handdator

Visa fullständig version : Resa till iran sommaren 2011

Kaveh
2010-08-17, 17:39
Hej alla mc åkare.
Jag planera reas till Iran till sommar 2011 med en Honda Goldwing 1500-93 med släp
nu undrar jag om det är någon som har rest till Iran som vill dela med sig del information och mera
eller kanske någon vill följa med.
Jag har planerat mycket noggrant och pratat med myndigheter in Iran också och allt verkar vara klart, men om man få mera information inte kan skada något.
Fundera åka gamla Östadländerna ner till Turkiet sedan till Iran, köra runt norra Iran sedan hela vägen ner till södra Iran det lär vara mycket varmt då

\\\\\\Kaveh/////

honda cbf 500
2010-08-17, 18:10
Hej,

Kaveh jan, är du medveten om att tung motorcykel är förbjuden i Iran och att det inte tillåter Iranier att komma i landet med en hoj över 250 cc?

Har de ändrat reglerna?

Det är det första jag reagerar på.

Det är bra att du har satsat på en vätskekyld hoj men köra en goldwing inne i städerna kommer nog inte vara alltför trevligt med tanke på trafiken. Funkar säkerligen bra ute på landsvägen.

Jag är själv sugen på att åka till Iran men de gånger jag har varit i kontakt med Iranska ambassaden så har de sagt max 250 cc.

Jag utgår ifrån att du är ifrån Iran med tanke på ditt namn men om du har en annan nationalitet så får du köra med tung motorcykel i Iran.

Mvh

Amir

Throttlejunkie
2010-08-17, 19:02
Salam Kaveh!

Har för mig att PG Lundmark körde genom bla Iran på sin HP2, och den är definitivt >250cc.

Men som honda cbf 500 säger så har jag också hört att max är 250cc.

Ditt val av hoj känns inte klockrent precis, offroad känns mera rätt. Kul att du planerar och hoppas att du lyckas genomföra resan!

honda cbf 500
2010-08-17, 19:08
Max 250 cc för Iranier. Icke Iranier får köra med tung motorcykel i Iran.

//Amir

DearHunter
2010-08-18, 14:03
Max 250 cc för Iranier. Icke Iranier får köra med tung motorcykel i Iran.

//Amir

Va?? :confused::confused:

Varför är det så? Har polisen svårt att stoppa mc-åkaren annars??

honda cbf 500
2010-08-18, 14:10
Denna restriktion infördes av politiska skäl och inget annat. Det infördes etappvis och från och med 1991 är det bara tillåtet med 250 cc.

//Amir

Va?? :confused::confused:

Varför är det så? Har polisen svårt att stoppa mc-åkaren annars??

DearHunter
2010-08-18, 14:14
Denna restriktion infördes av politiska skäl och inget annat. Det infördes etappvis och från och med 1991 är det bara tillåtet med 250 cc.

//Amir

Vilka är de politiska skälen??

Kaveh
2010-08-19, 13:24
Hej Alla glada
Ni alla har rätt som Iranier få man inte köra Mc större än 250cc men jag har varit kontakt med myndigheter och fick veta att även jag är Iranier fast bosatt i Sverige räknas jag som Turist och därför ska ni vara något hinder att åka ditt med mc större 250cc.
Pratade också med motormannasförbundet och dem också styrkande deras påstående.
Men det fortfarande Mycket vågat.
Att åka med en vattenskyld mc är också en utmaning som hoppas Honda kan ta en del av detta utmaningen med en så pass gammal Mc.

Kaveh
2010-08-19, 13:33
Hej,

Kaveh jan, är du medveten om att tung motorcykel är förbjuden i Iran och att det inte tillåter Iranier att komma i landet med en hoj över 250 cc?

Har de ändrat reglerna?

Det är det första jag reagerar på.

Det är bra att du har satsat på en vätskekyld hoj men köra en goldwing inne i städerna kommer nog inte vara alltför trevligt med tanke på trafiken. Funkar säkerligen bra ute på landsvägen.

