handdator

Visa fullständig version : Kedjevård.

S1000RR
2010-03-28, 20:29
Med risk att bli idiotförklarad.
Har skaffat hoj med kedja efter nästan 10 år med kardanhoj.
Hur ser utbudet ut nu med kedjesprayer?
Vad rekommenderas?
Vill inte ha en massa kladd på fälgen, så lättflyktiga oljor osv går bort.

Vad ska man ha, och var får man tag på produkten i Stockholmområdet?

Zopilote
2010-03-28, 20:45
Jag kör med "Profi DryLube" inköpt på louis.de. Vet inte om det finns att köpa i Svedala, men det är garanterat kladdfritt iallafall :)

Batman
2010-03-28, 21:09
köpte en liten flaska kedjefett på OKQ8, idealiskt för O-ringskedjor m.m. märkt med Q8 Chain Lube

Frank S
2010-03-28, 21:57
OKq8 tycker jag funkar bra. Har provat en del dyra smörjor från "riktiga" mc-delsmärken och kunde konstatera att de var...dyra. Ett "köp inte"-tips skulle väll vara Biltemas kedjeolja. Den skvätter ordentligt enligt många.

Wroom
2010-03-28, 22:00
köpte en liten flaska kedjefett på OKQ8, idealiskt för O-ringskedjor m.m. märkt med Q8 Chain Lube

Den flaskan är liten och smidig och lätt att ta med sig.
Passar perfekt på tvären under sadeln på en V-strom...

S1000RR
2010-03-28, 22:14
Hej.
OKQ8´s alternativ, som en del av er förspråkar, fäster den bra?

Vax kom väl när jag la av med kedja, finns det någon uppfattning om detta?
En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
Stämmer det?

//Lasse

rosen76
2010-04-16, 23:10
Hej.

En del verkar tycka att det inte e något bra, då vaxet inte smiter in i länkarna.
Stämmer det?

//Lasse

okq8 tycker jag du ska prova blir mitt val nästa gång iaf

MaCa
2010-04-20, 16:41
Hej.

Stämmer det?

//Lasse

Det där med att "smita in" i länkarna är nog passé. Kan olja smita in kan vatten också det och ännu värre det fett som sitter innanför oringarna på en modern landsvägshojs kedja kan läcka ut. Det vax eller den olja som du lägger på utanpå kedjan fyller mest en funktion och det är att minimera torrgång mot dreven och därmed ökat slitage. Smörj med ett vax på "insidan" av kedjan dvs. på rullarna som är den del som löper mot dreven. All annan smörjning är i stort sett överflödig och bidrar starkt till ökad risk för kladd, om det är det du är orolig för. Om du torkar av kedjan med en trasa efter att du smörjt in den får du lite vax/olja även på sidorna av kedjan vilket hindrar rostangrepp och minimerar kladdet. Så fort kedjerullarna börjar se metallblanka ut vet du att det var för länge sedan du smörjde kedjan! Den kan tom. börja låta torr och rasslig mot dreven och då slits det ordenligt fort eftersom friktionen mellan drev och kedja blir hög. Dessutom blir det varmt och värmen som bildas kan tänkas driva ut en hel del fett från din dyra oringskedja! Smörj lagom dvs. lite men ofta och lura kedjefabrikanterna på många sköna stålars!

Själv kör jag med Motorex Chain Lube för landsvägshojar (622, tror jag det heter) som är relativt torrt och klistrigt vaxartad smörja. Fungerar perfekt för mig. Däremot har jag upplevt Motuls motsvarighet som rejält kladdig och nedstänkande. Farsgubben har kört på den sistnämnda i alla år utan kladd, men det kan nog ha att göra med hur och var man kör kanske... Lycka till! Vågar påstå att kedjesprayen inte är det som kostar mest när man kör hoj...

S1000RR
2010-04-20, 16:59
Tack för alla svar.
Nu blev det Motuls sörja av den anledningen att jag som vanligt hade panik, och fick åka till närmaste handlare och ta det som bjöds.
Men, än så länge är jag ganska nöjd iallafall

113bom
2010-04-30, 08:01
att tänka på är att många typer av vax och kedje-klister skall sprutas på kedjan EFTER körning då kedjan är varm och har lättare att få det att tränga in.

Spiff
2010-04-30, 08:43
Här står rätt mycket skrivet om vård av kedjan och olika produkter:
http://www.webbikeworld.com/t2/motorcycle-chain-lube/

SGM
2010-04-30, 10:00
...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte. :)

Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i. :)

Spiff
2010-05-01, 00:56
...det intressanta är väl att göra ren kedjan ibland med, det skadar inte. :)

Biltemas lampolja är precis utomordentligt bra för ändamålet, och kostar "gratis" - på med spraymunstycke och kör, veva lite med Biltemas kedjeborste (mc-sortimentet, klockren produkt), så brukar jag spola och torka av kedjan (någon gammal handduk får stå till tjänst), och lägga på lite kedjevax, som någon redan saden, det är ingen mening att coata hela kedjan, se till att du smörjer rullarna, och torka av överflödet.

Det där med att kedjan skall vara varm brukar jag inte bry mig alls i. :)

Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)

SGM
2010-05-01, 07:26
Du får tipsa den där siten om ditt sätt att göra rent kedjan. Dom hade ju problem med det, först använde dom WD-40 men efter att någon som jobbade med att utreda flygplanskrascher hade visat en bild på ett kullager som hade blivit rengjort med WD-40 så va inte det någon bra idé längre.
Ska prova lampolja och Biltemaborste nästa gång =)

Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis"). :)

Spiff
2010-05-01, 07:57
Det var väl på SH det var en lång tråd ang detta ämne, där någon hade gjort tester med o-ringar från en kedja, och utsatt dessa för bensin, fotogen, wd40, etc - och lampolja/fotogen var väl helt oskadligt för ringarna.

