handdator

Visa fullständig version : Knix - körning

Pia
2010-05-10, 09:24
Äntligen Knix-körning

Nu har vi äntligen fått till ett par Knix-körningar.
Tillsammans med Södermanlands län har vi bokat
Gröndal
http://kartor.eniro.se/m/pfg2e
Vid två tillfällen får vi låna den banan.
5 juni och 7 augusti Kl: 11:00 – 15:00
Inskrivning börjar 10:00
200:- för SMC- medlemmar
250:- för övriga
Vi hoppas att så många som möjligt vill komma och prova denna bana med oss, och ha två roliga dagar.
Alla typer av hojar och människor är välkomna

SMC- Västmanland och SMC- Södermanland

BearMan
2010-05-11, 13:49
Låter ju bra och banan såg riktigt skoj ut:

http://www.gokartbanan.nu/

Vore kul att testa! :)

evve
2010-05-12, 08:15
Kul,Kul!:)
Ser ut att vara en rätt svettig bana.

sporTlovER
2010-05-13, 06:15
Jag har hört att den skall vara rolig tusan att köra, framför allt att den känns bred. Nåja skall bli kul att testa den:)

Igge
2010-05-14, 08:58
Nice! :D

Då har man något att sikta på, men finns det möjlighet att det blir fler dagar?

Pia
2010-05-16, 11:25
Nice! :D

Då har man något att sikta på, men finns det möjlighet att det blir fler dagar?

Vi har bokat två datum 5/6 och 7/8 för att testa intresse hos deltagare.
Om det ska bli fler körningar vet vi inte i dagsläget. Allt hänger på om intresse finns, och om vi kan få instruktörer. En utvärdering kommer att ske efter första körningen. Då vet vi ju lite mer om deltagar antal och kan kolla intresse hos alla som jobbar med utbildning.

MVH Pia

Igge
2010-05-16, 13:15
Vi har bokat två datum 5/6 och 7/8 för att testa intresse hos deltagare.
Om det ska bli fler körningar vet vi inte i dagsläget. Allt hänger på om intresse finns, och om vi kan få instruktörer. En utvärdering kommer att ske efter första körningen. Då vet vi ju lite mer om deltagar antal och kan kolla intresse hos alla som jobbar med utbildning.

MVH Pia

Okej, det låter rimligt.

Jag ska försöka ragga några förare i mina hojkretsar! :)

MVH Erik

Ufo_Micke
2010-05-16, 16:37
Det låter toppen!
Båda dagarna står nu i kalendern och så ska jag försöka få med mig så många jag kan. :)

Mvh. Micke

Martin B
2010-05-16, 16:55
Hej! Jag kommer nog bägge dagarna, men vad ÄR Knix-körning?

Pia
2010-05-16, 20:54

Knix-körning innebär bankörning på knixigare bana. För att inte blanda ihop
BKK (Broms och Kurv Kurs) på liten eller stor bana, har man beslutat att varianten på liten bana ska kallas knix, eftersom den lilla banan har tajtare kurvor.

MVH Pia

sporTlovER
2010-05-16, 20:57

Tar mig friheten o svara.. du fortbildar dig i att hantera din hoj på ett säkert sätt, framför allt öva dig på att ha blicken i din körning på rätt sätt, svängpunkter, apex och utgångspunkt i en kurva, hur du använder dig av bra kurvteknik och var du placerar din hoj lämpligast och framför allt ha bra gaskontroll. Det finns mer att lära, men det är det mest grundläggande, man åker ut ett pass och tänker på att öva en sak i taget, allt kan man inte lära sig på en dag;)

Framför allt skall du komma och ha det roligt och få en givande dag, träffa andra likasinnade hojåkare och känna att du åker därifrån med någon "aha" upplevelse i bagaget och är en erfarenhet rikare:)

Köra gocartbana är rätt tufft OCH lärorikt då det svänger hela tiden :-) Även om farten är betydligt lägre än på en stor bana, så kan det vara mera tekniskt krävande så 15 minuterspassen man kör är lagom, man får feedback hinner återhämta sig lite, sen skall man snart ut på banan igen.

