handdator

Visa fullständig version : Ryggskydd i jackan?

jvg
2010-05-06, 16:30
Hej,

Skulle vilja veta vad den samlade kunskapen på SMC's forum säger angående ryggskydd som sitter i jackan (i stället för ett som sitter på kroppen, som en ryggsäck).

Jag är ganska säker på vad dom flesta kommer att säga, men skulle ändå vilja veta fördelar (om det finns några) och nackdelar.
Är det överhuvudtaget någon som använder ryggskydd i jackan, eller kör alla med ryggsäcksmodellen?

/jvg

NeXTer
2010-05-06, 17:03
Om man bara kör kortare sträckor är det ju bättre än ingenting att ha en åtsittande jacka med inbyggt skydd, annars är ju risken att man resonerar som så att "jag ska ju bara till affären så det tar för lång tid med skyddet", men ska man köra en bit är det ju bara riktigt skydd som gäller.

TheGungner
2010-05-06, 17:12
Kör med riktigt ryggskydd, alltid. Det som sitter i jackan från början är som ett tunnare liggunderlag.....

NeXTer
2010-05-06, 17:20
Det ska givetvis vara ett bra skydd i jackan, finns bra prylar som är gjorda på samma sätt som de riktiga skydden. Vill minnas att både Halvarsson och Rukka har sådana (som exempel).

Själv har jag riktigt skydd från Knox. Bekvämaste jag kunde hitta som var level 2-godkänt.

powerglide
2010-05-06, 17:27
Jag har sett någon jacka som i princip består av skydd :)
Vet tyvärr inte vad det är för modell men jag ska kolla med ägaren om jag springer på honom igen.

Axman
2010-05-06, 18:57
För vanligt åkande känner jag att inbyggt funkar. Det fyllde sin funktion dessutom när det testades skarpt. Dock ej ryggen som var mest utsatt den gången även om det blev en hel del smällar där med..

Jag är lite lätt disträ så jag har en tendens att glömma mitt lösa ryggskydd dessutom så ett inbyggt är ett bra vapen mot mitt eget slarv.

jan-olovj
2010-05-06, 19:04
Har man en bra jacka med inbyggt skydd samt vinterfoder, så kommer värmen och då sitter den annars tighta jackan inte så bra och därmed kan skyddet glida åt sidan. Det där med att glömma ta på ryggskyddet är bara en rutin, häng skyddet utanpå jackan när den hänger på galgen så glömmer du inte att ta på det, eller knyt buffen eller halsduken på ryggskyddet, det fins många sätt för att komma ihåg. Jag är glömsk och och få ta till knepen.

Ove 60+
2010-05-06, 20:36
Vet tyvärr inte vad det är för modell men jag ska kolla med ägaren om jag springer på honom igen.

:) Har skaffat "Thor impact rig". Jag tror den är en sån du menar. Tanker ha den med bara en tunn skjorta under och ev. en vindtät jacka utanpå till sommaren när det blir för varmt med svartkläderna. :)

Catherine
2010-05-06, 20:53
Jag använder separat ryggskydd (level 2) eftersom det känns som att det sitter bättre på kroppen om något händer.

Spiff
2010-05-06, 21:02
Jag kör med:
Skinnställ och separat ryggskydd Knox
BMW allvändersställ med inbyggt ryggskydd
BMW allvändersställ med inbyggt ryggskydd och separat ryggskydd
BMW allvändersställ utan inbyggt ryggskydd men med separat ryggskydd

Rickard_Gbg
2010-05-06, 21:06
Kör med jacka (kommer inte ihåg märket) med inbyggd ficka för skydd. Fick ett extra bra skydd av ÅF ist för "liggunderlaget" som följde med original. :cool:

ptre
2010-05-07, 15:13
Kör med Halvarssons Level-2 klassade lösa ryggskydd och tycker det fungerar bra.
Som tur är har jag inte behövt prova hur bra. :D

adrian_vg
2010-05-07, 16:18
Jag får inte in mitt Halvarsson Track innanför mina nya skinnställsbyxor, byxorna är för tajta... Var tvungen att skaffa en platta man sätter fast i jackan ist, en Halvarsson Converter eller vad den heter.