Samtidigt som det är extremt effektivt att göra rent kedjan med (och "gratis"). :)

Är väl samma sak som "kerosine" som de pratar om i artikeln.

tomasw
2010-05-01, 08:20
Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

/Tomas

tomasw
2010-05-01, 08:37
Jag använde Motuls smörja och rengöring på en gammal och ruggigt kletig kedja. Rengöringen var otroligt imponerande effektiv. Bara att torka av med ett antal trasor efter att ha sprayat på - det blev kanonrent! Man kan ju också som tidigare nämnts även spraya på fotogen istället för att dränka kedjan i fotogen vilket väl var det gamla sättet.

Förra ägaren smorde med motorolja - ni kan tro att det var smetigt i kåpan vid framdrevet... där var det inte fråga om att torka utan att börja skrapa/gräva :-)

/Tomas

SGM
2010-05-02, 18:25
Yepp. Fotogen heter kerosene på engelska. Det hävdas dock att lampoljan är för "torr" jämfört med fotogen som är mer oljig. Vanlig fotogen är svår att hitta idag.

Som kuriosa kan nämnas att lysfotogen/lampolja är renad från olja för att inte sota när använder den i en fotogenlampa eller värmare...

/Tomas

Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr. :)

honda cbf 500
2010-05-02, 19:07
Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet. Har bara hört det i förbi farten. Någon som testat och kan dela med sig resultatet?:p

//Amir

Bilbuttericks lampolja är paraffinbaserat guck, funkar utmärkt, och upplevs absolut inte som torr. :)

Spiff
2010-05-02, 20:13

Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.

Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet.

//Amir

Det är ju svårt att veta, det vita i den motul gegga jag använder kan mycket väl vara litium eller så är det något annat de har blandat i för att det skall se ut som litium. Sedan finns det säkert de som använder rent litiumfett för att smörja men jag ser inte riktigt finessen med det.

SGM
2010-05-03, 09:07
Men det är lite skumt att den funkar bra till att lösa gammal kedjesmörja och skit för man pratar ju om att lika löser lika dvs ska man lösa upp olja så får man använda olja för att lösa upp det. Men det är kanske tillräckligt lika för att det skall funka.

Det funkar extremt bra, och kostar 30 spänn för en liter, som räcker i en evighet. Jag har valt att inte lägga tankeresurser på varför. :D

Niklasinorr
2010-05-03, 10:38
Var kan man hitta det vita, torra smörjmedlet som nya kedjor och nya hojars kedjor levereras med? Det ser ut som vitt pulver och sitter i en evighet utan att kastas av...

Wroom
2010-05-05, 01:50
Var kan man hitta det vita, torra smörjmedlet som nya kedjor och nya hojars kedjor levereras med? Det ser ut som vitt pulver och sitter i en evighet utan att kastas av...

Det har jag sökt med ljus och lykta, men det hörs vara någon sorts litiumfettsblandning som är kedjan är kokad med.
Det verkar vara en lättare uppgift att hitta bin laden än att få tag i det fettet...

adrian_vg
2010-05-05, 16:36
Castrol Kedjevax funkar bra för mig. Den är lite dyr dock tycker jag, är ute efter nåt billigare, men med samma "torra" effekt. Kletar iaf inte, och kastar inte av smörjan i fart.

adrian_vg
2010-05-05, 16:38
Ett "köp inte"-tips skulle väll vara Biltemas kedjeolja. Den skvätter ordentligt enligt många.

Jepp, jag har provat... :rolleyes:

Spiff
2010-05-05, 18:43
Jag har för mig att jag har hört folk använt sig av lithium för att smörja kedja men vet ej resultatet. Har bara hört det i förbi farten. Någon som testat och kan dela med sig resultatet?:p

//Amir

Jag har förhört några som har kört mycket och nu kryper det fram att litiumfett från Clas Ohlson är vad man använder! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136183878

honda cbf 500
2010-05-05, 20:01
tackar ska testa det imorgon!

//Amir

Jag har förhört några som har kört mycket och nu kryper det fram att litiumfett från Clas Ohlson är vad man använder! http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136183878

Spiff
2010-05-05, 21:04
tackar ska testa det imorgon!

//Amir

Du får åka på en shoppingrunda och köpa lampolja på Biltema och litiumfett på Clas Ohlson, sedan hem och göra rent och fetta in :D

Sedan vill vi ha en rapport :p

honda cbf 500
2010-05-05, 21:06
claes Ohlson ska jag köpa med det andra är nog inget för mig....

Rapport kommer så småning om....

//Amir

Du får åka på en shoppingrunda och köpa lampolja på Biltema och litiumfett på Clas Ohlson, sedan hem och göra rent och fetta in :D

Sedan vill vi ha en rapport :p

honda cbf 500
2010-05-20, 13:19
Nu har köpt Clas Ohlssons vita lithum fett. Återstår och se bra det är. Återkommer med rapport :-)

//Amir

TheGungner
2010-05-22, 11:07

WD-40 är ju kanonbra att göra rent med, men jag tolkar ditt svar att man inte skall göra rent kedjan med det alltså?

SGM
2010-05-23, 08:07
WD-40 är ju kanonbra att göra rent med, men jag tolkar ditt svar att man inte skall göra rent kedjan med det alltså?

Biltemas lampolja är bättre ändå, och kostar betydligt mindre då en literflaska räcker en evighet om man sätter spraymunstycke på den.

Sedan skall wd40/556 vara lite styggare mot gummit i o-ringarna sägs det...

