handdator

Visa fullständig version : Kedjans vara eller inte vara

Marie
2007-02-23, 02:39
Överflyttat från tråden "Trist present"

De senaste och modernaste kardanhojarna jag provkört är R1200S, R1200GS och K 1200 R. Marie har en K100RS och en XJ 900 F.

Precis... Helt rätt uppfattat. Jag kan ju knappast ha någonting nyare eftersom skälet för mig att köra hoj är helt ekonomiskt.

Så länge hojen är 20+ år så går den att försäkra riktigt billigt. En gammal hoj är billig i inköp även om den har underhållsvänlig konstruktion (en av nackdelarna med kedja är hur svårt den har att klara saltslasket vid den här årstiden utan ständigt slabbande med smörja), en hoj kostar nästan ingenting i skatt, och den klunkar i sig högst 0,5 l/mil om man kör hyfsat lugnt. Däcken är visserligen ganska dyra, men man kan ju leta upp slitstarkast möjliga touringbakelit, köpa dem billigt via internet från Spanien och köra försiktigt så håller de l-ä-n-g-e och kostnaden blir hanterlig. Dessutom så gäller inte vinterdäckslagen mc så man slipper ju den onödiga utgiften också.

Detta koncept har för mig återgett mig min rörlighet. Efter att jag blev sjukpensionerad kunde jag av ekonomiska skäl inte längre förflytta mig med bil utan blev sittande hemma. Att ersätta bilen med hoj har löst detta dilemma. Nackdelen är att jag måste vara beredd att köra hoj i alla väder året om, men det får jag helt enkelt leva med.

För att återgå till mitt ursprungliga uttalande så står jag fast vid det. Kedjedriftens nackdelar medförde att man frångick den i fråga om bilar för 100 år sedan. Eftersom samma nackdelar finns på en motorcykel är jag förvånad att denna konstruktion fått leva kvar på motorcyklar.
Med det uttalandet har jag inte sagt annat än att även de i övrigt modernaste motorcyklar av en för mig outgrundlig anledning fortfarande utrustas med kedjedrift, detta TROTS kedjedriftens extremt höga servicebehov, kladdighet och korrosionskänslighet. Några fördelar med kedja i praktisk drift har jag ännu inte kunnat hitta. Det talas om "hisseffekt" (något som jag ännu inte lyckats upptäcka) och effektförluster. Moderna motorcyklar har så våldsamt överdimensionerad effekt att ett litet svinn knappast märks i praktisk vardagskörning. Faktum är att den kedjedrivna XJ-600:an är den törstigaste av mina tre hojar.

Eftersom någon även nämnt tandremsdrift så är min invändning mot den att den inte rimligen är något alternativ en dag som idag, när snö fryser på remmen när hojen står ute och sen matas in och fyller ut tandningen i både rem och remhjul så att risken blir påtaglig att skiten kuggar över.

Jag ställer givetvis samma krav på en mc som på en bil i fråga om lågt underhållsbehov (det skall bara vara att tanka och köra mellan servicetillfällena - och dessa skall inte vara tätare än motoroljebytena) och enkelt handhavande även under svåra väderförhållanden, och då platsar varken kedja eller rem.

Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Olsson
2007-02-23, 08:57
[I]Det talas om "hisseffekt" ..

Hisseffekten finns, men troligen inte på din båge och absolut inte p g a kardanaxel. Tidiga BMW (framför allt en viss modell) hade en något konstigt justerad anti-squat, vilket kan (slarvigt) sägas vara den geometriska konstruktion så att kraften och riktningen av kraften från motorn, via kardan, däck, swing etc -- motverkar effekterna (fjädring pressas ihop/isär) av ekipagets lastförflyttning under acc. Men man brottas med samma effekter på hojar med kedja.

Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B. För mig är det en leksak. Tänk dig känslan att lära sig hur fjädring- och stötdämparsystem påverkar mc;ns vägegenskaper. Föreställ dig att vissa problem uppstår i en högfartskurva och man rullar argt hem till "depån", justerar rätt parametrar på Öhlinsmekapären -- för att sedan prova igen med perfekt resultat. Lyckan är fullkomlig! :D

Pingo
2007-02-23, 09:34
Till att börja med så ska ju en kedja skötas om man nu ska ha kedja. För att det ska kunna göras praktiskt och bekvämt så måste man i princip ha centralstöd för annars blir det vården av kedjan löjligt obekväm.

Stora och tunga cyklar saknar centralstöd och då är det ju kardan som gäller.

Mindre motorcyklar med centralstöd kan mycket väl ha kedja om man är beredd att vårda den ordentligt. Det handlar om rutin ingefär som att borsta tänderna.

Min lilla 250cc med kedja vårdas efter varje körning i garaget genom att tas upp på centralstöd för rentorkning av kedja med hushållspapper och trasa. Därefter kommer målarpensel och en burk med kedjeolja för motorsågar fram och jag penslar på en skaplig film av olja
på kedjan. Inget överflöd utan bara en tunn film.
Biologiskt nedbrytbar motorsågsolja rekommenderas.

Tidsåtgången för vården är ungefär 2 minuter varje dag. Kedjan ska ju diskas av med fotogen var 100 mil men det tar inte så lång stund eftersom jag använder olja till kedjan som löses upp snabbt och enkelt.

Det finns andra metoder att sköta kedjor på men de passar inte mig.

//Gunnar

zynthaxx
2007-02-23, 11:03
Det där med "roliga" motorcyklar förstår jag inte riktigt. Motorcykeln är ju precis som en bil ett fordon, ett transportmedel man använder för att förflytta sig mellan A och B.

Det är därför japanska fordon säljer så bra. Många ser sitt fordon som en ren A-till-B-burk.

Sen har du oss som faktiskt är intresserade av körningen i sig (som kan sticka ut bara för att det är lite bättre väder en dag - eller skita i vädret för att vi helt enkelt behöver köra av oss lite). Då är det viktigaste att fordonet vi kör är just "roligt". Roligt behöver i det här fallet inte vara att det går särskilt fort, utan har generellt sett att göra med att det skapar en viss känsla. En gammal Ural eller Enfield som tar sig från noll till hundra på 23 sekunder (om du över huvud taget kommer upp i hundra) kan vara minst lika "rolig" som värsta banmonstret, för du har just en unik känsla när du kör. Och jag och Olsson (och några till) tycker just om att ha koll på vad som händer, och pilla lite med mekaniken så den ska göra precis det vi vill. :D

Sen när det gäller framdriften är jag inte särskilt religiös. Rem funkar bra upp till drygt 100 häst (Buell har under de senaste åren visat att rem funkar minst lika bra som kedja, helt utan kedjans nackdelar i form av underhållskrav, lastväxlingssnärtar (som också kardandrivna fordon har, i större eller mindre omfattning), etc). Över denna effekt verkar man behöva kedja för att tillgodogöra sig kraften i motorn (om man inte är beredd att släpa på kardanens extra vikt). Å andra sidan är det just generellt sett såna som faktiskt är intresserade av sitt fordon som "behöver" så höga effekter, och då kan de ju få ta att deras maskin behöver lite mer underhåll.

Pingo
2007-02-23, 11:10

Detta koncept har för mig återgett mig min rörlighet. Efter att jag blev sjukpensionerad kunde jag av ekonomiska skäl inte längre förflytta mig med bil utan blev sittande hemma. Att ersätta bilen med hoj har löst detta dilemma. Nackdelen är att jag måste vara beredd att köra hoj i alla väder året om, men det får jag helt enkelt leva med.

Du vet väl om att det finns scootrar med frontruta som gör att du inte blir våt i regn. Visserligen handlar det om 250 cc scootrar och man behöver köra 70 km/h eller fortare för att slippa bli blöt. Nedkylning pga fartvinden är också betydligt mindre än för en renodlad motorcykel vilket kanske uppskattas då det är lite kallt.

Enda nackdelen är de små hjulen som gör att man föredrar slät och fin väg vid hög fart.

//Gunnar

xyx
2007-02-23, 12:39

Och där besvarar du din egen fråga.
Motorcykeln är inte ett nyttotransportmedel för de flesta i detta land, utan just ett verktyg för nöje som även kan användas för transport.
Det betyder för den delen inte att kardan inte går att använda på ett nöjesinstrument, men jagar kan prestanda på alla sätt är det inget alternativ.
Dessutom är det en kostnadsfråga för tillverkarna.

