handdator

Visa fullständig version : Tips inför längre åkningar

Igge
2010-07-19, 23:27
Hej!

Jag har planer på lite längre turer som sträcker sig över ett antal dagar. Jag undrar då: vad får jag inte glömma att ta med?

Jag har hört att packa lätt är att packa rätt, men jag vill inte behöva köpa saker under färden som jag kunde tagit med hemifrån.

Jag har åkt runt vättern en gång (30 mil/dag i snitt över tre dagar) och då packade jag en massa saker som jag inte använde. Jag har kvar packlistan men vet inte riktigt vad jag ska undvika. Den turen uteblev visserligen den planerade tältningen pga regn och lite andra omständigheter så det kan ju ha gjort att mycket inte användes.

Sedan får ju gärna allmäna tips om planering och utförande av MC-turer ges. :)

Det som är planerat nu:
Köping till umeå och vara hos en släkting där någon/några dagar, ev. vidare till piteå och sedan hem.
Hojen är en XT660Z Ténéré som är lämplig för 2st 20liters s.k. sjösäckar och en 40 liters bag bakpå. På mig ska jag inte packa något mer än en "Camelback" (mer kan bli farligt vid ev. vurpa och om inte annat jobbigt)

Mvh Erik

Jåke
2010-07-20, 08:30
Vad skulle du ta om du skulle åka tåg eller flyga? Ungefär detsamma fast lägg till lite extra hojkläder typ regnställ, extra handskar. Sen kan du säkert komplettera originalverktygen med buntband och silvertejp samt nånting som är lite enklare att sträcka kedjan med.

Det är ungefär vad jag brukar ha om jag vet att boendet är ordnat: En uppsättning kläder med sneakers att ha när jag inte åker hoj plus kanske nån lite snyggare skjorta och en tunn jacka som åtminstone är aningen regntät eller tjock tröja beroende på gissad väderlek. En uppsättning underkläder mer än du tror, regnställ och extra handskar samt halsduk. Ett gäng öronproppar, telefonladdare, kamera, plånbok och verktyg som ovan plus kedjesmörja. MyggA.

Jag har nog glömt nåt jag med, men det är inte hela världen att åka bort över en helg eller lite mer. I princip var detta vad jag hade med mig 5 dagar genom Norge.

Igge
2010-07-20, 10:06
Många bra tips, tackar! :)

honda cbf 500
2010-07-20, 16:14
Däckfix, punkteringskit med pluggar, extra nyckel till hojen, extra batteri till mobilen.

//Amir

Många bra tips, tackar! :)

Igge
2010-07-20, 22:40
Däckfix, punkteringskit med pluggar, extra nyckel till hojen, extra batteri till mobilen.

//Amir

Extranyckel ska med. Däckfix kanske åker med (kräver däckjärn och däckkrängningskunskaper). Extra batteri till mobilen får vi se om jag införskaffar, laddare ska med åtminstone (har monterat 12voltsuttag idag och har laddare för det)

gundj
2010-07-21, 08:13
Standardtrix. Lägg fram allt du vill ha med dg pâ sängen.
Efter att chocken har lagt sig sâ tar du bort hälften.
Har du tvâ packväskor? Se till att det du vill ha med dig gâr att packa i den ena.
Varför? Jo, dels vill du nog köpa saker längs vägen, dels packar ma inte sâ noga efter ett par dagar sâ allt tar mer plats än när du packade hemma. Likasâ vill man gärna hâlla blöta saker för sig.

Igge
2010-07-21, 08:40
Standardtrix. Lägg fram allt du vill ha med dg pâ sängen.
Efter att chocken har lagt sig sâ tar du bort hälften.
Har du tvâ packväskor? Se till att det du vill ha med dig gâr att packa i den ena.
Varför? Jo, dels vill du nog köpa saker längs vägen, dels packar ma inte sâ noga efter ett par dagar sâ allt tar mer plats än när du packade hemma. Likasâ vill man gärna hâlla blöta saker för sig.

Kanske kan vara en idé, kan man även testa att provpacka det på hojen och se hur den beter sig innan man ger sig iväg :)

Igge
2010-07-22, 11:40
Höll på att glömma första hjälpen-kudden, den ska med! :)

honda cbf 500
2010-07-22, 11:50
Glöm inte att spänna fjädern:o:p:D:rolleyes:

//Amir

Höll på att glömma första hjälpen-kudden, den ska med! :)

DearHunter
2010-07-22, 13:36
Kan tilläggas:

Viktiga telnr på lapp (finns en del i SMCS lilla handbok.)

