handdator

Visa fullständig version : Vattenkylare + Customhoj varför?

Nubbpiraten
2010-12-17, 13:31
Hej!

Jag kunde inte hitta någon tidigare tråd om detta.

Hur kommer det sig att så många nya hojar av glidarmodell har vattenkylning?
Det är enligt min åsikt bara fult och en sak till som kan krångla?

Jag snackade med en säljare om detta och han sa att i sverige spelar det inte någon större roll för här blir det aldrig så varmt, men i USA tex så kunde det hända att den bakre cylinder på V motorer kunde bli överhettad för att vinden inte kommer åt ordentligt.

Så varför inte anpassa hoj efter marknad?
Det finns ju (dock ett fåtal) större v-twin som bara har luftkylning som verkar gå att köra med ändå?

H-D och Dragstar som jag känner till.

Mvh /Christian

CB_Tobbe
2010-12-17, 15:21
Sverige är en såpass liten marknad så att några speciallösningar är knappast intressanta för en tillverkare.
En vikig anledning till vattenkylning är nya avgas och bullerkrav. Det är mycket enklare att ha god koll på motortemperaturen med vattenkylning än med luftkylning. Det är också lättare att bygga in motorn mer med vattenkylning för att klara nya bullerkrav

mats757
2010-12-17, 18:34
Tvärt om, vattenkylning är en super-bra uppfinning.
Har inte upplevt det som någonting som krånglar. Däremot slipper man slammande motorer pga kontrollerade kolvspel. Livslängde är mycket bättre i en vattenkyld motor också.
Står jag i valet och kvalet mellan två hojar, så är det vattenkylning i första hand. Nä, allting var inte bättre förr.

Fult, ja, kan så vara. Men det beror inte på vattenkylningen i sig. Det beror på Designer som inte har lagt manken till.

Mats

BiviusII
2010-12-17, 19:31
vattenkylning är inte alls dumt när man står still i köerna varma sommardagar...
Att det skulle krångla särskilt mycket tror kag inte på, det är ju en rätt gammal uppfinning så konstruktörerna har nog god koll på hur den skall vara beskaffad. Ett större problem är när producenterna av hojjar skall krångla till saker som funkar bra. Ta viragons elektriska omställning av reserven t.ex. Ett typiskt exempel på en onödighet där en vanlig soppakran hade funkat bättre (Det var svettigt att knuffa 535:an ett par km på E4:an:D)

honda cbf 500
2010-12-17, 19:49
Min uppfattning om vätskekylda motorer:

Nackdelar: vurpar man, krockar man eller tappar cykeln antar jag kylningen tar stryk vilket kan vara besvärligt, speciellt om man är utomlands. Mer prylar innebär att mera kan krångla samt en riktig motorcykel ska vara luftkyld. Ser fult ut. kan tänka mig att den kan vara i vägen vid service, speciellt vid ventiljustering.

Fördel: Längre livslängd, tystare motor och renare avgaser.

Har endast haft en vätskekyld hoj och hoppas det är den sista.

//Amir

pikeman59
2010-12-17, 20:19
en riktig motorcykel ska vara luftkyld.

//Amir

Tycker om klassiska motorcyklar men är ingen bakåtsträvare.
Vilket kvalificerat svammel "en riktig motorcykel"! :eek::eek::eek:
Man tar sig för pannan.

honda cbf 500
2010-12-17, 20:29
läs rubriken på mitt inlägg : " min uppfattning"

De allra första motorcyklarna var väl luftkylda eller?:rolleyes:

//Amir

pikeman59
2010-12-17, 20:41
Och min uppfattning är att det är svammel.

Klassisk motorcykel är ett vitt begrepp, vem har sagt att en klassisk motorcykel måste vara över hundra år gammal, dvs en av de allra första?

Marie
2010-12-17, 21:23
läs rubriken på mitt inlägg : " min uppfattning"

De allra första motorcyklarna var väl luftkylda eller?:rolleyes:

//Amir

Jaha?

Då tycker du väl att en motorcykel skall se ut som Gottlieb Daimlers "Reitwagen" från 1885? Med stödhjul och allt....
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b3/ZweiRadMuseumNSU_Reitwagen.JPG/800px-ZweiRadMuseumNSU_Reitwagen.JPG

anders_69
2010-12-17, 22:03
Aningens OT, men sätter man motorn åt rätt håll får båda cyllarna lika mycket vindkylning
:cool:

Som glidare kan de heta California eller Nevada.

