handdator

Visa fullständig version : Äventyrshojar i Skaraborg?

Ove 60+
2010-09-07, 07:55
:confused: När jag svänger omkring ute på vägarna ser jag ofta sk. äventyrshojar men på träffar och körningar nästan aldrig. :confused:

:confused: Funderar lite vad det kommer sig. I och för sig går det inte så bra med riktigt stora kolonner när man drar omkring på det mindre vägnätet men därför behöver man inte vara eremit, så jag frågar igen - finns det några i Skaraborg som har lust att ses för att göra lite upptäcktsfärder på hemmaplan? ;)

badpitt
2010-09-07, 08:51
http://fraggel.se/index.html

http://hagaviken.d2g.com/sat/index.php?sid=314e5f93ecbcfa57e03d8500876836e6

Här är två länkar där du kan hitta folk som kör off-road där du bor.

Ove 60+
2010-09-07, 09:00
http://fraggel.se/index.html

http://hagaviken.d2g.com/sat/index.php?sid=314e5f93ecbcfa57e03d8500876836e6

Här är två länkar där du kan hitta folk som kör off-road där du bor.

:D Tack! Snabbt svar, men kanske inte helt rätt. Gissar att båda alternativen går ut på att köra ganska hårt på idel grus. Den gruppen jag tänker på är dom som tar det lite lugnare, vill se sig om och upptäcka saker i sin omgivning. :)

badpitt
2010-09-07, 11:08
:D Tack! Snabbt svar, men kanske inte helt rätt. Gissar att båda alternativen går ut på att köra ganska hårt på idel grus. Den gruppen jag tänker på är dom som tar det lite lugnare, vill se sig om och upptäcka saker i sin omgivning. :)

BMW klubben?

Chopperbyggarn
2010-09-07, 11:39
Hej OVE!
Är inte Skaraborgare..bor strax söder om gränsen.
Förutom choppers och trike så har jag även byggt mig en äventyrshoj i första hand avsedd för långa resor i fjärran länder men jag använder även denna hoj för att utforska grusvägar och i mitt fall handlar det inte alls om att köra fort på vägarna utan just om att upptäcka trevliga och vackra nya vägar och platser. om vi går tillbaks 15-30 år i tiden så tyckte jag att det var kul att åka hoj ihop med mindre grupp av kompisar men det var även mycket strul o väntan, en del kom alltid för sent samt ständiga stopp för tankning, rökpaus, pisspaus,fika/mat paus...det var rörigt (jag åkte ganska myket på egen hand redan då). Några långa äventyrsresor på egen hand gav mig sådana härliga upplevelser av frihet och möjlighet till improvisation att jag förmodligen har lagt tanken på gruppkörning på hyllan förgott.
Kanske dessa ävetyrshojåkare som du ser även dom föredrar att köra hoj på egen hand av liknande motiv?:)

Anders.J

Ove 60+
2010-09-07, 14:13
Kanske dessa ävetyrshojåkare som du ser även dom föredrar att köra hoj på egen hand av liknande motiv?:)

:confused: Kanhända att du har rätt. Verkar nästan så.

:) Nu är vi i och för sig ett gäng som gärna tar våra turer tillsammans, men det finns ett geografiskt problem. En i västra Värmland, en andra i Närke och den tredje i södra Småland, och så jag i mitten. Träffas och trivs tillsammans och tar våra turer, ofta med något mål förutom själva resan. Men avstånden gör att vi kan inte komma tillsammans så många gånger per år och sällan alla samtidigt. Det var problem nr 1.

Nummer 2 är att jag har varit tillfälligt borta (32,5 år) från hembygden och tappat en del vetskap om vad som finns och var. Därför vore det kul att ha en lite grupp i närheten som man kan byta vägar och mål med när det passar.

Ove 60+
2010-09-07, 20:22
BMW klubben?

Knappast välkommen. Kör bara japs. :p ;)

badpitt
2010-09-08, 18:13
Knappast välkommen. Kör bara japs. :p ;)

Det är ingen fara, kolla hur det ser ut när BMW klubben har off-roadkörningar i Skåne, det är nästan bara orange MC...
Det är ok att haka på (oftast)

badpitt
2010-09-08, 18:14

Men du kan starta egna körningar där du tydligt anger vad du hade tänkt, kan omöjligt bli fel.
Jag vet att det finns folk som gärna kör lugnare turer och läser dessa sidor.

Ove 60+
2010-09-09, 19:14
Men du kan starta egna körningar där du tydligt anger vad du hade tänkt, kan omöjligt bli fel.
Jag vet att det finns folk som gärna kör lugnare turer och läser dessa sidor.