Jag är själv sugen på att åka till Iran men de gånger jag har varit i kontakt med Iranska ambassaden så har de sagt max 250 cc.

Jag utgår ifrån att du är ifrån Iran med tanke på ditt namn men om du har en annan nationalitet så får du köra med tung motorcykel i Iran.

Mvh

Amir

Amir Jan
Iranska ambassader har inget information om detta. Jag har varit sugen sen antal år tillbaka, Jag har varit kontakt med dem som redan har Kört Mc i Iran ((Inte Iranier)) det som jag skriver är 3års undersökning som jag har gjort. jag var nära att åka förra året men tyvär det blev orolig där nere men det bästa tiden att åka med mc till iran är sommar 2011.
Att köra in städerna det är som Turkiet det är samma regler kör du inte på någon då är det ingen som kör på dig samt är det att man ska inte köra rund inom städerna för att visa upp sig.;-)

honda cbf 500
2010-08-19, 14:27
Så sa inte Iranska ambassaden till mig för några år sedan. De kan ha ändrat sina regler. När du som Iranier även om du är bosatt i Sverige åker till Iran så räknas du som Iransk medborgare och därmed gäller alla regler för dig med. Iran som du vet accepterar inte dubbla medborgarskap.

Jag hoppas att du verkligen åker och skriver en reseberättelse.

Kave, är du uppvuxen i Sverige? Har du varit i Iran tidigare?

Förlåt om jag ställer personliga frågor.

//Amir

Hej Alla glada
Ni alla har rätt som Iranier få man inte köra Mc större än 250cc men jag har varit kontakt med myndigheter och fick veta att även jag är Iranier fast bosatt i Sverige räknas jag som Turist och därför ska ni vara något hinder att åka ditt med mc större 250cc.
Pratade också med motormannasförbundet och dem också styrkande deras påstående.
Men det fortfarande Mycket vågat.
Att åka med en vattenskyld mc är också en utmaning som hoppas Honda kan ta en del av detta utmaningen med en så pass gammal Mc.

honda cbf 500
2010-08-19, 14:55
Jag är så sugen på att göra en resa till Iran att jag tom har funderat på att köpa 125:a bara för att kunna åka till Iran. Jag vet inte om jag har möjlighet att åka till Iran nästa år men åker du fler gånger så är jag intresserad av att följa med om jag får.

//Amir

Amir Jan
Iranska ambassader har inget information om detta. Jag har varit sugen sen antal år tillbaka, Jag har varit kontakt med dem som redan har Kört Mc i Iran ((Inte Iranier)) det som jag skriver är 3års undersökning som jag har gjort. jag var nära att åka förra året men tyvär det blev orolig där nere men det bästa tiden att åka med mc till iran är sommar 2011.
Att köra in städerna det är som Turkiet det är samma regler kör du inte på någon då är det ingen som kör på dig samt är det att man ska inte köra rund inom städerna för att visa upp sig.;-)

Kaveh
2010-08-19, 18:13
Så sa inte Iranska ambassaden till mig för några år sedan. De kan ha ändrat sina regler. När du som Iranier även om du är bosatt i Sverige åker till Iran så räknas du som Iransk medborgare och därmed gäller alla regler för dig med. Iran som du vet accepterar inte dubbla medborgarskap.

Jag hoppas att du verkligen åker och skriver en reseberättelse.

Kave, är du uppvuxen i Sverige? Har du varit i Iran tidigare?

Förlåt om jag ställer personliga frågor.