/Anders

Bob Sweden
2010-12-18, 12:54
aningens ot, men sätter man motorn åt rätt håll får båda cyllarna lika mycket vindkylning /anders

Kan bara hålla med. :)
Med vettig konstruktion klarar man att både hålla nere behovet av service och slipper onödiga vinkelväxlar.
För det var väl BMW du menade?? :p

I övrigt tror jag diskussionen om vattenkylt eller inte är ganska så död i dagsläget. Vätskekylningen har ju den lilla fördelen att motorn får jämnare temperatur och därigenom lever ett betydligt trivsammare (=längre, tystare, bränslesnålare) liv.

För egen del skulle jag vara MYCKET mera orolig för att ge mig ut på en hoj som har något så modernt och svårmekat som BRYTARLÖS TÄNDNING. :rolleyes:

Allvarligt:
Det är större risk att du får problem på grund av vurpa eller elfel. Lycka till om du kör modern hoj med bränsleinsprutning och får problem när du befinner dig i Långtbortistan...

Men vill du att det ska se "riktigt" ut, köp en äldre hoj.
Den sämre driftsäkerheten på den äldre luftkylda hojen, den får du på köpet... :rolleyes:
/B

ezzo
2010-12-18, 18:58
Vattekylning fult.
Kanske det. Min åsikt är att custom tex hd mfl bara ser tunga o klumpiga ut. Saknar väghållning och saknar totalt ljudämpning.
Kan inte förstå att man ens säljer skiten.
Ok i USA där de inte vet bättre. Men i Sverige?

Galne Dansken
2010-12-18, 19:55
.....Min åsikt . ....... USA där de inte vet bättre. Men i Sverige?

Ezzo, dags att någon lånar dig en typ FatBoy en dag!
- jag hadde nöjet och glädjan för en tid sedan!

Nästan en av mina bästa dagar på MC sedan jag fick körkortet.
- det är annat som är "livet" än bara svänga snabbt

God jul

Chopperbyggarn
2010-12-18, 20:52
Det går ganska bra att åka amerikansk luftkyld V-twin i varma länder...193 länder innan första motorbytet få väl räknas som godkänt även om det har innefattat några smårenoveringar.:)

http://www.youtube.com/watch?v=WI-zqYJg0Qw

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/mytrip.shtml

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/

Anders.J

honda cbf 500
2010-12-18, 21:26
Så länge man håller dem i rullning går det bra. Personligen tycker jag fördelarna med luftkylning överväger nackdelarna.

//Amir

Det går ganska bra att åka amerikansk luftkyld V-twin i varma länder...193 länder innan första motorbytet få väl räknas som godkänt även om det har innefattat några smårenoveringar.:)

http://www.youtube.com/watch?v=WI-zqYJg0Qw

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/mytrip.shtml

http://www.horizonsunlimited.com/forwood/

Anders.J

ezzo
2010-12-18, 21:36
Fördelarna???
Kan inte se dem.

ezzo
2010-12-18, 21:40

God jul

Jesper.
Jag har provat. Så länge hd accepterar en feltollerans på 1 tum när de kollar hur hojen spårar så förstår inte jag hur den ens kommer genom svensk bilprovning...

Det borde inte vara så svårt för en Yankee att lära sig läsa mindre skalor på tum-stocken.

Fast en ram som har sån självsvängning redan vid tomgång måste ju vara en upplevelse. ( som jag gärna lämnar till övriga att njuta av. Typ ha o Bandidos. Samt gamla farbröder med ha drömmar o prostataproblem)

God hjul på er

Niklasinorr
2010-12-19, 11:40
Jesper.
Jag har provat. Så länge hd accepterar en feltollerans på 1 tum när de kollar hur hojen spårar så förstår inte jag hur den ens kommer genom svensk bilprovning...

Det borde inte vara så svårt för en Yankee att lära sig läsa mindre skalor på tum-stocken.