Marie
2007-02-23, 17:02
För mig är det en leksak. Tänk dig känslan att lära sig hur fjädring- och stötdämparsystem påverkar mc;ns vägegenskaper. Föreställ dig att vissa problem uppstår i en högfartskurva och man rullar argt hem till "depån", justerar rätt parametrar på Öhlinsmekapären -- för att sedan prova igen med perfekt resultat. Lyckan är fullkomlig! :D

Visserligen sitter där Öhlinare på BMWn och den har en attans massa rattar att skruva på, men till vilken nytta vet jag inte. För mig är en stötdämpare OK så länge den hindrar hojen att skutta av vägen i en kurva med lite knölig asfalt...

Jag är nog inte någon stötdämparkonnässös. Jag har understundom kört bilar som haft stötdämpare som varit utslitna till stadiet cykelpump, och andra som kört bilen har klassat den som rent livsfarlig, men jag har inte märkt någon nämnvärd skillnad när byte till fungerande stötisar skett. Lite mindre gung efter farthindren bara.

Marie
2007-02-23, 17:09
Till att börja med så ska ju en kedja skötas om man nu ska ha kedja. För att det ska kunna göras praktiskt och bekvämt så måste man i princip ha centralstöd för annars blir det vården av kedjan löjligt obekväm.

Stora och tunga cyklar saknar centralstöd och då är det ju kardan som gäller.

Mindre motorcyklar med centralstöd kan mycket väl ha kedja om man är beredd att vårda den ordentligt. Det handlar om rutin ingefär som att borsta tänderna.

Min lilla 250cc med kedja vårdas efter varje körning i garaget genom att tas upp på centralstöd för rentorkning av kedja med hushållspapper och trasa. Därefter kommer målarpensel och en burk med kedjeolja för motorsågar fram och jag penslar på en skaplig film av olja
på kedjan. Inget överflöd utan bara en tunn film.
Biologiskt nedbrytbar motorsågsolja rekommenderas.

Tidsåtgången för vården är ungefär 2 minuter varje dag. Kedjan ska ju diskas av med fotogen var 100 mil men det tar inte så lång stund eftersom jag använder olja till kedjan som löses upp snabbt och enkelt.

Det finns andra metoder att sköta kedjor på men de passar inte mig.

//Gunnar

Det är just det där som är EN av orsakerna att kedja är vansinne. Det skall vara precis som med en bil, att man bara sätter sig, startar motorn och kör iväg, och sedan efter körning bara parkerar och kliver av. Man skall inte behöva hålla på och joxa med grejorna mellan servicetillfällena. Möjligen kan man sträcka sig till att kolla oljenivån i motorn sådär varannan månad, men inget utöver det. Yamahaerna har varningslampa för oljenivån så på dem kollar jag aldrig oljan mellan bytena. Sen har ju alla tre centralstöd, något som jag ser som självklart på en mc. Sidostöd är ju endast en riskfaktor och kan utan saknad avvaras.

Marie
2007-02-23, 17:19
Du vet väl om att det finns scootrar med frontruta som gör att du inte blir våt i regn. Visserligen handlar det om 250 cc scootrar och man behöver köra 70 km/h eller fortare för att slippa bli blöt. Nedkylning pga fartvinden är också betydligt mindre än för en renodlad motorcykel vilket kanske uppskattas då det är lite kallt.

Enda nackdelen är de små hjulen som gör att man föredrar slät och fin väg vid hög fart.

//Gunnar

Jag har liksom inte känslan av att scooter är riktigt rätt verktyg för att pendla mellan södra Österrike och Skåne (utan mellanövernattning på vägen) några ggr per år. jag tror dessutom att lastkapaciteten på en scooter är mera begränsad. Jag har 210 liter väderskyddad packvolym på en mc och kan ligga timme in och timme ut i 140-150 km/h på Autobahn. Samma fordon passar också väl till att köra till stormarknaden och klara av familjens veckohandling. Dessutom känns en scooter med sina små hjul lite mera äventyrlig på vintern med is, snö och slask på vägbanan. (som de senaste dagarna här i Skåne)

Svampe
2007-02-23, 19:30

Tror att majoriteten har mc som ett nöjesfordon.
Använder hojen nästintill uteslutande som nöjesfordon.
Visst, jag tar hojen till jobbet på sommaren, men då blir det en annan väg. Den med många kurvor.
Då stämmer kedjedrift väldigt bra in i bilden. En enklare konstruktion som håller ner priset på hojen, väger mindre och jag kan ändra utväxling om jag vill.
På vintern så tar jag bilen, eventuellt på sommaren, men då måste jag ha med mig något som inte går in under ensitskutsen.

Att kedjan försvann tidigt på bilar är inte så konstigt, det finns massor med plats.

Pingo
2007-02-23, 19:51
Jag har liksom inte känslan av att scooter är riktigt rätt verktyg för att pendla mellan södra Österrike och Skåne (utan mellanövernattning på vägen) några ggr per år. jag tror dessutom att lastkapaciteten på en scooter är mera begränsad. Jag har 210 liter väderskyddad packvolym på en mc och kan ligga timme in och timme ut i 140-150 km/h på Autobahn. Samma fordon passar också väl till att köra till stormarknaden och klara av familjens veckohandling. Dessutom känns en scooter med sina små hjul lite mera äventyrlig på vintern med is, snö och slask på vägbanan. (som de senaste dagarna här i Skåne)
Det är nog så att dina behov inte kan tillgodoses med en enda motorcykel. För långkörningar på autobahn i hyfsade farter tror jag att du redan har en MC som klarar uppgiften och vill du ha något scooterliknande kan du ju skaffa dig en Honda Goldwing men de är ju så förskräckligt dyra.

För de kortare färderna till och från köpcentra och liknande i farter upp till 100 km/h kan nog en 250 - 300 cc scoooter ge dig bra komfort även i regn och kyla. De har dessutom förvånandsvärt stora lastutrymmen så du kan få med dig rejäla matkassar. Försäkringen är också överkomlig. Detta är alltså en bruksmaskin i vardagen men duger inte till långfärder för toppfarterna ligger ju bara på 130 - 140 km/h.

//Gunnar

Marie
2007-02-23, 20:48
Det är nog så att dina behov inte kan tillgodoses med en enda motorcykel. För långkörningar på autobahn i hyfsade farter tror jag att du redan har en MC som klarar uppgiften och vill du ha något scooterliknande kan du ju skaffa dig en Honda Goldwing men de är ju så förskräckligt dyra.

För de kortare färderna till och från köpcentra och liknande i farter upp till 100 km/h kan nog en 250 - 300 cc scoooter ge dig bra komfort även i regn och kyla. De har dessutom förvånandsvärt stora lastutrymmen så du kan få med dig rejäla matkassar. Försäkringen är också överkomlig. Detta är alltså en bruksmaskin i vardagen men duger inte till långfärder för toppfarterna ligger ju bara på 130 - 140 km/h.

//Gunnar

Jag för min del tycker att alla kraven tillgodoses hyfsat väl av Yamaha XJ-900 och mycket väl av BMW K100RS (det enda jag kan tänka mig att vore ännu bättre är BMW K1100LT, men de når inte 20-årsgränsen förrän 2012). Därför ser jag inte något påtagligt behov av en scooter. En scooter är väl inte mycket billigare att försäkra än 1383 kr /helår helförsäkring för den delen heller....

Gottschalk
2007-02-23, 21:59

Tycker helt ärligt synd om dig !
Så mycket roliga mc det finns och du har uppenbarligen inte lyckats köra en endaste av dom än !
Nä, åk ner till lelle, bike eller någon annan stor mc-firma och offra en dag på att prova lite olika bågar på några kurviga vägar så kommer du snart på bättre tankar.
Ta det goa bottendraget i en supermotard som gärna smäcker upp dig på ett hjul när du vill och gör att du kan ta en kurva snävare än du trodde var möjligt, ylandet av liten radfyra med R-chassi som gärna får dig att slänga ner knät i backen och får gåshuden att sprida sig på din kropp, eller det underbara mullret från en twin som får dig att vilja köra fram o tillbaks på den kurvigaste vägen i närheten hela dagen !

Ha det skoj !

Moje_VS1400
2007-02-23, 22:59
Ta det goa bottendraget i en supermotard som gärna smäcker upp dig på ett hjul när du vill och gör att du kan ta en kurva snävare än du trodde var möjligt, ylandet av liten radfyra med R-chassi som gärna får dig att slänga ner knät i backen och får gåshuden att sprida sig på din kropp, eller det underbara mullret från en twin som får dig att vilja köra fram o tillbaks på den kurvigaste vägen i närheten hela dagen !