//Amir

Ja
sen 18 årig flyttade jag hit nu är ja 44år
Jag har varit 2gånger in Iran sist 2 år sedan då nästan hela min resa ditt gick på att få fram alla dessa information.
Prata med Motormännens Riksförbund, jag har även pratade med turistminister in iran som har varit i iranska tv då passade jag på att ställa dessa frågor.
Iran acceptera inte dubbla medborgskap men dem acceptera att folk kan bostätter sig andra länder än Iran, då har man samma rättigheter som en turist detta innebär att vi få vistas bara en vis tid in iran.
som jag sa innan jag har pratad med dem som har åkt till iran och enligt dem det är inte så farligt som det låter tvärtom det är mycket roligt resa.

Kaveh
2010-08-19, 18:17
Jag är så sugen på att göra en resa till Iran att jag tom har funderat på att köpa 125:a bara för att kunna åka till Iran. Jag vet inte om jag har möjlighet att åka till Iran nästa år men åker du fler gånger så är jag intresserad av att följa med om jag får.

//Amir

mellan alla som har åkt till iran det fanns en som åkte med en moped tyvär fick jag inte ta tag i honnom ännu

honda cbf 500
2010-08-19, 18:41
Kaveh, hur kom moped in i bilden? Om jag vore dig så skulle jag ha en reservplan iaf saker och ting inte går som du har tänkt dig. Dvs reservländer som du kan tänka dig besöka ifall du inte kommer in i Iran.

//Amir

mellan alla som har åkt till iran det fanns en som åkte med en moped tyvär fick jag inte ta tag i honnom ännu

honda cbf 500
2010-08-19, 19:32
Vilka städer ska du besöka? Vilken stad kommer du ifrån?

Kaveh
2010-08-20, 10:18
Vilka städer ska du besöka? Vilken stad kommer du ifrån?

Hej
Jag bor i Borås
Vilka städer, då blir det så många som jag kan hinna men jag siktar att komma till Bandar abbas.

honda cbf 500
2010-08-20, 11:56
Salam Kaveh jan,

Jag menade vilken stad du är född i? Jag såg ditt meddelande.

//Amir

Hej
Jag bor i Borås
Vilka städer, då blir det så många som jag kan hinna men jag siktar att komma till Bandar abbas.

NICKEL
2011-01-19, 01:13
Hej Kaveh,Salam,
vi är tre pers. som vill köra runt Sverige / Norge eller Tyskland ...osv
vill du vara med ? Vi är mellan 45-55 ålder bor i stockholm.

MVH
Said:)

NICKEL
2011-01-19, 01:14
Salam Kaveh jan,

Jag menade vilken stad du är född i? Jag såg ditt meddelande.

//Amir

Hej Amir,Salam,

MVH

honda cbf 500
2011-01-19, 07:49
Salam Agha!

Jag skickar dig ett personligt meddelande lite senare idag.

Mvh

Amir

Shovelhead
2011-02-18, 10:22
Hej
Jag hade tänkt köra Harley Davidsson till Thailand till sommarn men hur är det att ta sig igenom Iran som Svensk ensamåkare? Stora risker gällande korrupta myndigheter, vägpirater, rasism mot kristna/vita o.s.v.?

honda cbf 500
2011-02-18, 12:37
Vi ogillar stark folk som åker med shovelhead. Dem nackar vi direkt!

Mvh

Amir

Shovelhead
2011-02-19, 16:06
Vi ogillar stark folk som åker med shovelhead. Dem nackar vi direkt!

Mvh

Amir

Hahaha, Är det inte värre än så?
Jag har som sagt INGEN erfarenhet av Iran sen innan, förutom det man läser i tidningarna och ser på TV, så förlåt om jag verkar fördomsfull, det är inte alls min avsikt.

honda cbf 500
2011-02-19, 17:48
Bra du verkar ha fattat mitt svar:D

Tex så tycker jag inte att du ska åka landsvägen till pakistian. För att du ska fatta poängen så ska jag uttrycka mig på följande sätt:D Bara en dåre åker den vägen.:p Jag v ill helst inte öppet gå in på diskussionen till varför du inte ska göra det. Jag blir lika chockad varje gång jag läser att någon har passerat den vägen på motorcykel.

