handdator

Visa fullständig version : vad är er HOBBY..exl hojåka

mcflyfisher
2010-01-09, 20:58
själv så har jag.... ,båten,dykn,naturen o fisket.....

försöker kombinera det genom att ta hojen ut till på fisket i
möjligaste mån
får jag ingen fisk så har jag troligtvis haft en trevlig resa
blir nog en sväng till glomma i sommar för lite harrfiske

honda cbf 500
2010-01-09, 21:14
Fiske är också en av mina hobbyn. Har återupptagit fiskandet de senaste 2-3 somrarna och mer ska det bli. Har också tänkt att använda motorcykeln för kommande fiskeäventyr. Ska bara först köpa ett kastspö som får plats i en mcväska.

Undrar alla år som jag har bott i Sverige så har jag velat fiska p vintern med det har inte blivit av.:rolleyes: Ska försöka göra det nästa vinter.

// cbf 500

själv så har jag.... ,båten,dykn,naturen o fisket.....

försöker kombinera det genom att ta hojen ut till på fisket i
möjligaste mån
får jag ingen fisk så har jag troligtvis haft en trevlig resa
blir nog en sväng till glomma i sommar för lite harrfiske

zettan
2010-01-10, 09:34
Spelar gitarr i ett hårdrocks-coverband, motions-innebandy och styrketräning och att följa ALL sport på TV, eller live.

Håkan L
2010-01-10, 12:31
Jag och min sambo tränar apportering med vår hund, en Flat-coated retriever. Det är en apporterande fågelhund med mycket energi och charm.

Hunden är förtås med ut i skogen när vi plockar svamp, eller åker iväg någonstans för att skåda fågel.

Korta och långa peomenader hör också till ett inresse som vi delar.

Det är mest utomhusaktiviteter som gäller här.:)

/Håkan

Zopilote
2010-01-10, 12:44
Jag spelar TV-spel :D

Chopperbyggarn
2010-01-10, 23:03
I stort sett är alla mina intressen är hoj relaterade + lite gammelbil o Hot Rod + främmande länder o kulturer (med hoj). Finns varken pengar eller tid för fler intressen.:)

Anders.J

wildstaren
2010-01-10, 23:24
Då får jag väl spä på med att såga stockar samt fräsa dom och göra
timmrade stugor,grillar, bänkar,falska brunnar,mjölkbord e.t.c.Göra figurer av stora träd tx.motorsycklar,örnar, älgar,björnar med motorsåg,finsnickerier mm.
Flugfiske är rätt,vill prova i skottland

Agile
2010-01-11, 00:38
Egentligen skulle jag inte åka hoj, men kappsegling är så förbannat svårtillgängligt (för er som gnäller över bristen på RR banor kan jag säga att det är underbart LÄTT att få köra hoj jämfört med att kunna segla).

Vatten finns det gott om, men det är svårt nog att få ihop 4-10 pers (beror på stl på båt) för att kunna träna alls, att sen få ihop 5-20 båtar för att få en träning riktigt givande begränsar det till ca 1 plats på vardera kust. Allt går sönder hela tiden och till skillnad från på en hoj är det inte standardsaker som man kan ha på lager eller gå till depågrannen för. Dessutom är det ofta inte bara att "byta", utan det ska plastas, stärkas, gjutas, slipas., gelcoatas osv.. Dessutom är det förbannat dyrt!

Ska faktiskt börja dansa med sambon :)! Bugg till en start för att få lite grunder och för att man "ska kunna det". Sen blir det Lindy Hop (eller Gitterbugg för er gamlingar ;)) som gäller. Jag har länge saknat vinterintresse så det ska bli skitkul.

Har kampsportat mkt tidigare, men ett trasigt knä har satt P för det.

Alkohol.. Och inte svinfyllor utan då & då mer organiserade stunder med vin, whisky etc.

Film.. kanske inte är ett intresse, men jag kan engagera mig rätt mkt i bra film!

På senare tid hem-teknik. Nya TVs, ljudanl., mobiler, datorer osv har skapat ett intresse som växer. Så mkt kabeldragningar, nätverkspillande osv. Har nyligen blivit student också så "bruket" av egen IT har ökat explosionsartat, tidigare stod ju jobben för sånt.

