas

Avarage
2011-01-26, 11:18
:eek: :mad::mad:

???

ezzo
2011-01-26, 11:21
Aldrig i helvete!
Skall vi stå och nicka och hålla med när siffror förvanskas och McRF ljuger så näsan kräver jethjälm?

Hampe

Hampe jag håller till stora delar med dig i ditt resonemang. Men försöker samtidigt se bredare.

I intervjun jag hörde/såg sa inte McRF att de låga dödsifrorna var tack vara abs på de nya hojarna. De sa något i stil med en bidragande orsak till det var abs....
Och det har säkerligen varit skillanden för någon/några.

Vi har de senaste åren haft en sjunkande olycksstatistik totalt. Titta vad Maria Nordqvist skrivit i sina trådar. Den damen har för det mesta en del fakta bakom det hon skriver.

Att säga att vi som mcförare skulle börja öka hastigheten för att vi litar på tekniken... Nja Jag köper inte det fullt ut heller.
Av den orsaken att jag tror mer på att när man känner sin hoj. Känner sig trygg och bekväm på den omedvetet gasar lite mer och lite längre...

Fast å andra sidan så är det mer förare med "nya hojar" som är inblandade i olyckor. Det är därför vi brukar kunna se en drastisk minskning i försäkringspremien när hojen blir äldre än 5 år. Med samma ägare..

Farligast är det nog snarare med de personer som gått massor med kurser och liknande... Som har bromsat högfartsbroms.... från ca 100-0 km/h och är skitduktiga på det. Som tror att de verkligen kan bromsa.. Vilket de kan... När de kan förutse vad som händer.....
Problemet är när älgen helt plötsligt kutar ut. När du kommer i stadstrafik och en bil kör ut framför dig mm.
I över 95% av fallen (har faktiskt för mig att Tobbe, riskutbildare på gillinge sa 99%) så bromsar mc-föraren omkull. Det är panik.. Det är då abs kommer göra skillnaden.
Och en av de allra vanligaste olyckorna är korsningsrelaterade.

Du pratar om att abs inte fungerar i alla underlag osv osv..
Kan så vara att den har sämre funktion tex på grus.
Men det är inte där vi har det stora problemet med olyckor. Det är fortfararande i mångt och mycket i stadstrafik, Ofta i låg fart, ca 50 km/h som mycket händer.
Och det är få motorcyklister som kör grus... Och de som gör det verkar ju har rätt bra koll på det där med abs och hur den funkar med det underlaget.
Med den bakgrunden så JA ABS kommer och ska ses som en stor livräddare.

Agile
2011-01-26, 11:25
???

Irony dear Watson, irony ;)!

ezzo
2011-01-26, 11:34
Vad är customhoj?

Anders.J

Tror alla dessa hojar du räknar upp går under CUSTOM.
Andelen är hög för att de är en stor grupp och den mest växande.
Här måste du dock titta lite på var händer flera av olckorna med custom som slutar illa. Med allvarligt skadade och döda.

En stor del är som jag skrev tidigare olyckor där vi har andra fordon inblandade i. Här handlar det inte så mycket om singelolyckor där det har gått för fort in i en kurva.
Här handlar det mer om att man kör in i andra fordon i korsningar mm. I reltivit låga hastigheter...50-70 km/h (låg hastighet när vi sitter på hojen och kör, hög hastighet när det går åt helvete)
Detta borde vara en grupp som skulle vara lätt att få ner antalet olyckor i. Med abs, och med fortutbildning.
Tyvärr är det så att denna grupp är många gånger helt odugliga som förare. Och deras syn är att de aldrig kör fort så de behöver inte lära sig bromsa.. De tar inga risker mm, (nu generaliserar jag). De är säkrar förar för de kör inte fort.
Ofta saknar de god skuddsutrustning. mm mm.

Skulle vi kunna få denna grupp att gå smcs kurser är jag övertygad om att vi skulle kunna få ner antalet olyckor i denna grupp.
Lägger vi sedan till abs på deras motorcyklar... Tja. Då tror jag vi börjar se underverk.. :D:D

Chopperbyggarn
2011-01-26, 11:43
Vad jag är ute och fiskar efter? Jag vet inte riktigt men jag känner mig inte riktigt hemma i den stora gruppen "Custom" som jag enligt SMC´s definition hamnar i och det säger inte ett dugg om hur olyckstatistiken ser ut för den typen av hojar som jag kör.
Jag är nog egentligen ganska tveksam till att överhuvudtaget dela in hojåkare efter hojkategori då jag tror att detta missgynnar den viktiga sammanhållningen inom SMC som behövs för det viktiga politiska arbetet mot myndigheters aldrig sinande förbuds o påbudsiver. Vi är många individer med olika synpunkter och sätt att se på vad motorcykelkörning är som ska försöka samsas och vi har inte råd med inbördes bråk mellan olika personer pga att vi kör olika typer av hojar.

Om det nu är så att vi till varje pris måste placeras i ett fack på grund av vilken hojtyp vi kör så gör det rätt och bryt ner det i mindre grupper så att man känner sig hemma i gruppen man hamnar i !

Anders.J

ezzo
2011-01-26, 11:57
Vad jag är ute och fiskar efter? Jag vet inte riktigt men jag känner mig inte riktigt hemma i den stora gruppen "Custom" som jag enligt SMC´s definition hamnar i och det säger inte ett dugg om hur olyckstatistiken ser ut för den typen av hojar som jag kör.
Jag är nog egentligen ganska tveksam till att överhuvudtaget dela in hojåkare efter hojkategori då jag tror att detta missgynnar den viktiga sammanhållningen inom SMC som behövs för det viktiga politiska arbetet mot myndigheters aldrig sinande förbuds o påbudsiver. Vi är många individer med olika synpunkter och sätt att se på vad motorcykelkörning är som ska försöka samsas och vi har inte råd med inbördes bråk mellan olika personer pga att vi kör olika typer av hojar.

Om det nu är så att vi till varje pris måste placeras i ett fack på grund av vilken hojtyp vi kör så gör det rätt och bryt ner det i mindre grupper så att man känner sig hemma i gruppen man hamnar i !

Anders.J

Nu är det inte smc som (vad jag vet) som gjort facken.
Fast om du tittar på vilken typ av hoj man kör... så kan du också se lite hur personen vill köra hoj. Generellt altså.

En person som köper en sporthoj med 1000 cc och 180 hk är troligen inte någon som inte gillar att köra fort. Och har troligen mindevärdeskomplex och måste utmärka sig, Vilket de gör med häftiga bakhjulsåkningar i allmän trafik...

En person som köper en HD med lång gaffel. Som vibrerar och skulle tappa varenda skruv utan locktight vid högre varv än 1800rpm har troligen prostataproblem, men har också mindervärdeskomplex och måste utmärka sig.. Vilket de gör med raka rör mm mm.

PS. En hel del ironi med här....

Agile
2011-01-26, 12:03
...så kan du också se lite hur personen vill köra hoj. Generellt altså.

...mindevärdeskomplex... ...häftiga bakhjulsåkningar i allmän trafik...

...troligen prostataproblem... ...också mindervärdeskomplex...

:D

Haha, insiktsfullt!

Chopperbyggarn
2011-01-26, 12:19
Nu är det inte smc som (vad jag vet) som gjort facken.
Fast om du tittar på vilken typ av hoj man kör... så kan du också se lite hur personen vill köra hoj. Generellt altså.

En person som köper en sporthoj med 1000 cc och 180 hk är troligen inte någon som inte gillar att köra fort. Och har troligen mindevärdeskomplex och måste utmärka sig, Vilket de gör med häftiga bakhjulsåkningar i allmän trafik...

En person som köper en HD med lång gaffel. Som vibrerar och skulle tappa varenda skruv utan locktight vid högre varv än 1800rpm har troligen prostataproblem, men har också mindervärdeskomplex och måste utmärka sig.. Vilket de gör med raka rör mm mm.

PS. En hel del ironi med här....

Ha ha :D
Jag är inne i medelåldern nu så nog kan prostataproblem ligga runt hörnet, jag är även storkonsument av Loctite, raka rör? ja bara om dom har insatser.
Choppers o andra hembyggda hojar är mitt liv och det är jag stolt över....om andra ser detta som mindervärdighets komplex så bjuder jag på detta.:D

Anders.J

Triumph int
2011-01-26, 12:27
Ska vi inte ta en GPS-debatt också,
argumenten blir till slut ganska lika.

Det beror på föraren hur fort en mc går,
att jag har den hoj jag har beror på många saker.

Jag tror många sporthojsägare bara vill ha en riktig mc,
en sån med fjädring och bromsar.

Avarage
2011-01-26, 12:29
Irony dear Watson, irony ;)!

Aha, I see! Here we go! :confused::rolleyes::eek::mad::mad::D

Agile
2011-01-26, 12:32
Ska vi inte ta en GPS-debatt också,
argumenten blir till slut ganska lika.

Det beror på föraren hur fort en mc går,
att jag har den hoj jag har beror på många saker.

Jag tror många sporthojsägare bara vill ha en riktig mc,
en sån med fjädring och bromsar.

Var kom GPSen i i bilden :confused:?

Och menar du att touring-loken har bättre bromsar än sporthojar nu?? Verkligen? Gör du det? Va va va va va va va va? SDka det va på det viset? Va va?

Hampe
2011-01-26, 12:47
Att framhärda att tekniska funktioner som hjälper oss förare när vi felar gör oss som förare farligare är minst sagt bakåtsträvande! Varför i linje med detta borde ligga att göra hojarna tekniskt sett så farliga som möjligt!

Inte bakåtsträvande, Niklas, utan ren och skär realitet.
Trafikforskare världen över är ense att trafiksäkerhetsnyttan med ABS-broms på bil är noll eftersom förarna tecknar in marginalerna och kör hårdare.
Till och med Tingvall säger det.

Men, han säger också att ABS-på MC funkar helt annorlunda för att det är mer som antisladd på bil. Det är hans uppfattning, men VTI forskar verkligen i saken;

Allt fler bilar utrustas med system som ska göra bilfärden säkrare. Men det finns en baksida.

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna. När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare, säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.

Varför skulle ABS-broms på MC inte leda till samma sak?
Vad är det som gör att just hojåkare skall kunna tillgodogöra sig hela nettonyttan av ett hjälpsystem utan att nagga på marginalerna?

Hojar skall inte göras så farliga som möjligt, men volumedealers och falska profeter skall heller inte framställa dom som säkrare än vad dom är och utlova halverad risk när dom inte vet vad dom baserar sina antagande på och samtidigt inte vill kommunicera systemets baksidor.

En liknande liknelse jag hört vid flera tillfällen vad gäller bilar är förslaget att ta bort säkerhetsbältena och montera en vass stång i mitten av ratten för att försöka förmå föraren att köra så försiktigt att han/hon ALDRIG gör fel!
Felförstått, Niklas. Uttrycket myntades av en av vår journalistiska giganter på -60 talet, jag tror att det var Red Top men någon får gärna korrigera mig här.
Han ville åskådliggöra risken att man gick vilse i den då gryende trafiksäkerhetsdebatten med att återföra den mer skyddade bilisten bakom ratten till en lika utsatt position som den oskyddade trafikanten.
Ögonblicklig konsekvens för den vållande, för att skapa en imaginär balans och rättvisa gentemot den oskyddade och överkörda.
Ett tankeexperiment, bara - och förbannat bra sådant!

Vi motorcyklister hör idag till dom oskyddade trafikanter som drabbas av nedbusningen i trafikmiljön där allt mer distanserade bilförare avskiljs från konsekevens av sitt agerande genom "säkrare" bilar: bilar som är säkrare för dom själva, men som (därigenom) framförs med minskade marginaler och minskad förståelse för sammanhang.

Hampe

Avarage
2011-01-26, 14:16
Varför skulle ABS-broms på MC inte leda till samma sak?
Vad är det som gör att just hojåkare skall kunna tillgodogöra sig hela nettonyttan av ett hjälpsystem utan att nagga på marginalerna?

Ser inte varför tekniska hjälpmedels vara eller icks på mc (eller annat motorfordon heller för den delen) måste handla om "allt-eller-inget".

För övrigt har vi allihop valmöjlighet när vi köper och ibland om vi redan har hoj med ABS. Den som inte vill ha det, därför att han/hon inte tror/tycker/vet att det är till nytta, köper heller ingen hoj med ABS eller stänger av systemet.

Felförstått, Niklas. Uttrycket myntades av en av vår journalistiska giganter på -60 talet, jag tror att det var Red Top men någon får gärna korrigera mig här.
Han ville åskådliggöra risken att man gick vilse i den då gryende trafiksäkerhetsdebatten med att återföra den mer skyddade bilisten bakom ratten till en lika utsatt position som den oskyddade trafikanten.
Ögonblicklig konsekvens för den vållande, för att skapa en imaginär balans och rättvisa gentemot den oskyddade och överkörda.
Ett tankeexperiment, bara - och förbannat bra sådant!

Tack, nu har jag lärt mig något nytt! Nämligen varifrån uttalandet härstammar! Men det är inte samma sak som att det inte används/har använts och då på ett felaktigt sätt jämfört med ursprunget. Och just i dessa sammanhan HAR jag hört flera dra liknande paralleller vilket jag anser är bakåtsträvande. Vem i hela...tycker på fullaste allvar att man skall göra fordonen ute i trafiken farligare för brukaren?

Vi motorcyklister hör idag till dom oskyddade trafikanter som drabbas av nedbusningen i trafikmiljön där allt mer distanserade bilförare avskiljs från konsekevens av sitt agerande genom "säkrare" bilar: bilar som är säkrare för dom själva, men som (därigenom) framförs med minskade marginaler och minskad förståelse för sammanhang.
Hampe

Otvivelaktigt finns dessa individer oavsett om de kör bil, lastbil, buss, hoj, moped, what-ever. Men tillåt mig tvivla att dessa skulle utgöras av majoriteten av trafikanterna. Vilket är som att mer eller mindre idiotförklara människor OCH utbildningssystemen hos trafikskolor mm.

Nä, jag tror fullt och fast fortfarande att ABS är ett väldigt bra hjälpmedel som kan och kommer kunna rädda liv och lem. SAMTIDIGT tror jag mig också veta att det kommer förolyckas/skadas människor pga. tekniken och att dessa kommer vara färre till antalet än de som räddas!

// Niklas

Mimmi
2011-01-26, 15:50
Hej!

Min nuvarande mc är min andra i rad som har ABS.

Enligt min uppfattning kör jag inte med mindre mariginaler än vad jag gjorde förr, utan ABS-utrustade motorcyklar, utan ser just ABS-funktionen som en extra trygghet.
Och jag tror att det är så säkerhetssystemen gör bäst nytta.

Men däremot kör jag fortare med den nuvarande än med den förra, men det beror på dess egenskaper. Den har helt enkelt mera kraft till det, och allmänt bättre uppträdande och komfort. Detta gäller både "rakt fram" men i än högre grad i kurvor. Den inbjuder helt enkelt till en snabbare framfart. Men detta tror jag alla upplever när man byter upp sig till en annan mc med andra egenskaper som möjliggör detta. Trots att jag kör fortare med den nuvarande maskinen än jag gjorde med min förra (BMW R1150GS) så känner jag mig mycket tryggare med denna. Och detta har ju inget med ABS eller inte att göra så som jag ser det.

Herr Fuggle
2011-01-26, 22:38
Thomas Edward Lawrence körde ihjäl sig på en B.S. 1935. Han hade kanske klarat sig med ABS.
Som hängiven motorcyklist hävdade han att alla bilster skulle ha en spjutspets på rattstången så att de skulle förstå vilken fara det innebär att köra bil.
(Han var mer känd som Lawrence av Arabien)

Triumph int
2011-01-26, 22:47
Citat:

– Vi litar allt för mycket på systemen, men vad värre är att vi utnyttjar fördelarna.
När vi vet att bilen har ABS-broms, antisladd så kör vi ofta lite fortare,
säger Katja Kircher på VTI som forskar på samspelet mellan människa och transportsystem.
Slut citat.

Detta att vi medvetet sitter och tänker på bilens hjälpsystem när vi är ute och kör, stämmer det.

Eller kör vi fortare därför att nyare bilarna är så mycket bättre än äldre bilar.

Hampe
2011-01-26, 23:41
I intervjun jag hörde/såg sa inte McRF att de låga dödsifrorna var tack vara abs på de nya hojarna. De sa något i stil med en bidragande orsak till det var abs....
Och det har säkerligen varit skillanden för någon/några.

Ezzo, vi kan helt enkelt inte ha sett samma program!
I det Rapport jag tittar på är den totala payoffen i inslaget att nysålda motorcyklars ABS-bromsar är den avgörande skillnaden i olyckstal mellan 2009 och 2010.
Det börjar redan i studion där presentatören säger "Förra året sjönk antalet dödsolyckor med nästan 25%. Rätt bromsar är en stor del av förklaringen." Budskapet förstärks av skylten nere till vänster som säger
"MC-olyckorna minskar" med tillägget "Rätt bromsar"

Reporter Johan Lundin bollar över till McRF med kommentaren:
"och det finns flera anledningar säger Motorcykelbranschens Riksförbund:"

"Det är den tekniska utvecklingen där ABS-bromsar breder ut sig jättemycket".

samt, i en bisats: " ...och, eh... ...eh... större medvetenhet hos motorcyklisterna..."

Reporter Johan Lundin pekar på att "bättre vägar med mitträcke spelar också in (illustrerat av ett vajerräcke...) men det är ABS-bromsarna som gör den stora skillnaden".

Kolla igen, Ezzo - och se till att titta på rätt kanal.