Läs UD:s rekommendationer. Iran är inte så tryggt som det var på 70 talet.

Är det ramadan så tycker jag att du ska sitta mitt i stan och dricka mat och öl :p:D:rolleyes:

Ska du fotografera i Iran så fråga folk eller Polis om det är lämpligt att fotografera.

Folk är i största allmänhet hjälpsamma.

fråga mer specifikt så ska jag försöka svara på dina frågor.

Chopperbyggarn
2011-02-19, 20:47
Hej
Jag hade tänkt köra Harley Davidsson till Thailand till sommarn men hur är det att ta sig igenom Iran som Svensk ensamåkare? Stora risker gällande korrupta myndigheter, vägpirater, rasism mot kristna/vita o.s.v.?

En Shovelhead är så charmig hoj att du inte kan få annat än vänner efter vägen!!! Det fick iallafall jag på dom långresor jag har genomfört med min gamla Shovel, samt två andra shovelheads som jag haft:D:D

Andres.J

Kaveh
2011-04-18, 21:36
Hej

hej
det är ingen fara att åka genom iran desutom det kommer att vara mycket spennande och folket är mycket vänliga men håll hastigheten eftersom poliser ta ingen hänsyn till fart syndare, problemet blir afghanestan vilken jag hoppas du väljer Pakestan att köra genom

Kaveh
2011-04-18, 21:45
Hej Kaveh,Salam,

MVH

hej said
Det skulle vara kul och titta på era resplan.
just nu jag håller på att spara pengar till min resa till iran om två månader om det blir av, Bensin priset är som en raket som har månen åt sitt mål och min törstiga goldwing som med sin 6 cylinder vill göra mig fattig men om jag inte åker till iran varför inte åka med er, kanske amir också hänger med.

honda cbf 500
2011-04-20, 07:16
Hej,

Jag kommer att förmodligen åka en vecka till Norra Tyskland eller till södra Norge. När vet jag inte ännu.

Hur mkt drar din goldwing och hur stor är motorn?

Mvh

Amir

hej said
Det skulle vara kul och titta på era resplan.
just nu jag håller på att spara pengar till min resa till iran om två månader om det blir av, Bensin priset är som en raket som har månen åt sitt mål och min törstiga goldwing som med sin 6 cylinder vill göra mig fattig men om jag inte åker till iran varför inte åka med er, kanske amir också hänger med.

Kaveh
2011-04-26, 23:25
Hej,

Jag kommer att förmodligen åka en vecka till Norra Tyskland eller till södra Norge. När vet jag inte ännu.

Hur mkt drar din goldwing och hur stor är motorn?

Mvh

Amir

den dra inte mycket 0,5 upp till 0,6 med släpp 0,7 motorn är box-6 och på 1520cc eller ca 100HP

vad har du för mc??

DearHunter
2011-04-27, 06:51
Det som jag bland annat oroar mig för är hur man får tag på reservdelar om man skulle bli tvungen att tex få tag på ett gaffelben eller ett däck som passar?

Delar till GW och större moderna hojar är väl inget som man har på hyllan därborta eller? Personligen skulle jag göra en sådan resa med en enkel hoj som man kan laga med tejp, ståltråd och mycket vilja om det skulle behövas. ;)

Chopperbyggarn
2011-04-27, 14:59
Det som jag bland annat oroar mig för är hur man får tag på reservdelar om man skulle bli tvungen att tex få tag på ett gaffelben eller ett däck som passar?

Delar till GW och större moderna hojar är väl inget som man har på hyllan därborta eller? Personligen skulle jag göra en sådan resa med en enkel hoj som man kan laga med tejp, ståltråd och mycket vilja om det skulle behövas. ;)

Håller helt med att enkla hojar är att föredra på äventyrsresor...men man bör nog även ta hänsyn till vilken typ av hoj man trivs best med.
Kan rekommendera boken " The Longest Ride" av Emilio Scotto från Argentina som kört i dom flesta av världens länder med Honda Gold Wing!