Jag kan ha Track-skyddet på, men då funkar det inte att sätta fast jackan i byxorna med blixlåset... Har hellre ett skinnställ som håller ihop lite bättre än Track-skyddet på och en jacka som kommer att slitas av mig vid en ev kullkörning.

Ibland måste man vika sig för det praktiska... :o

Fick ett extra bra skydd av ÅF ist för "liggunderlaget" som följde med original. :cool:

Ett sånt skydd fick jag med när jag köpte mitt textilställ. Bytte ut det ganska omgående mot Track-skyddet jag nämner ovan. "Liggunderlaget" har jag numera som knäskydd när jag mekar på hård och kall betong, som som sittunderlag på mekpallen. Funkar bra för det. ;)

anders r
2010-05-10, 13:24
Jag kör med:
Helt skinnställ och separat ryggskydd Halvarssons level2. Dainese allvädersställ med inbyggt ryggskydd(köpt då det inte ingick i Jackan)
Delat skinnställ med inbyggt Halvarsson converter ryggskydd. Allt beroende på humör,hoj och väder. Helst helt skinnställ men perforeringen gör att man vill att tempen skall överstiga 15 grader.

mudder
2010-05-10, 17:02
Jag kör med kläder från Rukka och lösa skydd under.
UFO scorpion skyddsväst, riktiga knäskydd och Alpinestars Vector eller Sidi flexforce crosstövlar.

http://www.ufoplast.com/content/prodotti/medium/PE02062_2057_52.jpg

CB_Tobbe
2010-05-10, 20:38
Jag brukar köra med löst danise ryggskydd och trailblazer skyddsväst (enbart bröstskydd) under mitt 2 delade skinnställ

Lejonell
2010-05-11, 08:36
Jag kör med "ryggsäcksskydd" från 4Bikers (klass2) mkt bra pris.
http://hosting.hasselblads.se/rygg.jpg
Sitter underbart. Skinnjacka med axel och armbågsskydd i fickor, samt ficka för ryggskydd men litar mer på ryggsäcken.
Måste även tipsa om mina byxor av märket "Velocity" från ACE Custom,
Ruskigt bra allvädersbyxa.http://hosting.hasselblads.se/byxa.jpg

Jari69
2010-05-15, 18:22
Kör med separat ryggskydd, nackdelen är väl att man kan bli svettigt på ryggen! Fördel är dock att skyddet sitter på plats och det ger ju faktiskt ett visst stöd för rygg/svank på längre turer...

De skydd som oftast följer med i jackorna är ju dels av "liggunderlags-typen" samt sitter inte lika bra på kroppen och har en större tendens att kunna flytta på sig när det behövs...

Ellex
2010-05-15, 19:03

Har ingen bild på mitt överkroppsskydd men jag kör med dainese`s variant eftersom jag använder deras wave2 ryggskydd under skinnstället alt allvädersstället. D e guld en riktigt varm sommardag att veta att om man skulle klota så har man rejäla skydd utan att svettas fördärvad i lägre hastighet.
Dock kör jag med fullt skinnställ å ryggskydd på bana oavsett temp, klotade på lockarp i fjol å vill inte veta hur man sett ut utan.

mvh Lex

swischmc
2010-05-22, 22:07
Efter en viktuppgång under vintern får inte ryggskyddet plats under jackan. :mad: Letar efter andra märken (innan vintern körde jag med UFO) som är något tunnar/ har bättre passform. Någon som vet en bra handlare i Stockholm/Uppsala-trakten med stor sortiment? Nu kör jag utan och det känns inte bra.

adrian_vg
2010-05-22, 22:15
Efter en viktuppgång under vintern får inte ryggskyddet plats under jackan. :mad: Letar efter andra märken (innan vintern körde jag med UFO) som är något tunnar/ har bättre passform. Någon som vet en bra handlare i Stockholm/Uppsala-trakten med stor sortiment? Nu kör jag utan och det känns inte bra.

