handdator

Visa fullständig version : Plåtskodda cirkulationsplatser - trancherar olyckliga MC-åkare

Linuskatten
2010-07-04, 21:20
Vi har just nu i Ängelholm begåvats med en ny "rondell", där vägverket bestämt, att "av trafik-säkerhetsskäl", dela in cirkulationsplatsens mitt, i sektorer för strandråg och bergtall, med vertikala plåtremsor i 8 mm rostig plåt som sticker upp 200 mm över marknivån.
Dessutom har man byggt en 2 m hög piedestal i cementrör i mitten till Herr Brännborns skänkta konstverk som ska monteras till hösten.
En MC-åkare som olyckligtvis skulle hamna i detta helvete, blir lika snyggt som en julskinka, uppskuren i lämpliga bitar av påtarna.
Hur tänker man på Vägverket?
Vad gör SMC?

Maria Nordqvist
2010-07-05, 07:44
Låter som ett bra bidrag till tävlingen Värsta Vägars Pris! Ta bilder och skicka till mig på e-post: maria.nordqvist@svmc.se
Jag skickar i vissa fall brev till kommuner och i vissa fall Trafikverket och frågar hur man tänkt sig med tanke på oskyddade trafikanter.

Marie
2010-07-05, 20:39
Låter som ett bra bidrag till tävlingen Värsta Vägars Pris! Ta bilder och skicka till mig på e-post: maria.nordqvist@svmc.se
Jag skickar i vissa fall brev till kommuner och i vissa fall Trafikverket och frågar hur man tänkt sig med tanke på oskyddade trafikanter.

Det torde handla om Trafikverket, eftersom cirkulationsplatsen i fråga utgör korsning mellan vägarna nummer 13, 107 och 1710, samtliga är trafikverksvägar.

mudder
2012-05-31, 13:17
Det verkar finnas en ny kandidat till årets pris. Jag har inte varit där själv och kollat, men det är väl värt att undersöka?

Länk till artikeln med en bild: http://gd.se/nyheter/gavle/1.4759335-rals-pryder-nya-rondellen

gundj
2013-02-11, 08:45
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dimmaskin-ingen-succe-i-landskrona_7904400.svd

Finns det verkligen inga krav på att tjänstemän skall ha någon form av intelligens?

pollygruppen
2013-02-11, 09:55

Denna typ av rondell finn det gott om i Uppsalaområdet. Det är tydligen en trend just nu. Ge vägverket och kommunerna generellt Värsta Vägars Pris.

Bengt Allevad
2013-02-11, 21:37
Jag har uppfattat vägverket som att det gäller att till varje pris påvisa farligheten i att färdas på motorcykel. Då är väl dessa rondeller ett bra led i strävan.
(O.B.S mycket ironiskt men jag känner mig tämligen uppgiven av allt jag ser. Det senaste, som nämndes i Rapport i kväll, var en dimgenerator som dekoration i en rondell, men den skapade osikt och halka för bilisterna så den måste stängas av)

swischmc
2013-02-12, 13:34
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dimmaskin-ingen-succe-i-landskrona_7904400.svd

Finns det verkligen inga krav på att tjänstemän skall ha någon form av intelligens?

Visst är det fantastiskt! Dimma i en rondell... har de inget trafikkontor på orten?

Marie
2013-02-12, 14:47
Intelligens?
I Landskrona?

Moahahahaha!

Hampe
2013-05-02, 20:18
Rondellvansinnet fortsätter.

Kungsbacka Kommuns tur denna gången att skämma ut sig och visa upp sin totala brist på helhetssyn och hänsyn till oskyddade trafikanter:

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/IMG_1923_zpse4a97f4d.jpg

Ny plåtskodd rondell på Varla

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/IMG_1933_zps242440c3.jpg

alltså direkt efter motorvägsavfarten och med plåtkanten direkt i tangentens riktning för den som blir trängd eller knuffad ut i rondellen.