Inredning.. Mest handlar det om att bromsa sambon så att min minimalistiska och hennes mer romantiska stil hamnar i nån form av balans.

Innebandy-korpen med fd. jobbet. Jag hade ju kvar både matchtröja och kompisar, så min bristande kompetens på planen fick gå vidare trots att jag sa upp mig.

Styrketräning vad det lider.. MÅSTE verkligen komma i form igen efter att sambofettet tagit greppet om mitt "liv".

Segling, även om kappseglandet lagts på hyllan sen jag lämnade sthlm så har jag kvar en familjebåt. Så vår/höst är det fix på varvet, och så ska det förhoppningsvis seglas några veckor under semestern. Hellre sjön än skinnställ när det är 35 grader varmt!

Omvärldsbevakning.. Kanske inte går att betrakta som inrtesse. Men jag skannar i stort sett alla stora nyhetskanaler dagligen och rss-flödar ofta särskilda artikelserier. Ex. Saab, Xeratech/6AP (fd arb.givare), elpris-ruschen, räntor etc.

Mmm.. Mkt tidsfördriv och lite intressen inser jag själv, åren går i varje fall :D!

lilleman
2010-01-12, 16:33
Gammelbilar :)

mvh/Roger

gundj
2010-01-12, 16:44
Foto, bilar, friluftsliv, husfixande, hundsport, mm. Utan inbördes värdering.

Hasse66
2010-01-12, 17:28
Jag har efter 23 års uppehåll börjat att åka slalom!
Man vill ju ha något att göra på vintern också.

Ducatista
2010-01-12, 20:14
För egen del är det guldvaskning och geocaching om gäller :D

sannybo
2010-01-12, 21:36
Jag och min sambo tränar apportering med vår hund, en Flat-coated retriever. Det är en apporterande fågelhund med mycket energi och charm.

Även jag håller på och tränar apport, jakttränar mina hundar och även går viltspårprov med dom.
Har även en kennel där jag och frugan föder upp Golden Retriever.
När jag inte tränar/tävlar med hundarna är jag ute och funktionstestar (kollar de jaktliga egenskaperna) Goldenhundar över stora delar av västra/södra Sverige.
Skulle jag få tid över åker jag gärna ut och flugfiskar.
Skulle det finnas tid över efter fisket, så är jag i garaget och skruvar med det mesta, bara det har motor.

wildstaren
2010-01-12, 22:58
Nä nu får du förklara dej dukatista,vad är geocaching för någe:confused:

fredda78
2010-01-12, 23:40
Nä nu får du förklara dej dukatista,vad är geocaching för någe:confused:

enligt google/ geocaching.se

Geocaching är en sysselsättning som passar för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Man kanske kan kalla det för en modern version av gömma nyckeln eller skattjakt. Någon gömmer en burk eller liknande någonstans, med en loggbok och en penna som viktigaste innehåll. Så nogranna koordinaterna som möjligt till gömman publiceras, ibland tillsammans med ledtrådar, på en webbplats på Internet. Intresserade kan sedan leta upp gömman, geocachen, och anteckna sig i loggboken. När man är uppkopplad nästa gång loggar man också på sidan på nätet, så att alla kan läsa loggarna utan att leta upp gömman i fråga.
Man kan ta ett föremål från cachen, men bara om man lämnar ett nytt föremål i utbyte. Dessa föremål kallas bytessaker, eller bytesföremål. En bra riktlinje är att alltid lämna någon av minst samma värde som det man tar.
Ibland utvidgas cachen till en så kallad multicache, där man måste besöka flera olika gömställen på vägen till slutmålet. Ibland arrangeras träffar (s.k. events) för utövare av geocaching, där koordinaterna för platsen där man skall mötas läggs ut på samma sätt som för en vanlig gömma men med tillägget att de bara gäller ett visst datum och klockslag. Olika event kan ha olika inslag, t.ex grillkvällar, städträffar (s.k. CITO-event), föreläsningar, etc.

