handdator

Visa fullständig version : Lämplig avrostningskurs

Axman
2010-01-08, 16:46
Hej!

Tänkte kolla om vad ni kan tipsa kan vara lämpliga kurser som avrostning till våren. Kanske de som diskureras här i en annan tråd?

Saken är nämligen den att jag krockade i höstas med hyfsat allvarliga konsekvenser men börjar komma på benen nu igen. (har precis lärt mig gå igen, brutet hälben suger). Så jag skulle vilja få en möjlighet att arbeta bort eventuella minnen från krocken under kontrollerade former.

Jag kör glidare så inte för mycket sporthojsstuk, även om jag gillar kurvor jag med. :)

JohanBMW
2010-01-08, 22:48
Hej!

Tänkte kolla om vad ni kan tipsa kan vara lämpliga kurser som avrostning till våren. Kanske de som diskureras här i en annan tråd?

Saken är nämligen den att jag krockade i höstas med hyfsat allvarliga konsekvenser men börjar komma på benen nu igen. (har precis lärt mig gå igen, brutet hälben suger). Så jag skulle vilja få en möjlighet att arbeta bort eventuella minnen från krocken under kontrollerade former.

Jag kör glidare så inte för mycket sporthojsstuk, även om jag gillar kurvor jag med. :)

Hejsan Axman ,

Trist att höra om din olycka . Samtidigt kul att du är på benen igen och plannerar för våren .
Tror nog att SMC Väst kommer att ha avrostningskurser framåt våren .
Kan kanske t.o.m. bli någon storbana för custom .

Lycka till med tillfrisknandet och lycka till med hojåkandet .

// Johan

Thundercat
2010-01-10, 19:49
Tjena.

SMC Väst kommer att ha Grundkurser (som numera avrostningskurserna heter), Avancerade kurser på storbana (dels BKK och sporthojskurser) plus att vi sammarbetar med BMW-klubben i deras gokartbanekörningar.

Jag skulle föreslå att du börjar med en grundkurs, dagarna kommer du att hitta här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=717. Dom är inte spikade ännu.

Sedan kan du välja på BKK eller en gokartbanekörning. BKK dagarna på Kinnekulle och Falkenberg hittar du här: https://www2.svmc.se/school--kurser-?courseType=school&subType=bkk

Gokartbanekörningarna hittar du här: http://www.bmw-mc-klubben.se/view.php?id=52

Hoppas du frisknar till så du kan delta på allt :)

Mvh
Mikael
SMC Väst

Axman
2010-01-11, 15:20
Tackar för infon, det var precis vad jag var ute efter. Hade sett en del om det men du gav mig mer info än vad jag hade hittat själv Thundercat! Sitter och drömmer om att kunna köra igen och skall upp till Bike i trollättan i veckan för att köpa nya kläder och modifikationer på nya hojen (den gamla blev så skadad att jag fick en ny, fick dock behålla mitt gamla ben :p).

Så nu blir det att träna benet så att jag orkar hålla hojen uppe. :D

Tackar för omtanken och så ses vi på någon av bandagarna.

Zapp
2010-01-11, 16:37
Jag tillhör dem som också gärna går på avrostningskurs... av flera skäl...

1966-02-17 fick jag som 18-åring såväl A som B-kort efter uppkörning på bil. Det var så på den tiden. Men jag har egentligen aldrig seriöst kört annan tvåhjuling än cykel. Inte förrän sommaren 2008 då jag köpte en billig kinesisk MC-scooter (125 kubik). Den var givetvis klen men gick att pressa upp i 90 km/tim. Men jag körde en massa mil med den - både inom och utom sta'n.

Våren 2009 tröttnade jag på att alla kallade min scooter för moped och köpte en vackert gul Kawasaki ER-6N (2006). Det bar sig dock inte bättre än att efter tre månader välte den över mig när jag körde hur sakta som helst nerför en grusig backe. Hojen klarade sig helt utan skador men däremot bröt jag foten (blev belönad med gips, kryckor och en inopererad titanskruv).

