handdator

Visa fullständig version : Fuskare undanbedes!

Snapphanen
2010-05-03, 20:38
Kanske inget nytt fenomen men användandet av mobiler och datorer har ökat markant på rallyn i år. Många rallyn i vår har haft personer som använt både mobil och dator för att svara på de teoretiska frågorna. Jag personligen tycker detta är fusk och skall bestraffas med att personen/personerna blir utan pris. Får inte klubbarna bukt med detta fusk så är rallyn som de ser ut i dag, på väg att dö ut. Jag hoppas att klubbar tar detta på allvar och stoppar detta fusk.
Jag personligen kommer att prioritera de klubbars rally som tar i med krafttag mot detta fusk.
Själv kommer jag inte att lägga fingrarna i mellan om jag upptäcker fusk på rallyn jag kör eller på min klubbs egna rallyn.

Marie
2010-05-03, 20:54
Förbaskat svårt att upptäcka om någon ringer någon "därhimma" med hjälp av headset i hjälmen medan man kör till nästa kontroll....

Aengeln
2010-05-03, 22:24
Det är väl snarast så att de praktiska momenten får bli fler istället. Det är ju inte så att det är frågorna eller priserna som är den största anledningen till att man kör rallyt.

--A

powerglide
2010-05-04, 07:55
Så då fuskar man på jobbet också?
Välkommen till verkligheten. Det är så majoriteten av oss lever nu för tiden :fakta

Om du tycker att hjälpmedel inte ska vara tillåtet så får de som arrangerar sina Rally klart ange det vid t.ex. inskrivningen.

enhjuling
2010-05-04, 11:19
Ta inte så dj-la allvarligt på en tävling på ett rally, varken fuskare eller icke-fuskare.
Det är väl ändå bara en ursäkt för att åka en sväng och umgås lite med andra knuttar.

/Stefan

LC4ever
2010-05-04, 14:47
Se till så att inte svaren finns på wiki eller google.
Kanske lite mer intelligenta frågor som man får använda skallen.

Sedan, det är på lek. Varför ta det så allvarligt?

Rickard_Gbg
2010-05-04, 15:15
Kanske inget nytt fenomen men användandet av mobiler och datorer har ökat markant på rallyn i år. Många rallyn i vår har haft personer som använt både mobil och dator för att svara på de teoretiska frågorna. Jag personligen tycker detta är fusk och skall bestraffas med att personen/personerna blir utan pris. Får inte klubbarna bukt med detta fusk så är rallyn som de ser ut i dag, på väg att dö ut. Jag hoppas att klubbar tar detta på allvar och stoppar detta fusk.
Jag personligen kommer att prioritera de klubbars rally som tar i med krafttag mot detta fusk.
Själv kommer jag inte att lägga fingrarna i mellan om jag upptäcker fusk på rallyn jag kör eller på min klubbs egna rallyn.

Ursäkta, men vad handlar det om? För en utomstående (som jag) så verkar detta taget ur det tomma blå.

Är detta med fusk nåt som diskuterats tidigare? Vilka rallyn? Med MC eller bil? Teoretiska frågor? :confused:

powerglide
2010-05-04, 15:29
Vilka rallyn? Med MC eller bil? Teoretiska frågor? :confused:

Varje vår arrangeras ett antal trivsamma tipsturer på MC runt om i landet av lokala MC-klubbar.
Det är en trevlig tillställning med en lagom lekfull tävling med frågor och praktiska övningar (typ Hur lång är Ölandsbron? och Slå i fem spik på 10 sekunder).

Rickard_Gbg
2010-05-04, 15:53
Varje vår arrangeras ett antal trivsamma tipsturer på MC runt om i landet av lokala MC-klubbar.
Det är en trevlig tillställning med en lagom lekfull tävling med frågor och praktiska övningar (typ Hur lång är Ölandsbron? och Slå i fem spik på 10 sekunder).

Arrangeras av SMC ihop med lokala klubbar?

Mathias
2010-05-04, 16:52
Arrangeras av SMC ihop med lokala klubbar?
Nej, inte nere i skåne i vart fall.
Detta gör klubbarna dels för att kunna dra in lite kosing till klubbkassan sen är det trevligt att träffas och "tävla" lite.

