handdator

Visa fullständig version : Gruskurser 2010 Sth/Uppsala

Hoke
2010-03-16, 17:47
Hej!

I samarbete med SMC Västernorrland har vi nu i Sth/Uppsala-distrikten planerat att ha ett par gruskurser här i år. En i början av sommaren och en i slutet som det ser ut nu.
Se Västernorrlands tråd: http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4412

Vi planerar även att ha grustouringar, bl.a. i samband med Rörkenkurserna.

Iom denna blänkare vill vi informera om att det kommer att bli grusverksamhet i våra distrikt och ser gärna att det kommer respons på detta om intresse finnes;)

Hälsningar
Grusgruppen Sth/Uppsala

http://forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2414&d=1268757815

Lucky Luke
2010-03-16, 21:09
Nu blir jag ju ÄNNU mer sugen på en mer duglig grushoj!

kennek
2010-03-16, 22:25
Känns som ett gjutet upplägg.:)

Wasteland
2010-03-17, 08:13
För grussugna finns nu en möjlighet att anmäla sig till Hellrediket.se och SMC Västmanlands grussafari den 23-25 juli.

Se bifogad PDF eller http://www.hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=2089 för mer information.

Håkan L
2010-03-17, 09:25
Hoke, du skrev; "Vi planerar även att ha grustouringar, bl.a. i samband med Rörkenkurserna."

Kul, jag tror det är första gången jag ser ordet "grustouring" i det här forumet:)

En liten undran, skiljer ni på grustouring och grusbus? För mig så är det en skillnad. På grustouring är tempot lite lugnare och det går att åka med en hoj utan stenskottsskydd för lyktor m m.
Grusbus är lite tuffare körning och skydd bör monteras för lyktor m m.

Jag frågar detta för att det är nog fler som kanske undrar, om man kan åka med en hoj modell stor "all-road".

med vänliga hälsningar
Håkan L

Hoke
2010-03-17, 13:49
Hej Håkan, kul att se dig här!

Kanonbra att du tar upp frågan, tanken är att alla skall kunna delta oavsett erfarenhet eller motorcykeltyp.
Det samma gäller kurserna, i alla fall den första där vi inriktar oss till alla motorcyklister. Har man inte kört på grus tidigare(t.ex. vänt när det blivit löst underlag), är man just en del av målgruppen. Vi kommer att efter bästa förmåga anpassa oss till nivån på deltagarna:)

Titta gärna på den här filmen från Steg 1 i Västernorrland http://www.youtube.com/user/vormannen#p/u/6/iFWBEN7vs24

Gällande grustouringen kan vi vara flexibla angående nivån, alla är välkomna. Det hela beror naturligtvis på vilka deltagare det blir. Det kommer att finnas flera guider att tillgå, så vi kommer kunna dela upp oss efter behov samt kunna ge tips längs med vägen;)

Även om man bara kör asfalt till vardags, tycker jag att det både är nyttigt och roligt att lära sig hantera en motorcykel på grus. För vem vet, även en asfaltsväg kan ju vara grusad rätt vad det är:)

Hoke
2010-03-22, 19:02
Som lite bonusinfo kommer grusnissar från flera distrikt (även vi) finnas i SMC:s monter på MC-mässan i Sundsvall till helgen. Se länk: http://www.bvnevent.se/norrland.htm

Hoppas att ni kommer förbi och hälsar;)

Håkan L
2010-03-27, 10:51
Hej på er alla åksugna.:)
Jag har blivit tillfrågad om att guida en tur, och undrar om det finns intresse för den typ av åka som jag beskriver här nedan.

Upptäcksfärd i touringtempo för naturintresserade.
Vi kör asfalt och grusvägar.
Den här rundan går på 90% asfalt.

