handdator

Visa fullständig version : Kul på hoj i östergötland?

kimelliz
2010-12-02, 10:18
Hej alla i Östergötland, vad gör ni under vintern förutom att putsa på hojen, hojarna...
Och vad händer i distriktet under våren, kul att veta så man kan börja planera sin mc-säsong?

honda cbf 500
2010-12-02, 10:34
Östergötlands smc verkar inte ha mkt aktivitet för sina medlemmar, tyvärr.

// Amir

kimelliz
2010-12-02, 10:42
Vi som medlemmar är kanske dåliga på att tala om vad vi vill ha,
Och även vad vi vill att vår styrelse skall arbeta med?

honda cbf 500
2010-12-02, 10:58
gärna arrengerade turer, endagsturer och gärna resor till andra länder. Styrelsen har ju all möjlighet att lägga ut en inlägg om det.

// Amir

BiviusII
2010-12-03, 08:38
Själv är jag ju ingen fika-åkare, däremot är jag engagerad som AI på kurser. Funderar på varför Östergötland inte arrangerar egna kurser på Sviestad längre, saknas det instruktörer eller träningsledare eller finns det någon annan anledning?

Avrostning brukar vi ju ha på våren och försökt med customkurser på Björkvik även om intresset där varit svalt.

Själv skulle jag vara intresserad av en gruskurs på "icke grus" hoj, någon som vet om det arrangeras något sådant i Östergötland?

GeCe
2010-12-03, 16:33
Själv skulle jag vara intresserad av en gruskurs på "icke grus" hoj, någon som vet om det arrangeras något sådant i Östergötland?

Känner inte till hur det är i Ö-land men i Närke försökte SMC ordna en kurs i grusåka för "landsvägs-hojar" men intresset var tyvärr för litet i år. Hoppas på större intresse 2011 så håll ögonen öppna det är inte allt för långt bort för dig.

Hoke
2010-12-03, 19:51

Annars kommer det att hållas precis en sådan i Uppsala i början av Maj!:)

BiviusII
2010-12-03, 22:11
Känner inte till hur det är i Ö-land men i Närke försökte SMC ordna en kurs i grusåka för "landsvägs-hojar" men intresset var tyvärr för litet i år. Hoppas på större intresse 2011 så håll ögonen öppna det är inte allt för långt bort för dig.

Ser man på!
Stockholm - Uppsala, Närke - Åtvid, verkar finnas stora möjligheter att övervinna grusfobin...
Ingen av platserna ligger ju direkt utom räckhåll!

En fråga till de östgötar som frekventerar forumet och är AI, aspiranter, resurser eller TL eller kan tänka sig vara , finns det något intresse för att dra igång en utbildningsgrupp för storbana?

Till styrelsen ställer jag frågan om det vore intressant att stötta en sådan satsning? (utan stöttning från styrelsen blir ju det hela ointressant)
Jag antar att det i första hand är Börje "Kalle Viking" Pettersson vi i så fall skulle vända oss till eftersom han är MCT för Östergötland
Samt fråga till övriga medlemmar i Östergötland: Tycker ni att vi skall syssla med detta? Jag vill ju inte göra det till någon sorts privat nöje för ett fåtal medlemmar på bekostnad av andra aktiviteter.

Till Patrik ställer jag frågan om det finns intresse från SMC centralt att hjälpa till att styra upp en sådan satsning?

Har DU en åsikt i frågan så så skriv något i tråden!

enhjuling
2010-12-04, 10:52
En fråga till de östgötar som frekventerar forumet och är AI, aspiranter, resurser eller TL eller kan tänka sig vara , finns det något intresse för att dra igång en utbildningsgrupp för storbana?

Har DU en åsikt i frågan så så skriv något i tråden!

Vi borde vara tillräckligt många inom distriktet för att kunna styra upp kurser, både storbana och annat, själva tycker jag. Jag tycker det verkar lite snett att kurser på tex Sviestad körs av andra distrikt eller av riks med tillresta instruktörer och TL. Varför det är så vet jag inte men om inte annat borde det bli billigare med lokal organisation.

/Stefan

FZ1
2010-12-04, 17:36
Funderar på varför Östergötland inte arrangerar egna kurser på Sviestad längre, saknas det instruktörer eller träningsledare eller finns det någon annan anledning?

Tror det finns tillräckligt med instruktörer men TräningsLedare är det nog värre med verkar det som.

Någon som känner sig manad att sätta sig i förarsätet som TL och styra upp?

(Ohh, grus, vi får bara massa glåpord när det råkar bli lite grus med på helgkörningarna...)

Patrik Ericsson
2010-12-05, 07:38
Till Patrik ställer jag frågan om det finns intresse från SMC centralt att hjälpa till att styra upp en sådan satsning?

