handdator

Visa fullständig version : tillv aut.kedjesm..fundering

mcflyfisher
2010-02-12, 11:09
ska göra en egen kedjesm
magn.v...spole...strypv....ca 500:-
+ oljebehåll,slang,säkringshållare..

så nu undrar jag om nån vet det där m vacum,gasspjäll ansl:o
det är väl detta som reglerar flödet eft hastighet..eller....:confused:
hur är dess funktion o hur ska det monteras till det övriga:confused:

OH-
2010-02-12, 15:20
Hmmmm... tror faktiskt inte att smörjmängden regleras beroende på hastigheten. Anledningen att vissa smörjautomater har (hade?) anslutning till insugsvakuum var (såvitt jag vet) att det var ett enkelt sätt att starta smörjningen när motorn var igång och stoppa den när man stannade. Många MC hade ju (vissa har fortfarande) vakuumstyrd bensinkran så det var ju enkelt att ansluta.

Numera, med insprutning och bensinpump så är det mer naturligt att styra start/stop på smörjan genom att hitta nån elektrisk krets som indikerar att man har motorn igång.

Ovanstående är välgrundade spekulationer, inte hårda fakta.

mcflyfisher
2010-02-12, 16:25
Hmmmm... tror faktiskt inte att smörjmängden regleras beroende på hastigheten. Anledningen att vissa smörjautomater har (hade?) anslutning till insugsvakuum var (såvitt jag vet) att det var ett enkelt sätt att starta smörjningen när motorn var igång och stoppa den när man stannade. Många MC hade ju (vissa har fortfarande) vakuumstyrd bensinkran så det var ju enkelt att ansluta.

Numera, med insprutning och bensinpump så är det mer naturligt att styra start/stop på smörjan genom att hitta nån elektrisk krets som indikerar att man har motorn igång.

Ovanstående är välgrundade spekulationer, inte hårda fakta.

då räcker det m det jag räkna upp troligtvis...
kollade lite på scottoiler o den är styrd så...med vaccumstyrd ventil
o inte en elstyrd som jag tänkte ha
du har nog rätt ...behövs nog ingen vaccum historia då:o

påK-en
2010-02-12, 16:55
då räcker det m det jag räkna upp troligtvis...
kollade lite på scottoiler o den är styrd så...med vaccumstyrd ventil
o inte en elstyrd som jag tänkte ha
du har nog rätt ...behövs nog ingen vaccum historia då:o

Intressant grej, jag har själv haft tankarna åt det där hållet men inte tänkt färdigt. Har även läst att det finns andra som ordnat egna lösningar, skulle vara nyttigt att veta hur dom löst det.:confused::confused:

hamre
2010-02-12, 19:52
Jag har köpt en sån här, http://www.loobman.com/ inte automatisk men.
Tycker den funkar bra, jag bestämmer själv när det skall smörjas, samt att du slipper specialolja. Ta nån olja som står i garaget bara!
Framförallt billig och ganska lättmonterad.

Marie
2010-02-12, 20:26
Inse grundläggande fakta!

Kedjedrift är totalt omodernt. Det kom ur modet på bilar redan före första världskriget, men trots detta envisas bakåtsträvande mc-tillverkare med att fortfarande i 21:a århundradet bygga motorcyklar med kedja, något som är helt ofattbart!

I stället för att klydda med en automatisk kedjesmörjning, se till att lösa hela problemet från grunden, genom att byta till en tidsenlig, kardandriven mc.

jan-olovj
2010-02-12, 22:46
Jag har köpt en sån här, http://www.loobman.com/ inte automatisk men.
Tycker den funkar bra, jag bestämmer själv när det skall smörjas, samt att du slipper specialolja. Ta nån olja som står i garaget bara!
Framförallt billig och ganska lättmonterad.

Hur funkar anordningen, klämmer man på flaskan eller hur gör man?

hamre
2010-02-12, 23:11
Hur funkar anordningen, klämmer man på flaskan eller hur gör man?

De e bara att klämma till på flaskan lite så smörjer det automatiskt.