Jag vänder mig, i första hand, till er som är lite tveksamma till att åka på grusvägar, men ändå vill.
Finns intresse för en huppigupptäcksfärd i lugnt tempo genom det Uppländska landskapet så kan jag bjuda på en runda där vi stannar till vid ett par sevärdheter som naturen format. Det ena stället är Myggstenen vid Åkerlänna nordväst om Uppsala. Det andra stoppet gör vi vid Kandelabergranen vid Tensta kyrka. Vi åker på asfaltsväg/grusväg, och en liten bit traktorväg med fullgod framkomlighet på.
Rundan tar ca tre timmar att åka, start och mål i Uppsala.
Gruppen kommer att hållas samlad under hela åkningen.

Vi åker när tjällossningen är över och grusvägarna har blivit fasta i ytan.
Fika/lunch medtages av var och en.
Mer info om turen längre fram ifall intresse finns.
Obs, alla är välkomna oavsett körvana.

Saxat från Uppsala Kommuns hemsida:
"Myggstenen ligger en knapp km ostnordost om Fastarbo, längs den skogsväg som går från Hedbo till skogen norr om Enbärsmossarna. Myggstenen är ett mycket stort flyttblock med en vikt på ca 3000 ton, ett av de största i landet.
Det har tidigare legat i uppvuxen skog, men numera ligger stenen helt öppet på ett hygge. Myggstenen är dock intakt. Upp till stenens topp kommer man via tre lejdare."
Länk: Myggstenen http://kartor.uppsala.se/scripts/hsrun.exe/extwebb/dynamiskt2/MapXtreme.htx;start=HS_naturomrade?beteckning=SKU0 12

Hör av er här på forumet eller via mejl till mig så jag vet om det finns intresse för åkningar av den här typen med inslag av kultur och/eller natur.

Hälsningar
Håkan L

Titania
2010-03-27, 11:04
Myggsten är nog rätt svår att komma fram till. Det är några år sedan det var ett kalhygge där, numera rätt uppvuxen sly och när vi var där för några år sedan, väldigt blött i marken att ta sig fram. Inte för att vara sån... men kolla upp tillgängligheten innan så att ni inte bli besvikna. Annars är Myggstenen rätt häftig. Obegripligt stor om man betraktar den som en sten. :D

Håkan L
2010-03-27, 11:12
Hej Titania.
Vi var ett gäng som var där för några år sedan och då gick det bra att komma fram. Det var på hösten och vi kunde gå torrskodda fram till stenen.

Jag kommer att åka dit på rek-tur och kolla läget när vägarna torkat upp.

mvh
Håkan L
:)

kennek
2010-03-27, 12:29
Intesse finns i stora mått :-)

McGregor
2010-03-27, 23:48
Jag kommer att åka dit på rek-tur och kolla läget när vägarna torkat upp.

Hojta till när du är på g. Jonnie & jag bor i Åkerlänna några km före Myggsten.

Håkan L
2010-03-28, 14:13
Hojta till när du är på g. Jonnie & jag bor i Åkerlänna några km före Myggsten.

:) Ok jag hör av mig.

Håkan L

Håkan L
2010-03-28, 14:17
Intesse finns i stora mått :-)

:) Ok vi syns

Håkan L

cub
2010-03-29, 13:28
:) Ok vi syns

Håkan L
Javisst, beroende på hur dag och hur tidigt så tar jag mig gärna upp från Sthlm också.

Hoke
2010-04-14, 20:03
Datum för vårens gruskurs är nu satt till 29:e Maj, plats, anmälan och mer information kommer snart i egen tråd här på forumet:)
Alla typer av motorcyklar och lister är välkommna!

Goldenhornet
2010-04-14, 20:18
Datum för vårens gruskurs är nu satt till 29:e Maj

Asch, vad synd att det klumpar ihop sig med så mycket roligt just den dagen :(
SMC Sörmland har en "Södergrus" körning OCH en touring som båda går den 29/5.

Är det för sent att ändra gruskursen till den 30/5....? :o

Hoke
2010-04-14, 20:21
Tyvärr ser instruktörsläget ut så att det måste bli den 29:e, även om vill vara överallt lyckas vi mest bara vara på två ställen samtidigt(nästan):D

Hoke
2010-08-16, 14:52
Tyvärr bestämde vi nu i grusgruppen Uppsala att vi inte kommer hålla några fler gruskurser detta år. Detta bl.a. pga så mycket annan kursverksamhet har tagit energi i år.
2011 har vi dock för avsikt att hålla i gruskurser för nybörjare och ev. lite mer rutinerade grusförare.

