handdator

Visa fullständig version : Härligt snart vår!

rover75
2007-02-03, 10:37
Längtar efter att få njuta av den svenska naturen och träffa trevliga kamrater på vägarna!

http://img1.putfile.com/thumb/2/3304345465.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=4671777)

Undrar vilka och hur många som inte överlever?

steFAN
2007-02-03, 12:47
Ja,men här har vi ju bilden till nya medlemskortet!!! *tummen upp*

Petra
2007-02-03, 13:05
Vilken hjälte! :rolleyes:

jan-olovj
2007-02-03, 16:07
Ja vilken hjälte en värdig repecentant för den svenska mc-kolektivet.
Man blir glad när man få se en sådan bild, för jag är tydligen inte den mest korkade i trafiken.
Jan-Olov

mule
2007-02-03, 16:07
Så finns det dom som undrar varför vi för höjda försäkringspremier. Nej det är nog tyvärr så att det finns dom som inte ska ha körkort över huvud taget. Väx upp !!

Swedie
2007-02-03, 16:19
Jag har sett guldvingar på bakhjulet så där oxå... :D

Att köra ansvarsfullt kommer med erfarenheten av att det ibland blir hårda konsekvenser med att köra som på bilden ovan på fel ställen.

Jag blir dock mindre rädd för de som kör på bakhjulet än de som fått sitt körkort med bilkortet och som ska ut för första gången i trafik på 2 hjul.

steFAN
2007-02-03, 18:11
Jag måste hålla med Herr Swedie....

Tom morsan född 1940 får köra retta om hon vill...

Killen på bilden kanske har mer koll än dom flesta av oss!!!

Jag är SMC-instruktör å det värsta jag ser på avrostningarna är äldre herrar med stor dyr kustom....

Marie
2007-02-03, 18:45
Jag är SMC-instruktör å det värsta jag ser på avrostningarna är äldre herrar med stor dyr kustom....

Ja skall du få bort rosten där, krävs det nog fosforsyra... ;)

Fast det där med att längta efter våren....
Varför gå och längta? De e bar å åk! Jag har nog kört hoj bortemot femtio mil hittills denna månaden (februari alltså).

busdriver
2007-02-03, 19:45
Vi kan väl alla vara överens om följande: Om det i bilkön sitter en av Sveriges stora mc-hatare så stärks ju bara hatet hos vederbörande om det kör förbi en mc på bakhjulet.
För övrigt har det varit härligt väder idag så jag tog en tur på drygt 10 mil och fick också tillfälle att hälsa med vänsterhanden. Det var en till som tyckte att vädret lockade till en tur.

Pingo
2007-02-03, 20:13
Ja nog har det varit ett helt fantastiskt väder idag. Det blev en premiärtur för året med scootern (125:a). Den har stått sedan november och ville inte starta förrän jag slagit i några liter färsk bensin. Bensin är ju en färskvara som jag blev varse om idag.

Det kommer många fina dagar som man kan njuta av på 2 hjul om man bara tänker på vindavkylningen och drar på sig rejäla underställ och inte kör så hemskt fort.

//Gunnar

MRJaggu
2007-02-04, 00:25
Ja jäklar idag har man nästan kunnat ta på våren, det har kliat lite i högernäven ( bombsäkert vårtecken snart kör vi igen :P ).
Fick dock tyvärr inte avnjuta premiärturen idag då gammelhondan inte är trafikduglig just nu men snart så. Ägnade istället dagen åt att deala åt mig ett par oxtar TCS stövlar, tyvärr fanns inte min storlek ( läs ubåtskängor :P ) men dom skulle höra av sig om det fanns i lagerlokalen .
Sen blev det lite terapimek också men man kanske borde skynda sig med att få hojen klar om våren skall ha så här bråttom med att komma :D

Snart ses vi på vägarna igen :D

// Christian

aRWe
2007-02-04, 01:09
Det coola med hojåkning är ju att vänta in våren och ha något att se fram emot, första turen i april är ju bara så häftig.

Och för att man kört hoj i massa år behöver inte betyda att man är "säker" förare ändå, kom på SMC:s BKK eller sporthojskurser så ska ni se att ni blir bättre förare med mer marginaler ute i trafiken.

V Saarela
2007-02-04, 04:24
Oavsett, sjyst bild

Själv var man på tokigheter igår. Förmodligen hamnar man väl i f-bolagets statistik som årets första mc-olycka i Norrbotten? Några brutna revben, så igår var en kväll med morfin, en näve tabletter samt några pilsner på det och man fick med denna dos en helkväll :p

Katarina
2007-02-05, 06:50
Varför vänta till våren när det finns MC-aktiviteter även under vinterhalvåret där man kan köra MC..?

zynthaxx
2007-02-05, 12:12
Ja skall du få bort rosten där, krävs det nog fosforsyra... ;)

Fast det där med att längta efter våren....
Varför gå och längta? De e bar å åk! Jag har nog kört hoj bortemot femtio mil hittills denna månaden (februari alltså).