Rickard_Gbg
2010-05-04, 17:03
Nej, inte nere i skåne i vart fall.
Detta gör klubbarna dels för att kunna dra in lite kosing till klubbkassan sen är det trevligt att träffas och "tävla" lite.

Ok, då vet jag. Är ju ny som medlem här så jag måste ju fråga lite för att få veta hur det funkar. :cool:

Mathias
2010-05-04, 17:22
frågar man inte får man inget veta ;)

ROST
2010-05-04, 20:58
Snapphanen har helt rätt jag stöder dig till 100%.
Pris jägarna kan vi vara utan, jag har själv påpekat det på ett rally, personen
sa då att så går det till nu. Jag är väl gammalmodig av mig som vill att det skall vara en lek och att man träffar trevligt MC folk under trevliga former
Låt oss vara utan FUSKARE det trevligare då

powerglide
2010-05-04, 22:34
Det är inte fusk om det inte är förbjudet :fakta

Var i Rally-inbjudan står det så?
Sluta tjura och skaffa en egen smartphone istället.

Ducatista
2010-05-05, 07:37
Ursäkta men varför ska man skriva i inbjudan eller i starten att hjälpmedel inte ska användas?
Är det verkligen någon som är så korkad att man inte fattar att frågorna ska besvaras utifrån sin egen kunskap?

Tråkigt nog har fusket pågått länge och arrangörerna har försökt komma tillrätta med problemet genom olika lösningar. Kanske är det nu bara återstår att övergå till enbart praktiska uppgifter?

Personligen tycker jag det är låg nivå att fuska på dessa arrangemang som är tänkta som lek. Men när prisborden erbjuder presentkort är det nog svårt att motstå frestelsen för vissa mindre nogräknade personer.

Marie
2010-05-05, 13:12
Så länge det inte är klart utsagt vilka förutsättningar som gäller när man löser uppgifterna så kan jag inte finna något omoraliskt i att använda alla resurser man förfogar över.

Ducatista
2010-05-05, 14:15
Så länge det inte är klart utsagt vilka förutsättningar som gäller när man löser uppgifterna så kan jag inte finna något omoraliskt i att använda alla resurser man förfogar över.

Sunt förnuft finns visst inte hos alla....:rolleyes:

http://files.marianova.com/files/imagecache/normal/files/1766/b5edc24717438dcd5e517f438bf2b3ae.jpg

ROST
2010-05-05, 15:27
Det är inte fusk om det inte är förbjudet :fakta

Var i Rally-inbjudan står det så?
Sluta tjura och skaffa en egen smartphone istället.

Ärlighet varar längst har jag fått lära mig för länge sen hoppas att det är så fortfarande;)
Så det handlar inte om att ha en så kallad smartphone

Marie
2010-05-05, 15:44
Ärlighet varar längst har jag fått lära mig för länge sen hoppas att det är så fortfarande;)
Så det handlar inte om att ha en så kallad smartphone

Och så länge inte någonting är uttryckligen förbjudet, så är det per definition tillåtet.

Att sen en massa bakåtsträvare "tycker" en massa är inte någonting att bekymra sig över.
Vakana upp och lev i den här tiden, och inte i förra årtusendet...

Ove 60+
2010-05-05, 17:53
:p Egentligen ett lättlöst problem. Lotta ut priserna bland alla deltagarna oavsett resultat. Poängen kan man roa sig med att mobba alt. mobbas av kamraterna med. Vitsen med deltagandet är väl ändå att träffas ;)

Rickard_Gbg
2010-05-05, 18:13
:p Egentligen ett lättlöst problem. Lotta ut priserna bland alla deltagarna oavsett resultat. Poängen kan man roa sig med att mobba alt. mobbas av kamraterna med. Vitsen med deltagandet är väl ändå att träffas ;)

Väl talat. :)

ROST
2010-05-05, 22:02
Och så länge inte någonting är uttryckligen förbjudet, så är det per definition tillåtet.

