handdator

Visa fullständig version : Fy vad dyrt med försäkring!

Bikefia
2010-02-16, 15:32
Har haft körkort sen i sommras 09, är snart 24, bor i "stor"stad o ska nu byta upp mig till en stötte mc. En Suzuki gsf650 :)

Men aldrig får man va riktigt glad som min pappa sa..

Jo jag vet att jag ligger inom den kategorin som har gigantiska belopp på försäkring men min nya mc e ändå ingen värsting så jag trodde faktiskt inte det skulle va så dyrt :confused: Har ringt runt till olika försäkringsbolag och tagit hjälp av ett företag som ringde runt o jämförde åt mig, han hittade försäkringar på 34,20,18 tusen för helförsäkring/år :eek:
Den billigaste jag först hittade var länsförsäkringar 13 tusen om året.. Ringde sedan lite till o använde rabatten på bilsportmc, då gick det ner till 11 tusen. Från svindyrt till asdyrt :p
Hade gärna kört lite kurser med smc i vår, får se om man har råd med det.. :(
Får se om man ens har råd med bensin...

Zopilote
2010-02-16, 15:51
Ibland har det sina fördelar att närma sig det magiska 40-strecket :) Min helförsäkring på MT-01:an sjönk under 3000:-/år från och med i år :rolleyes:

Lejonell
2010-02-16, 16:11
Jag har haft körkort sedan 1/10 09 och jag har en vf750 från 82.
en classica försäkring hos bilsport/MC för ca 1700:-/år (helförsäkring)
jag bor i Bergsjön (hemsk förort till Göteborg) kan det bli bättre?

Nästa år skall jag uppgradera till en Suzuki VL 1500 från 99. då blir det en 30+ försäkring som kommer gå på ca 3500:-/år (helförsäkring)

Man kan fixa billiga försäkringar tex classica så gäller att hojen skall vara minst 20år gammal

vid 30+ så gäller att du skall vara över 30.

Lycka till,

Ghost79
2010-02-16, 16:35
Jag bor också i storstad ( zon 2 ), är 31 och betalar 18000kr helår helförsäkring icke avställningsbar, för en -09 CBR 1000 RR Fireblade.

P.s Insplanet är rene skiten. Ring runt själv och fråga efter premier. d.s

Agile
2010-02-16, 17:00
Det är inte åldern, utan att du precis fått kk.

Min ena, skulle kostat 19 lax på tjejen som bäst. Och hamnade på 2,700 avställningsbar (alltså en faktiskt kostnad på ca 1500) på mig! Trots att jag är kille i riskgrupp och zon 1!

Axman
2010-02-16, 17:08
Skaffade min harley när jag var 28 och visste att jag skulle få svidande premie fram tills jag var 30.

snittet för helförsäkring var 25 000 - 30 000. Bilsport och mc tog dock 17 500. Andra året sjönk det till 14 700:- för helår men den premien behövde jag bara betala lite på för sedan räknades jag som 30 från och med det året jag fyllde 30. Premie på 4 700:-

Dessa premier var ändå bra mycket billigare än om jag hade tagit något sportigare i de flesta fall.

Bikefia
2010-02-17, 00:40
Jag bor också i storstad ( zon 2 ), är 31 och betalar 18000kr helår helförsäkring icke avställningsbar, för en -09 CBR 1000 RR Fireblade.

Jo jag märkte att det e bättre att ringa sj eftersom de inte kunde hitta nått billigare än vad jag redan hade kollat upp :p

Bikefia
2010-02-17, 00:42
Ibland har det sina fördelar att närma sig det magiska 40-strecket :) Min helförsäkring på MT-01:an sjönk under 3000:-/år från och med i år :rolleyes:

Hm.. Man får ta o börja längta till 40 nu då när alla åldersgränser att tala om är nådda :P

Bikefia
2010-02-17, 00:44
Jag har haft körkort sedan 1/10 09 och jag har en vf750 från 82.
en classica försäkring hos bilsport/MC för ca 1700:-/år (helförsäkring)
jag bor i Bergsjön (hemsk förort till Göteborg) kan det bli bättre?

Nästa år skall jag uppgradera till en Suzuki VL 1500 från 99. då blir det en 30+ försäkring som kommer gå på ca 3500:-/år (helförsäkring)

Man kan fixa billiga försäkringar tex classica så gäller att hojen skall vara minst 20år gammal

vid 30+ så gäller att du skall vara över 30.

Lycka till,

Nu e det ju en 08 jag ska skaffa så det spelar nog mycket in hur gammal mcn e.. O hur ung jag e :p

Bikefia
2010-02-17, 00:47
Det är inte åldern, utan att du precis fått kk.