En väldigt bra orsak att gå och längta är att det kostar mig nästan 1600 spänn i försäkring varje månad jag har hojen påställd, eftersom jag uppenbarligen är livsfarlig för alla i trafiken som 25-årig buellförare (Blir ännu bättre efter första juli, verkar det som... :mad: ), samt att vägen jag kör till jobbet varje morgon är snorhal (kustväg, is på vägbanan så fort termometern sneglar åt nollstrecket till). :eek:

Katarina
2007-02-05, 15:55
Får man ställa av en MC? Jag har för mig att man inte kan det om man inte är MC-handlare förstås.

zynthaxx
2007-02-05, 21:39
Får man ställa av en MC? Jag har för mig att man inte kan det om man inte är MC-handlare förstås.

Det är inga problem att ställa av vilket fordon som helst - men med vissa försäkringar ger det inget. En hel del märkes- eller klubbaserade försäkringar är helårsförsäkringar, och då blir det inte billigare bara för att du ställer av fordonet. Att förare generellt sett har cykeln avställd under vintern är i så fall "inräknat" i premien.

Efter nästa säsong kommer jag att ha haft lappen i 5 år, och då är jag berättigad till exempelvis Bilsport&MC's "24+"-försäkring, vilken (i dagsläget) kostar mindre än en tredjedel av vad jag betalar nu för min hoj.

Molle
2007-02-05, 21:53
Ursprungligen postat av steFAN

Det måste väl vara värre med en galning på bakhjulet ute i trafiken
än en gubbe i träning på bana (oavsett hoj)??

Marie
2007-02-05, 22:39
Det är inga problem att ställa av vilket fordon som helst - men med vissa försäkringar ger det inget. En hel del märkes- eller klubbaserade försäkringar är helårsförsäkringar, och då blir det inte billigare bara för att du ställer av fordonet. Att förare generellt sett har cykeln avställd under vintern är i så fall "inräknat" i premien.

Det ger i alla fall någon tia per månad på skatten..... :D

jan-olovj
2007-02-05, 23:29

Helt rätt Jan-Olov.

Tyrannosaurus
2007-02-06, 02:57
Det finns en relativt ny och bra benämning på dessa.

"Paddelhojar" vilket kommer sig av sättet att komma iväg med fötterna paddlande likt en albatross innan dom har fått upp styrfart :D
Till viss del kanske man kan förstå det, för hur bra balans har man sittade i en gynstol? ;)

zynthaxx
2007-02-06, 07:12

"Paddelhojar" vilket kommer sig av sättet att komma iväg med fötterna paddlande likt en albatross innan dom har fått upp styrfart :D
Till viss del kanske man kan förstå det, för hur bra balans har man sittade i en gynstol? ;)

Tror nog att även det har med hojvana att göra, annars får man nog kalla körskolornas cyklar med "neutral" körställning för paddelhojar också... ;-)

zynthaxx
2007-02-06, 07:13
Det ger i alla fall någon tia per månad på skatten..... :D

Det är tusenlapparna jag är ute efter, inte tiorna. :D

steFAN
2007-02-06, 10:00

Jovisst!Men killen på bilden kan tydligen hantera sin hoj väl,även om det är fel ställe att göra det på...

Olsson
2007-02-06, 10:01

Så om man då (a) är en äldre herre samt (b) har en stor dyr 'kustom', ska man kanske fråga sig en extra gång innan man väljer dina SMC-avrostningskurser. :p

steFAN
2007-02-06, 10:19
Så om man då (a) är en äldre herre samt (b) har en stor dyr 'kustom', ska man kanske fråga sig en extra gång innan man väljer dina SMC-avrostningskurser. :p

Nej,men vi kanske ska bjuda in ett gäng"galningar" som visar oss gubbar hur man hanterar en hoj!!!!Lämna yxan hemma och besök en stuntkväll i sommar så förstår du/ni vad jag menar... Sen anordnar jag inte några egna sms-avrostningskurser...

Katarina
2007-02-06, 11:19

Efter nästa säsong kommer jag att ha haft lappen i 5 år, och då är jag berättigad till exempelvis Bilsport&MC's "24+"-försäkring, vilken (i dagsläget) kostar mindre än en tredjedel av vad jag betalar nu för min hoj.

Tack för svar, nu minns jag! *minnet är kort* Det är försäkringen som inte har nån avställningsförsäkring för MC men som jag har på muskelbilen. Och när jag ändå betalar helårsförsäkring som den vore påställd kan jag lika gärna ha den påställd för de 200 kronorna i skatt/år gör ingen skillnad om den är avställd eller påställd.