Jag fick ett tips av en ducatist att Spidi gjorde en tunn och smidig variant med plåtar både fram (för bröstet) och bak (för ryggen). Eftersom bröstet tycks vara det andra stället man skadar sig mest låter det som en bra idé.

swischmc
2010-05-23, 14:03
Jag fick ett tips av en ducatist att Spidi gjorde en tunn och smidig variant med plåtar både fram (för bröstet) och bak (för ryggen). Eftersom bröstet tycks vara det andra stället man skadar sig mest låter det som en bra idé.

Tack för tipset! Ska titta närmare på det! Hoppas bara att bröstplattorna fungerar på mig, inte alltid det går när man är tjej... Annars har de säkert bra ryggskydd också.

Agile
2010-05-23, 15:51
Oprutbart Level 2 ryggskydd.

Även den typ 1 gång år som jag tar hojen till jobb/skola/caféet. Då det faktiskt (jag erkänner) händer att jag kör i jeans, sneakers och en vanlig jacka.

Bra hjälm, ryggskydd och riktiga handskar har jag dock ALLTID. Så jäkla enkelt och ett ryggskydd tar ju inte ens en sekund att få på sig. Stövlar och skinnställ däremot blir ju bökigt om man ska gå en sväng på stan eller sitta på föreläsning.

adrian_vg
2010-05-23, 21:52
Tack för tipset! Ska titta närmare på det! Hoppas bara att bröstplattorna fungerar på mig, inte alltid det går när man är tjej... Annars har de säkert bra ryggskydd också.

Ingen orsak. Du kan väl höra av dig om vad du hittar!

Ellex
2010-05-24, 08:37

Lelles ;) !

swischmc
2010-05-24, 09:03
Lelles ;) !

Jag har varit där och tittat, men det var så rörigt så jag gav upp... Efter att ha studerat deras hemsida så ska jag göra ett nytt försök. De verkar ju ha allt och lite till. :)

adrian_vg
2010-05-24, 09:15
Jag har varit där och tittat, men det var så rörigt så jag gav upp... Efter att ha studerat deras hemsida så ska jag göra ett nytt försök. De verkar ju ha allt och lite till. :)

Hittade modellen ducatisten hade! Se länk nedan!
http://www.spidi.com/eu/eu_en/backandchest-170-180.html?___from_store=eu_it

Edit: Ska finnas på Lelles i Uppsala, Ava MC i Skarholmen och på Fun bike i Västerås.

http://www.lellesmcklader.se/product_info.php?products_id=4258

swischmc
2010-06-03, 08:05
Ett nytt besök hos Lelle gjorde susen. De hade varit vänliga och hängt upp allt på var sin krok (jag var där precis när de öppnade, så det var fortfarande någorlunda ordning :o). Hittade spidi-ryggskyddet, men det passade mig inte alls. Däremot fungerade Dainese utmärkt, plus att det var på rea. Känns nästan lite korkat att i flera år kört med ufo-skyddet som inte suttit speciellt bra och dessutom var rätt dyrt... Nu har jag ett billigare som sitter som gjutet. :)

adrian_vg
2010-06-03, 08:11
Ett nytt besök hos Lelle gjorde susen. De hade varit vänliga och hängt upp allt på var sin krok (jag var där precis när de öppnade, så det var fortfarande någorlunda ordning :o). Hittade spidi-ryggskyddet, men det passade mig inte alls. Däremot fungerade Dainese utmärkt, plus att det var på rea. Känns nästan lite korkat att i flera år kört med ufo-skyddet som inte suttit speciellt bra och dessutom var rätt dyrt... Nu har jag ett billigare som sitter som gjutet. :)

Man kanske skulle göra ett besök idag...