Om intresse finnes kommer det eventuellt att hållas grustouringar där viss utbildning kan ingå, detta redan i höst i så fall.
Visa intresset i denna tråd om ni önskar er någon sådan!

Svenska Offroad-Entusiasterna håller i "Mälaren runt på grus" den 21 Aug och där kan körtips ges under arrangemanget. Se specifik forumtråd här för mer information.

Hälsningar
Grusgruppen

pikeman59
2010-08-23, 18:42
[QUOTE=Hoke;72286]
Om intresse finnes kommer det eventuellt att hållas grustouringar där viss utbildning kan ingå, detta redan i höst i så fall.
Visa intresset i denna tråd om ni önskar er någon sådan!
[B]

Jättekul! Både jag (på min DR800) och min fru Eva (på sin DR650) är väldigt intresserade av att vara med. Det har varit svårt att komma igång med grusåkat på egen hand.

swischmc
2010-08-23, 19:21
Hänger detta med grustur nu i höst ihop med detta på något sätt?
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=5578

Tyvärr kan jag inte följa med på den turen, bortrest den helgen, men lättare grus-turer är jag intresserad av.

micke911
2010-09-01, 13:12
Jag åker gärna med, ju mer grus desto bättre!
Jag har åkt med SOE (http://soe.se) på några kanonturer men det är ju inte så mycket utbildning i dom. Det vore kalas om SMC fick igång mer gruskurser för det finns ett stort behov.

Hoke
2010-09-01, 13:32
Ett tipps är att försöka bli inbjuden till d.s.k. "touringen" som det länkas till ovan.
Det är nämligen så att det är många killar som blivit inbjudna till denna trots denna text ;)
(dock missar man avslutningekörningen på Rörken då)

Vi är några som planerar att köra en grus/asfaltstur bara för tjejer.

Goldenhornet
2010-09-01, 14:42
Ett tipps är att försöka bli inbjuden till d.s.k. "touringen" som det länkas till ovan.
Det är nämligen så att det är många killar som blivit inbjudna till denna trots denna text ;)

Det stämmer att det planeras en lättare grustur i roslagen söndagen den 26/9.
I första hand var det tänkt att bli en tur för bara tjejer, men självklart tycker jag att även killar ska få hänga med. (Några "inbjudningar" har dock inte gått ut vad jag vet).

Beroende på hur intresset ser ut så kanske vi delar upp oss i flera grupper. En tanke finns redan att ha en grupp som enbart kör asfalt och en som kör blandat grus/asfalt. Finns det önskemål om en ren tjejgrupp så gör vi en sådan! (Sen sammanstrålar vi vid fika- och lunchpauserna.)

Alla som är intresserade av att följa med på en lätt grus/asfaltstur den 26/9 uppmanas att lägga in eventuella frågor eller intresseanmälningar i den nämnda tråden (under SMC Stockholm), samt att hålla koll där för mer info!

Bo Westermark
2010-09-14, 17:13
Det stämmer att det planeras en lättare grustur i roslagen söndagen den 26/9.
I första hand var det tänkt att bli en tur för bara tjejer, men självklart tycker jag att även killar ska få hänga med. (Några "inbjudningar" har dock inte gått ut vad jag vet).

Beroende på hur intresset ser ut så kanske vi delar upp oss i flera grupper. En tanke finns redan att ha en grupp som enbart kör asfalt och en som kör blandat grus/asfalt. Finns det önskemål om en ren tjejgrupp så gör vi en sådan! (Sen sammanstrålar vi vid fika- och lunchpauserna.)

Alla som är intresserade av att följa med på en lätt grus/asfaltstur den 26/9 uppmanas att lägga in eventuella frågor eller intresseanmälningar i den nämnda tråden (under SMC Stockholm), samt att hålla koll där för mer info!

Tjejer, missa inte denna touring! Jag har sett "vägvalet," vilket är "kanoners," och passar alla hojar och kunskapsnivåer.