Stålkanten är ca 25 cm hög

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/IMG_1926_zps120dc831.jpg

och endast 2-3 mm tjock. "Rakbladsvass" är kanske inte korrekt i sak, men det är så man upplever den när man står och tittar på den ur ett tvåhjulingsperspektiv.

Plåtremsan sitter mindre än 250 cm från stenkanten

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/IMG_1937_zps99ea52d4.jpg

och man häpnar över hur estetiska upplevelser tillåts inkränka på trafiksäkerheten. Trafiksäkerheten för de oskyddade trafikanterna - de som alla glömmer bort i sin iver att vara ändå mer unikare x2 än vad grannkommunen mäktar med...

Vad skall man säga?

Jo...

http://i1298.photobucket.com/albums/ag49/hampepic/IMG_1930_zps8aa50282.jpg

...det höll banne mig på att smälla medans jag var där och plåtade! En lastbil "såg inte" eller kanske helt enkelt valde att strunta i ett par moppekillar inne i rondellen! Det hade sett ut det! "Invigning" av rondellen redan innan kommunala Aranäs hunnit få upp sin LED-belysning som skall skapa "stämning".
Undrar om dom tänkt på att välja röd belysning...

Hampe

Galne Dansken
2013-05-02, 23:24
Det verkar finnas en ny kandidat till årets pris. Jag har inte varit där själv och kollat, men det är väl värt att undersöka?

Länk till artikeln med en bild: http://gd.se/nyheter/gavle/1.4759335-rals-pryder-nya-rondellen

Saxar in från sporthoj.com 28 april 2013:
----
GÄVLE Vid 19-tiden i går kväll kraschade en motorcyklist i rondellen på Utmarksvägen på Sörby Urfjäll.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.5825821...svar-mc-krasch (http://gd.se/nyheter/gavle/1.5825821-man-skadad-i-svar-mc-krasch)

Kom just körande bara 100 meter ifrån rondellen och märkte att det stod en mc polis vid sidan av vägen typ väntandes och då kom mc snubben i sån sjuk fart. Han såg nästan jagad ut när han körde om alla bilar o såg ut som han glodde bakåt i farten. Trodde det va en jakt. Den rondellen har en massa tåghjul uppställda på sig så ingen rondell jag vill åka rakt fram på http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/nya/depressed.gif
----

Jag har inga vidare kommentarer just nu (är så där allmänt förbannat - fast det här måste ju vara typ vetenskapligt bevis på att inget körkort, rondell utsmyckning - kan ha lite med alla SMCs argument att göra..

Maria Nordqvist
2013-05-03, 07:11
Ska ta kontakt med vår vägspanare i Halland. Denna utformning stämmer inte överens med de nya reglerna för rondeller i VGU.

jan-olovj
2013-05-03, 18:43
Här har vi ett exempel till på en icke förlåtande trafikmiljö.5657

Ove 60+
2013-05-03, 19:39
Här har vi ett exempel till på en icke förlåtande trafikmiljö.

Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte. Det är ju samma med en kurva där det finns skog, berg eller hus rakt fram. Sånt vill väl ingen ta bort för då får vi bara kvar ett nät med raksträckor.

Vad som däremot är en styggelse är dom där låga, vassa plåtkanterna och järnkonstruktioner som man ser över eller rakt igenom, dom kan luras!

swischmc
2013-05-04, 10:55
Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. ...

Det handlar inte om att det går att se eller inte. Det handlar om att varje person som befinner sig i trafiken ska få göra fel utan att bli skadad. Diesel på marken, det går inte att svänga = personen hamnar mitt bland stenbumlingarna.
Detta gäller bilar och lastbilar, varför ska de inte gälla mopedister, cyklister och motorcyklister?

Trafikhållarna har, delvis, tagit bort hinder även på landsvägar. Stora stenar är numera omgivna av jord tex. Naturligtvis är det inte till mycket hjälp för oss mc-ister, men trafikhållarna har i alla försökt att göra befintligt vägnät bättre. När nya vägar, korsningar, rondeller m.m. tillkommer måste vi alla i trafiken få förvänta oss att det faktiskt tänks på alla som befinner sig på och bredvid vägen. Oavsett om en olycka föregås av otur, klantighet eller andras inverkan.

