handdator

Visa fullständig version : MC-parkeringar Göteborg

janric
2010-04-15, 10:41
Hej!

Efter förra årets diskussioner och aktioner kring mc-parkeringar i Göteborg efterlyses synpunkter kring nuvarande situation.

SMC Väst kommer att träffa Trafikkontoret inom kort och önskar därför era synpunkter på hur tillgänglighet etc. är.:confused:

Lämna era synpunkter som svar i denna tråd så fångar vi upp dom.:D

För info om mc-parkeringar i Götet se Trafikkontorets hemsida.

Jan Rickardsson
Sekr.

OBS! Kolla tråden ang hjälp vid MC-Live Göteborg.

HåkanP
2010-04-15, 11:20
Dom kan ju åtminstone svara på de förslag de får.

Har föreslagit flera. Vill t.ex. fortsatt ha en vid näckrosdammen uppe vid humanisten. Den kan enkelt göras via lite plattläggning på en av gräsytorna, precis som den nere vid Ica Fokus.

janric
2010-04-15, 15:07
Dom kan ju åtminstone svara på de förslag de får.

Har föreslagit flera. Vill t.ex. fortsatt ha en vid näckrosdammen uppe vid humanisten. Den kan enkelt göras via lite plattläggning på en av gräsytorna, precis som den nere vid Ica Fokus.

.. ihop synpunkterna och tar dom med till mötet.

Lejonell
2010-04-16, 08:10
Vad var det för fel på det gamla systemet?
Skule vara kul om dom kunde komma med nån anledning man kan hålla med om.
typ att det skulle hindra ambulanspersonal när någon trasslat in sig i cykelstället.

eller nåt.....

powerglide
2010-04-16, 14:27
Den civila olydnaden rann visst ut i sanden. Protestparkera två ggr på Ullevi (eller var det var) gjorde väl knappast någon nytta :va

janric
2010-04-16, 14:33
Vad var det för fel på det gamla systemet?
Skule vara kul om dom kunde komma med nån anledning man kan hålla med om.
typ att det skulle hindra ambulanspersonal när någon trasslat in sig i cykelstället.

eller nåt.....

Tror att svaret redan har lämnats i fjolårets debatt.

Önskar kanske just synpunkter på hur situationen upplevs idag. Är det sämre eller bättre? Saknas platser? Är MC-parkeringarna svåra att hitta eller felplacerade/utformade? Etc, etc.

TMax500
2010-04-16, 14:50
Tror att svaret redan har lämnats i fjolårets debatt.

Önskar kanske just synpunkter på hur situationen upplevs idag. Är det sämre eller bättre? Saknas platser? Är MC-parkeringarna svåra att hitta eller felplacerade/utformade? Etc, etc.

Det är BRA att SMC drar i detta!
Har en del åsikter (inte helt överraskande...). P-frågan i Gbg är besvärlig. Jag kör ofta hoj i centrala stan dagtid (varför ta bilen till ett möte när man kan köra hoj? :-) och det är SVÅRT att hitta en p-ruta för mc.

En tumregel skulle kunna vara att ha minst en mc-parkering per kvarter.

Har även tagit några dokumenterade bilder på (över-)fulla mc-parkeringar. Tog t ex ett par bilder i morse. Mc-parkeringarna runt Drottningtorget var nästan fulla kl 8.30 på morgonen. I april! Lätt att tänka sig hur det skall se ut i juni... PM:a en mailadress så får du över fotona.

EDIT: hittade din mailadress i en annan tråd. Mailar dig under helgen.

Axman
2010-04-16, 18:15
Lite unikt fall kanske men efter att ha skadat mig förra året kan jag inte gå så långt ännu, men kan köra mc utan problem. Cykelställen hade sparat mig en hel del smärta i foten. Unviker helst att sätta en p-biljett på hojen.

Viktigare punkt är dock alla dessa gamla kvarlämnade cyklar som står överallt i stan. Problemet med MC vid cykelställen måste vara minimalt jämfört med fastkedjade söndersparkade cyklar. De borde rensa bort sådant oftare istället för att försvåra för MC.

