handdator

Visa fullständig version : Risktvåan

hondagirl
2010-06-28, 07:57
Hej !

Är det någon som vet hur risktvåan går till praktiskt ?
Det är så många frågor som dyker upp och alla har olika svar.
Bland annat så har jag hört att en del säger att tvåan är bara en kurs och du får ett intyg på att du var medverkat. Andra säger att det är ett prov som du måste klara, annars får du inte varken köra upp eller skriva teoriprov...

Catherine
2010-06-28, 09:39
Min dotter ska göra risktvåan nästa vecka. Vi fick informationen att dagen börjar med ett enkelt test på att man klarar av att köra. Syftet är att kolla att man klarar att genomföra risktvåan som ju handlar om körteknik. De rekommenderade att hon skulle göra risktvåan i slutet av övningskörningstiden just av det skälet.

Mig veterligt så är det inledande testet det enda "testmomentet". Jag har inte hört att man kan "kugga" på risktvåan.

mr2clean
2010-06-28, 09:51
Tjena!
Min risktvåa började med att man fick känna lite på motorcykeln, sedan var det "utvärdering" av våran kunskap att framföra cykeln.
Man körde någon slags förvuxen lågfartsbana med en bit raksträcka, där man kunde accelerera upp i ca 40-50km/h på raksträckan. alltså, klarar du lågfartsbanorna klarar du detta hur lätt som helst.
ps, har uppkörning imorgon :D

Jaouws
2010-06-28, 15:01
Lycka till

Gunnarson
2010-08-13, 08:19
Hej, vet inte hur är det precis nu ... jag har körkort redan ... 3 eller 4 år, men ja vet att min kompis tränar här Teoriprov (http://www.korkort.se)
där finns också information och körkortsforum om uppkörning, körkortstillstånd, säkerhetskontroll osv ... kolla upp
man kan även ställa frågor till trafiklärare