Geocaching är ett sammansatt amerikanskt ord som består av GEO från det grekiska geo som betyder jord, mark och CACHING från det engelska ordet cache som betyder gömställe. Uttrycket används också inom datavärlden för att beskriva att datorn tillfälligt gömmer undan något. En svensk direkt-översättning av geocaching är svår, men ett uttryck som beskriver företeelsen kan vara "Skattjakt-med-GPS".

wildstaren
2010-01-12, 23:55
Jaa de var en bra förklaring om det spesifica fallet,jag har ingen gps men får nog skaffa en.....ha de bra

jan-olovj
2010-01-13, 08:41
Det har funnits nått liknande för radioamatörer, då gällde det att peila in en sändare som låg gömd i naturen. Konsten var att korspeila för att hitta sändaren. Vad sporten kallades mins jag inte men det var nog kul på den tiden.

Bengt Allevad
2010-01-13, 09:58
;Vad sporten kallades mins jag inte men det var nog kul p den tiden.

Kan det kanske ha varit "Rävjakt"

fwedewick
2010-01-13, 13:16
Dykning, Telemarkskidor och Wing Chun Kung Fu (precis börjat). Så har jag hund men det är ju mer än familjemedlem - hobby är väl något man skulle kunna välja bort om man ville.. ;)
Skulle faktiskt gärna spårträna honom - mest för att han verkar rent hysteriskt doftintresserad..
//F

jan-olovj
2010-01-13, 18:57
Kan det kanske ha varit "Rävjakt"

Det stämmer nog tycker att jag känner igen det.

JHkillen
2010-01-13, 19:53
Löpning året runt och långfärdsskridskor på vintern om vattnet stelnat så där konstigt som det gör när det blir kallt.

Mathias
2010-01-13, 20:03
Haha, skitkul när man ligger "räv" och signalerna studsar i kraftledningen samtidigt som man gömt sig till den milda grad att den som satte ut en knappt hittar en.

Det var ingen av mina hobbies.

Datorer och teknik, är väll det som går hem här. Gillar att skruva pilla och få rätt på saker och en massa annat.

Jaouws
2010-01-13, 21:19
Löpning året runt med Göteborgsvarvet som mål (7:e gången iår)
Även börjat att försöka lära mig att crawla, svårare än det ser ut.

Fotografering.

Dans, kursledare och tävlar i bugg så det tar nog mesta av min och frugan tid. Träning 2 dagar/vecka och tävlingar eller extra träning på lördagar.

Var även tränare i dotterns fotbollslag men efter att nästan gått i väggen så valdes detta bort, hälsan framför allt.

AndersX
2010-01-14, 23:56
Jag tror inte att jag förstår frågan. :confused:

Hobby förutom hoj??? Kan man ha det? :eek:

:rolleyes:

niceln
2010-01-15, 00:05
Hej,

Såg att några hade fiske som intresse. Själv är jag i Norge en del på sommaren syd väst om Tromdheim. Funderar på att t hojjen dit i sommar. Någon som har bra tips på hur man fäster stora spötuber på hojen (3 delade femtonfots laxflugspön innebär ganska långa spötub. Skulle vilja hitte en lösning som gör att jag kan fästa dem längs cykeln och inte på bredden. Någon som har tips på lösning

Kör R 1150 RT.

MVH

Niclas Elneus

Sent from my iPhone using Tapatalk

wildstaren
2010-01-15, 11:32
Jaa 15 fots var väl att ta i men ok,jag för min del har gjort en tub av skinn
som är fäst på sidan om en toppväska som jag har på bönpallen.Den är storleksmässigt 60 liter.Poppnitad innifrån,lite bökigt få fast men de går.Höjden kan variera men jag har 70 cm. Men då kör jag med vanligt tvåhands.Om du kan gå så långt ner mot vägbanan som möiligt så vinner du
på styrkan eftersom vinddraget blir ganska stort där uppe

glider
2010-01-15, 14:47
Segelflygning och whisky :)

cessan
2010-01-19, 21:30
3 st H:N Hundar, Hästar och höga höjder =( flyga till värmen vintertid).
och 3st P:N Promenera ,prata ,pengar( för att resa bort vintertid)
och 3 st S skriva texter ,sjunga, simma (i ett varmt hav söderut vintertid) och mycket mycket mer tycker jag om.