Bilsport&MCs försäkringar för tjejer skilde sig markant, i alla fall om man som jag klivit över 40-strecket. Tjejförsäkringen var dyrare än 40+, inte så svårt att gissa vilken jag tog va'? ;)

Olsson
2007-02-06, 12:15
Nej,men vi kanske ska bjuda in ett gäng"galningar" som visar oss gubbar hur man hanterar en hoj!!!!Lämna yxan hemma och besök en stuntkväll i sommar så förstår du/ni vad jag menar... Sen anordnar jag inte några egna sms-avrostningskurser...
Jag tvivlar på att dessa "galningar" (om det är stuntförarna du syftar på) kan visa oss "hur man hanterar en hoj".

Jovisst!Men killen på bilden kan tydligen hantera sin hoj väl,även om det är fel ställe att göra det på...

Möjligen är han skicklig på att köra som han gör på bilden. Men att "hantera sin hoj väl" ställer väl lite andra krav än detta, eller?

zynthaxx
2007-02-06, 13:14
Bilsport&MCs försäkringar för tjejer skilde sig markant, i alla fall om man som jag klivit över 40-strecket. Tjejförsäkringen var dyrare än 40+, inte så svårt att gissa vilken jag tog va'? ;)

Jaja, jag får väl bli äldre eller byta kön då... :D
*Men det senare skulle nog ge mig ett ansträngt förhållande till min fru...* :rolleyes:

steFAN
2007-02-06, 13:37
Jag tvivlar på att dessa "galningar" (om det är stuntförarna du syftar på) kan visa oss "hur man hanterar en hoj".

Möjligen är han skicklig på att köra som han gör på bilden. Men att "hantera sin hoj väl" ställer väl lite andra krav än detta, eller?

Ja,du där går våra meningar isär... Jag tror att killen på bilden(vet ej vem det är)
Fixar broms,undanmanöver och konbana galant.....Sen om det är moraliskt rätt att köra så i trafiken är en annan historia........

Snart är det vår skrev han som startade tråden!!Det är väl det som gäller.... här är det -10 och snöväder//steFAN

Katarina
2007-02-06, 14:50
Jaja, jag får väl bli äldre eller byta kön då... :D
*Men det senare skulle nog ge mig ett ansträngt förhållande till min fru...* :rolleyes:

Ha ha, det skulle nog bli rätt ansträngt gissar jag. ;)
Apropå att snart är det vår; jag var och såg på ett vinterrally i söndags, det både såg och verkade jättekul så jag funderade om jag ska delta nästa år (måste hitta en annan MC då). Flera stycken körde rally på MC så visst kan man väl köra hoj på vintern också! :D

zynthaxx
2007-02-06, 15:28
Visst kan man, men bor man som jag, mitt i gränsen mellan plusgrader och ordentlig snö, funkar det illa både med gatudäck och spikdäck. ;-)

Marie
2007-02-06, 23:45

<gapskratt> Den var klockren, den!

Moje_VS1400
2007-02-10, 18:48
Jag förstår inte varför ni ska hålla på och fjanta er om olika cyklars + och -
"paddelhojar" (custom), gynstolar (custom), asfaltgluttare (sporthojar), ryggmördare (sporthojar) osv...
Är ni vuxna nog att köra MC borde ni hålla er för goda för att hålla på med tonårsfjant, det är inte cykeln som "äger" det är föraren.
Jag har sett folk på racers bli frånåkta av en "gubbe" på en Electra så lägg av va...

V Saarela
2007-02-11, 06:49
Jag förstår inte varför ni ska hålla på och fjanta er om olika cyklars + och -
"paddelhojar" (custom), gynstolar (custom), asfaltgluttare (sporthojar), ryggmördare (sporthojar) osv...
Är ni vuxna nog att köra MC borde ni hålla er för goda för att hålla på med tonårsfjant, det är inte cykeln som "äger" det är föraren.
Jag har sett folk på racers bli frånåkta av en "gubbe" på en Electra så lägg av va...

Käbblet har alltid funnits, den finns.....och jag hoppas innerligen att den kommer i framtiden också fortfarande att finnas.

Käbblet är en mycket viktig ingrediens i motorcyklandet.
Den som förstår innebörden, medverkar i käbblandet med glimten i ögat och med ironi.
Fjantandet och bråket kommer oftast från dom som: är alldeles för allvarliga i livet, nyss börjat med motorcykel, har andra problem i livet, eller bara helt enkelt är av naturen elaka.

