handdator

Visa fullständig version : Motorcykelns dag 28 April !

Gottschalk
2007-03-11, 19:53
Vi från Hojride MC i Älvängen tänkte fira detta med att samlas på Ale torg i några timmar på dagen och skylta med vår klubb och dess verksamhet !
Tänkte inte göra allt för stor grej av det hela eftersom vädret kan ställa till det i dessa tider, men en flagga, lite flygblad och information om olika mc-typer tänkte vi greja iaf.

Finns det något intresse från SMC-väst att medverka på detta ?
Har SMC någon info vi kan sprida ?,typ UTROTNINGSHOTAD-kampanj material.

BeBe
2007-03-11, 20:14
Vi från Hojride MC i Älvängen tänkte fira detta med att träffas på Ale torg och skylta med vår klubb och dess verksamhet !
Tänkte inte göra allt för stor grej av det hela eftersom vädret kan ställa till det i dessa tider, men en flagga, lite flygblad och information om olika mc-typer tänkte vi greja iaf.

Om ni kör söderut så kanske det går att samla folk som kör norrut i samma syfte. Ska vi mötas i Varberg o ta en fika?

Gottschalk
2007-03-11, 20:34
Om ni kör söderut så kanske det går att samla folk som kör norrut i samma syfte. Ska vi mötas i Varberg o ta en fika?

Sorry, otydligt skrivet av mig, har ändrat nu till:
Vi från Hojride MC i Älvängen tänkte fira detta med att samlas på Ale torg i några timmar på dagen och skylta med vår klubb och dess verksamhet !

Kör en egen grej i Helsingborg vettja !

Avarage
2007-03-15, 07:43
Det brukar ju finnas ett antal ex. kvar av länets lilla tidning "Gulingen". Som innehåller ett gäng aktiviteter i länet under 2007. Om det finns några kvar i år som ni skulle kunna dela ut är dock inte jag rätt man att svara på så OM det är ett interessant alternativ kanske ni skulle kunna kontakta kansliet för att om inte annat få ett besked!

Lycka till med dagen!
// Niklas

Maria Nordqvist
2007-03-15, 10:16
PÅ SMC Västs kansli finns 10 lådor GUlingen. Här på SMC finns lika många, vi skickar till alla som betalar avgiften sent och nya medlemmar. Hämta Gulingar hos Tore!

MiniSumo
2007-03-15, 10:33
Hoj hoj

Hur vore det att avsluta dagen på Götaplatsen för att visa att vi finns å så?

Kanske dra ihop alla möjliga hojåkare runt Götaland?

__________________________________________________ _______________

Gottschalk
2007-04-04, 20:19
PÅ SMC Västs kansli finns 10 lådor GUlingen. Här på SMC finns lika många, vi skickar till alla som betalar avgiften sent och nya medlemmar. Hämta Gulingar hos Tore!

Finns det inget flygblad om Utrotningshotad-kampanjen ?
Vi vill ju informera allmänheten om denna !

Vi på Hojride-MC kommer att samlas på ALE-torg mellan 12 o 16 och snacka mc, dela ut flygblad och visa våra grymt fina motorcyklar.

ela
2007-04-07, 18:13
Gläder mig att ni vill delta i aktionen! :)
Det finns material att köpa i SMC webshop ( http://www.svmc.se/templates/xform.aspx?id=2075 )
Det kommer säkert att finnas pdf att ladda ner (gratis) för utskrift.
ela - Sekreterare/Länsinformatör SMC Väst

zynthaxx
2007-04-12, 10:20
Jag räknar och räknar och ser summa en organiserad samling i hela Västra Götaland, och det på ett till synes ganska obskyrt ställe typ en timme från Göteborg. Finns det inte fler klubbar eller är det ingen som bryr sig här i väst? Jag menar: Jag kan definitivt stå för SMC i Strömstad, men det är rätt hopplöst om det står en ensam Buell på torget med en rabiat knutte som trycker flygblad i handen på förbipasserande norrmän... :D

Maria Nordqvist
2007-04-12, 13:45
Det blir tre platser i Västra Götaland. Läs mer på kampanjsidan om var, när och hur: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=1498

Gottschalk
2007-04-12, 15:20
Verkar som om SMC försöker frälsa redan frälsta !
Det är ju på torg o samlingsplatser vi ska synas! , inte vid mc-butiker och mc-klubbar !, eller är jag helt ute och cyklar.......
Kanske är bekvämare så.........

ela
2007-04-15, 18:48
Korteger från olika platser i länet och en samlad manifestation på t ex Götaplatsen i Göteborg vore naturligvis jättebra men kräver tillstånd. Inte bestämt o klart i nuläget.
Håll utkik på hemsidan för info!
Ela

MiniSumo
2007-04-16, 11:58
Kan man inte spotanmötas vid Götaplatsen?