Badbrallor och en resehanduk (lättorkad, ingen bomull) är smidigt att ha med sig om man vistas bland folk.. toalettartiklar. Någonting mot getingstick om Du är känslig. Kul att få in en sådan i ärmen eller innanför hjälmen.. :D

Kemisk metall (en bit), lagar, fyller, ersätter och limmar det mesta. En gång så byggde jag upp en bortsprucken del av ett filterhus och kunde köra vidare.

- Eurocard... Det Du glömmer få med kan Du alltid köpa.. ;)

- Och sedan så lägger Du in följande på din mobil:

http://m.yr.no/

De gör mycket bra väderprognoser.

Lycka till och lägg upp lite fina bilder som inspirerar :)

gundj
2010-07-22, 14:49
Pâ tal om lappar.
Under sadeln har jag en laminerad lapp med namn, adress, telefonnummer, anhöriga, telefonnummer till försäkringsbolag, försäkringsnummer och lite annat nyttigt.
Förhoppningen är att om nâgot händer mig finns det nödvändig info.

Marie
2010-07-22, 19:33
Glöm inte att spänna fjädern:o:p:D:rolleyes:

//Amir

I klockan?

Marie
2010-07-22, 19:36

Det var ett underligt telefonnummer:confused:
Hur ringer man det?

Igge
2010-07-22, 23:48
Kan tilläggas:

Viktiga telnr på lapp (finns en del i SMCS lilla handbok.)

Badbrallor och en resehanduk (lättorkad, ingen bomull) är smidigt att ha med sig om man vistas bland folk.. toalettartiklar. Någonting mot getingstick om Du är känslig. Kul att få in en sådan i ärmen eller innanför hjälmen.. :D

Kemisk metall (en bit), lagar, fyller, ersätter och limmar det mesta. En gång så byggde jag upp en bortsprucken del av ett filterhus och kunde köra vidare.

- Eurocard... Det Du glömmer få med kan Du alltid köpa.. ;)

De gör mycket bra väderprognoser.

Lycka till och lägg upp lite fina bilder som inspirerar :)

SMC's lilla handbok får jag leta rätt på, vet ej var vår är (familjemedlemskap)
Sedan knåpa ihop en "bra info"-lapp

Badbrallor etc står med på min lista.
Getingstick har jag aldrig testat på så jag vet inte om jag är känslig, känns dumt att testa, men kan väl inte skada att ha med något mot det.

Kemisk metall kanske ska införskaffas, kan vara bra att ha.
Ett gäng buntband, silver- och eltejp ska med åtminstone.

yr.no's mobilprognoser har jag inte testat, men deras vanliga brukar funka. Även om jag under de två senaste (väderberoende) åren i skolan har bevisat att meteorologi är i stort sett snäppet sämre än en gissning. :P

Så här ser min packlista ut för nuvarande (kopierat ur en "kladdad" .txt-fil):
kalsonger
strumpor
hoodie
mjukisbyxor
kök+bränsle
sovsäck
besticklåda
necessär
badlakan
badshorts
ficklampa
kamera
hushållspapper
mobilladdare
cykelpump
multitool
eltejp (+ silver-?)
diskmedel + -borste
regnställ
reflexväst
salt/peppar/grillkrydda
tändare
extranyckel
kattstrypare
kedjesmörja (måste införskaffa ny burk!)
extra öronproppar
första hjälpen-kudde
ett till par handskar (varmare)

Petra
2010-07-23, 00:42
SMC's lilla handbok får jag leta rätt på, vet ej var vår är (familjemedlemskap)
Sedan knåpa ihop en "bra info"-lapp

Badbrallor etc står med på min lista.
Getingstick har jag aldrig testat på så jag vet inte om jag är känslig, känns dumt att testa, men kan väl inte skada att ha med något mot det.