Moje_VS1400
2007-02-11, 11:12
Jag är väl medveten om det och, som du riktigt skriver, med glimten i ögat är det sk*tkul men emellanåt får jag känslan av att en del tar det på allvar, kanske överreagerade en bit denna gång...

jan-olovj
2007-02-11, 17:38
Jag är inte helt säker på att alla som skojar om glidarhojar gör det med glimten i ögat. Jag hälsar som regel på mötande koleger men de som inte svarar är oftast dem på sport hojar. Vid val av mc typ fins det altid en orsak att man väljer det man gör, en glidar hoj väljs tex. för att man är kortväxt dåliga knän ,(det är inte lätt att sitta ihopkrupen som en groda någon längre stund) sedan kan det faktist vara så att det är glidaren som gillas bäst.
Jan-Olov

Moje_VS1400
2007-02-11, 18:58
:rolleyes: Jag har noterat det oxå, men jag tror att förklaringen är att om de släpper styret med ena handen blir det så knepigt att hålla balansen och cykeln kvar på vägen, så jag förlåter dem ;) :D

jan-olovj
2007-02-11, 20:07
Jag som trodde att det var custom som hade dålig balans.:D
Jan-Olov

StefanB
2007-02-11, 20:41
Längtar efter att få njuta av den svenska naturen och träffa trevliga kamrater på vägarna!

http://img1.putfile.com/thumb/2/3304345465.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=4671777)

Undrar vilka och hur många som inte överlever?

Jag hoppas att länken fungerar som jag hittade på Sporthoj

Med tanke på några av kommentarerna i den här tråden som ironiserar..

Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

De äldre kommer ju trots allt för att lära sig medan de yngre "redan kan allt".

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90576

Moje_VS1400
2007-02-11, 21:05
Kan bara hålla med "Olsson"...att "hantera sin hoj VÄL" tycker jag innefattar gott omdöme i trafiken, inte bara att vara körtekniskt duktig.
Hur små marginaler har bakhjulsåkaren på bilden till lastbilen :eek: bredvid honom....
Tycker länken du postade, StefanB, talar sitt tydliga och ruskiga språk....:(

Molle
2007-02-11, 21:26
Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver
man inte vara så teknisk avancerad för.

Är det bakhjulsåka ni lär ut på Smc-kurserna så blir det nog svårt att få ner
siffrorna i dödsstatistiken.

Swedie
2007-02-13, 08:37
Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver
man inte vara så teknisk avancerad för.

Absolut inte.

steFAN
2007-02-13, 09:59
"Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna."

Man ska inte köra på bakhjulet i trafiken!!Alla unga på sporthoj gör inte det!Förra våren på avrostningen var det en sporthoj(en 17åring med övningsskylt bak) med när vi övade "högfartsbromsning" fr 90km/h...Han stannade på halva sträckan mot för alla 40+are på kustom/touring/offroad hoj!! Så övning i hojhantering behöver vi äldre...Attityd å moral är nåt annat

StefanB
2007-02-13, 13:24
"Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna."

Man ska inte köra på bakhjulet i trafiken!!Alla unga på sporthoj gör inte det!Förra våren på avrostningen var det en sporthoj(en 17åring med övningsskylt bak) med när vi övade "högfartsbromsning" fr 90km/h...Han stannade på halva sträckan mot för alla 40+are på kustom/touring/offroad hoj!! Så övning i hojhantering behöver vi äldre...Attityd å moral är nåt annat

Jag vet inte vad du är ute efter, är det att sänka alla som har köpt cykel och inte är helt vana med fordonet? Att det finns 17åringar som stannar på halva sträckan jämfört med andra kanske inte fullt så unga är väl knappast en relevant jämförelse.

Sluta med generaliseringar se istället till att fler unga kommer ut till avrostningarna de behöver det precis som alla vi andra. På Tullinge i våras var det stora flertalet vuxna människor troligtvis med stor erfarenhet av trafik.

Att man tar det försiktigt med ett tungt fordon vid kontrollerade övningar behöver inte betyda att man inte har kontroll snarare tvärt om.
Jag har själv erfarenhet sedan 1969 vid ett flertal tillfällen av vad som kan hända när man minst anar det. Jag fick en bra utbildning i lumpen som mcordonnans. trots det så gör jag massor av missar i trafiken.

Att anta att man har trafikvana och full kontroll bara för att man kan åka på bakhjulet är mer än naivt.

/Stefan

StefanB
2007-02-13, 14:22
Trots allt kommer det en vår i år ...också.
Jag ser fram emot övningarna...förutom grusgropen. Den var lite väl tuff för 300kilo framtung K1200GT ;-)

aRWe
2007-02-13, 20:12
Trots allt kommer det en vår i år ...också.
Jag ser fram emot övningarna...förutom grusgropen. Den var lite väl tuff för 300kilo framtung K1200GT ;-)

Och jag/vi ser fram emot att få se dig på en av SMC:s kurserna som hålls på bana, där borde en K1200GT känna sig lite mer hemma än i grusgropen.:)

aRWe
2007-02-13, 20:14
Jag måste bara fråga, är det den här uppfattningen folk har om SMC:s kurser på bana?