Gottschalk
2007-04-16, 18:44
Kan man inte spotanmötas vid Götaplatsen?

Akta bara så ni inte krockar med sporthoj-gänget vid 12.00 bara.....
Dom är ena riktiga outlaws :D

Knax
2007-04-24, 19:22
Dessvärre tycker jag att SMC känns alltmer tandlöst. Se bara på den effekt paneldebatter, diskussioner med riksdagsmän osv. har gett. Bra initiativ, visserligen, men vart har de nått?

Jag säger inte att vi ska lägga oss ner och ge upp, men det känns som om åtgärderna från SMC går ganska obemärkt förbi. Att samlas för att fira Motorcykelns dag vid MC-butiker och MC-klubbar, istället för på gator och torg där vi skulle synas, visar bara att SMC dessvärre, trots sitt stora medlemsantal, riskerar att bli en företeelse i marginalen. :(

EDIT: Såg nu att hemstaden Borås är den enda plats där man inte står och kliar varandra på ryggen, utan faktiskt tänker röra sig ute bland folk... Dock anges ingen samlingsplats...

Tillstånd krävs som sagt för att arrangera korteger och manifestationer, men är det inte på något sätt byråkratiskt att resonera såpass traditionellt? Om man verkligen vill förändra något, bör man inte då och då bryta en regel här och där? :p

Jag bojkottar för min del MC:ns dag och jobbar istället, för att tjäna ihop till min svindyra försäkringsavgift... Hör av er när ni är beredda att bli lite mer obekväma för de styrande!

// Mats Oscarsson

OH-
2007-04-24, 22:52
Jag bojkottar för min del MC:ns dag och jobbar istället, för att tjäna ihop till min svindyra försäkringsavgift... Hör av er när ni är beredda att bli lite mer obekväma för de styrande!

Hej!

Och du kan ju ta och komma igen när du är beredd att jobba lite, inte bara gnälla på dom som faktiskt gör något.

Det är väldigt uppbyggande när man får beröm när man lagt ner några dagars idéellt arbete på något för motorcyklisterna i länet. Å andra sidan blir man fruktansvärt trött när folk som inte lägger två strån i kors klagar på att vissa saker blir dåligt eller inte alls gjort.

Avarage
2007-04-25, 16:31
Jag bojkottar för min del MC:ns dag och jobbar istället, för att tjäna ihop till min svindyra försäkringsavgift...

Tips: Kontakta Folksam och se om du kan få ner premien via deras SMC-försäkring!

Eller anmäl dig till någon av SMC´s alla kurser på stor bana (BKK/Sporthojskurs) bara för att förkovra dig lite!

Hör av er när ni är beredda att bli lite mer obekväma för de styrande!
// Mats Oscarsson

VILKA är SMC?
Medlemmarna kanske?

Är du medlem? Sätt i så fall igång och lägg lite tid/engagemang på det just DU brinner för inom motorcyklismen! Vem kommer hindra dig i SMC och i så fall varför?

Mvh!
// Niklas

Gottschalk
2007-04-25, 21:14
Vi på Hojride kommer att åka upp till bike och stödja smc där istället för en egen grej.

Vi ses !

Moni1300
2007-04-26, 20:10
Hör av er när ni är beredda att bli lite mer obekväma för de styrande!

Det skriver jag under på. SMC har utvecklats till en fulländad klubb för inbördes beundran, PK, tam och tandlös...

Citerar den s.k. protestsidan: "När, var och hur presenteras inom kort här!" - Börjar det inte bli dags att presentera något nu?