Att sen en massa bakåtsträvare "tycker" en massa är inte någonting att bekymra sig över.
Vakana upp och lev i den här tiden, och inte i förra årtusendet...

Menar du Marie att man är en bakåtstävare bara för att man vill vara ärlig ,
då är det bättre att liva i dåtiden och vara UTROTNINGSHOTAD:D:D

Tyrannosaurus
2010-05-05, 22:44
Nej ärlighet vara absolut inte längst. Den som är ärlig blir utnyttjad, lurad, bötfälld, får betala, bestraffad, bedragen, bortgjord, blåst osv.

Man ska inte stjäla, men det enda man får om man är ärlig är att man blir råblåst och får som tröst höra "duktig ponke, ärlighet varar längst"... Jo tack, den ärligheten klarar jag mig utan. Gissa hur jag vet? Jag har lärt mig vad ärlighet är värt den hårda vägen. Kort sagt, nada, null, zip.

Det här har inget direkt specifikt med ämnet i tråden att göra utan det gäller i allmänhet. Uttrycket "ärlighet varar längst" är troligen uppfunnet av giriga jävlar som tycker det är kul att blåsa andra.

ROST
2010-05-05, 22:56
Nej ärlighet vara absolut inte längst. Den som är ärlig blir utnyttjad, lurad, bötfälld, får betala, bestraffad, bedragen, bortgjord, blåst osv.

Man ska inte stjäla, men det enda man får om man är ärlig är att man blir råblåst och får som tröst höra "duktig ponke, ärlighet varar längst"... Jo tack, den ärligheten klarar jag mig utan. Gissa hur jag vet? Jag har lärt mig vad ärlighet är värt den hårda vägen. Kort sagt, nada, null, zip.

Det här har inget direkt specifikt med ämnet i tråden att göra utan det gäller i allmänhet. Uttrycket "ärlighet varar längst" är troligen uppfunnet av giriga jävlar som tycker det är kul att blåsa andra.

Jag håller med dig men man sover bättre fall man är det(jag i varje fall):D:)

Mimmi
2010-05-05, 23:21

//

Hej!

Jo, så är det tyvärr! Men jag är fortfarande mina 55 år till trots så naiv att jag envisas med att tro alla om gott, och på människans inneboende godhet...
För även om jag blivit lurad, blåst, så tappar jag inte tron på mänskligheten.

Jag, precis som Rost, sover och mår mycket bättre om jag försöker leva enligt det som jag tror på, och vad det är framgår av första delen i mitt svar i detta inlägg.

Marie
2010-05-05, 23:22
Menar du Marie att man är en bakåtstävare bara för att man vill vara ärlig ,
då är det bättre att liva i dåtiden och vara UTROTNINGSHOTAD:D:D

Så länge det inte är uttryckligen förbjudet att använda modern teknik för informationssökningen, så är man precis lika ärlig som någon annan då man använder den....

Tyrannosaurus
2010-05-05, 23:34
Hej!

Jo, så är det tyvärr! Men jag är fortfarande mina 55 år till trots så naiv att jag envisas med att tro alla om gott, och på människans inneboende godhet...
För även om jag blivit lurad, blåst, så tappar jag inte tron på mänskligheten.

Jag, precis som Rost, sover och mår mycket bättre om jag försöker leva enligt det som jag tror på, och vad det är framgår av första delen i mitt svar i detta inlägg.
Jo visst, kan så tyckas. Men å andra sidan sover man inte så bra när man grämer sig över att ha blivit blåst.
Jim Carrey uttrycker det bra i filmen "Liar Liar", även fast filmen är en komedi så stämmer uttrycket "good guys finish last" - BTDT :rolleyes:

Mimmi
2010-05-05, 23:45
Jo visst, kan så tyckas. Men å andra sidan sover man inte så bra när man grämer sig över att ha blivit blåst//

Hej!