990 Adventure
2013-05-04, 18:26
Jo jag kan hålla med om att den inte är "förlåtande", men här är det rejält stora grejer som bara en blind kan undgå att se. Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte. Det är ju samma med en kurva där det finns skog, berg eller hus rakt fram. Sånt vill väl ingen ta bort för då får vi bara kvar ett nät med raksträckor.

Vad som däremot är en styggelse är dom där låga, vassa plåtkanterna och järnkonstruktioner som man ser över eller rakt igenom, dom kan luras!

Men du ser inte vad som redan är inne i rondellen, detta gör att du totalt kan missbedömma vad som kommer om du tillex har bil och husvagn,då kan det bli trångt o som mc förare vill du inte vara den som bromsar först med andra trafikanter bakom !

Ove 60+
2013-05-04, 22:09
Jodå, jag förstår vad ni menar, men jag anser att vad jag kan se på bilden så ser jag tillräckligt långt tillbaka i rondellen för att se om ett fordon ska komma åt mitt håll. Jag förutsätter då att det är 50 som gäller som begränsning. Rondeller som man ser rakt igenom är i mitt tycke farligare för en ouppmärksam förare kan missa att det finns något i vägen.

jan-olovj
2013-05-05, 07:47
Du kan ha rätt i vad du säger, men det jag menar är att om misstag sker eller det är halt så han det gå helt åt pipan med en sådan här stenkoloss. Det vore bättre med en plantering som skymmer eller något som ger efter vid en olycka.

Marie
2013-05-05, 08:26
Jag har alltså inget emot att man pryder upp rondellerna med snygga och rejäla grejer som visar att rakt fram finns inte.

Och detta är ju EXTRA viktigt när man plötsligt bygger en cirkulationsplats på ett ställe där det tidigare bara fanns en fin raksträcka....

Ingen lätt balansgång det här, men man borde ju ändå kunna kräva att den som ritar cirkulationsplatseländet besitter en IQ på något lite över 70, och väljer en lämplig "utsmyckning" i rondellen.........

Man kanske skulle ta in Lars Vilks som konsult?
:angel:

swischmc
2013-05-05, 09:17
@ Marie: du har så rätt! Vilka dårar är det som bestämmer hur en rondell ska utsmyckas? De verkar inte läsa tidningen i alla fall och där se vilka misstag andra gjort...

För att vara en besserwisser... Alla rondeller har inte 50 km/h. Det finns allt från 30 till 80. 80km/h är rätt fort in i en rondell. Vi har redan förstått att alla på vägen är idioter som sms:ar när de kör. Såklart kommer "de" inte släppa av gasen in i rondellen och därför garanterat krascha. (Med viss ironi i de sista meningarna.)

Ove 60+
2013-05-05, 18:18
Jag tittade en gång till på bilden för att se om jag kanske skulle ändra uppfattning. Jo det finns fällor, 4 st rörkonstruktioner med vägmärken. Stenkolossen tycker jag fortfarande inte är den farliga biten för om det är en fyrvägsrondell och om stenkolossen är fyrkantig, så har man faktiskt tänkt till - kör man in i rondellen i rätt fil så träffar man muren på skrå och då har man ändå en hyfsad chans jämfört med om man bangar vinkelrätt in i väggen. Från det håll som bilden är tagen kan man i värsta fall hamna i en vrå, men muren är i så fall hyfsat långt bort.

swischmc
2013-05-05, 21:31
Så om man nu ska krascha in i rondellen måste man sikta mellan metallkonstruktion och stenkonstruktion. Dessutom välja vinkel mot stenarna för att minska farten innan smällen. Väljer man dessutom fel sida av rondellen måste man också undvika ett elskåp... :tummenupp

(Ove 60+, jag ironiserar inte över ditt inlägg.)