På trafikskolan lär man sig "åka" hoj, på knix så lär du dig KÖRA hoj :-)

Tudor_66
2010-05-17, 14:17
Första datumet touras det i Norge. Men i augusti ska man pröva ratta busan runt knixet.... Svettigt skulle jag tro, men kul..

Muffin
2010-05-24, 19:11
Kommer det finnas nån slags servering/kiosk eller måste man ha med sig vatten och blodsockerhöjare?

Pia
2010-05-24, 19:43
Kommer det finnas nån slags servering/kiosk eller måste man ha med sig vatten och blodsockerhöjare?

Det kommer att finnas enklare mat, typ korv o hamburgare, lite kioskvaror
(socker) och dryck. Men det kan ju vara bra att ha vattenflaska med sig.
År det varmt kan det vara bättre med vatten än söt läsk.

Christian Wiesner
2010-05-25, 21:19
Kommer den 5/6 , haft hoj till och från men aldrig varit specielt bra förare, dags att ändra på det !

sporTlovER
2010-05-27, 10:57
Kommer den 5/6 , haft hoj till och från men aldrig varit specielt bra förare, dags att ändra på det !

Se fram emot en trevlig dag! Hoppas på kalasväder bara:)

evve
2010-05-28, 08:57
En riktigt trevlig bana med 100% skojhalt för alla typer av åkare:)
Utvecklas med sin hoj och bli säkrare i trafiken.

SGM
2010-06-05, 16:33
Superkul att stå på första parkett och studera folket, varierade körstilar, och det märktes att de flesta fick mer och mer kläm på't - det verkar fungera helt klart.

Ingen verkade ha direkt tråkigt heller. :D Lyckat Pia! :)

/J

Crank
2010-06-05, 17:18
Det var kanon det där! Ser fram emot nästa tillfälle! Tack för en häftig dag! :D

sporTlovER
2010-06-05, 17:45
Det var kanon det där! Ser fram emot nästa tillfälle! Tack för en häftig dag! :D

Japp, allt var kanoners, det flöt fint hela dagen i grupperna, kalasväder o kalasgrepp, och mycket folk, det var väl fullt:confused:

Framför allt trevliga hojåkare:)

SOKA
2010-06-05, 18:14
Japp, allt var kanoners, det flöt fint hela dagen i grupperna, kalasväder o kalasgrepp, och mycket folk, det var väl fullt:confused:

Kan bara hålla med, tummen upp till dagens instruktörer och alla SMCare som gjort Knix-körning på Gröndal möjligt, ses i augusti!

evve
2010-06-06, 07:03
Riktigt trevligt på alla vis. På köpet även en lysande solbränna under passen vid utfarten.:)

Pia
2010-06-06, 12:45
Superkul att stå på första parkett och studera folket, varierade körstilar, och det märktes att de flesta fick mer och mer kläm på't - det verkar fungera helt klart.

Ingen verkade ha direkt tråkigt heller. :D Lyckat Pia! :)

/J

Tack Jerry. Men jag kan inte ta åt mig allt beröm, vi har ju varit fler som jobbat med detta.
Men det var kul att det blev så bra. Jag var lite "pirrig" innan. Man vet ju aldrig hur mycket folk som dyker upp när det är första gången.
Men allt blev ju kanon.
Tack alla som hjälpt till med att få till detta

MVH Pia

Pia
2010-06-06, 12:47

Det var 58 deltagare, 60 är maxantal, så nog blev det succe'. :D

Måste hålla med. Det var hög klass på deltagarna. :D

Christian Wiesner
2010-06-06, 17:16
Vill tacka alla jobbade ideelt, ni är värda ett stort tack!
Fick snabbt hjälp när jag vurpade, otroligt proffsigt sköt.
Tackar Sinikka för hjälpen med att få hem hojjen.
Trots vurpan var det en skitrolig dag, lärde mig otroligt mycket.
Väntar nu bara på att en bromskurs ska börja, så jag inte gör en likadan tavla igen.