Tror nog inte att det skulle bli någon större respons. Se bara den här tråden - två har svarat och det är kul men ingen av er är just Skaraborgare. Det vore trevligt att träffa er men det var folk i ganska omedelbar närhet jag sökte. ;)

svehwa
2010-09-09, 22:44
Hej Ove! Undrar bara när jag läser detta varför du söker folk med "äventyrshojar". Räknar du dina dit så behöver du nog inte söka dig till BMW-klubben! Upptäcksfärder på hemmaplan det kan man väl göra med alla hojar. Eller? Har jag fattat dig fel?

TMax500
2010-09-10, 07:05
Ingen lokal kubb i närheten som du kan hänga på?? (tänker nu inte på "håriga" killar med ryggmärken :-) utan på hoj-Svenssons)

Din Kawa borde vara en snackis var du än kör. Jag och min trajja får aldrig vara i fred (i positiv bemärkelse) när vi stannar till. Hojintresserade från alla håll dyker upp och vill snacka (= bra öppning till samkörningar).

Du har nu relativt nära orter som Mariestad, resten av "slätta", Närke... Finns ju en del goa vägar i trakterna, borde finnas mc-folk som vill köra där.

Vi är ett gäng unga gossar i 45-50-årsåldern som kanske är intresserade av en guidad tur i dina trakter till våren. Vi har gjort en del utfärder, se www.mcforfun.se, men trakterna mellan sjöarna har vi inte hunnit med än.

Testat fler forum? Bike? (där finns inte bara struntsnackare, även om det blivit mer strunt och mindre hoj på sistone)

Facebook??

// TMax *försöker bara vara konstruktiv* :)

Ove 60+
2010-09-10, 07:11
Hej Ove! Undrar bara när jag läser detta varför du söker folk med "äventyrshojar". Räknar du dina dit så behöver du nog inte söka dig till BMW-klubben! Upptäcksfärder på hemmaplan det kan man väl göra med alla hojar. Eller? Har jag fattat dig fel?

:) Ska göra ett försök att kortfattat förklara vad jag menar. De vanliga körningarna samlar kategorierna välputsade glidare eller stora touringmaskiner. Helst håller man sig på ganska stora vägar. Asfalt gäller, grus är "planeringsmiss". :eek:

Dom Transalp, AT, Tiger. DR o.s.v. + alla 250 - 500 kubikare som finns i massor dyker bara inte upp i dom sammanhangen. Sen har du naturligtvis rätt i att det går att köra alla maskiner på grus, men ....
Jag har funderingar på träffar/ körningar i mindre grupper där man kan besöka mål utanför asfaltskanten. Ser egentligen MC-n mera som ett verktyg att kunna ta sig dit man vill på ett bekvämt sätt än något som man putsar och vårdar. ;)

Ove 60+
2010-09-10, 07:39
Vi är ett gäng unga gossar i 45-50-årsåldern som kanske intresserade av en guidad tur i dina trakter till våren. Vi har gjort en del utfärder, se www.mcforfun.se, men trakterna mellan sjöarna har vi inte hunnit med än. :)

:) Jag ställer upp! Då kommer frågorna. Hur stort gäng? Intressanta resmål(intressen)? Hur länge = boende? När under våren? O.s.v.. Hör av er.

Tittat å eran sida helt kort och ser att ni har en skön hojsamling. Förutsätter att önskemålet är 95% asfalt. ;)

Chopperbyggarn
2010-09-10, 07:57
:) Ska göra ett försök att kortfattat förklara vad jag menar. De vanliga körningarna samlar kategorierna välputsade glidare eller stora touringmaskiner. Helst håller man sig på ganska stora vägar. Asfalt gäller, grus är "planeringsmiss". :eek:

Dom Transalp, AT, Tiger. DR o.s.v. + alla 250 - 500 kubikare som finns i massor dyker bara inte upp i dom sammanhangen. Sen har du naturligtvis rätt i att det går att köra alla maskiner på grus, men ....
Jag har funderingar på träffar/ körningar i mindre grupper där man kan besöka mål utanför asfaltskanten. Ser egentligen MC-n mera som ett verktyg att kunna ta sig dit man vill på ett bekvämt sätt än något som man putsar och vårdar. ;)

Ove, det finns folk bland alla hojkategorier som inte bryr sig om det där med puts och grusvägsnätet i södra halvan av sverige är i allmänhet såpass bra att det till och med går alldeles utmärkt att köra en stelbent långgaffelchopper på dom flesta grusvägar om man inte är allt för känslig i kroppen. Sedan är det en annan sak om man helst åker ihop med folk som har liknande hojar som man själv har...om inte så är det bara inställningen till grusvägsåka och grupp körning som begränsar så länge det handlar om lugnt tempo.:)

Anders.J

TMax500
2010-09-10, 08:00
:) Jag ställer upp! Då kommer frågorna. Hur stort gäng? Intressanta resmål(intressen)? Hur länge = boende? När under våren? O.s.v.. Hör av er.