Hojkul!
2013-05-05, 22:13
På tal om besserwisser - en rondell är den vanligen cirkelformade arean där dessa otrevliga "prydnader" finns. En rondell avser Inte körfältet runt densamma.
Rondell + körfält utgör en cirkulationsplats. ;-)
Hukar mig...

Ove 60+
2013-05-06, 05:31
:tummenupp
(Ove 60+, jag ironiserar inte över ditt inlägg.)

:tummenupp Uppfattar det inte så heller. Vi har ovanligt nog hamnat i ett läge med saklig analys av problemet och likaså saklig diskussion av det samma. Ovanligt i ett forum! :wink:

På tal om besserwisser - en rondell är den vanligen cirkelformade arean där dessa otrevliga "prydnader" finns. En rondell avser Inte körfältet runt densamma.
Rondell + körfält utgör en cirkulationsplats. ;-)
Hukar mig...

:tummenupp Sluta huka för du har bara helt rätt! :angel:

Maria Nordqvist
2013-05-06, 06:56
5663Det finns solklara regler för var oeftergivliga (för bil) föremål får placeras i rondellen, d v s mitten av cirkulationsplatsen. Det får vara vara inom ett mycket litet område. Hastigheten får inte överstiga 30 km/h. Bifogar utdrag ur nya VGU, vägar och gators utformning som publicerades hösten 2012. Dokumentet framtaget av SKL, kommunerna, och Trafikverket.

Bob Sweden
2013-05-06, 07:35
5663Det finns solklara regler för var oeftergivliga (för bil) föremål får placeras i rondellen, d v s mitten av cirkulationsplatsen. Det får vara vara inom ett mycket litet område. Hastigheten får inte överstiga 30 km/h. Bifogar utdrag ur nya VGU, vägar och gators utformning som publicerades hösten 2012. Dokumentet framtaget av SKL, kommunerna, och Trafikverket.

Och det är här någonstans förvirringen börjar:

Oeftergivliga föremål
Känns som ett tjänstemannaord så kollar upp det i SAOL för att vara säker på vad det betyder.

5665
Jaha....?

Men förutsatt att man menar "föremål som är i vart fall liiiiite flexibla" så kan jag bara konstatera att utsmyckningen på bilden ÄR eftergivlig.
För en bil...

Citerar Hampe:
Kungsbacka Kommuns tur denna gången att skämma ut sig och visa upp sin totala brist på helhetssyn och hänsyn till oskyddade trafikanter:

5664

Kan bara med en suck konstatera att i dokumentet med rekommendationer står inget om vassa kanter, vajrar (flexibla), eller något annat som tidigare nämnts i tråden.
Återstår alltså inget annat än lobbyarbete för att fortsatt sprida insikt om den verklighet vi befinner oss i när vi på våra älskade motoriserade tvåhjulingar befolkar vägarna i vårt avlånga land.
För visst måste det gå att få till en version II på det där rekommendationsdokumentet!?
Elelr i vart fall komplettera med en hänvisning till någon annan paragraf (för visst finns det väl en sådan) där det generellt sägs att "anordningar som riskerar att spetsa, strimla, hacka, förblinda etc. trafikanter bör i möjligaste mån undvikas i trafikmiljön...

Maria Nordqvist
2013-05-06, 09:27
566656675668566656675668

Skrivelse skickad idag till Kungsbacka kommun från SMC centralt och vägspanaren i Hallands län.

swischmc
2013-05-07, 07:38
Bra jobbat Maria! Bara att påminna om att vi finns till och hur en "utsmyckning" kan skada oss måste väl ge en tankeställare? Om inte annat blir de sura och tycker vi är jobbiga och det leder till att de kommer ihåg oss nästa gång. :)

påK-en
2013-05-09, 21:54
5676
Cirkulationsplats i Kilafors (Hälsingland) med hambodansare (silhuetter av rostig plåt).

swischmc
2013-05-09, 23:58
Jag såg en intressant sak idag. Vid Glädjens trafikplats (Upplands Väsby) finns en trafikdelare med blå sand. Från början vad det ett staket i mitten. När staketet togs bort lämnades alla bultar kvar. Fyra bultar per stolpe som sticker upp ca fyra cm. Inget vidare att glida över...