Min ena, skulle kostat 19 lax på tjejen som bäst. Och hamnade på 2,700 avställningsbar (alltså en faktiskt kostnad på ca 1500) på mig! Trots att jag är kille i riskgrupp och zon 1!

Okej, så e det nog.. Men jag vill ju ha försäkringen skriven på mig ifall det händer nåt.. Annars lär den ju inte gälla.. Så det verkar inte finnas så mycket mer att göra än att betala skiten.

Bikefia
2010-02-17, 00:49
Skaffade min harley när jag var 28 och visste att jag skulle få svidande premie fram tills jag var 30.

snittet för helförsäkring var 25 000 - 30 000. Bilsport och mc tog dock 17 500. Andra året sjönk det till 14 700:- för helår men den premien behövde jag bara betala lite på för sedan räknades jag som 30 från och med det året jag fyllde 30. Premie på 4 700:-

Dessa premier var ändå bra mycket billigare än om jag hade tagit något sportigare i de flesta fall.

Det sjunker så pass alltså..?

Marie
2010-02-17, 01:47

Jag håller fullständigt med dig!

Det billigaste försäkring de hittade på min bil var nästan 4000 dyrare än den jag redan hade.
Totala klåpare!

Lejonell
2010-02-17, 02:27
Nu e det ju en 08 jag ska skaffa så det spelar nog mycket in hur gammal mcn e.. O hur ung jag e :p

Det bästa för dig skulle nog vara "Tjej försäkringen" hos bilsport MC.
Tjejer anses mindre försäkringsrisk än killar och därför mindre premie.

Medlem i smc har dessutom rabatt!!!

vill man ha nyare mc så får man nog tyvärr räkna med större kostnad oxå.

Kyssen
2010-02-17, 18:37
Det bästa för dig skulle nog vara "Tjej försäkringen" hos bilsport MC.
Tjejer anses mindre försäkringsrisk än killar och därför mindre premie.

Medlem i smc har dessutom rabatt!!!

vill man ha nyare mc så får man nog tyvärr räkna med större kostnad oxå.

Jag kollade med Bilsport MC och det blev dyrare att ha min Varadero försäkrad i tjejförsäkringen än om jag tog 40+... trodde att det skulle vara lite billigare att vara "gammal" och tjej :rolleyes: men icke så det blev 40+ och mer pengar i plånboken. När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D

lime
2010-02-18, 08:30
Jag håller fullständigt med dig!

Det billigaste försäkring de hittade på min bil var nästan 4000 dyrare än den jag redan hade.
Totala klåpare!

Njea... den fyller faktiskt en funktion. När man kört Insplanet så får man en indikation över vilka försäkringsbolag som kan komma i fråga. Testade att efter att ha matat in mina uppgifter och fått ett svar på en hemförsäkring med att ringa runt till de 2 som hade lägst och de 2 som hade högst. Visst blev det ca 10-30% billigare att ringa själv, men det var fortfarande samma förhållande mellan billigast och dyrast.

Sanna H
2010-02-18, 08:44
När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D

Oj, låter ju himla trevligt... men är det en sån där kombinationsförsäkring där bara ett av forden får användas i taget? Jag har också två hojar försäkrade i Bilsport & Mc, men vill ju kunna låna ut den ena samtidigt som jag kör den andra själv.

DearHunter
2010-02-18, 09:55
Det vore en fördel om man kunde öppna upp den svenska försäkrings marknaden för utländska föräkringsbolag så att vi fick en ökad konkurrens här hemma i Sverige. Det skulle även sätta press på andra frågor.

I och med EU samarbetet så borde man jobba för att kunna teckna sin mc i tex Engelska, Holländska eller tyska bolag. Vi kan ju handla varor relativt fritt. Så varför inte försäkringar? Regler som hindrar konkurrens är till för att ändras. :rolleyes:.

Tyvärr så är kostnadlägena (och förskringssystemet) olika i de olika länderna och man bär upp sina 'lokala kostnader'' själv. Spanjackerna vill kanske inte betala för oss Svenskar eftersom allting kostar skjortan (och moms) här uppe. Men...i Sverige så ser vi redan en viss uppdelning och polarisering av försäkringarna eftersom Svensson inte vill betala för hetsporren (på en sprojlans VFR1200 på bulten :D) och väljer bort det bolag som har dyra försäkringar (går över till bilsport och mc, tex). Vi har 40+, tjejjförsäkringar, vilken zon Du bor i, etc, etc.. Detta reglerar sig självt och bör bestämmas av marknaden, inte av politikerna som bör skapa förutsättningarna istället.