Att denna forumsdiskussion innehåller endast en handfull inlägg sedan mitten av mars(!) är väl bevis nog att vi har tillräckligt med pengar att betala premiehöjningarna. Eller att gräsrots-medlemmarna helt enkelt tappat lusten, gett upp här i Göteborgstrakten?

Korteger från olika platser i länet och en samlad manifestation på t ex Götaplatsen i Göteborg vore naturligvis jättebra men kräver tillstånd. Inte bestämt o klart i nuläget.
Håll utkik på hemsidan för info!
ElaJaha? Jag kikar som fan...?

Nu kommer Ole säga att jag ska göra något själv. OK. Man får väl ta sig till någon annan ort - det verkar ju finnas vissa som fattat galoppen och möter upp på torg, centrala platser, gågator etc. Alternativet blir att åka in och ställa sig på Götaplatsen. Utan tillstånd. Kanske jag blir utesluten ur SMC då, hu!

Gottschalk
2007-04-26, 20:18
Alternativet blir att åka in och ställa sig på Götaplatsen. Utan tillstånd. Kanske jag blir utesluten ur SMC då, hu!

När vi samlas på götaplatsen med sporthoj/wcx -gänget så kan vi bli uppemot 40-50 mc, och polisen har ibland gått runt och kollat på bågarna att bry sig nämnvärt om oss......

morsan
2007-04-26, 20:36
Det skriver jag under på. SMC har utvecklats till en fulländad klubb för inbördes beundran, PK, tam och tandlös...

Det är alltid likadant vad det än gäller

Ändra på det då om du tycker då illa om det:mad: kanske genom att bli mera aktiv i Göteborgsområdet :rolleyes:
Men det förstås, det tar ju tid och kanske kräver lite tankeverksamhet, det är väl enklare att vänta och se vad "dom" har hittat på som inte passar dig :mad: :mad:

Avarage
2007-04-27, 08:52

Är du medlem? Vem beundrar du i så fall? ;)

Att denna forumsdiskussion innehåller endast en handfull inlägg sedan mitten av mars(!) är väl bevis nog att vi har tillräckligt med pengar att betala premiehöjningarna. Eller att gräsrots-medlemmarna helt enkelt tappat lusten, gett upp här i Göteborgstrakten?

Ja, för att hemsidan och formumen med den är relativt ny kan väl inte ha med saken att göra, eller? :D

Nu kommer Ole säga att jag ska göra något själv. OK. Man får väl ta sig till någon annan ort - det verkar ju finnas vissa som fattat galoppen och möter upp på torg, centrala platser, gågator etc.

Det ena behöver väl inte utesluta det andra, dvs att du BÅDE engagerar dig att med hjälp av alla kompisar och hojåkande vänner själv drar igång ett arrangemang i SMC´s namn. Hur en´kelt som helst, ha en enkel plan som du tror på - presentera den för styrelsen - få klartecken - kör!

Alternativet blir att åka in och ställa sig på Götaplatsen. Utan tillstånd. Kanske jag blir utesluten ur SMC då, hu!

Go, Go, Go! Toppenide! Kör hårt grabben! Rocka på!

Men risken blir att det blir lite väl tandlöst om du är ensam så försök nå ut till fler (tyvärr kort om tid) och bestäm tid så skall du se att det dyker upp lite knuttar. Vi har ju för vana att samlas som getingar kring en sockerbit så fort vi ser varandra! :D Trevligt, eller hur!? ;)

Mvh!
// Niklas

Knax
2007-04-27, 09:36
Till morsan m.fl.: Att kalla oss, som tycker att SMC är en trög och tandlös församling, för mindre vetande ("kräver tankeverksamhet") och slöa är att göra det lite väl lätt för sig. Jag kan bara tala för mig själv och säga att jag har ställt upp med det jag har kunnat inom föreningen, utan att vara förtroendevald. Det inbegriper föreningsarbete inom och utom SMC, rallyn och andra evenemang.

SMC som organisation är numera uppbyggd på det sättet, att styrelse och lokalavdelningar sätter upp aktiviteter som ska genomföras och samtidigt regler för hur de ska genomföras.