Det var bland de bättre beskrivningarna av nöjet med att köra (vägen ÄR målet) jag läst på ett tag, kan bara hålla med, varje maskin har sin tjusning:D

Marie
2007-02-24, 03:03
Tycker helt ärligt synd om dig !
Så mycket roliga mc det finns och du har uppenbarligen inte lyckats köra en endaste av dom än !
Nä, åk ner till lelle, bike eller någon annan stor mc-firma och offra en dag på att prova lite olika bågar på några kurviga vägar så kommer du snart på bättre tankar.

Ha det skoj !

Dels vore en sådan sysselsättning det meningslösaste slöseri med tid som jag skulle kunna tänka mig, dels har jag under mitt sökande av hoj när jag först bestämde mig för att motorcykelkörning var sparbössan som skulle återge mig min möjlighet att ha råd att förflytta mig, provkört ett antal olika, av varierande typ.

Det är ju ändå meningslöst att provköra någonting yngre än 20 år eftersom jag ändå aldrig kan ha råd att äga sådana. Efter att ha som ägare stiftat bekantskap med kedjedrift och alla dess oräkneliga nackdelar, väljer jag direkt bort alla av den konstruktionen. En hoj som kräver nästintill dagligt underhåll är helt utesluten, vad skall jag med ett sådant missfoster till?

Allt en eller tvåcylindrigt stryker jag också omgående eftersom de samtliga låter oerhört illa och skakar obehagligt. En motor skall inte göra något väsen av sig utan helst arbeta tyst och mjukt som en turbin, och då är fyra cylindrar absolut minimum. Köra på bakhjulet är en rent löjlig sysselsättning som ligger långt under min värdighet. Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.

Pingo
2007-02-24, 06:58
Jag för min del skrotade bilen för några år sedan och är rejält trött på bilar. Skaffade i fjol en scooter och tycker att den är riktigt praktisk att ta sig runt med.

En storscooter som exempelvis Linhai Mainstreet 300 på http://www.trendimport.se/motor.asp?content=/system/search/search.asp?container=50
kostar 29900 splitter ny. Om du tittar på bilderna på den ser du att utrymmet under sadeln är rejält och om du sätter på en packbox så får du med dig stora matkassar. Försäkringen är jag osäker på men ligger nog inom några hundralappar från den summa du anger eftersom nypriset är så lågt.

En scooter har ju lite moppe över sig och drar till sig mopedburna ungdomar som vill veta allt om den men det får man stå ut med.

//Gunnar

aRWe
2007-02-24, 08:46
Dels vore en sådan sysselsättning det meningslösaste slöseri med tid som jag skulle kunna tänka mig, dels har jag under mitt sökande av hoj när jag först bestämde mig för att motorcykelkörning var sparbössan som skulle återge mig min möjlighet att ha råd att förflytta mig, provkört ett antal olika, av varierande typ.

Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.
Du kanske ska uppdatera din profil då?;)

Namn:
Marie
Ålder:
50
Vem är du?:
Medelålders kärring som sent upptäckte hojkörandets välsignelse
Bor:
NV Skåne
Intressen:
Hinner man med mer än att köra hoj?

Gottschalk
2007-02-24, 10:23

Det är ju ändå meningslöst att provköra någonting yngre än 20 år eftersom jag ändå aldrig kan ha råd att äga sådana. Efter att ha som ägare stiftat bekantskap med kedjedrift och alla dess oräkneliga nackdelar, väljer jag direkt bort alla av den konstruktionen. En hoj som kräver nästintill dagligt underhåll är helt utesluten, vad skall jag med ett sådant missfoster till?

Allt en eller tvåcylindrigt stryker jag också omgående eftersom de samtliga låter oerhört illa och skakar obehagligt. En motor skall inte göra något väsen av sig utan helst arbeta tyst och mjukt som en turbin, och då är fyra cylindrar absolut minimum. Köra på bakhjulet är en rent löjlig sysselsättning som ligger långt under min värdighet. Det är inte leksaker i en lekstuga det handlar om utan ett praktiskt dagligt transportmedel att ha i stället för bil. Skall jag ha roligt finns det annat än att köra motorcykel som jag mycket hellre sysslar med.

Finns du på riktigt :confused:

VFunRider
2007-02-24, 13:37

Sedan jag började köra hoj blev bilkörning tråkig, just därför att det är ett transportmedel, medan motorcykeln är ett njutningsmedel. För mig är motorcykeln ett instrument för att "flygga" på lågt höjd. Den som har flugit med en sport/lätt flygplan förstår vad jag menar: den svävande känsla, den sabba rörligheten, varje gång man ändrar riktningen så ändra vinkeln mått marken också.
Marie kanske skall testa en modern hoj med kedja för att förstå... :D

VFunRider
2007-02-24, 13:51
Det var bland de bättre beskrivningarna av nöjet med att köra (vägen ÄR målet) jag läst på ett tag, kan bara hålla med, varje maskin har sin tjusning:D

Karin Boye skrev i en av sina dikter "Nog finns mål och mening i vårt färd - men det är vägen, som är mödan värd." ;)

Salle
2007-02-24, 15:19
Trist för dig att du inte upptäckt det roliga med motorcykelåkning. Jag förstår inte alls varför du beskriver kedja som omodern eller jämför med bilar :confused: Jag finner ditt uttalande enbart dumt.

Jag valde min hoj helt utan tanke om den hade kedja eller kardan. Att slänga upp den på depåstödet ibland och ge den lite smörj bekommer mig inte alls. Jag gillar verkligen min hoj och skulle aldrig välja t.ex. en XJ framför den oavsett drivlina.
En Java, MC257, klarar av dina grundkrav trots kedja p.g.a. ett enkelt helkapslat kedjeskydd. Klarar av skog, sand, salt och snö :)

Svampe
2007-02-24, 16:53
Jag förstår inte alls varför du beskriver kedja som omodern eller jämför med bilar :confused: Jag finner ditt uttalande enbart dumt.

Måste hålla med. hade kedjan varit så dålig eller "omodern" så hade alla racehojar haft någon annan typ av drivning. Mycket utveckling som vi ser där hamnar på vanliga hojar X antal år senare.
De som vill ha kardanhojar köper det, och de som vill ha något annat köper det.

affe
2007-02-24, 17:27
Tjena
mäste hälla med dej Salle och passar på att slänga en fråga har ej centralstöd skall man satsa på depåstöd eller mc-lyft som säljs på biltema ?

Salle
2007-02-24, 17:54
Jmfr. kaffe t.ex. Jag gillar att göra mig en kopp moca ibland. Även ute i det fria med min lilla bensinbrännare. Lite omak som jag sväljer då det ger mig stor njutning. Mest praktiskt och modernt hade varit varmt vatten på termos och frystorkat kaffe.

Kunniga mc-konstruktörer har gjort sitt för att hojen jag har ska ha rimliga chassimått trots L-twin med vev på tvären. Jag har sedan köpt eftermarknadsprylar och modifieringar för att få fram lite mer effekt/vridmoment och spara in några kilon. En vinkelväxel för kardan föreställer jag mig hade varit åt motsatt håll. Lite större effektförlust, några kilon till och troligen lite konservativare chassimått.

Jag gissar att Marie köper vinflaskor med skruvkork också. Mest praktiskt och modernt, eller modet är kanske bag-in-box?

Salle
2007-02-24, 17:59
Tjena
mäste hälla med dej Salle och passar på att slänga en fråga har ej centralstöd skall man satsa på depåstöd eller mc-lyft som säljs på biltema ?
Har inte provat mc-lyft, det hade kanske varit bra? Tror inte det skulle funka på min då avgasröret delvis går under motorblocket så det skulle vara svårt att få balans.

Jag har köpt billigt depåstöd/gaffellyft ifrån Louis.de.
http://louis9.louis.de/katalog2007/pages/720.pdf
Just nu extrapris på webben för €30.
De första gångerna fick grannen stå bredvid "just in case", men det var väldigt enkelt. Jag håller handen på passagerarplatsen, andra handen sätter dit stödet och sedan trycker jag upp hojen. Hade bara hojen haft passagerarhandag/pakethållare eller liknande hade det varit ännu enklare.