Att gräma sig över saker nyttjar föga, jag gjorde det förr. Men det har jag arbetat mycket med för att sluta med. Numera konstaterar jag bara fakta, sväljer förtreten och går vidare. Och vet Du vad, jag mår jättebra, och är numera mycket lycklig med mitt liv! Att bli förgrämd och bitter är det sista jag vill bli, och de som är det är inte roliga att träffa...
Även fast jag gått igenom mera än de flesta, och egentligen har stor anledning att tänka på hur annorlunda livet kunde varit om jag gjort si i stället för så, eller tagit chanser som jag inte gjorde, eller att jag ibland helt enkelt "missat tåget".

powerglide
2010-05-06, 06:03
Bara för att utmanna den allmänna trångsyntheten kommer jag hädanefter att använda min iPhone på alla Rallys där det inte är förbjudet ;)

Jag har inte kännt behovet tidigare men av någon anledning har min ståndpunkt nu ändrats.

Goldenhornet
2010-05-06, 08:26
Bara för att utmanna den allmänna trångsyntheten kommer jag hädanefter att använda min iPhone på alla Rallys där det inte är förbjudet ;)

Jag har inte kännt behovet tidigare men av någon anledning har min ståndpunkt nu ändrats.

Ha, ha, ha. (*gilla*)

Tyrannosaurus
2010-05-06, 13:54

Vad gör man om man inte har en iPhone då? :p

När mobilförsäljare i centrum frågar vad jag har telefon tar jag upp min, visar och säger "en Nokia 6310i" ;)
Försäljaren: "Vad kan den då?"
Jag: "Det går att ringa med den" :D
Försäljaren: Ger upp och går.

powerglide
2010-05-06, 14:28
:fniss:

ROST
2010-05-06, 16:56

Det är synd att du måste ha hjälpmedel för att visa din kundskap

powerglide
2010-05-06, 18:32
Japp. Det är just därför jag ska börja använda "fusket" :ironi

Och kunder har jag på jobbet. Kunskap har jag i huvudet.
Telefonen kommer jag att börja använda för att jag får.

Wallfärder
2010-05-06, 19:09
Vad gör man om man inte har en iPhone då? :p

När mobilförsäljare i centrum frågar vad jag har telefon tar jag upp min, visar och säger "en Nokia 6310i" ;)
Försäljaren: "Vad kan den då?"
Jag: "Det går att ringa med den" :D
Försäljaren: Ger upp och går.

Hade en gammal Nokia 6310 länge (4 år) innan batteriet gav upp. Varje gång telefonnasarna ville att jag skulle köpa en ny med färgskärm, så sa jag alltid att jag var färgdöv och inte hörde skillnad på grönt och rött. Därför var sådana telefoner helt onödiga för mig.
De tog "handikappet" på allvar och utbrast, -Nä, åh så jobbigt det måste vara.:p

ROST
2010-05-06, 19:20
Japp. Det är just därför jag ska börja använda "fusket" :ironi

Och kunder har jag på jobbet. Kunskap har jag i huvudet.
Telefonen kommer jag att börja använda för att jag får.

Kunskapen kommer du inte åt utan hjälpmedel:D:D

powerglide
2010-05-06, 21:27
Ingen kan skaffa sig kunskap utan hjälpmedel. Hjälpmedel i form av egen upplevelse, berättelser, böcker etc. eller just en smartphone.

Zigge100
2010-05-07, 07:17
Tycker denna tråd har halkat bort från sitt ämne.
Jag vill bara ge en eloge till Snapphane gänget för ett bra genomfört rally, som åktes utan iphone eller andra hjälpmedel. Det var god stämning, god grillkorv i mitten och goa burgare i mål, ett glatt gäng och gott humör. Det är därför man kör rally!!!

powerglide
2010-05-07, 08:31
Japp. Goa Rallyn är huvudsaken :tummenupp

Wallfärder
2010-05-07, 08:38
Fusk kan det ju bara bli vid brott av regler, och finns inga regler så kan det ju knappast bli tal om fusk. Frågan var dessutom ställd så att det som menades var vad någon personligen ansåg som fusk, vilket kan ändras mellan varje individ.:rolleyes:
Blir svårt att undvika.