Men annat är det i de klubbar som ingår i SMC, t.ex. Göteborgs Prima, där Ole tyckte att jag gnällde. Där händer det verkligen något! Problemet är alltså enligt mig, att så snart SMC rycker in och skapar centrala evenemang, blir det utslätat för att det ska passa alla, inte sticka ut eller vara obekvämt.

Kolla t.ex. på Svenska Ducatiklubben, som jag är medlem i. Vi har spontansamlingar och visar upp oss som motorcyklister på platser där vi märks. Vi pratar med folk runt omkring oss, visar upp våra cyklar och vår verksamhet. På det hela taget tycker jag att vi är goda ambassadörer för MC-kollektivet och för "vår grej".

Visst kanske jag engagerar mig mer i SMC framöver, men erfarenheten är alltså, att det är trögjobbat och byråkratiskt inom organisationen. När man från centralt håll säger nej till kreativa förslag från medlemmarna (som man gjorde här, när SMC inte kunde samlas på Götaplatsen, för att det krävs tillstånd och man inte vill söka det, eller för den delen ignorera det), tycker jag att man på något sätt har satt nivån. "Kom inte här och kom, det här är vårt evenemang och nu gör vi så här."

XJR1300
2007-04-27, 17:44
...att det kanske finns lite hopp om SMC ändå och att det finns några vettiga knuttar där ute. Med vettiga menar jag Knax, Zyntaxx, Moni1300. Knax håller jag med ordagrant BRA SKRIVET! Hoppas du kommer igång i SMC igen. För om det prydliga, ordentliga, politist korrekta och toppstyrda SMC av idag inte försvinner, så lär det bli fler medlemmar som mig; Som är med bara för rabatterna på färjorna i Helsingborg. Man kan undra hur dom "där uppe" tänker
- jag fattar det inte. Avarage kanske vet?! Han verkar ju tillhöra gänget så som han resonerar - han både förlöjligar och försöker göra sig rolig över vettiga insändare.

morsan
2007-04-27, 18:27
...att det kanske finns lite hopp om SMC ändå och att det finns några vettiga knuttar där ute. Med vettiga menar jag Knax, Zyntaxx, Moni1300. Knax håller jag med ordagrant BRA SKRIVET! Hoppas du kommer igång i SMC igen. För om det prydliga, ordentliga, politist korrekta och toppstyrda SMC av idag inte försvinner, så lär det bli fler medlemmar som mig; Som är med bara för rabatterna på färjorna i Helsingborg. Man kan undra hur dom "där uppe" tänker
- jag fattar det inte. Avarage kanske vet?! Han verkar ju tillhöra gänget så som han resonerar - han både förlöjligar och försöker göra sig rolig över vettiga insändare.

Det är just det, för att kunna förändra måste man engagera sig, det måste inte vara i styrelsen! Vi är alla medlemmar, eller hur? Det är vi som valt de olika styrelserna, men det är inte rättvist att de ska dra det tyngsta lasset och bli kallade dom "där uppe" bara för att de arbetar aktivt!

Moni1300
2007-04-27, 23:08
Kör hårt grabben! Rocka på!// Niklas
(Jag är ingen grabb...)

dvs att du (...) själv drar igång ett arrangemang i SMC´s namn.
Jag råkade bara i min enfald och brist på tankeverksamhet tro och ta för givet att när det stod att info skulle komma på hemsidan så betydde det att någon (styrelsen?) höll på att planera/organisera något. Varför ska jag då försöka köra nå't eget race?

Till morsan m.fl.: Att kalla oss, som tycker att SMC är en trög och tandlös församling, för mindre vetande ("kräver tankeverksamhet") och slöa är att göra det lite väl lätt för sig."

Tack Knax! Jag hade ingen som helst ork att replikera på "morsan"...

Avarage
2007-04-28, 08:31
- jag fattar det inte. Avarage kanske vet?!

Vet inte vad du menar att jag skulle fatta bättre än dig? Vänligen förklara!

Han verkar ju tillhöra gänget så som han resonerar - han både förlöjligar och försöker göra sig rolig över vettiga insändare.

Om du eller någon annan har uppfattat mina inlägg som förlöjligande av person ber jag så hemskt mycket om ursäkt! Frågorna jag ställde var ENBART avsedd till att få läsaren till att tänka efter INGET annat!

Vad blir dina svar på mina frågor?