Gaffellyften är lättanvänd men används bara vid vinterförvaring eller när jag kör och får nytt däck pålagt.

Salle
2007-02-24, 20:10
Såg denna förra helgen, en ny men omodern konstruktion (men med modern kardan) och fullständigt åtråvärd! Denna gatlegal och en rimlig prislapp och jag hade kört runt med kardan :D

Marie
2007-02-24, 20:22
Jmfr. kaffe t.ex. Jag gillar att göra mig en kopp moca ibland. Även ute i det fria med min lilla bensinbrännare. Lite omak som jag sväljer då det ger mig stor njutning. Mest praktiskt och modernt hade varit varmt vatten på termos och frystorkat kaffe.

Ja hade jag ö.h.t. druckit kaffe så hade jag definitivt använt varmt vatten och frystorkat.

Jag gissar att Marie köper vinflaskor med skruvkork också. Mest praktiskt och modernt, eller modet är kanske bag-in-box? Just det, skruvkork är det väl inget fel på. Däremot tycker jag att bag-in-box är mest praktiskt och billigast i längden.

Salle
2007-02-24, 20:37
Gissade nästan det. Helt olika livsfilosifier helt enkelt. Jag inser att det är omöjligt för dig att förstå mig. Jag väljer vin av helt andra anledningar än förpackningen/korken - behövs det omaket med en korkskruv så är det inget hinder för mig.

Jag offrar villigt lite extra arbete för att få njuta. Det kan t.o.m. ibland vara så att arbetet i sig skänker mig extra njutning som t.ex. vid träning eller varför inte laga en avancerad tre-rätters meny? Dofterna och känslan av hantverket förhöjer definitivt matlusten! Saker som jag gjort vid huset, garaget, trädgården, stenläggningen etc. Väldigt arbetskrävande, men också väldigt tillfredställande. Sådan är jag, både i arbetslivet och privat. Det finns t.o.m. en term för det - det kallas arbetsglädje.

Motorcykel har jag för att ha roligt, njuta.
Livet vore alldeles för trist om man bara tog hänsyn till minsta motståndets lag och la in de rent praktiska apsekterna på allt - skulle inte ens kunna motivera motorcyklarnas existens då över huvudtaget. Hela grejen är opraktsik och omodern faktiskt.

Varför köra till träningslokal för att träna, det kan man göra i hemmet? Varför cykla till skogen för att springa, det kan man göra runt huset? Spis behöver du väl inte heller, mikro räcker för att värma mat? Varför bädda sängen? Tavlor på väggarna etc. etc. Fast framför allt, varför hänga på web-forum och snacka motorcyklar?

Gottschalk
2007-02-24, 21:06
Gissade nästan det. Helt olika livsfilosifier helt enkelt. Jag inser att det är omöjligt för dig att förstå mig. Jag väljer vin av helt andra anledningar än förpackningen/korken - behövs det omaket med en korkskruv så är det inget hinder för mig.

Jag offrar villigt lite extra arbete för att få njuta. Det kan t.o.m. ibland vara så att arbetet i sig skänker mig extra njutning som t.ex. vid träning eller varför inte laga en avancerad tre-rätters meny? Dofterna och känslan av hantverket förhöjer definitivt matlusten! Saker som jag gjort vid huset, garaget, trädgården, stenläggningen etc. Väldigt arbetskrävande, men också väldigt tillfredställande. Sådan är jag, både i arbetslivet och privat. Det finns t.o.m. en term för det - det kallas arbetsglädje.

Motorcykel har jag för att ha roligt, njuta.
Livet vore alldeles för trist om man bara tog hänsyn till minsta motståndets lag och la in de rent praktiska apsekterna på allt - skulle inte ens kunna motivera motorcyklarnas existens då över huvudtaget. Hela grejen är opraktsik och omodern faktiskt.

Varför köra till träningslokal för att träna, det kan man göra i hemmet? Varför cykla till skogen för att springa, det kan man göra runt huset? Spis behöver du väl inte heller, mikro räcker för att värma mat? Varför bädda sängen? Tavlor på väggarna etc. etc. Fast framför allt, varför hänga på web-forum och snacka motorcyklar?

Tummen upp !

mafo
2007-02-24, 21:08
Finns du på riktigt :confused:

Nej. Se även denna beskrivning (http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll).

Zopilote
2007-02-24, 21:11
Som tidigare Salle skrev: Om du är så genuint ointresserad av de delar av motorcykelåkningen som intresserar de flesta, varför hänger du på ett MC-forum? Faktum är ju iallafal att för minst 95% av alla hojåkare är ju motorcykeln ett rent nöjesfordon. Att som Svensk ha motorcykel som bruksfordon av ekonomiska skäl trodde jag försvann runt andra världskrigets slut. Vore det inte mer praktiskt att sälja alla hojar och köpa dig en Nissan Micra för pengarna? Drar lika lite soppa, är antagligen billigare att försäkra och du får in många fler matkassar och slipper bli blöt när det regnar. Sedan kan du skriva på Vi Bilägare:s forum istället, tidningen om bilar för folk som inte är intresserade av bilar... ;)

affe
2007-02-24, 21:19
Tack för tipset, där rök den idén med mc-lyft. Avgasröret var i vägen, hade ingen tanke på att kolla det. En djä..a tur att jag inte köpte det idag.

Salle
2007-02-24, 21:39
Tackar! Då har jag lärt mig något nytt idag.

Gottschalk
2007-02-24, 22:02

Det var det jag misstänkte, men är inte säker :confused:

aRWe
2007-02-25, 01:39

:D :D Klockren :D :D

ezzo
2007-02-25, 02:27
Denna tråd har gett mig ett och annat riktigt gott skratt... samtidigt som jag slitit mitt redan tunna hår.

Marie du har verkligen noll insikt över varför de flesta av oss kör hoj.
Du har verkligen ingen koll på hur en mc fungerar.
Du hänger upp dig på att hojen ska vara minst 20 år för att du då ska kunna klasikerförsäkra den. Det kostar ca 1500 kr eller?

Min kära vän och ex sambo köpte en zzr600 (99 tror jag det är) Den kostar för henne 2500 kr helförsäkrat.. då innan hon hade tagit sitt körkort.
Ska vi nu jmf den hojen med din gml luftkylda xj900 och jmf driftkostnader på dessa två... XJ har alltid varit en törstig hoj. Så med de mil du kör, om du nu kör så mycket som du hävdar, så skulle du ganska snart gå "break even"

Förstår ärligt talat inte varför du hänger runt på mc-forum när du inte är intresserad av motorcyklar.
Dina inlägg saknar oftast substans och verklighetsanknytning. Verkligheten sträcker sig långt längre än vad din näsa tycks göra.
Jag och de flesta av oss "riktiga mc-förare" ser mc-åkandet som något helt annat än vad du gör. Vi kör hoj för att det är kul. Vi transporterar oss med hojen från A till B men gör det via resten av alfabetets bokstäver. Varför??? Jo för att det är så jävla kul att KÖRA mc. En del av oss gillar att kuttra fram som en fiskekutter.. andra föredrar att ligga och pressa på bana..
Med gräddvisp eller utan gräddvisp (gräddvisp=kardan) är skitsamma.

Har haft kardan.. och säger aldrig mer... Sicket skit. Men det är min åsikt.
Har inget emot att lyfta upp hojen på depåstödet, meka bort kåporna och gå igenom den..

Vist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????

Suck.. nä nu har jag skrivit av mig det värsta..

//E

Niklasinorr
2007-02-25, 09:22
Denna tråd har gett mig ett och annat riktigt gott skratt... samtidigt som jag slitit mitt redan tunna hår.

Bla bla bla...massor av text

//E

Kom igen nu Esso, nu skall vi inte hänga upp oss på sådana "människor" som Marie. En person som påstår sej vara utfattig, kör hoj som transportmedel, påstår sej vara helt ointresserad av ovan nämda hoj. Samtidigt som vederbörande äger tre hojar, är medlem i både SMC, BMW-klubben och hänger på ett MC-forum och dessutom reser mellan södra europa och sverige flera gånger per år...?!?!?!?!