Smartswede
2010-04-19, 14:06
Länkar till diskussion om parkeringsreglerna 2009:
SMC 2009 (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3119&highlight=mcparkering+g%F6teborg)
www.sporthoj.com (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203374)
Göteborgs kommun: reglerna och karta (http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTo2Bnc_2CbEdFAKSYCuU!/)

Hur situationen idag är nog svår att svara på än så tidigt på säsongen förutom då de som nu börjar komma igång att arbetspendla och precis tagit ut sin mc på de första turerna i år. (Trafikkontoret kan förstås använda det som argument att inte bygga fler mcparkeringar då de sett att under vintern har de befintliga inte varit fullbelagda :rolleyes:)

Förbättring av nuvarande mcparkeringar hade varit ett par fästöglor eller dylikt så att det går att låsa fast mcn/mopeden. En stor fördel med parkering invid cykelställ var det förenklade just att låsa fast och minska stöldrisken.

Förra året var ett stort problem just att vanliga cyklar ställde sig på de mcparkeringar som var uppe på trottoaren. De var alltså fulla med trampcyklar. Trafikkontoret tyckte inte det gjorde något för cyklister kunde inte utgöra ett problem enligt dem.

TK är inte lätta att tas med då de ändrar sina argument, hade flera som var faktamässigt felaktiga och enbart tog upp argumenten mot cykelställsregeln. Inte ens argumenten TK själva använt för när de beslutade för cykelställsregeln för några år sedan ville de kännas vid.

Lycka till med komma till "samförstånd" med Trafikkontoret.
Är det förresten några andra frågor än parkeringsreglerna som ni ska diskutera med dem?

/Anders Rimstedt
(En av "eldsjälarna" i auktionsgruppen Göteborgs Motorcyklister förra året)

janric
2010-04-19, 15:09
Länkar till diskussion om parkeringsreglerna 2009:
SMC 2009 (http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3119&highlight=mcparkering+g%F6teborg)
www.sporthoj.com (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=203374)
Göteborgs kommun: reglerna och karta (http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTo2Bnc_2CbEdFAKSYCuU!/)

Hur situationen idag är nog svår att svara på än så tidigt på säsongen förutom då de som nu börjar komma igång att arbetspendla och precis tagit ut sin mc på de första turerna i år. (Trafikkontoret kan förstås använda det som argument att inte bygga fler mcparkeringar då de sett att under vintern har de befintliga inte varit fullbelagda :rolleyes:)

Förbättring av nuvarande mcparkeringar hade varit ett par fästöglor eller dylikt så att det går att låsa fast mcn/mopeden. En stor fördel med parkering invid cykelställ var det förenklade just att låsa fast och minska stöldrisken.

Förra året var ett stort problem just att vanliga cyklar ställde sig på de mcparkeringar som var uppe på trottoaren. De var alltså fulla med trampcyklar. Trafikkontoret tyckte inte det gjorde något för cyklister kunde inte utgöra ett problem enligt dem.

TK är inte lätta att tas med då de ändrar sina argument, hade flera som var faktamässigt felaktiga och enbart tog upp argumenten mot cykelställsregeln. Inte ens argumenten TK själva använt för när de beslutade för cykelställsregeln för några år sedan ville de kännas vid.

Lycka till med komma till "samförstånd" med Trafikkontoret.
Är det förresten några andra frågor än parkeringsreglerna som ni ska diskutera med dem?

/Anders Rimstedt
(En av "eldsjälarna" i auktionsgruppen Göteborgs Motorcyklister förra året)

... för synpunkterna. Tar med dom.

På avslutningsfrågan kan jag bara svara vet ej. Men uppkommer andra diskussioner företräder vi givetvis SMC's medlemmar i den anda vi brukar.

TMax500
2010-04-20, 07:57
Hur situationen idag är nog svår att svara på än så tidigt på säsongen förutom då de som nu börjar komma igång att arbetspendla och precis tagit ut sin mc på de första turerna i år. (Trafikkontoret kan förstås använda det som argument att inte bygga fler mcparkeringar då de sett att under vintern har de befintliga inte varit fullbelagda :rolleyes:) ......