Kyssen
2010-01-20, 09:09
Just nu är det simning som gäller men förr (när jag hade tid) så var det ridning som gällde och efter det då "bodde" jag på Brukshundsklubben och tävlade med min Riesen i spår, IPO och lydnad. Tyvärr så finns inte hunden i livet idag :( och någon ny är inte på G eftersom tiden inte finns längre.
Havsfiske ligger också varmt om hjärtat så kanske någongång att man kan gå tillbaka och återuppliva dessa roliga intressen men allt har sin tid!

Sad Glad
2010-01-20, 15:56
Hoyor, Lindy hop, authentic jazz och cigarrer är mina hobbies, förutom duccen då.

Frank S
2010-01-20, 19:41
Det händer att jag försöker fånga öring och harr med dunkrok.
Seriöst ordnade provsmakningar av maltdrycker är intressant.

wildstaren
2010-02-02, 15:47
Det händer att jag försöker fånga öring och harr med dunkrok.
Seriöst ordnade provsmakningar av maltdrycker är intressant.

(Jo jag bara undrar, de där med maltdryck,kan den intas mellan ställena eller
måste tältet stå breve)?

Agile
2010-02-02, 17:19
Blev det ett fiskeforum här eller?

Frank S
2010-02-02, 18:15
(Jo jag bara undrar, de där med maltdryck,kan den intas mellan ställena eller
måste tältet stå breve)?
Jo men nog är det väl så att man kan ta sig en pruttare ur pluntan om man fiskar av en älvsträcka. En paus med en god piptobak och väl utvald skotsk whisky sitter inte fel.

Whiskyprovning är på hemmaplan.

Nea
2010-02-02, 18:19
Tänk om det fanns lika mycket tid som man har hobbys ;)

När vi inte kör hoj så åker vi ut med husvagnen, innan hade vi båt med men den har vi precis sålt så en Hobby mindre

På fritiden ägnar ja mig åt att skapa och designa silversmycken :)

Mannen han pillar med det mesta, just nu har det varit värmepumpar mm

Vintertid då reser vi till Värmen, har varit i Thailand i nyår....

I sommar ska vi med ett gäng knuttar till Ungern sen vidare på träff i Tjeckien

wildstaren
2010-02-02, 19:31
Jo men nog är det väl så att man kan ta sig en pruttare ur pluntan om man fiskar av en älvsträcka. En paus med en god piptobak och väl utvald skotsk whisky sitter inte fel.

Whiskyprovning är på hemmaplan.

De där med pluntan,fisken och wiskyn de låter bra men,pipan har jag slutat
med,om än de var gott då

mcflyfisher
2010-02-12, 10:22
Blev det ett fiskeforum här eller?

nja kanske skulle ha ett!!! undra hur många vi är som är fiske dårar här

wildstaren
2010-02-13, 11:05
nja kanske skulle ha ett!!! undra hur många vi är som är fiske dårar här

Ja fiskedåre kanske jag inte är,men mc-körningen har tagit över all den tid
som ekan ville ha.För övrigt så toppar jag fiskeligan här i pite med 14,5kg.
De var 1976 och ingen har slagit det sedan dess.

mcflyfisher
2010-02-13, 12:03
Ja fiskedåre kanske jag inte är,men mc-körningen har tagit över all den tid
som ekan ville ha.För övrigt så toppar jag fiskeligan här i pite med 14,5kg.
De var 1976 och ingen har slagit det sedan dess.

hmmm på tiden att det justeras då he he

fbg
2010-02-13, 12:11
Jag har 7 hobbys sex o brännvin hi hi hi :D

Scotsman
2010-02-13, 16:15
Programledare på en närradiostation, körsång, lite gitarrspel, lyssna på skivor o även musik på Spotify, gå på konsert ibland, styrketräning på gym. Lite fiske ibland, fast det blir sällan tyvärr. That's it! :)

K-Man
2010-02-16, 01:08
Inte en enda som jagar här?? Mest fiske och whiskey och några hundar...?