Antingen är det ett troll, eller så är det en person med svåra problem, eller så är det en människa som älskar att gå in i en roll och kasta brandfacklor bara för att aktivera diskussioner, oavsett vad dom handlar om. Det finns ganska många sådana människor på forumen;)

Oavsett vad så är det ju sådana som "Marie" som får åtminstone mej att läsa helt ointressanta trådar, jag får garva högt över människans okunskap eller bara rena idiotkommentarer och det är ju underhållning på hög nivå! Nä, fortsätt så Marie, jag tycker att dina kommentarer lyser upp ett annars ganska slött forum, och dessutom så engagerar du en massa människor på vägen, även om engagemanget innebär att försöka påverka dina sk värderingar och åsikter. Engagemang är alltid positivt även om syftet ibland kan vara negativt:)

ezzo
2007-02-25, 10:44
Massa annan text..

Engagemang är alltid positivt även om syftet ibland kan vara negativt:)

Skrattar. Du har några poäng i det... Kanske sett det så om jag läst tråden så här på morgonen.. ;)

Marie
2007-02-25, 13:30
Classica kostar f.n 1383, inte 1500. Vad törsten beträffar så hinkar både Xj900:an och K100:an i sig ganska exakt 0,5 l/mil och det känns i varje fall för mig väldigt lite jämfört med Merca S-klass som jag kört i många år.

Visst håller jag med om att det finns ett nöjesmoment i att köra hoj. Det är ju liksom gräddet på moset och det som gör att jag väljer hoj framför Nissan Micra.... Hade jag däremot haft råd att hålla fläskmercan igång så hade jag definitivt kört med den. Jag är nog lite "allt eller inget". Har jag inte råd med mercan så skall det banne mig inte vara någon annan bil heller.

Vad gäller underhållet, så underhåller jag mina mc på samma sätt som jag underhållit mina bilar i alla år tidigare, dvs enligt serviceschemat, och där accepterar jag inte småservice mellan motoroljebytena.

Vad jäller bakaxelväxeln så byter jag olja vid de miltal detta är föreskrivet, och kollar nivån vid mellanliggande motoroljebyten. Att kolla oljenivån i en bakaxel (eller växellåda) mellan ordinarie servicetillfällen skulle aldrig falla mig in. Det skall inte behövas. Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt.
För motoroljan har Yamahaerna liksom Mercedesen nivålampa, medan BMWn har oljetryckslampa. Jag vet skillnaden.

Marie du har verkligen noll insikt över varför de flesta av oss kör hoj.
Du har verkligen ingen koll på hur en mc fungerar.
Du hänger upp dig på att hojen ska vara minst 20 år för att du då ska kunna klasikerförsäkra den. Det kostar ca 1500 kr eller?

Min kära vän och ex sambo köpte en zzr600 (99 tror jag det är) Den kostar för henne 2500 kr helförsäkrat.. då innan hon hade tagit sitt körkort.
Ska vi nu jmf den hojen med din gml luftkylda xj900 och jmf driftkostnader på dessa två... XJ har alltid varit en törstig hoj. Så med de mil du kör, om du nu kör så mycket som du hävdar, så skulle du ganska snart gå "break even"

Förstår ärligt talat inte varför du hänger runt på mc-forum när du inte är intresserad av motorcyklar.
Dina inlägg saknar oftast substans och verklighetsanknytning. Verkligheten sträcker sig långt längre än vad din näsa tycks göra.
Jag och de flesta av oss "riktiga mc-förare" ser mc-åkandet som något helt annat än vad du gör. Vi kör hoj för att det är kul. Vi transporterar oss med hojen från A till B men gör det via resten av alfabetets bokstäver. Varför??? Jo för att det är så jävla kul att KÖRA mc. En del av oss gillar att kuttra fram som en fiskekutter.. andra föredrar att ligga och pressa på bana..
Med gräddvisp eller utan gräddvisp (gräddvisp=kardan) är skitsamma.

Har haft kardan.. och säger aldrig mer... Sicket skit. Men det är min åsikt.
Har inget emot att lyfta upp hojen på depåstödet, meka bort kåporna och gå igenom den..

Vist du har en oljelampa som varnar när det är lite olja... Det funkar ju så länge du har en lampa som varnar för oljenivå.. och inte oljetryck... Vad tror du det där lilla tittglaset på sidan av motorn är tillför på din XJ??? Hur kollar du av så att oljenivån är rätt i kardanväxeln????

//E

Salle
2007-02-25, 14:34
Jag är nog lite "allt eller inget". Det kan du ju intala dig.

Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt. Hahaha, du är f-n rolig du. Tankar gubben på macken åt dig också? Smörja kedjan är som att tanka eller fylla på spolarvätska på bilen.

Olsson
2007-02-25, 15:48
..Visst håller jag med om att det finns ett nöjesmoment i att köra hoj..

Det kan hända vem som helst och det ska man nog inte skämmas för. Förnuftiga, men även extremt banala behov är ju en del av mänskligheten. Välkommen! :D

Marie
2007-02-25, 21:02
Det kan du ju intala dig.
Hahaha, du är f-n rolig du. Tankar gubben på macken åt dig också? Smörja kedjan är som att tanka eller fylla på spolarvätska på bilen.

För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.

Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.

Niklasinorr
2007-02-25, 21:45
För att tanka behövs inga verktyg och man behöver inte skita ned sig om händerna. Bara att öppna locket och hälla i.

Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars. Jag anser att man i princip inte skall behöva öppna motorhuven mellan servicarna, i annat fall endast efter att någon felindikering slagit larm.

Marie ångar på, detta blir bara roligare och roligare:)

Jag har alltid garvat åt jänkarna med sin fanatiska förmåga att i instruktionsböcker skriva in allt man inte får göra med maskinerna i fråga, till exempel att man INTE får torka katten i microvågsungnen...

Nu vet jag för vem dom skriver allt detta...:D
Precis som i det militära: "När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det alltid kartan som gäller...":rolleyes:

Salle
2007-02-25, 22:01
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.

Tyrannosaurus
2007-02-26, 03:00
Tjena Ezzo.

Du har rätt i mycket, men (ok jag har inte hängt med i hela tråden) du vet ju att jag kör "kablang" och att anledningen är bekvämlighet.

Jag köper inte heller Maries uttalande att man fyller på olja när lampan lyser eller öppnar huven när någon annan lampa lyser. Fan, mina kammar hade varit jämnrunda om jag hade behandlat hojen så :eek:

Men...

//E
Jag vet inte om det sista var sarkasm, men kablangoljan behöver inte kollas, den går inte åt om det inte läcker någonstans. Den byter jag en gång om året varesig det behövs eller inte och fyller på 1,7 dl ny fräsch växellådsolja (Quaker State :D) från flaskan som räcker ca. 5-6 år ;)

Esquire
2007-02-26, 04:15
Även jag tillhör de som kör hoj för njutningens skull. Är det bara frakt av arsle det gäller så använder jag helst bil (eller åker möjligtvis tåg).

Angående kedja eller kardan så är det så att jag anser att det inte finns någon hoj med kardan som uppfyller de krav som jag ställer på en hoj.

Svampe
2007-02-26, 07:40
Spolarvätskan till bilen brukade räcka mellan servicearna dvs 1000 mil, och det handlar ju om flera liter,så det vore väl konstigt annars.
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.
Stack du ut huvudet genom sidorutan för att se något när vindrutan var igenmurad med skit?

Marie ångar på, detta blir bara roligare och roligare.
Japp, var är popcornsmileysarna när man behöver dem?:D

Pingo
2007-02-26, 09:07

Hur du Marie, om många fler skulle tänka som du så skulle de ju välja så hållbara och underhållsfria motorcyklar som möjligt. Kanske också sådana som inte sliter däcken så hårt heller.

Hela MC-branschen skulle ju få problem med lönsamheten med arbetslöshet och annat socialt elände. Nej fram med motorcyklar som sliter ut däcken på några hundra mil och underdimensionerade kedjor som behöver bytas ofta.

Dina ideer skulle kanske i förlängningen eventuellt också kunna leda till brist på organdonatorer från unga och friska människor.

//Gunnar

Marie
2007-02-26, 10:29
Precis som i det militära: "När kartan och verkligheten inte stämmer överens så är det alltid kartan som gäller...":rolleyes:
... och för att uppnå överensstämmelse användes erforderlig kvantitet sprängmedel! :D

Marie
2007-02-26, 10:37
Och hur tror du man smörjer en kedja? Görs helt utan mojänggrejsimojs, mackapär eller annat verktyg - jag lovar! Blir du smutsig gör du fel.

????

