handdator

Visa fullständig version : Svala mc-kläder

Triumph int
2010-07-11, 16:51
Är det nån som har tips på svala mc-kläder? :cool:

Varma har jag redan. :mad:

Ballhead
2010-07-11, 18:02
Jag har en Lindstrands jacka som man kan knäppa upp i ryggen och rulla upp den, sedan är det bara nät imellan till ryggskyddet.

adrian_vg
2010-07-11, 18:08
Skyddsjacka av typen nedan och en crosströja. Den senare ska jag köpa i morgon måndag. Orkar inte med värmen på knixkörningarna med skinn både om över- och underkroppen...

En del värme får man dessvärre leva med. Och snälla, kör inte i shorts, t-shirt, gympaskor och utan handskar - det skär i hjärtat varje gång jag ser en sån motorcyklist...

http://www.sharkspeed.com/bilder/artiklar/zoom/WJ301r_1.jpg

Ove 60+
2010-07-11, 19:18
:) Har köpt Thor Impact Rig. En sån där nättröja med bröst, rygg, axel, och armbågsskydd + "njurbälte" som jag hellre kallar maggördel. Fantastisk kyleffekt när man kör fort med bara en varningsväst utanpå. Var gruvligt förkyld en vecka efter att ha svalkat av mig ett par gånger samma dag. :rolleyes: Nåja - man lär sig, det är ju bara att ha en tunn jacka utanpå + ev. reglera med en tröja. :rolleyes:

Ska titta på ett par enduro/crossbrallor för att kanske klara att köra hela sommaren. ;)

Triumph int
2010-07-11, 19:53
Huvudproblemet är att det jag har är för varmt när det blir över 25C.

Om man skulle åka till Italien så går det inte att åka.

Men det måste vara ett som klarar lite kyla som kvällskörning och över alperna.

adrian_vg
2010-07-11, 20:25

Låter som om du är ute efter en universallösning som funkar i alla väder. Såna finns inte. ;)

Chopperbyggarn
2010-07-11, 20:34
Jag kör som jag alltid har gjort när det är varmt o skönt ute, ofodrade nato boots (funkar -20 till +55 + att dom är fina att promenera i), jeans (numera Richa kevlarförstärkt), t-shirt ,traditionell mc-jacka i skinn av fabrikat HD som jag köpte "second hand" 1000 pesos mexico city(lite uppknäppt) ,korta ofodrade "second hand"armé handskar samt Jet hjälm o solbrillor...och jag njuter fullt ut av värmen...får gjärna bli varmare. 35-55 grader så åker jackan av till förmån för "Kronans" gröna skjorta som sol skydd.
Inte PK här men det struntar jag i.;)

Anders.J

Nea
2010-07-11, 21:33

Dragginjeans är perfekt, det åker ja i och dom är svala och säkra, har även ett sånt nätskydd som bilden visar med collage tröja över.

Ja är nog den som minst märker av värmen :-)

honda cbf 500
2010-07-11, 21:45
Det där med att får gärna bli lite varmare skriver jag också under :D:p;)...PK, vad är det för förkortning Anders?

//Amir

Jag kör som jag alltid har gjort när det är varmt o skönt ute, ofodrade nato boots (funkar -20 till +55 + att dom är fina att promenera i), jeans (numera Richa kevlarförstärkt), t-shirt ,traditionell mc-jacka i skinn av fabrikat HD som jag köpte "second hand" 1000 pesos mexico city(lite uppknäppt) ,korta ofodrade "second hand"armé handskar samt Jet hjälm o solbrillor...och jag njuter fullt ut av värmen...får gjärna bli varmare. 35-55 grader så åker jackan av till förmån för "Kronans" gröna skjorta som sol skydd.
Inte PK här men det struntar jag i.;)

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-07-11, 21:48

Ta med dig sådana där moderna underställ som andas och som man brukar ha vid arbete o friluftsaktiviteter på vintern, dom tar nästan ingen plats alls. Sedan kan du ta på regnstället som vindskydd så klarar du nog alperna och kvällarna fint även med klädsel för körning i värmen.

