handdator

Visa fullständig version : 252:an - "suraåsen" - snabelgrusad

SGM
2010-04-26, 19:21
Idag var jag en sväng till Hallsta motionscenter, och på vägen dit så får man se detta djävulens påfund på den så fina suraåsen mellan Hallsta - Sura, snabelbilen har varit och drällt oljegrus, och det är fläcktyfus hela vägen.

Det är extremt omotiverat till att börja med, då vägen är en av de absolut finaste i länet, de flesta ställena de "lagat" är numera små gupp. :confused:

Vad värre är - jag såg inga varningsskyltar från något av hållen, varken från Hallsta eller Sura - är de verkligen så extremt inkompetenta, eller jäklas de bara?

Jag skickade precis några väl valda ord till berörda, har SMC något medel att påverka med i den här typen av fall? En privatperson (som dessutom kör sådan livsfarlig plastraket) har väl ringa pondus...

Ha't gött, ta't varligt därute.

/J

Galne Dansken
2010-04-26, 22:13
Det är en sak att vi anställda diskuterar frågan vid alla möten vi har med myndigheterna.

Men, när alla medlem stödjar med att maila och klaga - då blir problemet synbart och förståligt i stor skala - Så det är bra att vi nyttjar alla kanalar..

Just denna snabelmaskin drivar oss till vansinne! Tänk att man i rakettåldern inte har en mera modern metod att fixa väg underhållet med!

(Det händer mycket i just denne fråga - bl. a har ett av SMCs aktiva medlem varit och fixad en dokumentations film av olika alternativ metoder.. Vi återkommer senare om detta..)

Triumph int
2010-04-27, 08:34
Tänk om den ansvarige för detta påhitt skulle få skjuts av en fartglad förare,
jag tror att han skulle kallsvettas när dom mitt i en kurva kör på lite lösgrus.

SGM
2010-04-29, 17:31
Svaret från Trafikverket:

"Hej Jerry!

Tyvärr uppstår det skador så här års och det är tjällossningen som förorsakar detta. I år har vi haft stora problem med sprickor. Att laga tjälskador är i många fall en svår avvägning med bl a frågor som, kommer detta att läka av sig själv eller blir skadorna bestående. Dessutom påverkar val av åtgärd hur stor andel tvåhjulingar som trafikerar vägen eftersom sprickor är extra känsligt för den kategorin.

Vi lagar våra vägar för att minimera skador både på vägkapitalet och för trafikanterna. Vid åtgärd skyltar vi alltid för det och dessutom görs sopning efter 3-5 dagar för att minimera skador för tredje man.

Väg 252 är en smal och krokig väg och det är väl kanske därför den är populär blad MC-åkare och då borde det finnas en förståelse att ta det lite lugnt i kurvorna eftersom lagningar av vägen sker så här års. Det borde vara en känt vårtecken.

Jag kan också nämna att det pågår en dialog med SMC där vi diskuterar just behov av ömsesidig förståelse för varandras ansvar och behov.

Med vänlig hälsning

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Trafikverket
63180 Eskilstuna
Tullgatan 8
www.trafikverket.se
0771-921 921"

Tilläggas bör att det saknades skyltning mellan Surahammar - Hallstahammar, ingen varning öht ang grus på vägen (eller så lär jag besöka optikern omedelbums).

Det är samma typ av svar man fick när en kamrat dundrade i diket vid viadukten på Ängelsbergsvägen, med en grusskylt i dikeskanten knappa 40 meter innan vägen blev grusväg helt och hållet över ett dolt krön (70-väg).

Jag fick då lära mig att varningsskyltar skall sitta 150 meter ifrån faran den varnar för när jag tog kortet, 40 meter i 70 knyck tar styvt 2 sekunder...och vägen gick från perfekt slät asfalt till grov rullgrusyta (hela vägen, alltså - grusväg), bakom blint krön.

Jag blir förbannad bara jag tänker tillbaka på det. :mad:

/J

Catherine
2010-04-29, 18:35
När de nyligen hade snabelgrusat mitt i körbanan i en rondell där jag bor, så blev jag helsur och ringde Vägverket. Döm om min förvåning när det inom ett par timmar hade kommit upp en varningsskylt!

Så hör av er och klaga, det fungerar åtminstone ibland!

Och som någon antydde, om många hör av sig så kanske de uppmärksammar problemet och bättrar sig framöver.

Tudor_66
2010-05-06, 14:02
Åkte över åsen igår, ren och fin, bara att åka. Däremot när man passerar bron över E18 och kör mot Strömsholm, då finns det en hel del grus efter snabeldraken, och så klart ingen skylt.

HelenJ
2010-05-07, 06:36
Bra info ! Jag undrar lite över snabeldraken bara.. för mig är det min damsugare :-)

Helen

Jien
2010-05-23, 20:48
Bra info ! Jag undrar lite över snabeldraken bara.. för mig är det min damsugare :-)

Helen

Och för andra är det nått annat :p :D