handdator

Visa fullständig version : Hur känns bromsen?

DearHunter
2010-03-18, 12:04
Hallå där alla glada :)

Såhär under våren, en länk som ger lite tips, om Du tycker bromsarna känns skumma under premiärturen.

http://www.h-e-l.co.uk/brake-doctor/brake-fade.htm

Ska själv beställa och byta lite slangar innan de har gjort sitt, till nya fräscha stålomspunna..:cool:

Pundet e ju billigt just nu ;)

TMax500
2010-03-18, 13:16
Bytte själv nyligen till "stålis" fram på ena hojen. Stor skillnad, rekommenderas! Bättre känsla, mer klipp i bromsen.

Edit: Inte så svårt jobb. Jag är absolut ingen mekaniker, och jag visste inte riktigt hur man gjorde, men en monteringsanvisning på nätet (www.s-racing.se) var till stor hjälp.

Triumph int
2010-03-18, 16:17
Jag bytte hela hojen.

Nu har jag BSA-bromsar.

DearHunter
2010-03-18, 16:39
Jag bytte hela hojen.

Nu har jag BSA-bromsar.

En jäkel å ta i .... :D

Triumph int
2010-03-19, 10:15
Jag har man BSA-bromsar då får man ta i.

Jaouws
2010-03-19, 10:38
Är det inte ABS bromsar du har :confused:

Chopperbyggarn
2010-03-19, 14:02

Har samma erfarenheter av BSA bromsar.:)

Anders.J

Triumph int
2010-03-19, 15:00
Jo det är ABS.

Jag träffade en som hade en sen 80-tals kawa med anti-dive.

Han sa "jag har såna där BSA-bromsar" jag trodde han skämtade om
dåliga engelska bromsar, men han blandade bara ihop bokstäverna.

xyx
2010-03-20, 16:42
Mig veterligen har alla nyare Triumph stålomspunnet från fabrik?

Däremot har de med dubbla bromsskivor bara en enkel slang ner till högra bromsoket och sen en slang över stänkskärmen ner till det vänstra, resultatet blir att det kan bli svårt att lufta ur vilket kan göra det till en god idé att byta till 2 slangar från cylindern.

Triumph int
2010-03-21, 02:30
Jag har som du säger en bromsslang och sedan en mellan oken.

Man får vara försiktig och inte få in luft, kanske inte så lätt att
få helt perfekt.

DearHunter
2010-03-22, 18:19
Birmingham Small Arms Companys hojar hade kanske BSA bromsar.... ;)

Chopperbyggarn
2010-03-22, 19:30
Ja, dessa lite äldre Birminghams små armar är jag ganska säker på hade BSA bromsar...tämligen låsningsfria var dom dessutom.:)

Anders.J

DearHunter
2010-03-22, 22:23
Ja, dessa lite äldre Birminghams små armar är jag ganska säker på hade BSA bromsar...tämligen låsningsfria var dom dessutom.:)

Anders.J

Jajäklans vilken pärla....och nya låsningsfria däck har den på bilden också.... :)

TMax500
2010-03-22, 23:12
Mig veterligen har alla nyare Triumph stålomspunnet från fabrik?
Jo, Trajan har ju det. Det var TMax:en som fick en "stålis".

Triumph int
2010-03-22, 23:15

Anders.J

Ja det är ju klart, har man små armar så får man ABS-bromsar.

gundj
2010-03-23, 08:59
Billigaste och bästa(?) bromsslangarna köper man hos Hydroscand.
Jag tog bort dom gamla och âkte in till deras butik. Fick nya tillverkade medan jag väntade. Alla 4 slangarna för ca en tusing.
Anslutningarna justerbara tills man satt tryck i slangen första gângen.
Finessen är inte stâlnätsöverdraget utan att innerslangen är extremt formstabil under tryck.
Jag ville inte skylta med mina blanka slangar utan drog över mattsvart kabelstrumpa för att behâlla 70-talsutseendet.

Triumph int
2010-03-23, 10:22
Billigaste och bästa(?) bromsslangarna köper man hos Hydroscand.
Jag tog bort dom gamla och âkte in till deras butik. Fick nya tillverkade medan jag väntade. Alla 4 slangarna för ca en tusing.
Anslutningarna justerbara tills man satt tryck i slangen första gângen.
Finessen är inte stâlnätsöverdraget utan att innerslangen är extremt formstabil under tryck.
Jag ville inte skylta med mina blanka slangar utan drog över mattsvart kabelstrumpa för att behâlla 70-talsutseendet.

Du kan också byta till dubbelkolvsoken som finns på nästa generation
CB750/900. 1981-

gundj
2010-03-23, 11:17
Du kan också byta till dubbelkolvsoken som finns på nästa generation
CB750/900. 1981-

Mmmm, jag vet, har redan huvudcylinder, handtag och splitter liggandes.
Tyvärr blir mekandet lidande pga arbetet ett tag framöver, men handla pâ ebay kan man ju alltid :-)

DearHunter
2010-03-24, 13:37
Mmmm, jag vet, har redan huvudcylinder, handtag och splitter liggandes.
Tyvärr blir mekandet lidande pga arbetet ett tag framöver, men handla pâ ebay kan man ju alltid :-)

Håller med. Har beställt delar som jag vet kommer att behövas förr eller senare. Alltid kul att handla och kommer man in på en sida med massor av mc tillbehör så blir jag som en kanin i ett salladsland.. ;)

Nu är det bara jobbet kvar. Till det så måste man ju inhandla en god öl :D

gundj
2010-03-24, 15:21
Nu är det bara jobbet kvar. Till det så måste man ju inhandla en god öl :D

Givetvis en Spendrups Piston Head dâ. Väldans gott, fast det blir inte mycket arbetat när det väl är uppslaget.

DearHunter
2010-03-24, 18:57
Givetvis en Spendrups Piston Head dâ. Väldans gott, fast det blir inte mycket arbetat när det väl är uppslaget.

Nja, är vi några stycken som är hos mig och meckar så brukar stämningen bli kul...utan bira för man ska kunna ta sig hem. Ibland så tar man fram grillen och då fortsätter meckandet dagen efter. :D