Kemisk metall kanske ska införskaffas, kan vara bra att ha.
Ett gäng buntband, silver- och eltejp ska med åtminstone.

yr.no's mobilprognoser har jag inte testat, men deras vanliga brukar funka. Även om jag under de två senaste (väderberoende) åren i skolan har bevisat att meteorologi är i stort sett snäppet sämre än en gissning. :P

Så här ser min packlista ut för nuvarande (kopierat ur en "kladdad" .txt-fil):
kalsonger
strumpor
hoodie
mjukisbyxor
kök+bränsle
sovsäck
besticklåda
necessär
badlakan
badshorts
ficklampa
kamera
hushållspapper
mobilladdare
cykelpump
multitool
eltejp (+ silver-?)
diskmedel + -borste
regnställ
reflexväst
salt/peppar/grillkrydda
tändare
extranyckel
kattstrypare
kedjesmörja (måste införskaffa ny burk!)
extra öronproppar
första hjälpen-kudde
ett till par handskar (varmare)

Ett tips är att packa kläder och annat i många genomskinliga plastpåsar. Det gör att du ser vad som är vad utan att behöva riva upp allt du har i packningen. Samtidigt håller det sig torrt om du nu skulle råka ut för regn.
Ha så kul!

Igge
2010-07-23, 08:42
Ett tips är att packa kläder och annat i många genomskinliga plastpåsar. Det gör att du ser vad som är vad utan att behöva riva upp allt du har i packningen. Samtidigt håller det sig torrt om du nu skulle råka ut för regn.
Ha så kul!
Ett bra tips!
Jo målet är att ha kul, tackar så mycket! :)

powerglide
2013-06-09, 16:19
Hittade lite småtips för Camping som kan vara till nytta på en MC-resa med tält.

41 Camping Hacks That Are Borderline Genius (http://www.buzzfeed.com/peggy/camping-hacks-that-are-borderline-genius?s=mobile)

TinaS
2013-06-09, 18:56
Har bara en sak att tillägg, en sak som jag ofta glömmer och det enda jag saknat rejält

skor!

Hur många gånger har man inte fått stövla runt i mc-kängor och shorts och ännu värre mc-stövlar och klänning därför att den lilla nödvändiga artikeln saknats i packningen ;->

Chopperbyggarn
2013-06-10, 08:35
Vid lite längre resor: Hojkläder för väderleken som kan förväntas dit jag ska åka , oftast endast ett par jeans (kevlar fodrade)och det är dom jag har på mig eller under andra byxor (tvättas vid behov i duschen och om vädret tillåter torkas av fartvinden) i övrigt minimalt med extra kläder. Reservdelar och verktyg vilket oftast brukar bli betydligt mer än vad som behövts (ibland fel reservdelar o verktyg då det är svårt att veta i förväg vad som eventuellt kan behöva repareras under resans gång) och gjort packningen alldeles för tung. Samt givetvis kamerautrustning med usb laddar uttag på hojen. Om resan innebär camping möjligheter så tält, sovsäck o luftmadrass, förutsatt att detta får plats på hojen.:) Anders.J

Hojkul!
2013-06-10, 09:03
TinaS
Skor kan fyllas med rullade strumpor, underkläder m.m. och dessa tar då inte upp "onödig" plats :tummenupp

OH-
2013-06-11, 00:19
Lämpliga kartor!

Visst är det kul att köra långt men det är ännu bättre att ha kul på vägen och kunna leta sig bort från sömnpillervägarna. Jag vet inte hur andra känner men jag kör gärna efter GPS men på den kan jag inte se alternativen. Zooma in och allt sammanhang försvinner, zooma ut och alla dom roliga vägarna försvinner.

Bob Sweden
2013-06-11, 08:17
Lämpliga kartor!

Visst är det kul att köra långt men det är ännu bättre att ha kul på vägen och kunna leta sig bort från sömnpillervägarna. Jag vet inte hur andra känner men jag kör gärna efter GPS men på den kan jag inte se alternativen. Zooma in och allt sammanhang försvinner, zooma ut och alla dom roliga vägarna försvinner.

+1! :tummenupp

GPS är perfekt när du ska transportera dig målmedvetet, från A till B, kanske via X.
Gäller även GPS med rutter, funkar bra om du har förplanerat i detalj men vem vill det när man väl är framme i den region där man räknar med att tillbringa ett par dagar!?

Nej, är du bara ute och "glider omkring" så är papperskartan fortfarande oslagbar.

/B

Hampe
2013-06-11, 08:52
Glöm inte bort Garmins "Detour" !