Wroom
2010-05-23, 11:17
WD-40 och 5-56 är döden för gummitätningarna i kedjan! :mad:
Då kan man lika gärna smörja in den med aceton, så man skyndar på förstörelseprocessen på en gång.

OM man nu tvunget ska använda lampolja, kolla noga så den är paraffinbaserad!
Annars får du efter ett tag lära dig den hårda vägen hur förstörda o-ringar ser ut.

Testa att rengöra med vanlig motorolja, den rengör otroligt bra och kostar nästan inget. Kedjan kommer att tacka dig genom att hålla avsevärt längre.

SGM
2010-05-23, 12:19
WD-40 och 5-56 är döden för gummitätningarna i kedjan! :mad:
Då kan man lika gärna smörja in den med aceton, så man skyndar på förstörelseprocessen på en gång.

OM man nu tvunget ska använda lampolja, kolla noga så den är paraffinbaserad!
Annars får du efter ett tag lära dig den hårda vägen hur förstörda o-ringar ser ut.

Testa att rengöra med vanlig motorolja, den rengör otroligt bra och kostar nästan inget. Kedjan kommer att tacka dig genom att hålla avsevärt längre.

...och just Biltemas lampolja är paraffinbaserad... ;)

http://biltema.se/Fritid/Tradgard/Kemi/Lampolja/

Den rockar att göra rent kedjor med, vad är det mer ni behöver veta? ;) Mer verkstad, mindre tjöt...är mitt tips. :D

adrian_vg
2010-05-23, 13:30
Biltemas lampolja är bättre ändå, och kostar betydligt mindre då en literflaska räcker en evighet om man sätter spraymunstycke på den.

Hur får du tag på passande sprejmunstycken till den flaskan??

SGM
2010-05-23, 15:04
Hur får du tag på passande sprejmunstycken till den flaskan??

Umm...det är en helt vanlig literflaska, tror jag norpade från någon gammal flaska med avfettning, korken (med det lilla hålet) i flaskan är det bara att pilla ur.

OH-
2010-05-23, 18:43
WD-40 .............. är döden för gummitätningarna i kedjan! :mad:

Snälla, berätta inte det för kedjan på min enduro :rolleyes:

Wroom
2010-05-23, 19:58
Snälla, berätta inte det för kedjan på min enduro :rolleyes:

Nä, säg det inte åt din kedja. Då kanske den börjar se ut som denna.:rolleyes:
Detta är ett av många exempel när en kedja är "vårdad" med WD40 av en noggrann ägare.
O-Ringarna skadades och fettet trängde ut, och efter 800 mil var den färdig för soptunnan..

http://i317.photobucket.com/albums/mm398/a3519/034546e0.jpg

Chriz
2010-05-23, 20:38
Den där lär ha levt om en del....

Nä, säg det inte åt din kedja. Då kanske den börjar se ut som denna.:rolleyes:
Detta är ett av många exempel när en kedja är "vårdad" med WD40 av en noggrann ägare.
O-Ringarna skadades och fettet trängde ut, och efter 800 mil var den färdig för soptunnan..

http://i317.photobucket.com/albums/mm398/a3519/034546e0.jpg

adrian_vg
2010-05-23, 21:54
Umm...det är en helt vanlig literflaska, tror jag norpade från någon gammal flaska med avfettning, korken (med det lilla hålet) i flaskan är det bara att pilla ur.

Aha, trodde det var special... Hade ett j@kla sjå med att hitta en passande sprejflaska för femlitersdunken med WD40 jag köpte häromåret. Inte alla sprejflaskor tål sån aggressiv vätska. :(

steelis
2010-05-24, 10:06
Jag använde Motuls smörja och rengöring på en gammal och ruggigt kletig kedja. Rengöringen var otroligt imponerande effektiv. Bara att torka av med ett antal trasor efter att ha sprayat på - det blev kanonrent! Man kan ju också som tidigare nämnts även spraya på fotogen istället för att dränka kedjan i fotogen vilket väl var det gamla sättet.

Förra ägaren smorde med motorolja - ni kan tro att det var smetigt i kåpan vid framdrevet... där var det inte fråga om att torka utan att börja skrapa/gräva :-)

/Tomas

jag har hört att motorolja ska funka bra, men bara ETT TUNT LAGER! och torka av ordentligt.....

Christian Wiesner
2010-05-29, 21:05

Det är ju svårt att veta, det vita i den motul gegga jag använder kan mycket väl vara litium eller så är det något annat de har blandat i för att det skall se ut som litium. Sedan finns det säkert de som använder rent litiumfett för att smörja men jag ser inte riktigt finessen med det.

Jobbar som maskinreparatör, instämmer till fullo.
Olja löser olja, tvätta med biltemas kedjeolja och torka av.
Vill du skydda kedjan "bättre" låter litiumfettet som en bra avslutning.

Jari69
2010-05-30, 07:46
Vad är skillnaden mellan dessa produkter:

http://biltema.se/Sok1/?quicksearchquery=lysfotogen

http://biltema.se/Fritid/Tradgard/Kemi/Lampolja/

Gör rent min kedja med lysfotogen, då jag lärt mig detta en gång i tiden som mek.. Fotogen har förutom rengörande egenskaper även smörjande sådana. Vanlig fotogen idag är ju inte lätt att hitta så man tar det närmaste vilket då var just lysfotogen..

Har fungerat väl att göra rent med lysfotogen men funderar på vilken produkt av dessa 2 som är bäst...

xyx
2010-05-30, 13:22
Vad jag kan se så är lysfotogen ren nafta/petroleum och lampoljan en parafinolja.