JHkillen
2010-06-03, 10:11

Jag var in på Lelles och skulle köpa ett löst ryggskydd och det tog ca 1min innan en säljare var framme och undrade om jag ville ha hjälp. Då jag alltid kört med skydd i jackan och inte hade en aning om passform m.m så var det bara att svälja den vanliga manligheten och faktiskt be om hjälp.
Säljaren plockade fram ett gäng jag fick prova och han berättade om vilket han körde och hade provat tidigare och hur det funkade.
Ja dom har jäkligt rörigt på Lelles men ber man om hjälp så är dom kanon.
Åkte därifrån med ett jäkligt skönt ryggskydd (ej det dyraste) och brukar nu kombinera lite efter vad jag ska göra men alltid ryggskydd av något slag.

Motormannen
2012-05-23, 00:07
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

adrian_vg
2012-05-23, 07:48
Lånar tråden då jag letar efter en vettig midjekort sommarjacka med inbyggt ryggskydd eller iaf ficka för ett, runt 1 500 kr får den kosta om någon har några tips? Har letat på fc-moto, Loius, Lelles men de verkar vara sällsynta...

Får man fråga varför ryggskyddet måste vara inbyggt?

mudder
2012-05-23, 09:07

Kan man bli annat än trött när man läser sånt här? En liten lätt sommarjacka sökes för MC-körning!!!
Jag hade en UFO scorpion skyddsväst under Rukkajackan när något hände (troligen viltolycka) den 7:e april. Jag landade på ryggen och har fortfarande gipsat högerben, samt ont i nacken och höger armbåge. På båda armbågarna hade jag, trots de hårda skydden, blåmärken som var ca. 10x20 cm och jackan + hjälmen är helt kass.

Hur tror ni att skadorna hade blivit om jag hade haft en lätt sommarjacka med inbyggt kort ryggskydd? Jag är i alla fall övertygad om att jag INTE hade suttit här och skrivit detta, så själv letar jag efter ett ännu bättre kroppsskydd!!

Nu kommer det säkert många synpunkter som att, " - ja, men jag kör ju så sakta och försiktigt!"
Då kan jag upplysa om att det gjorde jag också!! Det kan dessutom bevisas med GPS loggen!!

Lejonell
2012-05-23, 09:08

Här har du några jackor från Handelsboden.com (mycket prisvärda och bra jackor.)

http://www.handelsboden.com/entry-jacket-p-1397-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/rambo-city-p-266-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/ripper-p-268-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/scarab-p-977-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/scull-svartrod-p-271-c-102.aspx
http://www.handelsboden.com/bering-alto-p-1399-c-102.aspx

Maximilian
2012-05-23, 19:02
körde själv med löst ryggskydd endast. jag insåg ganska snart att efter att ha jobb-pendlat halva sommaren så orkade jag inte dra på mig alla delar, så åkte ryggskyddslöst tills jag tog mig själv i kragen och kompletterade jackan med ett skydd. så kanske därför, det är lättare att alltid ta på sig, för jackan är inte speciellt krånglig att komma ihåg.

mudder
2012-05-23, 19:07
körde själv med löst ryggskydd endast. jag insåg ganska snart att efter att ha jobb-pendlat halva sommaren så orkade jag inte dra på mig alla delar, så åkte ryggskyddslöst tills jag tog mig själv i kragen och kompletterade jackan med ett skydd. så kanske därför, det är lättare att alltid ta på sig, för jackan är inte speciellt krånglig att komma ihåg.
Att åka ryggskyddslöst de korta bitarna är inte smart, för de flesta olyckor sker när man ska B A R A ...... Nåt att tänka på.

