handdator

Visa fullständig version : sänkning dragstar

v-master
2010-10-05, 22:42
tjena!

tänkte höra om det e någon här som vet vart man ska få tag i sänknings grejer te en dragstar 1100..vilka sätt finns det att göra på vet som sagt att byta ut 2 stag så den bli lägre men vart kan man få tag på allt sånt?

mvh marcus

powerglide
2010-10-06, 06:24
Lite Off Topic men,
Varför vill du sänka en Drag Star?
Den skrapar ju redan i duktigt när man kör kurviga vägar.

Maria Nordqvist
2010-10-06, 08:36
Klart man vill sänka sin Dragstar, it's all about the looks. Kan maila bilder av den om du vill.
Jag köpte delar av Thunderbike, modellen kallas Kid: http://www.thunderbike.de/de/
När du köper delar, då får du också beskrivning vad du ska göra. Vet inte om någon säljer Thunderbike i Sverige längre, finns annars på nätet.

v-master
2010-10-06, 15:28
Klart man vill sänka sin Dragstar, it's all about the looks. Kan maila bilder av den om du vill.
Jag köpte delar av Thunderbike, modellen kallas Kid: http://www.thunderbike.de/de/
När du köper delar, då får du också beskrivning vad du ska göra. Vet inte om någon säljer Thunderbike i Sverige längre, finns annars på nätet.

tackar skulle gärna vilja ha lite bilder på hur de ser ut :D

powerglide

skrapar i? gör inte min iaf sen me de utseendet min har så skulle den vara snyggare om den var lite lägre :P

Chopperbyggarn
2010-10-06, 19:09
Självklart ska du sänka din hoj om du tycker att det gör den snyggare!!

Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.
Det som jag har haft problem med när det gäller låg markfrigång är att jag inte kan köra upp på höga trottoarkanter utan att fastna samt korta och höga fartgupp i vissa länder som jag har fått åka kana på ramen över, dom svenska fartguppen är inga som helst problem då dom är långa så båda hjulen är uppe på fartguppen samtidigt.

Anders.J

Ove 60+
2010-10-06, 20:41
Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna

:confused: Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt. :rolleyes:

v-master
2010-10-06, 22:27
Självklart ska du sänka din hoj om du tycker att det gör den snyggare!!

Jag har kört min stelbens shovelhead i 27 år med endast 7cm markfrigång och aldrig haft problem med kurviga vägar. Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.
Det som jag har haft problem med när det gäller låg markfrigång är att jag inte kan köra upp på höga trottoarkanter utan att fastna samt korta och höga fartgupp i vissa länder som jag har fått åka kana på ramen över, dom svenska fartguppen är inga som helst problem då dom är långa så båda hjulen är uppe på fartguppen samtidigt.

Anders.J

kolla lite på bilder å börjar fundera om den e sänkt lr inte men hitta iaf en sida som sålde dem där å som man kunde välja mellan 0,20,50 mm

vet hur det e med problem vid väg gupp å trortearer då man haft bilar med en markfrigång på 5 cm men på bilar har ju köregenskaperna gjort en stor skillnad å kan tänka mig att de blir skillnad på mc med

Chopperbyggarn
2010-10-06, 23:46
:confused: Men hallå! Inte sätter väl en sänkning av hojen fysikens lagar ur spel? Samma fart med samma kurva kräver väl ända samma lutning av ekipaget oavsett tyngdpunkt och har man breda däck får man luta än mer p.g.a. att kontaktytan förskjuts inåt och den effekten förstärks av låg tyngdpunkt. :rolleyes:

Ja, på fysikletionerna satt jag och ritade motorcyklar i läroböckerna istället för att studera och på fritiden så skruvade o modifierade jag mopeder o motorcyklar istället för att läsa läxorna så du har säkert rätt..ialla fall teoretiskt.;) Sedan är det ju det här med "Burkning"...

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-10-06, 23:55
kolla lite på bilder å börjar fundera om den e sänkt lr inte men hitta iaf en sida som sålde dem där å som man kunde välja mellan 0,20,50 mm

vet hur det e med problem vid väg gupp å trortearer då man haft bilar med en markfrigång på 5 cm men på bilar har ju köregenskaperna gjort en stor skillnad å kan tänka mig att de blir skillnad på mc med

Verkar som att du har koll på läget! Testa och se om du blir nöjd..detta är ju sådant som går att ändra tillbaks. Räkna med marginellt längre försprång om du bara sänker den bak.