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-07-11, 21:50
Det där med att får gärna bli lite varmare skriver jag också under :D:p;)...PK, vad är det för förkortning Anders?

//Amir

PK = Politiskt Korrekt.

Anders.J

Roma55
2010-07-11, 23:17

I Italienska alperna kan temperaturskillnaden mycket riktigt vara stor beroende på vilken höjd man kör. Men det är ju just detta som är perfekt, då jag kört i alperna har ibland temp-skillnaden varit 25 grader. Om du visste vad skönt det är då att komma upp på dom höga höjderna och få svalka av sig i +5 grader för att sedan när man fått nog åka ner igenoch värma sig. Perfekt helt enkelt :D.
Jag brukar bara ha med mig ett varmt underställ som jag tar på om det är kallt. Kör utan foder i allvädersstället.

//Ronnie

Triumph int
2010-07-12, 10:36
Mitt Halvarsson är så tätt och varmt att jag behöver fodret bara när tempen är under 15 C.

Min ide är att ha ett sommarställ för de varma dagarna, och om det blir för kallt så får jag väl ha en tät jacka utanpå.

Sen är det bra om man kan ta sig genom ett varmt Tyskland, kunna åka till Rom, Rimini eller Bologna.

Kylan är inte mitt problem utan att jag svettas lätt och får då lite jobbigt efter ett par timmar.

Cawwa
2010-07-12, 11:15
Kom just hem efter en rejäl tur Tyskland - Belgien - Frankrike - Spanien - Frankrike - Schweiz - Tyskland

Mycket av färden gick i 30-graders värme och med allvädersställ hela tiden. Jackan Halvarsson nya med kyl-värmeskikt. Jag är imponerad av resultatet. Mycket ventilationsmöjligheter i jackan. Byxorna är Jofama. Handskar ett par tunna ofodrade. Understället var SidenSelmas och Craft. Båda med långa armar/ben. Detta funkade förträffligt så länge man körde och bara gjorde korta stopp för tankning och dyligt. När vi var i Barcelona i tre dagar kastade vi av oss alla mc-kläder (utom hjälmen förståss) och körde omkring i stan. När det är runt 30 grader och man vill turista kändes det helt omöjligt att fara omkring med mc-kläder.

Visst svettades man men det funkade bra att ta av jacka och byxor tack vare understället. I jackan kunde jag tagit ur själva vattenavstötande lagret men gjorde det aldrig. Hade kanske blivit ännu bättre då.

RonnyB
2010-07-14, 04:09
Jag har halvarssons beige färgade sommarbyxa med avtagbara ben, sen kör jag med Lindstrands "Tribal" för 995.- med collage tröja eller långarmad t-shirt på. Fläktar friskt om överkroppen, byxorna är lite mindre fläktande men färgen tar ner tempen rejält.
Åker man av MC'n så har man dock inte så bra matrial att glida på men man får avväga alternativen och anpassa hastighet och körstil därefter.

Triumph int
2010-07-14, 10:26
Finns det ingen som har provat ett helt säkerhetsställ, typ ventilerat.

Det måste fungera på en semester tur, jag får nog också köpa en
värmejacka att ha på när det drar kallt.

Dessutom så har jag med mig ett rengställ.

Jag tänker inte åka utan skydd i städer, för där går det ganska fort.

Cawwa
2010-07-14, 13:32
Mitt allvädersställ är ett säkerhetsställ förståss. Kör man på landsväg så tycker jag det blir alldeles för fladdrigt med tröjjor och sånt.
I Barcelona gick trafiken mellan 20 - 50 km/h, dvs mycket starkt trafikerat, men anledningen till att vi inte hade säkerhetskläder var att vi skulle gå runt och titta på saker som Sagragada de Fimilia, parker och annat. Helt omöjligt att traska omkring med mc-kläder då.

Triumph int
2010-07-14, 13:51
Jag vill inte åka hoj när jag är turist.

Tunnelbanan i Barcelona är bra.

Senare på kvällarna då sitter en mc-tur bra.