Fast en ram som har sån självsvängning redan vid tomgång måste ju vara en upplevelse. ( som jag gärna lämnar till övriga att njuta av. Typ ha o Bandidos. Samt gamla farbröder med ha drömmar o prostataproblem)

God hjul på er

Efter att ha kört HD på bana så måste jag säga att jag är positivt överraskad. Det är ingen banhoj men det funkar att gasa lite grann iallafall:)

Jag har dessutom bildbevis på att det går:D

http://www.youtube.com/watch?v=2d8UaaPv2So

ziggeolena
2010-12-19, 11:50
Efter att ha kört HD på bana så måste jag säga att jag är positivt överraskad. Det är ingen banhoj men det funkar att gasa lite grann iallafall:)

Jag har dessutom bildbevis på att det går:D

http://www.youtube.com/watch?v=2d8UaaPv2So

Hihi härliga komentarer :)

Det gungar, det svajar och underredet skrapar i hela tiden. Förvånansvärt bra drag i motorn och helt ok bromsar. Den stora fördelen är att det inte spelar någon som helst roll vad man har för däck, all metall som skrapar i förhindrar effektivt att man kommer i närheten av däckens begränsning:-)

Det ser riktigt härligt ut i vintervädret :)

mats757
2010-12-19, 19:58
Åter till grundfrågan.
Luftkylningens vara eller icke vara.
Luftkylningen kan man inte reglera på något vis. (Ja ja, på sätt och vis.)
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.

Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.

OK luftkylt fungerar, men det är aldrig någonsin bättre.

Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.

Mats

honda cbf 500
2010-12-19, 20:34
jag håller med dig till 100% vätskylt är bättre än luftkylt. Luftkylningens enkelhet, mer service vänlig, kostar mindre, dess enkelhet när man är utomlands gör att dess fördelar överväger dess nackdelar. Dessutom ska ju en riktig cykel vara luftkyld.:p

//Amir

Åter till grundfrågan.
Även när det är kallt är det problem med att det blir varmare bakom cylindern än framför. Det medför att cylindern blir orund.
Vattnet reglerar man med en termostat som går att man ständigt har rätt temperatur. En pump gör att hela cylindern håller jämn temperatur, och cylindern blir rundare, mer effekt/mindre effektförlust. Detta oavsett ute-temperatur.

Det är inte bara för hög värme som är ett problem, även för låg temperatur ger problem. Blir cylindern för kall och kolven för varm så blir det skärningsrisk. För att komma runt det använder man större kolvspel. Vilket rasslar mer och ger effektförlust.

Så MC handlaren som säger att Vattenkylning inte behövs i Sverige är ute och cyklar.

Mats

Niklasinorr
2010-12-19, 20:57
Åter till grundfrågan.

Mats

"Liten föreläsnings mode ON"

I princip har du rätt så till vida att vattenkylningen i regel funkar bättre men det beror mest på att det är enklare att konstruera. Man sätter bara en överdimensionerad kylare och termostat så fixar den alla temperaturspann. Snabbt och billigt.

Men en kylfläns är ett tekniskt genidrag, så enkelt och så oerhört effektivt. Är flänsarna rätt dimensionerade så är en lyftkyld motor också självreglerande men utan mekanik. Flänsarnas tvärsnitt är triangulärt vilket innebär att kyleffekten blir olika vid basen mot för i spetsen. När motorn blir varm så går värmen längre ut mot spetsen och när det blir kallare så stannar värmen kvar närmare cylindern. Gör man flänsarna rätt så håller den en riktigt bra konstant värme i själva cylindern oavsett yttertemp eller vindförhållanden.
Det finns historiska tävlingsmotorer med luftkylning och oerhört små toleranser eftersom det lades ner tid på att dimensionera kylflänsarna men det tog tid och kostade stålar.

Vattenkylningen kom till därför att man fick problem på 2-takt tävlingsmotorer i crossammanhang, det överhettade punktvis speciellt vid avgasporten vilket gjorde att kolven smälte precis där. Detta beroende på att motorerna trimmades hårt och hade då en så hög flamtemperatur i motorn att man fick problem med överhettning. Detta i kombination med att farten inte var så hög så att adekvata kylflänsar skulle bli så stora att storlek och vikt skulle bli ett problem. I tävlingssammanhang gjorde detta att det var enklare med vätskekylning

På en gatmotor så skulle det funka utmärkt med luftkylning eftersom flamtemperaturen är relativt låg, det är bara de mest extrema supersporthojarna som har ett trimmningsförhållande som gör att det krävs vätskekylning. Suzuki körde t ex i många år med sina SACS-motorer som hade oljekylning OCH kylflänsar. De var för övrigt bland de vackraste motorerna som någonsin byggts, tycker jag:) Porsche hade ju luftkylda cylindrar på 911 i väldigt många år, även efter det att topparna kyldes med vätska.