Här skulle Euron ha sina fördelar. Det skulle medföra att man kunde ta lån i vilken bank som helst i Europa utan att behöva bry sig om kronans berg och dalbana. Men riktig konkurrens...njeaej.. inte i Sverige. Det räcker med Trygg Hansa, If och Folksam, SEB, NORDEA and the almighty PPM.
Hur ska de annars få sina bonusar.... :eek:?

Sedan så kan man ju fundera lite själv som nybliven körkortsinnehavare om det inte kan vara värt att skaffa sig en billig 80-talshoj under de första åren innan man slår till och köper sig den där super duper hojen. Det finns ju tex classic försäkring. Är det hoj man vill åka eller posera med 180 hk och tom plånbok efter första säsongen och servicen :D

....;)

Klubba
2010-02-18, 10:37
Var inte ens registrerad här men såg tråden och kände mig tvungen att svara innan du binder dig med dyr försäkring.

Verkar som många inte vet, och av nån anledning gör Länsförsäkringar inte heller mycket reklam för det men länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring.

http://www.suzukimcforsakring.se/
tel: 0771-666185

får betala 3600:- helår för min TLS, kille 26 strax utanför gbg, superöverlägset billigaste jag hittade iaf :)

Bikefia
2010-02-18, 11:34
Var inte ens registrerad här men såg tråden och kände mig tvungen att svara innan du binder dig med dyr försäkring.

Verkar som många inte vet, och av nån anledning gör Länsförsäkringar inte heller mycket reklam för det men länsförsäkringar har suzuki märkesförsäkring.

får betala 3600:- helår för min TLS, kille 26 strax utanför gbg, superöverlägset billigaste jag hittade iaf :)

Tack så mycket :) Ska kolla upp det!

ingvarolsson
2010-02-18, 15:56
Eller så får du skaffa en annan hoj med lägre premie.

Tex så kostar en BMW F800R
http://www.bmwcoop.com/wp-content/images/2008/11/bmw-f800r-1.jpg

9260:- för dig i trafikzon 1. När du fyllt 25 så går den ner till 6018:-

Då är ju förstås F800R en ny och dyr hoj men samma försäkringspris gäller
för alla F800orna.

Vill du ha något ändå billigare så är BMW R850R en trevlig modell som kostar
ca 7000/4500:- i försäkring.

Priserna för alla BMW modeller finns här:
https://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/MC/Produktblad_BMW_fr2010-02-01.pdf

Lycka ill!

Mvh,
Ingvar

Lejonell
2010-02-18, 16:08
Jag kollade med Bilsport MC och det blev dyrare att ha min Varadero försäkrad i tjejförsäkringen än om jag tog 40+... trodde att det skulle vara lite billigare att vara "gammal" och tjej :rolleyes: men icke så det blev 40+ och mer pengar i plånboken. När jag köpte Kawan så tittade jag aldrig på annat utan tog 40+ direkt och då halverades Varaderon :D

Tyvärr så är ju inte "Bikefia" uppe i dom billiga försäkringarnas åldrar än,
Därför tror jag det skulle vara billigare för henne med "tjejförsäkring" än en "bas försäkring":)

Scotsman
2010-02-18, 19:39
Hej! Jag har Suzuki Märkesförsäkring på min GSF600 S Bandit av års modell-99. Jag har helförsäkring helår och betalar cirka 2900 kronor fast jag bor i en småstad och är 30+. Men testa o ringa dem, det kan ju vara värt några kronor. Lycka till!

Bikefia
2010-02-19, 00:27
Det blev Bilsport MC. 2000 billigare än länsförsäkringars Suzuki märkesförsäkring, det e ju lite konstigt..

Marie
2010-02-19, 03:01
Det blev Bilsport MC. 2000 billigare än länsförsäkringars Suzuki märkesförsäkring, det e ju lite konstigt..

Jo de brukar ofta vara bästa alternativet så vida man inte kör plastraket.

anders r
2010-02-19, 13:49
Jo de brukar ofta vara bästa alternativet så vida man inte kör plastraket.

Bästa?? Det kan diskuteras, snarare billigaste om hojen finns i deras helt egna klassningslista(dvs alla, utom vissa i deras tycke ointressanta hojar). De övriga åsätter man en hutlös premie oavsett kundhistorik, ålder, bostadsort eller annat.

OH-
2010-02-19, 18:54
Bästa?? ........................

Du glömde ett viktigt ord: "Ofta". Det är väl därför man skall ringa runt och fråga - det finns inget alternativ som är bäst för alla. Därför är det oxå meningslöst att fråga eller tipsa om försäkringslösningar utan att beskriva försäkringsomfattning / hoj / ägare / uppställningsplats / speciella önskemål.

UglyJazz
2010-02-19, 21:24
Beror helt på vilken hoj man väljer.
Personligen blev jag MYCKET glatt överraskad när senaste förnyelseavin till 1000-kubikaren kom... 241 kr helförs helår.