Anders.J

DearHunter
2011-04-27, 20:06
Håller helt med att enkla hojar är att föredra på äventyrsresor...men man bör nog även ta hänsyn till vilken typ av hoj man trivs best med.
Kan rekommendera boken " The Longest Ride" av Emilio Scotto från Argentina som kört i dom flesta av världens länder med Honda Gold Wing!

Anders.J

Just märket Honda är väl mest spritt världen över. Olika modeller kopieras och tillverkas lite här och var även på licens. Har man en hoj som har varit en "standard" åt andra så skulle det inte förvåna mig om en hanverkare i Pakistan anpassar en detalj som har gått sönder fråm en annan bike. (Här i Sverige så byter man ut en hel hoj om sadeln fått en reva eftersom artkelnumret har utgått. :D) Man ska inte underskatta fiffigheten och kunnandet att lösa problem. ... Annars så är ju GW en schlager...min nästa brassestol får bli en sådan.. ;)

Kaveh
2011-04-28, 00:16

en goldwing är en enkel mc under alla dem stora plasterna. och iran är ett lan där kan du hitta va som helst även reservdelar till en goldwing
man lever bara engång

honda cbf 500
2011-07-16, 20:19
Kom du iväg till Iran? Väntar spänt på en reseberättelse:)

//Amir

honda cbf 500
2011-07-16, 20:21
Hej,

Har ni åkt iväg?

//Amir

Hej Amir,Salam,

MVH

Hamid
2013-10-02, 10:55
kaveh salam
natijein barname chi shod rafti iran ya na
montazer javab hastam chon man sale dige mikham beram albatte ba" carne dopasaje " az motormannen
Hamid

Kaveh
2014-03-31, 10:50
Hej alla
Tyvärr jag kom inte iväg eftersom jag var inblad i en traffickingolycka och fick skrotat min Goldwing och att skaffa mig tillbaka min hälsa sen efter en annan Goldwing så därför jag nåde inte längre än en kort EU resa denna sommar som kommer på grund av min nya jobb måste stanna men sommaren 2015 jag ska göra ett nytt försök.

Hampe
2014-03-31, 12:17
Hej alla
Tyvärr jag kom inte iväg eftersom jag var inblada i en trafficking olika och fick skrotat min Goldwing och att skaffa mig tillbaka min hälsa sen efter en annan Goldwing så därför jag nåde inte längre än en kort EU resa denna sommar som kommer på grund av min nya jobb måste stanna men sommaren 2015 jag ska göra ett nytt försök.

Kul med lite feedback. Det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
Hoppas du kommer iväg 2015 istället, och vi räknar iskallt med en reserapport här efteråt, med lite bilder och så.

Men du...? Vi kan väl enas om "trafikolycka" istället för det där andra? Känns bättre så. ;)

Hampe

Chopperbyggarn
2014-03-31, 21:50
Hej Kaveh,
hoppas verkligen att du kommer iväg på din mc-resa till Iran 2015 och att du vill skriva en berättelse med många bilder här efteråt!!
Ser fram emot denna högintressanta berättelse!!:tummenupp

Anders.J

Kaveh
2014-04-01, 06:03
Kul med lite feedback. Det är inte alltid det blir som man tänkt sig.
Hoppas du kommer iväg 2015 istället, och vi räknar iskallt med en reserapport här efteråt, med lite bilder och så.

Men du...? Vi kan väl enas om "trafikolycka" istället för det där andra? Känns bättre så. ;)

Hampe

Hej
Så här blir det när man sitter vid datorer och låter dator rätta stavningen automatiskt och när man skriver med iPad så olycka blir olika
Tack

Kaveh
2014-04-01, 06:09
Självklart kommer ja att skriva om resan jag ska dokumentera. Så mycket jag kan om det resa därför har jag monterat kameror på Mcn
Men bara om man kommer iväg

Maria Nordqvist
2014-08-19, 08:31
Idag fick jag en sammanställning av hur man planerar en resa till Iran från en medlem. Iran som MC-land rekommenderas av honom. Tips inför resan bifogas.