Triumph int
2010-02-13, 13:52
Ducati hade redan på 70-talet aut. smörjning.

hittade en blid på BMW omodernaste :D

Marie
2010-02-13, 14:41
Ducati hade redan på 70-talet aut. smörjning.

hittade en blid på BMW omodernaste :D

Det finns tydligen (konstigt nog) en marknad bland hopplösa tekniknostalgiker som räknenissarna i BMW-ledningen inte vill missa.

esso
2010-02-13, 15:13
Det finns tydligen (konstigt nog) en marknad bland hopplösa tekniknostalgiker som räknenissarna i BMW-ledningen inte vill missa.

Kan väl kanske bero på att kardanen tar mera effekt än en kedja, är nog därför sporthojar inte har kardan och så blir de väl lättare kan jag tänka mig:)

Ove 60+
2010-02-13, 18:50
:confused: :confused: Har tänkt lite! :rolleyes:

Tror faktiskt att det är både enklare och till mera nytta att montera kedjesmörjningen på en hoj med kedja än på en med kardan - för det var väl det som tråden gällde? :p :rolleyes:;)

jan-olovj
2010-02-13, 19:29

Tror faktiskt att det är både enklare och till mera nytta att montera kedjesmörjningen på en hoj med kedja än på en med kardan - för det var väl det som tråden gällde? :p :rolleyes:;)

Så rätt så rätt, jag håller med du.

hamre
2010-02-13, 22:17

Du får inte bry dej om Marie, hon har inte bättre vett. :rolleyes:

Molle
2010-02-13, 23:11
Kan väl kanske bero på att kardanen tar mera effekt än en kedja, är nog därför sporthojar inte har kardan och så blir de väl lättare kan jag tänka mig:)

Och vad skulle 3-4 hästar mindre spelar för roll ? (Om vi pratar gathojar)

Marie
2010-02-13, 23:31
Och vad skulle 3-4 hästar mindre spelar för roll ? (Om vi pratar gathojar)

Ja, i synnerhet ställt emot att slippa det där förbenade kedjesmörjandet, och allt kladdet som hamnar på packväskor och annat.

Hur antikt kedja är insåg jag efter ett par månader med XJ-600:an. Nej, ett fyrfaldigt leve för den som började använda kardanaxel på motorcyklar.

990 Adventure
2010-02-14, 10:28
Ja, i synnerhet ställt emot att slippa det där förbenade kedjesmörjandet, och allt kladdet som hamnar på packväskor och annat.

Hur antikt kedja är insåg jag efter ett par månader med XJ-600:an. Nej, ett fyrfaldigt leve för den som började använda kardanaxel på motorcyklar.

Antikt eller inte men remmen kom före kedjan o den finns ju idag som ett allternativ,men själv föredrar jag kedja då det är det som funkar bäst för riktigt mc åka,inga problem med kladd om man använder olja avsedd för kedjer med hög rotationshastighet,finns också torrsmörjor som funkar fint.
Att använda vilken olja som helst som en del förespråkar skulle jag inte göra ex finns det oljor som smörjer jättebra om dom får ligga mellan 2 st glidytor men har ingen vidhäftning,följden blir att den slungas av kedjan o det slutar med onödigt slitage,men rätt olja i en scottoiler så funkar det nog bra,har inte själv provat denna manick så ser fram emot att följa bygget ,gärna bilder.

triumph
2010-02-14, 13:42
De e bara att klämma till på flaskan lite så smörjer det automatiskt.

Kan du utveckla detta lite!
Kan du ställa mängden, hur får man den till att sluta smörja?

jan-olovj
2010-02-14, 14:35
Som jag förstått det hela så funkar prylen som en fast monterad oljekanna, inget konstigt als. Kruxet är nog att komma i håg att klämma på flaskan.

hamre
2010-02-14, 15:09
Kan du utveckla detta lite!
Kan du ställa mängden, hur får man den till att sluta smörja?

När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter. Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan.
Jag tycker det är en väl fungerande kedjesmörjare, till budgetpris. :rolleyes:Men de e klart den kostar ju inte ett par tusen alltså måste de va skit!:rolleyes:
Nån skrev här ovan att det inte gick att använda annat än specialolja!:confused: Vilket är skitprat, jag har kört flera tusen mil och använt motorolja 10-30, fungerar alldeles utmärkt.