Står i produktbladen:
http://biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/361542%20Lysfotogen%202008-11-07%20SV.pdf

http://biltema.se/Documents/sakerhetsblad/sv/361541%20Lampolja%202008-04-08%20SV.pdf

HPG
2010-05-30, 21:05
Hur gick för er som testade med Clas Ohlssons litiumfett?

honda cbf 500
2010-05-30, 21:32
Jag har nu sprayat på en första omgång...det kom ut ett vitt klägg..inte så imponerad:D:p;):rolleyes: ska köra med hojen imorgon för att se vad som händer med klägget...återkommer när jag vet mer :-)

//Amir

Hur gick för er som testade med Clas Ohlssons litiumfett?

honda cbf 500
2010-06-28, 20:25
Jag är inte så imponerad av Claes Ohlsons vita litium fett. Kedjan blir torr snabbt och börjar gnissla. Man får nog smörja efter varje tankning om ska använda deras lithium fett.

Biltema kedjavax skvätter bara omkring men deras spray tycker jag fungerar bra. Det skvätter också lite grann men är lätt att torka och verkar smörja bra tycker jag.

Det jag nu vill prova är profi dry lube och se hur bra den är.

//Amir

Tyrannosaurus
2010-06-28, 21:38
Det har talats om alla möjliga produkter innehållande vax, litium, paraffin, teflon, olika "vita torra smörjmedel" i den här tråden och torra smörjmedel som ligger på kedjan original (senast jag körde kedjehoj kom kedjorna också med något vitt smörjmedel, men det var kladdigt och stänkte av rätt fort och efterlämnade en svart gegga på fälgen).

En tanke som kommer upp är om någon har testat med ren paraffin? Gnida ett stearinljus mot en varm kedja. Det lär ju inte tränga in under rullarna (inga O-ringar där) men det kanske kan vara värt ett försök, framför allt då det är väldigt gratis att ta med någon gammal ljusstumpt ur staken ner till garaget ;)

bsajanne
2010-07-01, 20:42
Om man klantar till det och inte smörjer innan långkörning så kan man beskåda ett gäng trasiga o-ringar som tittar upp från kedjan. *suck* Där försvann ett antal mil i livslängd.

Jag använder spray från Castrol just nu. Ja, ibland i alla fall :-) Jag gillar oljesprayerna bättre än vax. De skyddar bättre mot rostangrepp på hösten och våren när vägarna är saltade...
I frugans instruktionsbok står det att man ska smörja med växellådsolja 80W-90. Det fungerar också väldigt bra.

TheGungner
2010-07-21, 15:51
Om man klantar till det och inte smörjer innan långkörning så kan man beskåda ett gäng trasiga o-ringar som tittar upp från kedjan. *suck* Där försvann ett antal mil i livslängd.

Jag använder spray från Castrol just nu. Ja, ibland i alla fall :-) Jag gillar oljesprayerna bättre än vax. De skyddar bättre mot rostangrepp på hösten och våren när vägarna är saltade...
I frugans instruktionsbok står det att man ska smörja med växellådsolja 80W-90. Det fungerar också väldigt bra.

Jag har kört med Castrol wax men nu när jag skulle köpa en ny finns de inte längre i Castrol sortiment. Köpte en "vanlig" Castrol istället. Måste jag "tokgörarent" kedjan från wax före jag byter till "olja" igen eller är det bara och spraya på?

GeCe
2010-07-22, 09:53
Jag har kört med Castrol wax men nu när jag skulle köpa en ny finns de inte längre i Castrol sortiment. Köpte en "vanlig" Castrol istället. Måste jag "tokgörarent" kedjan från wax före jag byter till "olja" igen eller är det bara och spraya på?

Har svårt att tänka mig att det ska behövas någon rengöring. Förresten när jag besökte min mc-butik senast fick jag veta att Castrol blandat ut vaxet med hälften olja eftersom vaxet trängde in för dåligt.
Så vad ska man ha vax till kedjan för? :rolleyes:

adrian_vg
2010-07-22, 10:50
Har svårt att tänka mig att det ska behövas någon rengöring. Förresten när jag besökte min mc-butik senast fick jag veta att Castrol blandat ut vaxet med hälften olja eftersom vaxet trängde in för dåligt.
Så vad ska man ha vax till kedjan för? :rolleyes:

Skvätter "mindre". :D

Jobio
2010-07-22, 12:52
Själv använder jag Hypoidolja 80W/90, skvätter o skitar ner gör den men kedjan mår verkligen bra av den....

Batman
2010-07-22, 15:42
före resan till Balkan använde jag OK/Q8 kedjefett och det har jag tyckt fungerat mycket bra, inget kladd och det skvätte inte och bakdelen blev inte så skitig. Några dagar före resan läste jag om han som hade varit på Biltema och köpt en kedjeborste och lampolja och jag beslöt mig för att göra ren kedjan ordentligt innan jag stack iväg.
Vad lärde jag mig av detta? borsta inte så mycket, det blir FÖR rent med lampoljan och på vägen hem i Kroatien gav kedjan upp, jag köpte ett nytt drivpaket i Villach. Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa en Scottoiler och jag kommer aldrig mer att använda borste och lampolja

GeCe
2010-07-24, 09:53
Skvätter "mindre". :D

Ja säkert! Speciellt om man smetar ut vaxet där det hör bäst hemma. På en lackad yta! ;)

GeCe
2010-07-24, 09:58
före resan till Balkan använde jag OK/Q8 kedjefett och det har jag tyckt fungerat mycket bra, inget kladd och det skvätte inte och bakdelen blev inte så skitig. Några dagar före resan läste jag om han som hade varit på Biltema och köpt en kedjeborste och lampolja och jag beslöt mig för att göra ren kedjan ordentligt innan jag stack iväg.
Vad lärde jag mig av detta? borsta inte så mycket, det blir FÖR rent med lampoljan och på vägen hem i Kroatien gav kedjan upp, jag köpte ett nytt drivpaket i Villach. Det första jag gjorde när jag kom hem var att beställa en Scottoiler och jag kommer aldrig mer att använda borste och lampolja

Kedjan och O-ringarna var inte dåliga före resan då?