Anders.J

satanicpanic
2010-10-07, 06:32
Tjena. Är du lite händig kan du tillverka egen sänknings sats. kolla på www.vstar.se så finns det ritningar i modefikations delen har jag för mig.

Ove 60+
2010-10-07, 08:01
;) Sedan är det ju det här med "Burkning"...

Anders.J

:) Jo. Mycke "burka" blir det. :D ;)

Robbie
2010-10-07, 10:04

Som jag ser det så spelar tyngdpunkten stor roll! Eftersom krafterna utåt i en kurva kan sägas sitta i respektive komponents viktcentrum så är avståndet från dessa viktcentrum till krafternas angreppspunkt mot underlaget av stor betydelse. En konsekvens av detta är att en förflyttning av överkroppen inåt i kurvan spelar större roll än att bara flytta ut höften. Dvs. Hävarmen till krafternas angreppspunkt är längre.

Däremot blir kanske den totala effekten av sänkningen i detta fall att minskningen av markfrigången inte uppvägs av sänkningen av tyngdpunkten. Något som kan vara en säkerhetsrisk vid en undanmanöver, men som ger lite mer kudos åt en glidarhoj på gatan.

/Rob

OH-
2010-10-08, 10:09
Som jag ser det så spelar tyngdpunkten stor roll! Eftersom krafterna utåt i en kurva kan sägas sitta i respektive komponents viktcentrum så är avståndet från dessa viktcentrum till krafternas angreppspunkt mot underlaget av stor betydelse. En konsekvens av detta är att en förflyttning av överkroppen inåt i kurvan spelar större roll än att bara flytta ut höften. Dvs. Hävarmen till krafternas angreppspunkt är längre.
...................

Det här med lutande hojar tål att tänkas på. För att ta en sväng med en viss fart måste ekipagets (hoj, förare, last .....) tyngdpunkt ligga innanför däckens kontaktytor mot underlaget.

Var tyngdpunkten befinner sig i höjdled betyder inget när man redan befinner sig i en konstant sväng. Det intressanta är hur långt ut åt sidan man kan flytta lite vikt för att ramen inte skall behöva luta så mycket. Om man flyttar 10 kg huvud 200mm åt sidan eller 10 kg röv 200 mm åt sidan är helt likgiltigt.
Tänker man till lite så ser man oxå att "åt sidan" skall mätas vinkelrätt ut från ramen (nu antar jag att vi utgår från en situation helt utan "burkning"). Om jag ställer mig upp på hojen i sväng så ändras ju inte lutningen alls.
Det som däremot betyder mycket är förhållandet mellan förarens och resten av ekipagets vikt. Att försöka påverka en fullastad Rocket 3:a genom att hänga lite med överkroppen blir ju rent symboliskt medan minsta lilla kroppsrörelse påverkar en liten supermotard dramatiskt.

Ove 60+
2010-10-08, 10:28
Det här med lutande hojar tål att tänkas på. För att ta en sväng med en viss fart måste ekipagets (hoj, förare, last .....) tyngdpunkt ligga innanför däckens kontaktytor mot underlaget.

Var tyngdpunkten befinner sig i höjdled betyder inget när man redan befinner sig i en konstant sväng. Det intressanta är hur långt ut åt sidan man kan flytta lite vikt för att ramen inte skall behöva luta så mycket. Om man flyttar 10 kg huvud 200mm åt sidan eller 10 kg röv 200 mm åt sidan är helt likgiltigt.
Tänker man till lite så ser man oxå att "åt sidan" skall mätas vinkelrätt ut från ramen (nu antar jag att vi utgår från en situation helt utan "burkning"). Om jag ställer mig upp på hojen i sväng så ändras ju inte lutningen alls.
Det som däremot betyder mycket är förhållandet mellan förarens och resten av ekipagets vikt. Att försöka påverka en fullastad Rocket 3:a genom att hänga lite med överkroppen blir ju rent symboliskt medan minsta lilla kroppsrörelse påverkar en liten supermotard dramatiskt.

:) Helt rätt! ;)

Robbie
2010-10-08, 12:15
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt.

Eller är det här åsikterna går isär?