Triumph int
2010-02-14, 17:12
När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter.
Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan.
Jag tycker det är en väl fungerande kedjesmörjare, till budgetpris. :rolleyes:Men de e klart den kostar ju inte ett par tusen alltså måste de va skit!:rolleyes:
Nån skrev här ovan att det inte gick att använda annat än specialolja!:confused: Vilket är skitprat, jag har kört flera tusen mil och använt motorolja 10-30, fungerar alldeles utmärkt.

Hur mycket olja "kastas av" efter en smörjning?

Jag hittar alltid lite oljerester efter att ha smörjt och
då lägger jag på en tunn sträng på insidan av kedjan .

stahson
2010-02-14, 17:22

Kan bara hålla med, har också kört flera tusen mil med vanlig motorolja i en Scottoiler och och det funkar hur bra som helst. Är man putsbög och rädd för lite oljeskvätt där "bak" kan man väl köra med kardan.

hamre
2010-02-14, 17:59
Hur mycket olja "kastas av" efter en smörjning?

Jag hittar alltid lite oljerester efter att ha smörjt och
då lägger jag på en tunn sträng på insidan av kedjan .

Det anser jag är helt ointressant. Du ska nog inte ha en hoj med kedja om du e rädd för lite oljeskvätt från kedjan! Jag är inte rädd för lite oljeskvätt.
Loobman Chainoiler har fungerat i flera tusen mil för mej, anser jag vara svar nog!

Zopilote
2010-02-14, 18:05
Eftersom jag är en liten aning av putsb*g, använder jag "Profi DryLube" på min kedja. Den smörjan torkar in helt och släpper ingenting från kedjan. Har visserligen bara kört 1200 mil med nuvarande hoj, men har inget märkbart slitage på drivpaketet. En ytterligare fördel med torr kedja är att inget damm och grus fastnar och fungerar som slipmedel. Rekommenderas :)

triumph
2010-02-14, 18:42
När du klämmer till på flaskan så doseras en skvätt ut, smörjer ca. 15-20 minuter. Det räcker för en smörjning, sen får du klämma till nästa gång du skall smörja kedjan. .......

Förstår jag bilderna rätt på hemsidan, och att som du säger, man trycker till på flaskan och då fyller man upp slangen och det är denna mängd som sedan rinner det så sakta ut!?
Och skall det smörja igen, så trycker man igen?!

Triumph int
2010-02-14, 20:52
Det anser jag är helt ointressant. Du ska nog inte ha en hoj med kedja om du e rädd för lite oljeskvätt från kedjan! Jag är inte rädd för lite oljeskvätt.
Loobman Chainoiler har fungerat i flera tusen mil för mej, anser jag vara svar nog!

Ja det var ju ett svar också.

Vi är några som undrar hur det funkar, inte hur du vill
att din hoj ska se ut.

Frågan är ju hur man smörjer utan att smörja in hojen.

Du behöver inte svara, men om du vill så svara då på det
man frågar om.

Ove 60+
2010-02-14, 21:36
Kanske inte är rätt inlägg ifh till tråden, men vill man inte ha stänk på hojen kan man nog inte smörja i farten. Använd istället en bra olja och spraya på varm kedja och låt torka in minst en kvart. Håller minst 50 mil innan det är dags igen om man håller sig på asfalt och det tar en minut att spraya på.

Kör man offroad eller mest på grus är det en helt annan sak, då kan det vara befogat med automatsmörjning,

Marie
2010-02-14, 23:03
Kanske inte är rätt inlägg ifh till tråden, men vill man inte ha stänk på hojen kan man nog inte smörja i farten. Använd istället en bra olja och spraya på varm kedja och låt torka in minst en kvart. Håller minst 50 mil innan det är dags igen om man håller sig på asfalt och det tar en minut att spraya på.

Vilket bevisar min tes om att kedja är värdelöst.
Har man en planerad dagsetapp på 180 mil så har man inte tid att kludda med kedjesmörjning, och skulle man dessutom behöva vänta minst en kvart på att oljan torkar så skulle man förlora en hel timme körtid. Att tanka tar c:a 5 minuter, och längre pauser än så tar aldrig jag.