Ove 60+
2010-07-24, 13:50

:) Håller med för min erfarenhet av kedjor är att om man bara smörjer så blir det ett "skyddslager" av fett och damm. Fettet kommer in till slitytorna men inte dammet. Min filosofi, säkert många som tycker att jag har fel. :D:cool:

GeCe
2010-07-24, 17:56
:) Håller med för min erfarenhet av kedjor är att om man bara smörjer så blir det ett "skyddslager" av fett och damm. Fettet kommer in till slitytorna men inte dammet. Min filosofi, säkert många som tycker att jag har fel. :D:cool:

Det där med att fettet inte når slitytorna är det något du vet eller gissar du att det är så?

Ove 60+
2010-07-25, 08:11
Det där med att fettet inte når slitytorna är det något du vet eller gissar du att det är så?

;) Min erfarenhet säger mig att en fet lortklump faktiskt skyddar omkring en lagring av typ enkel led som i en kedja. Tvättar man så kommer skit in i lederna på ett annat sätt + att det kan lätt rosta. Gissning naturligtvis.. :p :rolleyes:

Själv skulle jag nog inte aktivt tvätta en kedja. Överskottet som inte vill vara kvar lämnar kedjan vid främre drevet. Gäller naturligtvis att alltid ha smort. ;)

GeCe
2010-07-25, 21:34
;) Min erfarenhet säger mig att en fet lortklump faktiskt skyddar omkring en lagring av typ enkel led som i en kedja. Tvättar man så kommer skit in i lederna på ett annat sätt + att det kan lätt rosta. Gissning naturligtvis.. :p :rolleyes:

Själv skulle jag nog inte aktivt tvätta en kedja. Överskottet som inte vill vara kvar lämnar kedjan vid främre drevet. Gäller naturligtvis att alltid ha smort. ;)

Inbillar mig att en fet lortklump som denna där det läggs på ny smörja blir till en slipasta och förhindrar ny smörja att göra nytta. Efter tvättning ( finns effektiva rengöringsmedel på spray för ändamålet ) smörjer man och undviker rost och ger samtidigt de blottade o-ringarna lite skydd för uttorkning som förhindrar läckage av fettet som ligger innanför. Själv följer jag principen smörj ofta och lite. Använt Castrol oljespray i c:a 20 år och Omegas kedjefett som sitter kvar på dreven i c:a 25-30 mil. Brukar inte ha något problem med att få drivpaketet att hålla ett par tusen mil. Men jag har ju bytt cykeltyp från offroad till landsvägshoj nu och det blir inte så mycket grusåka så nu kanske det går att få drivpaketen att hålla ändå längre. ;)

Triumph int
2010-07-26, 13:14
Grus fastnar på fett.

Efter att man har rengjort så måste man smörja.

Det bästa är om kedjan är ren och oljad.

Marie
2010-07-28, 15:35
Nej, det bästa är att köpa en hoj med kardan, så slipper man hela gugget....

mudder
2010-07-28, 17:27
Nej, det bästa är att köpa en hoj med kardan, så slipper man hela gugget....
Lite svårare att byta utväxling med kardan.

TheGungner
2010-07-28, 19:09

Jag gjorde som ni föreslog, tog på Castrol "ny" utan att göra rent från vaxet sedan tidigare och det ser ut att fungera utmärkt. Castrol olja sitter på lika bra som vaxet gjorde. Har kört 25 mil nu utan att det kladdar och skvätter runt. Tack för tipsen.

Chopperbyggarn
2010-08-05, 11:44
På min resa norrut blev det 530mil utan att stäcka kedjan en enda gång och jag kan fortfarande köra fler mil innan kedjan behöver sträckas och jag använde först Biltemas kedjespray och sedan Motul som jag hittade på en mack i finland. Jag sprayade rikligt då denna hoj får bli skitig, fick spraya oftare i regn...är helnöjd då denna hoj äter kedjor/drev fortare än mina andra hojar pga lång fjädringsväg.

Jag litar inte fullt ut på att vax är lika effektivt men använder ändå detta på "finhojarna" för att inte skita ner..å andra sidan så har dom mer konstant kedjespänning pga kort fjädring samt stelben och därmed räcker kedjor/drev länge på dessa.

Anders.J

honda cbf 500
2010-08-05, 11:56
jag kör numera bara med biltemas kedjespray och det lilla det skvätter är lätt att ta bort med biologisk avfettningsmedel från okq8.

Deras kedjevax är inget att ha. Den bara kladdar ner hojen.

//Amir

Ole
2010-08-05, 14:24
Ja det var mycket angående rengöring och smörjning av kedjan.

Själv har jag löst problemet med en Scott Oiler, automatsik oljning av kedjan.
En liten el-styrd manick, som kostar "skjortan", men den fungerar.
Har åkt sedan maj över 500 mil. Kedjan har aldrig varit torr.

Visst hamnar någon liten del på bakfälgen, men i stort fungerar det hela utmärkt.

Kör man "som folk" då är de negativa aspekterna verkligen få.