Har DU en åsikt i frågan så så skriv något i tråden![/QUOTE]

Den åsikt jag har är: Där ni kan göra mest nytta är inte i dagsläget starta fler kurser på stormans, finns platser där. Det vi däremot har mest behov av är gruskurser, knixkurser.
Mitt förslag är att arrangera dessa kurser.

kimelliz
2010-12-05, 17:46
Finns det ett stark intresse för Gruskurs/knixkurs i Östergötland?
Och om det nu finns ett borde väl det utredas och sedan utföras?

Du som är medlem i Östergötland skriv vad du tycker!!!

kimelliz
2010-12-05, 17:56
Någon som känner sig manad att sätta sig i förarsätet som TL och styra upp?

Vad har hänt med de TL vi haft tidigare?
Kanske vore något för dig FZ1, du har väl inget annat för dig....;)

BiviusII
2010-12-05, 21:43
Den åsikt jag har är: Där ni kan göra mest nytta är inte i dagsläget starta fler kurser på stormans, finns platser där. Det vi däremot har mest behov av är gruskurser, knixkurser.
Mitt förslag är att arrangera dessa kurser.

Tjena, tänkte givetvis inte starta upp fler kurser än nödvändigt, mer en fundering kring varför Östergötland inte drar sitt strå till stacken för att klara av det befintliga kursprogrammet på storbana, det gjorde vi ju förr.

Stämmer min huvudräkning här, behövs ca 10 instruktörer och resurser för att genomföra en KNIX . Knix skall helst vara ett återkommande arrangemang säg 1gång i veckan eller varannan vecka. Med sedvanligt giltigt förfall bland instruktörer så antar jag att vi skulle behöva en pool av 50 pers som är beredda att ställa upp, finns det så många intresserade i Östergötland?

honda cbf 500
2010-12-06, 21:25
Jag har inte läst alla inläggen men har någon ifrån smc östergötland (bortsett från någon instruktör)svarat och gett sin syn på det hela?

//Amir

BiviusII
2010-12-06, 21:51
Jag har inte läst alla inläggen men har någon ifrån smc östergötland (bortsett från någon instruktör)svarat och gett sin syn på det hela?

//Amir

Nej, intresset verkar klent från medlemmarna, lite synd då det ju är medlemmarna som gör föreningen...

Finns det verkligen ingen som har intresse för några aktiviteter över huvud taget?
Tråden startades ju med en öppen fråga om vad som händer i Östergötland och om någon hade några ideér, men det verkar tomt på gensvar.

honda cbf 500
2010-12-06, 22:31
Jag menade styrelsen i smc östergötland. Jag har redan skrivit vad jag är intresserad av.

//Amir

QUOTE=BiviusII;76359]Nej, intresset verkar klent från medlemmarna, lite synd då det ju är medlemmarna som gör föreningen...

Finns det verkligen ingen som har intresse för några aktiviteter över huvud taget?
Tråden startades ju med en öppen fråga om vad som händer i Östergötland och om någon hade några ideér, men det verkar tomt på gensvar.[/QUOTE]

kimelliz
2010-12-08, 15:37

//Amir

Inte ännu, kanske styrelsen gått i ide?
Men om jag har förstått saken rätt så är det inte helt enkelt att hålla knix i Östergötland?
Gruskurs borde gå att anordnas, men av det enorma intresset från oss medlemmar i denna tråd så kan man undra om det skulle gå att fylla en hel kurs...
typ 3st intresserade...ok, med mig 4st då...:rolleyes:

powerglide
2010-12-11, 15:35
Inte för att vara sånn, men hur många medlemmar läser SMC-forumet regelbundet?

Är det inte bättre att slänga ut frågan på Sporthoj för att få bättre genomslag och sedan ta de praktiska frågorna här?

honda cbf 500
2010-12-12, 15:34
Jag vill nog vända på ditt påstående och säga är det någon som läser sporthoj:D:p:p? SMC:s hemsida läser man ju frekvent;);)

//Amir

Inte för att vara sånn, men hur många medlemmar läser SMC-forumet regelbundet?

Är det inte bättre att slänga ut frågan på Sporthoj för att få bättre genomslag och sedan ta de praktiska frågorna här?

kimelliz
2010-12-13, 13:54

Ok, Uppsala i Maj alltså...
Då är den stora frågan, Retta eller Zetta...;)

Agile
2010-12-13, 23:08
För att svara som Östgöte då (gör ont i stockholmshjärtat att sätta i print)...

Dels finns inget medvetande om knix eftersom det aldrig kommit på tal. Det är nog något som skulle kunna locka en viss publik.