Besvara dem om du vill, öppet på forumet...om du vill, men mest viktigt...för dig själv!

Gänget jag tillhör inom SMC är:
- De som aktivt brinner för en sak och som lägger ner energi och engagemang för att vi gemensamt skall kunna genomföra avancerade fortbildningar. Du är välkommen på en av våra kurser!

2005 fanns inte denna verksamhet i Västra Götaland, vi var några som gick utbldning och som tog kontakt med andra distrikt där de sedan länge kört denna verksamhet.

Tillbaks hem till källaren med idéer, gör upp plan för HUR det skall realiseras, budgetförslag, kontakt med ansvariga inom SMC Väst (MCT). Till slut presenterades allt på styreslemötet av mig och en kille till.

Styrelsen "köpte förslaget" och vi drog igång det "riktiga" arbetet med att boka banor, läkare, ambulanser, marknadsföring, instruktörer, funktionärer, boende, mat mm.

2006 körde vi vår första BKK i Västra Götaland!

DET är vad jag brinner för och det GÅR att realisera. Att säga annat är fel!

Om man/du har försökt men fått nej eller blivit motarbetad/kännt negativa reaktioner skall du/ni inte tro att folk stog med öppna armar på alla håll när helt okända jag och den andra killen försökte genomföra detta. Men med tur och en hel del arbete, planering och någon som kan tala/marknadsföra (behövs "bara" bra argument) så köpte som sagt var styrelsen vårat förslag (på prov 1 år).

Har du/ni idéer på arrangemang och brinner för dessa tag kontakt, planera (noga), presentera och kör på!!!

Mvh!
// Niklas

Avarage
2007-04-28, 08:36
(Jag är ingen grabb...)

Jag brukar alltid gardera mig och hade änna på känn att så heller inte var fallet. Ber om ursäkt med förhoppning om att du skall förstå innebörden!?

Jag råkade bara i min enfald och brist på tankeverksamhet tro och ta för givet att när det stod att info skulle komma på hemsidan så betydde det att någon (styrelsen?) höll på att planera/organisera något. Varför ska jag då försöka köra nå't eget race?

Jag kanske misstolkade dig men jag uppfattade dig som kraftigt stödjande av de klagomål på att inget hände i länet som var skrivet av andra! Utifrån det perspektivet skall mitt svar läsas.

Var så inte fallet ber jag då självklart om ursäkt igen!

Innebörden i det jag försöker få fram är att om man verkligen vill göra något för motorcyklisterna så går det. Att sprida negativa vibbar, som vissa gör (kanske inte just du) gör knappast de lätt motiverade MER motiverade!

Mvh!
// Niklas

Galne Dansken
2007-04-28, 23:50
Jag får ge ett par kommentatarer i tråden generellt!

Vist, vi kanske känns tandlösa och sittar för mycket och förhandler politisk - istället för som dom franska bönder att blokera lufthamnen!

I ärlighetens namn hade jag aldrig trott att vi sku nå t. ex. följande resultater;

9 punkt programmet med VV, via Infrastruktur ministern LÄNK (http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=2346) och därmed börjen på alla förbättringer som har kämpad för i årevis!
+6 inslag i TV på en vecka
+ 60 kurser på banor 2007

I en kommande hearing på riksdagen 10 maj - har SMC föredragende plats i expertpanelen! Vi jobbar nu på miniter och general direktörs nivå - vilket är nytt det oxå.

Själv stod jag som aktiv entusiastisk "instruktör" (vart SMC inte ville ell. hade medel att ge oss dom instruktörs utbildninger vi önskade) för 3-4 år sedan. Och stryk fick vi för att ha fortbildningar på gokartbana!
Vi diskuterade öppet att lämna SMCs tröga och gammalmodiga byråkrati!

Gör inte det!

Men, som Niklas Average skrivar - rocka på - tro på sakerna - ta initiativ med ett smil och positiv entusiasm - då hängar alla med, är jag övertyget om.
Det är vi medlemmer som är SMC (jag lär mig nog aldrig att jag numera är anställd..)