Älgjakt i Dalarna på hösten samt pistolskytte - Dynamiskt, magnumfält, precision mm. Jag berättar lite om skyttehobbyn på Sporthoj.com (http://www.sporthoj.com/garage/?skytte) och det finns några filmklipp från tävlingar där.
I år ska skyttet få stå tillbaks lite då jag vill instruera mer på sporthojskurser pga en tråkig händelse i höstas men framförallt för att jag blev pappa 29e december så nu är alla fritidsproblem lösta för lång tid framöver.

DearHunter
2010-02-16, 12:55
Grattis i efterskott till kotten. Kan garantera dig att handladdningen blir lidande.:cool:
Men det är det värt.... ;)

K-Man
2010-02-17, 03:18
Grattis i efterskott till kotten. Kan garantera dig att handladdningen blir lidande.:cool:
Men det är det värt.... ;)
Jag laddar ändå inte för millimeterprecision utan bara kör standardreceptet och pressar 2-300 .40S&W när de behövs. Går fort med en Dillon 650 :) Har inte dies till .30-06 än men planerar att skaffa, främst till övningsammon. Med nuvarande rate så räcker Oryxerna i 10-15 år till :rolleyes: Synd, för jag e sugen på att testa Rhino-kulor.

Batten
2010-02-17, 11:37
Jag laddar ändå inte för millimeterprecision utan bara kör standardreceptet och pressar 2-300 .40S&W när de behövs. Går fort med en Dillon 650 :) Har inte dies till .30-06 än men planerar att skaffa, främst till övningsammon. Med nuvarande rate så räcker Oryxerna i 10-15 år till :rolleyes: Synd, för jag e sugen på att testa Rhino-kulor.
Bryter jakt och ammo snacket för en reflektion:
Nybliven pappa och inlägget till forumet kl 03:18. :)
In på SMC forumet mellan vällingen och blöjbytet?
Grattis i efterskott K-man

DearHunter
2010-02-17, 15:16

Japp! Det blir billigare.
10-15 år....jiiieessiis...:eek: Skjuter Du endast för salut när Du fyller år eller laddar Du för Knug och Fosterland ? :D

K-Man
2010-03-13, 20:26
Tack! :) Nu är hon över två månader så om jag postar inlägg mitt i natten så är det med största sannolikhet för att jag är på jobbet och har lite tid över. Sambon är ju den som har maten så jag gör inte mycket nytta nattetid än. Nån blöja ibland bara.

Har man en 20-ask med Oryx och fäller en älg vart 2-3 år så går de inte åt så fort. 45 pers i jaktlaget och 10-15 älgar på tilldelningen... då blir det inte varje år.

mcflyfisher
2010-03-26, 16:57
drar till glomma/koppang/trya camping V31 m hojen
har 2 stugor bokade 3 platser kvar
så om det är nån som vill haka på så är det plats än
stuga för 4pers 400:-dygn

adrian_vg
2010-05-25, 18:46
Hobby? Inte så mycket hobby som en livsstil tycker jag.

Mina hobbies i ingen speciell ordning; familjen, filmofil, fåglarna hemma (vi har två nymfparakiter, två undulater och två zebrafinkar; vem behöver barn...? ;)), rosodling, fotografi, "data"-spel.

Hojarna är mer praktiska tillhyggen för mig, men hindrar mig inte från att leva, vara och andas mc sen återfallet 2008; Knixkörningarna är förbaskat kul, speciellt nu när jag börjat som instruktörsaspirant! :D

Edit: Blir grinig om jag inte får köra mc varje dag... Frun har sagt att jag verkar vara mer harmonisk sen återfallet, och motorcyklarna. MC är lika med sund mental tycker jag! Med det sagt, fåglarna och rosorna mm är mest sidogrejor jag håller på med när jag inte kör mc eller pysslar med mc eller läser om mc eller...

Frank S
2010-05-25, 18:51
Hobby? Inte så mycket hobby som en livsstil tycker jag.