För övrigt äger jag ingen cykel (4 st) som är dyrare än min bil. Det är lite förvånande, och då åker jag Volvo, inte dussinmodellen, men Volvo ändock...

honda cbf 500
2010-02-19, 22:26
För min del så är försäkringen inte den del som är kostsam i mitt mcägande.
De flesta modeller jag gillar är billiga att försäkra. Jag är mest inne på custom och landsvägshojar och lite grann offroadcyklar. De dyraste för min del att försäkra är mina favorithojar bland moderna landsvägshojar, xjr 1300 och cb 1300 och då är under 5000 kr för helförsäkring och helår.

I mitt fall är det mest däck och service som kostar.

Nu när jag var inne på bilsport och mc försäkringar och kollade så verkar det som de har höjt premiena med en liten slant jmf innan de gjorde om hemsidan.

// Amir

adrian_vg
2010-03-02, 19:01
Man får välja rätt hoj om man vill ha en överkomlig försäkring. Cyniskt? Absolut, men så är det idag om man ska försäkra sin båge.

Jag har turen att gilla en Hondas VFR-modeller och If har händelsevis en Honda märkesförsäkring som kostar mig ca 6000kr/år. Jag bor i Uppsala, är 37 år och har haft mitt kk sen 1991. Visst är 6000kr/år dyrt också, men klart överkomligt. Dessutom gillar jag att If erbjuder 50% rabatt på andrahojen (den billigare). Resultatet är att jag numera har min XL600R från 1983 helförsäkrad och påställd året om för ca 110kr/mån.

BoMC har något like högre årspremie för mig och min situation än vad If har, så valet var ganska enkelt, speciellt med rabatten på andrahojen.

De flesta f-bolag brukar ha en classic-försäkring för bågar som är minst tjugo år gamla och en årshelförsäkringspremie på runt 1500-2000kr/år.

If har märkesförsäkringar för BMW och Triumph också om jag inte minns fel.

Finns det ingen kul tjugo år gammal båge du gillar, alt en BMW, Honda eller Triumph du skulle kunna tänka dig? :)

adrian_vg
2010-03-02, 19:02
Personligen blev jag MYCKET glatt överraskad när senaste förnyelseavin till 1000-kubikaren kom... 241 kr helförs helår.

Vad kör du för hoj som kostar så lite, och vilken årsmodell är det?

Agile
2010-03-03, 23:31
Bästa?? Det kan diskuteras, snarare billigaste om hojen finns i deras helt egna klassningslista(dvs alla, utom vissa i deras tycke ointressanta hojar). De övriga åsätter man en hutlös premie oavsett kundhistorik, ålder, bostadsort eller annat.

Som OH- skriver är det meningslöst att fråga om andras försäkringar såvida det inte rör som sig om märkesförsäkringar och man är i samma ålder och bor i samma zon-klass.

Gällande dina frågetecken efter bästa måste jag faktiskt backa upp BilsportMc en del efter att ha nyttjat dem en gång.

Allt, verkligen ALLT funkade alldeles strålande när förra hojen blev stulen. Mkt tack vare "rätt" handlare (Ragnar is the shit) men även tack vare ett enormt tillmötesgående bolag. De obligatoriska 30 dagarna tummades det rejält på vilket räddade min säsong. Ingen jobbig administration utan telefonkontakter, en skrftlig redogörelse med bifogad polisrapport och raka puckar rätt igenom!

FANTASTISKT bra bemötande i alla lägen under de år jag haft dem.

Även IF är strålande, men det gäller att man får tag på rätt person bara så man får nån som faktiskt kan just mc-villkoren!

Att: Nån som bråkat med länsförsäkringar (minns inte nicket)

När var de nånsin bra på nåt alls bortsett att bjuda på billigt kaffe och på så sätt lura kunderna att de är bra på försäkring? Dåliga villkor (bortsett deras olycksfall vilket i stort sett är den enda som faktiskt täcker skador orsakade vid utövande av motorsport, men egentligen är den inte så bra bortsett det då) och rätt pissig behandling av allvarligare skador i många fall.

Marie
2010-03-04, 00:14
Gällande dina frågetecken efter bästa måste jag faktiskt backa upp BilsportMc en del efter att ha nyttjat dem en gång.

.......

FANTASTISKT bra bemötande i alla lägen under de år jag haft dem.

Jag kan också bara säga detsamma.

Jag har haft med dem att göra två gånger. En gång vid riktig vurpa med totalskada på mc och personskador på mig själv. Sen en gång när jag blev påkörd av bil bakifrån, när jag stod och väntade vid en stopplikt.