Marie
2007-02-14, 00:28
Jag måste bara fråga, är det den här uppfattningen folk har om SMC:s kurser på bana?

Inte omöjligt. Det stämmer i varje fall mycket väl med den uppfattning som jag fördomsfullt nog har....

Galne Dansken
2007-02-14, 08:33
1.Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver man inte vara så teknisk avancerad för.

2. Är det bakhjulsåka ni lär ut på Smc-kurserna så blir det nog svårt att få ner siffrorna i dödsstatistiken.

1. Korrekt - och detta är en del av innehållet på samtliga av SMC:s sporthojs kurser. Nedan lite text från "Råd och Riktlinjer för SMC:s Sporthojskurser" LÄNK (http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/Manualer/Sporthojskurs_Råd%20&%20riktlinjer%20Version-1_0-2006-03-06.pdf)

"Syfte och mål
Syftet med kursen är att väcka en tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet, samt öka deltagarnas tekniska färdighet att hantera sin motorcykel i olika situationer. Målet är att få trafiksäkrare motorcyklister och minska antalet allvarligt skadade och dödade sporthojsåkare i trafiken i riktlinje med Vägverkets nollvision."

"tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet" detta är den viktigsta och centrala del av kurserna och detta är enligt forskning från VV och liknande kollegor i EU nycklen till framgång. Detta beskrivad i forsknings projektet Gadget från samma - som altså är stommen i SMC utbildningen.

2. Nedan finns lite mera text från "Råd & Riktlinjer för SMC:s Sporthojskurser" LÄNK (http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=996)

"Säkerhetsaspekter
Det är av största vikt att övningarna sker under säkra former. Säkerhet har högsta prioritet, och därmedskall samtliga instruktörer, hjälpinstruktörer, depåchef mm omedelbart ingripa då en potentiell säkerhetsrisk uppmärksammas. Deltagare som buskör och/eller kör över sin förmåga skall betraktas som en säkerhetsrisk, och skall omedelbart svartflaggas och tas av övningsområdet för en diskussion med dennes instruktör. Deltagare som inte följer instruktörens, depåchefens och flaggvakternas instruktioner eller saknar omdöme tillåts inte fullfölja kursen."

Man kan lugnt tala om att körning på 1 hjul eller annat omdömmeslöst beteende på en kurs betyder att man skickas hem på direkten. När vi instruktörer 1x har talad om för en deltagare att han/hon gick för långt har jag aldrig upplevt att han/hon igen har gjort bort sig!

SMC lär altså inte ut att köra på ett hjul på sina kurser.
---

Dock jobbas i ett pilot projekt i Stockholm "Samverknadsgruppen" bestående av NTF, Polis, Bilprovning, TryggHansa, Folksam, McRF, SMC, mf. med olika trafiksäkerhetshöjande åtgårder bl.a via dialog. Här har man testad med succes - att ha stunt kväller på avlyst område. Flera kommer arrangeras 2007. Syftet är såklart att få buset bort från almän väg, få en dialog som ger riskmedvetenhet och påvärka attityd - vi har set att deltagarerna här inte finns på SMC:s kurser.
SMC har inte deltagit med instruktörer på stuntkvällen.

Jag tycker personligen att det är bra att vi får upp en dialog som denne, eftersom att vi på så sätt kan få eventuella misförstånd och felaktiga myter bort om den unika fortbildnings struktur som vi har byggd upp under en flertal år.

Niklasinorr
2007-02-14, 11:25
Under mina snart 26 år på hoj så har jag nog mött nästan alla typer av förare och jag tycker nog att man kan generalisera lite grann.

Den unga föraren väljer ofta (inte alltid) en sporthoj, det passar bra med ungdomligheten och den machoattityd som ofta finns bland unga, manliga förare, det kan också vara en fråga om grupptryck bland polarna. Den äldre föraren väljer ofta (inte alltid) en customhoj och det finns många orsaker, visst kan det vara dåliga knän/låg sadelhöjd eller bara det faktum att vederbörande tycker att det är en snygg hoj. Men det kan också i det här fallet vara fråga om grupptryck, är man 55+ så köper man inte en Golf GTI, då anses man lite omogen bland kompisarna.

Alla köper vi ju hoj med hjärtat, det är få som köper en cykel av praktiska skäl annat än att touringnissen väljer en touringhoj och offroadnissen gör det inte:) Eftersom vi är människor och väljer med hjärtat så blir det ju väldigt olika skäl för hojköpet. Jag vet customåkare som gärna skulle köra sporthoj men inte vågar därför att polarna skulle garva, och vice versa. Jag har träffat en del sporthojsåkare som köpt custom och skiter i att polarna garvar, det tyder ju på en mognad i intellektet som är beundransvärd. Jag har också träffat customåkare som gjort slag i saken och testat en sporthoj, sen är dom i regel fast eftersom det är vansinnigt skoj att köra sporthoj, så är det bara, precis som att välja mellan en Ferrari och en Volvo 240.