När man svänger in vill ju massan fortsätta rakt fram och då blir ju däckens kontaktyta som en momentpunkt runt vilken hojen vill "välta" utåt. Då får ju en 10kg tyngd större hävarm i huvudhöjd än i höfthöjd. Då borde ju det ju påverka med ett större moment utåt i kurvan. Ju mer man sen lutar så blir ju krafterna mer riktade "rakt ned" emot däcket och den del av kraften som ger ett vridande moment utåt blir mindre.

Det blir ju förstås så att vid en viss lutning så förkortas hävarmen av en vikt högt upp på cykeln mer än för ett ställe längre ned. Skillnaden som läget hos tyngdpunkten utgör borde med det resonemanget minska ju mer man lutar ned. Men då blir inte momentet utåt i kurvan runt däckens kontaktyta lika för de båda olika tyngpunkterna förrän cykeln lutas ned 90grader.

Så med det resonemanget vill jag nog luta en hoj med hög tyngdpunkt mer i kurvorna.

Vi får reda ut det här ;-)

/Robert

Ove 60+
2010-10-08, 14:06
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt. /Robert

:) Ganska enkelt: Samma fart och samma kurvradie ger samma lutning oavsett hur högt eller lågt tyngdpunkten sitter om man bortser från burkning, vikt, däcksbredd och allt annat sådant.

Att hänga ut påverkar naturligtvis olika beroende på hur tung man själv är i förhållande till hojen.

Vikten på ekipaget gör ingen skillnad, samma lagar gäller.

Däcksbredden påverkar: Ett brett däcks anliggning mot vägen kommer att flytta mer inåt i kurvans riktning än ett smalt. Hoj med brett däck måste alltså läggas ner mera för att kompensera den större förskjutningen av kontaktytan.

Egentligen är det inga större problem, vi snackar ju om glidare - ta det bara lite lugnare i kurvorna med en låg hoj med breda däck. Vill du köra fort på annat än en dragstrip så gäller rel. hög maskin och smala däck. :) ;)

jan-olovj
2010-10-08, 15:57
Lite Off Topic men,
Varför vill du sänka en Drag Star?
Den skrapar ju redan i duktigt när man kör kurviga vägar.

Att man väldigt lätt skrapar i fotpinnarna kan jag intyga, trotts att jag inte är någon vilde på hojen.

OH-
2010-10-08, 16:15
Det som jag menar är att i samma kurva med samma fart så måste en hoj med samma vikt men högre tyngdpunkt lutas mer än en med låg tyngdpunkt.

Eller är det här åsikterna går isär? ...................

Här går det isär ja! I kurvan påverkas hojen (i lutningsled) av 2 krafter (egentligen 3 krafter och en acceleration i sidled men det blir alltför trassligt för dom flesta). Dels centrifugalkraften som angriper i tyngdpunkten och vill vrida hojen "utåt" kring kontaktytan, dels tyngden (som oxå angriper i tyngdpunkten) som (på grund av lutningen) vill vrida hojen "inåt".

Båda krafterna får bättre moment om dom sitter långt ifrån däckens kontaktyta med underlaget. För en viss kurvtagningshastighet måste tyngdpunkten ALLTID befinna sig innanför kontaktytan med SAMMA vinkel (om vi bortser från finlir som t ex att hjulbasen inte är helt försummbar jämfört med kurvradien).

Eftersom vi inte kör på racer-trampcykel-däck kommer kontaktytan att flytta sig lite innåt i kurvan (som Ove påpekat) och för att då få samma vinkel från kontaktyta till tyngdpunkt måste resten av hojen flyttas innåt i kurvan, d v s att den måste luta mer.
Om man burkar så flyttar man ju massa inåt i kurvan och då måste resten av ekipaget luta lite mindre för att tngdpunkten skall ligga kvar på exakt rätt vinkel för att hojen inte skall varken resa sig eller falla innåt.

Chopperbyggarn
2010-10-08, 19:16
Om man burkar så flyttar man ju massa inåt i kurvan och då måste resten av ekipaget luta lite mindre för att tngdpunkten skall ligga kvar på exakt rätt vinkel för att hojen inte skall varken resa sig eller falla innåt.

Och om du hamnar i fel vinkel i allt från krypfart till normal lagstadgad landsvägsfart vilken hoj anser du vara lättast att korrigera felet på? Den med hög tyngdpunkt eller den med låg tyndpunkt eller ingen skillnad ??

Jag har en 270kg hoj med mycket låg tyngdpunkt samt en 250kg hoj med mycket hög tyngdpunkt, så jag har min uppfattning klar...men vill läsa era andras uppfattning.

