handdator

Visa fullständig version : Insats för en god sak

OH-
2010-06-21, 07:42
Hej!

Har ni lust att hjälpa till med en bra grej? Till Jumbo Run 2010 i Mölndal behöver vi inte bara sidvagnsekipage utan även ett antal "trafikvakter" på hojar utan stödhjul.

Vad handlar det om? Jo : "Jumbo Run är en heldag för personer med intellektuella funktionshinder som tillsammans med sidvagnsmotorcyklister och deras familjer åker ut på en gemensam utflykt. Jumbo Run anordnas sedan 1970 varje år någonstans i Sverige."

Se http://hem.fub.se/molndal/Huvudsidan/PDFfiler/InbjudantillJumboRun2010x.pdf

Jumbot är 14 Augusti med körning från Kållered ner mot Fjärås. Det är en heldagsaktivitet. Jag söker er som:
- Vet att ni kan ställa upp hela dagen 2010-08-14
- Har en pålitlig MC som ni kan hantera hjälpligt
- Har trafikvett
- Det gör inget om ni hittar någorlunda väl kring Kållered/Lindome/Ubbhult/Fjärås/Förlanda/Annelund

Om du är intresserad så sänd ett PM!

OH-
2010-06-27, 18:44
Bump.

Glömde en sak - dom som varit med tidigare år har tyckt att det varit en kul och givande dag. Kom igen, ställ upp!

Marko
2010-07-04, 07:34
Bump.

Glömde en sak - dom som varit med tidigare år har tyckt att det varit en kul och givande dag. Kom igen, ställ upp!

Jag hjälper gärna till. Är en gammal Mölndalsbo så jag känner till områdena väl. Du frågade efter cyklar med sidovagn men funkar det även utan? Har ni hjälmar/ kläder att låna ut till de som behöver?

Marko
2010-07-04, 07:43
Jag hjälper gärna till. Är en gammal Mölndalsbo så jag känner till områdena väl. Du frågade efter cyklar med sidovagn men funkar det även utan? Har ni hjälmar/ kläder att låna ut till de som behöver?

Kollade in länken och jag hittar nog mina svar den vägen. En fråga:Torrekulla lägergård, är det samma som Torrekulla vandrarhem?
Vi syns där!

OH-
2010-07-04, 08:18
Man kan inte vara nog tydlig:

Vi söker folk utan sidvagn.

Och jag behöver mer än svar på forumet så sänd mig ett PM (personligt meddelande, klicka på mitt namn (OH-) och välj personligt meddelande så ordnar det sig) med mail-address så kontaktar jag er.

Zapp
2010-07-05, 10:17
Man kan inte vara nog tydlig:

Vi söker folk utan sidvagn.

Och jag behöver mer än svar på forumet så sänd mig ett PM (personligt meddelande, klicka på min bild så ordnar det sig) med mail-address så kontaktar jag er.

Jag förstår inte... vad behöver ni hjälp med? Vad gör en "trafikvakt"?

OH-
2010-07-05, 15:28
Jag förstår inte... vad behöver ni hjälp med? Vad gör en "trafikvakt"?

Jo, det kommer att vara kring 50 sidvagnekipage som kör Jumbo Run. Denna kolonn kommer att ledas av en förare med lokalkännedom men många av deltagarna hittar inte alls. För att det hela skall fungera smidigt behöver vi hålla ihop det hela.

Trafikvakterna står i korsningar längs vägen och ser till att övrig trafik uppmanas att underlätta det hela. Med sidvagnar i sån mängd stannar man inte bara på nån P-ficka och väntar in någon som kommit efter på grund av trafik. Det är inte heller självklart att det är lämpligt att eftersläntrare försöker komma ikapp kolonnen genom snabbare körning och omkörningar.
Ni som varit med i lite större gruppkörningar vet att det kan bli ganska ryckigt för dom som ligger sist, bästa sättet att undvika att detta blir ett problem är att ha en duktig föråkare och eliminera alla störningar.

Konceptet är väl beprövat och jag har varit inblandad ett par gånger tidigare. Vi har ett gott samarbete med inblandade polisdistrikt.

Fråga gärna mer.

Hampe
2010-07-05, 18:35
Bump.

Ole, ditt arbete med "Långfredagsturen" gör att det blir ett rent nöje att få bjuda igen lite:
kul/givande är isf bara en bonus.

Jag är på, och ser fram mot ett arrangemang där jag (troligen) inte kommer att vurpa en endaste gång, som omväxling!

1. Marko
2. Hampe
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10

Du har PM åsso!

Hampe

OH-
2010-07-05, 22:04
Du har PM åsso!

? Inget syns än? Om det inte dyker upp tills imorgon så skickar jag ett till dig :rolleyes:

OH-
2010-07-15, 05:54
Hej!

Om nån till äventyrs går och funderar på att göra en insats men inte anmält sig än:

Jag är ute på touring och kommer hem kring 7:e Augusti. Visning av vägarna blir söndagen 8:e Augusti, samling på Torrekulla (fd vandrarhemmet) klockan 9.

Och, ja, det behövs mer folk. Vill ni komma två på hojen går det utmärkt.

zappa
2010-08-02, 10:56
Finns det möjlighet att få rutten på GPS? Min flickvän kommer ifrån de trakterna så jag börjar hittat lite i trakterna men vi bor i Stockholm.

Om det inte finns annat inplanerat så kan jag mycket väl tänka mig att åka ner och hjälpa till för en helg. Finns det sovplats någonstans?