I stort ser jag nog SMC som utkonkurrerade av LMS. Kvällskörningarna är otroligt populära och lockar mängder med folk, till en bra peng. För att få SMC-kursverksamhet att gå ihop krävs en större publik. Jag har svårt att tro att majoriteten av LMS-kunderna skulle gå till SMC "bara för att.." Inte för att de (även om det kanske är så också, eller inte) skapar en bättre "kundupplevelse". Mer för att de är etablerade.

Då är frågan om SMC kan driva den verksamheten på 95% nya deltagare då sannolikt endast en liten del kommer att infinna sig på bådas event.

Gruskurser - check.. Saknas vad jag sett..
Knix - Också check, om ni lyckas nå ut till en bredare, och ny publik.

BiviusII
2010-12-14, 00:22
För att svara som Östgöte då (gör ont i stockholmshjärtat att sätta i print)...

Dels finns inget medvetande om knix eftersom det aldrig kommit på tal. Det är nog något som skulle kunna locka en viss publik.

I stort ser jag nog SMC som utkonkurrerade av LMS. Kvällskörningarna är otroligt populära och lockar mängder med folk, till en bra peng. För att få SMC-kursverksamhet att gå ihop krävs en större publik. Jag har svårt att tro att majoriteten av LMS-kunderna skulle gå till SMC "bara för att.." Inte för att de (även om det kanske är så också, eller inte) skapar en bättre "kundupplevelse". Mer för att de är etablerade.

Då är frågan om SMC kan driva den verksamheten på 95% nya deltagare då sannolikt endast en liten del kommer att infinna sig på bådas event.

Gruskurser - check.. Saknas vad jag sett..
Knix - Också check, om ni lyckas nå ut till en bredare, och ny publik.

Att fylla storbanekurser brukar inte vara något problem, folk kommer från halva landet, hade en deltagare från Malmö på Sviestad en gång. Snarare att LMS skulle konkurrera lite om samma publik som Knix. (samma tidsåtgång och pris men lite olika skala på bana)

Med Knix har vi problem att få tillträde till banor, asfalten är tydligen väldigt ömtålig på go-kart banor... tyvärr, för det hade varit roligt att anordna några stycken för att se om det kunde finnas något intresse.

Agile
2010-12-17, 14:13
Att fylla storbanekurser brukar inte vara något problem, folk kommer från halva landet, hade en deltagare från Malmö på Sviestad en gång. Snarare att LMS skulle konkurrera lite om samma publik som Knix. (samma tidsåtgång och pris men lite olika skala på bana)

Med Knix har vi problem att få tillträde till banor, asfalten är tydligen väldigt ömtålig på go-kart banor... tyvärr, för det hade varit roligt att anordna några stycken för att se om det kunde finnas något intresse.

Men.. det var väl ungefär vad jag sa?

Storbanekurser har sina överfyllda kvoter redan nu. Oavsett arrangör så har de sin publik.

Knix däremot fyller i min bok en enkel tydlig funktion. Närhet, enkelhet och låg kostnad - vanligtvis på samtliga punkter till skillnad från storbana.

Med LMS runt hörnet för 200 pix för en kvällskörning har jag svårt att se att nån skulle vilja betala samma summa för att slingra sig runt en kart-bana. Motardåkare - visst, men den stora massan?

BiviusII
2010-12-17, 19:19
Men.. det var väl ungefär vad jag sa?

Storbanekurser har sina överfyllda kvoter redan nu. Oavsett arrangör så har de sin publik.

Knix däremot fyller i min bok en enkel tydlig funktion. Närhet, enkelhet och låg kostnad - vanligtvis på samtliga punkter till skillnad från storbana.

Med LMS runt hörnet för 200 pix för en kvällskörning har jag svårt att se att nån skulle vilja betala samma summa för att slingra sig runt en kart-bana. Motardåkare - visst, men den stora massan?

Ja jag missförstog din text, ursäkta. Håller alltså med dig:)

kimelliz
2011-01-24, 09:55
Det verkar ju som att man efterfrågar gruskurs i Östergötland, finns det något intresse från styrelsen att fixa och anordna detta?

Agile
2011-01-24, 10:12
Gruskurs.. :D

Finns det nån som hyra ut en hoj då så är jag intresserad. Vore grymt kul att få åka grus igen, var många mil sen.

kimelliz
2011-01-24, 11:02
Gruskurs.. :D

Finns det nån som hyra ut en hoj då så är jag intresserad. Vore grymt kul att få åka grus igen, var många mil sen.

Gruskurs för icke grushoj skulle jag också gå som tidigare i nämns i tråden.:rolleyes:

Då kan du ju låna en riktig icke grushoj av mig!!!:D

HrHptm
2011-01-24, 18:46
Gruskurs för icke grushoj skulle jag också gå som tidigare i nämns i tråden.:rolleyes:

En buss som e så snäll att man dör!
Den kan alla köra, men på grus undrar jag om det passar.......