Triumph int
2010-02-15, 07:42
Marie, du behöver inte skriva nått mer om hur
snabbt och bra du kör.

Jag brukar också smörja efter körning, men lite
hamnar ändå på hojen efter nästa körning.

Ove 60+
2010-02-15, 08:45
Marie, du behöver inte skriva nått mer om hur
snabbt och bra du kör.

Jag brukar också smörja efter körning, men lite
hamnar ändå på hojen efter nästa körning.

:confused: Hmmm ... Har du provat med kedjevax?

choken
2010-02-15, 09:01
Jag har kört med kedjevax och jag tycker det håller bra. Jag har inget annat att jämföra med då jag åkt med kardan tills helt nyligen.
Det jobbiga är att smörja när det inte finns centralstöd. I valet att köpa centralstöd eller scottoiler till våren är valet enkelt. Priset är detsamma så jag kommer att prova scottoilern.

Triumph int
2010-02-15, 09:05
:confused: Hmmm ... Har du provat med kedjevax?

Verkar vara bra jag ska nog titta lite på det där med kedjevax.

Chopperbyggarn
2010-02-15, 09:30
Har börjat att använda Profi Dry Lube och kedjan håller sig torr och fin...har dock inte provat detta på långresor och kan därför inte säga om det är lika effektivt som kladdigt kedjespray. På riktigt långa resor använder jag vad som finns tillgängligt vilket oftast blir samma olja som i motorn. Automatisk kedjesmörjning fanns på en del gamla hojar i orginal som tex HD där oljan kom direkt från oljepumpen och flödet gick att justera..har dock aldrig använt mig av detta men har läst att det var svårt att justera rätt.
I början av karriären innan o-ring kedjorna så kokade jag kedjorna i grafit (tror jag det var) men detta var såpass omständigt att jag slutade med detta.

Anders.J

honda cbf 500
2010-02-15, 10:19
Anders, du skrev att du använder vad som finns tillgängligt på långresor och att det oftast blir samma olja som i motorn. Min fråga är om det smörjer så bra, det borde bli mest att den skvätts mot fälgen eller? Jag antar att oljan ska vara av den art att fastnar på kedjan. Men det klart att får man inte tag i ngt annat så är väl valet enkelt antar jag :-)

Det enda fördel som jag ser med kedja är att är man på långresa och kedjan går av eller dylikt så borde man hyfsat snabbt få tag i en ny kedja? Har du ngn erfarenhet av kedjestrul utomlands och vet hur lång tid det tog för dig att få tag i en ny?

En kardan som lägger av på en långresa kan inte vara kul. Hur det är med rem vet jag inte.

Den där profi dry lube som du rekommenderar, kan man få tag i det i vilken mcbutik som helst?

Hälsningar,

Amir

Har börjat att använda Profi Dry Lube och kedjan håller sig torr och fin...har dock inte provat detta på långresor och kan därför inte säga om det är lika effektivt som kladdigt kedjespray. På riktigt långa resor använder jag vad som finns tillgängligt vilket oftast blir samma olja som i motorn. Automatisk kedjesmörjning fanns på en del gamla hojar i orginal som tex HD där oljan kom direkt från oljepumpen och flödet gick att justera..har dock aldrig använt mig av detta men har läst att det var svårt att justera rätt.
I början av karriären innan o-ring kedjorna så kokade jag kedjorna i grafit (tror jag det var) men detta var såpass omständigt att jag slutade med detta.

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-02-15, 11:29
Anders, du skrev att du använder vad som finns tillgängligt på långresor och att det oftast blir samma olja som i motorn. Min fråga är om det smörjer så bra, det borde bli mest att den skvätts mot fälgen eller? Jag antar att oljan ska vara av den art att fastnar på kedjan. Men det klart att får man inte tag i ngt annat så är väl valet enkelt antar jag :-)

Det enda fördel som jag ser med kedja är att är man på långresa och kedjan går av eller dylikt så borde man hyfsat snabbt få tag i en ny kedja? Har du ngn erfarenhet av kedjestrul utomlands och vet hur lång tid det tog för dig att få tag i en ny?