Jadå, jag vet hur svårt det är att bli intervjuad i TV och få fram det man vill, och jag vet hur inslag klipps och redigeras.
Därför är det så viktigt att man har riktiga och vederhäftiga uppgifter med sig till intervjun och därför är det så viktigt att man inte luras till att glida på sanningen. - eller rent av ljuga rakt ut.

Rapports uppgifter kommer inte från tomma intet - det är McRF som har matat dem med det; diagrammen säger till och med "Källa: McRF".

Så hur kunde det bli så fel? De 1.8% nytillkomna ABS-hojarna mellan 2009 och 2010 kan bara inte bära en sådan hävstångskraft att dom utgör "den stora skillnaden" i en olycksnedgång om 24%, och att vajerräckena som vi / SMC kämpat så länge mot plötsligt skulle vara vår bästa vän är ett hån mot alla som åker motorcykel och en direkt lögn!
Sanningen är att vi inte har en aning om hur många som inte dog i mötesolyckor under 2010. Däremot vet vi på pricken hur många som trasslade in sig i skiten och dog döden död där och då!

Det är varje medborgares plikt att ifrågasätta allt som sägs. Alltid!
Och speciellt det som körs ner i halsen på oss med rubriken "det är för ditt eget bästa".

Är ni verkligen så här lättlurade?
Inte undra på i så fall att ni gick på Vägverkets scam att det ögonblickligen blir hälften så farligt att åka hoj om man bara har ABS inom räckhåll.

Siffror kan - och skall alltid ställas i relation till något.
Om det verkligen skulle gå att uppnå 50% olycksreduktion med en enkel trebokstavskombination så måste något annat vara dubbelt så farligt som en en ABS-hoj.

Eller, som man gör för att skapa smaskiga rubriker:
"100% farligare utan ABS"

Känns det så, hörni? Ni analoga anakronismer som litar till egen förmåga - känner ni att ni fördubblar er risk att råka illa ut jämfört med polaren som köpt en sprillans ny hoj...?

Om så verkligen vore så är det en sund och livsuppehållande tankegång som har möjligheten att kanske, möjligen skänka er några extra turer innan locket läggs på för gott.
Motsatsen - att inbilla sig att man plötsligt bara blivit hälften så dödlig genom att handla en hoj med ABS är just - motsatsen.

Hampe

Hampe
2011-01-26, 23:50
Thomas Edward Lawrence körde ihjäl sig på en B.S. 1935. Han hade kanske klarat sig med ABS.
Som hängiven motorcyklist hävdade han att alla bilster skulle ha en spjutspets på rattstången så att de skulle förstå vilken fara det innebär att köra bil.
(Han var mer känd som Lawrence av Arabien)

Ah! Där kom urprunget - tack för det!
Jisses, så tidigt? På den tiden som den oeftergivliga rattstången i praktiken redan utgjorde ett spjut...

Men, den bilden (myten) man har av den hemkomna och livströtta Lawrence på sin Brough Superior känns inte som om ABS var något som skulle stoppat just den killen...

Hampe

DearHunter
2011-01-26, 23:57
Jag tycker inte att vi kör fortare eller mer vårdslöst än förr trots ABS. Rent allmänt så har vägarna blivit överlag säkrare för bilisterna. Bilarna har oxå blivit säkrare. (Det som jag har märkt på senare år är att bilförare som snackar i telefon är en klass för sig. Hoppas att det kommer ett förbud. Handsfree är lösningen såklart).

Vi kör säkrare bilar, vi bygger säkrare vägar och inte minst så har vi ju ett sjuhelsikes bensinpris som främjar en lätt fot på gaspedalen ;)
En annan faktor är att vi hojåkare har bättre skyddskläder och utrustning. Förr så körde man omkring med jeans och farfars vurpollon på huvudet. Idag så ser man väldigt sällan en hojåkare utan bra personlig utrustning.

Vad gäller ABS så fungerar det ypperligt på ett jämnt halt underlag. Om vi har dåliga och framförallt ojämna vägbanor med grus på vissa ställen (Nörrland= nörr om dalälven, ibland går gränsen norr om täby ;)) så fungerar det sämre . I vissa fall förlängs bromssträckan av ABS. MEN jag tar hellre en något längre bromssträcka i vissa situationer än att jag låser framhjulet och går omkull i en kurva..

Är det någon som vet hur många som skadas varje år i forboll, innebandy och ridolyckor?
.... sug på den karamellen och jämför det med antalet mc-olyckor ... :D

ezzo
2011-01-27, 00:11
Om så verkligen vore så är det en sund och livsuppehållande tankegång som har möjligheten att kanske, möjligen skänka er några extra turer innan locket läggs på för gott.
Motsatsen - att inbilla sig att man plötsligt bara blivit hälften så dödlig genom att handla en hoj med ABS är just - motsatsen.
Hampe

Hampe. Nu hänger över extremt åt andra hållet istället.
Det är ingen som blir hälften så dödlig tack vare abs. Hur kan du ens mäta någoti helt död eller halv död. Är man död är man död.. Man kan inte vara dödare...

Börja med att titta på de allvarliga olyckorna. Ställ dig frågan vilket händelseförlopp de haft.
I över 95% av alla olyckor i (enligt en riskutbildare jag känner) har det slutat med att mc-föraren har bromsat omkull.

För varje km/h du minskar din hastighet desto större chans till mindre skador.
Att skadorna ökar med farten är ju ett faktum, inte ett påstående utan belägg.

Att göra en bra inbromsning är bland det svåraste du kan göra med en mc..
Att göra den under en paniksituation är i princip omöjligt.. Då våra nedärvda reaktioner tar över och ställer till det.
Det är därför som de flesta bromsar omkull sig.. Och vet du.. När du hamnar i "panik" så spelar det i princip ingen roll hur mycket du tränat på att bromsa...

Det är här de anses att abs kommer rädda liv. Förstår du varför?

Inslaget jag såg var inte lika vinklat som det du såg tydligen....
Och nej man ska inte tro på allt som media säger..
Däremot står det på internet så är det sant.

Att McRF slår på trumman för abs-bromsen är som jag sa tidigare inte konstigt. De har sålt för lite hojar. ABS är ett säljargument till att bli en mindre risk.

För allt detta handlar inte om risker och risker man tar...
Försök att ge dig in i en bromstävling mot en abs-hoj.

Vi har sett resultatet vid paralellbromsningar flera gånger..
Den går till som så.. Man skickar iväg en hoj. Ca 30 meter bakom skickar man iväg en annan, De drar på till hög fart ca 100 km/h Den främre hojen bromsar när han känner för det. Den bakre börjar bromsa när han ser att den framför bromsar...
Om den bakre hojen lyckas få stopp innan den passerat den främre så har de alla gånger varit en abs-hoj. En hoj utan abs har kanske klarat det någon enstaka gång. Men det är mycket mycket sällsynt..

ABS är bra då det i en paniksituation kommer kliva in och hjälpa dig som förare. Just för att när du reagerar har du inte kontroll över hur mycket du anslår tex bromsen... Återkommer till det jag sa tidigare. Varje minskad km/h ökar dina chanser när det smäller....

Tyvärr ligger det mycket i vinklingen från McRF... Men att det skulle vara den starkaste orsaken till antalet olyckor i år.. Nja det är jag mycket skeptisk till.

Den minskningen beror helt och hålllet på att SMC bedriver riktigt bra kurser och att de har otrloligt abitiösa och duktiga instruktörer.
Allra helst de kurser som leds av mig.

//ezzo

Marie
2011-01-27, 01:06
Ah! Där kom urprunget - tack för det!
Jisses, så tidigt? På den tiden som den oeftergivliga rattstången i praktiken redan utgjorde ett spjut...

Ja spjutet fanns redan, det var därför som det räckte med en spjutspets som komplettering :D

Chopperbyggarn
2011-01-27, 12:24
Det är varje medborgares plikt att ifrågasätta allt som sägs. Alltid!
Och speciellt det som körs ner i halsen på oss med rubriken "det är för ditt eget bästa".

Hampe

Dom bästa orden jag har läst på detta forum och då i synnerhet mening nr3!!!!

Själv ryggar jag alltid tillbaks när någon försöker sälja på mig en åsikt, idé, produkt, lag etc med orden "det är för ditt eget bästa".

Anders.J

Agile
2011-01-27, 12:31
Dom bästa orden jag har läst på detta forum och då i synnerhet mening nr3!!!!

Själv ryggar jag alltid tillbaks när någon försöker sälja på mig en åsikt, idé, produkt, lag etc med orden "det är för ditt eget bästa".

Anders.J

Såg filmen "I Robot" (igen) när den gick på tv nyligen.. Väcker en del tankar om auktoritär styrning och behovsskapande marknadsföring.

Håller med ovan!

Avarage
2011-01-27, 13:09
Bara en nyfiken lite stilla fråga: VEM utövar auktoritär styrning i frågan om ABS?

Gillar inte heller en utpräglad säljande attityd och ifrågasätter för att till fullo försöka förstå och kritiskt granska! Det är sunt! Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

Agile
2011-01-27, 13:32
Bara en nyfiken lite stilla fråga: VEM utövar auktoritär styrning i frågan om ABS?

Gillar inte heller en utpräglad säljande attityd och ifrågasätter för att till fullo försöka förstå och kritiskt granska! Det är sunt! Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

Om det var riktat till mig.. Så syftade jag i det snarare på filmen.

I det här fallet kan det förvisso liknas vid dito när media som ska förställa opartisk, granskande journalistik presenterar statistik som "sant" när det i själva verket inte finns belägg för det.

Därmed inte sagt att ABS på något sätt skulle vara negativt. Jag vill inte se det på banorna, för att det är "fusk". Jag vill inte se antisladd, antistuds och sånt heller där. Att kunna kontrollera sin maskin är ju själva sporten.

Gatåka däremot är ingen sport. Och jag mer positiv till hjälpmedel på hojar än i bilar. Bilister verkar inte kunna köra bil längre. En kursare ville för en tid sen INTE låna en kompis bil för att den inte hade anti-allt system och det var halt. För mig är det chockerande när bara några % av alla bilar hade sånt bara för några år sen. Resultatet har blivit att folk inte kan köra bil längre, och det tror jag faktskt inte kommer hände på hoj då variablerna är fler och det vad jag förstår fortfarande krävs lite skills åtminstone.

Att som du säger däremot kunna nypa bromsen i panik när nån idiot svänger vänster utan att blinka ser jag ingen aksida i, alls faktiskt. Hade gärna haft det själv, framförallt i blött. Blött är leskigt.

Chopperbyggarn
2011-01-27, 14:55
Men lika sunt är att vara öppen och mottaglig för förändringar inte minst hos en själv!

Ser detta som en självklar del av kritisk granskning att resultatet ibland blir att man ändrar sina åsikter och beteenden.
I mitt fall efter kontakter med andra kulturer så har jag både fått ifrågasätta mina tidigare självklara åsikter,värderingar o beteenden och även ibland ändrat på detta...även på trafikområdet.

Anders.J

Avarage
2011-01-27, 15:12
Om det var riktat till mig.. Så syftade jag i det snarare på filmen.

Egentligen inte utan mer till Anders.J som skrev inlägget innan dig!

Avarage
2011-01-27, 15:14
Ser detta som en självklar del av kritisk granskning att resultatet ibland blir att man ändrar sina åsikter och beteenden.
I mitt fall efter kontakter med andra kulturer så har jag både fått ifrågasätta mina tidigare självklara åsikter,värderingar o beteenden och även ibland ändrat på detta...även på trafikområdet.

Anders.J

Så sant! Tyvärr inte alltid så vanligt dock! Och det ÄR lätt att fastna i "gamla invanda" tankegångar till någon lyckas "öppna en dörr" och man ser saken från ett annat håll!

// Niklas

Chopperbyggarn
2011-01-27, 16:55
Så sant! Tyvärr inte alltid så vanligt dock! Och det ÄR lätt att fastna i "gamla invanda" tankegångar till någon lyckas "öppna en dörr" och man ser saken från ett annat håll!

// Niklas

Nyfikenhet är nog en förutsättning...finns många som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Att "öppna dörrar" hos folk för att sälja sin "produkt" är nog inte alltid så lyckat....bättre om man kan göra kunden nyfiken så att han/hon kommer och knackar på "säljarens dörr"....

Anders.J

Agile
2011-01-27, 17:06
Nyfikenhet är nog en förutsättning...finns många som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Att "öppna dörrar" hos folk för att sälja sin "produkt" är nog inte alltid så lyckat....bättre om man kan göra kunden nyfiken så att han/hon kommer och knackar på "säljarens dörr"....

Anders.J

Finns en annan sida i kulturmixarna. När man med öppna ögon längtar efter att få insyn i ett annat liv, helt fördomsfritt. Och kommer hem med fler fördomar än man trodde fanns :(!

Chopperbyggarn
2011-01-27, 17:13
Finns en annan sida i kulturmixarna. När man med öppna ögon längtar efter att få insyn i ett annat liv, helt fördomsfritt. Och kommer hem med fler fördomar än man trodde fanns :(!

Visst kan det vara så...det är dock inte min erfarenhet.:)

Anders.J

HåkanP
2011-01-27, 17:35
som besöker andra "kulturer" enbart för att bekräfta sina fördommar och dessa kommer ofta att komma hem stärkta i sina fördommar!
Anders.J

Ett resultat av: "På sig själv känner man andra"? Eller vad har du det ifrån att detta skulle vara folks drivande kraft att åka till andra kulturer på semester? :confused:

Chopperbyggarn
2011-01-27, 18:20
Ett resultat av: "På sig själv känner man andra"? Eller vad har du det ifrån att detta skulle vara folks drivande kraft att åka till andra kulturer på semester? :confused:

Vet inte riktigt vad du är ute efter:confused: ska i alla fall försöka svara.

Jag har själv åkt till andra kulturer av nyfikenhet och hoppas att få möjlighet att åka (hoj) till ännu fler kulturer! Detta har varit givande och även ställt en del värderingar som man är uppväxt här i Svedala på kant och jag har omvärderat en del saker efter dessa erfarenheter.
Jag har hört allt för många som har pratat skit om folket i XXX land för att sedan åka dit på solsemester med medhavt svenskt knäckebröd och bara umgåtts med andra nordiska turister och enda kontakten med inhemska befolkningen har varit påflugna försäljare i turistfällorna för att sedan komma hem och prata ännu mer skit om folket i XXX landet!

Vad som är övriga mäniskors drivkraft får du fråga dessa om, det är inget jag kan svara på.

Anders.J

Triumph int
2011-01-27, 23:44
Vad är det för fel att media vill hitta en enkel lösning på mc-döden.

Och vad är det för fel om jag tycker att ABS-bromsar är bra även
för andra som kan bromsa mycket bra.

Jag tycker att ABS-bromsar borde vara standard på landsvägs-mc.

jan-olovj
2011-01-28, 06:21
Vad är det för fel att media vill hitta en enkel lösning på mc-döden.

Och vad är det för fel om jag tycker att ABS-bromsar är bra även
för andra som kan bromsa mycket bra.

Jag håller med och vill tillägga att även kombibromsar är jättebra, minskar bromssträckan samt förhindra att nosen dyker så mycket.

LC4ever
2011-01-28, 08:53
Jag kan hålla med om att reportaget och statistiken som tråden från början handlade om kanske inte säger allt.
Att olyckorna sjunker är ju jättebra, men att ABS på hojjarna skulle vara orsaken har jag svårt att se.
Däremot så är ABS här för att stanna och skulle själv önskat att jag haft det på förra hojjen (nuvarande har det).
Men jag måste få citera ett MC-test av KTM 990SMT-ABS
"If KTM, the original hooligan company, now thinks it’s a good thing then there must be something in it…"

Read more: http://www.visordown.com/motorcycle-news--general-news/first-ride-ktm-990smt-abs/16931.html#ixzz1CJYEFfis

Agile
2011-01-28, 09:46
"If KTM, the original hooligan company, now thinks it’s a good thing then there must be something in it…"

Haha! :D:D

De har lyckats rätt hårt i sin branding.

ABS hade jag gärna haft. Kombibromsar som ovan skribent däremot är inne på vette fan. Hur funkar den i så fall? På en KTM LC8 ex. med mkt vrid, högt komp och galen motorbroms så är det ofta svårt att hålla bakhjulet rullande öht. Att lägga på broms på det känns rätt kontraproduktivt.

Avarage
2011-01-28, 10:14

Anders.J

Det var inte så jag menade! Utan att mottagaren väljer om han/hon vill "öppna sin dörr" till information/kunskap!

Jag kan inte ändra på dig och du på mig! Var och en av oss måste själv bestämma oss för/välja om vi VILL lära/ta till oss info. eller ej!

// Niklas

lime
2011-01-28, 18:01

Anders.J

Jag håller med Anders här. Enligt min högst personliga uppgift så handlar det mer om vilken typ av mc-förare det är som sitter på hojen, än vilken hoj de sitter på. Det ser vi tydligt på t.ex. Knix-kurser när vi får blandade grupper. Vi har då samma typ av förare sittandes på R6:or, motarder och kromslädar.

En omedveten förare med dålig självinsikt är lika farlig på en custom som en sporthoj. Men det finns ett problem med att dela in förare på det sättet. Det är inte en kvantitativ och mätbar indelning. En hojtyp kan man definiera som "har så här många hästkrafter och sådan här framgaffelförsprång".

Vi skulle kunna göra jämförelser om gula hojar är mer olycksdrabbade än blå...

HåkanP
2011-01-28, 19:01
Vet inte riktigt vad du är ute efter:confused: ska i alla fall försöka svara.