De flesta rallyn jag varit på kör man i en grupp och referera mellan varandra vad som är svaret på frågan. Är det fusk? Jag inhämtar ju information från annan källa än mig själv.:confused:

Det är ju bara en lek för att få ut oss på vägarna och ha lite skoj, ta det inte så allvarligt.
Är det ett problem? Skippa frågorna, behåll de praktiska momenten och kör en orientering med karta, roadbook, GPS. Ge en bokstav vid varje kontroll, och bilda sedan ett ord. Samtliga kontroller + rätt ord + mest poäng i momenten = vinst. Fixa mer tävlingarna vid klubbstugan under resten av dagen/kvällen typ klubbkamp.
Det är kanske dags att som resten av världen förnya sig i takt med tekniken.;)

On topic denna ggn:p

jsfjr
2010-05-17, 20:22
En liten varning till er som har mobiltelefon med er på rally!
Svara inte i den eller ring inte hem och väck er sambo som har jobbat skift!
Ni riskerar då att bli betraktade som FUSKARE! ;)

Jörgen

eagle
2010-06-02, 14:09
Vart är svensken på väg? Är det bara yngre som har sågspån i huvudet eller gäller detta även äldre? Det är väl en självklarhet att man inte använder sin telefon för att få svar på frågorna! Har kört rally sedan -84 och det är vedertagen praxis att kör man i ett gäng hjälps man åt med frågorna.
Eagle

Sad Glad
2010-06-02, 15:48
Vart är svensken på väg? Är det bara yngre som har sågspån i huvudet eller gäller detta även äldre? Det är väl en självklarhet att man inte använder sin telefon för att få svar på frågorna! Har kört rally sedan -84 och det är vedertagen praxis att kör man i ett gäng hjälps man åt med frågorna.
Eagle

Jag är också förvånad över en del av inläggen i den här tråden.

Marie
2010-06-02, 19:45
Eagle

Jag hör väl till ungdomarna då... med mina 53 år. :rolleyes:

I min värld så är allting som inte är uttryckligen förbjudet, med automatik fullt tillåtet.

Föjaktligen undrar jag varför det skulle vara en självklarhet att inte använda telefonen, om det inte uttryckligen förbjudits i tävlingsreglerna? Och inte ser jag det som att ha sågspån i huvudet heller. Snarare ser jag det som att vara verkligt välpackad med sågspån i skallen, om man inte använder de hjälpmedel man har tillgång till, och som inte uttryckligen förbjudits.

Att du inte använde mobiltelefonen på hojrallyn 1984 är inte så konstigt, då var mobiltelefonerna saftiga klumpar som knappast någon skulle få för sig att släpa med på hojen. Idag är det andra tider, och en liten smidig nalle är i stort sett varje mans- och kvinnas egendom. Och det är knappast konstigt att man använder dem. För mig har det varit en självklarhet att ha telefon i alla mina fordon sedan mitten av åttiotalet, och jag har aldrig tvekat över att använda dem. Vet jag någon som jag kan ringa till och som troligen vet svaret på en fråga så - självklart - ringer jag upp vederbörande och ber om hjälp. Allt annat vore ju helkorkat!

eagle
2010-06-02, 21:39
I din värld finns verkar ordet moral inte finnas och du är tydligen också paragrafryttare. Ang. sågspån i knoppen har du inga egna kunskaper utan måste ta tekniken till hjälp?
Eagle

Marie
2010-06-02, 23:31
I din värld finns verkar ordet moral inte finnas och du är tydligen också paragrafryttare. Ang. sågspån i knoppen har du inga egna kunskaper utan måste ta tekniken till hjälp?
Eagle

Så länge inte saker är förbjudna så är det väl inget omoraliskt?
Och inte fanken skulle jag slösa telefonsamtal på sådant jag redan vet svaret på!

På moral utöver lagens uttryckliga bokstav finns inga som helst pengar att tjäna. Så är i varje fall jag uppfostrad.

eagle
2010-06-03, 13:21
Jag blir riktigt förvånad över din attityd. Det finns massor av saker som är tillåtna men ändå omoraliska. T.ex: Att sno en parkering framför nosen på en annan trafikant. Och hur kommer vi in på ämnet att tjäna pengar? En helt annan sak Marie, kör du mycket på rallyträffar?
Eagle

powerglide
2010-06-03, 18:25
Är det inte dags att avliva lite förlegade moralkakor snart?