Maximilian
2012-05-23, 19:07

jag kör själv med en av de billigare scott-jackorna. köpte på lelles i uppsala och har fungerat i ett år och genom flera tvättar. gissar att den håller minst två år till. den har uttagbart foder, så den funkar från 5-25 grader ungefär. ingen ventilation dock, så varmare än så blir svettigt om man inte gasar på bra.
jackan har ficka för scott-ryggskydd som får köpas separat för nån hundring. så om du vill använda kroppsskydd nån gång så kan du bara plocka ut jack-skyddet.

Maximilian
2012-05-23, 19:10
Att åka ryggskyddslöst de korta bitarna är inte smart, för de flesta olyckor sker när man ska B A R A ...... Nåt att tänka på.

Precis vad jag intalade mig själv och som fick mig att ganska direkt svänga in på en butik och komplettera jackan med ryggskydd som inte går att glömma kvar hemma. =)

Ina
2012-05-23, 19:47
http://www.louis.de/_30803c4b44805b309ff84915578153aa4a/index.php?topic=artnr_gr&article_context=detail&grwgr=120&wgr=897&list_total=13&anzeige=0&page=0&artnr_gr=208927

Som kvinna är det skönt att ha ryggskydd utan hängslen som halkar hit o dit.....då är "västen" idealisk.....

Bansaie
2012-05-23, 20:58
Jag kör med kläder från Rukka och lösa skydd under.
UFO scorpion skyddsväst, riktiga knäskydd och Alpinestars Vector eller Sidi flexforce crosstövlar.

Jag gör som Mudder fast jag kör Street. Plockade ur alla skydd ur jackan och har en sån här crossjacka med ryggskydd från Zero7 under.
Dels kan jag använda jackan "civilt" utan en massa bylsiga skydd dagar jag arbetspendlar på hojen och dels så är det kanon varma dagar. Då "knör" jag ner jackan i ryggan och drar över en tunn crosströja istället. Fläktar skönt igenom när tempen drar uppåt 25 och däröver.

Dessutom är skydden närmast kroppen, så när som på ett ev. underställ, så extra foder eller tröjor under jackan påverkar inte passformen på skydden.

Bosse H
2012-05-24, 12:29
Kör alltid och jag menar alltid, med mitt lösa ryggskydd på (Dainese). Känns lika självklart som att sätta på sig bältet i bilen. Att "bara köra till affären" som ursäkt håller inte. Du kan lika gärna bli omkullputtad av en bil och kana en bit med ryggen före mot en trottoarkant och då är det rullstol resten av livet om du har otur.
På SMS:s gruskurs förra veckan, gjorde en av instruktörerna propaganda för bröstskydd. Allvarliga ryggskador är inte lika vanliga längre, beroende på att de flesta kör med någon sorts ryggskydd. Däremot är det en stor andel av dem som blir allvarligt skadade i mc-olyckor som drabbas av bröstskador. Lungor, hjärta och stora kroppspulsådern är sköra saker som är bra att ha. Dom ligger precis innanför revbenen, som håller inte för så värst mycket innan de går sönder...

peter67
2012-05-24, 17:40
Jag kör med Stadler kläder,100% vatten täta och level2 ryggskydd inbyggt i jackan:)

gundj
2012-05-25, 10:02
Jag vill kryssa i två alternativ.
Har ett löst skydd ihop med ena jackan och ett integrerat i andra.
Halvarsonjackan med integrerat skydd känns som tillräckligt, medan textiljackans originalskydd var av typen hårt liggunderlag.

JohanLi
2012-06-09, 19:48
Jag hade kört några år med de inbyggda skydden i mitt Rukka allvädersställ men började bli lite skeptisk till både det tunna inbyggda ryggskyddet och till de inbyggda knä- och armbågsskydden som inte är särskilt bra fixerade. Efter att ha sökt på flera forum efter information om bättre skydd hittade jag en hel del läsvärt på http://forum.soe.se/ .