I det första fallet: Full ersättning för mc-kläder och hjälm, bra och supersnabb ersättning för hojen (köpte ny hoj per telefon från sjukhussängen), och en skadereglering beträffande personskadan som jag känner mig nöjd med.

I det andra fallet, (då bilisten bedömdes 100% vållande), skickade jag in foton på repor på packväskorna och ena motorkåpan, och fick ett ersättningsförslag som jag blev mer än nöjd med.

Även i övrigt har jag bara positivt att säga om dem då jag ringt och bett om rådgivning, t.ex. vid val av försäkring för den ena hojen under den period då min son och svärdotter skulle övningsköra på den. Likaså byte av försäkring direkt vid födelsedagen då jag fyllde 50, och byte av försäkringsform när hojen fyllde 20. Jag har alltid fått hjälp att få den fördelaktigaste försäkringen för mina behov, och när jag jämfört med övriga försäkringsbolag har deras alternativ visat sig vara det klart bästa.

TKH
2010-03-09, 15:06
Personligen blev jag MYCKET glatt överraskad när senaste förnyelseavin till 1000-kubikaren kom... 241 kr helförs helår.241:-, inte dåligt. Hur är det möjligt? Det var inte en garageförsäkring, de låg i nån hundring per år?
Jag hade en gammal CB750C, veteranare + märkesförsäkring på det. 100:-/månad helförsäkring helår.
Inte i närheten av dina 241:- /år.

UglyJazz
2010-03-13, 13:41
241:-, inte dåligt. Hur är det möjligt? Det var inte en garageförsäkring, de låg i nån hundring per år?
Jag hade en gammal CB750C, veteranare + märkesförsäkring på det. 100:-/månad helförsäkring helår.
Inte i närheten av dina 241:- /år.

Va?
Nänä, ingen garageförsäkring (avställningfsförsäkring), utan en helförsäkring...
(ska för tydlighetens skull skriva att då ingår trafik, delkasko och vagnskada mm).
Det är en gammal BMW R100RT från 1978, dvs hon har fyllt trettio med råge, nästan lika gammal som piloten.
Har man den märkesförsäkringen kan man inte ens ställa av, men det är i alla fall inte värt pengarna att ställa av...
Wingen kostar lite mer men inte mycket (2300 vill jag minnas det var)...

Jari69
2010-04-16, 13:18

Betalar 2690 helår för min V-strom DL1000, är visserligen 40+ och bor i stad (Klassad som 2).

Det intressanta är att försäkringen för en årsmodell 2006 var över 2000kr dyrare än för min 2005, detta när jag kollade prisuppgifter när jag skulle köpa hojen.. BoMC vill ha 3715 Kr för samma försäkring och skillnaden på dessa årsmodeller är ca 600kr..

Så det lönar sig att ringa runt till många bolag, priserna kan ju variera p.g.a många orsaker som dessutom kan vara kopplade till just din situation..

http://jari.blogg.se/

Roger.H
2010-04-18, 11:19
hehe man känner sig lätt lurad när man läser era premier..

I vintras beställdes en 08 cbr600rr
å nu till försäkringen, de e inte roligt när försäkringstelefonisten säger:
Sitter du ner? harkel *harkel* jaha OJ DÅ, har även fått ett riktigt MOAHAHAHA fast på folksam sa dom du e fan dum om du teckar hos oss.

så jag valde folksam dom va billigast endast 4610kr hel / månad och avställd 512kr så på ett år (4 månader påställd 18440 å 4608kr avställd) 23048kr:rolleyes:

men de jag fick reda på sen var att försäkringen inte täcker "skyddskläder" :eek:

honda cbf 500
2010-04-18, 11:52
Det kanske är dags att gå tillbaks till grundkonceptet...motorcyklar som är billiga att äga...så att det kan vara ett billigt alternativ till bil...

Tillverkarna bör inte stoppa in mer elektronik än nödvändigt för att få igenom avgaskrav. Ju mer elektronik och ju mer avancerad motorcykeln är ju dyrare blir ägandet.

Om det blir så då får vi fler hojar ute på vägarna än att de är parkerade i garage för att kostnaderna är för mkt.

// Amir

Sageland
2010-04-19, 12:24
Suzukis märkesförsäkring halverade min försäkringspremie jämfört med Bilsport som annars var det billigaste alternativet. Så om ST inte redan har skaffat försäkring borde du kolla upp märkesförsäkringen.

Agile
2010-04-19, 12:29

Sitter du ner? harkel *harkel* jaha OJ DÅ, har även fått ett riktigt MOAHAHAHA fast på folksam sa dom du e fan dum om du teckar hos oss.

så jag valde folksam dom va billigast endast 4610kr hel / månad och avställd 512kr så på ett år (4 månader påställd 18440 å 4608kr avställd) 23048kr:rolleyes:

men de jag fick reda på sen var att försäkringen inte täcker "skyddskläder" :eek:

När jag var 26 åkte jag anabol-motard (1L V-twin, 100 häst) och betalade under 5K / år i helförsäkrning.