När kam man räknat att det är slut? Tänkte på om man ska ta sig hem samma kväll eller leta sovplats en natt till. Hade ju inte direkt tänkt att göra en SS1000 i samband med det, inte riktigt min idé att ha skoj på MC... ;)

Detta är alltså ett ytterst preliminärt kanske, men jag återkommer med info via PM också när jag vet.

/Zappa

zappa
2010-08-02, 20:44
Mitt ytterst preliminära kanske har nu blivit ett definitivt ja, jag kommer...
Sovplats och allt är ordnat då tjejen tar tåget ner med hunden så slipper jag tränga mig in ensam hos svärföräldrarna.

Kan dock inte pga av geografiska avstånd (ja jag vet att det inte hindrar Hampe, men ..... ) ta mig ner till den 8:e.

1. Marko
2. Hampe
3. Zappa
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Hampe
2010-08-03, 08:57
Bra, Zappa - jag tänkte precis bumpa lite nu när OH är på semester:
från lite olika håll har jag fått frågan vad det är som egentligen krävs, och så här är det:

SSK - Svenska Sidvagnsklubben arrangerar sedan mer än 30 år "Jumbo Run"; en internationell träff för sidovagnsekipage som samtidigt är ett slags... ...äsch, "välgörenhetsarrangemang" låter så pretto:
man samarbetar med FUB - Föreningen för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning och plockar med sig barn och vuxna i holkarna och drar iväg en repa.
Mer än så är det inte, men det betyder väldigt mycket för dom som får vara med om det.

Här är SSKs syn på det hela:

http://www.sidvagn.se/jumbo/index.htm

och länken till FUB som OH redan postat finns här:
http://hem.fub.se/molndal/Huvudsidan/PDFfiler/InbjudantillJumboRun2010x.pdf

Läs mer om FUB: http://www.fub.se/

Alltså - sidovagnshojar har man själva - det som behövs är folk på solohojar som kan hjälpa till att ordna flytet i kortegen:

Det kommer folk från hela landet - och utlandet och dom har inte sträckningen helt klar för sig.
Alltså behövs det förlöpare, och kanske några ordonnanser som kan tighta till gruppen om den skulle glida isär.

(Visst, vi grusåkare kan tycka att det bara är att dela en .gpx-fil åsso vart det klarttt, men nu är det inte så.)

Men, framför allt behövs det folk i en del korsningar för att säkerställa att kortegen kommer ut och igenom obruten.
Nej, vem som helst får inte ställa sig mitt i vägen och dirigera trafik!
Till det behövs det ett förordnande.

Däremot går det alldeles utmärkt att vara klädd och uppföra sig så vid sidan av vägen att man gör övriga trafikanter uppmärksamma på att något håller på att ske i korsningen och därefter lämna själva avgörandet upp till den enskilda bilisten.
Har jag sagt för mycket nu, OH? Jag tror inte det.
Utan att vilja göra mig ovän med någon eller påpeka några likheter i övrigt så tror jag det blir tydligare när jag påpekar att vi alla vet att bonden med den röda flaggan och en skock kor som skall över vägen inte har någon polismans befogenheter när det gäller att dirigera trafik.
Ändå stannar vi - för att vi förstår att det är nödvändigt.

Klart så långt...? Bra!

Det finns en annan aspekt på att hålla sidvagnsgruppen samlad - passagerarna för dagen vill nog gärna känna känslan av att få åka i grupp. När kortegen blir uppbruten och man tvingas strula och vänta in varandra försvinner mycket av upplevelsen för deltagarna.

Sidvagnsåkare är för övrigt inte så speciellt underliga egentligen:
dom har bara lite andra förutsättningar att jobba med...
Häng med hörrni, och vidga er världsbild lite granna!

Och till dig, Zappa - apropå att "vidga sin världsbild":
http://spotwalla.com/tripViewer.php?id=1b8b4c4ea7bb27955
Killen startade 8 i morse från "Hell" i Norge - gissa vart han skall?

Kul att få träffas - OH ordnar så du antingen får en rutt eller åtminstone en begriplig uppgift nu när du inte kan vara med på genomgången.

Hampe

zappa
2010-08-03, 13:26
Bra skrivet som alltid Hampe...

När jag tog mitt MC kort (9 år sedan) så har jag för mig att det fanns en lag som sa att man inte fick bryta en kortege. Lite luddigt minne men det kan vara så att det endast gällde militär och begravningsfölje men man kan ju annars alltid få "problem" med hojen i korsning när man står längst fram och vägra flytta på sig... :) Ja det är väl bara fantasin som sätter sina gränser.

Såg om din olycka men det verkar som om du är uppe och kör igen vilket alltid är trevligt att höra.

Min världsbild är ganska vidgad som den är men att sitta på en KTM 950 i mer än 100 mil på 24 timmar skulle göra vilken babian som helst avundsjuk. Till och med min Transalp var en bekvämare långfärdshoj än vad kotten är, men o andra sidan så sitter man kanske inte lika mycket på en KTM som man gjorde på transalpen. :) Men jag har ännu inte orkat med mer än 80 mil på en dag oavsett hoj och då var jag en mindre trafikfara de sista milen, störtregn, åska och raka vägar i Canada är inte att rekommendera om man ska köra långt på hoj.

/Zappa

Micael_gbg
2010-08-07, 21:16
Jag ställer upp, kul med lite annorlunda körning!

1. Marko
2. Hampe
3. Zappa
4. Micael
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Hampe
2010-08-07, 21:20
Gôtt, Micael - nu blir vi några stycken.

Välkommen hit till detta forumet med, förresten!

Hampe