Gruppen av stofiler som anser att teknik är fusk passar inte in i dagens samhälle. Och jag förstår inte hur personer ur den gruppen klarar sig på arbetsmarknaden vid jobbansökan.

"Jo du förstår, jag är emot att använda mobiltelefoner för att få hjälp. Det är fusk och omoraliskt. Jag går hellre in till min kollega Ove. Han har varit med ett tag och vet hur det fungerar."

Kan det bli mer dubbelmoral?

Släpp sargen och kom in i det nya årtusendet. Fenomenet lär ju knappast försvinna för att ett häng surgubbar hänger läpp.

Nu kan jag inte säga om någon av författarna ovan som vakar över moral och rätt verkligen är en surgubbe så det uttrycket ber jag om ursäkt för i förväg (inkl. stofil etc.).

eagle
2010-06-03, 22:37
Ja du Dennis du har väl ett par poänger där. Sen kan man väl tycka att det är mer förmildrande att "ringa en vän" än att googla. Det var snällt av dig att be om ursäkt men jag känner mig inte träffad.
Eagle

Marie
2010-06-04, 01:16
Jag blir riktigt förvånad över din attityd. Det finns massor av saker som är tillåtna men ändå omoraliska. T.ex: Att sno en parkering framför nosen på en annan trafikant.

Inte upplever jag det som omoraliskt.

Kommer jag så att jag bara elegant kan smita in i luckan när den blev ledig så struntar jag i om mormor Stina som inte hittar rätt bland pedaler och spakar stått och väntat en halvtimma....

Nej, jag kör nästan aldrig på rallyträffar för jag gillar inte att umgås med en massa motorcyklister. Jag kör hellre ensam och mycket

Ducatista
2010-06-04, 08:49
Inte upplever jag det som omoraliskt.

Kommer jag så att jag bara elegant kan smita in i luckan när den blev ledig så struntar jag i om mormor Stina som inte hittar rätt bland pedaler och spakar stått och väntat en halvtimma....

Nej, jag kör nästan aldrig på rallyträffar för jag gillar inte att umgås med en massa motorcyklister. Jag kör hellre ensam och mycket

http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/hihi.gif http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/biglaugh.gif http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/rofl.gif
Jag inser nu att mina farhågor ang dig blivit bekräftade.

eagle
2010-06-05, 14:28
Marie, du som aldrig kör några rallyn, hur kan du ha så stort intresse av hur vi besvarar frågorna?
Nu är du avklädd in på bara skinnet. Ditt största intresse verkar vara att tjabba emot allt o alla.
Eagle

IT-cykeln
2010-06-05, 20:50
jag kan inte instämma bättre på ditt inlägg eagle

powerglide
2010-06-07, 13:02
Jag kör däremot Rally vid enstaka tillfällen.

Marie
2010-06-07, 22:07
Jag sa nästan aldrig...
Men det har hänt eftersom det på så många håll berättats om hur trevligt det skall vara. Inte fan tyckte jag att det var kul, så det blir nog inte fler än de tre gånger det redan hänt. Man skall ju inte döma ut en aktivitet efter bara ett eller två försök.

Agile
2010-06-07, 22:40
Inte fan tyckte jag att det var kul...

Vad TYCKER du är kul Marie?

Triumph int
2010-06-07, 23:44
Marie tänker som många amerikaner, att söka upp luckan i lagen och utnyttja den.

Jag trodde då jag började läsa inlägg på forumet att Marie var ett "Troll".

Med det menar jag en påhittad person som skriver sakar som är tvärtemot vad de
flesta tycker och skapar med det en jättedebatt.

eagle
2010-06-09, 07:59
För att gå tillbaka vad debatten handlar om. Inser ni inte konsekvensen av ert handlande.Rallyn är många klubbars enda inkomstkälla och har man ingen ekonomi är det svårt att existera. Vill ni köra några rallyn och tycker att det är bra att det finns mc-klubbar är det bara att välja.
Marie, du som inte har några kompisar häng med oss så ska vi hjälpa dig så du också får några rätt på frågorna.