Jag har själv åkt till andra kulturer av nyfikenhet och hoppas att få möjlighet att åka (hoj) till ännu fler kulturer! Detta har varit givande och även ställt en del värderingar som man är uppväxt här i Svedala på kant och jag har omvärderat en del saker efter dessa erfarenheter.
Jag har hört allt för många som har pratat skit om folket i XXX land för att sedan åka dit på solsemester med medhavt svenskt knäckebröd och bara umgåtts med andra nordiska turister och enda kontakten med inhemska befolkningen har varit påflugna försäljare i turistfällorna för att sedan komma hem och prata ännu mer skit om folket i XXX landet!

Vad som är övriga mäniskors drivkraft får du fråga dessa om, det är inget jag kan svara på.

Anders.J

Jag tror bara inte dina erfarenheter nödvändigtvis är så representativ för sveriges samlade befolkning. Jag har i alla fall inte samma intryck från min umgängeskrets. Tyckte bara att du kanske uttalade dig lite förkategoriskt om andra människor. Det var allt.

puttepj
2011-01-29, 11:27
Började läsa den här tråden utan att inse hur många inlägg det var. Har bara skummat vissa och läste lite noggrannare i vissa, men jag tror inte det finns några enkla slutledningar som passar alla.

Jag hör inte till dem som har mångårig körvana, trots MC-kort sedan 37-år (inte fått det på köpet). När jag köpte min 'gatenduro' förra året är det min största MC jag över huvud taget suttit på (+70hk, 800cc och 200kg).

Jag betraktar mig som ganska feg och eftertänksam men förhoppningsvis inte till den grad att det påverkar mig negativt i trafiken. Snarare så har jag ingen övertro varken till mig själv som förare eller den ABS som jag de facto uppskattar att jag har.

Jag blir inte upprörd över att man överdriver ABS:ns påverkan till minskade olyckor. Som så många andra lyft fram ser jag inte det negativa i att det må få fler att välja det alternativet.

Man måste nog ändå, trots allt, förstå att många, många MC-förare inte är självmordsbenägna, utan snarare i min paritet, kanske inte topp of the line. För den gruppen tror jag att det är ytterst få som tar ut ABS:en som intäkt för att kunna sänka marginalerna, utan här handlar det troligen bara om att bygga bort lite av den medelmåttige förarens brister.

Att göra MC-förare mer mottagliga för riskmedvetenhet tror jag personligen räddar betydligt fler liv än ABS, ändå välkomnar jag positiv PR för densamma.

Har skrivit det i fler trådar men upprepar det gärna igen. I väntan på att min första mc (liten skoter) skulle levereras, efter att jag hade gjort ett nästan 30-årigt uppehåll, satt jag och surfade och hungrigt sög åt mig allt om MC.
Hamnade på en websida som var det mest makabra jag sett. Samtliga bilder var på extremt svåra MC-olyckor. Ju längre jag kom i tråden, desto mer illa berörd blev jag och när jag kom till bilder som halva kroppar, huvuden med utspridd hjärnsubstans m.m. var jag tvungen att sluta titta.

DET har påverkat mig enormt och gjort mig till en betydligt mer eftertänksam förare eftersom det påminner mig om min egen dödlighet.

/putte

Cawwa
2011-01-29, 20:53
Nu är väl trådskaparen mest upprörd hur statistiken presenterades, med all rätt tycker jag. Det är missbruk!!

Alla är nog överens om att ABS är ett mycket bra komplement till säkrare körning. MEN om man höjjer den till skyarna på det sätt man gjort här, är det lätt att glömma bort allt annat som kan bidra, t.ex SMC's mycket bra kurser med syfte att göra dig till bättre förare.

990 Adventure
2011-01-30, 08:25
Började läsa den här tråden utan att inse hur många inlägg det var. Har bara skummat vissa och läste lite noggrannare i vissa, men jag tror inte det finns några enkla slutledningar som passar alla.

Jag hör inte till dem som har mångårig körvana, trots MC-kort sedan 37-år (inte fått det på köpet). När jag köpte min 'gatenduro' förra året är det min största MC jag över huvud taget suttit på (+70hk, 800cc och 200kg).

Jag betraktar mig som ganska feg och eftertänksam men förhoppningsvis inte till den grad att det påverkar mig negativt i trafiken. Snarare så har jag ingen övertro varken till mig själv som förare eller den ABS som jag de facto uppskattar att jag har.

Jag blir inte upprörd över att man överdriver ABS:ns påverkan till minskade olyckor. Som så många andra lyft fram ser jag inte det negativa i att det må få fler att välja det alternativet.

Man måste nog ändå, trots allt, förstå att många, många MC-förare inte är självmordsbenägna, utan snarare i min paritet, kanske inte topp of the line. För den gruppen tror jag att det är ytterst få som tar ut ABS:en som intäkt för att kunna sänka marginalerna, utan här handlar det troligen bara om att bygga bort lite av den medelmåttige förarens brister.

Att göra MC-förare mer mottagliga för riskmedvetenhet tror jag personligen räddar betydligt fler liv än ABS, ändå välkomnar jag positiv PR för densamma.

Har skrivit det i fler trådar men upprepar det gärna igen. I väntan på att min första mc (liten skoter) skulle levereras, efter att jag hade gjort ett nästan 30-årigt uppehåll, satt jag och surfade och hungrigt sög åt mig allt om MC.
Hamnade på en websida som var det mest makabra jag sett. Samtliga bilder var på extremt svåra MC-olyckor. Ju längre jag kom i tråden, desto mer illa berörd blev jag och när jag kom till bilder som halva kroppar, huvuden med utspridd hjärnsubstans m.m. var jag tvungen att sluta titta.

DET har påverkat mig enormt och gjort mig till en betydligt mer eftertänksam förare eftersom det påminner mig om min egen dödlighet.

/putte

Bra redovisat på hur du resonerar med ditt mc åka,tror också att du har rätt i det du skriver om att flera resonerar liknande,själv har jag en annan historia men har valt ABS för att jag helt enkelt tror att det kan vara bra i vissa situationer.
Men för att få klarhet i hur stor del av olyckorna det skulle förhindra och vilken grupp som är har störst behov måste vi ju veta hur olyckorna gått till,och framför allt,hur många av oss har använt ABS:en för att undvika en olycka,det är ju det tillfället som gjort att statestiken minskat !

Det jag menar är ju en ren påkörning i stadstrafik från sidan,där mc föraren överhuvudtaget inte sett bilen,där finns ingen mc i världen som kan rädda mc föraren.
Själv fick jag bromsa i en en korsning på landsväg med frugan på och kan inte säga om ABS grep in men vet att jag bromsade så hårt jag bara kunde,men mest impad var jag av min fru,som knep med bena runt mig och höll emot sig själv på ett berömvärt sätt,utan det agerandet så kanske det inte hjälpt att jag agerade vad jag tror på ett bra sätt.
Vad har det med ABS o göra då,inget men det absolut viktigaste för en mc förare är utbildning och träning i att hantera sin mc,köra mycket och vara uppmärksam på övriga trafikanter,dom kan vi alldrig skydda oss mot med elektroniska hjälpmedel.
Här har och gör SMC en viktigt uppgift med sin kurs verksamhet och inte minst alla andra klubbar o föreningar som ex anordnar en avrostnings kurs.

puttepj
2011-01-30, 09:36
Men för att få klarhet i hur stor del av olyckorna det skulle förhindra och vilken grupp som är har störst behov måste vi ju veta hur olyckorna gått till,och framför allt,hur många av oss har använt ABS:en för att undvika en olycka,det är ju det tillfället som gjort att statestiken minskat !

Absolut. Antalet allvarliga bilolyckor minskar inte pga att man sätter in brandsläckare i standard i bilar, men kanske minskar antalet allvarliga bilbränder... Dålig liknelse, men det första jag kom på... Jag säger heller inte emot Bob Swedens räkneexempel som startade den här tråden. Jag förstår bara inte frustrationen om ABS skulle få lite oförtjänt draghjälp in i våra medvetanden. Ingen situation är den andra lik, så jag tror säkert att den som med rätta kan säga att han och hon har en absolut koll på situationen och därtill förmåga att göra 'den optimala inbromsningen' kan klara sig utan ABS.

Jag köper också till en viss del skepsisen om ABS användning på grus även om min erfarenhet är för liten för att egentligen ha en åsikt.

Men jag tror inte att jag är ett unikum som betraktar mig som medelmåttig förare och då tror jag att ABS generellt är ett tillbehör värt att lobba för.
Inte istället för något annat som utbildning etc, utan som ett bra komplement.

Jag tror träning i motstyrning, träning i bromsning, träning, träning och körvana slå ABS:en, eftersom ju mer kontroll du har desto mindre lär du behöva ABS:en, men jag ser inte att detsamma på något sätt behöver gå bort för det.

/putte

Herr Fuggle
2011-01-31, 19:20
Nej, INTE en tråd om huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig.

/B

Är det inte lite för mycket hyckleri i denna tråd?
Ljuga går bra om det gynnar oss motorcyklister!
Men när vi framstår som självmordsbenägna galningar måste vi protestera?

Med 1.8% ABS och 1,8% på kurs med Ezzo blir det bara 4% dödlighet kvar! Och dessa kör sporthoj! (OBS! Ironi)

I min värld förlorar man trovärdighet om man är ovarssam sanningen, oavsett om det gynnar mig eller inte...

Triumph int
2011-01-31, 22:53
1,8 % är fel, sluta nämna den siffran.

Niklasinorr
2011-01-31, 23:08
Nu skulle vi ju inte snacka ABS kontra icke-ABS i denna tråd men jag kunde inte låta bli:rolleyes:

Jag tyckte att det var en intressant grej i senaste MC-folket där de testade grushojar där tre av fyra hade ABS. Testförarna verkade positivt överraskade över att man inte tvärdog när man använde ABS på grus...märkligt:)
Kan det vara så att teknologin kommer att göra ytterligare ett utvecklingshopp där de kommer att bygga ABS system som faktiskt funkar på grus? Kommer alltså "sanningen" om ABS som "alltid gällt" att ändras?

Cyborg
2011-02-01, 03:55
Om ett par år är det dags för EU:s nya regler om obligatorisk ABS på motorcyklar och mopeder så detta är väl ett steg att försöka få konsumenterna positiva till ABS trots att det kommer att höja priserna och samtidigt minskar valfriheten samt att dom kanske eventuellt försöker att förhindra en våg emot denna lag. Efter detta skall obligatorisk antispinn införas så bli inte förvånade om det börjar dyka upp positiva artiklar och vinklingar om antispinn på tvåhjulingar inom den närmaste framtiden.

puttepj
2011-02-01, 06:33
Ahh Så SVT's inslag var inte bara dåligt vinklat, det är en del av en större konspiration.......

/putte

Chriz
2011-02-01, 07:24
Ahh Så SVT's inslag var inte bara dåligt vinklat, det är en del av en större konspiration.......

/putte

SVT jobbar ju för staten, vilken är ond och dålig per definition och konspirerar emot medborgarna så ofta de kan:D

Chopperbyggarn
2011-02-01, 09:32
Om ett par år är det dags för EU:s nya regler om obligatorisk ABS på motorcyklar och mopeder så detta är väl ett steg att försöka få konsumenterna positiva till ABS trots att det kommer att höja priserna och samtidigt minskar valfriheten samt att dom kanske eventuellt försöker att förhindra en våg emot denna lag. Efter detta skall obligatorisk antispinn införas så bli inte förvånade om det börjar dyka upp positiva artiklar och vinklingar om antispinn på tvåhjulingar inom den närmaste framtiden.

Eventuell ABS lag har diskuterats i tidigare tråd så det tänker jag försöka låta bli att komentera igen.

Hoppas att du skojar angående antspinn lag?? Inte för att jag skulle bli alls förvånad men....Tänk vad surt livet ska bli för alla "Burn out" freaks med antispinn!!: :eek:
Anders.J

Agile
2011-02-01, 09:58
Eventuell ABS lag har diskuterats i tidigare tråd så det tänker jag försöka låta bli att komentera igen.

Hoppas att du skojar angående antspinn lag?? Inte för att jag skulle bli alls förvånad men....Tänk vad surt livet ska bli för alla "Burn out" freaks med antispinn!!: :eek:
Anders.J

Ett strålande exempel på att beslutsfattarna inte har en aning om vad de fattar beslut om :(.

Iofs går det ju att stänga av även i bilar (min iaf :D). Men behovet finns ju liksom inte riktigt om man inte kör som iddijot. Problemet om det släpper är inte att man INTE släpper gasen, utan att man spänner sig. Hur ska det systemet funka?

"Vid hjulspinn eller släpp skjuts en nål genom sadeln med en injektion starkt lugnande för att bibehålla förarens lugn och harmoni!"

Önskar jag finge läsa den motionen :D

Hampe
2011-02-01, 10:30
1,8 % är fel, sluta nämna den siffran.

Ögonböj, omedelbart och direkt!
...när du presenterat en motsiffra som du anser bättre beskriver skillnaden i antalet ABS-hojar i trafik mellan 2009 och 2010.
Just dom ynka hojar som utgjorde den dramatiska skillnanden i olycksstatistiken 2010 och som McRF grundar sin 24% sänkning på.

Vassego och räkna!

Hampe

Triumph int
2011-02-01, 12:06
BMW har sålt ABS i hundra år, är dom inräknade.

Eftersom de äldre BMW-hojarna är lite tråkiga så är det
dom ordentliga som kör dessa och åker en massa mil.

Om vi bara tittar på det segmentet där endast BMW hade
ABS så ökar andelen av dessa eftersom övriga hojar ställs
av eller skrotas.

Som någon sa tidigare.
Det är ju andelen mil med eller utan ABS som räknas.

Agile
2011-02-01, 12:21
Som någon sa tidigare.

Jag har tyckt så också.. men nu när jag läser så tvekar jag.

Ska bara milen räknas när Ove kör 3000 mil/säsong, genom landskap efter landskap på sin FJR. Och Nisse kör max 500 mil / säsong, snurrande på parkeringar i sin iver att lära sig 12a, göra stoppies och leka stålmannen? Båda ägnar lika många dagar/år åt hojåkande och brinner lika mkt för det.

Är verkligen antalet mil rätt sätt att mäta då?

Bob Sweden
2011-02-01, 13:52

Nej, gamla BMW är inte inräknade av den enkla anledningen att 1,8% avser andelen cyklar sålda under statistikåret 2010 dividerat med det totala antalet hojar i trafik.

Alltså: 60% av totala försäljningsvolymen cyklar 2010 dividerat med det totala antalet hojar i trafik.
Ingen har någonsin nämnt 1,8% i samma mening som "totalt antal hojar med ABS i trafik".

Däremot nämnde någon långt tillbaka i tråden en siffra på ca 7% om jag minns rätt.
7% av populationen hojar har ABS, det känns väl rimligt?

Visst har BMW haft ABS som både tillval och standard sedan tiden då de sista dinosaurierna gick på jordens yta.
Men allvarligt, hur många hojar såldes egentligen med de "tidiga" ABS systemen?
Ett par hundra? Tillräckligt för att ge utslag i statistiken?
Jag har ingen aning, jag kan bara gissa som alltid.

Vore intressant att se statistik på försäljningsutvecklingen på ABS hojar, jag föreställer mig att den kurvan stiger ganska så brant på senare år.

Men det enda som är intressant som svar på frågan är fortfarande de 1,8% nysålda dividerat med population hojar som hade en så anmärkningsvärd effekt på olycksstatistiken.
För de hojar som var sålde före statistikåret 2010 bör ju i rimlighetens namn vara med i olycksstatistiken redan 2009, eller hur?
Och det är ju skillnaden till 2010 som är intressant, och skillnaden mellan 2009 och 2010 är (ungefär) 1,8% av totalpopulationen.
Det finns många siffror vi inte känner till, så det kan mycket väl vara 1,5 eller 2,1%, men någonstans omkring 2% av totalpopulationen består av cyklar sålda 2010, utrustade med ABS.
Men det är fortfarade marginella antal, så slopa tiondelarna för enkelhetens skulle.

Och fortfarande vet vi inget om hur många mil hojar med/ utan ABS har rullat.
Finns det möjlighet att ta reda på det utan att gå ner på individnivå, finns ABS med i bilregistret t.ex. eller måste man gå på modellkod?
Hur är det med privat- / grå-import, hur fångas dessa i ABS statistiken?

Nåja, det får statistiknissarna ta hand om, själv ska jag montera dubbdäck så snart febern släppt...

/B
Feberyrigt inlägg, men ingen märker någon skillnad... :o

Agile
2011-02-01, 14:43
Stod på mässan med tjejen och dividerade om CBR600RR vs 675Daytona. Hon är Hondig, och jag gillar udda motorkonfigurationer (god knows why). Men hur som så skulle jag faktiskt böja mig om det innebar att man fick en hoj med bra ABS.

Jag åker knappt gata så det berör mig inte. Men i blött hade jag verkligen verkligen uppskattat den extra tryggheten som ABS medför (fegis).

Nån som testat de nya systemen hårt? Går det ex. att gå över gränsen med nedlägg (tänk Torparn) och klara sig med hjälp av abs:n eller får man andra problem iaf då?

swischmc
2011-02-01, 15:55
.... "Vid hjulspinn eller släpp skjuts en nål genom sadeln med en injektion starkt lugnande för att bibehålla förarens lugn och harmoni!"

Önskar jag finge läsa den motionen :D ....

Håller inte alltid med dig, men här garvade jag hatten av mig! Underbart!! :D:D:D

Jåke
2011-02-01, 19:54
Går det ex. att gå över gränsen med nedlägg (tänk Torparn) och klara sig med hjälp av abs:n eller får man andra problem iaf då?
Nej. Ja.

Agile
2011-02-01, 20:00
Nej. Ja.

Utveckla.. Jag har knappt känt på abs rakt fram med hoj.