5889

Den lilla knappen som i svenska menyer heter "omväg" är egentligen avsedd för att snabbt kunna beräkna fram alternativ väg när den planerade rutten är spärrad av olyckor eller trista köer.
Men, den funkar kalas även om själva vägen är trist! Klicka knappen och navin räknar blixtsnabbt (nåja) fram en alternativ rutt som rör sig hyfsat parallellt med den ursprungliga, men nästan alltid vackrare, kurvigare och mer utmanande.
Det är ett utmärkt sätt att hitta nya grusvägar, och gillar man inte grus så gäller det att ta sig djupare in i menyerna och ticka boxen "undvik grusvägar"

Garmin vill ju självklart styra upp dig på den "stora vägen" snart nog igen, men det är inget som hindrar att man klickar knappen igen och igen och igen - och även att dubbeldippar i njutningsbägaren; alltså klickar "omväg" igen medans man redan är ute på "detour".

Jag har upplevt så sanslöst mycket bra och oväntade vägar på detta vis, och det är enkelt och snabbjobbat - och dessutom har man hela tiden beräknad ankomsttid till den egentliga destination (ja just det ja...) i navifönstret. När man till sist håller på att spräcka tidsplanen är det bara att lyda mamma Nüvi och styra upp på den snabba vägen igen.

Cred för detta inlägg går till Micael

http://img830.imageshack.us/img830/7889/dnc2010011.jpg

som trots grymt god hand (och armar...) med kartor ändå visade mig hur bra och effektivt "detour"-funktionen arbetar när man är på långresa.

Hampe

Herr Fuggle
2013-06-11, 23:35
SatNav, the expensive way of getting lost!:p

Hampe
2013-06-12, 06:02
Ja, så kan man säga. Så brukade jag också säga innan jag lärde känna min GPS.
Själv så älskar jag klassisk måfåkörning och gillar oftast var jag hamnar med metoden 'varannan höger varannan vänster'.
Men, då är det fokus på just - ingenting. Fridsam sightseeing utan att veta vad det är man kan komma att se.

Med 'omväg' kan jag tillåta mig äventyr och upptäckter även när jag har en bestämd punkt för resan, och kanske också en spikad ankomsttid att hålla mig till.

Jag tycker funktionen är kalas, även om jag lika gärna kör vilse på klassiskt vis - helt på egen hand.
Själv skulle jag vilja säga 'SatNav, the efficient way of getting lost'

H

Triumph int
2013-06-12, 15:27
Detour, måste provas det låter spännande

Bighoj
2013-06-12, 19:55
Glöm inte bort Garmins "Detour" !

5889

Den lilla knappen som i svenska menyer heter "omväg" är egentligen avsedd för att snabbt kunna beräkna fram alternativ väg när den planerade rutten är spärrad av olyckor eller trista köer.
Men, den funkar kalas även om själva vägen är trist! Klicka knappen och navin räknar blixtsnabbt (nåja) fram en alternativ rutt som rör sig hyfsat parallellt med den ursprungliga, men nästan alltid vackrare, kurvigare och mer utmanande.
Det är ett utmärkt sätt att hitta nya grusvägar, och gillar man inte grus så gäller det att ta sig djupare in i menyerna och ticka boxen "undvik grusvägar"

Garmin vill ju självklart styra upp dig på den "stora vägen" snart nog igen, men det är inget som hindrar att man klickar knappen igen och igen och igen - och även att dubbeldippar i njutningsbägaren; alltså klickar "omväg" igen medans man redan är ute på "detour".

Jag har upplevt så sanslöst mycket bra och oväntade vägar på detta vis, och det är enkelt och snabbjobbat - och dessutom har man hela tiden beräknad ankomsttid till den egentliga destination (ja just det ja...) i navifönstret. När man till sist håller på att spräcka tidsplanen är det bara att lyda mamma Nüvi och styra upp på den snabba vägen igen.

Cred för detta inlägg går till Micael

http://img830.imageshack.us/img830/7889/dnc2010011.jpg

som trots grymt god hand (och armar...) med kartor ändå visade mig hur bra och effektivt "detour"-funktionen arbetar när man är på långresa.

Hampe
Kollade min 660 men det finns tydligen ingen detour på denna.Är detta något du själv lagt till ?

Hampe
2013-06-13, 18:41
Kollade min 660 men det finns tydligen ingen detour på denna.Är detta något du själv lagt till ?

