handdator

Visa fullständig version : Att köra på grus - kurs i juni

HåkanP
2010-05-06, 09:32
Ville bara uppmärksamma att SMC Väst arrangerar en grundkurs i gruskörning den 13 juni i ucklum.

Man behöver inte älska grus för bus.

Är du den som hellre vänder och tar en omväg än fortsätter när asfalten tar slut eller känner obehag vid vägarbeten?

Då är du helt rätt person för gruskursen. oavsett hoj!

;)

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=2103

badpitt
2010-05-06, 10:52
Är kursen bara till för de som aldrig har kört grus förut?
Vi är några stycken som har anmält oss till kursen, vi har kört grus i några år och vill lära oss bättre grusteknik. Vi kör nästan bara grus. Är kursen även för oss?

HåkanP
2010-05-08, 18:49
Är kursen bara till för de som aldrig har kört grus förut?
Vi är några stycken som har anmält oss till kursen, vi har kört grus i några år och vill lära oss bättre grusteknik. Vi kör nästan bara grus. Är kursen även för oss?

Kursen är ju en grundkurs. Det i sig säger väl att det skall läras ut att köra på grusvägar. Inte väglös terräng.

Träningsområdet inbjuder dock till individuell träning, så det beror väl på vad du menar med avancerat. Ni får inte köra upp i grusgropens grushögar. Momenten är manövergårdsövningar, broms i olika former nedför och uppför, spårvalsbyte.

Sedan avslutas det med en körning i Svartedalen, i olika grupper beroende av erfarenhet och där kan nog alla ha kul.

Fler frågor kan ställas till sture Johansson (smc.sture.j@tele2.se), som är kursansvarig. Jag har bara fixat övningsplats.

Håkan

badpitt
2010-06-13, 19:23
Jag vill tacka SMCs funktionärer för kursen, helt klart var det ett stort intresse bland oss "enduroåkare" att få öva upp våra kunskaper lite mera, kanske en steg 1-2-3 kurs för grus i framtiden? Intresset finns ju..

Här är en länk med massor av bilder och filmsnuttar från dagen:
http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=9&t=1307

Tarmac
2010-06-28, 21:35
Är det fler grus-kurser planerade?
Var tyvärr bortrest när det förra var och har precis skaffat mig en XR650R. Har bara kört gata innan så lite tekniktips hade suttit fint.