Jag har nu kört några veckor med Leatt Brace nackskydd
http://www.24mx.se/motocross/p/leatt-brace-gpx-adventure-iii-vit/21592/skydd/k30/nackskydd-leatt-brace/s197/
och en till nackskyddet anpassad Leatt skyddsväst
http://www.24mx.se/motocross/p/-skyddsvast-leatt-adventure-vit/21334/skydd/k30/skyddsvastar/s201/

Det tar ett par minuter längre tid än vanligt att få på sig prylarna men de är faktiskt inte särskilt obekväma, vilket jag annars hade befarat.

mudder
2012-06-09, 19:59
Jag tycker att ryggskyddet ser väldigt kort ut på Leatt Brace skyddsvästen. Skyddar det verkligen svanken?

Jag testat några nya modeller, men ingen verkar riktigt bra. Kollade på nätet och såg att Lelles har Dainese Wave Pro, är det nån som har testat den?
http://www.dainese-central.com/Dainese-Jacket-Wave-Pro-Black_A10H88.aspx

http://www.dainese-central.com/Dainese-Jacket-Wave-Pro-Black_469_3NLZY.jpg

MiaSyrra
2012-06-09, 21:43
Kör med BMW rallye 3 jacka med skydd som täcker bra. På Knutstorp blir det hel väst med bättre passning. Om man letar efter ett billigt extra ryggskydd att ha under en sval jacka på sommaren har Lidl ett utmärkt billigt och godkänt ryggskydd för 198,- att ha som reserv. Som insydda skydd är BMW:s helt i klass för sig med bra skydd och tillräckligt stort för att skydda axlar, mjälte och svanskota.

mudder
2012-06-09, 22:19
..... Som insydda skydd är BMW:s helt i klass för sig med bra skydd och tillräckligt stort för att skydda axlar, mjälte och svanskota.
De inbyggda skydden är skapliga, eller antagligen bättre än inga alls, men de är inte ett tillräckligt skydd. Jag hade ett UFO skorpion helkroppsskydd på mig vid en vilt(?)olycka för 2 månader sen och jag har förutom benbrottet fortfarande känningar i nacken, höger armbåge och höger axel. På båda armbågarna hade jag blåmärken som var ca. 20x10 cm. Om jag enbart hade använt de inbyggda skydden i Rukkajackan är jag övertygad att det hade legat en hög med benbitar på vägen.

adrian_vg
2012-06-09, 22:23
Jag hade kört några år med de inbyggda skydden i mitt Rukka allvädersställ men började bli lite skeptisk till både det tunna inbyggda ryggskyddet och till de inbyggda knä- och armbågsskydden som inte är särskilt bra fixerade. Efter att ha sökt på flera forum efter information om bättre skydd hittade jag en hel del läsvärt på http://forum.soe.se/ .

Jag har nu kört några veckor med Leatt Brace nackskydd
http://www.24mx.se/motocross/p/leatt-brace-gpx-adventure-iii-vit/21592/skydd/k30/nackskydd-leatt-brace/s197/
och en till nackskyddet anpassad Leatt skyddsväst
http://www.24mx.se/motocross/p/-skyddsvast-leatt-adventure-vit/21334/skydd/k30/skyddsvastar/s201/

Det tar ett par minuter längre tid än vanligt att få på sig prylarna men de är faktiskt inte särskilt obekväma, vilket jag annars hade befarat.

Kör du cross eller gata med Leatt-skyddet? Det var en diskussion om dess funktion vid gatkörning, och att det ev skyddar, men att man får en skada i nacken på ett annat ställe ii stället, som kanske inte är gjort för att flexa.

JohanLi
2012-06-10, 07:37
Kör du cross eller gata med Leatt-skyddet? Det var en diskussion om dess funktion vid gatkörning, och att det ev skyddar, men att man får en skada i nacken på ett annat ställe ii stället, som kanske inte är gjort för att flexa.

