handdator

Visa fullständig version : Äventyrsklubb i regionen?

Skye
2010-03-23, 11:12
Letar efter klubb eller samåkare som är märkesobunden för äventyr i svenska allemansrättens spår.

Alltså lite av gamla vilda västernstuk där man tar ut sin hoj med tält och kök och vägen dit behöver inte alltid vara rak.

Söker likasinnade eller det kanske bara jag som är udda..

cub
2010-03-23, 12:29
SOE är inte en klubb per se längre men jag vet att det varit utflykter längs grus/skogsvägar och nätter i tält eller under vindskydd. www.soe.se

Skye
2010-03-25, 10:41
Tjena Cub!

vi har ju vårt xl-forum.se och ute efter om det finns andra klubbar/sällskap som kan tänka sig lite touring med övernattning utan att behöva spruta grus i 20 mil. En och annan skogsväg kan man ta sig fram på och det är mer gemenskapen jag är ute efter.

Wallfärder
2010-03-25, 16:16
Annars finns ju www.adventureriders.se forumet på nätet.
Tyvärr är vi fortfarande en liten grupp i bakvattnet Sverige, men du får väl starta en klubb. ;)

maua
2010-04-08, 22:22
Jag e lätt på! Friluftsintresset är en av mina sjukdomar som kräver behandling med jämna mellanrum! Helt rätt att försöka dra ihop något för oss med stora hojar. SOE och liknande försvinner ju iväg i lerspåren på sin a 450 cyklar! Jag brukar kombinera mina resor med mitt fotointresse. Teleskopspöt får också följa med ifall man hittar tältplats vid någon fin sjö. Jäkligt synd att det ska vara så svårt att få med sig kajaken när man kör MC bara. Funderar på någon form av vagn! (eller inte)
Så nej, du är inte ensam! :)

Skye
2010-04-13, 14:22
Blir du och jag då Maua som får anordna en liten Trangia Mc Weekend till och börja med så får vi se hur många som vill haka på

Skye
2010-10-18, 13:10
Annars finns ju www.adventureriders.se forumet på nätet.
Tyvärr är vi fortfarande en liten grupp i bakvattnet Sverige, men du får väl starta en klubb. ;)

Sagt och gjort:
Uppstart sker inom kort och har vintern på mig att få allt att fungera på sidan.
:o
http://varadero.skye.se/forum

Wallfärder
2010-10-18, 18:48
Sagt och gjort:
Uppstart sker inom kort och har vintern på mig att få allt att fungera på sidan.
:o

Härligt, mer äventyr åt folket.
Litet tips.
Kolla upp vandringslederna i området, de har bra rastplatser med övernattningsvindskydd, eldstad och ofta vattendrag i närheten. Ofta tillgängliga med MC på grusväg.

Kallekuling
2010-10-19, 15:24
Just på grund av möjligheten till äventyr har en Yamaha Super Tenere skaffats och körkortet skall vara fixat till våren.

Ett tips där jag själv cyklat mountainbike mycket är Svartedalen norr om Kungälv... Grusvägar och mängder av schyssta platser att slå läger på.

Bra initiativ med

Skall hålla koll på forumet och hoppas kunna delta "aktivt" i äventyrsåkning med färskt körkort i vår.

Skye
2010-10-21, 11:18
Nu är det ju så att det finns en stor mängd sällskap och klubbar med just inriktning på offroad. Detta sällskap är ett onroad

Det jag har letat efter är att kunna packa hojen med campingutrustning, använda landsvägsdäck på små asfalterade vägar och sista biten kanske kan vara en liten grusväg för att just nå målet.

Ove 60+ på tråden http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5659 söker oxå detta och får genast förslag på grussällskap. Förstår precis vad han menar.

Forumet vänder sig till de som pratar svenska och kör en större motorcykel liknande Honda Varadero, BMW GS eller Yamaha Supertenere och vill hitta likvärdiga motorcyklister runtom i landet som hellre kör på asfalt till 95% och letar efter sällskap.

Initiativet till sällskapet beror på att varaderon oftast kategoriseras som en offroad hoj vilket den egentligen inte är. Det går att åka offroad men då ska det vara hårt packat underlag för den höga tyngdpunkten gör den svår att manövrera i t ex lösgrus. Det finns en hel del forum med perspektivet på att åka grus eller så är sällskapen helt märkesbundna

Sällskapet är ingen strikt märkesklubb. Riktar sig också till användare av andra hojmodeller som gärna åker ut på lite äventyr med camping och touring i synnerhet.

Jag har länge sökt efter ett sällskap som riktar sig just till denna kategori av motorcyklister och fick förslaget att starta nåt eget.

Sagt och gjort, uppstarten är tänkt till våren 2011 men för att få igång verksamheten blir det nu en betastart.

Fjädringen på en varadero är oxå för kass för att användas på en guppig oschaktad grusväg och därav ingen njutning.