Anders.J

Robbie
2010-10-08, 20:03
Känns som att det borde kunna upplevas som att det händer mer när du korrigerar på hojen med hög TP men det borde vara tyngre att ge styrimpulsen.

Borde följdaktligen vara lättare att ge styrimpulsen på hojen med låg TP men det kanske upplevs som att den reagerar mindre.

Ja det är ju min gissning iallafall :-)

/Robert

Ove 60+
2010-10-08, 20:17
Och om du hamnar i fel vinkel i allt från krypfart till normal lagstadgad landsvägsfart vilken hoj anser du vara lättast att korrigera felet på? Den med hög tyngdpunkt eller den med låg tyndpunkt eller ingen skillnad ??

Jag har en 270kg hoj med mycket låg tyngdpunkt samt en 250kg hoj med mycket hög tyngdpunkt, så jag har min uppfattning klar...men vill läsa era andras uppfattning.

Anders.J

:D Min uppfattning är klar och jag kommer omedelbart att bli emotsagd: Låg tyngdpunkt i kombination med brett bakdäck ger egenskaper som mest liknar tunggumpad tamgås. Vaggar för minsta ojamnhet och är svår att hålla balans på i lågfart. Jämför då med min favorit för tillfället, en DR 650 som man kan snirkla omkring med nästan hur som helst i lågfart och ändå beter sig fint i landsvägsfart. Räknas väl som moppe, men.... :D

Ser också fördelar med låg tyngdpunkt och det är när man skjuter den för hand vid parkering o.s.v.

powerglide
2010-10-09, 07:48
Låg tyngdpunkt gör att du inte behöver luta hojen lika mycket i kurvorna och sen gäller det att ta det lugnt, lära känna hojens begränsningar och köra därefter...det sätter sig snart i ryggmärgen.

Låg tyngdpunkt gör att lutning inte gör så stor effekt eftersom så lite massa förflyttas totalt sett.
Även om du aphänger i styret så skrapat man även i med "måttlig" kurvtagning.
Köra KNIX-kurser med en standard Dragstar blir ganska snart lönlöst om du vill träna på bra kurvtagning.
Med en sänkt hoj lär man knappt komma runt ens på tomgång ;)

powerglide
2010-10-09, 07:54
Nop. Tvärtom. Med massan högre upp får du mer tyngd på hävarmen.
Det är bara att räkna på det.

Robbie
2010-10-09, 09:58
Haha Det må ju vara att jag kanske har fel i mitt resonemang men att säga att tvärtom gäller gör att jag börjar fundera om dom inte ska kicka ut alla små-förarna i motogp till förmån för dom som väger dubbelt upp - för högre kurvhastighet.

Bildäck på hojen och sumobrottare bakom styret
:-)

/Robert

Chopperbyggarn
2010-10-09, 19:48
Känns som att det borde kunna upplevas som att det händer mer när du korrigerar på hojen med hög TP men det borde vara tyngre att ge styrimpulsen.

Borde följdaktligen vara lättare att ge styrimpulsen på hojen med låg TP men det kanske upplevs som att den reagerar mindre.

Ja det är ju min gissning iallafall :-)

/Robert

Min erfarenhet är att min höga hoj har ett smalare område för rätt lutning i förhållande till fart o radie i kurva. Tex om jag råkar luta den höga hojen för mycket i en liten rondell med låg fart så vill den välta innåt och det kostar mycket att få upp den till rätt lutning. Denna tendens avtar succesivt med högre fart och snabbare kurvor. Jag utgår från att jag får för lite centrifugalkraft som hjälper till att resa upp hojen. Om jag lutar för lite så kostar denna hoj mer kraft att korrigera än den andra, dock inte lika påtagligt som första exemplet.
Min låga hoj är mycket mer "förlåtande" för fel lutningsvinkel och kräver inte alls speciellt mycket kraft att korrigera. Man handskas med den som om den var avsevärt mycket lättare hoj än min höga trots att den väger mer (givetvis inom ramen för vad markfrigångern tillåter).
Här handlar det om kurvkörning i låg hastighet och inget annat!
Jag drar slutsatsen att tyndpunkten spelar ganska stor betydelse här av mina egna praktiska erfarenheter sedan får dom sportiga kurvproffsen tycka o tänka vad dom vill.:)

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-10-09, 20:00
:D Min uppfattning är klar och jag kommer omedelbart att bli emotsagd: Låg tyngdpunkt i kombination med brett bakdäck ger egenskaper som mest liknar tunggumpad tamgås. Vaggar för minsta ojamnhet och är svår att hålla balans på i lågfart. Jämför då med min favorit för tillfället, en DR 650 som man kan snirkla omkring med nästan hur som helst i lågfart och ändå beter sig fint i landsvägsfart. Räknas väl som moppe, men.... :D

Ser också fördelar med låg tyngdpunkt och det är när man skjuter den för hand vid parkering o.s.v.