Vad jag fattat så krävs en sprejflaska med kedjesmörja.:confused: Tyvärr har nästan ingen av konstruktörerna av kedjemaskiner tänkt på att bygga en hållare/fack där man skall förvara kedjesmörjsprejflaskan under färd. Den stjäl utrymme i packningen när man kör på långtur.

För det andra så undrar jag hur du matar fram kedjan för att kunna smörja hela längden utan att greppa i däcket, vilket vid denna årstiden är synnerligen smutsigt och smetigt av allt salt- och snöslasket. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att ställa hojen på centralstödet, lägga i ettan och låta den dra runt på tomgång, men då stänker det en del vid smörjningen och det brukar komma smöjmedelstänk på handen.

Marie
2007-02-26, 10:53
Jag köper inte heller Maries uttalande att man fyller på olja när lampan lyser eller öppnar huven när någon annan lampa lyser. Fan, mina kammar hade varit jämnrunda om jag hade behandlat hojen så :eek:

Beror ju på om du har nivålampa eller oljetryckslampa på din hoj. På BMWn kollar jag oljenivån i synglaset varje månad eftersom den har oljetryckslampa (och inte förbrukar någon olja). Men om du läser innantill så skrev jag att det var på Yamahan jag litar på lampan, och den har nivålampa. Jag har i alla fall inte lyckats få kammarna jämnrunda på Yamahan på de nära 5000 mil jag kört den sedan april 2005. Jag skrev också att jag sköter servicen efter handboken (minutiöst noga, med byte av de olika oljorna och vätskorna med angivna mil- eller tidsintervall). Mer skall banne mig inte behövas. Behöver man utföra några petanden mellan de servicear som innebär motoroljebyten anser jag däremot att det indikerar att det handlar om en dålig konstruktion. Läs vad jag skriver!

Marie
2007-02-26, 11:09
Den som klarar sig på 5 liter spolarvätska i 1000 mil vill jag vara långt ifrån, går ju hur mycket som helst en vanlig vinter.
Stack du ut huvudet genom sidorutan för att se något när vindrutan var igenmurad med skit?

Det är mycket en teknik- och taktikfråga. Att akta sig att ligga nära framförvarande fordon, att passa på att torka ett par slag då man möter ett fordon som sprutar ordentligt, alternativt att torka ett eller två slag precis när man kör om och därmed utnyttja sprutet från den omkörde. Att akta sig mycket noga för att slå för många slag med torkaren och smeta ut alltsammans till en ogensomsiktlig hinna. Att de få gånger man ändå måste använda spolaren trycka mycket kort så att man inte slösar med vattnet. OCH givetvis att koppla ur högtrycksrengöring av strålkastare om man har sådan sammankopplad med vindrutespolningen.

Det är ju ungefär som när man kör hoj i sådant här väder. Då har man ingen "visirspolare", och ingen "visirtorkare" men det går ändå.

stahson
2007-02-26, 16:50
Kedje smörj problemet löser man genom att montera en Scottoiler, och den fyller man ju bara på vid servicen . Räcker ju mellan 600-1000 mil på en påfyllning.http://www.scottoiler.com/sol_kit_touring.asp

Salle
2007-02-26, 17:02
????

Vad jag fattat så krävs en sprejflaska med kedjesmörja.:confused: Tyvärr har nästan ingen av konstruktörerna av kedjemaskiner tänkt på att bygga en hållare/fack där man skall förvara kedjesmörjsprejflaskan under färd. Den stjäl utrymme i packningen när man kör på långtur.

För det andra så undrar jag hur du matar fram kedjan för att kunna smörja hela längden utan att greppa i däcket, vilket vid denna årstiden är synnerligen smutsigt och smetigt av allt salt- och snöslasket. Det andra alternativet jag kan tänka mig är att ställa hojen på centralstödet, lägga i ettan och låta den dra runt på tomgång, men då stänker det en del vid smörjningen och det brukar komma smöjmedelstänk på handen.

Man undrar ju om du inte mest försöker övertyga dig själv i dina val? Dina uppfattningar verkar inte bygga på erfarenhet eller kunskap.

Men ändå, för att det är så kul: Min lilla spejflaska ryms under min sadel, om det skulle behövas (och då är min ingen tourer). Den tar mindre plats än din vinkelväxel ;)

Smörjan jag har stänker inte nämnvärt, och skulle inte träffa handen i ditt scenario iaf. Hjulet kan jag snurra med foten, eller så en liten trasa kanske? Jag kör som jag skrev tidigare inte i salt ändå - men det beror inte på kedjan.

Svampe
2007-02-26, 17:09
Det är mycket en teknik- och taktikfråga. Att akta sig att ligga nära framförvarande fordon, att passa på att torka ett par slag då man möter ett fordon som sprutar ordentligt, alternativt att torka ett eller två slag precis när man kör om och därmed utnyttja sprutet från den omkörde. Att akta sig mycket noga för att slå för många slag med torkaren och smeta ut alltsammans till en ogensomsiktlig hinna. Att de få gånger man ändå måste använda spolaren trycka mycket kort så att man inte slösar med vattnet. OCH givetvis att koppla ur högtrycksrengöring av strålkastare om man har sådan sammankopplad med vindrutespolningen.
Påstår du att du kommer 1000 mil under en slaskig vinter på under 5 liter spolvätska? Finns ingen teknik i världen som löser det om man åker på kraftigt trafikerade vägar.
Luktar lögn tycker jag.

stahson
2007-02-26, 17:50
Vad jag har fattat så kör ju Marie bara hoj så någon större åtgång på spolarvätska kan hon ju inte ha :D

Salle
2007-02-28, 22:50
Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.

Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen.

Marie
2007-02-28, 23:19
Folk med kardanhojar ogillar kedja, ofta utan egen erfarenhet, och motiverar sitt eget val med att spy galla över konstruktionen.

I mitt fall så stämmer inte din teori. När jag köpte min kedjehoj hade jag aldrig provat en kardanhoj. Däremot behövdes det inte många dagars ägande innan jag var evigt trött på den där förb-e kedjan, och det tog inte mer än styvt fyra månader (okt-feb) innan jag köpt en kardanhoj. En åtgärd jag inte ångrat en sekund.

Salle
2007-02-28, 23:46
I mitt fall så stämmer inte din teori. När jag köpte min kedjehoj hade jag aldrig provat en kardanhoj. Däremot behövdes det inte många dagars ägande innan jag var evigt trött på den där förb-e kedjan, och det tog inte mer än styvt fyra månader (okt-feb) innan jag köpt en kardanhoj. En åtgärd jag inte ångrat en sekund.
På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!

Marie
2007-03-01, 00:29
På vilket sätt stämmer inte min teori i ditt fall? Läs om, läs rätt!
"Ofta utan egen erfarenhet"
I mitt fall HAR jag erfarenhet.

"Folk med hojar som har kedja skiter i vilket. De har inte märkt av problemen."
När jag hade en hoj med kedja märkte jag omgående problemen, och jag "sket" inte i dem utan vidtog åtgärden att skaffa kardanhoj.

Dessutom HAR jag fortfarande en kedjehoj, och tyvärr verkar det svårt att bli av med skiten....

Esquire
2007-03-01, 04:20

När jag hade en hoj med kedja märkte jag omgående problemen, och jag "sket" inte i dem utan vidtog åtgärden att skaffa kardanhoj.

Dessutom HAR jag fortfarande en kedjehoj, och tyvärr verkar det svårt att bli av med skiten....
Som du själv har citerat så har han ju skrivit "ofta utan egen erfarenhet". Du blir helt enkelt undantaget som bekräftar regeln. Sedan finns det ju säkert ett antal griniga gamla gubbar som inte ägt något annat än kardanhojar i hela sitt liv. Och inte tänker göra det heller. För de vet ju att kardan är det enda alternativet... :rolleyes:

Problemet med den hoj som du äger som har en kedja är att det är en skithoj. Det är även därför den är svår att bli av med. Den är helt enkelt dålig på en mängd områden. XJ600 hade inte ens varit bättre om den så haft kardan.

Jag ber om ursäkt på förhand om jag skulle ha råkat trampa någon ägare av en XJ600 på tårna nu. Men jag anser helt enkelt inte att det är världens bästa hoj (fast den är ju iaf lite bättre än en Suzuki Savage...). Jag har själv kört en Yamaha XJ 600S Diversion -95 cirka 500mil, och jag kan nog inte komma på en enda sak som är bättre med den än med min nuvarande hoj.

