handdator

Visa fullständig version : Parkeringar i Göteborg,Nu vill dom veta vad man tycker!!!

Lejonell
2010-10-21, 10:17
I Metro idag.

"Tyck till om parkering -få en biocheck!"

"För att förbättra Parkeringssituationen i centrala Göteborg
genomför Trafikkontoret och Parkeringsbolaget nu en stor kund-
undersökning. Undersökningen ska användas som underlag för hur
parkeringssituationen ska utvecklas de närmaste åren. Därför vill vi gärna
höra din åsikt."

"Hur tycker du att parkeringen i centrala Göteborg fungerar? Vilken typ
av parkeringsplats föredrar du? Hur vill du betala för att det ska kännas
bekvämt? Vilka är dina största parkeringsbekymmer?"

"Svara på enkäten på www.goteborg.se/parkering (https://web.questback.com/trafikkontoretgoteborg/parkeringsundersokning2010/). Om du är bland
de 300 första som svarar på enkäten får du en biocheck, värd 100kronor."

"Tack för hjälpen!"

"Kundtjänst: 031-368 25 65"

Enkäten är inte anpassad för oss motorcyklister (vem trodde nåt annat!!!)
så ring dom. Dom vill ju ha våra åsikter. *S*

Lejonell
2010-10-21, 10:27
Ringde upp dom och påpekade att dom diskriminerat oss motorcyklister då vi inte är aktuella i enkäten.
fick svaret att dom inte kunde ge några svar då det var tänkt att annonsen skulle gå ut imorgon........
So keep on calling them!

Avarage
2010-10-21, 13:37
Som lite tröst kan vi i alla fall meddela att sammarbetet mellan oss motorcyklister och Göteborg stad fungerar bra. SMC Väst har vid ett par tillfällen haft möte med Göteborgs trafikkontor (Köpmansgatan 20) och där blivit väldigt bra mottagen.

Sedan förra vintern har man undersökt och märkt ut inte mindre än 79st. avgiftsfria mc-parkeringar (se http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/MC-parkering%202010.pdf). Uppgifterna uppdateras dagligen.

Och för den som vill läsa mer om mc-parkering i Göteborg kan göra det här: http://www.goteborg.se/wps/portal/parkering

Trafikkontoret beslutar dock inte om all mark, tyvärr, men den mark man har beslutanderätt om upplåter man till mc-parkering efter en enklare utredning. Om det inte är en farlig plats eller intressekonflikt med andra intressenter är man mer än behjälplig på trafikkontoret att hjälpa oss motorcyklister med parkeringar.

Så om du/ni har förslag på platser kontakta trafikkontoret och meddela dem var just DU skulle vilja ha en P-plats. Har du/vi tur finns inga hinder och ytterligare en mc-plats målas upp/skyltas upp.

Mvh!
// Niklas Östergren
Vice Ordf. SMC Väst

TMax500
2010-10-21, 15:02
Som lite tröst kan vi i alla fall meddela att sammarbetet mellan oss motorcyklister och Göteborg stad fungerar bra. SMC Väst har vid ett par tillfällen haft möte med Göteborgs trafikkontor (Köpmansgatan 20) och där blivit väldigt bra mottagen.

Average/Niklas, min erfarenhet är att det är svårt att hitta en p-plats i centrala stan dagtid under säsong. När man väl lyckas lokalisera en mc-parkering så är det är ofta fullt. Så jag tycker inte att de är så värst duktiga. För det funkar inte tillräckligt bra, något vi som ofta parkerar i city har erfarenhet av.

Jag tror inte riktigt på modellen att var och en som inte får p-plats skulle
* leta upp Trafikkontorets kontaktuppgifter
* hitta rätt tjänsteman
* skriva några rader
* kanske ta ett foto...

Nä, det lär inte bli av för de allra flesta. Folk i gemen är för slöa för det. Hellre svär man nog en ramsa över "¤"¤#"¤ trafikpolitiker och letar vidare efter en annan plats.

Kan kanske SMC vara en bra kanal att samla upp åsikter om var nya platser skulle målas upp, t ex här på forumet? SMC är ju en kanal som redan finns, och SMC Väst verkar ju ha regelbunden kontakt med Trafikkontoret.