V-twinnar får ju ett problem eftersom den bakre cylindern får sämre kylning men eftersom effektuttaget är så moderat så funkar det utmärkt i allafall. När man då trimmar dessa för tävlingsbruk så är man återigen inne på höga flamtemperaturer och då behövs vätskekylningen.

Den största orsaken till att man sätter vätskekylning på precis allt i dag är dels billigare utvecklingskostnad men framförallt av bullerskäl. Allting handlar om att få ner bullret på motorerna så då tar man till en ful vattenmantel, sänker tändningen precis där ljudmätning sker (därav momentsvackan kring 6000 rpm) och trycker in en ventil i avgassystemet som "skall öka mottrycket för förbättrad gasrespons på låg- och mellanregistret"... Detta är givetvis kvalificerat BS och är bara ett sätt för ingenjörerna att maskera ytterligare en ljuddämpande (effektbegränsande) teknik...

"Föreläsningsmode OFF":)

anders_69
2010-12-19, 23:12
Kan bara hålla med. :)
Med vettig konstruktion klarar man att både hålla nere behovet av service och slipper onödiga vinkelväxlar.
För det var väl BMW du menade?? :p

BMW har mig veterligen aldrig haft några modeller med v-twin. Med brasklapp för förhistorisk tid, dvs innan ww2. :confused:
;)

/Anders

Mimmi
2010-12-20, 00:42
Hej!

Alldeles rätt! BMW har aldrig haft någon V-twin. Premiären för BMW som mc-fabrik skedde 1923, och redan den första modellen, R32, hade tvåcylindrig boxermotor monterad med vevaxeln i motorcykelns längdriktning och kardandrift. Båda dessa sakerna har ju nästan blivit synonymt med BMW ända sedan dess.

BiviusII
2010-12-20, 07:45
Har inte Moto Guzzi sina twinnar vridna 90 grader mot rådande custom mode?

anders_69
2010-12-20, 09:48
Våga vägra vara vanlig!

Se min avatar, även om motorn där sitter i ett aningen sportigare chassi.

/Anders

Bob Sweden
2010-12-21, 18:04
BMW har mig veterligen aldrig haft några modeller med v-twin. Med brasklapp för förhistorisk tid, dvs innan ww2. :confused:
;)

/Anders

Vem har talat om V-twin? :confused:
Det var väl bara frågan om att "sätta motorn åt rätt håll" eller hur... ;)
Och DET har BMW gjort lääääänge. :D

Marie
2010-12-21, 18:20

Fast de har börjat med felvända spisar sedan några år.....:mad:

Bob Sweden
2010-12-21, 18:35
Fast de har börjat med felvända spisar sedan några år.....:mad:

Sant att vissa modeller av nyare BMW har gått ifrån sitt stolta arv.
Men så är ju dom nya också .... VATTENKYLDA! :eek:

Så grundtesen kvarstår:
BMW gjorde det bästa av situationen på den tid motorerna var luftkylda.
Precis som Guzzi.
Spännande att se när Harry Davidsson inser att det är SÅ man ska lösa kylning, inte genom att kyla insidan av cylindrarna med bensin... :rolleyes:
Vänta förresten, amerikaner + innovation = :eek::p

Tänk vilket ramaskri det skulle bli med en tvärställd HD motor.
Det kanske man skulle bygga en, bara för att retas. :D

@nderz
2010-12-21, 22:51

.... En massa intressant text .......

Alltid lika utvecklande och intressant att läsa Niklas inlägg.
Fortsätt så, du har mycket att lära oss vanliga dödliga

@nderz
2010-12-21, 22:57
Sant att vissa modeller av nyare BMW har gått ifrån sitt stolta arv.
Men så är ju dom nya också .... VATTENKYLDA! :eek:

Så grundtesen kvarstår:
BMW gjorde det bästa av situationen på den tid motorerna var luftkylda.
Precis som Guzzi.
Spännande att se när Harry Davidsson inser att det är SÅ man ska lösa kylning, inte genom att kyla insidan av cylindrarna med bensin... :rolleyes:
Vänta förresten, amerikaner + innovation = :eek::p

Tänk vilket ramaskri det skulle bli med en tvärställd HD motor.
Det kanske man skulle bygga en, bara för att retas. :D

HD har väl så smått insett det, fast dom behövde hjälp av Porsche??
V-rodens motor är väl utvecklad i Tyskland och vattenkyld??

anders_69
2010-12-21, 23:02

TS.