Jag tänte stanna och ta ett kort, men det var så förbaskat varmt i dag att jag inte pallade att befinna mig i ett mc-ställ utan vindavkylning.

A*****
2013-05-19, 17:59
566656675668566656675668

Skrivelse skickad idag till Kungsbacka kommun från SMC centralt och vägspanaren i Hallands län.

Nu är själva "plåtremsan" utökad med något sorts skydd. Eller vad det kan tänkas vara.
Jag förmodar att det är tack vare denna tråd.

97286
2013-10-16, 00:09
...hm,... rostig plåt i miljön...
Nått för miljöförvaltningen att agera på?
Å när de inte reagerar, nått för Länstyrelsens miljöinspektörer att granska?
;)

Hampe
2014-07-08, 22:23
"Vi har tagit motorcykeln i beslag och skall göra en utredning för att se vad vi kan komma fram till. "
Bra idé!
Tips: ta gärna räcket i beslag också!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19193024.ab

Hampe

Hampe
2014-07-09, 07:47
Hmmm...

http://y.cdn-expressen.se/images/2014/07/08/371e92085e334a2e8aeceded8cd571dc/16x9/645@70.jpg
Foto: Mikael Nilsson. Bilden från Kvällsposten: http://www.expressen.se/kvallsposten/mc-forare-slungades-20-meter-i-svar-krasch/

Jag får nog backa lite här - snubben verkar ha dödsbombat in i rondellen, fortsatt rakt igenom, smällt räcket på andrasidan vinkelrätt, lämnat hojen i rondellen och fortsatt ytterligare 20 meter på egen hand.

Not the average kind of rondellkonstkrasch alltså, och eller inte någon olycka där en annorlunda räckesutformning hade gjort så himla stor skillnad.

Faktum är att det luktar lite Landskrona om det hela, men det har hänt i Malmö.
Well well, ännu så länge omnämns patienten som "mannen på MC" samt "motorcykelföraren".
Vackert så - någon motorcyklist verkar det inte handla om...

Hampe

Maria Nordqvist
2014-07-09, 10:35
Jag blev uppringd av en kvällstidning 22.00 igår kväll angående denna olycka, de ställde dumma frågor typ är gröna Kawor vanliga. Jag bad dem undersöka om föraren hade körkort, ägde hojen och var nykter. Samt titta på SMC:s hemsida.

Hampe
2014-07-09, 10:55
Jag blev uppringd av en kvällstidning 22.00 igår kväll angående denna olycka, de ställde dumma frågor typ är gröna Kawor vanliga. Jag bad dem undersöka om föraren hade körkort, ägde hojen och var nykter. Samt titta på SMC:s hemsida.

...men du har ju semester? Hur kan det gå till? Då kopplas väl samtalet vidare till vakthavande som sedan larmar ut jourhavande presskontakt i staben av folk som sitter redo...? Eller har jag missat något? :very_drunk:

H

Galne Dansken
2014-07-09, 11:40
Jag beklagar felet i dessa formalia. Journalisten ringde tydligen mig först, men jag svarade inte!

Satt på hojen, på väg hem från möte i Linköping.
Körde E4 nordgående riktning, vart det var ny svettig beläggning i innarfilen. Sänkt hastighet till 90 km/t och massvis med varningsskyltar för hal vägbana. Grymt imponerad, eftersom det är första gång jag har set detta i Sverige.

Tydligen har handlingsplanen ang friktion på sommarvägen fått effekt!

Hampe
2014-07-09, 16:11
Tydligen har handlingsplanen ang friktion på sommarvägen fått effekt!

Bara fläckvis... :victorious:

Fel tråd att fråga i, men hur är det med Gävle? Händer det något, eller fortsätter Trafikverket ducka bakom den menlösa "kvalitetsäkra indata"?