Det är dessutom utan konkurrens den hoj jag haft som varit ABSOLUT roligast på gata (jämfört med R1, Gsxr750, SuperDuke och lite annat).

Mitt råd är att du tänker ett varv till och bestämmer dig för vad som är roligast. Att ha MASSA pengar kvar att tanka, köpa däck och åka bana för. Eller kunna svara "280", när nån frågar hur znabb den är.

Spiff
2010-04-19, 16:13
Det kanske är dags att gå tillbaks till grundkonceptet...motorcyklar som är billiga att äga...så att det kan vara ett billigt alternativ till bil...

// Amir

Det är fortfaranade inte att ersätta hojen som är den stora kostnaden för försäkringsbolagen. Det är att ersätta inkomstbortfallet under ett helt liv som en är den stora kostnaden och då är kanske elekroniken bra om den räddar några från att bromsa omkull sig.

LC4ever
2010-04-20, 15:29

Kanske skulle kollat upp försäkringen INNAN beställningen.
Det är som andra skriver ditt val, men hade jag varit 20-25år med färskt körkort och inte boende på landet hade jag valt en annan typ av hoj.

I dag har man ju motards och streetfighters att välja på, man behöver ju inte ha värsta RR.
Vad hade ex en CB600F kostat?

Jag betalar 3500kr/år helförsäkrat för min hoj.
115hk,999cc,210kg,V-twin

Roger.H
2010-04-21, 10:58
billigaste jag hittar är cb750 från 1988 den skall bilsport mc ha 6000 helförsäkring helår :)

Efter lite tänkande tycker jag att min cbr är värd varenda krona i försäkring.
Vi syns på gotland ring ni som åker dit. :D

namn
2010-04-21, 12:26
billigaste jag hittar är cb750 från 1988 den skall bilsport mc ha 6000 helförsäkring helår :)

Efter lite tänkande tycker jag att min cbr är värd varenda krona i försäkring.
Vi syns på gotland ring ni som åker dit. :D

1988- > över 20 år
varför inte en classicförsäkring då? 1644kr /år helår/helförsäkring på ovan nämnda hoj. (hos BoMC)

Tyrannosaurus
2010-04-21, 17:50
1988- > över 20 år
varför inte en classicförsäkring då? 1644kr /år helår/helförsäkring på ovan nämnda hoj. (hos BoMC)
Precis! 20 år > och försäkringen blir klart överkomlig. Förvisso har jag varken samma prestanda, låga vikt, stabilitet och bromsar som moderna hojar, men det räcker ganska långt och för försäkringspengarna jag sparar kan jag göra mycket kul.

Jag är ganska sugen på nya VFR1200 men jag tror inte att min kropp klarar att utnyttja den hojen så den gamla trotjänaren Tyrannosaurus får forsätta att göra tjänst och det gör den men den äran. Grabbarna på sina sporthojar får jobba rätt bra för att hänga av mig ;)

På tal om försäkringsrabatt. Kollade med mitt bolag Moderna där jag har bilen försäkrad vad SMC-rabatten skulle kunna bidra med.
Jodå det skulle bli - halleluja - 1000 kr... Dyrare!!! :eek:
- Vadå rabatt???
- Vi heter inte Moderna Bil längre utan Moderna Försäkringar och har nya avtal. Ditt avtal gäller t.v. men bara om du inte byter bil.

Så var det med det... Håller precis på att byta bil så det blir att ringa runt och leta försäkringsbolag igen :(

Flawlesswish
2010-05-02, 14:28
Hejsan, Suttit och läst lite och själv funderar jag på att teckna min försäkring hos folksam.. där kommer jag undan billigast nästan.. I och med folksam - Smc försäkringen men 18 000 hel/helår ej avställbart.. Det är inte gratis! Iof ska försäkra en R1 från 05... Vid 22 års ålder finns det nåt annat bolag att rekomendera?

timm
2010-05-04, 18:24
Håller på att uppgradera min cb750 -98 mot något modernare. Fastnade för en Sukka Bandit -08. Passar mig och mitt bruk alldeles utmärkt! ABS, katalysator, sadel, däck, styre, fjädring och hela tjoflöjten. Borde ju gynna mig i försäkringsträsket med en något säkrare hoj, tycker man. Hojarna är väl ungefär jämförbara i prestanda.