SMC borde vara en bra kanal för att fånga upp sådana önskemål. Det funkar nog tyvärr inte att förlita sig på att var och en skall påverka enligt modellen ovan. Det är bara några enstaka som ids göra det, resten knyter näven i fickan och svär....

Avarage
2010-10-22, 12:09
Det står var och en fritt att kontakta trafikkontoret och ge konkreta förslag, vilket var mitt budskap. Vill man få till en förändring får man engagera sig. De som jobbar på trafikkontoret är precis som vi alla andra människor och kan inte läsa tankar. Man har, fram till dags datum gjort så gott man kunnat och behöver/vill nu ha hjälp från oss som kundgrupp. De kan ju utan kontakt inte veta var behoven finns, utöver vad man redan fått in uppgifter om.

Vad som krävs är ett telefonsamtal ELLER mail med en konkret beskrivning av var man skulle vilja se mc-parkeringsplatser. Är man tillräckligt konkret behövs inget foto, man behöver heller inte leta reda på rätt kontaktperson utan ringer/använder följande kontaktuppgifter:

"...kontakta vår kundtjänst på telefon 031-150017
eller via e-post: 150017@goteborg.se"

Ovanstående kontaktuppgifter finns på en av de länkar jag bifogade mitt första inlägg.

Tycker man det är enklare att kontakta SMC som då måste agera mellanhand, med risk för missförstånd om exakt plats och hur P-platsen skulle kunna vara utformad så går det också bra fast våra möten med Trafikkontoret sker rätt sällan (ca. 2st./år) varför det lär gå fortare att själv kontakta trafikkontoret.

Sedan är det med alla sannolikhet som du skriver, många som knyter näven och svär i det tysta men det kan ingen bistå med hjälp för/mot, inte ens SMC!

Att det är fullt är heller inget Trafikkontoret eller SMC kan avhjälpa med annat än att det finns fler platser att parkera på. Så se till att kom med kontruktiva förslag så utreder trafikkontoret och hjälper till om det går!

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

Lejonell
2010-10-22, 13:04
Ni har båda bra åsikter, det jag ville belysa var att dom fortfarande inte har med oss motorcyklister i sådana undersökningar. En enkät angående parkeringar i Göteborg, där vi inte har en möjlighet att komma till tals via enkäten.

Det är väl också så att vi heller inte visas så stor hänsyn vid planering av vägar och allt det innebär med vajerräcken och oljegruslagningar som inte är utmärkta. men det är väl en fråga som SMC jobbar med?

Dessutom var ju min uppmaning att vi som motorcyklister skulle ringa dom och tala om vad vi tycker och tänker.

Lejonell
2010-10-22, 13:19
Fick just svar ifrån kundtjänsten efter att jag ringt tillbaka då dom inte ringt tillbaka till mig som dom lovat.

Jodå enkäten gäller oss motorcyklister för vi innefattasi kategorin "BILISTER"
"-Jo det kunde väl vara ett bättre ordval"

Det knepiga var att hon nämnde att en dialog med SMC hade förts men att SMC inte hade något att tillägga eller ta bort gällande enkäten..???

Låter väldigt konstigt då jag knappast tror att SMC skulle hålla med om att vi är "Bilister"

Avarage
2010-10-26, 19:36
Det är väl också så att vi heller inte visas så stor hänsyn vid planering av vägar och allt det innebär med vajerräcken och oljegruslagningar som inte är utmärkta. men det är väl en fråga som SMC jobbar med?

Absolut, på flera fronter dessutom! Vi var på möte med Trafikverket i Gbg så sent som förra veckan ang. just denna typen av frågor!

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

Cawwa
2010-10-29, 00:17
Hmm ... åkäjj. Från att ha protesterat ganska kraftfullt på Heden (som jag tyvärr inte såg någon uppföljning av) har vi nu accepterat detta korkade beslut om särskilda och för det mesta obefintliga när man vill ha dom, MC-parkeringar och intättar oss i ledet. Till och med skall vi hjälpa till att cementera det!
Hur gick det till?