Den som vet får gärna svar i denna tråden: http://forum.svmc.se/showthread.php?9229-quot-Handlingsplan-mot-låg-friktion-på-sommarvägar-quot

Hampe

Maria Nordqvist
2014-07-09, 19:56
Jag har nästan alltid telefonen påslagen, därför kommer det lustiga samtal. Tre journalister, det senaste dygnet med viktiga frågor. Det är bara att gilla läget när vi intervjuas.
1. Olyckan i Malmö.
2. Genusperspektiv på körkort
3. MC i bussfil i Stockholm

Petra
2014-10-16, 10:20
Ars longa, vita brevis (est) – "Konsten är lång, livet är kort" (Hippokrates). Ja det är kanske det gamla ordspråket som ligger bakom tankarna när man utsmyckar rondeller med farliga stålinstallationer. Nu senast är det Landskrona som tänkt lite för lite när man installerat en stålsiluett av kända byggnader.

Helsinborgs Dagblad skriver i en artikel om den senaste rondellutsmyckningen som för en oskyddad trafikant kan bli en livsfara om olyckan är framme.

Kommunens tekniske chef Peter Siilak har dock ingen förståelse för att man ska beakta säkerhet.

- Jag förstår inte varför man ska hålla på att gnälla. Det går dessutom trender i det här, förr skulle det inte finnas nåt i rondellerna, man skulle kunna se rakt igenom dem. Nu är det tvärtom, säger han.

Läs hela artikeln i Helsingborgs Dagblad (http://hd.se/motor/2014/10/16/vackra-rondeller-blir/).

Hampe
2015-04-01, 08:44
Har var det i vart fall fall ett vansinnesförslag som tacklades ner på ett tidigt stadie.

http://y.cdn-expressen.se/images/4c/31/4c31fb74bfe94ddc90e3151dc6d3f74b/16x6/645@70.jpg
Illustration ur GTs artikel: http://www.expressen.se/gt/trafikverket-skylten-kan-spetsa-trafikanter/

Det handlar om Trollhättans kommun som vill pigga upp en rondell. Trafikverket säger nej. Kan man säga...

Trafikverket kallar rent av konstverket för "livsfarligt".

– Det är farligt att köra på för alla trafikanter, speciellt mopedförare och motorcyklister kan riskera att spetsas och/eller få armar och ben avslitna, skriver Trafikverket i sitt yttrande.

Nå, det vara väl för väl. Är det "Värsta Vägars Pris" som gör att i vart fall Trafikverket tänker till en gång extra...?
Med detta tydliga uttalande från Trafikverket så är frågan om man ser vart förlängningen leder:
Hur är det med Trafikverkets egna utsmyckning längs vägarna, i form av dödsräcken...?
Dags att börja rensa?

Hampe

CB_Tobbe
2015-04-01, 11:48
Det borde finnas en ett standariserat byggsätt för rondellmittdelar där valet av material och växter är begränsat.

Maria Nordqvist
2015-04-01, 12:11
7419Det finns i VGU.

Jonkko
2015-04-01, 18:13
Vad säger Svenska kraven över denna rondell som är uppe i Ylläs i Finska lappland ? :) https://lh3.googleusercontent.com/-lG4NAY8pxlQ/StrMX5nc7bI/AAAAAAAAADc/Vwb3brahG80/w1172-h879-no/Susirajansuraus-09%2B023.jpg

Hit där jag bor har vi 2 rondeller,den ena är omhägnad med kätting och innanför segel med master och vaijrar.

http://static.panoramio.com/photos/large/34009957.jpg

Den andra med stora stenar som en åker och större stenhög i mitten.Stenarna ungefär i huvudstorlek och större. Just i den rondelle med stenar körde en polisbil över,eller försökte i byggnadsskedet,men det gich inte så bra :slagen:
Dom fick lyfta ut den med kranbil och axeldelar,fälgbitar mm blev kvarliggandes.
Här ett annat offer för samma rondell.
https://instagram.com/p/x_XlM5qq_v/

Maria Nordqvist
2015-04-02, 10:43
Finland har också fått konstverkirondellensmitt-sjukan är min spontana kommentar.