Men, och detta är ett stort Men! Vi har den mänskliga faktorn som är ungefär 80/20, dvs 80% människa, 20% hoj i MC-ekvationen. Detta gäller då förare som Rossi och hans kollegor, i normalknutteförfarandet så är det förmodligen mer, kanske 90/10. Det innebär i praktiken att det inte spelar någon roll vilken hoj man kör, det är därför vi hör historier som att en sporthoj blir frånkörd av en custom.

Nå, vad är poängen med detta långa inlägg då? Jo, det enkla faktum att man blir bra på det man tränar på. Varför blir en ung kille på sporthoj duktig på att köra på bakhjulet? Jo för att han tränar på det såklart. Detta innebär INTE att han är en duktig förare, det innebär alltså bara att han är duktig på det han tränat på. Varför är en tävlingsförare så snabb? Jo han har kört samma kurva 1000 gånger och han vet statistiskt att han har 99,99% chans att komma igenom kurvan utan att vurpa, detta innebär INTE att han är bra på att köra på bakhjulet. En knutte som kör 3000 mil hoj per år är alltså INTE per definition allmänt duktig på att köra hoj, han/hon är duktig på att åka E4:an.
Många yngre sporthojsåkare tycker att dom är bättre på att tekniskt sätt framföra en hoj, och det är dom i många fall, men vad den rutinerade touringåkaren är mycket bättre på är förmågan till omdöme och riskbedömning vilket är den viktigaste egenskapen man måste ha för att överleva i trafiken. Ingen av grupperna är per definition en "duktig" förare utan det krävs att vederbörande är tränad i alla förmågor. Det finns bara en plats att göra detta på med minimal riskinsats och det är på bana. Det är bara där man kan ta sin hoj till gränsen och tillbaka på ett "riskfritt" sätt och det är bara där man per definition kan bli en skicklig förare. En touringräv med 40000 mil i trafiken bakom sej som tränar upp sin förmåga att köra på en bana är definitivt den som är bäst rustat att kallas en duktig MC-förare, man kan aldrig lära sej erfarenhet.
Sen blir man aldrig fullärd vilket ju är det som åtminstone mej att tycka att det år efter år är det roliga med att köra hoj...:)

steFAN
2007-02-14, 11:47
Bra inlägg Niklas!! *tummen upp* //Stefan

VFunRider
2007-02-14, 12:29
Klok sagt Niklasinorr. Kunde inte säga det bättre. Jag är 57 och kör en sporttouring, men inser mina begränsningar, framför allt på grund av att jag började köra hoj när jag var 51. Men det är vansinnig rolig varje gång jag klarar av en kurva liiiitet snävare. Och visst tittar folk på mit gråa hår när jag drar av hjälmen... Men vad gör det?? :)

OBS! Självklart har jag varit på SMCs kurser varje vår sen jag köpt min första hoj, och hittills har ingen försökte lära ut hur man kör på bakhjulen.

StefanB
2007-02-14, 14:13
Då är vi ju överens. Övning ger färdighet och ju mer man utsätter sig för olika trafikhändelser desto större är chansen att man klarar av att parera...

Och det är naturligtvis också sant att man påverkas av sin omgivning i val av fordon.
Jag själv umgicks under 70talet med ett stort antal raceåkare men lockades aldrig av att åka på bana. Vi var ett antal på klubben, ("Ekens" på söder i Stockholm som vi bildade 1972) som åkte ner på kontinenten på sommrarna, bl.a besökte vi ofta Heiligenblut i Österike. Den platsen utgör ju fortfarande en träffpunkt bland många hojåkare.

Jag har haft några...års uppehåll i åkandet men insett att jag saknat detta. Segling som jag sysslat med många år ger inte utlopp för känslan av köra.

Tidiga sommarmorgnar ensam på vägen, fartupplevelsen, dofter, synintryck, kopplingen fordon, balans i kroppen samt behovet av att "läsa vägen" lite mer än i bil. Allt sammantaget, upplevelser som man knappast kan återge i text eller beskriva för någon som inte upplevt detta.

Som sagts tidigare, våren närmar sig....:-)

Ps. Jag väntar på min K1200GT och av vad jag kan se på videosnuttarna så kan man hantera den ganska "sportmässigt" Ds

http://www.motorcycle-usa.com/videos.aspx

/Stefan

V Saarela
2007-02-15, 05:34
En förare som inser sina begränsningar är i min värld är en bra förare.
......oavsett hur mycket man än övat.

aRWe
2007-02-15, 11:17
En förare som inser sina begränsningar är i min värld är en bra förare.
......oavsett hur mycket man än övat.
Övning innebär väl iallafall att man blir bättre annars skulle ju inte dom med många år på hoj (erfarenhet) vara någon bättre förare än en som nyss ha tagit körkort.
Och hur många inser verkligen sina begränsningar?