Spontant ser jag inte hur man skulle behålla fästet i sidled om abs:en fick gå in. Så även om man inte hade särskilt mkt nedlägg skulle det ge ett rejält ryck/studs/styrfladder/omvändhighsider.. Men det är en ren gissning, systemen kanske är mkt smartare än så.

Jåke
2011-02-01, 20:06
Utveckla.. Jag har knappt känt på abs rakt fram med hoj.
Inte jag heller, om vi pratar att just få dem att "gå in". Men rakt fram är ju sällan nåt problem oavsett. Problemen dyker upp när man lutar och applicerar g-krafter som verkar i sidled. Kommer inte ihåg några siffror nu, och orkar inte leta reda på länken tyvärr.

Upp till säg 35 graders lutning gör ABS det den ska, sen tar minskat grepp och ökande sidokrafter över och gör att verkan av ABS minskar.

Du börjar alltså få problem med allt längre låsningar, resning (är det ett problem?) samt spår som blir för vida. Självklart går det att programmera så att ABS-verkan avtar med större lutning, men de fysikaliska problemen kvarstår ju rimligen ändå.

Hampe
2011-02-01, 20:20

Eftersom de äldre BMW-hojarna är lite tråkiga så är det
dom ordentliga som kör dessa och åker en massa mil.

Om vi bara tittar på det segmentet där endast BMW hade
ABS så ökar andelen av dessa eftersom övriga hojar ställs
av eller skrotas.

Som någon sa tidigare.

Bob har redan svarat dig, och dessutom varit bussig att avrunda uppåt till 2 jämna procent. Tycker du fortfarande att han har fel och att McRF har rätt i sina slutsatser att en handfull nysålda ABS-hojar och vajerräcken är det som ligger bakom en olycksänkning om 24%?
I så fall får du nog förklara lite mer animerat...

Däremot är det kul att du i ditt inlägg (utan att inse det?) lyckas pinpointa en av de logiska luckorna i Vecturas vrickade påstående att "ABS halverar olycksrisken"...

Annat att kommentera:

Det får du tycka.

Ett problem i sammanhanget är att SMC förra året ansåg att det "skall erbjudas" på ALLA motorcyklar. Alla, alla, alla.
Vad McRF sedan gör av detta "erbjudande" hörs i Rapportsändningen:
Modeller utan ABS styrs bort från den svenska marknaden, här skall bara säljas MC med ABS.
Jag hatar att säga "vad var det jag sa", men jag kunde inte drömma om att det skulle gå så fort.

EU är inne på samma linje - men anser dessutom att ABS skall vara tvingande och omöjligt för föraren att koppla bort.

Jag håller med och vill tillägga att även kombibromsar är jättebra, minskar bromssträckan samt förhindra att nosen dyker så mycket.
Jättebra! På bilar... :p

Det är rörande att se så många i tråden som med handen på hjärtat hävdar att hjälpsystem på intet sätt skulle få dem att förändra sitt beteende i trafiken. Det kan vara så att vi verkligen har undantagen som bekräftar regeln uppe till dans här i denna tråden, men undersökningar över hela världen, över mer än 10 år talar samma språk:
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.

Är det någon som på ett trovärdigt sätt kan förklara för mig vad det är som gör att just MC-förare skulle vara immuna mot detta?
Speciellt som marknadskraftena gärna vill se fler bilförare bakom ett styre...

Och, innan ni piskar upp tangentbordet; läs VTIs undersökning i ämnet!
Riktigt skrämmande läsning - det räcker med att börja med sammanfattningen på sidan 3 för att bli fångad och vilja veta mer.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415%20VTI%20647_tekniska%20st%C3%B6dsystem.pdf

Mindre rörande är dubbelmoralen hos åtskilliga av er!

Är det inte lite för mycket hyckleri i denna tråd?
Ljuga går bra om det gynnar oss motorcyklister!
Men när vi framstår som självmordsbenägna galningar måste vi protestera?

Precis som Herr Fuggle påpekar så är det många som rent ut säger att det är väl bra att vi får lite positiv press för en gångs skull - även om det är på rent felaktiga grunder.

Inser ni att ni därmed förverkat er rätt att besvara kritik nästa gång vi rättmätigt anklagas för något? Och att ni likaså har att tiga still nästa gång vi felaktigt pekas ut för att flambera små barn och dumpa DDT i dricksvattentäkter. Om vi skall jobba oss och blanda in heder och moral, alltså...

Men, vad värre är:
Genom att inte ta sig ur sektorn med "friendly fire" och anlägga nedhållande eld på McRF så binder SMC upp minst en hand på ryggen på sig själv genom att inte med full trovärdighet kunna sätta in napalm mot nästa skarpa angrepp från fiendesidan!

SMC och MC-kollektivet har upplevts som tajta och omöjliga att slå hål på av våra motståndare. "Motkrafter" nämndes, och jag är banne mig stolt över just det - men när man komprometteras av ett säljsuget McRF gone havoc är det frågan om fiender egentligen behövs...

McRF representerar importerande, distribuerande och detaljförsäljande MC-företag i hög andel.
Innebär McRFs vårdslösa hanterande av statistik att dom MC-handlare man representerar är tjyvar och banditer hela bunten?
Självklart inte. Dom MC-handlare jag känner är schyssta och reko!
Kanske lite pressade av ett par dåliga försäljningsår (händelsevis de år som olyckorna gått ner...) men inte i behov av någon reality bender som ljuger folk fulla i landstäckande TV.

Om nu ABS verkligen skulle vara den universella lösningen som så många vill ha det till, varför krävs det då lögner, bedrägeri och befängda rapporter för att tvinga igenom det?

Varför är så många redo att acceptera rena felaktigheter i lanseringen av det?
Är det för att ni anar en Messiasgestalt som skall lösa alla era problem with a flick of a switch, en brytare som EU förövrigt inte anser behövs?

Är det därför somliga av er tror er ha sett ett annat Rapportavsnitt än det som verkligen sändes...?

Well well - jag lovar dyrt och heligt att inte säga "Vad var det jag sade" när olyckstalen går upp efter några månader av högkonjuktur, i år, nästa år eller när det nu kan bli. Varje skadad och omkommen innebär hemska lidanden för enskilda, och kostnader för samhället.
Jag önskar att nasare som ljuger om olycksstatistiken för att få sälja några nya hojar extra insåg samma sak.

Hampe

Agile
2011-02-01, 20:23
Inte jag heller, men rakt fram är ju sällan nåt problem oavsett. Problemen dyker upp när man lutar och applicerar g-krafter som verkar i sidled. Kommer inte ihåg några siffror nu, och orkar inte leta reda på länken tyvärr.

Upp till säg 35 graders lutning gör ABS det den ska, sen tar minskat grepp och ökande sidokrafter över och gör att verkan av ABS minskar.

Du börjar alltså få problem med allt längre låsningar, resning (är det ett problem?) samt spår som blir för vida. Självklart går det att programmera så att ABS-verkan avtar med större lutning, men de fysikaliska problemen kvarstår ju rimligen ändå.

Mmm.. Jag brukar va rätt vass på att förstå fysiken bakom sånt här, men det här är lite svårt för mig.

"Resning"?? Borde det inte bli tvärtom att driftar ut och understyr lite?

35 grader är väl helt ok för att räkna som att man kan lägga på full broms och låta systemet sköta resten.

Fast att säga att det "inte är några problem" rakt fram håller jag inte med om. Det är inte många på gatan som kan maxbromsa öht, att dessutom kunna göra det nästan hela vägen från ex 100-0 gör skillnad, framförallt i en stressad situation.

Jag skulle vilja ha 2 hojar, en med och en utan. Jag är ex. lite rädd för Torparn på sviestad (160 - 100 i lätt sväng), och det hade varit riktigt bra/skönt/kul att kunna testa gränsen och nypa i tills systemet tar i. Bara så man får hitta gränsen utan att riskera åkern medelst hasa i 100+.

Jåke
2011-02-01, 20:25
Varför är så många redo att acceptera rena felaktigheter i lanseringen av det?
För att man vill intala sig själv att man är trygg, gemene man vill ha nåt som gör att man inte behöver fundera över eget ansvar.

Plus för inlägget f.ö.

Jåke
2011-02-01, 20:27
"Resning"?? Borde det inte bli tvärtom att driftar ut och understyr lite?
Nja, om hojen reser sig upp i en sväng kommer du att just drifta ut och understyra. Mina siffror är lite "med finger i luften".

I övrigt håller jag med, även om Torparn.

Men det är OT, som man säger på aktivare forum ;-)

Agile
2011-02-01, 20:32
I övrigt håller jag med, även om Torparn.

Har du åkt Tounon där har du säkert liksom mig testat att växla ner lite för tidigt mitt i allt också :eek:.. Wersta Rossi :o :kissapåsig

Triumph int
2011-02-01, 22:48
Citat
ABS-bromsar på bil ger ingen trafiksäkerhetsfördel längre, eftersom förarna
tecknar in de nyvunna marginalerna och/eller feluppfattar systemen.
Slut citat

Stämmer verkligen detta, åk ut på en vinterväg och bromsa utan ABS från
90km/h eller i stadstrafik där någon bara dyker upp.

Har man inte nån hjälp av ABS i dessa lägen?

Agile
2011-02-01, 22:53
Citat
Slut citat

Vad Jåke sannolikt vill komma fram till är att bromsverkan i sig är irrilevant om folk kör snabbare, vilket de enligt undersökningar (och egen empirism) gör.

Tempot, bromspunkter osv har anpassats till de nya förutsättningarna, och jag tycker mig nog se bilar glida rakt fram i korsningar lika ofta nu som för 10 år sen.

Inget system i världen kan ändra fysiken i att en viss friktion krävs för att klara en viss kurva i en viss hastighet.

Jag hävdar nästan motsatsen, att nya förare som inte levt utan dessa system förstår HUR det funkar. Och inte lär sig känna igen symptomen INNAN det bär åt diket. Den nya generationen verkar ha en rejäl övertro till dessa system, vilket är mer oroväckande.

mapa63
2011-02-01, 23:56
Hello!

Trist att ljuga om orsaken och att överdriva effekten av 1,8% sålda ABS-hojar.

Jag köpte själv min första med ABS för två år sedan. Jag kommer aldrig mer att köpa en hoj utan, så jäkla bra är det. Just nödlägen är det grymt bra i, man bromsar extremt bra istället för omkull. Fungerar grymt bra fram på grus, men bak är det ett skämt. Bakhjulet bara rullar med. Tyvärr är det allt eller inget på denna hoj. Hade varit bra att kunna koppla ur bakbromsen vid grusåkning.

Vad gäller olycksstatistiken avgör många parametrar som nämnts tidigare också. Ytterligare perspektiv är att en förändring med fem, tio, 15 dödsfall när totalen är 40-50, inte är tillräckligt många för att dra en säker statistisk slutsats. Slumpen finns med och orsakar massor av olyckor, olika varje år. Däremot har vi en lång, lång trend sedan 70-talet när man relaterar detta till antalet hojar i trafik. Personkilometer hade varit mer exakt. Men, förutom några mörka sporthojsår i början av 2000-talet har dödsolyckorna i förhållande till antalet reggade hojar minskat i närmare 40 år. En väldigt tydlig trend alltså. MC-åkarna har bäst statistik av alla trafikantgrupper... SMCs arbete, ABS, riskmedvetenhet, tom de läskiga räckena har hjälpt till. Snällare räcken hade hjälpt ännu mer.

/Mats P

Jåke
2011-02-02, 07:27
Jo, definitivt. Men se Hund's inlägg nr 110. Råkar man ut för de här situationerna väldigt ofta utnyttjar man ju tekniken just till oförsiktigare körning precis som han skriver.

Förr eller senare kommer jag troligen att landa i en situation med mc där jag önskar att jag hade haft ABS och andra hjälpmedel. Men tack och lov har det inte inträffat än annat än på bana där det gjorts med flit. På 20 år...

Därför är min högst personliga erfarenhet och åsikt, helt utan statistisk faktabakgrund, att ABS är bäst i de få procent av personkilometrarna där det uppstår en paniksituation. Resten är falsk trygghet och har antagligen ingenting eller väldigt lite med de minskade dödstalen att göra än så länge.

Triumph int
2011-02-02, 11:38
Jag tycker att det är för många som klagar på hjälpsystem.

Det handlar inte om nån "Rossi" som tränar bromspunkter,
utan ABS är till för såna som mig som åker 20 till 40 mil per tur.

Höga farter efter bra vägar, jag sitter ju inte med handen på
bromshantaget och väntar på att nått ska hända.

Sedan att rapport vinklar ett reportage det är väl inga nyheter.

Det finns många här som kan mycket och är bra på att hitta rapporter
och annat som är bra.
Men är det nån som har frågat McRF om hur mycket som klipptes bort?

Det är inte de som blev utfrågade av reportern som bestämde hur
mycket som skulle tas med i tv.

Man kör ju med det man har, även om äldre mc hade problem med
wobbling så sitter inte jag och tänker så mycket på det då jag åker.

Samma sak gäller för bilar, men att påstå att folk beräknar hjälpsystemens
effekt när dom kör, det stämmer inte.

Jag har bara behövt säkerhetsbältet en gång, är det dumt att ha haft det på i onödan i 30 år?

Agile
2011-02-02, 11:55
...men att påstå att folk beräknar hjälpsystemens
effekt när dom kör, det stämmer inte.

Så du menar att du med din "högfarts-touring" hållt samma tempo på en ranglig CB750 anno -76?

Jag hävdar att vi alla är ute efter "känslan" (på två hjul nu då, i bil vill vi komma fram). Och ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla.

Om vi eftersträvar den yttersta gränsen, ett behagligt sport-touringtempo eller bara att känna att "vägen svänger" på vår HD är sak samma. Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall. Ju bättre hoj, desto högre fart.

(Bil) Påstå inte att folk bromsade på samma punkt för 15 år sen som idag när det är halt. Då hade det smällt i varenda korsning.

magne
2011-02-02, 14:14
...att ABS är bäst i de få procent av personkilometrarna där det uppstår en paniksituation. Resten är falsk trygghet och har antagligen ingenting eller väldigt lite med de minskade dödstalen att göra än så länge.

Det är för just denna procent du behöver just ABS (eller annan säkerhet) som kan redda dig.

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar. Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS.

End of discussion!

Bob Sweden
2011-02-02, 18:21
Det är för just denna procent du behöver just ABS (eller annan säkerhet) som kan redda dig.

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar. Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS.

End of discussion!

Se inlägg nr. 1 i tråden:

Snart är tråden off topic om man går för långt från trådskaparens intentioner... ;)

Vore det inte så att jag slaviskt höll mig till trådskaparens intentioner skulle jag nog rätta dig med avseende på ditt uttalande "Det är ytterst få personer som kan säga att de bromsar bättre utan ABS."

ABS hjälper dig inte att bromsa bättre, det minskar risken för att du i din iver att bromsa "så effektivt som möjligt" slår på baken pga låst(a) hjul.

Ett system för maximalt effektiv inbromsning på MC existerar så vitt jag vet inte ännu, men någon bättre informerad trådläsare har säkert snart rättat mig i min okunnighet.
Ett sådant system kan inte kallas ABS, snarare BOS (Broms Optimerings System). Men systemet kan ha ABS som en av sina funktioner.

Men det får bli en annan tråd.

/B
Som alltid håller sig till ämnet... :rolleyes:

Triumph int
2011-02-02, 18:30
magne, jag håller med

När jag åkte på min andra mc, CB750F2 -78 :) så var det ungefär samma hastigheter, utom i kurvorna.

Det största skillnaden mellan mina hojar är fjädringen.

citat
Jag hävdar att vi alla är ute efter "känslan". Och ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla.
slut citat

Ja det är det som är kärnan i åkningen, men om jag åker på samma vägar med olika hojar så får jag samma åkupplevelse i samma hastighet. Hastighet mot omgivning, är den del som har störst andel i upplevelsen.

Så jag tycker inte att du kan påstå att
"ju bättre hojarna blir, desto högre fart krävs för att uppnå samma känsla"
Det hör egentligen inte ihop.

Det är också fel att påstå följande, för det gäller inte för alla.
"Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall"

Agile
2011-02-02, 19:48
Det är också fel att påstå följande, för det gäller inte för alla.
"Det är avståndet från maxprestationen som är vår mall"

Jag håller det inte för en absolut sanning, men jag håller det för högst sannolikt.

Därmed inte sagt att alla strävar efter att vara 12% från gränsen. Vissa gillar att maka sig fram längs åkerkanterna 70% från sin maxgräns. Om 70 är max på en BSA anno -62, och 110 är max på en 3 Sprint, så hävdar jag nog att det går fortare på sprinten. Fortfarande 70% från gränsen.

Hampe
2011-02-02, 21:02

End of discussion!

Aha? Slut på diskussionen kring lögner i presentation och marknadsföring av ABS för att... ...det är så himla bra...?
Vi skall bara tiga still alltså? ABS är bäst - ingen protest, typ...?

Vad får dig att tro att just en hojåkare skall kunna tillgodogöra sig nettonyttan av ett hjälpsystem som inte skapar säkerhet för bilister?

Och dom där grustesterna vore kul att veta mer om:
blev bromssträckan fördubblad, fyrdubblad eller tiodubblad...?
Och hur är det isåfall "bra"?

Jag är ärligt intresserad - jag har inte lyckats finna någon enda seriös undersökning som har kartlagt hur mycket bromssträckan på MC förlängs med ABS på olika slags grusförhållanden. Något som kanske vore av intresse för dom som skall fatta beslut i saken och fått presenterat för sig av sådana som dig att ABS är bra alltid, på alla underlag och i alla situationer och halverar dödstalen. Halleluja!

Länka gärna!