Agile
2011-01-24, 19:15

Jag är lite för pedant för att utsätta Dukken för grusåka såsom grus ska åkas :D.

Skulle iofs kunna visa hur en old school sporthoj kan nötas :p.

Fast jag hade verkligen uppskattat att få köra grus med en lättare hoj och riktiga däck. Lägger jag av något (student-ekonomiskt) skäl ned asfaltsåkat så blir det nog cross igen, eller kanske testa enduro. Verkar också kul.

Det är så mkt som är kul på hjul, farligt kul.

kimelliz
2011-01-31, 20:50
Jag är lite för pedant för att utsätta Dukken för grusåka såsom grus ska åkas :D.

Skulle iofs kunna visa hur en old school sporthoj kan nötas :p.

Fast jag hade verkligen uppskattat att få köra grus med en lättare hoj och riktiga däck. Lägger jag av något (student-ekonomiskt) skäl ned asfaltsåkat så blir det nog cross igen, eller kanske testa enduro. Verkar också kul.

Det är så mkt som är kul på hjul, farligt kul.

Dukke, italienare brukar ju vara lite känsliga för allt utom att stå i garaget:D

Så efter mässan verkar det ju inte direkt som att du tänker lägga ner asfaltsåkat iallafall med tanke på de hojar du funderar på!

Agile
2011-01-31, 21:26
Dukke, italienare brukar ju vara lite känsliga för allt utom att stå i garaget:D

Så efter mässan verkar det ju inte direkt som att du tänker lägga ner asfaltsåkat iallafall med tanke på de hojar du funderar på!

Ducce = Italia
Dukke = Österrikiskt stål baby ;)

Nej nej, har precis börjat. Åkte cross i 12 år innan jag ville gå vidare, så det är nog några år kvar innan jag får för mig att sadla om igen. Tror nog inte jag "byter" i så fall, mer troligt att det blir fler hjul i garaget bara.

kimelliz
2011-01-31, 21:58
Ducce = Italia
Dukke = Österrikiskt stål baby ;)

Nej nej, har precis börjat. Åkte cross i 12 år innan jag ville gå vidare, så det är nog några år kvar innan jag får för mig att sadla om igen. Tror nog inte jag "byter" i så fall, mer troligt att det blir fler hjul i garaget bara.

Österrike ligger tillräckligt nära Italien för att det skall vara samma blötjärn;)

Fler hjul i garaget, ja man kan aldrig ha för många bara de inte är mer än två per maskin:D

Erik Öhman
2012-04-29, 22:42
Hej ni i tråden, Jag har precis gått SMCs första centrala instruktörskurs för grus och har ambitionen att arrangera en utbildning på grus i Östergötland. Beroende på intresse så kan jag variera svårighetsgraden från "Livrädd för grus" till snäppet under enduro.
Men tanken är att man ska kunna deltaga i kursen med vilken hoj som helst utom långgafflade choppers.
Själv kör jag framgångsrikt med en GSX 1400 vilket i mitt tycke är en utmärkt grushoj!
jag tänkte få till en affisch till avrostningen på motorstadion i LKPG med reklam om gruskurs. Datum och ställe tänkte jag återkomma med när anmälningar börjar troppa in, men RING mej för jag är sämst i världen på att kolla in forum!!
Erik Öhman
0703749883
Sprid gärna ordet!
Erik.

kimelliz
2012-05-06, 07:54
Kul me gruskurs i Östergötland! Det verkar ju finns ett behov av det. Jag kommer gärna på en sån kurs, bara hojen är fixad till dess. Och då blir det nog mer åt det livrädda...

Erik Öhman
2012-05-17, 09:27
Hej igen, ville bara säga att intresset var stort på avrostningen på Lms helgen som var. Det blev ingen affisch utan jag pratade om kursen och tog upp telefonnummer av de intresserade. 20 stycken intresseanmälningar!
Dessutom ställde många fler än jag trodde upp på bromsning på grus med fler mc-typer än vad jag hoppats på. Från guldvinge(!) till speedtriple, TACK alla som vågade!
Jag ska nu kolla med prästtomta om vi får använda någon grusplan där, sen ringer jag upp de telefonnr jag har fått och intervjuvar om svårighetsgrad och vilken dag som blir bäst.
Lycka till ska jag ha!

enhjuling
2012-05-17, 16:16
ser fram emot detta. boka inte nån dag som jag är upptagen bara :-)
/Stefan

Agile
2012-05-17, 16:27
Finns det plats för en oerhört ringrostig resurs till om man kan skramla ihop en hoj på nåt sätt? Hade ju varit vansinnigt kul!