Ringde Folksam, bara för att kolla, där jag har CBn idag på den gamla smc-försäkringen som kostar ca 1900/hel/hel (dyr självrisk dock). 11500 ville de ha på sin ordinarie för nya hojen! :eek: Det var dessutom inklusive deras 15% rabatt för hoj med abs. Vaffan?!

Det fick bli Bs&MC för 4000/hel/hel istället. (Inkl ca 500 spänn smc-rabatt.)
Bara för skoj kollade jag vad Bs&MC ville ta för min gamla CB: ca 7000/hel/hel. :confused:

Kollade även med gjensidige: 1800 för CBn och ca 7000 för Sukkan.

Det är något i försäkringsbolagens prissättning som jag inte förstår...

honda cbf 500
2010-05-04, 18:35
De har en egen intern statestik över hojar som de har haft problem med. Därför är premierna olika hos olika bolag.

Ett bolag kan ha haft mkt problem med cb 750 och en annan inga problem alls och därmed blir premien så olika.

//Amir

Håller på att uppgradera min cb750 -98 mot något modernare. Fastnade för en Sukka Bandit -08. Passar mig och mitt bruk alldeles utmärkt! ABS, katalysator, sadel, däck, styre, fjädring och hela tjoflöjten. Borde ju gynna mig i försäkringsträsket med en något säkrare hoj, tycker man. Hojarna är väl ungefär jämförbara i prestanda.

Ringde Folksam, bara för att kolla, där jag har CBn idag på den gamla smc-försäkringen som kostar ca 1900/hel/hel (dyr självrisk dock). 11500 ville de ha på sin ordinarie för nya hojen! :eek: Det var dessutom inklusive deras 15% rabatt för hoj med abs. Vaffan?!

Det fick bli Bs&MC för 4000/hel/hel istället. (Inkl ca 500 spänn smc-rabatt.)
Bara för skoj kollade jag vad Bs&MC ville ta för min gamla CB: ca 7000/hel/hel. :confused:

Kollade även med gjensidige: 1800 för CBn och ca 7000 för Sukkan.

Det är något i försäkringsbolagens prissättning som jag inte förstår...

Pathfinder_5555
2010-05-04, 20:35
För min del finns det inte så mkt att välja på förutom Bilsport Mc.
Yamma FJR -01 6.200kr Helförs/helår & då bor jag mitt i GBG city, 30+.
Hos de andra är det från 18.000 & uppåt (förra året kollade jag)...länsförsäkringar ringde häromdan & undrade om jag ville försäkra...28.000 skulle de ha för Yamman...samt 4.200 för min gamla tröska - Kawa KLR -89....bilsport mc tar 1.600.

pollygruppen
2010-05-04, 21:26
Knorrhanar - Det kostar att ligga på topp. När premien passerat 26 tusen - som i mitt fall börjar det kännas tungt.
Safe riding

Bikefia
2010-05-04, 23:34
Knorrhanar - Det kostar att ligga på topp. När premien passerat 26 tusen - som i mitt fall börjar det kännas tungt.
Safe riding

Usch :S Kanske dags o byta hoj då ;)

RobbeS
2010-05-05, 00:15
För min del finns det inte så mkt att välja på förutom Bilsport Mc.
Yamma FJR -01 6.200kr Helförs/helår & då bor jag mitt i GBG city, 30+.
Hos de andra är det från 18.000 & uppåt (förra året kollade jag)...länsförsäkringar ringde häromdan & undrade om jag ville försäkra...28.000 skulle de ha för Yamman...samt 4.200 för min gamla tröska - Kawa KLR -89....bilsport mc tar 1.600.

Hepp, lät dyrt. Hamnade själv på 2200 helår, helförsäkring för min FJR - 05. Då är jag visserligen 40 plus och bor i mindre samhälle med eget garage.
Förresten så är väl en FJR ett ganska bra alternativ istället för en sporthoj. Kraft och effekt finns så det blir över för behövande. Man åker dessutom bekvämt på den....läääänge!!

Pathfinder_5555
2010-05-05, 05:59
Hepp, lät dyrt. Hamnade själv på 2200 helår, helförsäkring för min FJR - 05. Då är jag visserligen 40 plus och bor i mindre samhälle med eget garage.
Förresten så är väl en FJR ett ganska bra alternativ istället för en sporthoj. Kraft och effekt finns så det blir över för behövande. Man åker dessutom bekvämt på den....läääänge!!

Jag gillar FJRén skarpt av de anledningar du nämner, köpte den för bekvämligheten på långresor & kraft finns det så det räcker & blir över....men det är den man får betala för på ex länsförsäkringar även om de flesta som äger den är 30+....tur att Bilsport Mc finns :)...annars hade jag inte haft nån FJR :rolleyes:

adrian_vg
2010-05-07, 22:53
Jag har i dagarna fått ett kärleksbrev från If där jag återigen fått en "mindre" premiehöjning för att "skadekostnaderna för Honda-mc inte står i relation till premierna". 6548kr/år kostar det mig numera för min viffer-97:a.