Hampe

Triumph int
2011-02-03, 11:41
Jag håller det inte för en absolut sanning, men jag håller det för högst sannolikt.

Därmed inte sagt att alla strävar efter att vara 12% från gränsen. Vissa gillar att maka sig fram längs åkerkanterna 70% från sin maxgräns. Om 70 är max på en BSA anno -62, och 110 är max på en 3 Sprint, så hävdar jag nog att det går fortare på sprinten. Fortfarande 70% från gränsen.

Jag tycker att felet i teorin ligger i att du säger att man har roligare ju närmare man är sin maxgräns.

På den normala vägen åker alla ungefär lika fort och får en ungfär liknande upplevelse.

Jag har åkt många mil på gammal och ny hoj och känslan är liknande fastän ny-hojen är kanske 10 ggr bättre.

Och hur mätar du till en maxgränsen som du inte vet vart den är?

Agile
2011-02-03, 12:02
1. Jag tycker att felet i teorin ligger i att du säger att man har roligare ju närmare man är sin maxgräns.

2. På den normala vägen åker alla ungefär lika fort och får en ungfär liknande upplevelse.

1. Var säger jag det? Nu hittar du på egna sanningar. För MIG är det så, jag söker varken mys eller fart, jag söker kontrollkänslan. Oavsett om det är på hoj, snowboard eller med gitarren i knät så gillar jag att utmana mig själv.

2. Nej.. Skulle jag och min far (som kört hoj i 30 år) köra samm väg, i samma fart. Så skulle han ha en nära döden upplevelse, och jag gäspa av tristess.

Agile
2011-02-03, 12:03
Och hur mätar du till en maxgränsen som du inte vet vart den är?

1. Ens egen gräns är där man kört av.
2. Jag har kört av.

Slutsats: Alltså vet jag var gränsen är (var).

puttepj
2011-02-03, 15:39
Citat
Slut citat

+1 Du skriver mina tankar...

Jag kan inte lobba för ABS för MC, men än ge min magkänsla som är att det säkert finns de som klarar sig bättre överlag utan ABS, men då knappast är representativ för snittet.

Att ABS i bil skulle generellt driva förare till att minska marginalerna, kan du översätta i annat flum som jag vågar köra fortare för jag har airbag, säkerhetsbälte, broms servo o.s.v. föga övertygande. Dagens bilar är mer lättkörda, många betydligt mer potenta så det finns så många aspekter som skulle kunna förklara att vi kör med mindre marginaler (glöm inte livssituation, stress, behov av att få bekräftelse).

Jag har haft körkort för bil sedan 1975, har sjukt mycket mil bakom mig i Buss, Lastbil, yrkesmässigt i personbil men anser i alla fall att ABS:en räddar mig när jag har gjort en felbedömning och felbedömningar gör alla som inte saknar insikt.
Som sagt var. Jag kör ABS på MC:n idag men har inte tillräckligt på mig för att ge mig in i den debatten om detaljer, men för bil är ABS:en knappast något föraktligt.

/putte

Avarage
2011-02-03, 17:53
1. Ens egen gräns är där man kört av.
2. Jag har kört av.

Slutsats: Alltså vet jag var gränsen är (var).

Gränsen för hur fort man klarar av att köra i en kurva/eller luta hojen (hur många grader mm.) eller hur fort man kan bromsa ner en hoj från given hastighet till stillastående alt. innan väjning sker är precis INNAN man tappar greppet. EFTER att greppet gått förlorat har man passerat gränsen, anser jag!

Att ta reda på VAR gränsen går måste inte innebära krasch. Dessutom innebär krasch, förutom ont och kostnader, att man passerat gränsen. Men med hur mycket vet man fortfarande inte!

Jag har också kraschat (tyvärr) om än bara på bana och är inte heller felfri (tyvärr igen ;-)).

Agile
2011-02-03, 20:37
Gränsen för hur fort man klarar av att köra i en kurva/eller luta hojen (hur många grader mm.) eller hur fort man kan bromsa ner en hoj från given hastighet till stillastående alt. innan väjning sker är precis INNAN man tappar greppet. EFTER att greppet gått förlorat har man passerat gränsen, anser jag!

Att ta reda på VAR gränsen går måste inte innebära krasch. Dessutom innebär krasch, förutom ont och kostnader, att man passerat gränsen. Men med hur mycket vet man fortfarande inte!

Jag har också kraschat (tyvärr) om än bara på bana och är inte heller felfri (tyvärr igen ;-)).

1. Jag har faktiskt aldrig kraschat (med gathoj), utan kört av (banan).

2. Om jag gör ett moment 300 ggr, inom ett par procents hastighetsförändring. Och tids nog passerar gränsen så att jag kör av, då har jag väl rätt bra koll på var min kompetensgräns går?

3. Om man sedan "gör bort sig" och missar lite lagom så att man svävar på (över) gränsen så ger det väl samma effekt?

4. Var hojens gräns, eller vad som är fysiskt möjligt är irrelevant då kraschen sällan beror på fysikens gränser utan ens egen oförmåga.

Eller hur menade du?

mapa63
2011-02-03, 22:05
Hello!

Klart att mc-branschen hellre vill sälja hojar med än utan ABS. Dels är det solklart bevisat att systemen är ruskigt bra på asfalt och räddar liv och minskar skador. Och så tjänar man sannolikt mer pengar, det är väl en vinstmarginal även på ABS-komponenten. Mot den bakgrunden är det begripligt, om än kanske inte försvarligt, om branschen överdriver hur stor effekt ABS har på olycksstatistiken. Klart är att det känns tryggare att sponsra juniors hojkort om han lovar att välja en hoj med ABS....

Vad gäller hojåkning, så åkte jag fortast med mina första tungviktare, alltså mycket fortare på 80-talet än vad gör idag... Äldre, försiktigare, mer respekt för att både jag och andra trafikanter begår misstag, inte ser mig o liknande. Jag njuter av gränsletning på bana eller på tomma grusvägar, inte på trafikerade vägar.

ABS på grus-test i seriös hojtidning vore kul. Personlig erfarenhet, från min F800GS är att frambromsen fungerar kanonbra på grus med ABS på. Bak tappar man ALL verkan, vilket är koma... Borde gå att stänga av bak men behålla fram-ABSen på.

Kör säkert,
Mats P

magne
2011-02-03, 22:26
Jag är ärligt intresserad - jag har inte lyckats finna någon enda seriös undersökning som har kartlagt hur mycket bromssträckan på MC förlängs med ABS på olika slags grusförhållanden. Något som kanske vore av intresse för dom som skall fatta beslut i saken och fått presenterat för sig av sådana som dig att ABS är bra alltid, på alla underlag och i alla situationer och halverar dödstalen. Halleluja!

Länka gärna!

Hampe

Kolla Motorrad Nr 1 2011. En hel artikel om ABS, totalt 14 sidor. Läs och begrunda testresultatet. De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.

Herr Fuggle
2011-02-04, 16:27

/B

Somliga har tydligen problem med läsförståelse här...

Så här står det i forumets regler...

- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.

Vill man diskutera om ABS är bra eller inte, skapa en ny tråd...

Vill man diskutera känslan med motorcykel, skapa en ny tråd...

ABS verkar nästan som en religion, får inte ifrågasättas! Och det måste betyda att en del här tycker att man FÅR ljuga, bara det gynnar oss motorcyklister.

Men när det om några år med obligatorisk ABS på alla hojar inte blir ens i närheten av 48% minskning, vad gör vi då?

puttepj
2011-02-04, 16:41
Somliga har tydligen problem med läsförståelse här...

- Diskussioner skall hålla sig till trådämnet. Övrigt rensas, eller tråden stängs.

Ok. Jag förstår. Alla som inte vill ifrågasätta den 'felaktiga rapporteringen' göre sig inte besvär.

ABS verkar nästan som en religion, får inte ifrågasättas! Och det måste betyda att en del här tycker att man FÅR ljuga, bara det gynnar oss motorcyklister.
Är den en kommentar i trådämnet?

Men när det om några år med obligatorisk ABS på alla hojar inte blir ens i närheten av 48% minskning, vad gör vi då?
Då får vi leta reda på den här tråden och bumpa den med - vad var det vi sa.

/putte

Herr Fuggle
2011-02-04, 20:30
Ok. Jag förstår. Alla som inte vill ifrågasätta den 'felaktiga rapporteringen' göre sig inte besvär.

Är den en kommentar i trådämnet?

Då får vi leta reda på den här tråden och bumpa den med - vad var det vi sa.

/putte

Besvär med läsförståelse? Om man inte ifrågasätter den felaktiga rapporteringen så tycker man att man får ljuga. DET handlar tråden om, INTE om ABS är bra eller dåligt.

Om du tycker man får ljuga och inte ifrågasätter för du gillar ABS så köper jag det men INTE en upprepning av alla fördelar med ABS. Vad jag tycker om ABS har inte i denna tråd att göra. Jag kan tycka att ABS är bra men gillar inte hyckleriet att vi klagar när motorcykelmotståndarna änvänder siffror och statistik i eget syfte och tillåter samma sak när det gynnar motorcyklismen.

Jag tycker det är trevligt att positiva sidor av motorcyklismen någon gång tas upp i media men tror att vi förlorar på att ljuga, eller om man vill vara snäll, använder statistik VÄLDIGT subjektivt.

Du får tycka precis som du vill men håll dig till ämnet eller skapa en ny tråd med det ämne du vill diskutera!

Hampe
2011-02-06, 14:26
Ja, när man spelar ut det där läsförståelsekortet blir det gärna lite tryckt stämning...
Men du har rätt, det är lite trist med papegojsnacket.
Jag känner dock att det är några felaktigheter som inte får stå okommenterade:

Magne!
När du påstår:

ALLA tester visar att ABS är bra och det på ALLA underlag inklusive grusvägar.
så sällar du dig till dom som ljuger arslet av sig för att tvinga fram en felaktig bild av ABS-bromsar på motorcyklar.

Inskickat av Hampe
Länka gärna!
Hampe

Jag är verkligen ärligt intresserad av ämnet, jag läser allt jag kommer över - och förvånades storligen av ditt påstående.

Inte mindre förvånad blir jag över ditt svar:

Kolla Motorrad Nr 1 2011. En hel artikel om ABS, totalt 14 sidor. Läs och begrunda testresultatet. De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.

Självklart har jag läst Motorrad #1 2011 och det står inte ett skvatt om grusvägar där!
Däremot har man gjort ett gulligt litet laboratorietest där man över asfalten krattat ut fläckar av finsållad putssand till ett djup som kan mätas i millimeter!
Jag har en nyhet för dig - det är inte någon grusväg!

Däremot kan man, om man bekvämar sig med att läsa texten faktiskt dra slutsatser av hur totalt värdelöst ABS fungerar på grus:

Diagrammet över bromsutvecklingen med vår S1000RR visar hur det går till. Efter att ha rullat en och en halv meter nästan obromsat genom sanden känner givaren av ändringen i hjulrotation (trots minimal skillnad) vid början och slutet av nästa sandsträcka. På bara 0.2 sekunder kan systemet bygga upp bromstrycket och på bara tre meter sänka BMW:ns hastighet med sju (första asfaltssektionen) respektive fyra km/h (andra asfaltsektionen. Klippt ut Motorrad #1 2011

Läs igen: "nästan obromsat".
Det är precis så man upplever ABS-bromsar på grusväg - förutom att man dessutom inte längre kan låsa upp hjulen när det är lämpligt.

Eller, du kanske gjorde en Ezzo?
Du kanske läste en annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?

Var är ert kritiska tänkande?
Är det ingen av er som reagerar över att endast ABS-resultat redovisas i testet?
Att inga siffror för motorcyklar utan ABS finns med? Trots att det finns hojar med där ABS kan kopplas ur.
Det hade varit intressant på allvar!
Där hade man verkligen fått svart på vitt hur bra ABS-hade varit!

Eller inte...
I grenen "ABS på dålig väg" fullständigt skenar bromssträckorna:
Vinnaren i "ABS på torrt underlag" R 1200 GS går från 39.8 meter till 61.2 meter! Mer än 20 meters försämring i en gren som verkligen inte är något som ABS förmår hantera...
Återigen går det i texten att läsa sig till ABS-systemets brister, i detta fallet angående just R 1200 GS:

Subjektivt sett verkar det som om systemet tar en stund på sig att tänka om efter varje större ojämnhet och det enda som räddar situationen är att föraren tar ett extra kraftigt tag i handtaget efter den lätta tveksamheten. Klippt ut Motorrad #1 2011

Precis det jag och många andra hatar med ABS på motorcykel - att sitta avskärmad utan att kunna påverka medan ABSen gör skit av goda möjligheter!
20 meters! bromssträckeförlängning på ojämn asfalt!
Inte att undra på att man inte redovisar några siffror parallellt för körningar utan ABS...

Men, varför vill Motorrad lura oss...? Eller snarare, inte ge oss hela bilden?
Tja, förutom att dom förmodligen är lika förblindade av ABS-hypen som alla andra i branschen och dessutom har noll koll på grusvägskörning så är dom i händerna på banägaren; Man har åkt till Contidrom för att testa!

Ja men, det är väl bra? Allt förberett och klart...?
Precis så som Continental vill ha det.
Continental, däckstillverkaren, men - mindre känt; även aggressiv fordonskomponentleverantör med numera bland annat HÄPP! ABS-bromsar på programmet...
Continental utmanar Bosch och har levererat systemet till 2 av hojarna som är med i testet.
Så, Continental har köpt Motorrad och använder tidningen för sina egna syften...?
Nej, självklart inte - men nog är det underligt att inte siffror för ABS-fria körningar redovisas när man nu hade chansen med ett sådant ambitiöst upplägg...?

Men, det klart - då blir det jobbigt när saker och ting inte längre pekar entydigt på att ABS löser alla dina problem utan att vi plötsligt måste börja tänka själva igen...

Å du Magne...

...De har även testat att klämma in full broms med 30 och 35 graders lutning! Mycket intressant! Hur blev resultatet undrar ni alla? Maskinen rätar upp sig och stannar.

Mmmm....
Inte bara det hörru - om man verkligen läser vad som skrivs:
"...tvingas maskinen ut i en vidare radie när den rätar upp sig vid bromsmanövern"
Breaking news! En ABS-hoj som bromsas i en kurva försvinner ut i mötande körfält och rammar bilar på precis samma sätt som en icke ABS-bromsad hoj gör om man missat dom grundläggande förutsättningarna för MC-körning.
Var det så himla mycket att yvas över, egentligen...?

Alla ni som tror/anser/whatever att ni själva eller ens andra skulle få för sig att inteckna en teoretisk säkerhetsmarginal vunnen ur ett elektroniskt hjälpsystem måste läsa på lite grann.
Den trafiksäkerhetsmässiga nettonyttan av ABS-broms på bil är noll!

Grunden som "riskkompensation" står på inom beteendevetandet är vederlagd
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_disinhibition#cite_note-1
http://www.wordiq.com/definition/Risk_compensation

medan Gerald Wildes tes om "Risk Homeostasis" är mer ifrågasatt och även reviderad under åren. Spännande läsning, dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis

Även Pelzmaneffekten är viktig att ha i bakhuvudet när man diskuterar, även om även denna har luckor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect

Nej, det finns inte så mycket lättillgängligt på Svenska att länka till - kanske för att det inte är comme il faut att snacka om sådant här i Sverige, Mollvisionens land där vi tror att allt ont skall kunna utrotas med
"system".

Men jag förstår bara inte hur ni kunnat missa Tingvall själv i samband med presentationen av de "sensationella siffrorna" angående att "ABS-bromsar halverar olycksrisken för MC-förare"?

En viss osäkerhet finns fortfarande: När låsningsfria bromsar på bilar kom var siffrorna lika optimistiska. Efter några år normaliserades dock olyckssiffrorna - bilförarna hade vant sig vid ABS-systemen och anpassat farten uppåt. Idag har ABS på bilar knappt någon mätbar effekt, menar Tingvall: http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463

Det finns 3 tunga undersökningar på området:

Sagberg, Fosser, and Saetermo, "An investigation of behavioural adaptation to airbags and antilock brakes among taxi drivers" Accident Analysis and Prevention #29 pp 293-302 1997.

Aschenbrenner and Biehl, "Improved safety through improved technical measures? empirical studies regarding risk compensation processes in relation to anti-lock braking systems". In Trimpop and Wilde, Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour (Groningen, NL, Styx Publications, 1994)
.
Venere, Emil. (2006-09-27). Study: Airbags, antilock brakes not likely to reduce accidents, injuries. Purdue University News Service.

Tyvärr hittar jag inga orginaldokument att länka till, men alla rapporterna går att beställa / köpa.

Fred Mannering däremot går det att länka till. Kul kille, hojåkare och allt!

http://news.uns.purdue.edu/html4ever/2006/060927ManneringOffset.html

http://cobweb.ecn.purdue.edu/~flm/

För den som absolut vill läsa på Ärans och Hjältarnas språk rekommenderas återigen VTIs rapport i ämnet:
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415%20VTI%20647_tekniska%20st%C3%B6dsystem.pdf

Så, har alla läst klart?
Har vi en något så när jämn plattform att stå på?

Då frågar jag igen:
Vad är det som säger att just MC-förare är immuna mot den nästintill universella lagen om riskkompensation?

Varför vill vi så gärna tro att just vi som MC-förare är dom som kan tillgodogöra oss varje vunnen meter och varje utebliven vurpa från kliniska tester och omsätta det i höjd realsäkerhet - när bilförarna inte kan det?

Eller, låt mig plocka ett närliggande citat från tidigare i denna tråden - oviktigt vem som skrev det, bara för att belysa hur ABS-bromsar feluppfattas:

Jag tycker att det är för många som klagar på hjälpsystem.