Marie
2010-06-09, 21:23
Inser ni inte konsekvensen av ert handlande.Rallyn är många klubbars enda inkomstkälla och har man ingen ekonomi är det svårt att existera. Vill ni köra några rallyn och tycker att det är bra att det finns mc-klubbar är det bara att välja.

Vad skall man ha mc-klubbar till då?
Jag ser då ingen nytta och glädje med sådana. Den lokala ÄMCK gick jag ur efter något år då den bara kostade pengar utan att innebära något positivt alls.
Klubbar är över huvud taget en relik från 1800-talet, och har inte längre något berättigande idag

VanHeden66
2010-06-09, 22:53
Jag förstår inte var tävligs momentet tar vägen om man dyker upp med facit? Att ta reda på rätt svar kan ju alla. Det kan skilja i tid på hur snabbt jag kan ta reda på det, men hur kul blev det? Vem kan bli miljonär, men med nätet framför sig. KUL.......

Vad är dealen Marie? Du förekommer ju på ett antal MC forum här på nätet. Men enligt egna utsagor så föredrar du inte att umgås med MC folk.
"Nej, jag kör nästan aldrig på rallyträffar för jag gillar inte att umgås med en massa motorcyklister. Jag kör hellre ensam och mycket"

Marie
2010-06-09, 23:11
Vad är dealen Marie? Du förekommer ju på ett antal MC forum här på nätet. Men enligt egna utsagor så föredrar du inte att umgås med MC folk.
"Nej, jag kör nästan aldrig på rallyträffar för jag gillar inte att umgås med en massa motorcyklister. Jag kör hellre ensam och mycket"

"Slänga käft" några minuter på nätet är en sak, men klubbar och rallyn med en massa fikande och dessutom mc-körning tillsammans flera, nej tvi attan... Köra hoj ensam är jättekul, men tillsammans med andra är det dötrist.

Även i alla andra sammanhang är jag helst ensam med det jag gör.

Triumph int
2010-06-10, 16:12
Jag tycker inte att du Marie ska kommentera hur vi andra ska göra.

Detta ser värre ut än vad jag menar.

Om man inte vill ha någon slag gemenskap då ska man nog inte tycka så mycket.

bsajanne
2010-06-10, 16:40
Har vi ett till I-landsproblem?

eagle
2010-06-10, 22:14
LÄGG NER PENNAN,MARIE
Skaffa dig en ny hobby.
Bakåtstävare och rätthaverister kan vi vara förutan.

DU ÄR KÖRD!!!

Eagle

Marie
2010-06-11, 01:01
LÄGG NER PENNAN,MARIE
Skaffa dig en ny hobby.
Bakåtstävare och rätthaverister kan vi vara förutan.

DU ÄR KÖRD!!!

Eagle

Tänk så söt och rar du låter... ;)

Ove 60+
2010-06-11, 07:01
:D :p :rolleyes: :D :eek: ;) :D

powerglide
2010-06-11, 17:52
För att gå tillbaka vad debatten handlar om. Inser ni inte konsekvensen av ert handlande.Rallyn är många klubbars enda inkomstkälla och har man ingen ekonomi är det svårt att existera.
Och hur i all världen påverkar det klubbens ekonomi om någon har med sig en mobiltelefon :va
Avgiften är ju redan betald.

powerglide
2010-06-11, 17:55
Jag tycker inte att du Marie ska kommentera hur vi andra ska göra.
Instämmer till fullo. Ingen ska tycka något om vad andra ska göra (inklusive hur man använder sin mobil).

Triumph int
2010-06-11, 18:47
Om det finns skrivna regler hur saker och ting gå till,
ja då följer man ju dom.

Man ingår ju ett avtal om man godkänner reglerna.

Jumbo
2010-06-12, 13:58
Hej på er.