/Anders

Niklasinorr
2010-12-21, 23:42
Alltid lika utvecklande och intressant att läsa Niklas inlägg.
Fortsätt så, du har mycket att lära oss vanliga dödliga

Tack Anders, det värmer:)

BiviusII
2010-12-22, 07:01

Massa , intressant, text

Så slutsatsen är att vattenkylning är enklare, tystare och billigare än luftkylt, lite tvärtemot de intuitiva argument som lagts fram i tråden?

Niklasinorr
2010-12-22, 13:46
Så slutsatsen är att vattenkylning är enklare, tystare och billigare än luftkylt, lite tvärtemot de intuitiva argument som lagts fram i tråden?

Billigare att utveckla, dyrare att tillverka...

Bob Sweden
2010-12-22, 15:29
Billigare att utveckla, dyrare att tillverka...

...driftsäkrare att använda...

Bob Sweden
2010-12-22, 15:35

Ja, totalkostnaden för producenten är lägre.
Hade den inte varit det, då hade de krassa ekonomiska verkligheter som styr all produktion sett till att vi alla kört luftkylt.

Vägar man ihop drift under mycket varierande förhållanden avseende temperatur / hastighet / belastning, avgaskrav, ljudkrav, krav på livslängd etc. så hamnar man på vatten, oavsett vad vi tycker eller tänker om det.

Kommer det alltid att vara så?
Tja, inte vet jag, den som lever får se.
En ledtråd kan ju vara att det finns påfallande få luftkylda bilmotorer, och teknikutvecklingen leds ju knappast av motorcykeltillverkarna, så...

Olle Å
2011-01-13, 16:36
[QUOTE=Bob Sweden;76671]Ja, totalkostnaden för producenten är lägre.
Hade den inte varit det, då hade de krassa ekonomiska verkligheter som styr all produktion sett till att vi alla kört luftkylt.

Vägar man ihop drift under mycket varierande förhållanden avseende temperatur / hastighet / belastning, avgaskrav, ljudkrav, krav på livslängd etc. så hamnar man på vatten, oavsett vad vi tycker eller tänker om det.

Kommer det alltid att vara så?
Tja, inte vet jag, den som lever får se.
En ledtråd kan ju vara att det finns påfallande få luftkylda bilmotorer, och teknikutvecklingen leds ju knappast av motorcykeltillverkarna, så...[/QUOTE

Kommer mycket väl ihåg de gamla luftkylde Vw-bubblorna.

" Luften fryser inte om vintern, men föraren "

Blev sittande på en luftkyld hoj i tunnlarna på E18 genom Oslo en fruktansvärt varm sommardag. Fick några motorstopp ( jätteotrevlig ) innan jag tog mig ut i bussfilerna.

Niklasinorr
2011-01-14, 09:32
Blev sittande på en luftkyld hoj i tunnlarna på E18 genom Oslo en fruktansvärt varm sommardag. Fick några motorstopp ( jätteotrevlig ) innan jag tog mig ut i bussfilerna.

Mmm, vet hur det känns. Suttit i krypande bilkaos i en förort utanför London, 30 grader varmt, stillastående luft, avgaser så det knappt gick att andas. Bägge våra vätskekylda hojar kokade så vi fick stänga av dem mitt i kaoset...HUGA!

honda cbf 500
2011-01-14, 10:04
Blev lite nyfiken av ditt inlägg. Om en vätskekyld hoj är frisk, hur kan den koka? Jag förutsätter att din hoj är fläktkyld?

Kan du förklara det?

Min cykel, när den går till mitten av tempmätaren så går fläkten igång och kyler ner den. Det är klart att fläkten på en hoj är inte av samma storlek som på en bil så den kanske inte klarar av det iaf eller?

Mvh

Amir

Pandan
2011-01-14, 10:23
Vattekylning fult.
Kanske det. Min åsikt är att custom tex hd mfl bara ser tunga o klumpiga ut. Saknar väghållning och saknar totalt ljudämpning.
Kan inte förstå att man ens säljer skiten.
Ok i USA där de inte vet bättre. Men i Sverige?