Dessutom hade de en lustig formulering om att skador vid verksamhet på tävlingsbana eller annat inhägnat område, edyl, inte ersätts. Måste kolla upp detta. Tvetydigt skulle jag vilja säga...

Det råkar inte vara någon som också har en Honda märkesförsäkring hos If och som redan kollat upp det där med "tävlingsverksamhet"? Jag tänker nu närmast på Knix-kurser.

VFRippe
2010-05-08, 20:01
Jag har i dagarna fått ett kärleksbrev från If där jag återigen fått en "mindre" premiehöjning för att "skadekostnaderna för Honda-mc inte står i relation till premierna". 6548kr/år kostar det mig numera för min viffer-97:a.
.......

Du borde kolla med Bilsport & MC, när jag hade VFR:en (en -98) var de billigare än märkesförsäkringen. Borde vara bättre nu med avtal.

Petra
2010-05-08, 20:38

Dessutom hade de en lustig formulering om att skador vid verksamhet på tävlingsbana eller annat inhägnat område, edyl, inte ersätts. Måste kolla upp detta. Tvetydigt skulle jag vilja säga...

Det råkar inte vara någon som också har en Honda märkesförsäkring hos If och som redan kollat upp det där med "tävlingsverksamhet"? Jag tänker nu närmast på Knix-kurser.

Hej Adrian!
SMC:s Knix-kurser är definitivt ingen tävlingsverksamhet. Så här skriver Dan Falconer på IF som svar på en fråga på deras hemsida:

Våra märkesförsäkringar för BMW, Honda och Triumph gäller för de kurser som anordnas/arrangeras av SMC. Detta gäller hela den s.k. helförsäkringen, alltså även vid vagn- och stöldskador. Innehåller kursen moment som kan betecknas som tävling eller träning så gäller dock inte försäkringen för de momenten, men det handlar ju inte om det när SMC är arrangör. Detta åtagande gäller oavsett var kursen äger rum, alltså omfattas även inhägnade tävlingsområden som tex. Ring Knutstorp.

Du kan läsa frågan och hela svaret här:http://www.if.se/web/se/Privat/Radochtips/Fragaspecialisten/Batmotor/Pages/Motorforsakring.aspx

adrian_vg
2010-05-08, 22:29
Du borde kolla med Bilsport & MC, när jag hade VFR:en (en -98) var de billigare än märkesförsäkringen. Borde vara bättre nu med avtal.

Kollade. Kostar ca 6800kr/år för 30+ även med SMC-rabatt hos BoMC. :(

Min VFR är en (tysk)import och straffas därför med en femtonprocentig premiehöjning som standard från start.

[...] Innehåller kursen moment som kan betecknas som tävling eller träning så gäller dock inte försäkringen för de momenten, men det handlar ju inte om det när SMC är arrangör. Detta åtagande gäller oavsett var kursen äger rum, alltså omfattas även inhägnade tävlingsområden som tex. Ring Knutstorp. [/I]

Tack. Det var just det där med inhägnat område jag hängde upp mig på. Tack för klargörandet och tipset om länken!

HPG
2010-09-08, 10:41
Har varit sugen på en Ducati 848 ett tag. IF vill ha 58000 kr för hel/hel. Länsförsäkringar gav offert på 12000 kr för hel/hel... inte billigt men avsevärt billigare! :)

adrian_vg
2010-09-08, 11:48
Har varit sugen på en Ducati 848 ett tag. IF vill ha 58000 kr för hel/hel. Länsförsäkringar gav offert på 12000 kr för hel/hel... inte billigt men avsevärt billigare! :)

Det kostar att ligga på topp? :D ;)

HPG
2010-09-08, 12:55
Det kostar att ligga på topp? :D ;)

Jo... men hos IF kunde man sparat två premiebelopp o köpt en 848 till, utifall man skrotade nummer ett! :) Folksam gav premier på 18000 (avställningsbar hel), eller 11600 (helår/hel). Rätt stora skillnader som sagt.

adrian_vg
2010-09-08, 13:13
Jo... men hos IF kunde man sparat två premiebelopp o köpt en 848 till, utifall man skrotade nummer ett! :) Folksam gav premier på 18000 (avställningsbar hel), eller 11600 (helår/hel). Rätt stora skillnader som sagt.

Man kan ju till viss del styra sin premie med vilken mc man skaffar sig. Fast hur ofta köper man en mc med huvudet sas. Hjärtat har en hel del att säga till om... :o