Pingo
2007-02-15, 22:26
Övning innebär väl iallafall att man blir bättre annars skulle ju inte dom med många år på hoj (erfarenhet) vara någon bättre förare än en som nyss ha tagit körkort.

Den erfarne har kanske av misstag då och nosat på sina begränsningar och blivit betydligt bättre medveten om sina begränsningar.

En adrenalin-junkie överlever inte tillräckligt länge för att bli erfaren. Däremot har endorfin-junkies som gillar frisk luft och sköna turer i fin miljö betydligt bättre möjligheter att bli långlivad och erfaren.

//Gunnar

Niklasinorr
2007-02-15, 22:28

Av dom som dog 2005 var ca 20% st inne på sitt första körkortsår...

V Saarela
2007-02-16, 04:41

Dom flesta(alla?) gör nog det egentligen. Däremot finns det sen tyvärr saker som tar överhand förnuftet, "grupptryck" och framför allt......adrenalin.

VFunRider
2007-02-16, 12:15
Av dom som dog 2005 var ca 20% st inne på sitt första körkortsår...

När jag var 20 trode jag att mitt liv var, mer eller mindre, oändlig. Jag tror att en ung förare omedveten tänker på samma sätt, att han är odödlig, att det drabbar inte mig. Många återfallsknuttar som förolyckas, åt andra sidan, kanske bero på att de flesta har många års erfarenhet av bilkörning och tror att köra hoj är samma sak. Medan trafikkunskap är bra, så har man ingen aning om hur en tvåhjuling beter sig, hur man karvar i en kurva, hur man bromsar, etc. Men det gäller att tänjar sina gränser, då lär man sig.

zynthaxx
2007-02-16, 13:58
Medan trafikkunskap är bra, så har man ingen aning om hur en tvåhjuling beter sig, hur man karvar i en kurva, hur man bromsar, etc. Men det gäller att tänjar sina gränser, då lär man sig.

Gick just handledarkurs för tjejens dotter. Första frågeställningen vi fick var vilken grupp som var minst representerad i olycksstatistiken. Svaret var naturligtvis förare som inte tycker bilkörning är kul, bara kör för att de måste.

Tycker man inte att det är roligt att köra, eller om man t om är rädd för fordonet, så kör man också därefter. Man kanske inte råkar ut för olyckor, men man prövar heller inga gränser, och därför blir man aldrig duktig, även om man är "säker" (hmm, nåja) för sig själv och andra i trafiken.

Alla former av kickar är ett medvetet val; ett medvetet risktagande. Vi tycker att känslan är väl värd risken. Vissa tycker känslan är värd en större risk än andra, och kör därefter. Oturligt nog händer det att enstaka individer tycker känslan är värd att man riskerar även andra människors liv.

Har inte en aning om vart jag ville komma med det här inlägget längre, så jag avslutar som Forrest Gump: "And that's all I have to say 'bout that." :D

steFAN
2007-02-16, 15:10
Tankvärt inlägg!!!

Å plusgrader även i södra norrland!!!

Pingo
2007-02-16, 15:50
Tänk om våra styrande skulle få reda på hur Kineserna hanterar motorcyklar i trafiken. Där är det näst intill omöjligt att registrera motorcyklar med mer än 250 cc. Dessutom får de inte köra på motorvägar där hastigheterna är 100 eller 120 km/h utan är hänvisade till mindre vägar där maxhastigheten ligger på 80 km/h.

Vilken hemsk tanke men efter vad jag förstått så tycks det finnas politiker som glatt skulle ställa sig bakom ett sådant förslag.

//Gunnar

Olsson
2007-02-16, 16:33
..men vad den rutinerade touringåkaren är mycket bättre på är förmågan till omdöme och riskbedömning..

Jag tycker det låter lite skevt, i alla fall om riskbedömningen avser mc-körandet och säkerhetsriskerna.

Man justerar så att nettot av de två myntsidorna -- förväntad vinst och förväntad förlust (upplevd risk) blir så hög som möjligt. Men vad som anses vara vinst och förlust kan ju skilja sig mellan folk. Det är väl inte helt orimligt att vad som anses vara vinst för en typisk touringåkare och en typisk sporthojsåkare -- skiljer sig kraftigt åt. En touringåkare kanske helt enkelt når sitt optimala netto, till en mycket lägre objektiv risk än vad en typisk sporthojsförare gör?