Igge
2010-06-06, 19:52
Jag får också tacka för en riktigt trevlig dag!

Jag ser gärna att det blir fler körningar än vad som redan är inplanerat, men jag antar att ni förstår suget med tanke på deltagarantalet. :)

jompa25
2010-06-06, 20:57
Hejsan..

Måste tacka er alla för en rolig och trevlig dag..

hoppas på fler tillfällen att träffa er..

Mvh

Jompa

sporTlovER
2010-06-06, 21:29
Liten film från Grön grupp filmat av Jonas med en Hayabusa

http://www.youtube.com/watch?v=201M462lEiA&feature=player_embedded

Foton tagen av Daniel Zachrisson

http://www.danielfoto.se/bilder/100605_grondal/

:)

Ufo_Micke
2010-06-06, 21:57
Tack för en riktigt kul dag!
Var riktigt nyttigt att gå en kurs med ny hoj. Lärde mig känna hojen mycket bättre. Så det är ett tipps!

Mvh. Micke

Meercy
2010-06-07, 06:37
Tyvärr jobbade jag men nästa körning är inbokad, Håller tummarna för fler datum! .

Kan även tänka mig att hjälpa till om det behövs.

Pia
2010-06-07, 19:05
Tyvärr jobbade jag men nästa körning är inbokad, Håller tummarna för fler datum! .

Kan även tänka mig att hjälpa till om det behövs.

Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till. Vi upptäckte nu på
Gröndal att vi lider stor brist på resurspersoner. Om du vill bli en resurs,
Kontakta mig (ordförande), eller Sinikka (utbildningsansavrig).
Du når oss på pia.thulin@smcvastmanland eller
sinikka.keskitalo@smcvastmanland

Detta gäller alla som vill komma och hjälpa oss på våra kurser.
Vi tar tacksamt emot all hjälp vi kan få.

Vi har börjat få ganska många nya instruktörer, vilket är underbart, men
vi saknar som sagt hjälp-personal.

Välkomna att kontakta oss.

MVH Pia Thulin
Ordf. SMC-Västmanland

Mirre
2010-06-07, 20:05
Vad innebär det att vara "resursperson"? Vilken typ av uppdrag kan det handla om?

SGM
2010-06-07, 20:16
...en liten fundering, flaggvaktspersonal runt banan, där borde man kanske kunna köra som de gör på Rörken, att de som kör får ta ett pass som flaggvakt (flaggor vid resp postering tror jag vore bra, för att snabbt påkalla uppmärksamhet hos föraren).

Jag har för mig att man körde, hade debriefing passet efter, och sedan körde man flaggvakt efterföljande pass, och att man plockade 2 till varje postering som avslut på varje debriefing (det låg på instruktörerna att ta fram dessa).

Det fungerar bra där, alla är med på't. :)

På Hälla fanns inte riktigt behovet av flaggvakter runt banan då det var sikt överallt, det är ju lite annorlunda i Gröndal. :)

R-Sickan
2010-06-08, 06:10
Vad innebär det att vara "resursperson"? Vilken typ av uppdrag kan det handla om?

Det innebär allt från inskrivning till flaggning.
Du är välkommen att deltaga som resurs för SMC Västmland.

Hör av dig till mig så ordnar vi det.

R-Sickan
MCT SMC Västmanland

Mirre
2010-06-08, 15:01
Det innebär allt från inskrivning till flaggning.
Du är välkommen att deltaga som resurs för SMC Västmland.

Låter kul, jag hör av mig med mail el pm! Får man möjlighet att köra nåt pass under dagen, när man är med och "resursar"?

Pia
2010-06-10, 10:58
Låter kul, jag hör av mig med mail el pm! Får man möjlighet att köra nåt pass under dagen, när man är med och "resursar"?

Det är ju ett önskemål att alla som jobbar runt banan också ska få tillfälle till
egen körning. Blir vi tillräckligt många så kommer det ju klart att finnas utrymme för det.

MVH Pia Thulin
Ordf. SMC-Västmanland