Tyrannosaurus
2007-03-01, 07:13

Anledningen är nog inte riktigt så enkel.
Det är nog snarare så att fler skulle köra kardanhoj om det fanns mer att välja på.

De flesta av mina tidigare hojar har haft kedja, först t.o.m. utan O-ringar vilket verkligen var ett helvete. Men vettu, kedjor utan O-ringar stjäl ännu mindre effekt än O-ringkedjor och jag har en burk prima kokfett (äkta grafitfett) kvar om någon vill ha :D

Däremot har jag aldrig haft en kedjehoj med excenter och ännu mindre med enkelsving. Jag har heller aldrig skjutit in någon kedja i motorn sen den har gått av.

Men ok, om vi lämnar frågan om vad som är modernt eller inte så återkommer ändå att få komma hem från en långtur utan att vara oljig om händerna :p

Hur som helst, jag kan tänka mig att köpa en kedjehoj som leksak med enkelsving och excenster (RC30) men även för att jag inte vill behövs kolla regnumret för att hitta min hoj på parkeringen.
Du och andra verkar tycka att man är någon konservativ tråkgubbe för att man gillar en ren och säker drivlina. Men faktum är att det snarare är tvärt om... "Riktiga motorcyklar har kedja" - och kick som HD-, Trajjaåkarna och gubbarna man möter som åkte på 50- och 60-talet brukar säga :D

Mitt svar på det brukar vara motfrågan: "Har du startvev på bilen också?" Moderna motorcyklar ska varken behöva ha kick, brytare eller skitiga kedjor. Det enda som är synd är att det inte finns morderna och roliga motorcyklar utan kedja. Hade det funnits hade jag haft en.

Nej det kanske inte är något större problem med kedjor, man spänner den 2-3 gånger per år, smörjer några gånger per vecka. Men man har en konstant skitig bakfälg, ska man skruva är det först tjocka sjok med gegg vid framdrevet att skarpa bort, när man tvättar hojen eller minsta jobb man ska göra så blir man svart som en n***r, kör man över en bro med betongbarriärer i mitten (t.ex. Tranebergsbron) låter det som motorras, kör man grusväg är det stenkross.
Men nej, det är inga större problem med kedja, men det är fan så mycket renare, smidigare och bekvämare med kardan. Hoppas vi kan lägga ner tjafset nu.

Jag föresten tre kedjor på min hoj, och då räknar jag inte låskättingen... Men dom syns inte i normalfallet.

Salle
2007-03-01, 08:12

Som redan sagts ofta skiljer sig lite i innebörden från alla. Vidare skulle jag kanske förtydligat att det är två läger, de med kardan och de som inte bryr sig. Du tillhör det första och inget annat. Tydligare så? Du verkar inte ha övertygat någon som kör med kedja att det är omodernt.

Salle
2007-03-01, 08:22
Men nej, det är inga större problem med kedja, men det är fan så mycket renare, smidigare och bekvämare med kardan. Hoppas vi kan lägga ner tjafset nu.

Jag föresten tre kedjor på min hoj, och då räknar jag inte låskättingen... Men dom syns inte i normalfallet.
Jag har också tre kedjor.

En liten snabbanalys av hur tillverkarna bedömer det hela: Hojar som är stora, långa, dyra, tunga, gärna med veven längsgående riktning så passar kardan.
För andra produkter har de med framgång valt kedja.

Som jag sa innan, är det bara kedjeklet du vill vara utan kan du spana in en FMCK MC257 - de har en modern lösning på det!

Btw: Amazoner rockar :cool: Längsmonterad fyra och bakjulsdrift, samma som vilken Miata eller S2000 som helst ;)
Vad gäller RC30 hade jag en chans att köpa en lågmilare får några år sedan, men tog den inte - usch vad jag ångrar det.

Pingo
2007-03-01, 08:50
Anledningen är nog inte riktigt så enkel.
Det är nog snarare så att fler skulle köra kardanhoj om det fanns mer att välja på.

Men ok, om vi lämnar frågan om vad som är modernt eller inte så återkommer ändå att få komma hem från en långtur utan att vara oljig om händerna :p

Instämmer helt och hållet. Då det blir dags för mig att köpa en stor hoj så kommer den att ha kardan som är mer lämpad för dammiga grusvägar och långkörningar.

Än så länge duger det med kedja för jag har just nu inga planer att köra så långa sträckor att jag behöver vårda kedjan ute på på vägarna.

Jag torkar alltid av kedjan i garaget efter varje dags körning och med tanke på hur svarta trasorna blir så inser jag hur viktigt det är att vårda kedjan för att få den och dreven att hålla. Att bara spreja på något gojs då och då och låta skiten sitta kvar är nog inte så lyckat.

Förresten så finns det visst någon sorts kedjetvätt som man klämmer runt kedjan som fylls med fotogen och därefter drar man bara drar runt kedjan några varv tills kedjan är ren. Är det någon som vet var man kan köpa en sådan och då helst i Sverige?

//Gunnar

Salle
2007-03-01, 10:37
Förresten så finns det visst någon sorts kedjetvätt som man klämmer runt kedjan som fylls med fotogen och därefter drar man bara drar runt kedjan några varv tills kedjan är ren. Är det någon som vet var man kan köpa en sådan och då helst i Sverige?

//Gunnar När jag hade grushoj så tog jag av kedjan och la den i diesel. Helt ren.

Pingo
2007-03-01, 13:56
När jag hade grushoj så tog jag av kedjan och la den i diesel. Helt ren.

Den metoden är väl den enda som fungerar på kedjor utan O-ringar men med O-ringar så behövs ingen rengöring inne i själva länkarna så en kedjetvätt som man bara klämmer på och som rengör mha flera roterande borstar och fotogen/diesel skulle vara bekväm att använda.
Bara att klämma på och dra runt några varv och utan demontering av kedjan. Man kanske då skulle rengöra kedjan lite oftare.

Jag har bara lyckats finna kedjetvättar i Tyskland men har inte fått tummen ur att beställa därifrån för jag känner mig lite osäker på tyska.

Till trampcyklar så har Biltema en kedjetvätt med 3 roterande borstar för 70 kronor. Synd bara att de inte har en för MC-kedjor också.

//Gunnar

Tyrannosaurus
2007-03-01, 19:12
På tal om...

En liten snabbanalys av hur tillverkarna bedömer det hela: Hojar som är stora, långa, dyra, tunga, gärna med veven längsgående riktning så passar kardan.
För andra produkter har de med framgång valt kedja.
Och även grussprättare...
Måste bara :D

http://www.geocities.com/motorcity/track/4459/xlvs3.jpg

Mer Här: http://homepage.hispeed.ch/XLV750R

Btw: Amazoner rockar :cool: Längsmonterad fyra och bakjulsdrift, samma som vilken Miata eller S2000 som helst ;)
Så där duger visst kardanen. Japp! Bilar ska driva bak.

Vad gäller RC30 hade jag en chans att köpa en lågmilare får några år sedan, men tog den inte - usch vad jag ångrar det.
AHH! VILL HA!

Johny
2007-03-01, 19:14
Kardan är gubb....

Marie
2007-03-01, 21:13
Problemet med den hoj som du äger som har en kedja är att det är en skithoj. Det är även därför den är svår att bli av med. Den är helt enkelt dålig på en mängd områden. XJ600 hade inte ens varit bättre om den så haft kardan.

Jag har aldrig påstått att varken Yamaha XJ-600 eller XJ-900 skulle vara några drömhojar, men det som fick mig att jättesnabbt tröttna på 600:an var kedjan och ingenting annat.
Om det hade varit andra egenskaper så hade jag ju knappast valt en till Yamaha i XJ-serien. De två huvudsakliga skillnaderna mellan XJ-600 och XJ-900 är ju slagvolym/effekt samt transmissionstyp. Vad motoreffekten anbelangar så räcker 600:ans 72 kusar långt för svenska förhållanden. Man kan utan att ansträga sig "köra ifrån körkortet" t.o.m. på motorväg även med en 600:a. Det jag såg som den viktiga skillnaden var att slippa den kletiga och omvårdnadskrävande kedjan.

OK, jag är antagligen inte någon genomsnittsmotorcyklist eftersom jag inte tvekar att köra dagsetapper på 150 mil eller mera, och kör ett antal tusen mil per år och året om.

Marie
2007-03-01, 21:14
Kardan är gubb....