Avarage
2010-10-29, 08:30
Hmm ... åkäjj. Från att ha protesterat ganska kraftfullt på Heden (som jag tyvärr inte såg någon uppföljning av) har vi nu accepterat detta korkade beslut om särskilda och för det mesta obefintliga när man vill ha dom, MC-parkeringar och intättar oss i ledet. Till och med skall vi hjälpa till att cementera det!
Hur gick det till?

Protesterna på Heden startades och drevs av enskilda motorcyklister, inte av SMC!

Vad som kom ut av det var en dialog mellan SMC Väst och Göteborgs kommun. Det har i sin tur resulterat i flera nya mc-parkeringsplatser OCH i en vilja från Göteborgs kommun att vara så behjälplig man bara kan.

Vilket beslut är det du anser är korkat? Vänligen precisera dig så även jag hänger med och ev. kan påverka om så krävs!

Om du menar beslutet att ta bort rätten att parkera i direkt anslutning (kortsidorna) av samtliga cykelställ så har ju det mynnat ut i särskilda mc-parkeringsplatser. I realiteten fanns det sällan plats kvar vid sidan av cykelställen (där stod cyklar). Och det var redan då förbjudet att parkera vid sidan av en cykel som tagit den plats som du/jag hade tänkt använda.

Beslutet går i dagsläget inte att riva upp, vi har försökt. Vad är då näst bästa alternativet??? Att gemensamt försöka skapa så många mc-parkeringsplatser som möjligt och på rätt ställen. Vill man vara behjälplig som medlem i SMC är man välkommen att bidra med ögon och lite engagemang. Vill man inte kan man låta bli! Det står var och en fritt!

Tycker man vi i SMC inte jobbar rätt eller tillräckligt hårt för oss motorcyklister står även det fritt att engagera sig, som i alla IDÈELLA föreningar!

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

TMax500
2010-10-29, 08:33
Hur gick det till?
Ett förenklat svar på det kan lyda så här: Passivitet. Låt "någon annan göra något, så kommer jag med, om jag hinner och har lust. Eller inte skall göra något annat den dagen."

Vi var tre (3) som drog i protesterna förra året. Så blev en av oss sjuk, och så var vi två. Till slut kunde vi inte lägga mer av vår fritid på att ringa politiker, ta fram flygblad, arrangera protestmöten. Många verkade tycka att "det var bra om någon gjorde något" men var inte sugna på att göra något själva. Så vi två kunde inte dra lasset för flera tusen hojåkare ensamma.

Missförstå mig inte här, "jag är inte bitter" (för att citera en annan hojåkare :-). Tycker mest att det var synd att det blev som det blev. Jag är gärna med igen!!

HåkanP
2010-10-29, 10:50
Protesterna på Heden startades och drevs av enskilda motorcyklister, inte av SMC!

Tycker man vi i SMC inte jobbar rätt eller tillräckligt hårt för oss motorcyklister står även det fritt att engagera sig, som i alla IDÈELLA föreningar!

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

Å där vart han bitter:D

Jag tycker dock arbetet med fler mc platser var bra jobbat av er OCH jag tycker det var dumt att inte ställa upp på protesterna.

Förstår dock inte varför jag aldrig får min MC plats. Har påpekat till er i styrelsen och till trafikkontoret flera gånger. Jag måste ha en uppe vid Göteborgs universitetsbibliotek vid näckrosdammen. Det finns massor av plats och vill man inte sno en av bilplatserna utefter gatan, är det bara att göra ett litet inhugg i gräsmattan i slänten (eg. bästa stället) för att asfaltera dit en lite mc ficka åt mig....:p

Ps, skriv gärna HP:s MC på en del av rutan:D

Avarage
2010-10-29, 12:31
Å där vart han bitter:D

Jag tycker dock arbetet med fler mc platser var bra jobbat av er OCH jag tycker det var dumt att inte ställa upp på protesterna.