En kardan som lägger av på en långresa kan inte vara kul. Hur det är med rem vet jag inte.

Den där profi dry lube som du rekommenderar, kan man få tag i det i vilken mcbutik som helst?

Hälsningar,

Amir

På långresor kan det vara svårt ibland att hitta kedjespray efter vägen och då fungerar motorolja om man smörjer tillräckligt ofta sen borde motorsågs kedjeolja fungera utmärkt om O-ringarna tål denna olja...sedan är det även en prioriterings fråga om man har litet utrymme för packningen.
Har läst flera reseskildrings böcker och där finns enstaka pesoner som har fått vänta länge på delar till slutväxeln i kardandriften..annars har jag fått uppfattningen att kardan är driftsäkert.
Belt är mycket bra och har lång livsländ så länge du håller dig till asfalt men på torra grusvägar med mycket småsten som hoppar upp och hamnar mellan belt och belthjul så riskerar detta att knäcka belten..att byta belt kan var ett mycket omfattande arbete på vissa mc då belten ej är delbar och säljs oftast bara i mc-butiker som har delar till just din mc- modell..en vanlig 5/8"-3/8" kedja hittar du i vilken mc-butik som helst och ibland även där man säljer industri kedjor. När en belt väl går sönder så går det fort medan en kedja oftast ger varningssignaler innan så att du kan ta dig fram sista biten dit du kan få hjälp och om dreven inte är fullständigt utslitna så går det snabbt att byta kedja och du kan köra vidare till plats där du i lugn och ro kan byta även dreven om det behövs.

Anders.J

Chopperbyggarn
2010-02-15, 12:04

Hälsningar,

Amir

Prof Dry Lube finns hos Bike Line och denna eller liknande vax kedjesmörjmedel finns nog hos i stort sett alla mc-handlare vid det här laget.

Anders.J

990 Adventure
2010-02-15, 20:28
Men nu när det diskuteras oljor så kan jag rekomendera denna,sitter på utan kladd,smörjer länge oavsett väder och som bonus ser kedjan riktigt fräsch ut,att den sedan finns på lite flaska gör ju den till en riktigt bra resekamrat.
http://www.jcmotors.com/p-1628-maxima-100-synthetic-crystal-clear-chain-guard.aspx

Sedan vill jag återkoppla till tråden ang hemmabygg aut smörjare,när det går i ca 80 km tim hur funkar det då med en vanlig motorolja av vilken sort som helst....borde ju slungas av rätt fort och framför allt inte smörja något annat än anläggningsytorna på kedja-drev , inget på sidan som betyder något.
Om det är syftet med att smörja så borde ju en smörja avsedd för att stå emot tryck räcka att smörja på lite då o då.;)

Chopperbyggarn
2010-02-15, 21:20
Om jag skulle montera kedjesmörjare på en hoj så skulle jag rikta strålen mellan främre drev/kedja på ingående så oljan får jobba sig igenom kedjan samt att sölet kan droppa ner ifrån kåpan runt drevet istället för att flyga rakt ut i luften och om smörjningen aktiveras manuellt slå på smörjningen i krypfart och ha den avstängd i övrig hastighet samt använda kedjeolja (om O-ringarna tål den) eller någon växellåds olja med bättre vidhäftning än vanlig motorolja. Om man inte vill skita ner hojen ska man nog glömma hela idén och hålla sig till "torrsmöjmedel" på spray burk.

Anders.j

hamre
2010-02-15, 22:08
Ja det var ju ett svar också.

Vi är några som undrar hur det funkar, inte hur du vill
att din hoj ska se ut.

Frågan är ju hur man smörjer utan att smörja in hojen.

Du behöver inte svara, men om du vill så svara då på det
man frågar om.
Man klämmer på flaskan, olja doseras ut i slangen, smörjer kedjan i ca 20 minuter. Sen är det upp till dej när du vill smörja nästa gång. Den smörjs inte kontinuerligt, utan bara när du vill. Oljeskvättet e inte värre än om man använder kedjeolja.
Fattar du inte nu så kan inte jag förklara bättre!
Du behöver inte va otrevlig när du svarar på ett inlägg!!