Förra året var ett stort problem just att vanliga cyklar ställde sig på de mcparkeringar som var uppe på trottoaren. De var alltså fulla med trampcyklar. Trafikkontoret tyckte inte det gjorde något för cyklister kunde inte utgöra ett problem enligt dem.....

Är det förresten några andra frågor än parkeringsreglerna som ni ska diskutera med dem?.......

Hej igen, som jag skrivit nedan så är det redan trångt på viss håll, i april märk väl. Du fick ju ett par foton, janrik, via mail i helgen. Och det kännetecknar hela situtationen. Det är ofta fullt i centrum.

Trafikkontoret kommer säkert att invända att de har en annan uppfattning, att det i genomsnitt inte är särskilt fullt. De sade redan förra året att det inte var särskilt fullt. Men det motsägs ju av våra egna erfarenheter. De verkar inte varit på plats i centrum, dagtid.
Fast räknar man hela dygnet, räknar in dagar då det ösregnar så finns det kanske plats, i genomsnitt... Men dagtid så är saken en annan. Laddar upp ett par foton från häromdagen, kl 8.30 på morgonen.

Förutom att mc-rutorna måste ligga tätt så är synlighet en viktig faktor. Skulle på ett möte nära centralen i fredags, körde runt i 10 minuter, varv efter varv, kvarter efter kvarter innan jag hittade en mc-parkering. De är alltså svåra att hitta. Man kan inte alltid ha "nätet" och kommunens karta med sig på hojen. En tumregel skulle kanske kunna vara, en mc-parkering per kvarter i centrum, som jag skrev nedan.

Anders har en annan poäng ovan, cyklarna.... Har själv lyft bort cyklar från mc-rutan! :mad:

Ge dem vad de tål på TK! ;) Ge er inte utan ta fajten. Min åsikt är att SMC (riks?) borde driva sådana här frågor på ett generellt plan. Det handlar inte bara om Göteborg utan det är en snårskog av olika olika bestämmelser runt om i landet. Om man kommer till en stad så gäller inte samma som i förra staden man var i. Det är rörigt och omöjligt att hålla redan på. Kan man motionera om sådant till årsmötet, kanske?

Kommentarer till foton; två från i fredags morse alltså, ett tredje från maj 2009. Två turistande Stockholmare (på BMW:n) hade efter mycket möda lyckats hitta en p-plats. De stönade - helt naturligt - högeligen över detta och tyckte att Göteborg var den mest svårparkerade stad de hade varit i under sin långa europaresa. Vill staden inte ha turister på mc??

(Själv då? Nä jag fick ingen plats. Paret på BMW:n tog den sista...)

Maria Nordqvist
2010-04-20, 08:04
Har inlett en diskussion med SKL, Sveriges kommuner och landsting, angående MC-parkering. Har bl a begärt nationella regler för vad som gäller MC. Återkommer när jag har något att berätta!

Lejonell
2010-04-20, 09:21
Ja dom är smarta på TK. Finns 2 st hyffsat stora Rutor på kyrkogatan brevid domkyrkan, (3-5 mc/ruta) Men P-skylten står "Längs med" gatan.
Detta resulterar i att man ser den inte när man tittar in på gatan.
Körde själv förbi bägge två och vände tillbaka ut från gatan utan att se dom. Bättre synlighet. Eller kanske detta används i statistiken?
P platsen syns inte detta resulterar i att ingen parkerar där och då kan dom säga att platserna inte är fulla????

Molgan
2010-04-20, 11:48
Har kört hoj runt i Sverige och i Europa, och det enda stället där jag haft parkeringsproblem är GBG. Vart man än ställde sig kom griniga gubbar fram å viftade med pekfingret och hänvisade till MC-parkeringar, problemet är att som utsocknes har man inte en susning om vart de finns eller hur man ska ta sig dit (stadsplanerarna i GBG måste vara heroinister). Lösningen var öronproppar så man slapp lyssna på grinollarna.