Förstår dock inte varför jag aldrig får min MC plats. Har påpekat till er i styrelsen och till trafikkontoret flera gånger. Jag måste ha en uppe vid Göteborgs universitetsbibliotek vid näckrosdammen. Det finns massor av plats och vill man inte sno en av bilplatserna utefter gatan, är det bara att göra ett litet inhugg i gräsmattan i slänten (eg. bästa stället) för att asfaltera dit en lite mc ficka åt mig....:p

Ps, skriv gärna HP:s MC på en del av rutan:D

Bitter??? Nej, inte alls! Men utan något konkret förslag på lösning är det inte mycket till hjälp!

Varför just din personliga parkeringsplats vid näckrosdammen inte blir av kan jag i dagsläget inte svara på. Men om du kan ge oss en gatuadress så skall jag kontakta gatukontoret och fråga.

ETT skäl skulle kunna vara att de inte förfogar över den marken utan att någon annan äger den.

Kan du dessutom ge mig ditt namn kanske det blir lättare för dem att hitta ditt ärende dvs. när du var i kontakt med dem!

// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

Cawwa
2010-10-31, 23:55
Jag är såpass ny i SMC att jag inte känner att jag kan ta tag i frågor att driva. Många hittar säkert anledningar till att inte ställa upp i styrelser, andra känner att de vill. Du har ju tagit ett beslut att du vill så varför klaga på dom som inte vill?

Det jag är kritisk emot är att SMC ställer upp och cementerar ett beslut som i grunden är korkat. Självklart är det parkeringsmöjligheten vid cykelparkeringar jag tänker på. Jag har aldrig någonsin (även under den tid jag inte själv körde mc) upplevt att parkering av mc varit ett problem tidigare. Däremot nu är det helt klart ett problem, nämligen för dom som kör mc. Man tar sin dyrgrip till stan för att det är så mycket lättare att ta sig fram OCH möjligheten att kunna parkera på ett bekvämt och bra sätt. Det är bra för alla och speciellt för bilisterna som slipper en bilist till.

Sedan tycker jag rent allmänt att mc-parkeringarna på gatan har ett löjets skimmer över sig. Bilisterna nu på sensäsongen har inte förstått tilläggstavlan med en mc avbildad, de ser bara P. Varför skall de nu göra det? På sensäsongen och vintern tror jag inte dessa parkeringsplatser är alldeles överhopade med motorcyklar.
Skaffa fler mc-platser på befintliga trottoarplatser, de är ju ändå i anslutning till cykelparkeringarna med den skillnaden att det nu är en ruta målad på trottoaren (i bästa fall) samt en skylt med MC-parkering.

Märker att jag skriver något osammanhängande och är trött, hoppas ändå något vettigt kommit ut.

TMax500
2010-11-01, 11:03
Det jag är kritisk emot är att SMC ställer upp och cementerar ett beslut som i grunden är korkat. Självklart är det parkeringsmöjligheten vid cykelparkeringar jag tänker på. Jag har aldrig någonsin (även under den tid jag inte själv körde mc) upplevt att parkering av mc varit ett problem tidigare. Däremot nu är det helt klart ett problem, nämligen för dom som kör mc. Man tar sin dyrgrip till stan för att det är så mycket lättare att ta sig fram OCH möjligheten att kunna parkera på ett bekvämt och bra sätt. Det är bra för alla och speciellt för bilisterna som slipper en bilist till.
Med risk att reta upp någon ideellt arbetande :) så tror jag att det finns rätt många som håller med dig här. Tror att det finns en uppfattning att SMC alltför enkelt gick i säng med Trafikkontoret, och sedan "spelade död" när vanliga medlemmar ville göra något aktivt för att ändra beslutet om cykelställen.

(Och nu inser jag att invändningen kommer: "aktivera dig då, och arbeta inifrån SMC istället för att stå utanför och gnälla". Men det var ju just det vi gjorde förra året - dvs aktiverade oss. Men supporten uteblev.)

Avarage
2010-11-01, 11:22
Du har ju tagit ett beslut att du vill så varför klaga på dom som inte vill?

Det där var ett personlig påhopp som jag inte tänker besvara! Det är nämligen irrelevant för tråden och arbetet om att tillsammans jobba fram så bra förhållanden för oss motorcyklister!