Tittat å eran sida helt kort och ser att ni har en skön hojsamling. Förutsätter att önskemålet är 95% asfalt. ;)
Inget spikat alls, mest en fundering på vart nästa vårresa skall gå. Vi talar nog om april-maj och en heldag eller en helg. Då är det bra att få kontakt med någon lokalt som vill hänga på och som kan peka ut pärlorna.

Vi gjorde det upplägget i Danmark förra året, tog sällskap med en mycket trevlig dansk GS-kille som hängde med oss och visade sina guldkorn. Och nu till helgen tänkte vi slå oss samman med en Africa Twin-åkare från Dalsland för att göra småvägarna osäkra däruppe lördag-söndag (fast jag är lite bekymrad över vädret).

Krokiga 70-vägar är melodin. Gärna i vacker obygd! 90-vägar och stora leder endast i nödfall. Det blir för trist! Grus kan vara ok kortare sträckor, men ingen av hojarna är någon grusmaskin så det blir inte riktigt bra (inte ens GS:arna: 250 kg + förare och nattpackning). Så asfalt är c:a 150 % bättre! :)

Min trajja skall vi bara inte tala om. Ett par kilometer på blöt grusväg = en timmas tvättning. (Det innebär inte att jag alltid ratar grusvägar, den har gått rätt så många mil i grus, regn, snöblandat osv. Och tvättats lika lång tid efteråt. Du, med din Kawa, inser nog vad jag menar...)

Låt oss hålla kontakten under vintern och klura lite på vad det kan bli i vår!

EDIT: Jo, det är lite bredd bland hojtyperna. Fast lite för mycket boxrar och för få caféhojar. Caféhojar är underskattade som långfärdsfordon! :)

badpitt
2010-09-10, 09:28
Tror nog inte att det skulle bli någon större respons. Se bara den här tråden - två har svarat och det är kul men ingen av er är just Skaraborgare. Det vore trevligt att träffa er men det var folk i ganska omedelbar närhet jag sökte. ;)

Ja med den inställnigen lär du inte träffa någon som vill köra med dig. Man kan inte döma ut något inna man har försökt tycker jag.
Lägg in en körtråd på Fraggels och en på Adventureriders.se gärna två veckori förväg så ser du om intresse finns.
Kanske även här på SMCs tråd för Västra Götaland?

Ove 60+
2010-09-10, 11:34
Krokiga 70-vägar är melodin. Gärna i vacker obygd! 90-vägar och stora leder endast i nödfall. Det blir för trist! Grus kan vara ok kortare sträckor, men ingen av hojarna är någon grusmaskin så det blir inte riktigt bra (inte ens GS:arna: 250 kg + förare och nattpackning). Så asfalt är c:a 150 % bättre! :)

Min trajja skall vi bara inte tala om. Ett par kilometer på blöt grusväg = en timmas tvättning. (Det innebär inte att jag alltid ratar grusvägar, den har gått rätt så många mil i grus, regn, snöblandat osv. Och tvättats lika lång tid efteråt. Du, med din Kawa, inser nog vad jag menar...)

Låt oss hålla kontakten under vintern och klura lite på vad det kan bli i vår!

EDIT: Jo, det är lite bredd bland hojtyperna. Fast lite för mycket boxrar och för få caféhojar. Caféhojar är underskattade som långfärdsfordon! :)

:confused: 150% asfalt ....... Dä blir krokigt värre dä! Men det kan nog ordnas. :D ;)

:) Du är helt inne på vad jag menar - Kawan är en solskenshoj som bara är ute för att skjutsa eller ladda batteri. DR gäller som körhoj, trivs lortig. :rolleyes:

Såg på eran sida att det fanns scooters med. Också¨ett underskattat långfärdsåk. :)

TMax500
2010-09-10, 13:47
:confused: 150% asfalt ....... Dä blir krokigt värre dä! Men det kan nog ordnas. :D ;)