Härligt ezzo, jag har ännu mer svårt att förstå att skiten köps dyrt!

Moddan
2011-01-14, 11:10

God jul

Är en FatBoy "nästan" en av dina bästa dagar på mc,då ska du testa en Goldwing,då får du GARANTERAT din BÄSTA dag på mc.(Ta inlägget med inte alltför stort allvar)

Chopperbyggarn
2011-01-14, 11:17
Jag är nu inne på säsong 28 med hojar som har luftkylda begagnade Harley motorer och har nu inklusive frugans hoj 5 stycken hojar med dessa underbara luftkylda Harley motorer.
Jag har inte alls svårt att förstå varför folk lägger ner dyra pengar på dessa hojar. Det handlar kanske inte om fönuftiga argument, det handlar om att man köper det man tycker om..så enkelt är det.:)

Anders.J

Moddan
2011-01-14, 11:44
Jag är nu inne på säsong 28 med hojar som har luftkylda begagnade Harley motorer och har nu inklusive frugans hoj 5 stycken hojar med dessa underbara luftkylda Harley motorer.
Jag har inte alls svårt att förstå varför folk lägger ner dyra pengar på dessa hojar. Det handlar kanske inte om fönuftiga argument, det handlar om att man köper det man tycker om..så enkelt är det.:)

Anders.J

Det var det bästa jag hört på länge.I vår klubb brukar vi ge och ta gliringar om varandras hojar,men alltid med glimten i ögat för det viktigaste är att man själv trivs med vad man har.

Pisken
2011-01-14, 18:32
Mmm, vet hur det känns. Suttit i krypande bilkaos i en förort utanför London, 30 grader varmt, stillastående luft, avgaser så det knappt gick att andas. Bägge våra vätskekylda hojar kokade så vi fick stänga av dem mitt i kaoset...HUGA!

Om dom kokade har ni något knas någonstans (trasig fläkt,luft i systemet,för lite vätska etc etc) ... eller mycket hög tomgång

En frisk fullt fungerande vätskekyld motor kokar inte , oavsett väder/hastighet , en fullt frisk luftkyld dito (utan fläkt ala VW eller gamla Puch moppar) stannar ofelbart vid hög yttertemp och "köfart"/stillastående på tomgång eftersom den är beroende av kylning av den passerande luften

ezzo
2011-01-23, 10:50
Härligt ezzo, jag har ännu mer svårt att förstå att skiten köps dyrt!

Tror man betalar skrotvärdet.
X antal kr/kg helt enkelt

honda cbf 500
2011-01-23, 12:56
Nu har jag inte läst alla inläggen men jag har hittills gått omkring och trott att en av anledningarna till att tillvekarna mer och mer satsar på vätskekylt berodde på emissionskraven som finns. Jämnare temperatur ger förhoppnings jämnare emissioner. Tittar man på kawaski w800 så är den vara luftkyld och utan oljekylare vilket många av dagens "luftkylda" hojar har. Det verkar som att dagens hojar har mest vätskekylda motorer för driftsäkerheten och livslängdens skull.

Så nu råder ingen tvekan längre i mina ögon att många av gamla klassiska cyklar som honda cb 500 four kan dyka upp i mer eller mindre indentiskt skick som när det en gång i tiden begav sig. (Bortsett från insprutning och modern tändsystem.) Detta gläder mig enormt:p

Så det är dags för honda att få tummen ur "-" och bygga en retromodell av honda cb 500 four och för kawaskis del återstår det att montera en kick på sin w800.

//Amir

Agile
2011-01-23, 14:11
Är en FatBoy "nästan" en av dina bästa dagar på mc,då ska du testa en Goldwing,då får du GARANTERAT din BÄSTA dag på mc.(Ta inlägget med inte alltför stort allvar)

Nu tror jag till skillnad från Dansken att jag inte hade uppskattat en FatBoy mer än runt kvarteret. Men jag har kört GuldVinge.. Och jag måste säga att det var bland det läskigaste jag ´gjort. Chassie som en barnvagn och bromsar utan någon som helst känsla, och sen 400 kg på det :eek:.

Jag kan tänka mig att "glida" och släppa tanken på att det är "roligt" att åka hoj. Men jag hade valt en Honda VFR eller nån BMW eller så..