Cawwa
2010-07-14, 14:04
Jo såklart att det är bäst med tunnelbana, att göra som vi och alla andra Barcelonabor är inte särskilt säkert. Så länge man kör och inte råkar ut för trafikstockningar så kan jag rekommendera Halvossons jacka jag köpte, i kombination med långärmat och långbent underställ. Visst svettas man när det är varmt, speciellt på ryggen men det tycker jag inte är något större problem. Vid trafikstocknar var det värre då värmen från motorn gjorde det jobbigare förutom att det helt enkelt inte blir någon ventilation

adrian_vg
2010-07-14, 14:55
Jo såklart att det är bäst med tunnelbana, att göra som vi och alla andra Barcelonabor är inte särskilt säkert. Så länge man kör och inte råkar ut för trafikstockningar så kan jag rekommendera Halvossons jacka jag köpte, i kombination med långärmat och långbent underställ. Visst svettas man när det är varmt, speciellt på ryggen men det tycker jag inte är något större problem. Vid trafikstocknar var det värre då värmen från motorn gjorde det jobbigare förutom att det helt enkelt inte blir någon ventilation

Tips: Ballhead visade mig i måndags på Rörken-knixkörningen sin textiljacka av märket Lindstrands, där han kunde rulla upp en jätteflik över ryggen. Tydligen luftigt som f@n. Var lite impad över möjligheten. :)

Ballhead
2010-07-14, 15:59
Mina textil kläder är jacka: Lindtrands Lenox mycket ventilations möjligheter, bl.a rulla upp ryggen sedan är det bara nät imellan mot ryggskyddet.Man ser även dragkedjorna på axeln, som går ner på armen, ventilation med nät under.
http://lh5.ggpht.com/_CHzgGbIkzZg/TD3PyDCXlXI/AAAAAAAAEfo/DGMVqGfaNr4/lenox.jpg
Byxa: Lindstrands Lizard City Grön Pixel (avtagbara ben = shorts)samt ventilation på benets framsida (ser ut som fickor).
http://lh3.ggpht.com/_CHzgGbIkzZg/TD3PyrkHimI/AAAAAAAAEfs/6VfRsYLBV7E/lizard.jpg
rekomenderas verkligen.

adrian_vg
2010-07-14, 16:48
Mina textil kläder är jacka: Lindtrands Lenox mycket ventilations möjligheter, bl.a rulla upp ryggen sedan är det bara nät imellan mot ryggskyddet.

När man talar om trollen, dyker Ballhead upp .;)

cub
2010-07-15, 10:59
Byxa: Lindstrands Lizard City Grön Pixel (avtagbara ben = shorts)samt ventilation på benets framsida (ser ut som fickor).
http://lh3.ggpht.com/_CHzgGbIkzZg/TD3PyrkHimI/AAAAAAAAEfs/6VfRsYLBV7E/lizard.jpg
rekomenderas verkligen.
Fast ventilationen på benen märks bara när man ställer sig upp tycker jag. Inte mycket luft som tar sig in när man sitter ner.
I början undrade jag över funktionen att gör dem till shorts. Jag tänkte att det var helt meningslöst, det är ju mc-byxor! Fast när jag på en varm semesterdag stannade för lunch och tog av byxbenen så var jag rätt nöjd. :o

gundj
2010-07-15, 11:08
Denna typen av kläder känns som en vettig kompromiss mellan skydd och ventilation. https://www.polo-motorrad.de/de/mesh-ii-herrenjacke-84379.html

badpitt
2010-07-15, 15:53
rekomenderas verkligen.

Lizzardbyxan är gjord för tex enduro, den klarar inte asfalt (enligt Halvarsson), jag klotade med dem på en grusväg, de blev väldigt söndertrasade, jackan jag hade var en Grafitti den höll mycket bättre, mao kör du asfalt undvik Lizzard, gå upp till tex GI-byxan den är visserligen dyrare men den är än mer ventilerad och den innehåller HI-art.

eha
2010-08-23, 14:08
Finns det ingen som har provat ett helt säkerhetsställ, typ ventilerat.

Det måste fungera på en semester tur, jag får nog också köpa en
värmejacka att ha på när det drar kallt.

Dessutom så har jag med mig ett rengställ.

Jag tänker inte åka utan skydd i städer, för där går det ganska fort.