990 Adventure
2010-02-15, 22:35
Tycker inte att någon är bättre än den andre när det gäller tonen på svar.
Alla har olika åsikter det måste vi respektera , jag tror nog ett smörjsystem kan fungera ,men är tveksamt till att använda en vanlig motorolja för kedjan,den har inte dom egenskaper som man eftersträvar för en kedja.

Men med all respekt för era åsikter så gör ni som ni vill och jag som jag vill.

mcflyfisher
2010-02-17, 10:43
Inse grundläggande fakta!

Kedjedrift är totalt omodernt. Det kom ur modet på bilar redan före första världskriget, men trots detta envisas bakåtsträvande mc-tillverkare med att fortfarande i 21:a århundradet bygga motorcyklar med kedja, något som är helt ofattbart!

I stället för att klydda med en automatisk kedjesmörjning, se till att lösa hela problemet från grunden, genom att byta till en tidsenlig, kardandriven mc.

och bara ha "paddlar" när man växlar o slipper koppling på alla bilar
o inte bara på dyra bilar då!!!!

Chopperbyggarn
2010-02-17, 11:15

Ligger nog mycket i det...men många motorcyklister vill ha möjlighten att ändra utväxling på hojen och då är kedja outstanding! Jag har läst att det finns andra drevsatser att köpa till slutväxeln till äldre BMW men hur är det i övrigt med möjligheten att ändra utväxling på kardan hojar?
Tävlingsförare ändrar ofta utväxling från bana till bana och landsvägsåkare vill ofta ha annan utväxling än dom som bara kör i städer. Kedja har sina fördelar.;)

Anders.J

Marie
2010-02-17, 21:31
och bara ha "paddlar" när man växlar o slipper koppling på alla bilar
o inte bara på dyra bilar då!!!!

På bil har jag inte haft annat än automatväxel det senaste kvartsseklet. Varför växla manuellt när växellådan kan göra det själv? Jag ser automatlåda som en ren självklarhet som borde finnas på alla bilar.

Jag önskar att hojar också hade automatväxel i mycket större omfattning. Det finns väl inget tristare än att behöva växla?

Ligger nog mycket i det...men många motorcyklister vill ha möjlighten att ändra utväxling på hojen och då är kedja outstanding! Jag har läst att det finns andra drevsatser att köpa till slutväxeln till äldre BMW men hur är det i övrigt med möjligheten att ändra utväxling på kardan hojar?
Tävlingsförare ändrar ofta utväxling från bana till bana och landsvägsåkare vill ofta ha annan utväxling än dom som bara kör i städer. Kedja har sina fördelar.;)

Anders.J

Jag har aldrig ens tänkt tanken att ändra slutväxelutväxling på bilen. Varför skulle jag då fundera över det på hojen?
Jag förutsätter att konstruktören valt rätt utväxling.

Ove 60+
2010-02-18, 08:21
Jag önskar att hojar också hade automatväxel i mycket större omfattning. Det finns väl inget tristare än att behöva växla?

:) Visst är det bra med automat i vissa sammanhang, T.ex. om man kör maskin typ hjullastare eller håller på med snöröjning. Bilkörning typ postutdelning kan också vara en bra målgrupp för automatlådor liksom handikappsanpassning. Själv kommer jag att i sinom tid skaffa en scooter med automat när benen inte vill vara med på alla manövrer. Ser dock inget problem för en persom med alla funktioner i behåll att axa upp till högsta växeln och sen hålla ångan uppe på raka vägar på långa etapper.

Detta betyder inte att jag har eg. något emot automatlådor men förstår inte diskussionens mål. Det handlar ju faktiskt om smörjsystem till kedja som många, även jag, vill ha på hojarna. :mad:

mcflyfisher
2010-04-02, 09:25
såååå åter till bygget...
har själv inte börjat på det än

.....men är det nån som byggt en själv!!!!

fallhöjd o viskositet på oljan får man testa när det är klart
det kanske inte funkar alls ...men då har man testat iallafall
men teoretiskt så tror jag på det......
och till en halverad kosnad.......