Jag kör inte cross utan (med tre olika däckuppsättningar) gata, grus/skog och vintervägar. Det går inte jättefort, men det är nog bara att inse att när man passerat 50 år så gör man lättare illa sig och det tar längre tid att läka…

Innan jag köpte skydden funderade jag över samma fråga som du tar upp och försökte hitta info på nätet. Det verkar väl någorlunda klart att det är ett bra skydd för grus/skog och troligen även för vinterkörning som liknar grus/skog. De invändningar jag hittade mot att använda nackskydd för gata handlade mest om att det passade dåligt tillsammans med skinnställ. Men nu har ju Leatt häromåret tagit fram ett nackskydd för gata som ska passa med skinnställ, så åtminstone Leatt menar att det är bra även för gata.

Frågan om hur nackskador uppkommer är ju såvitt jag kan se väldigt komplicerad, och det verkar svårt att bilda sig en bra uppfattning om vad som är bra eller dåligt utifrån åsikter som framförs på internet. Jag tror själv att den bör skydda även för gata, men det är ju bara en amatörbedömning. Det skulle vara intressant att läsa mer i den diskussion du nämner, i synnerhet om den hänvisar till experter eller vetenskapliga studier, har du någon länk till den? Eller har någon annan några bra länkar till just denna fråga?

SGM
2012-06-10, 07:56
Just nackskydden är väl lite delade meningar runt..

Jag åkte geggmoppe (cross / enduro) lite halvseriöst, och körde med både Alpinestars BNS och Leatts Club GPX....den senare hade jag en lite otäck krasch med.

Framhjulet sticker helt utan förvarning i enduroskogen, rötter på diagonalen i myllan antagligen, jag fortsätter framåt i tangentens riktning och landar på mage, och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet.

...det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..

Så visst skyddar det säkert mot vissa saker, men man introducerar nya problem med...bara en sak som att få skyddet att lira med befintliga skydd, och inte bli ett problem under körning är inte helt bara, man ser många som har nackskydden helt åt h-vete fel (de vill gärna tryckas upp när man rör sig aktivt, istället för att ligga an mot kroppen).

Så här vill jag absolut lyfta vikten av att tänka igenom det både en och två ggr, och prova tre ggr... :)

JohanLi
2012-06-10, 11:47
Det du beskriver är väl en av de tänkbara riskerna med nackskyddet, att något trycker på själva skyddet som i sin tur trycker på halsen eller nacken från sidan. Samtidigt kan det väl vara så att det som tryckte på nackskyddet kanske hade tryckt direkt på halsen/nacken istället om man varit utan nackskydd?

Jag läste om en annan krasch där föraren trodde att han brutit nyckelbenet pga. nackskyddet, men menade samtidigt att det kanske berodde på att nacksyddet tog upp ett tryck uppifrån och minskade böjningen av nacken vilket kanske trots allt var att föredra.

När det gäller t.ex. bilbälten och mc-hjälmar så finns det väl så mycket forskning att man med stor säkerhet känner till vilka (de förhållandevis marginella) riskerna är jämfört med fördelarna. Men jag antar att det än så länge finns för lite systematisk kunskap om fördelar och risker med mc-nackskydd för att det ska vara någorlunda enkelt att välja. Jag är inte alls helt säker på att det är bra med nackskydd, det är förstås bara som jag tror att det är bättre.

Hursomhelst håller jag med om att det verkar viktigt att få skydden att sitta rätt. Jag har ägnat några timmar åt att passa in ryggskydd och nackskydd enligt instruktionerna, och även åt att sy om ett allvädersställ så att jag kan ha skydden under stället. Ny kör jag ju inte lika aktivt som en cross-förare, men skydden sitter still på plats och inte alls obekvämt.

mudder
2012-06-10, 11:59
..... Nu kör jag ju inte lika aktivt som en cross-förare.........
Nej det kan ju hända, men vid själva kraschen / olyckan är alla lika aktiva. Alltså alla studsar runt lika mycket.

adrian_vg
2012-06-10, 12:39
Jag kör inte cross utan (med tre olika däckuppsättningar) gata, grus/skog och vintervägar. Det går inte jättefort, men det är nog bara att inse att när man passerat 50 år så gör man lättare illa sig och det tar längre tid att läka…

Innan jag köpte skydden funderade jag över samma fråga som du tar upp och försökte hitta info på nätet. Det verkar väl någorlunda klart att det är ett bra skydd för grus/skog och troligen även för vinterkörning som liknar grus/skog. De invändningar jag hittade mot att använda nackskydd för gata handlade mest om att det passade dåligt tillsammans med skinnställ. Men nu har ju Leatt häromåret tagit fram ett nackskydd för gata som ska passa med skinnställ, så åtminstone Leatt menar att det är bra även för gata.