Jag kör med Jofamas level1-klassade syntetställ och löparkläder som överdrag istället för min tillhörande jacka (ill-orangea Hella), byxan Plexi. Allt "Halvarsons Safety". Skyddsjacka/byxa har silikonfoder som ska vara "klimatbalanserande". Men det är inget som fungerar utan det stänger in svetten och värmen närmast kroppen stiger. Jag har detta fodret enbart som värmande förstärkning när det inte räcker med vanliga plagg under (typ konstant under +5) och ingen dagssol eller om det är kyligt regn på höst och vår. Ofta tar jag då i kyligt väder ett par sportbrallor på mig under - då slipper man ombytet när man tar av sig. Det är nämligen lite bökande med dragkedjor i armar, ben och midja om man ska montera fodret - inget man gör vid vägkanten utan bara planerat för en längre period. Har istället köpt en syntetdunjacka som jag kan ta på mig ovanpå jacka och allt ifall jag skulle frysa typ en kylig kväll. Nog om funktion i kyla - till saken: funktion i värme

Större delen av året skippar jag alltså Hella/Plexi-överdraget och har säkerhetsjacka/byxa och tunna funktionella löparkläder från sportbutiken ovanpå. Det är inga problem att hitta kvalitetsmärken (bra sömmar!) i lämplig storlek på rea - av någon anledning säljer sällan XXL slut. ;) Att man kan ta av och på sig brallorna med stövlarna på är en bonus. Har även sytt kilar på byxben och jacksidor som tagit bort allt fladdrande tyg. Underst har jag bara kallingar och funktions-T-shirt (ut-och-in för att slippa synliga dragkedjenötningskador från skyddsjackan). Syntetsäkerhetstället är tvättbart så det är inga problem att fräscha upp det några gånger i månaden den varma perioden om man åker mycket.

Detta blir luftigt behagligt samt funkar även skurar eller i ihållande lättare regn. När det kommer ösa ner längre stunder har jag Hella-jackan som en vanlig regnjacka (oihopmonterade dragkedjor) ovanpå men har fortfarande löparbyxorna. Det är bara om jag ska åka i ihållande regn i timtal som jag använder Plexi-byxorna och då redan från avresa. Brallorna byter man inte vid vägkanten precis..

Men att åka i stadstrafik är varmt även i denna mundering. (Hjälm är ju bara det en alldeles för varm mössa..) Ett perforerat tunt sommarställ i ljus färg hade varit underbart - men det vore att kliva ner säkerhetsmässigt oönskat mycket i mina ögon om jag även skulle köra landsväg.

Enduroskydd är kanske ett intressant alternativ. Det finns bra stötskydd för överkropp - men vad finns för den nedre delen; bäcken, knän? För att få glidskydd antar jag att man får skaffa sig ett överdrag som tål nötning?!

Pisken
2011-04-30, 07:52
Tips på vettiga handskar som är hyffsat svala samt även skyddar bra ? Jag kör med ett par Lindstrands nu dom är ganska vettiga men mera för skogsåka antar jag (samt köpte dom beggade så dom börjar sjunga på sista versen)

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=170&cid=1

är dom jag har nu ...

Triumph int
2011-04-30, 12:13
Tips på vettiga handskar som är hyffsat svala samt även skyddar bra ? Jag kör med ett par Lindstrands nu dom är ganska vettiga men mera för skogsåka antar jag (samt köpte dom beggade så dom börjar sjunga på sista versen)

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=170&cid=1

är dom jag har nu ...

Jag köpte ett par sådana förra året och de funkar mycket bra i värme

adrian_vg
2011-05-01, 00:29
Tips på vettiga handskar som är hyffsat svala samt även skyddar bra ?

* Halvarsson Dino kör jag med. Är inne på andra paret. Är nöjd.

* Har ett par reservhandskar, Halvarsson Wire. De är lite tajta i fingrarna, men tror att de kommer att töja sig med lite mer användning.

* Reserv-reservregnhandskarna, Held Racing är jag också mycket nöjd med. Held-handskarna hade jag innan Dino. Just Held Racing funkar mycket bra i regn. Spelar inte så stor roll om de blir blöta, greppet och känslan är bra ändå till skillnad från Dino, som mer känns som blöta säckar om händerna när de blir våta...