Chopperbyggarn
2014-08-19, 11:48
Idag fick jag en sammanställning av hur man planerar en resa till Iran från en medlem. Iran som MC-land rekommenderas av honom. Tips inför resan bifogas.

Suverän info!:tummenupp

Sådan här info om olika resmål utanför EU vore bra att ha samlad under egen rubrik på SMC´s hemsida så att man lätt hittar den när resa blir aktuell!

Anders.J

Maria Nordqvist
2014-08-19, 13:38
Ska se om jag kan lägga in detta på något smart sätt. Har tipsat MC-F om Iran-resan.

Kaveh
2014-10-03, 15:49
Hej alla Mc åkare
Det var ett tag sedan jag loggade in här .
Men nu ska jag ge er uppdatering till mina planer.
Jag har varit upptagen att meka med min Goldwin 1993-SE med det mesta tänkbara utrustning samt drag och släpp
Fick köpa nytt tält (inte trodde ni att jag ska bo i hotell) har haft ganska många kontakter med Motormännens förbundet Angående Carnet
Och summan som man måste lägga fram
((För att säkerställa betalningen måste du deponera ett kontantbelopp hos oss, motsvarande 100% av bilens marknadsvärde i Sverige, dock minst 40 000 kr. Exempel: för en bil som kostar 250 000 kr att köpa av en bilhandlare, vill vi ha 250 000 kr i deposition. För en bil som är värd 20 000 kr kräver vi 40 000 kr i deposition )) därför fick jag bytta min till äldre modell för att jag ska ha råd med resan (klart man kan ha bank garanti men man vet ju aldrig vad som kommer att hända) enligt Motormännens förbudet är det bättre att vänta till sista dagarna med carnet eftersom dem in IRAN kan ändra sina lagar då kanske blir det billigare.
Så därför jag började planera.
Jag kommer iväg fredag 26 juni 2015 till Poland via Karlskrona.

Chopperbyggarn
2014-10-03, 19:24
Fick köpa nytt tält (inte trodde ni att jag ska bo i hotell) har haft ganska många kontakter med Motormännens förbundet Angående Carnet
Och summan som man måste lägga fram
((För att säkerställa betalningen måste du deponera ett kontantbelopp hos oss, motsvarande 100% av bilens marknadsvärde i Sverige, dock minst 40 000 kr. Exempel: för en bil som kostar 250 000 kr att köpa av en bilhandlare, vill vi ha 250 000 kr i deposition. För en bil som är värd 20 000 kr kräver vi 40 000 kr i deposition )) därför fick jag bytta min till äldre modell för att jag ska ha råd med resan (klart man kan ha bank garanti men man vet ju aldrig vad som kommer att hända) enligt Motormännens förbudet är det bättre att vänta till sista dagarna med carnet eftersom dem in IRAN kan ändra sina lagar då kanske blir det billigare.
Så därför jag började planera.
QUOTE]

Detta är anledningen till att så många äventyrs resenärer reser med gamla motorcyklar.

I UK lär man som alternativ till deposition för Carnet De Passage kunna köpa en försäkring som täcker depositions beloppet, synd att detta inte finns som alternativt här i Sverige.

Finns enstaka resenärer som lyckats komma in i Iran utan Carnet De Passage via komplicerade byråkratiska processer på plats men sannolikheten att lyckas med detta lär vara ganska liten efter vad jag har läst.

Lycka till med res planerna!