:) Du är helt inne på vad jag menar - Kawan är en solskenshoj som bara är ute för att skjutsa eller ladda batteri. DR gäller som körhoj, trivs lortig. :rolleyes:

Såg på eran sida att det fanns scooters med. Också¨ett underskattat långfärdsåk. :)

Lite off topic:
Fast min trajja har allt fått smaka på smuts. 700 mil hittills i år. Thruxton-gänget som håller till på sporthoj.com stönar ibland över att min trajja rullar i dåligt väder och dåliga vägar. Vissa tycker att jag sliter på den (= använder den), när jag stället borde putsa den... :)

TMax:en är egentligen mer lämpad att åka långt på. Komfort, väderskydd och packutrymme är överlägset. Och den har bra landsvägskapacitet, högfartsstabil på motorväg, kul när det svänger.

Men trajjan bullrar go'are!

vinninga
2010-09-14, 19:18

Vi är faktiskt ett 15 tal som åker ihop, Touratech anordnar ca 4 körningar per säsong, vi åker i lagom lungt tempo, alla kan vara med och köra ev så delar vi gruppen så några kör lugnare, några lite fortare, du är välkommen.

Janne

Ove 60+
2010-09-14, 20:19
Vi är faktiskt ett 15 tal som åker ihop, Touratech anordnar ca 4 körningar per säsong, vi åker i lagom lungt tempo, alla kan vara med och köra ev så delar vi gruppen så några kör lugnare, några lite fortare, du är välkommen.

Janne

:) Tackar! Var finns information om detta? När och var osv? :)

Skye
2010-10-21, 11:58
Hej Ove!

http://varadero.skye.se/forum kanske är något som kan passa?

Förstår dig precis och tycker det är synd att så fort ordet "äventyr" används i hojsammanhang så blir det GRUS. Finns naturligtvis andra äventyr. En kajakpaddlare på äventyr är inte heller lika med forsränning.

GeCe
2010-10-21, 14:01
:) Tackar! Var finns information om detta? När och var osv? :)

Det går att anmäla sig för Touratech nyhetsbrev så skramlar det in i mailboxen! :)

Ove 60+
2010-10-21, 16:07
Det går att anmäla sig för Touratech nyhetsbrev så skramlar det in i mailboxen! :)

:eek: Aha! Var det så enkelt? :o

Räven
2010-10-22, 15:14
Vet vad du menar Ove, kvällsturer nån gång i veckan eller så. Vägarna i det närområdet blir lätt uppslitna, blir några favoriter kvar. Bäst gillar jag att bli visad eller visa vägar som är nya .

Ove 60+
2010-10-22, 21:42
Vet vad du menar Ove, kvällsturer nån gång i veckan eller så. Vägarna i det närområdet blir lätt uppslitna, blir några favoriter kvar. Bäst gillar jag att bli visad eller visa vägar som är nya .

:) Klockrent rätt! Helt enkelt att under gemytliga former utforska sitt närområde. :)

990 Adventure
2010-10-23, 19:55
Hej !
Hänger på vid tillfälle,har en del fina vägar runt Skövde och ner mot Annelund som kan passa:)

Ove 60+
2010-10-23, 21:02
Hej !
Hänger på vid tillfälle,har en del fina vägar runt Skövde och ner mot Annelund som kan passa:)

:) Låter fint! Söder och sydväst om Skövde är för mig ganska outforskat. Kan kanske kontra med en del som ligger norr därom. :)

990 Adventure
2010-10-24, 09:51
:) Låter fint! Söder och sydväst om Skövde är för mig ganska outforskat. Kan kanske kontra med en del som ligger norr därom. :)
Ett bra sätt att dela med sig är om man har GPS,som ex Garmin Zumo,då kan man skicka turer till varandra,det är bara att låta den vara på när man kör o tycker man att det var en bra sväng så är det bara att tanka in den på datorn och skicka den till polarna så kan dom ta del av din upplevelse vid tillfälle.
Funkar för dom som kan ex konvertera filer så det passar till andra GPS:er men inget jag kan därav valet på Zumo.

Men nu börjar det ta på säsongen så vi får vänta på våren.

Ove 60+
2010-10-24, 10:49
:D GPS aktar jag mig noga för. Haver provat och dom visar bara största och bredaste vägen när jag försöker. Sen är det det där med Vilse, en ort jag gärna och ofta besöker. :p

:( Helt rätt med att säsongen börjar gå mot slutet. Samma varje år att det blir lite rumphugget i sista änden. Det blir väl bara lite korta turer hemomkring som det ser ut nu. Vi hörs.;)