Ni har har lite mer liv i lådan nere i gamla Skåne än vad vi har uppe i Kronoberg tycks det. Kul för er men inte för oss :)

Intressant icke-diskussion ni har här. Kunde inte låta bli att blanda mig i lite. Det verkar som att det ena lägret finner det fullständigt självklart och naturligt att ta till de moderna hjälpmedel man är van att använda i andra sammanheng. Det andra lägret å sin sida hävdar att mycket av charmen försvinner ifall man väljer att göra så. Själv har jag förståelse för båda lägrens synpunkter fast jag personligen nog lutar åt stöd för den senare falangen.

Är det så att ni bråkar för att ha kul eller är det på riktigt? Ifall bråket bara är på skoj, ber jag om ursäkt för att jag fattar lite långsamt.

Mvh
webmaster, SMC Kronoberg

Triumph int
2010-06-12, 16:14
Nivån på frågorna är så att du ska behöva inte ha hjälpmedel.

Om några inte kan själv och tar hjälp, då blir ju frågorna på en
väldigt lätt nivå för dom.

powerglide
2010-06-13, 00:27
Det började som ett tjurigt inlägg och gick över i (gubb)moral ;)

Hela debatten är i mina ögon en ickefråga. Se till att arrangören förbjuder hjälpmedel så slipper folk störa sig.
Eller ännu hellre, modernisera upplägget så att inte hela företeelsen dör ut för att det bara finns några gamla "gubbar" kvar till slut som vill ha det som man gjorde förr i tiden.

Själv gillar jag de praktiska momenten men tycker personligen att frågeleken ofta är helt förlegad.

Ducatista
2010-06-13, 07:18
Jag tycker det är underligt att vuxna människor tar det så allvarligt att man måste ringa efter hjälp för att klara en tipsrunda. Gör ni samma sak på ungarnas tipsrunda på dagis/skolan/fotbollsklubben/scouterna mm?

Visst vore det trevligt med lite förnyande men tipsrunda är ett enkelt sätt som till för att komplettera den pratiska uppgiften.

Vad säger ni i andra klubbar som också arrangerar rallyn?
Har ni provat något nytt som fallit deltagaran i smaken?

Triumph int
2010-06-13, 07:37
Det började som ett tjurigt inlägg och gick över i (gubb)moral ;)

Hela debatten är i mina ögon en ickefråga. Se till att arrangören förbjuder hjälpmedel så slipper folk störa sig.
Eller ännu hellre, modernisera upplägget så att inte hela företeelsen dör ut för att det bara finns några gamla "gubbar" kvar till slut som vill ha det som man gjorde förr i tiden.

Själv gillar jag de praktiska momenten men tycker personligen att frågeleken ofta är helt förlegad.

Så du "hyr" inte in nån annan för de praktiska momenten också?

Det handlar inte om att förbjuda, det handlar om att förstå att "enkla" frågor inte ska besvaras av herr Google

jsfjr
2010-06-13, 08:15
Fusk fanns långt innan Google var påtänkt!
På 70-talet gick vi ofta på tipspromenad på Galgberget i Halmstad. Där var många som tog en runda hem till uppslagsböckerna. Sedan kom de smygande med bilen och lämnade in resultatet....

Jörgen

Triumph int
2010-06-13, 08:37
Fusk fanns långt innan Google var påtänkt!
På 70-talet gick vi ofta på tipspromenad på Galgberget i Halmstad. Där var många som tog en runda hem till uppslagsböckerna. Sedan kom de smygande med bilen och lämnade in resultatet....

Jörgen

Jag tror att man har andra problem om man måste ha alla rätt.

Men det kommer alltid att finnas de som utnyttjar luckorna i lagen.

powerglide
2010-06-13, 18:34
Så du "hyr" inte in nån annan för de praktiska momenten också?
Om det är ekonomiskt försvarbart (och det är tråkigt). Det kallas för konsulter ;)

Men ursprunsfrågan var om det är fusk. Och sådant bestäms av regelverk. Inte vad ett fåtal tycker.

eagle
2010-06-13, 22:24
Det skulle vara kul att se dig lösa ett korsord, nä ta Zudoko istället för där har du svaret i samma tidning.

Eagle

powerglide
2010-06-13, 22:30
:va

Tycker f.ö. varken om korsord eller sudoka.