Mina hobbies i ingen speciell ordning; familjen, filmofil, fåglarna hemma (vi har två nymfparakiter, två undulater och två zebrafinkar; vem behöver barn...? ;)), rosodling, fotografi, "data"-spel.

Hojarna är mer praktiska tillhyggen för mig, men hindrar mig inte från att leva, vara och andas mc sen återfallet 2008; Knixkörningarna är förbaskat kul, speciellt nu när jag börjat som instruktörsaspirant! :D

Edit: Blir grinig om jag inte får köra mc varje dag... Frun har sagt att jag verkar vara mer harmonisk sen återfallet, och motorcyklarna. MC är lika med sund mental tycker jag!

Familjen som hobby. :D Din egen dårå?:D

adrian_vg
2010-05-25, 21:57
Familjen som hobby. :D Din egen dårå?:D

Ok, den biten kom till i efterhand. Forumets ändringsfunktionsförbannelse. :o

waxin
2010-06-02, 13:47
Eftersom jag inte hunnit bli knutte på riktigt så räknas inte mc-åkandet som hobby.(men kommer nog att bli)
Så min enda hobby än så länge är jakt.

Pisken
2010-07-31, 01:08
Har brudar bärs å hårdrock som hobby .... eller nja , brukar mecka med mina RC bilar (bensin drivna såklart) , har renoverat o custat ett par "raggarbilar" , leker med datorn , skjuter pistol (på papperstavlor , och ja jag har licens :P ) ... hojåka e nog inte en hobby , men kan bli när jag byter från lille 660'n (eller behåller den som Essingeleds pendlare) till en med lite mera chrome o attityd ;)

viktoria
2010-07-31, 09:47
Dansa till dansband! Kör ofta hoj till/från dansen (men frisyren blir lite platt...). :)

Chriz
2010-07-31, 15:41
Jag vill gärna se att min hobby är bodybuilding, men jag är nog inte riktigt där än, så det är mer gymträning på avancerad motionsnivå....

sporTlovER
2010-08-08, 17:24
Jakt o fiske, vilket det varit på tok för lite av..se på motorsport kan det vara ett intresse oxå:rolleyes:

Familj, hus o hundar är ju mer en livsstil än hobby

påK-en
2010-08-08, 18:11
Jakten har jag lagt av med för många år sedan (trots egen jaktmark), fisket blir alltför sällan, har ingen häst just nu så den biten ligger också nere. Barnbarnen kan knappast kallas för hobby. Det enda som blir av ibland:), förutom mc-körningen, är pistolskyttet, men även den delen inte på samma nivå som förr.:mad:

puttepj
2010-08-08, 22:26
Kanske inte helt rätt defintion på en hobby, men det jag nog njuter allra mest av, är när jag får tid att smita ut och sätta mig på min 'rökveranda', men en Caol Ila och en AVO Intermezzo. Att sitta, helt ensam, helt nollställd och bara vara sig själv, med en god whisky och tillika cigarr, då tänker jag ofta - "Så här borde man ha det när man har det som sämst".

Kan livsnjutning vara en hobby?

/putte

påK-en
2010-08-09, 08:33
ensam, helt nollställd och bara vara sig själv, med en god whisky och tillika cigarr, då tänker jag ofta - "Så här borde man ha det när man har det som sämst".

Kan livsnjutning vara en hobby?

/putte

Låter bra, så när som på cigarren, skulle för mig helt förta njutningen. kanske tur ibland att vi inte alla är lika.

Agile
2010-08-09, 16:34
. hojåka e nog inte en hobby , men kan bli när jag byter från lille 660'n (eller behåller den som Essingeleds pendlare) till en med lite mera chrome o attityd ;)

660´n är hobby

Krom är en kris!

wildstaren
2010-08-09, 18:57
660´n är hobby

Krom är en kris!

Dom är rätt coola alla jappsare numera och till rätt kurs

Motormannen
2010-08-15, 18:43
Mina främsta intressen förutom motorcyklar är dykning och att vara i ''terränglådan'' med Hemvärnet där jag är placerad som sjukvårdare. :)