På den tiden jag körde med 185mm bildäck bak (min låga hoj) så gungade den något igenom kurvorna men när jag bytte till 170mm mc-däck (inga extrema 250mm-360mm däck här)så försvann detta och hojen är mycket lätthanterlig likt en betydligt lättare hoj.:)

Anders.J

påK-en
2010-10-10, 09:33
Har inte den här tråden kommit ifrån ämnet???????? :confused:
Frågan var ju om sänkningssats, inte förändrade egenskaper.
Vill nån sänka och inte bryr sig om egenskaperna utan mest om utseendet så är väl det ok - eller? :confused:
Dom som är mest intresserade av köregenskaper kan väl starta en egen tråd!

Chopperbyggarn
2010-10-10, 20:11
Lite tips till trådskaparen. Om fjädringen är mjuk i orginal så är det bra att styva upp den i samband med sänkningen så att den inte fjädrar ihop och tillfälligt ger oönskad låg markfrigång i gupp o kurvor. Det kan även vara bra att flytta in (mot centrum av hojen) och upp fotpinnar o avgassysten och andra detaljer som är så placerade att dom eventuellt lätt skrapar i efter sänkningen. Jag kan inte Drag Star men detta är sådana detaljer som kan vara bra att tänka på i samband med sänkning av en del hojar.
Lycka till med projektet!:)

Anders.J

v-master
2010-10-10, 22:41
odå här var det mycket med termer å sånt..

men nu e det såhär att ja har en glidar hoj å inte en sporthoj meningen med en glidarhoj e att glida runt med å njuta av åkturen å inte försöka ta en kurva såfort som möjligt som man gjorde med den gamla hojen "ducati"

tycker det e mer charmit att glida runt i sina 90 blås sen dra på vid stopp ljus å på raker ist..

glidarhoj för mig e någe med lite extremare i utseendet som man kanske vänder blicken åt både 1 å 2 gånger å som man njuter av att åka utan att stressa å se vem som kör ihjäl sig snabbast...

hade några kompisar som hade sporthoj som älska att kö fort i kurvor ja var också sån å tävlade om vem som körde fortast 2 av dem nu kan aldrig mer köra mc å en finns inte längre..

så ja ser inte nån charm i att köra så längre tycker som sagt bättre som att njuta av at köra å köra lite lugnare å ha en hoj som har lite extremare utseende som man delvis får när man sänker den..

men tackar för alla svar å alla diskutioner har vart små intressant å läsa om ;)

powerglide
2010-10-11, 13:36
hade några kompisar som hade sporthoj som älska att kö fort i kurvor ja var också sån å tävlade om vem som körde fortast 2 av dem nu kan aldrig mer köra mc å en finns inte längre..
Det är den ena sidan av myntet.
Bra kurvtagning innebär dels att du kan pressa gränsen för hur snabbt du tar en kurva (om man nu gillar kamikaze) men framför allt ger det dig bättre marginal att manövrera på när något oväntat inträffar (bil på din sida av vägen i skymd kurva, kurva som kniper mycket mer än man trott, gropar, barn och annat knytt i vägbanan).
Så även i lägre hastigheter är det en fördel att kunna luta lite extra. Man vet aldrig när det behövs.

Är man osäker på vad man klarar med sin hoj så är det ju bara att ställa upp några PET-flaskor i en tänkt kurva på en stor tom parkering och se vad som händer själv.

Jag har inget emot att köra rakt fram (förutom att det är tråkigt) :)
Men förr eller senare måste man svänga också ;)

Olle Å
2011-01-13, 16:53
Fick göra en mycket hastig undanmanöver med ett kraftigt nerlägg då en personbil skar tvärt genom en kurva. Min hastighet var ca 80 knutar. Lade ner min Transalp så både stövel och fotpinne skrapade rejält. Torr asfalt och varma, torra däck. Tur att den inte var sänkt.