Kjell-Anders
2010-08-05, 18:33
Nu är det ett antal år sedan jag hade kedja, men min sista kedjedrivna hoj hade jag utrustat med Scottoiler. En manick som sakta droppar olja rakt in i kedjans insida, där den av centrifugalkraften åker in i länkarna vid bakdrevet.
Egentligen en synnerligen enkel konstruktion, det enda "svåra" är ventilen som stoppar droppandet när motorn stannar. Scottoiler utnyttjar suget från motorn, men det är också tänkbart med en variant där en magnet slår till och från genom tändningsströmmen.
Som smörjmedel använder Scottoiler en synnerligen exklusiv röd olja, som jag fick reda på var automatlådeolja. En spottstyver på Biltema, en liter räcker livet ut...
Jag använder denna olja även till mina trampcyklar med gott resultat.

Fördelen med kontinuerlig smörjning är inte svår att förstå, har man ställt in lagom droppfrekvens får man optimal smörjning utan att överskott uppstår med onödigt kladd och stänk.

Tidigare var det Fottas mc som saluförde Scottoiler, för den som inte vill uppfinna något liknande eget.

TheGungner
2010-08-05, 20:07
Fick hem min Kettenmax premium idag (http://www.kettenmax.com/index.php?cat=c1_KETTENMAX-PREMIUM.html&XTCsid=07015b99fd868ac4cd17ad34e9e80e20) och provat den. Fungerar bra och var enkel att använda. Kedjan ser helt ny ut efteråt.

eha
2010-08-11, 15:19
Fick hem min Kettenmax premium idag (http://www.kettenmax.com/index.php?cat=c1_KETTENMAX-PREMIUM.html&XTCsid=07015b99fd868ac4cd17ad34e9e80e20) och provat den. Fungerar bra och var enkel att använda. Kedjan ser helt ny ut efteråt.

Är det bara jag som upplever den som en typisk germansk lösning på en tämligen simpel sak som att rengöra kedjan? Alltså överutvecklad ett par gånger om. Tiden det tar att rigga det där överstiger rengöringstiden på konventionellt sätt. Sedan kommer tiden för fram- och bortplockandet. Inte slipper man ifrån kladdet heller för inte kommer apparaturen ha det utseendet efter att ha tampats med en skitig kedja. Kedjan som kördes i demot var ju ren från början.

Återkom gärna med hur det funkat i verkligheten för dig! Jag klär mig efter uppgiften istället så länge.

990 Adventure
2010-08-11, 18:21
Grus fastnar på fett.

Efter att man har rengjort så måste man smörja.

Går inte säga eller skriva bättre eller tydligare,rent o välsmort är det bästa och med välsmort menar jag inte massor.

Ställer mej undrande till er som sprayar på skitig kjedja,hur ska det tränga in innanför redan bef smörja som inehåller smuts ?

Ställer en andra fråga till er som tycker att man inte behöver smörja orings kjedjor överhuvudtaget,Hur länge sitter smörjan som är på själva rullen som går mot drevet kvar ?

Nej gör rent med vad som som inte fräter eller torkar ur oringarna,spraja en penetrerande olja som driver ut vatten ur kjedjan typ wd 40 låt stå några tim eller ett par dygn,kjedjan rostar inte,innan nästa åktur helst några tim eller dygn smörjer ni med ett smörmedel avsett för kjedjor,själv föredrar jag maximas produkter,,deras crystal clear ger ett bra utseende men sitter sämre än chainwax,glöm inte torka av överflödig smörja om ni inte vill ha stänk.

funkar för mig på små som stora offroader i ur o skur.;)

V Saarela
2010-08-11, 18:26
Jag har bestämt mig för att inte smörja kedjan ALLS.

Ska bli ett kul test. Har sett en Varadero som hade gått 1800 mil. Hans kedja var smord vid 100 mil. Sen smorde dom den vid 1200(fast han sa att dom inte ska göra det)

Inspekterade kedjan innan han sålde hojen vid 1800 mil. Den var som ny och han hade aldrig ens behövt spänna kedjan.

Min hoj?....jo, en Varadero och den har nu gått ca 700 mil.

TheGungner
2010-08-11, 21:04
Är det bara jag som upplever den som en typisk germansk lösning på en tämligen simpel sak som att rengöra kedjan? Alltså överutvecklad ett par gånger om. Tiden det tar att rigga det där överstiger rengöringstiden på konventionellt sätt. Sedan kommer tiden för fram- och bortplockandet. Inte slipper man ifrån kladdet heller för inte kommer apparaturen ha det utseendet efter att ha tampats med en skitig kedja. Kedjan som kördes i demot var ju ren från början.

Återkom gärna med hur det funkat i verkligheten för dig! Jag klär mig efter uppgiften istället så länge.

Ordnung muss sein!
Tycker nog att riggandet klart understigen tiden än konventionellt sätt....Två varv med kedjan under ca en minut, sedan var kedjan ren. Hade kunnad genomfört hela arbetet i frack utan att bli skiten (men det gjorde jag inte för jag äger ingen....) Germanerna följer inte utvecklingen -> de leder den.....;)

Svalans
2010-08-12, 01:18
Hmmm. Du började alltså ge dig ut o gasa kardanhoj när du var 12år?! Va sa mamma om de?:rolleyes:

Hojkul!
2012-04-11, 20:49
Hoj!

Länge sedan någon skrev i denna tråd :-)

Som f.d. crossförare kan jag ge mina lärdomar kring kedja utan o-ringar, som rengjordes med högtryckstvätt, blåstes torr med högtryck och smordes med gammal hederlig oljekanna och motorolja. Fungerade alldeles utmärkt!
Allra bäst var det den gången när kedjan omsorgsfullt rengjordes i bad med lösningsmedel och blåstes torr med tryckluft och därefter lades i flytande (uppvärmt) kedjefett. Kedjan blev som ny! :-)

För hojarna med o-ringskedja använde jag också högtryckstvätt (av ren lathet sprutades även på kedjan) och o-ringarna smordes därefter med kletig smörjspray. Kedjan såg inget vidare ut, men fungerade klanderfritt :-)
Jag drabbades Aldrig av kedjebrott på mina totalt 5 olika crosshojar...