Det handlar inte om nån "Rossi" som tränar bromspunkter,
utan ABS är till för såna som mig som åker 20 till 40 mil per tur.

Höga farter efter bra vägar, jag sitter ju inte med handen på
bromshantaget och väntar på att nått ska hända.

Här byter man alltså gladeligen ut bromsberedskap i höga hastigheter mot ABS-broms. Var det så det var tänkt av dom som friserar sanningar för att pracka på oss ett "system" som är bra ibland och dåligt ibland - men just det sista låter man bli att undersöka?
Och hur beräknar man nettonyttan av detta system när det feluppfattas och felanvänds?

Läs på! Bilda er en egen uppfattning! Intressera er för vem som drar i trådarna och vad deras syften är istället för att stirra er blinda på dockorna som dansar.

Nu tänker jag åka på Sportlov. Utan ABS! :D
Because I'm worth it!

Hampe

Triumph int
2011-02-06, 15:18
Om jag har en hoj utan ABS och vill ha det så blir det dyrt.

Men om man inte vill ha ABS på sin ABS-hoj behöver man ju bara koppla förbi den.

Agile
2011-02-06, 16:55

Men om man inte vill ha ABS på sin ABS-hoj behöver man ju bara koppla förbi den.

Om man har en ABS-hoj och vill bli kvitt de extra kilona ofjädrad vikt då?

Marie
2011-02-06, 20:35
Om man har en ABS-hoj och vill bli kvitt de extra kilona ofjädrad vikt då?

Nu är jag förvisso ingen vän av ABS, men här måste jag protestera!

Var hittar du några kilogram ofjädrad vikt pga ABS?

Runt ett till två hekto kan jag tänka mig, inte mer.

På en BMW handlar det om en krans och två givare. (Bakre kransen hade i varje fall K-maskinerna redan innan ABS infördes ens som tillbehör. Den används till hastighetsmätaren). Resten av ABS-utrustningen sitter så monterad att det helt handlar om fjädrad vikt.

Chopperbyggarn
2011-02-06, 21:16
Ja, när man spelar ut det där läsförståelsekortet blir det gärna lite tryckt stämning...
Men du har rätt, det är lite trist med papegojsnacket.
Jag känner dock att det är några felaktigheter som inte får stå okommenterade:

Magne!
När du påstår:

så sällar du dig till dom som ljuger arslet av sig för att tvinga fram en felaktig bild av ABS-bromsar på motorcyklar.

Jag är verkligen ärligt intresserad av ämnet, jag läser allt jag kommer över - och förvånades storligen av ditt påstående.

Inte mindre förvånad blir jag över ditt svar:

Självklart har jag läst Motorrad #1 2011 och det står inte ett skvatt om grusvägar där!
Däremot har man gjort ett gulligt litet laboratorietest där man över asfalten krattat ut fläckar av finsållad putssand till ett djup som kan mätas i millimeter!
Jag har en nyhet för dig - det är inte någon grusväg!

Däremot kan man, om man bekvämar sig med att läsa texten faktiskt dra slutsatser av hur totalt värdelöst ABS fungerar på grus:

Läs igen: "nästan obromsat".
Det är precis så man upplever ABS-bromsar på grusväg - förutom att man dessutom inte längre kan låsa upp hjulen när det är lämpligt.

Du kanske läste en annan Motorrad #1 2011, i ett parallellt universum som passar dig bättre?

Var är ert kritiska tänkande?
Är det ingen av er som reagerar över att endast ABS-resultat redovisas i testet?
Att inga siffror för motorcyklar utan ABS finns med? Trots att det finns hojar med där ABS kan kopplas ur.
Det hade varit intressant på allvar!
Där hade man verkligen fått svart på vitt hur bra ABS-hade varit!

Eller inte...
I grenen "ABS på dålig väg" fullständigt skenar bromssträckorna:
Vinnaren i "ABS på torrt underlag" R 1200 GS går från 39.8 meter till 61.2 meter! Mer än 20 meters försämring i en gren som verkligen inte är något som ABS förmår hantera...
Återigen går det i texten att läsa sig till ABS-systemets brister, i detta fallet angående just R 1200 GS:

Precis det jag och många andra hatar med ABS på motorcykel - att sitta avskärmad utan att kunna påverka medan ABSen gör skit av goda möjligheter!
20 meters! bromssträckeförlängning på ojämn asfalt!
Inte att undra på att man inte redovisar några siffror parallellt för körningar utan ABS...

Men, varför vill Motorrad lura oss...? Eller snarare, inte ge oss hela bilden?
Tja, förutom att dom förmodligen är lika förblindade av ABS-hypen som alla andra i branschen och dessutom har noll koll på grusvägskörning så är dom i händerna på banägaren; Man har åkt till Contidrom för att testa!

Ja men, det är väl bra? Allt förberett och klart...?
Precis så som Continental vill ha det.
Continental, däckstillverkaren, men - mindre känt; även aggressiv fordonskomponentleverantör med numera bland annat HÄPP! ABS-bromsar på programmet...
Continental utmanar Bosch och har levererat systemet till 2 av hojarna som är med i testet.
Så, Continental har köpt Motorrad och använder tidningen för sina egna syften...?
Nej, självklart inte - men nog är det underligt att inte siffror för ABS-fria körningar redovisas när man nu hade chansen med ett sådant ambitiöst upplägg...?

Men, det klart - då blir det jobbigt när saker och ting inte längre pekar entydigt på att ABS löser alla dina problem utan att vi plötsligt måste börja tänka själva igen...

Å du Magne...

Mmmm....
Inte bara det hörru - om man verkligen läser vad som skrivs:
"...tvingas maskinen ut i en vidare radie när den rätar upp sig vid bromsmanövern"
Breaking news! En ABS-hoj som bromsas i en kurva försvinner ut i mötande körfält och rammar bilar på precis samma sätt som en icke ABS-bromsad hoj gör om man missat dom grundläggande förutsättningarna för MC-körning.
Var det så himla mycket att yvas över, egentligen...?

Alla ni som tror/anser/whatever att ni själva eller ens andra skulle få för sig att inteckna en teoretisk säkerhetsmarginal vunnen ur ett elektroniskt hjälpsystem måste läsa på lite grann.
Den trafiksäkerhetsmässiga nettonyttan av ABS-broms på bil är noll!

Grunden som "riskkompensation" står på inom beteendevetandet är vederlagd
http://en.wikipedia.org/wiki/Behavioral_disinhibition#cite_note-1
http://www.wordiq.com/definition/Risk_compensation

medan Gerald Wildes tes om "Risk Homeostasis" är mer ifrågasatt och även reviderad under åren. Spännande läsning, dock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Risk_homeostasis

Även Pelzmaneffekten är viktig att ha i bakhuvudet när man diskuterar, även om även denna har luckor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect

Nej, det finns inte så mycket lättillgängligt på Svenska att länka till - kanske för att det inte är comme il faut att snacka om sådant här i Sverige, Mollvisionens land där vi tror att allt ont skall kunna utrotas med
"system".

Men jag förstår bara inte hur ni kunnat missa Tingvall själv i samband med presentationen av de "sensationella siffrorna" angående att "ABS-bromsar halverar olycksrisken för MC-förare"?

http://www.bike.se/nyheter/vagverket-abs-halverar-dodsolyckorna-1463

Det finns 3 tunga undersökningar på området:

Sagberg, Fosser, and Saetermo, "An investigation of behavioural adaptation to airbags and antilock brakes among taxi drivers" Accident Analysis and Prevention #29 pp 293-302 1997.

Aschenbrenner and Biehl, "Improved safety through improved technical measures? empirical studies regarding risk compensation processes in relation to anti-lock braking systems". In Trimpop and Wilde, Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour (Groningen, NL, Styx Publications, 1994)
.
Venere, Emil. (2006-09-27). Study: Airbags, antilock brakes not likely to reduce accidents, injuries. Purdue University News Service.

Tyvärr hittar jag inga orginaldokument att länka till, men alla rapporterna går att beställa / köpa.

Fred Mannering däremot går det att länka till. Kul kille, hojåkare och allt!

http://news.uns.purdue.edu/html4ever/2006/060927ManneringOffset.html

http://cobweb.ecn.purdue.edu/~flm/

För den som absolut vill läsa på Ärans och Hjältarnas språk rekommenderas återigen VTIs rapport i ämnet:

Så, har alla läst klart?
Har vi en något så när jämn plattform att stå på?

Då frågar jag igen:
Vad är det som säger att just MC-förare är immuna mot den nästintill universella lagen om riskkompensation?

Varför vill vi så gärna tro att just vi som MC-förare är dom som kan tillgodogöra oss varje vunnen meter och varje utebliven vurpa från kliniska tester och omsätta det i höjd realsäkerhet - när bilförarna inte kan det?

Eller, låt mig plocka ett närliggande citat från tidigare i denna tråden - oviktigt vem som skrev det, bara för att belysa hur ABS-bromsar feluppfattas:

Här byter man alltså gladeligen ut bromsberedskap i höga hastigheter mot ABS-broms. Var det så det var tänkt av dom som friserar sanningar för att pracka på oss ett "system" som är bra ibland och dåligt ibland - men just det sista låter man bli att undersöka?
Och hur beräknar man nettonyttan av detta system när det feluppfattas och felanvänds?

Läs på! Bilda er en egen uppfattning! Intressera er för vem som drar i trådarna och vad deras syften är istället för att stirra er blinda på dockorna som dansar.

Nu tänker jag åka på Sportlov. Utan ABS! :D
Because I'm worth it!

Hampe

Har inte orkat läsa länkana ännu men jag är imponerad av det arbete du har lagt ner på detta!! Kritisk granskning som denna behövs verkligen när man försöker lagstifta på oss någonting! Hoppas att en granskning som denna kan påverka i lagstiftningsfågan så att ABS blir frivilligt.

Anders.J

Chopperbyggarn
2011-02-06, 21:21

Om man har en helfordonstypgodkänd mc med ABS så blir det nog problem vid besiktning samt flygande besiktnig om man kopplar förbi sin ABS...om avstängningsknapp finns så är det en annan sak.

Anders.J

ezzo
2011-02-06, 23:43

Hampe

Ny har jag inte alla inlägg i denna tråd då jag faktist tyckte att allt redan fanns sagt efter typ 7 sidor eller så.

Hampe.
Nu är du nog lite oförskämd! Jag misstänker att du med ditt uttryck syftar till mitt inlägg nr #43 eller?
Jag har tydligen inte sett samma klipp. Då jag reagerade på de starka åsikterna här kontra vad JAG HÖRDE i intervjun.
Och det ger dig då rätten att hävda att jag skulle befinna mig i ett parallellt universum?
Något parallellt universum som passar mig bättre har jag aldrig befunnit mig i,
Så lägg ner sånna där påhopp.
Det blir bara sandlådenivå på det.

Du lägger ner massor med tid på att bevisa att abs är skit? Och att det inte räddar liv. Till vilken nytta???
Fundera då över hur och var de vanligaste mc-olyckorna sker med allvarlig utgång i form av skador och död.

Är det på grusvägen där abs enligt dig mfl fungerar dåligt eller är det i stadsmiljö och framför allt på favoritvägar... Krokiga asfalterade småvägar?
Där abs fungerar ypperlligt?

Igentligen det du säger är att det är föraren och inte motocyklen som gör att man råkar ut för en olycka.
Och att ABS skulle få oss som förare att ytterligare tumma på marginalerna?

BMW har haft abs i många många år nu. Har de förarna blivit mer riskbenägna pga abs?
JA. Du kan säkerligen hitta några få som kanske blivit det. Det finns alltid de som litar för mycket på tekniken. Och de blir överraskade när det naturlagarna ännu existerar.

Den vanliga "svensson motorcyklisten" som råkar ut för en olycka bromsar ofta omkull. Av olika orsaker! Att de nypit till bromsen i en kurva, Att de i "panik reagerar" och får en reaktion som gör att de bromsar omkull mm mm. Det finns många ex.

DETTA ÄR DE VANLIGA MC-OLYCKOR MED ALLVARLIG UTGÅNG!

Här kommer abs göra skillnad på liv och död.

Allt du skriver här.. Med hänvisningar hit och dit är bra. Men du visar maniska tecken nu..
Du är abslut inte troende. Snarare tvärtom.. Men det går till överdrift. Du verkar inte kunna se hela bilden. Utan stirrar dig blind på vad jag missänker är ditt intresseområde, Området där jag misstänker att du kör hoj på. GRUS.

Jag kör på assfalt. Jag vill inte heller ha ABS på min hoj under de förutsättningar jag kör idag. Jag har provat och gillade inte känslan den gav mig när jag bromsar in till apex. Men nu pratar vi körning i racetempo på motorbana.

Men om vi ser till "svenssons" så spelar det inte någon roll hur mycket du argumenterar mot abs. Hur mycket du tror att "studier" bortser från människan.
Du missar att "studierna" har tittat på alla allvarliga olyckor och kunnat konstaterat att kontrollerade bromsar kunnat gjort stor skillnad.

Det är rena fakta!

Så med abs och med ökad riskmedvetenhet kommer spiralen från 2005 med allvarligt skadade och döda i trafiken fortsätta nedåt.
För du har väll inte missat att trender visar att mc-förare blir mer och mer risk, och säkerhetsmedvetna???

Eller du kanske själv befinner dig i ett parallellt unirversum där alla de allra flesta "svensson motorcyklister" kör på grus???

Men vet du vad Hampe... Den som lever får se... För hur många spaltmeter du än skriver här så är det abs som gäller i framtiden.
Så den som lever får se.
// Ezzo

Hampe
2011-02-07, 11:25
Hampe.
Nu är du nog lite oförskämd! Jag misstänker att du med ditt uttryck syftar till mitt inlägg nr #43 eller?
Jag har tydligen inte sett samma klipp. Då jag reagerade på de starka åsikterna här kontra vad JAG HÖRDE i intervjun.
Och det ger dig då rätten att hävda att jag skulle befinna mig i ett parallellt universum?
Något parallellt universum som passar mig bättre har jag aldrig befunnit mig i,
Så lägg ner sånna där påhopp.
Det blir bara sandlådenivå på det.

Lite...?
Mannen, jag är tyken som fan!
Implikationen av det jag skriver är att du suggererat dig själv att höra något som inte sades - för att det stämmer med din övertygelse!
Sticker du ut huvudet och påstår något sådant som du gjorde får du nog faktiskt räkna med att någon tar din skalp - vart fall om tråden avhandlar lögner och halvsanningar i marknadsföringen av ABS-bromsar på motorcykel...
Men du - vi löser det!
Ta du bara och länka till den Rapportsändning som du såg så är vi kvitt! *evilgrin*

Igentligen det du säger är att det är föraren och inte motocyklen som gör att man råkar ut för en olycka.
Och att ABS skulle få oss som förare att ytterligare tumma på marginalerna?
Bra, Ezzo!
En som har fattat mitt resonomang - då är det trots allt någon som orkar plöja textsjoken. :D
Lugn - du måste inte tycka som jag, det räcker att du prövar dom tankebanorna. Vackert så.

Ja, jag hävdar att föraren har större inflytande på olyckor än vad motorcykeln har.

Ja, anser att det finns en betydande risk att föraren intecknar marginaler vunna ur elektroniska hjälpsystem och omvandlar dom till G-krafter, tiondelar eller km/h. Precis som bilförare gör - kanske mer ändå, när man tänker på en del man träffat genom åren.

Men framför allt anser jag det är ett svek att inte debattera detta!
Att inte synliggöra det faktum att starka krafter väljer att blunda för det orimliga i att något som inte funkar på bil plötsligt skall funka rakt av på MC!

BMW har haft abs i många många år nu. Har de förarna blivit mer riskbenägna pga abs?

Jag kan fortfarande ibland sakna och längta efter en sur K75a jag råkade få på halsen i ett byte för en herrans massa år sedan.
Den gick som ett spjut i regn! Jag tänker på den när jag sliter med demonerna och försöker hålla tempo på autobahn i högtrafik.
"Fan om jag bara haft BMWn nu."
För att den var en så bra regncykel? Eller för att den hade ABS...?
För mig är det klart - den lilla säkerhetsmarginal som ABS eventuellt kunde gett mig överintecknade jag direkt och gick ut i ueberholspur, glad i sinnet. Jag ser det nu, men jag tolkade då som att den var " bra i regn"...

Den vanliga "svensson motorcyklisten" som råkar ut för en olycka bromsar ofta omkull. Av olika orsaker! Att de nypit till bromsen i en kurva, Att de i "panik reagerar" och får en reaktion som gör att de bromsar omkull mm mm. Det finns många ex.

DETTA ÄR DE VANLIGA MC-OLYCKOR MED ALLVARLIG UTGÅNG!

Här kommer abs göra skillnad på liv och död.

Kanske... Om folk lär sig något av det.
Den krassa/cyniska/misantropiska sidan av mig säger att det finns en hel del folk på hoj som inte borde vara det.
Skall ABS rädda alla dessa, i alla de situationer de försätter sig i? Gång efter annan?

Jag är övertygad att ABS kommer att rädda folk på det sätt som du beskriver. Jag är tyvärr även övertygad att en alldeles för stor andel av dessa människor kommer att ta nya friska tag i försöken att skapa statistik. Dom lär lyckas, förr eller senare - för att dom saknar grundläggande förståelse. För det mesta som har med två hjul att göra...

Att ABS tvingas igenom på det sätt som det görs med braskande rubriker som utlovar halverad dödlighet åt alla och en var som grenslar en motorcykel med "rätt sorts bromsar" anser jag riskerar att driva den utvecklingen åt ändå mer fel håll.