Det jag är kritisk emot är att SMC ställer upp och cementerar ett beslut som i grunden är korkat.

Det kallas att förhandla! Ibland får man gå in i en diskussion med ett öppet sinne och ha som målsättning att komma ut med det bästa som för stunden gick! Det är inte samma sak som att man alltid får som man vill ELLER att arbetet med att jobba vidare läggs ner.

Det blev en rätt lång diskussion av detta när det enda jag gjorde var att gå ut och informera om hur vi tillsammans just nu/idag kan jobba för att öka antalet P-platser för oss motorcyklister!

Ta informationen för vad den är. Vill du engagera dig och kontakta Göteborgs kommun gör det. Om inte kan du skicka informationen till oss direkt eller via forumet (exempelvis i denna tråden).

Eller vänta på att någon av oss som jobbar för SMC skall råka köra förbi just den platsen som du önskar mc-parkering på och se det som en möjlig sådan och informera Gbg kommun!

Alla tre sätten funkar för oss! Frågan är kanske vilket sätt som bäst gagnar oss motorcyklister i Göteborg bäst/snabbast?

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

P.S Är du/Ni intresserade att jobba för SMC är ni mer än välkommna att höra av Er. Brinner du/Ni för en speciell fråga räcker det rätt långt. Ingen specialutbildning eller livslång erfarenhet krävs!

Cawwa
2010-11-01, 18:16
Det där var ett personlig påhopp som jag inte tänker besvara! Det är nämligen irrelevant för tråden och arbetet om att tillsammans jobba fram så bra förhållanden för oss motorcyklister!

Det kallas att förhandla! Ibland får man gå in i en diskussion med ett öppet sinne och ha som målsättning att komma ut med det bästa som för stunden gick! Det är inte samma sak som att man alltid får som man vill ELLER att arbetet med att jobba vidare läggs ner.

Det blev en rätt lång diskussion av detta när det enda jag gjorde var att gå ut och informera om hur vi tillsammans just nu/idag kan jobba för att öka antalet P-platser för oss motorcyklister!

Ta informationen för vad den är. Vill du engagera dig och kontakta Göteborgs kommun gör det. Om inte kan du skicka informationen till oss direkt eller via forumet (exempelvis i denna tråden).

Eller vänta på att någon av oss som jobbar för SMC skall råka köra förbi just den platsen som du önskar mc-parkering på och se det som en möjlig sådan och informera Gbg kommun!

Alla tre sätten funkar för oss! Frågan är kanske vilket sätt som bäst gagnar oss motorcyklister i Göteborg bäst/snabbast?

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

P.S Är du/Ni intresserade att jobba för SMC är ni mer än välkommna att höra av Er. Brinner du/Ni för en speciell fråga räcker det rätt långt. Ingen specialutbildning eller livslång erfarenhet krävs!

Niklas, det är absolut inget illasinnat påhopp från min sida, i alla fall var det inte menat så, jag försökte förklara att vi motorcyklister engagerar oss på olika sätt och att du valt att engagera dig i SMC.

Jag får erkänna att denna fråga har retat upp mig väldeliga i synnerhet och på allt motarbetande på oss motorcyklister i allmänhet.
Jag skall tänka igenom ett konkret förslag och lägga upp det här när jag har bättre tid.

keesen
2010-12-20, 20:16

Mvh!
// Niklas
V. Ordf. SMC Väst

Är det inte så att det är samma parkeringsregler i Stockholm som det numera är i Göteborg?

Där har dom dock en rätt betydande skillnad och det är att MC är ok i bussfilerna.

Borde det inte vara desamma här då parkeringsreglerna ändrades för att det skulle vara lika överallt?

Lejonell
2010-12-20, 21:59
Är det inte så att det är samma parkeringsregler i Stockholm som det numera är i Göteborg?

Där har dom dock en rätt betydande skillnad och det är att MC är ok i bussfilerna.

Borde det inte vara desamma här då parkeringsreglerna ändrades för att det skulle vara lika överallt?

Låter underbart!!!
Hoppas det kan bli så.