Eller gumm...:D

Fast kanske är det så att man blir lite klokare med åren.... ;)

Salle
2007-03-01, 22:44
OK, jag är antagligen inte någon genomsnittsmotorcyklist eftersom jag inte tvekar att köra dagsetapper på 150 mil eller mera, och kör ett antal tusen mil per år och året om.
Det är respekt på det, även om det verkar onödigt då du inte verkar gilla det så mycket.
Att sedan kalla våra hojar för omoderna eller skit är bara korkat!
Omodernt för att det är helt fel! Det andra är väl din subjektiva bedömning och för ditt användningsområde så är det kanske inte optimalt, men för merparten av europas motorcyklister så är det en bra konstrukion. Jag har ingen statistik tillgänglig men förmodar att det säljs fler kedjehojar än kardanhojar.

Vidare var det en obegriplig jämförelse med bilar och deras utv. Dels för att de har helt andra förutsättningar (släpar ju redan på en massa extra kilon t.ex.) men också för att de flesta av oss har hoj för hobby och bil för transport. Helt skilda behov således.

ntv janne
2007-03-03, 21:18
Det är respekt på det, även om det verkar onödigt då du inte verkar gilla det så mycket.
Att sedan kalla våra hojar för omoderna eller skit är bara korkat!
Omodernt för att det är helt fel! Det andra är väl din subjektiva bedömning och för ditt användningsområde så är det kanske inte optimalt, men för merparten av europas motorcyklister så är det en bra konstrukion. Jag har ingen statistik tillgänglig men förmodar att det säljs fler kedjehojar än kardanhojar.

Vidare var det en obegriplig jämförelse med bilar och deras utv. Dels för att de har helt andra förutsättningar (släpar ju redan på en massa extra kilon t.ex.) men också för att de flesta av oss har hoj för hobby och bil för transport. Helt skilda behov således.

Hej på er alla....

Nu kan jag ej låta bli att skriva av mig med mina synpunkter. Marie förgyller detta forum med sina inlägg och gör att det är roligt att läsa och kommentera och många reaktioner kommer i och med detta.

Jag håller med Marie på att det är skönt att slippa kladdet med kjedja och tror att de flesta som kör som mig i över 15 år MC vill ej kladda med kjedjan. Men att att vara rädd att skita ner sig som Maria är är överdrivet från hennes sida och jag tror det är bara ett sätt att få igång en debatt.

Den som tycker om att köra Mc " skiter i" att man blir lite smutsig...

1....Det roliga är ju åkandet
2...känna adrenaliner då man har full kontroll över de krafter som finns i motorn under sig.
3...Känna vindraget som viner om kring.
4...Tjusningen att kunna behärska sitt fordon i de mest skilda situationer.
5...etc.

Sen att det kan vara tjusning att använda detta fordon under semestern på långtur ner i Europa är ju ej helt fel?

Negativ kritik..

Men som egna kommentarer Har jag kört små kjedjedrivna MC Suzuki, honda 250, Xj 600 och de kändes som att sitta på ett gångjärn, veka och ej det gedigna som en större touring hoj.

Men sen körde jag en K100 och vilken obehaglig känsla att de gick bra att köra snabbt fram, men sen vid minsta avvikelse var det ej någon säker känsla att köra dem. Stora klumpiga och vilket sjå att få dem upp på centralstöd.

Positivt kritik..

Jag har kört under 3 års tid en CX 500 (med kardan)som var hissade. Första gången jag tog en kurva blev jag rädd pga hissandet upp/ner som skedde vid gasförändringar. Men vilket avkopplande körning jag fick med att glida runt på kurviga vägar som slingrade sig uppför kullar med stup på 100 tals m vid ena sidan och en bergsvägg vid andra. Samtidigt kom Små getingar högvarviga små maskiner som växlade och körde racet i kurvorna vilket jag ansåg vansinnigt för man visste ej vad man kunde möta runt kröken.

Sen körde jag XJ 900 som Marie har i 5 år vilket var en brukmaskin som bara gick och gick utan problem. Lite tråkig, men rubust som brukhoj och långfärd. " tillräckligt med kraft" lugn körning utan att behöva växla. 5 växel från allt från 50 till max fart. Behövde aldrig växla ner för omkörning.

Sen var jag inne på lite mer sportiga cyklar men som Maria säger kosta de skjortan. Billigaste ca 40-50000 för något som var hyfsat.

Mitt val kom på på sätt och vis tråkig #billig maskin# NTV 650 med kardan.

Nästan inget underhåll. endast ventiljust var annat år och lite olje byte. sen bara går den., Men jag vill säga till dess fördel, så känner jag att jag i alla sitationer har full kontroll, om så man tar kurvan i över hundra eller svänger med under gå fart på en väg i stan. Kan med dess V-Twin "lätt hålla draget liknande man gör med Dukati eller andra twin. Kan köra lungt och även sportigt.

Men det med att köra på bakhjulet, lägga knäet i backen gör jag aldrig och tror ej min NTV är så bra på. Jag själv om jag hade mer pengar nog haft som Marie BMW men ej så gammal och en mer sportig variant som deras R850. Ev deras äldre K75 3 cyl verkar vara en hyfsad hoj.

Nu tror jag att det räcker me detta...

Janne

Marie
2007-03-03, 22:16
Hej Janne!

Du har så rätt i väldigt mycket.

Ja, jag ville provocera igång en debatt kring det jag upplever hedenhösmässigt i hojvärlden.

Jag är förvisso inte den som normalt är rädd för att skita ner mig. Jag har i decennier skött all service samt många reparationer själv på mina bilar (personbilar, droskor och lastbilar) och samma gör jag nu på motorcyklarna. Jag har inte det minsta emot att bli oljig och skitig, men det skall vara vid service och reparationer, då jag bytt om till overall och smort in händerna med "kemisk handske", och inte i samband med en i stort sett daglig åtgärd.

Dina kommentarer om vad som är skönt med att köra hoj stämmer ganska väl med skälen till att jag inte ersatte fläskmercan med Nissan Micra, utan med hoj.

Din bedömning av K100:ans egenskaper kan jag ännu inte kommentera, då jag än så länge har alltför få mil på den hojen.

Salle: Var det någon som använde ordet skithoj så var det nog inte jag, utan Esquire beträffande XJ-600. Jag har bara sagt att jag tycker att kedjedrift är omodernt, och det står jag fortfarande för. Att övriga delar av hojarna skulle vara omoderna har jag däremot INTE påstått.

V Saarela
2007-03-04, 03:00
Mycket snack om kladdiga kedjor.
Tips: Sluta kladda på en halv burk smörjmedel varje gång ni stannar.

Salle
2007-03-04, 08:14
Salle: Var det någon som använde ordet skithoj så var det nog inte jag, utan Esquire beträffande XJ-600. Jag har bara sagt att jag tycker att kedjedrift är omodernt, och det står jag fortfarande för. Att övriga delar av hojarna skulle vara omoderna har jag däremot INTE påstått.
Kolla inlägg "http://forum.svmc.se/showpost.php?p=5044&postcount=39"
"Man skall helt enkelt inte behöva ta i ett verktyg för att göra någonting på ett fordon mellan ordinarie servicetillfällen. Behövs det, ja då är det skit man köpt." Det uttalandet och att det där du senare i tråden verkar anse att en kedjesprayburk är ett verktyg tolkar iaf. jag som att du säger att kedjehojar är skit.

Kedja är varken skit eller omodernt, det sittar på de allra flesta av dagens åtråvärda hojar. Hade det efterfrågats eller varit en fördel för de hojarna som jag tittar på så hade tillverkarna tagit fram kardanalternativ snabbt, men nu ger det ingen konkurrensfördel utan snarare tvärtom. Hojen skulle troligen bli tyngre, längre, ev. tappa lite effekt och bli dyrare. För få vill ha det helt enkelt.

stahson
2007-03-04, 18:08
KARDAN är ett redskap för rensning och redning av ull. :eek: :D

steFAN
2007-03-04, 18:18
KARDAN är ett redskap för rensning och redning av ull. :eek: :D

Den var bra!!!!
Med tanke på din avatar så har du använt "Kardan" väl.....Mina hundar har mer ull i pälsen än så........

NOEVO
2008-11-10, 16:46
En bok som Zen and the Art of Motorcycle Maintenance hadde nog aldrig blivigt skriven om det inte var för just det där kletiga smörjan. Själv har jag byggt om min två hjulstraktor ifrån remdrift till kedja. MVH Ronnie