Allt du skriver här.. Med hänvisningar hit och dit är bra. Men du visar maniska tecken nu..
Rätt igen, Ezzo!
Jag är långt förbi gränsen för vad folk orkar läsa och ta till sig.
Själv har jag lätt för ord, läser snabbt och skriver snabbare ändå - tyvärr, ibland.
Men ändå - hänvisningarna var ett måste när folk är dumarroganta och säger att det bara är flum att mäniskan riskkompenserar.

Detta är forskning som är sagolikt intressant och förklarar massor kring hur vi fungerar som människor - och inte bara i trafiken.

Om man hängt med under en följd av år så förvånas man över så många som vill bortse från det och förlita sig till "system".

Du är abslut inte troende. Snarare tvärtom.. Men det går till överdrift. Du verkar inte kunna se hela bilden. Utan stirrar dig blind på vad jag missänker är ditt intresseområde, Området där jag misstänker att du kör hoj på. GRUS.

Man, I'm all over the place! Jag åker allt! Jämt!
Men du har rätt på ett vis - jag har ryckt på axlarna åt ABS i bra många år.
Visst - provkört i takt med att det kommit ut nya fantastiska versioner, till och med ägt några hojar med ABS, och alltid kommit fram till samma sak:
Tack, men nej tack!
Men när SMC 2009 går ut i sin "vision" och säger att det skall sitta på alla hojar och EU senare säger samma sak, men med tillägget att det inte skall gå att bryta, då jävlar!
ABS på grus är farligt! Farligt på allvar!
Att blunda för systemets nackdelar, att rekommendera och rent av besluta på grundval av något som man inte har den blekaste aning om, det triggar mig. Guilty as accused!
Jag ser hela bilden! Några få skall offras på ett altare för en högre nytta.
Det hade kanske varit okay, om vi fått en brytare att rädda oss med.
Det hade kanske varit okay, om jag verkligen hade trott att så många liv kan räddas.

Men om vi ser till "svenssons" så spelar det inte någon roll hur mycket du argumenterar mot abs. Hur mycket du tror att "studier" bortser från människan.
Du missar att "studierna" har tittat på alla allvarliga olyckor och kunnat konstaterat att kontrollerade bromsar kunnat gjort stor skillnad.

Det är rena fakta!
"Rena fakta?" Ristade i sten rent av, kanske?
Om du refererar till Vägverkets beställningsjobb så tillåter jag mig att skratta!
Ezzo - jag argumenterar egentligen inte mot ABS; jag vänder mig mot marknadsföringen och debatten som vill bredspacka ABS över oss alla som ett botemedel mot all ont MC-relaterat man kan tänka sig!

Jag tror som du:
ABS kommer att rädda liv!

ABS kommer att rädda liv på dom som kör åt helvete för fort i stan.
På dom som kör utan fantasi, utan respekt för liv - andras eller eget.
För dom inte förmår identifiera risksituationer, som inte vill lära sig åka hoj, på dom med motoriska svårigheter som inte förmår reda ut det där med ansättning och svekvens - eller ens förstår vikten av det.
Och, inte minst - den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!

But what's the use?

Även om inte riskkompensering existerade så tvivlar jag på att gruppen ovan i och med sin första ABS-utlösning omedelbart drar lärdom därav.
Jag tror inte att deras första och sunda reaktion är att anmäla sig till en kurs, eller att dom säljer hojen på plats i korsningen till högstbjudande.
Jag tror dom kör vidare, trygga i förvissningen om att ABS-har "räddat" dom - inte att dom varit på vippen att köra ihjäl sig själva.
Men lugn bara, det kommer.
Det finns så ohyggligt många andra situationer som en klåpare kan utnyttja utan att ABS hinner fram till olycksplatsen och svinga sitt magiska spö. Trägen vinner! Speciellt om man sitter och nynnar "panikvisan"...

Så med abs och med ökad riskmedvetenhet kommer spiralen från 2005 med allvarligt skadade och döda i trafiken fortsätta nedåt.
För du har väll inte missat att trender visar att mc-förare blir mer och mer risk, och säkerhetsmedvetna???
...och äldre.
Peka ut hönan och ägget i den ekvationen, den som kan.

Men - MC-branschen är just därför i desperat behov av nya/yngre kundgrupper. På det sätt som ABS marknadsförs riskerar vi att få in nya grupper som hittills kanske tvekat eftersom dom gjort en (sund!) riskbedömning av motorcykelåka. "Halverad risk" är mumma för den som är lite ängsligt lagd.
Men, kan deras riskmedvetenhet och ABS kompensera för deras brist på erfarenhet?
Riskerar vi att få ett -80 tal igen där en massa nya piloter kör ihjäl sig en masse av ren brist på erfarenhet?
Rekrytera folk till MC-körning har sina sidor, om man funderar lite...

Hampe
2011-02-07, 11:26
Eller du kanske själv befinner dig i ett parallellt unirversum där alla de allra flesta "svensson motorcyklister" kör på grus???

Jodå, ibland är det så.
Men grusåka är kul, och växer så det knakar. Jag vill att det skall fortsätta vara så. Grusåka är ju såå mycket säkrare...

http://img198.imageshack.us/img198/4349/thebitterend40.jpg
Foto: Per W

Men vet du vad Hampe... Den som lever får se... För hur många spaltmeter du än skriver här så är det abs som gäller i framtiden.
Så den som lever får se.

Absolut - ABS som sådant ruckar ingen på.
Det är debatten runt omkring jag vill se lite hyfs på, jag önskar att man vågar beröra nackdelarna med systemet, och jag tror att vi alla vinner på att man har det här med riskkompensation tatuerat i eldskrift på insidan ögonlocken.
ABS har chans att rädda liv på MC, till skillnad från på bil.
Men då måste man sluta marknadsföra det med befängda rapporter, förljugna presentationer och vettlösa rubriker som "Halverad risk"!

Vi själva måste sluta tro på rubriker och se ingresser som "fördjupning".
Läs vad ni kommer över!
Läs mellan raderna!!
men framför allt:
Fundera över det som inte skrivs!!!
Där hittar man oftast det mest intressant i ämnet...:D

Nu är jag illa sent på det med förberedelser för mitt "Sportlov", men det är värt det - har jag fått en enda av er att fundera över det som sker, och fundera över sin egen betydelse i kampen om att överleva nästa vurpa så är det värt tiden och engagemanget.

Japp, jag kan bli manisk på sådant jag tror på, men detta är lite speciellt:
har slåss jag får något jag skulle bli glad och lycklig över att ha fel i!
Sug på den gott folk, och ha en go hojsommar.
Den som lever får höra snacket efteråt!

Hampe

puttepj
2011-02-07, 12:18
Jag tror som du:
ABS kommer att rädda liv!

ABS kommer att rädda liv på dom som kör åt helvete för fort i stan.
På dom som kör utan fantasi, utan respekt för liv - andras eller eget.
För dom inte förmår identifiera risksituationer, som inte vill lära sig åka hoj, på dom med motoriska svårigheter som inte förmår reda ut det där med ansättning och svekvens - eller ens förstår vikten av det.
Och, inte minst - den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!

Du täckte in en hel del av MC-populationen där och som påverkar statistiken och talar för ett obligatorium för ABS.

Det är svårt att läsa in i dina argument om du lobbar för att ABS skall gå att slå av på grushojar, vilket gissningsvis inte är fel, men det drunknar i systematiskt sågande av alla åsikter som du inte delar och personer du inte gillar.

Jag har alltid haft svårt för personer som gärna sätter sig på höga hästar, och ser 'dom andra' som 'bönder'.
Jag tvivlar inte på att du har mycket erfarenhet, men det har även många andra, som du debatterar med.

Själv har jag så pass lite MC-erfarenhet att jag gissningsvis platsar in under epitetet "den överväldigande majoriteten som tyx åka runt på stan, panikslagna på gränsen till nervsammanbrott!"

Men många med mig kan också läsa, tolka, läsa mellan raderna och framför allt har egna bevekelsegrunder för sina åsikter.

Det finns människor överallt i samhället som lever som potentiella självmordspiloter, det gäller absolut inte bara inom MC-skrået. De kommer självklart att vara en siffra i olycksstatistiken och det är inte omöjligt att de tar en intäkt i ABS och bromsar senare och till en viss del ger dig rätt.

Men jag tror i alla fall personligen att när ABS har funnits generellt på grushojarna i några år, så kommer det ändå vara rätt ovanligt att man slår av den (förutsatt att det GÅR att göra det). Kanske kontentan är att man måste anpassa sig en del, så som man anpassar all körning efter dess förutsättningar. Men är det verkligen så skrämmande?, det tycker i alla fall inte jag.

/putte

Chopperbyggarn
2011-02-07, 14:09
Hampe´s länkar om Riskkompensation är både intressanta och träffande men känns inte som något nytt utan snarare något ganska naturligt och mänskligt som man känner igen från sig själv på alla möjliga tänkbara områden...inte bara trafik utan även arbete ,fritidsnöjen, äventyr , vardagssysslor mm, mm

Anders.J

Maria Nordqvist
2011-02-07, 18:30
Snabbt inlägg innan datorn måste släckas: http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=8962

Triumph int
2011-02-07, 22:13
Hastigheten har ökat därför att fordonen har blivit bättre.

Det är den enkla anledningen.

Folk sitter inte och räknar ut hur mycket fortare man kan köra därför att man har nya hjälpsystem i sina fordon.

Hampe
2011-03-13, 23:27
Hastigheten har ökat därför att fordonen har blivit bättre.

Det är den enkla anledningen.

Folk sitter inte och räknar ut hur mycket fortare man kan köra därför att man har nya hjälpsystem i sina fordon.

Egentligen var det inte dig jag skulle kommentera, men eftersom du har fel i sak så får du stå ut med att få en släng av sleven.
Hastigheten på våra vägar ökar inte, den minskar.

Så var det med den "enkla anledningen".

Minskar gör även dödssiffrorna, i absoluta tal.
Å det är ju bra.
Men, står sänkningen i proportion till hur mycket bättre bilarna blivit med alla sina hjälpsystem?

Till den lågkonjunktur vi har haft?

Vi trafiksäkerhetsexperter gillar lågkonjunktur, dåligt väder och högt bensinpris, säger Tingvall.
http://www.gp.se/motor/1.571671-gasen-i-botten-trots-dyrare-bensin

Eller kissar vi bara i byxan när vi tror att vi "gjort" trafiken säkrare...?

Så - det för tråden verkligt relevanta:

http://www.gp.se/motor/1.571810-allt-farre-tar-mc-korkort

30% färre nya MC-körkort under 2010.

Säg mig ärligt, go vänner - går det inte att matematiskt, statistiskt och logiskt gissa sig till en nåågot större korrelation mellan dessa 30 % och de 24% färre dödsfall vi råkade se under 2010?

I varje fall om man jämför med McRFs tillkämpade 1.8% nytillkomna ABS-hojar alltså...?

Men det klart - en pressrelease inför (den f.ö. uselt dåliga) "På Två Hjul" som trumpetar ut att en bidragande orsak till olycksnedgången vi sett kan vara att allt färre väljer att ta körkort för MC är kanske inte så himla säljande...

Men troligen mer sant än att lyfta 1.8% ABS-hojar till skyarna!
Och sanningen är viktig om man vill sälja!
Viktigast, faktiskt - om man ser saker och ting på lite sikt...

Fy skäms, McRF.
Fy skäms alla som bara sväljer deras lögn - och dessutom vidarebefordrar dom som om dom vore sanningar!

Hampe

eha
2011-03-14, 18:25
Tingvall gillar allt som innebär att han kan visa statistik på att olyckor minskar. Väsentliga parametrar som körda mil, samhällsnytta osv är för krångligt. Korrelation är tillräckligt.. (sic!) Varför hypotespröva och tvingas ta hänsyn till alla dessa påverkande faktorer. Enkla resonemang ger bättre genomslag för det klarar pressen att förstå och skriver glatt överdrifter som inte kan dras av underlaget som "sanningar". Jag fick mina farhågor om Tingvall än en gång bekräftade när han så sent som i höstas hävdade att den säkraste mc-föraren är en med nytaget kort som är osäker och rädd i trafiken. Det säger väl med all önskvärd tydlighet att hans tankespår om trafiksäkerhet enbart är passiv säkerhet. Att han inte förstår skillnaden att köra mc och bil framgick oxå. Trots att han påstod sig kört något litet i några år. :rolleyes:

30% färre nya förare ger genomslag på de olyckor med färska förare. Men det är långtifrån alla som dör på mc som är nybörjare. Dessutom är minskningen räknad på antalet som tog kort året innan. Men visst är det ett stort tapp. Tillväxten var och är dålig. Ekonomi är säkert en faktor. Den unga kvartilen av befolkningen har inte samma inkomster som förr. Ish inte de runt 20 då det vanligen sker (mc-kort i sb med bilkort). Det är många som inte tar bilkort heller.

Men visst är det bra att färre dör i trafiken. Sedan kan vi ljuga, låta bli att titta och anta vad som är orsak som bäst passar för vår agenda. Att föra fram att 2+1-vägar är säkra som tusan även för motorcyklister med statistiken att färre mc-olyckor sker där efter ombyggnad från vanlig väg är en "höjdare". Man bryr sig inte i att färre mc åker där efter ombyggnad. Det räcker med att säga att färre olyckor sker så kan man fortsätta bygga om.. Ingen kan säga att inte även mc-åkare är gynnade av ombyggnad - de har ju oxå minskad olycksstatistik.:mad:

Herr Fuggle
2011-03-14, 18:40
Vi får nog acceptera att de flesta är mindre nogräknade med sanningen om det kan gynna deras syften. Tyvärr tror jag också att det är kortsiktigt och när sanningen kommer ifatt, vad säger vi då?

ABS kan nog vara bra men det är ju bara bromssträckan som kortas. Men stoppsträckan består till stor del av reaktionstid också. Och när man som någon här tyckte att det var bra för de trafikanter som satt och halvsov så har man inte förstått mycket.

Först så ger trötthet samma symtom som alkoholpåverkan, längre reaktionstid, svårare att ta rätt beslut och alkohol vill vi inte ha i trafiken!

Sedan hjälper inte ABS om man sitter och halvsover utan bromsberedskap! Även om man får några meter bättre bromssträcka så blir stoppsträckan ändå mycket längre. (Men sjusovaren/fyllskallen bromsar inte om kull i alla fall)

Niklasinorr
2011-03-14, 20:37
Det finns många sanningar och det finns många parametrar när det gäller människor, speciellt människor i trafiken.

Jag tror att ALLA paramterar påverkar, olika människor olika mycket.
En sak som jag tror Tingvall håller på med är just attityder. Om man pratar mycket om att olyckorna minskar så kommer olyckorna att minska. Vi som generell trafikpöbel kommer att tänka liiite liiite extra på detta, vi vill ju inte vara den som försämrar statistiken, tänk hur det skall låta i fikarummet på jobbet...:)
Om vi är många som tänker liiite liiite grann extra så kommer det att påverka statistiken, det tror jag stenhårt på.

Att Tingvall skulle sagt att det är "bra med osäkra förare" tror jag är taget ur ett sammanhang. Precis som med Ines Uusmans påstådda uttalande om att "internet är en fluga". Tingvall vet mycket väl att det är statistiskt troligare att man kör ihjäl sig första säsongen på motorcykel, eller krockar med bilen. Det visar den statistik som jag har kollat mycket på mellan 2006-2008 iallafall, och det är dåvarande Vägverkets egna siffror.

eha
2011-03-14, 22:29
Det finns många sanningar och det finns många parametrar när det gäller människor, speciellt människor i trafiken.

Jag tror att ALLA paramterar påverkar, olika människor olika mycket.
En sak som jag tror Tingvall håller på med är just attityder. Om man pratar mycket om att olyckorna minskar så kommer olyckorna att minska. Vi som generell trafikpöbel kommer att tänka liiite liiite extra på detta, vi vill ju inte vara den som försämrar statistiken, tänk hur det skall låta i fikarummet på jobbet...:)
Om vi är många som tänker liiite liiite grann extra så kommer det att påverka statistiken, det tror jag stenhårt på.

Att Tingvall skulle sagt att det är "bra med osäkra förare" tror jag är taget ur ett sammanhang. Precis som med Ines Uusmans påstådda uttalande om att "internet är en fluga". Tingvall vet mycket väl att det är statistiskt troligare att man kör ihjäl sig första säsongen på motorcykel, eller krockar med bilen. Det visar den statistik som jag har kollat mycket på mellan 2006-2008 iallafall, och det är dåvarande Vägverkets egna siffror.

Poängen är att det är vissa parametrar som har avsevärt större del än andra. Däribland körd sträcka per person. Ska man räkna risk ska man göra det per timme eller möjligen per färdad km. Att räkna t ex antal som åker mc och se hur många som förolyckats är löjligt trubbigt. När det sedan är få som dött blir det mycket svårt att nå signifikans för någon hypotes man har i vad som ligger bakom. Då vet man inte heller vad som ska göras. Istället gissar man och kör med standardsvar. Sänkt hastighet hade räddat x antal till. Detta är inget brandtal mot att hastighet är en faktor som avgör om man överlever, utan ett finger på usel statistisk grund. Att extrapolera ut fiktiva överlevande ur det ena och det andra. En skrattretande statistisk sanning anfördes av trafikkamerapolisbefäl som bergsäkert stoltserade med att hennes kameror räddar xx liv varje år! Och så vet alla hur det ser ut i verkligheten.. Hastigheten är låg vid kameran hos dem som inte gömmer sitt ansikte, har lånad bil o d. Alla andra kör som vanligt i sin takt.

Ang ev. lösrykt åsikt: Man får väl anta att Tingvall fick läsa manus, om inte annat borde en rättelse dykt upp. Det handlar ju om vår egen tidning!