Anders.J

Kaveh
2014-10-18, 07:05
Hej
Denna vecka som har gått fick jag veta att när man åker till iran så omvandlas min helförsäkring till trafik under tiden jag befinner mig in IRAN.
Då är det dags att hitta nytt försäkring :-(

Kaveh
2015-04-18, 06:07
Hej Alla Mc åkare
Då är det äntligen dags.
Att kunna åka till Iran jag måste ha tillstånd hehehe men det är bara en garanti att jag inte säljer min MC i Iran, för det jag måste betala en deposition till Motormännens förbundet värde av hela min fordon, jag fick värdera min Mc till 50.000:- och nu måste jag ta fram 50000 och betala dem ( jag få dem tillbaka när jag är tillbaka från min resa) dokumentet heter Carrnet de Passage det finns på 10 och 20 sidor. Men ändå tar dem 3300 för ike medlemmar
Och pengarna måste vara i deras konto innan dem börja och titta genom det.
Så eftersom jag bestämt mig för den resa så följande är utfört
Nya däck , fram och bak. Nya bromsar, nytt olja och olja filter, LARM, music (det är lång väg att köra)
Alla papperna är klara att skicka in (50000:- fick jag låna från banken)
Gällande försäkring det verkar att försäkringar kan inte bestämma sig om du kommer att behålla din hel försäkring medan du är i IRAN eller du kommer ha bara trafik under tiden du är där.
Planering
Resväg:
polen, Slovakia,Ungen, Serbien, Bulgarien, Turkiet, iran.
Retur:
Turkiet , Grekland, Italien, Österrike, Tyskland, färjan Göteborg
Antal mil inräknat med att köra in iran 1500mil temperatur kommer att vara MYCKET VARM mellan 35 till 45
Tänkte stanna ca 10 till 12 dagar i Iran.
Jag har redan varit i polend, Slovakia ,... Så därför kommer jag att dra på så jag räknar med att ca 3 eller 4 dag tar det att jag är framme vid gränserna till Iran
Start datum 2015-06-26
Jag ska börja och lägga ut bilder också.

\\\\Kaveh////

Nysse
2015-04-18, 08:46
@Kaveh. Det ska bli spännande att följa din resa. Lycka till 👍

Kaveh
2015-05-07, 05:17
Igår kom den efterlängtade Carnet de Passage,
Jag har redan förklarat vad Carnet de Passage är annars finns det bättre beskrivning på Motersmännens förbundet hemsida.
En gul pärm med 10 A4papper i, på framsidan av pärmen hittar man presentation av Carnet de Passage insida info om fordonet och ägare
Och i varje papper samma uppgift som står på insidan av pärmen.
Och självklart en beskrivning följer också med där står att hur det ska användas. (Men fortfarande otydligt)
Varje A4 är delade i 3 bitar som tydligen en del rivs och behålls av tullen vid gränsen vid entré till landet, sedan andra delen rivs vid utgång
Av landet och den sista biten ska stämplas och det är mycket viktig att få dem stämplarna annars man kan missa dem deposition pengarna,
Dessa har jag googlat och fick fram av antal sidor, hoppas detta kommer att vara hjälp för någon anna som tänker och skaffa Carnet de Passage
Idag kommer jag och ringa Motormännens förbundet och fråga dem mera om hur Carnet fungerar så att jag inte missar något.
Idag är det en månad och 16 dagar kvar till min resa
Mcn är klart Släpet är klart(jag tänker ta med mig släppet också, även släpet ska vara med i Carnet de Passage)båt biljetter till Polen är klart
Information om alla länder som jag kommer att passera, om väg avgift, camping, bensin pris, och Säkrehet är också klart
Routen är Sverige, Polen, Slovenien, Ungen, Serbien, Bulgaren, Turkiet, IRAN Tillbakavägen IRAN, Turkiet, Grekland, Italien,Österrike, Tyskland
Kanske Denmark annars tar jag Färjan från Kill till Sverige
\\\\Kaveh////

Chopperbyggarn
2016-10-22, 20:07
Kaveh,
Kom du iväg till Iran? Hur gick resan? Bilder?

Anders.J