Bättre skyltning för utbölingar så att man har en möjlighet att hitta de gyllene parkeringarna är alltså mitt önskemål. :)

Lejonell
2010-04-20, 12:03
Heja Molgan!!!
Bra förslag, men tror att TK kommer säga att skyltar sitter redan uppe.
Sedan att vi inte ser dom är ju inte deras problem *S*

HåkanP
2010-04-20, 12:20
Lite unikt fall kanske men efter att ha skadat mig förra året kan jag inte gå så långt ännu, men kan köra mc utan problem. Cykelställen hade sparat mig en hel del smärta i foten. Unviker helst att sätta en p-biljett på hojen.

Viktigare punkt är dock alla dessa gamla kvarlämnade cyklar som står överallt i stan. Problemet med MC vid cykelställen måste vara minimalt jämfört med fastkedjade söndersparkade cyklar. De borde rensa bort sådant oftare istället för att försvåra för MC.

Kommun äger majoriteten av alla parkeringsytor i staden. För mycket att kräva att det stod MC på 1% fördelat runt om i staden? Tilld etta kunde de göra alla dessa parkeringsfickor lite här och där.

Tussa
2010-04-24, 14:13
Hej,

Som ny innehavare av hoj här i Göteborg undrar jag om det finns någon form av parkeringskarta över mc-parkeringar i stan. Håller på att bli tokig (mer än vanlig över att aldrig hitta de få som finns!

Kraftfull
2010-04-24, 20:26
Hej,

Som ny innehavare av hoj här i Göteborg undrar jag om det finns någon form av parkeringskarta över mc-parkeringar i stan. Håller på att bli tokig (mer än vanlig över att aldrig hitta de få som finns!

Här finns en i pdf-format:
http://www2.trafikkontoret.goteborg.se/resourcelibrary/MC-Parkering%202010.pdf

Det finns även en digital variant på trafiken.nu

http://goteborg.trafiken.nu/TrafikenNu_Templates/Iframe.aspx?id=326

TMax500
2010-04-25, 20:52
Hej, Som ny innehavare av hoj här i Göteborg undrar jag om det finns någon form av parkeringskarta över mc-parkeringar i stan. Håller på att bli tokig (mer än vanlig över att aldrig hitta de få som finns!
Ja, det kan vara knivigt. Talade med SMC Väst i helgen om mc-parkering i Gbg. SMC Väst skall ha ett möte med Trafikkontoret inom kort. Det gjorde mig lite förvånad att man inom SMC Väst tycks anse att det är rätt bra som det är. Man verkar tycka att kommunen gör ett bra jobb att bygga ut mc-parkeringarna.

Vi som kör hoj i centrala Gbg håller inte med om att det skulle vara bra. Det krävs många fler mc-platser, kanske en per kvarter?

Det fanns också en förståelse för att trafikpolitikerna har en jobbig avvägning att göra, och att vi nog får finna oss i att de har många viljor att tillgodose.

Jag håller inte med om det heller. Vi inom SMC skall främst prioritera våra frågor, och inte be om ursäkt för att vi finns. Andra grupper (cyklister, kollektivtrafik, bilar) får slåss för sina intressen. Vi är ett sorts särintresse och måste tillåta oss att vara ett särintresse, och inte "mesa med" och ta hänsyn till än den ena, än den andra.

Jag upplevde också att det inom SMC fanns en okunskap hur reglerna fungerade tidigare, på "cykelställens tid". Bor man på en mindre ort eller stad så är det såklart svårt att se/förstå problematiken på en annan ort. Kanske är det för lite storstadsfolk inblandade? Det är ju svårt att ta frågan till rätt nivå om man själv inte upplever problemen och inte har koll på hur det är på ute gatan.

Vi hojåkare är ju en del av lösningen med trängsel i städerna, inte en del av problemet...

Nu får jag säkert på skallen för det här, vi inblandade vet ju vem som talade med vem i helgen, men det får jag ta! ;-)

EDIT: gå med i Facebookgruppen http://www.facebook.com/group.php?gid=86298576987&ref=ts

TMax500
2010-05-06, 17:10
Hur gick mötet med Trafikkontoret? Något nytt i p-frågan?