Visst jobbas det med attityder. Eller påverkan på ett eller flera plan, tvång, tvång och hot om tvång. Samt propaganda. Mycket är paketering av budskapet. Men jag tror du har fel i att tjötande om minskade antal olyckor ger färre olyckor. Det är tvärtom! Vi tror att vi är så säkra och slappnar av. Tänk om vi istället skulle tala om en stor ökning av olyckor - då lyssnar folk eftersom de inte vill råka illa ut. Det här med att försöka para ihop färre döda (som det handlar om, inte färre olyckor) med överlag sänkt hastighet är ett sätt att få människor att tro att deras 5-10 km/h lägre snittfart till och från jobbet räddat dessa människoliv. Det är för att skapa trivsel på igenkorkade 2+1-vägar samt hastighetssänkta bra vägavsnitt där ingen förolyckats i modern tid.

(2+2-väg, ej motorväg, hade gett bra flyt, mindre stress och inte en stor samhällskostnad i form av ökad restid för en marginellt högre kostnad. En kostnad som betalar sig i o m att restiden inte ökar utan minskar. Det talas sällan om alla tillbud och olyckor 2+1-vägar har.. De är heliga kor. Det nya som ska rädda oss. Nog om det.)

Generalfelet är att myndigheten utgår ifrån att vi är en homogen massa och dessutom illiterata idioter som omöjligen kan lära oss något som gör oss bättre och säkrare förare i trafiken. Därav massiv propaganda och passiv säkerhet. Man använder det svagaste kortet som måttstock och kör en för det anpassad metod rakt över. Om man inte håller med är man fel ute. Snudd på religion.

Det finns massor av säkerhetsvinster att hämta hem, bara man vill göra jobbet på ett annat sätt än som de senaste femtio åren. (Envägskanal basunerande mot oss förare.) SMC:s arbete är ett tydligt exempel på att myndigheten är fel.

Herr Fuggle: Du har så rätt i det du säger så långt att en otränad förare kommer ha mindre nytta av ABS än den som vet att nyttja den. Tydligt på bilsidan där ABS funnits ett tag. De som inte vet att utnyttja fördelen kommer ofta inte vara hjälpta i en nödsituation. Värre är de som felaktigt räknar ABS som ett sätt att stanna snabbare i alla lägen och HÖJER farten..:eek:

magne
2011-03-15, 08:57
bla bla bla en masse text....

Herr Fuggle: Du har så rätt i det du säger så långt att en otränad förare kommer ha mindre nytta av ABS än den som vet att nyttja den. Tydligt på bilsidan där ABS funnits ett tag. De som inte vet att utnyttja fördelen kommer ofta inte vara hjälpta i en nödsituation. Värre är de som felaktigt räknar ABS som ett sätt att stanna snabbare i alla lägen och HÖJER farten..:eek:

En otränad förare slipper att bromsa omkulls sig med ABS! Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra :) (Även om det i vissa enstaka fall skulle leda till en förlängd bromsträcka.)

Hampe
2011-03-15, 12:40
En otränad förare slipper att bromsa omkulls sig med ABS! Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra :) (Även om det i vissa enstaka fall skulle leda till en förlängd bromsträcka.)

Men är det så bra så vi skall acceptera lögner, halvsanningar och riggade undersökningar för att tvinga igenom det?

För, vi skulle ju egentligen diskutera "huruvida ABS är bra eller inte, utan bara hur branchen väljer att marknadsföra sig" i just denna tråden, men det är svårt att inte halka in på det du säger om man nu verkligen tror på det här med ABSens undergörande effekt.

Men, dom där "enstaka fallen" du refererar till är faktiskt huvuddelen av de inbromsningar som görs på grusväg!
Och ingen har brytt sig om att mäta upp hur mycket bromssträckan förlängs!
Fördubblad ibland, fyrdubblad under andra förhållanden. Skillnad mellan liv och död kanske...? Fast tvärt emot, då.
Mot vad forskarna trodde, alltså...

Motorcyklar används på så otroligt många olika sätt, och vi måste inse att det som "Ett enkelt och konktret fall där ABS är bra" kan innebära en betydande risk för en annan användare.

I ljuset av risken för framtida tvingande ABS utan möjlighet till urkoppling måste vi fråga oss om vissa hojåkares säkerhet skall offras på bekostnad av andras?

Och, vi behöver fråga oss varför systemet behöver ljugas igenom.

Så, Magne - är ABS så bra att det är värt att ställa sig bakom McRFs lögner?

Hampe

eha
2011-03-15, 13:18

Under förutsättning att denne tar i ordentligt och samtidigt inte följer hindret med blicken och automatiskt styr efter (som de flesta gör i en kollisionssituation). Det kan då vara bättre att bromsa omkull och fortsätta rakt fram om hindret inte stannat i färdriktningen, än att på eget bevåg kollidera med det. Men det är bara ett exempel. Det kan lika gärna hjälpa att få ner farten om hindret står still så kollisionshastigheten blir lägre.

Min åsikt är och förblir att ABS är bra, men som alltid ska du främst träna på att köra mc för att klara dig i trafiken. Inga system idag gör jobbet åt dig. Du måste veta vad du kan och inte kan göra. Så trådens ifrågasättande av McRF är rimlig. Det handlar om trovärdighet och att inte inge falska förhoppningar av vad systemet är kapabelt till. Det är i grunden oärligt och kan kosta liv och lem. Här är det dessutom så att påstående faller på rent statistisk rimlighet, som tidigare påvisats i tråden.

Bob Sweden
2011-04-11, 07:56
Aftonbladet i dag:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12859770.ab
En hemsk olycka och tankarna går till den drabbade och närstående.
Observera att jag INTE kommenterar olyckan eller spekulerar i om ABS hade hjälpt eller inte, jag granskar bara en faktaruta i AB artikeln.

Faktarutan i AB´s artikel:
En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag men över 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

Vänta nu, det här stämmer inte, över 25 % har ABS?!?!

Källa enligt AB: ntf.se

Kollar NTF.se:
Jodå, även här en fjärdedel...
http://ntf.se/tidning/default43213.asp

Källmaterialet som NTF hänvisar till:
SMC´s undersökning.
http://ntf.se/Tidning/pdf/ntf_rapport_high.pdf
Redan i sammanfattningen på sidan 3 (av 53): 25% har ABS.

Från sidan 6:
Studien har genomförts som en webbaserad undersökning bland SMC:s medlemmar. SMC har 67 000 medlemmar och ett slumpmässigt urval om 2 000 personer har tagits fram ur denna population. En påminnelse har skickats ut. Som huvudavsändare för frågeformuläret stod SMC vilket bedömdes öka svarsfrekvensen. För att få ett representativt urval som liknar de svenska MC-ägarna valdes motorcyklister i motsvarande åldersspann. Urvalet gjordes slumpvis bland SMC-medlemmar i respektive åldersgrupp som har e-postadress. Enkäten skickades ut via e-post till 2 000 personer. 682 personer besvarade enkäten, vilket motsvarar 34,1 %. Enkätundersökningen genomfördes maj-juni 2010. Svaren har bearbetats i dataprogrammet SPSS.

Alltså:
25% av de som är:
1: Medlemar i SMC
2: Tillhör de 34% som kan tänka sig att svara på en enkät från sagda organisation
...har ABS.

Men vad återstår när kvällspressen missat källkritiken?
En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag *klipp*

Är det då så konstigt att *klipp* över 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

"Alla andra har ju ABS.
Jo, 25 % av lite drygt 600 personer i en undersökning har det.

Återstår fortfarande för någon att tala om för mig hur många hojar som har ABS totalt sett...

Tänk så bra marknadsföring för nya produkter kan fungera ibland, och det helt utan att säljarna behöver betala en enda krona!

Om vi översätter:
Ca 300 000 hojar i trafik (se inlägg 1 i tråden).
25% av dessa "har" (undersökningen, minns du) ABS.
Alltså 75 000 hojar med ABS i trafik.

2010 såldes i sverige lite drygt 9000 hojar, varav ca 5500 med ABS.
Om vi, mot bättre vetande, antar att detta antal (5500) är så många hojar som sålts med ABS sedan "urminnes tider" (vilket vi alla vet inte stämmer) tar det alltså 75 000 / 5 500 = 13,6 år innan det sålts 75 000 ABS försedda cyklar.

Alltså:
Det stämmer inte att en dryg fjärdedel har ABS på sina hojar.
Det rör sig snarare om under 5%.

/B

Agile
2011-04-11, 09:38
Tänk så bra marknadsföring för nya produkter kan fungera ibland, och det helt utan att säljarna behöver betala en enda krona!

/B

Jag håller med om det mesta du skriver. Men en rättelse är att ÅF inte betalar för detta. Ordet vi söker är "Public Relations"... Det är inte vem som helst som ser till att få så mkt skrivet om en så smal (icke)nyhet som det här, och det betalar nog agenturerna en hel del för.

Trist dock när felaktigheter blir "sanna" på det här sättet. Förhoppnigsvis är kollektivet så bildade (statistik) och inlästa (faktiskt effekt) att de genomskådar de vinklade artiklarna.

Hampe
2011-04-11, 09:55
Alltså:
Det stämmer inte att en dryg fjärdedel har ABS på sina hojar.
Det rör sig snarare om under 5%.
/B

"Källa NTF"... :rolleyes:
ABS-verkar ha en förmåga röra till bereppen rejält.
Om NTF går ut och påstår att mer än en fjärdedel av motorcyklarna i trafik har ABS så bevisar det bara hur verklighetsfrånvända och okunniga dom är.

Om en journalist har feluppfattat NTFs uppgifter så bevisar det bara... ...ja, det gamla vanliga - vilka ärkesopor som blir journalister.

Jag har sett uppskattningen 8% som en bedömning kring hur många hojar i trafik som är utrustade med ABS.

I min jakt nu på morgonen efter belägg för denna siffra trålade jag upp en intressant bifångst:

http://www.sika-institute.se/Doclib/2010/Statistik/Fordon2009.pdf

SIKAs rapport från 2009 som bland annat talar om "trafikarbete" för motorcyklar, och man har brutit ner kända körsträckor på åldersgrupper både för ägare och hojar, kön, motorcykelmärke - allt, utom just ABS...

Ändå - där finns mycket intressant att dra vilda slutsatser av, och bli förvånad över:

Av de fyra mest sålda MCmärkena i en årskull ligger 3 japaner med sina årskörsträckor och harvar under det som en del hojåkare, ingen nämnd, tillryggalägger över ett dygn...
HD däremot glimmar till med en årskörsträcka strax över 300 mil!
Lite oväntat, men glädjande.

Jag misstänker att man, med insikt om motorcyklar, deras problem och möjligheter kan dra intressanta slutsatser om man fick tillgång till SIKAs råmaterial.
Ja, också en kolumn för vilka av dom 25% som har ABS, då... :D

Hampe

Bob Sweden
2011-04-11, 10:02
Av de fyra mest sålda MCmärkena i en årskull ligger 3 japaner med sina årskörsträckor och harvar under det som en del hojåkare, ingen nämnd, tillryggalägger över ett dygn...

Hur menar du då.... :D :p ;) :rolleyes:

/B

Hampe
2011-04-11, 10:14
Timmerupplag vid sidan av vägen är kontroversiellt och omgärdat av regler.
Här gäller det virke som en havererad timmerbil tvingat lägga av oplanerat efter haveri:
http://na.se/nyheter/orebro/1.1125038-timmerhog-vid-vagen-kan-vara-en-dodsfalla

Annan blänkare:
http://hd.se/perstorp/2010/02/18/timmer-vid-vagen-i-vagen/

Faktum är att det sedan 1 April är enklare än tidigare att skapa timmerupplag vid allmän väg. http://www.lantbruk.com/tagg/virke

Visst, detta förenklar för skogsägare, och "Hela Sverige skall leva" - men det gäller hojåkare också!

Kommer polisen att intensifiera patrullerandet i jakten på olämpliga virkesupplägg vid väg?
Jaså, det tror vi inte...?

Hampe

Apropå den tragiska tragiska olyckan som länkades till, inte ABS-generellt.
Got carried away, ledsen för det.

H

Hampe
2011-04-11, 10:16
Hur menar du då.... :D :p ;) :rolleyes:

/B

Suzuki fick särskilt låga siffror i den tabellen som swichade förbi, medan Yamaha låg högre. A sign of things to come, redan då, 2009...?

H

Maria Nordqvist
2011-04-11, 10:36
Apropå ABS-innehav. PÅ sidan 15 i attitydundersökningen står att 7 % av motorcyklarna på marknaden hade ABS enligt pressmeddelande från Folksam april 2010. Att andelen SMC-medlemmar som hade MC med ABS-bromsar var högre, 27 %. Och att 80 % skulle efterfråga detta på sin nästa MC.

Chopperbyggarn
2011-04-11, 11:09
:D Jaha,ja då är man 93%:are , 73%:are samt 20%:are D:D

Anders.J

Bob Sweden
2011-04-11, 11:22
PÅ sidan 15 i attitydundersökningen står att 7 % av motorcyklarna på marknaden hade ABS enligt pressmeddelande från Folksam april 2010. Att andelen SMC-medlemmar som hade MC med ABS-bromsar var högre, 27 %.

Synd att detta då felaktigt tolkas som att 25% har abs baserat på formulering i rapporten.
Det kan ha att göra med att det i sammanfattningen står just 25% och inte 7%...

Jag citerar:
Resultaten visar att motorcyklister använder personlig skyddsutrustning i mycket hög omfattning. Även om lagen endast kräver hjälm använder många alltid heltäckande skyddsutrustning. En dryg fjärdedel har ABS-bromsar på sin motorcykel idag men hela 80 % kommer att efterfråga detta då man köper nästa motorcykel.

Referensen till "motorcyklister" i detta stycke får ju läsaren att tro att det rör sig om just det: Motorcyklister i allmänhet.

Jo, jag kan läsa stycket innan också:
Undersökningen har genomförts genom en webbaserad enkät till medlemmar i Riksorganisationen Sveriges MotorCyklister, SMC.
Men när man sedan hänvisar till "motorcyklister" och inte "deltagare i studien" blir det lite förvirrat.

Sidan 15:
Enligt Folksam har 7 % av MC-beståndet i Sverige ABS-system (11) vilket betyder att andelen är fyra gånger högre bland dem som svarat på enkäten.
Och då blir det ju extra olyckligt när det på första sidan i rapporten, i sammanfattningen, ges en bild av att det är 25% som har ABS, inte sant?

För uppenbarligen är det från sammanfattningen som jag och journalisten på AB, hämtat sitt faktaunderlag, inte från sidan 15 vilket i sig inte är särskilt märkligt.

Och att 80 % skulle efterfråga detta på sin nästa MC.

Sidan 15:
På frågan om val av säkerhetsutrustning vid köp av ny motorcykel svarade över 80 % att man kommer att välja en motorcykel med ABS.

Även på frågan om köp av begagnad motorcykel svarade många (72,7 %) att man kommer att efterfråga en motorcykel med ABS och 26,8 % integrerade bromsar.

Men det felet är ju knappast mätbart när man jämför med 7% / 25%, så det släpper jag.
Men återigen en otäck tendens till generaliserande baserat på ett urval som omfattar 0,2% av sveriges aktiva motorcyklister eller 1,1% av SMC medlemmarna.
300 000 motorcyklister (baserat på en per fordon i trafik).
700 svar från undersökningen.
62 000 medlemmar i SMC.

Och det är just detta jag har så svårt för i frågor som denna:
Ställ en fråga till en engagerad minoritet och applicera det som en allmän sanning.

Då blir resultatet att över en natt så har 25% av alla motorcyklar i Sverige ABS. För det har jag läst i Aftonbladet och referensen var NTF så då måste det vara sant!

/B

Hampe
2011-04-11, 11:49
Då blir resultatet att över en natt så har 25% av alla motorcyklar i Sverige ABS. För det har jag läst i Aftonbladet och referensen var NTF så då måste det vara sant!
/B

Och, nästan viktigast av allt - för den oinsatte:

Dessa fantasihojar är dessutom bara hälften så farliga att åka (sic!) på - det säger Vägverket Konsult i en undersökning beställd och betalad av - Vägverket!

Môcke fel blir det...

H

Bob Sweden
2011-04-11, 12:15
Môcke fel blir det...
H

Men likafullt blir det en sanning... :mad:

Jan H
2011-04-11, 12:43

Jajamensan....Låga premier för att dom INTE förekommer så ofta i olycksstatistiken .

Herr Fuggle
2011-06-22, 23:16
Vi får nog acceptera att de flesta är mindre nogräknade med sanningen om det kan gynna deras syften. Tyvärr tror jag också att det är kortsiktigt och när sanningen kommer ifatt, vad säger vi då?

ABS kan nog vara bra men det är ju bara bromssträckan som kortas. Men stoppsträckan består till stor del av reaktionstid också. Och när man som någon här tyckte att det var bra för de trafikanter som satt och halvsov så har man inte förstått mycket.

Först så ger trötthet samma symtom som alkoholpåverkan, längre reaktionstid, svårare att ta rätt beslut och alkohol vill vi inte ha i trafiken!

Sedan hjälper inte ABS om man sitter och halvsover utan bromsberedskap! Även om man får några meter bättre bromssträcka så blir stoppsträckan ändå mycket längre. (Men sjusovaren/fyllskallen bromsar inte om kull i alla fall)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/lika-farligt-kora-bil-trott-som-full

http://svt.se/2.22620/1.2461901/trotthet_lika_farligt_som_sprit

http://svtplay.se/v/2462492/andreas_somnade_bakom_ratten

Den här killen räddades inte av ABS utan av en vaken kontrollant med dubbelkomando enligt inslaget!