När jag köpte min landsvägshoj -09 hade den rullat 675 mil (årsmodell -03) och kedjan var gaaanska skitig. Gissa om det var skitigt innanför drevkåpan... Så jag har fortsatt smörja o-ringarna med Motul, Castrol och nu STS "Penetrant" smörjmedel. Dock inte kedjerullarna. Tydligen felaktigt vad jag läst i tråden. Jag inbillade mig att det är o-ringarna som måste vara väl smorda för att "gå lätt" mot kedjans "sidor"... fel tänkt?
Om jag minns riktigt så kladdade Castrol rejält och byggde på smutslagret, medan Motul var bättre och STS är verkligen lättflytande!

Nu har hojen och original drivpaket (!) rullat drygt 3000 mil... och jag har justerat spänningen för kedjan 1 (en) gång och smort kedjan var 30-50 mil. Alltid!
Men kedjan är nu för j...a skitig, det måste erkännas. Funderade på hur jag ska få bort alla skit från kedja, drev och närliggande delar. Provade med ett gammalt citronavfettningsmedel (Otroligt effektivt mot all slags smuts och finns inte att köpa längre!) på närliggande delar och det löser smutsen, men knappt.
Helst skulle jag vilja lägga ner kedja och drev i ett bad med lösningsmedel eller liknande! Men det kan jag inte (inget kedjelås och har inget bad för lösningsmedlet) så jag får nog försöka mig på det där med lampolja och borste ändå. Även om någon skrev att det inte är bra, så skriver andra att det är väldigt effektivt. Får väl vara lite försiktig med o-ringarna.

Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.

Peter_senior
2012-04-11, 21:26
Hoj!

...........Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.

Hej.

Jag kör med Bel Ray Super Clean chain lube på spray som är ett vitt torrt vax. Har använt det i några år. 90% renare än med traditionell "smörja", drar inte till sig skit. Marginellt med rester på bakfälgen!

/Peter

adrian_vg
2012-04-12, 08:08
Ni skriver om "vax" - hur är det menat att det ska fungera egentligen? Som en skyddande hinna på kedjans utsida, eller vad? Något märkligt i mina ögon, fast det kanske är bra mot rost etc.

Som jag förstått det; O-ringkedjor är permanentsmorda och du kan inte göra nåt för att förbättra dess smörjning. Smörjningen du gör av kedjan är för att kedjerullarna ska rulla bättre på dreven. Kedjevax anses väl sitta kvar bättre på rullytorna än en olja. Det är just av det skälet man försöker komma runt problemet med klisterolja eller tjockare olja, typ SAE 90 - för att då den att sitta kvar där den gör nytta på rullarna.

Det har nog sagts redan, men det finns ju i princip två olika skolor map smörjning; Inte smörja alls (eller väldigt, väldigt lite) samt dränka hela kedjan ofta och mycket. Det är lite av en religion, ungefär som vilken olja i motorn som är bäst. :-)

Bob Sweden
2012-04-12, 10:17
Kedjan lagrar på två ställen:

4615
Bild från Renold (http://www.renold.com/Support/ChainInformationCentre/Chain_Introduction.asp).

Primärt:
Mellan nit och hylsa. (mellan "bearing pin" och "bush")
Ett slitage i denna primära lagring leder till kedjeförlängning, det vi normalt kallar "slitage".
Det är den här lagringen som på en O-rings kedja är "livstidssmord", O-ringen tätar mellan yttre och inre sidoplåten.
Den inre sidoplåten är i sin tur fast förbunden med den hylsan (bush) så där kommer inga föroreningar in.

Sekundärt:
Mellan rulle och bussning.
Det är denna lagring man kan smörja med spray eller olja tillförd utifrån.

Kedja utan O-ring behöver självklart smörjas externt i båda lagerpunkterna.
O-rings kedjor mår väl av att få lite smörja av O-ringarna också så O-ringarna inte går varma eller slits.

En O-rings kedja är alltså "halvt livstidssmord" och kan säkert leva väldigt länge utan extern smörjning, förutsatt att det är bra kvalitet på det fett som finns i kedjan från fabrik och att tätningarna tål att gå med begränsad smörjning "utifrån".
Är en O-rings kedja dåligt smord "internt" från fabrik är det inte möjligt att få ökad livslängd oavsett hur mycket man smörjer utvändigt.

En dålig O-rings kedja kan alltå inte räddas. Fråga mig inte hur jag vet...
Mer om detta finns här (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?227026-O-rings-kedja-520-Biltema-*VARNING*&highlight=varning+kedja)...

Peter_senior
2012-04-12, 11:26
......En O-rings kedja är alltså "halvt livstidssmord" och kan säkert leva väldigt länge utan extern smörjning, förutsatt att det är bra kvalitet på det fett som finns i kedjan från fabrik och att tätningarna tål att gå med begränsad smörjning "utifrån".....

Avseende ”Bel Ray Super Clean Chain lube” så är det menat för o/x rings kedjor. Den är supertunn och lättflytande vid spraytillfället. På 5 minuter stelnar vaxet.

Det är nog inte att rekommendera att man blötlägger / sprutar på rikligt med avfettnings medel på en o/x rings kedja då den som Bob Sweden säger är permanent smord. Det fördärvar nog mer än det bättrar.

Själv torkar jag av med en naftaavfettnings fuktad trasa samt använder Biltemas förträffliga rengörings borste. Mao väldigt lite slabb….:o

Att lämna den helt osmord känns fel i min värld.