Har inte haft värmeproblem med nåt av paren. Kan dock bero på att jag kör med silkesinnerhandskar, året om, dvs även under sommaren. Blir man svettig om händerna tar innerhandskarna upp vätan. Tar man sen ur dem, torkar de på nån minut - klart för fortsatt användning sen. Kan rekommendera detta.

Åsa
2011-07-12, 19:12
Min rekommendation är att satsa på kläder som delvis är gjorda av nät men som har skydd. Jag har motsvarande den här jackan från Polo och den fungerar perfekt när det blir över 25 grader, sen finns ett inner foder som gör den vind och vattentät när det behövs. Sen som övriga kommenterat, underställ i siden är fenomenalt.

Om om det blir för varmt så häll vatten i kläderna, vid uppemot 40 grader kyler inte fartvinden längre och det spelar ingen roll om du skulle köra i shorts, vinden är het. Jag bor i Spanien så jag vet.

När/om jag vill turista har jag ett pack nät av märket pac safe som jag låser fast min utrustning i.

http://www.polo-motorrad.de/de/catalog/product/view/id/84373/s/mesh-ii-damenjacke/category/2680/

adrian_vg
2011-07-14, 09:15
Kanske inte helt relevant uppdatering, men här är den. ;)

* Halvarsson Dino kör jag med. Är inne på andra paret. Är nöjd.

Uppdatering: Har haft två par Dino. Båda fick reklameras efter ett års användning, pga att neoprendelen av handsken, vid handleden, antingen gått upp i sömmarna mot skinnet eller gått sönder helt. Båda har reklamerats.

* Har ett par reservhandskar, Halvarsson Wire. De är lite tajta i fingrarna, men tror att de kommer att töja sig med lite mer användning.

Uppdatering: Sömmen längst ut på vänster pekfinger gick upp efter fem-sex gångers användning. Stort hål, "inte bra alls" som handlaren. Reklamerat.

* Reserv-reservregnhandskarna, Held Racing är jag också mycket nöjd med. Held-handskarna hade jag innan Dino. Just Held Racing funkar mycket bra i regn. Spelar inte så stor roll om de blir blöta, greppet och känslan är bra ändå till skillnad från Dino, som mer känns som blöta säckar om händerna när de blir våta...

Uppdatering: Har bara kvar dessa reserv.reservhandskar nu, men trots att färgen släppt på slitytorna håller sömmarna. Efter att inte ha använt dessa på ett drygt år, kan jag konstatera att de är väldigt sköna och tajta. Det är vad man får om man erbjuds handskar i halvstorleksintervall. De sitter som ett andra hud på händerna. :D Lär av det Halvarsson!!

Triumph int
2011-07-14, 17:11
Min rekommendation är att satsa på kläder som delvis är gjorda av nät men som har skydd. Jag har motsvarande den här jackan från Polo och den fungerar perfekt när det blir över 25 grader, sen finns ett inner foder som gör den vind och vattentät när det behövs. Sen som övriga kommenterat, underställ i siden är fenomenalt.

Om om det blir för varmt så häll vatten i kläderna, vid uppemot 40 grader kyler inte fartvinden längre och det spelar ingen roll om du skulle köra i shorts, vinden är het. Jag bor i Spanien så jag vet.

När/om jag vill turista har jag ett pack nät av märket pac safe som jag låser fast min utrustning i.

http://www.polo-motorrad.de/de/catalog/product/view/id/84373/s/mesh-ii-damenjacke/category/2680/

Ska titta mer på den där typen av kläder, verkar vara det jag söker.

Hur mycket värme ger fodret?

Romeo Patrick
2012-03-15, 22:10
http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=264&cid=4 Denna var jag på väg att köpa.. 3lager.. Gick att ta ut och sen öppna så är det massa nät så det kyler ordentligt en varm sommardag. Jag valde dock denna:
http://www.jofama.com/motorcycle_wear/product_details.php?id=231&cid=4
Även den går att öppna.. (Den svarta färgen valde jag)