Nope. Jag kollade bildarkivet från gamla körningar, och på riktig svenska heter knappen "Avstickare" på min Nüvi 550:

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt078_zps26ef7c41.jpg

Själva ikonen ser likadan ut vilket språk man än väljer, och av vad jag lyckats goggla mig till så skall den finnas även på Zumo 660.
Ligger i menybilden, samma som på min bild ovan. Hoppas verkligen inte jag narrar dig nu, berätta om du hittar den!

Skulle det vara så att 660 saknar denna funktion så måste jag nog tusan ovärdera mitt nästa köp...

Skye! Du har ju en flingflångandes 660? Har du den orangea knappen på menyn?

Hampe

Edit!

...då kan man fråga sig: varför har man en klockbild på 00:05 i sin bildbank?
Jo, som alltid finns det en story:

Östraste Finland, nedanför Polcirkeln men ändå nattljust

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt074_zpsbe046087.jpg

och med 2 timmar kvar till målet

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt077_zpsb9145ae2.jpg

så accepterar inte sedelautomaten mina sedlar

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt069_zpsc59f04ba.jpg

och inget av mina kort funkar på kortläsaren - som vanligt i Finland.

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt072_zpsc1d88a3e.jpg

Så kan det gå när inte haspen är på!

Ett "Tips inför längre körningar" är alltså att planera sina tankningar, och inte förlita sig på nystrukna finsedlar ur Bankomaten, utan kanske backa upp med lite cirkulerade pengar med...

Jodå, jag hittade annan, mycket bättre soppa en bit längre bort och kom fram som jag skulle

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/DustyButt092_zps18665c92.jpg
Vita strecket = gränsen mot Ryssland...

Frid och fröjd!

Hampe

Ressugen...? Vem, jag...? :victorious:

Skye
2013-06-13, 21:59
Skye har den oranga knappen och den heter numera räkna om eller omväg beroende på ruttval. Det måste läggas ett ruttmål för att den ska komma upp.

Var ute förra veckan och på första etappen gjordes 40 mil varav omvägarna gav minst 15 mil nylagda grusvägar.

http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=5901&stc=1

Bighoj
2013-06-14, 17:39
Hade inte lagt in något mål men då jag gjorde detta så kommer där upp en ikon som heter räkna om,är det denna man ska trycka på ? Ser nu att ni redan skrivit svar på denna fråga.Ska bli intressant att testa detta när jag är ute och kör nästa gång..Tackar för hjälpen.

Skye
2013-06-14, 18:08
Kör du kortast tid så räknar den om, kortare sträcka blir det omväg i GPS:en

Q_Ball_Racing
2013-08-11, 12:04
såg det idag.

det finns en bra checklista på sidan 215 i smc bibeln (smc boken alltså)

swischmc
2013-08-11, 14:39
Något jag upptäck är alla smarta lösningar som finns på tex Naturkompaniet och XXL. Vandrarna vill ha lätt vikt och saker som inte tar så mycket plats. Jag har köpt liggunderlag, sovsäck och tält där.

SidenSelma har påslakan/sovsäck, nattlinne och badlakan/handduk som (nästan) inte tar någon plats alls. Deras underställ rekommenderar jag också.

Tankväska är nästan ett måste, välj en som är enkel att ta av och som är lätt att bära. Då får du automatiskt med allt dyrbart som mobil, nycklar, plånbok, kamera osv.

God tur!

P LINDIS
2014-05-27, 21:30
Det här med dom nya material är rätt intressant. Kevlar finns nu i olika kvaliteter.
Jag var nere i Bromölla och fick en bra guidning. Då fanns det (tror jag 3 olika) kvalteter
att välja på. Givetvis var det prisskillnad också.

Man räknar hur många sekunder innan det går hål på tyget,,,, asfalt är djävligt hårt att glida
på. Inte precis 00 sandpapper så att säga. Snarare som en trä-rasp,,,:very_drunk:

På lång resa tror jag att det blir ett par kevlar jeans i packningen !

Är det j-vligt varm sommardag så blir det lätt lite svettigt, speciellt vid stopp, rastning, mindre gång turer
vid sidan av vägen.

En del kevlar jeans är lika snygga som ett par Levis jeans.

Såg att dom hade MC skor/stövlar också,,,, knappt märkbart att det var designat för MC körning
men ända skyddar mera än vanliga dojor,,,,