Om det är nått hos oss på Servicekontoret i Mora, som är bromsande, hämmande, stelt, byråkratisk eller u-flexibelt är jag verkligen tacksam om Du/Ni tar kontakt "direckt" med mig - och jag ska flux se över hur vi kan lösa detta, så alla blir som minimum (lagom) nöjda.

Rasorblade
2007-04-29, 10:33
Vi var på Handelsboden kl. 12.45 men då var det ingen SMC-representant där.

Var det inte meningen att ni skulle stå där till 14 så att mc-folk skulle kunna skriva under?????:confused:

Gottschalk
2007-04-29, 15:18
Vi var på Handelsboden kl. 12.45 men då var det ingen SMC-representant där.

Var det inte meningen att ni skulle stå där till 14 så att mc-folk skulle kunna skriva under?????:confused:

Vi åkte upp ett gäng till Bike-Trollhättan men såg inte röken av SMC :confused:

Kraftfull
2007-04-30, 22:30
Samma här, var också på Handelsboden vid 12-tiden och det var inga tecken på uppslutning. Gick in och klämde på lite hjälmar och kläder. Sedan blev det en sväng på hojen.

Jag manifesterar gärna lite och trafikförsäkringsreformen var väl den som fick mig att gå med i SMC (igen - jag är återfallsknutte). Därför blev det lite antiklimax när det inte fanns en tillstymmelse till manifestation när jag var där.

ela
2007-05-04, 07:49
Som svar till Gottschalk:
Det är helt riktigt att vi i sista stund valde bort att representera på Bike och detta lite pga input från dig ”Det är ju på torg o samlingsplatser vi ska synas!, inte vid mc-butiker och mc-klubbar!, eller är jag helt ute och cyklar.......”

Vi var två stycken på Bike men inte under SMC-flagg. På Handelsboden hade vi en representant från kl. 10 och några timmar framåt som delade ut infoblad och den lilla lappen med utrotningshotad. (Den kan fås av oss om du meddelar vart vi ska skicka den, gäller alla förstås.)

Däremot var vi några som åkte till Borås och deltog i Eagle Riders kortege. Vi fanns på torget med material och var tillgängliga för frågor och diskussion, dock svalt intresse trots upprepade uppmaningar från speakern.

Vad det gäller protestlistan har den ju funnits på hemsidan länge nu och många har skrivit på den direkt på nätet eller i pappersform. Den överlämnades - med över 45 000 namnunderskrifter - till regeringens representant i Stockholm i lördags.

Styrelsen SMC Väst

Gottschalk
2007-05-04, 21:26
Som svar till Gottschalk:
Det är helt riktigt att vi i sista stund valde bort att representera på Bike och detta lite pga input från dig ”Det är ju på torg o samlingsplatser vi ska synas!, inte vid mc-butiker och mc-klubbar!, eller är jag helt ute och cyklar.......”

Vi var två stycken på Bike men inte under SMC-flagg. På Handelsboden hade vi en representant från kl. 10 och några timmar framåt som delade ut infoblad och den lilla lappen med utrotningshotad. (Den kan fås av oss om du meddelar vart vi ska skicka den, gäller alla förstås.)

Däremot var vi några som åkte till Borås och deltog i Eagle Riders kortege. Vi fanns på torget med material och var tillgängliga för frågor och diskussion, dock svalt intresse trots upprepade uppmaningar från speakern.

Vad det gäller protestlistan har den ju funnits på hemsidan länge nu och många har skrivit på den direkt på nätet eller i pappersform. Den överlämnades - med över 45 000 namnunderskrifter - till regeringens representant i Stockholm i lördags.

Styrelsen SMC Väst

Tråkigt att vi inte kunde fixa något annat istället.....behöver ju inte vara så avancerat egentligen ( en banner, lite flygblad och en jäkla massa mc kan räcka ).
Var inte min mening att stjälpa erat planerade arr på bike, vi valde att skippa vårt eget för att stödja er istället. Hade vi fått reda på det här tidigare så hade vi kunnat samköra något i götet istället....

Jaja, det som är gjort är gjort.
Nästa gång så tar vi nya friska tag !
Kanske kan ha en lite annan strategi då ?

Vad sägs om att bjuda in en representant från varje aktiv mc-klubb från området på ett smc infomöte ett tag innan ? Då kan vi snacka ihop oss och köra en gemensam grej !