Bra riskbedömning är inte heller bara av godo. Man kan vara dålig på riskbedömning men ändå vara säker. Det borde ju bero på om man över- eller underskattar objektiv risk. En förare som underskattar objektiv risk, men sedan utvecklar bättre riskbedömning -- har stor nytta av det och når lägre objektiv risk genom sin riskoptimering. En förare som däremot tidigare överskattat riskerna, men nu får objektiv och subjektiv risk i bättre synk -- kommer utnyttja det, genom ett högre uttag i "förväntad vinst". Nu får ju såklart olika moment i körningen olika värderingar och även olika för olika individer, så man borde kanske fokusera på att 'implementera' god riskbedömning för folk som underskattar objektiv risk och för aktuella moment -- samtidigt vara försiktig med att utveckla god riskbedömning för folk som överskattar vissa risker.

..En touringräv med 40000 mil i trafiken bakom sej som tränar upp sin förmåga att köra på en bana är definitivt den som är bäst rustat att kallas en duktig MC-förare..

Duktig mc-förare kan man kanske tycka, men inte nödvändigtvis en säkrare mc-förare. Kanske han "får smak på" lite "hårdare tag". Hans riskoptimering påverkas av att förväntade vinster numera består av andra saker (än att t ex försöka få bakelitdäcket att hålla 2000 mil). Det stämmer möjligen med TÖI och att frivillig träning tycks leda till ökad risk. Det kanske också rimmar med en amerikansk studie där de konstaterar att licensierade racingförare är i "avsevärd" grad, mer ofta involverade i olyckor.

(TÖI)
Resultat av meta-analyser tyder på att den upplärning eller de prov föraren genomgår innan han/hon får körkort verkar olycksreducerande, medan upplärning efter att föraren har fått körkort (det vill säga frivillig upplärning) har motsatt effekt).

Så, det kanske inte är ett helt orimligt resonemang, att en "touringräv" med 40000 mil bakom sej, som vill bibehålla hög säkerhet -- borde fortsätta att toura, hellre än att ta sig till en bana och "riskera" att omvandlas till en sportig förare. :D

edit: ordval

Niklasinorr
2007-02-16, 19:02
Jag tycker det låter lite skevt, i alla fall om riskbedömningen avser mc-körandet och säkerhetsriskerna... plus en massa mera text...

Som jag skriver så generaliserar jag lite men naturligtvis så har du rätt, med utbildningar eller 10 000 mil till tourande eller hojbyte eller nåt liknande så förändras parametrar, vissa mer och vissa mindre. Jag är helt övertygad om att resultatet av färdighetsträning i dom flesta fallen innebär att säkerthetsnivån används till att öka farten snarare än säkerheten, jämför med att sätta på vinterdäcken.

Men om man då blint resonerar på det sättet så är man ju som säkrast när man första gången sätter sej på hojen, uppmärksamheten är på topp, man kör försiktigt och tar inga som helst risker.

Vi kan jämföra med min dyra moder, hon kör fortfarande som att det är första gången hon sitter i en bil, hon har mej veterligen aldrig varit inblandad i en olycka och det går sakta och säkert. Sen att det förmodligen sker massor av incidenter i hennes kölvatten, incidenter som hon aldrig ser eftersom hon puttrar på i lugn och ro lär vi inte få veta...
Jag är alltid livrädd att åka med henne eftersom det inte existerar någon som helst säkerthet i hennes agerande, och en del av trafikbeteendet ligger ju i hur man kommunicerar, vilket i hennes fall inte sker...men som sagt, hon har hittils inte varit inblandad i en olycka och statistiskt sett så är hon säker i trafiken;)

Sanningen ligger nog någonstans mitt i mellan, touringräven har iallafall överlevt på motorcykel under lång tid, tränar han då upp sina färdigheter, OCH bibehåller sin säkerthetsnivå så är han nog den säkraste typen av förare...

Det börjar bli djupt detta...:rolleyes:

Olsson
2007-02-17, 08:53
Men om man då blint resonerar på det sättet så är man ju som säkrast när man första gången sätter sej på hojen, uppmärksamheten är på topp, man kör försiktigt och tar inga som helst risker.

Närå. Färskingar kan mycket väl behöva bättre riskbedömning samtidigt som urkass riskbedömning räddar liv för andra. :)

Svampe
2007-02-17, 14:08
Bakhjulsåka är kraftigt ajabaja på B&K kurser! Inte tillåtet.

För övrigt så jobbas det hårt med att få deltagare att förstå att banan är att betrakta som landsväg. Det är inte en plats där vi ska köra så fort vi kan.

En väldig skillnad.

Anledningen till att en bana används är att den är fri från andra trafikanter och många av farorna som finns på vägen, och är en bättre miljö för att faktiskt öva. Du kan repetera samma kurva och upptäcka skillnaden vid olika beteenden så som när du börjar möta med gasen, hur du sitter, var du tittar osv.

Jag hoppas att det är ett fåtal som tror att det är ren lekstuga som går under beteckningen B&K, för inget kan vara mer fel.

Att det sen är roligt pga att man utvecklas som förare är bara positivt.