Frågan om hur nackskador uppkommer är ju såvitt jag kan se väldigt komplicerad, och det verkar svårt att bilda sig en bra uppfattning om vad som är bra eller dåligt utifrån åsikter som framförs på internet. Jag tror själv att den bör skydda även för gata, men det är ju bara en amatörbedömning. Det skulle vara intressant att läsa mer i den diskussion du nämner, i synnerhet om den hänvisar till experter eller vetenskapliga studier, har du någon länk till den? Eller har någon annan några bra länkar till just denna fråga?

Ingen diskussion på nätet, utan en diskussion IRL jag deltog i med några kollegor för nån vecka sen. :-)

Framhjulet sticker helt utan förvarning i enduroskogen, rötter på diagonalen i myllan antagligen, jag fortsätter framåt i tangentens riktning och landar på mage, och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet.

...det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..

Så visst skyddar det säkert mot vissa saker, men man introducerar nya problem med...bara en sak som att få skyddet att lira med befintliga skydd, och inte bli ett problem under körning är inte helt bara, man ser många som har nackskydden helt åt h-vete fel (de vill gärna tryckas upp när man rör sig aktivt, istället för att ligga an mot kroppen).

Så här vill jag absolut lyfta vikten av att tänka igenom det både en och två ggr, och prova tre ggr... :)

Bra skrivet, det var just sån info jag var ute efter! Tack

MiaSyrra
2012-06-10, 15:10
och leatten tar i något på marken och ger mig en stadig smäll rätt över struphuvudet....det var några klart otäcka minuter innan jag insåg att jag var ok, men det fick mig att fundera över det här helt klart, var öm i struphuvudet en vecka efter det där..
Skydden ska sitta så tight så det nästan blir obehagligt när man rör sig. 1 cm fri hals eller nacke kan vara nog för en dödlig fraktur. Struphuvudsfrakturer är vanliga vid cykelolyckor och nästan alltid dödliga. Omedelbar intubering räddar liv. Man kan inte gardera sig mot allt, men det skadar inte att tänka efter. STCC-bilar har en wire i hjälmen fäst i ryggstödet, det räddar nog liv, men är opraktiskt på en hoj. Whiplash-skador ser oskyldiga ut, men ger ofta livslångt lidande. It´s not the fart that kills, it´s the smell...

SGM
2012-06-10, 19:50
Skydden ska sitta så tight så det nästan blir obehagligt när man rör sig. 1 cm fri hals eller nacke kan vara nog för en dödlig fraktur. Struphuvudsfrakturer är vanliga vid cykelolyckor och nästan alltid dödliga. Omedelbar intubering räddar liv. Man kan inte gardera sig mot allt, men det skadar inte att tänka efter. STCC-bilar har en wire i hjälmen fäst i ryggstödet, det räddar nog liv, men är opraktiskt på en hoj. Whiplash-skador ser oskyldiga ut, men ger ofta livslångt lidande. It´s not the fart that kills, it´s the smell...

Nackkragarna sitter inte alls på det sättet, det är byggt på att de stödjer på bröstbenenet, axlar och mot ryggen, för att avlasta nacken vid kraft åt endera riktning.

Det blir glapp runt halsen, så jag hade lite oflyt att få en smäll i "längsled" där Leatten tryckte till mig på struphuvudet.
Då satt den ändå perfekt på mig...