/Peter

adrian_vg
2012-04-12, 11:30
Själv torkar jag av med en naftaavfettnings fuktad trasa samt använder Biltemas förträffliga rengörings borste. Mao väldigt lite slabb….:o

Också känt som lacknafta. Billigaste sorten från Biltema edyl duger bra!

Att lämna den helt osmord känns fel i min värld.

+1

Jag bekänner mig till smörja sparsamt-ligan. 8-)

Peter_senior
2012-04-12, 16:07
Också känt som lacknafta. Billigaste sorten från Biltema edyl duger bra!

+1

Jag bekänner mig till smörja sparsamt-ligan. 8-)

Sparsamt ja, men gärna efter varje längre tur. Som du skrev tidigare så är det nästa att jämförbart med religion.....

Själv är jag nog: - Fundamentalistisk vaxare som även vaxar under sabbat och fasta. :)

Här kommer genvägen till favoritborsten som jag brukar inleda rengöringen med. Funkar bra med vaxad kedja då denna är ganska torr.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tvatt-och-rengoring/Kedjeborste-82404/

/Peter

adrian_vg
2012-04-12, 18:40
Sparsamt ja, men gärna efter varje längre tur. Som du skrev tidigare så är det nästa att jämförbart med religion.....

Efter längre tur är faktiskt att föredra; kedjan är varm och vaxet smälter ut bättre!

Själv är jag nog: - Fundamentalistisk vaxare som även vaxar under sabbat och fasta. :)

Asg!!

Hojkul!
2012-06-03, 19:25
Väcker liv i denna tråd igen :-)

Bob Sweden skrev tidigare; "O-rings kedjor mår väl av att få lite smörja av O-ringarna också så O-ringarna inte går varma eller slits."

Jag har nyligen monterat nytt drivpaket på min hoj, och det blev X-ringkedja. Strunt samma, eftersom min fundering är följande:
Materialet i O- eller X-ringar är väl det viktigaste, om man nu vill rengöra och smörja dem?
Någon skrev tidigare att det gjorts ett test på SH (?) och att det där visat sig att lampolja/fotogen inte alls är skadligt för o-ringar.

Grunden bör rimligen vara att ha kunskap om vilket slags gummi x-ringarna i just "min" kedja är tillverkade av, för att veta vilket medel som ska användas för rengöring resp. smörjning. Är det kanske olika material beroende på olika tillverkare? Billig kedja = "dåligt" material i gummit? Dyr kedja = "bra" material i gummit?

Är det någon som har en susning om hur man kan ta reda på vilket material det är i gummiringarna? Ringa EK i Japan kanske... ;-)

I vilket fall kommer jag att införskaffa "Bel Ray Super Clean chain lube", som någon föreslog i ett inlägg. Vax på kedjerullarna låter som ett bra förslag, och om det inte sprätter omkring och skitar ner är det ju en klar fördel.

adrian_vg
2012-06-04, 08:26
Jag struntar i vilken sort gummit är och kör med lacknafta ändå. Drivpaketet slits ändå betydligt mer av grus och annat skit som virvlar upp.

SGM
2012-06-04, 10:34
Lampoljan regerar, snällt och effektivt. :) Min gixxer hade gått 600 mil när jag hämtade den, och det tog en timme att få någorlunda ordning på kedjan första gången, nu tar det 10 minuter.

Folk i allmänhet mosar på ny smörja, men missar att göra rent, resultatet blir sällan helt optimalt... ;) Klet fyllt med grus.

Jag brukar skicka på lite kedjevax om jag vet att jag skall ut i regn och åka, annars gör jag rent med lampolja, och torkar bara av kedjan. Oljan i sig är ju paraffinbaserad och smörjer..

Agile
2012-06-04, 11:56
Lampoljan regerar, snällt och effektivt. :) Min gixxer hade gått 600 mil när jag hämtade den, och det tog en timme att få någorlunda ordning på kedjan första gången, nu tar det 10 minuter.

Folk i allmänhet mosar på ny smörja, men missar att göra rent, resultatet blir sällan helt optimalt... ;) Klet fyllt med grus.

Jag brukar skicka på lite kedjevax om jag vet att jag skall ut i regn och åka, annars gör jag rent med lampolja, och torkar bara av kedjan. Oljan i sig är ju paraffinbaserad och smörjer..

Paraffinolja och tandborste?

Back in the days brukade jag lägga kedjan i ett bad med linolja mellan träningarna, men det var ju på kedjelåsens tid.. Inte lika kul att knäcka kedjan för varje körning!

Geggamoja
2012-06-05, 10:03

Tycker också lampolja funkar fint. Det funkar iaf bättre än att bara skita i kedjan.

JEPPA
2012-06-06, 06:42
Det är gött med kardan.:very_drunk:

bsajanne
2012-06-18, 21:48
Jag använder frugans instruktionsbok till Honda 600 cbf 2009. Gör rent kedjan med en borste. Använd växellådsolja och smörj med mjuk borste. Torka av överflödet. Hon har en kanonfin kedja.
Jag har en kedja som tappa sina o-ringar innan jag började med att smörja som Honda rekommenderar men jag är glad att den inte är kasserad.

Hojkul!
2012-06-23, 17:46
Jag använder frugans instruktionsbok till Honda 600 cbf 2009. Gör rent kedjan med en borste. Använd växellådsolja och smörj med mjuk borste. Torka av överflödet. Hon har en kanonfin kedja.
Jag har en kedja som tappa sina o-ringar innan jag började med att smörja som Honda rekommenderar men jag är glad att den inte är kasserad.

Vilket rengöringsmedel använder du?
Vilken slags växellådsolja använder du?
Du doppar alltså en liten mjuk borste (mjuk tandborste kanske?) och "smörjer" o-ringarna?
Står det något i boken om hur man ska smörja rullarna, och med vad?