Tog den här bilden 3 maj kl 12 på Östra Hamngatan. Rätt trångt som synes. Såg även en Kawa KLR en bit bort. Han hade inte fått plats utan parkerat mellan cykelställen. Fick såklart böter.

Blev till att söka upp nästa mc-parkering, i nästa kvarter. Men dit var det enkelriktat. Kanske kan man snedda över spårvagnsspåren...? Över övergångsstället på hoj?! Eller över en refug? Att det skall vara så svårt!!

Axman
2010-05-06, 19:02
Jag jobbar i gamla hasselbladshuset (alldeles intill den parkeringen) Den parkeringen som är på din bild samt den som är vid operan brukar vara fulla. Den vid operan var det fler än vad som fanns plats för idag.

Du kan inte snedda över spåren egentligen, heldragen linje i mitten.

Som tur är kan jag parker i källaren till jobbet. Vid ett cykelställ, väntar bara på p-boten där inne. :D

TMax500
2010-05-06, 21:23
Du kan inte snedda över spåren egentligen, heldragen linje i mitten. Nä, det är klart man inte bör köra över en heldragen linje mitt bland spårvagnsspår.... Det är både olämpligt och otillåtet. Men i strävan att nå en p-plats så förstår man dem som ändå gör det.

Alternativet? Ja, det skulle vara att ta med hojen in i Nordstan, då! ;-)

Bikefia
2010-05-06, 22:17
Jag såg ett förslag förra säsongen med en mc parkering som blir bilparkering vid dåligt väder. Man kanske kan sätta upp nåt sånt...

TMax500
2010-05-12, 07:19
Hej igen, återkommer till min fråga nedan.

- Hur gick mötet som SMC Väst hade med Trafikkontoret? Sades något nytt i p-frågan?

Gå med i Facebookgruppen:
http://www.facebook.com/group.php?gid=86298576987&ref=ts

Cawwa
2010-05-24, 22:35
Inte så smart kanske och det kostade mig 800 kr, men jag parkerade på trottoaren nära passpolisen ... :)

Pratade med vakten och alla idiotargument kom fram. "Det är förarens ansvar att parkera rätt sätt" får man i halsen när man försöker klargöra att man vill vara ur vägen för backande bilister, att man inte hittar mc-parkeringen (vid korvmojjen vid Odinsplatsen, inne bland bilarna tydligen).

Hela hisorien har retat upp mig ännu mer nu förståss. På vilket sätt är en eller flera mc ivägen på trottoaren där flera cyklar står? Vill inte TR lösa bilproblemen i city, man inför ju vägtullar? Är hela frågan en fråga om avundsjuka från de som inte kör mc?

Som någon tidigare så klokt konstaterat, vi är ju lösningen på ett problem inte problemet!!
Det finns två saker som är oändliga här i livet. Det ena är universum och det andra är människans dumhet (och då är jag inte helt säker på universum)

Något nytt i frågan? Jag vill gärna se mer aktioner!! Den på Heden var bra!!

Jimmy2204
2010-07-23, 03:07
2699

Detta är en allt vanligare bild för mig i Göteborg tyvärr.
Vet inte hur många gånger jag fått säga till folk som parkerar/parkerat på detta vis.

Cawwa
2010-07-23, 11:04
Just det - mc-platserna är reservparkering för bilar ... hehe
Undrar vad som skulle hända om det var i San Sebasian som bilden visar. Kanske nåt för Göteborg att ta efter för mc-parkering.

e7danne
2010-08-26, 21:57
En till...

Hampe
2014-10-08, 08:49
Göteborgs-Postens Ulf Nyström tar upp parkeringssituationen och ojämlikheten i Göteborg.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2014/09/25/cyklister-graddfil-motorcyklister-klistret/

Har denna varit postad här förut?
Bra skrivet, och mycket kommentarer dessutom.
Tyvärr stängt för vidare kommentarer

Hampe