Så det blev att åka scooter igen med gipsad fot och kryckorna fastspända på ryggsäcken. Så fort gipset åkte av i mitten på juli började jag dock åter åka sporthoj (jag har inte kvar scootern längre dessutom). Det gick nu inte så bra - rörlighet och styrka i foten var ju minimal och jag lyckades inte alltid hålla hojen upprätt vid stillastående. Typ 5 gånger välte hojen för mig den första månaden. Inga skador på mig och inte heller på hojen förutom byte av ett krokigt gashandtag (har kraschpuckar tack och lov).

Men jag behöver verkligen skola mig när det gäller MC-åkning. Jag var visserligen handledare till en kompis i somras så att han kunde ta ett MC-kort på sin nyinköpta och strypta Yamaha sporthoj. Men det torde stå fullständigt klart att jag aldrig skulle ha klarat de manöverprov som han genomförde. På en mindre hoj än min Kawasaki möjligtvis...

Jag och min kompis som just tagit MC-kort var på BMW-klubbens kurs 29 augusti på Borås Motorstadium. Han körde men jag tittade bara på - kände mig då inte tillräckligt stark i foten för att våga delta. Men vi planerar båda att åka till Kinnekulle Ring i sommar. Men vi går ut mjukt - vi börjar med att åka på Hoj-X 2010 nu i februari :D.

Ålder, bristande MC-erfarenhet, trasig fot och dessutom kortväxt. Allt detta gör att jag behöver träna upp min körförmåga. Mitt försthandsval är alltid att åka hoj vad än jag ska göra. Först i sista hand tar jag bil - eftersom jag bor i Göteborg är ofta kommunalt ett bättre alternativ än att försöka hitta P-plats till bilen.

Så nu väntar jag på att snöslasket försvinner och det åtminstone blir över noll grader. För jag gillar inte att skita ner hojen (:mad:) som det ser ut just nu. Men jag åker så fort det bara går...

Och jag kommer också på första bästa avrustningskurs... ;)

Och är det dessutom nå'n Göteborgare som vill ha hojsällskap för lite åkturer... hör av dig...

Lejonell
2010-01-20, 09:37
Jag tillhör dem som också gärna går på avrostningskurs... av flera skäl...

Och är det dessutom nå'n Göteborgare som vill ha hojsällskap för lite åkturer... hör av dig...

Det hela började när jag var 7 år liten och fick en gammal Cresent compact med limpasadel och 2 växlad handväxel av min far.
Jag har sedan 2 års ålder en neurologisk sjukdom som heter Epilepsi (man får inte körkort om man inte är symptomfri i 2 år)
Men för moped behövs ju inget körkort, så jag har i många år puttrat fram på just detta 2 hjuliga fordon.När jag var runt 30 tyckte min läkare att vi skulle testa en ny medicin då den gamla inte längre var så bra. Sagt och gjort jag testade och sedan den dagen har jag inte haft ett enda symptom av epilepsin. Detta resulterade i en helt ny värld som öppnade sig för mig. jag tog MC körkort1/10 09 Har skaffat mig en RIKTIG hoj*S* min ögonsten (Ja jag vet att den e gammal och sliten men för mig är den en dröm som blev sann*S*) Så nu drar jag ut på vägarna så fort jag kan och vädret tillåter. Lillkillen hänger oxå gärna med, 5 år och älskar Rammstein och motorcyklar!!!!! kan det bli nåt annat än en "Go kille"? (han skall bli tatuerare har han sagt)
Men livet är nu underbart att leva. Då även jag känner att jag kan bli en bättre förare kommer jag i år gå så många kurser jag hinner.

Söker även jag kompisar att åka landsväg med. så hör gärna av er

anders@hasselblads.se :cool:

Livet är till för att levas.
Anders

steve1234
2011-01-01, 07:29
hej .. Jag är ny på detta forum och jag gillar verkligen diskussionen om den här tråden .. lycka till

Kyssen
2011-01-01, 12:13
hej .. Jag är ny på detta forum och jag gillar verkligen diskussionen om den här tråden .. lycka till

Hejsan! Välkommen in på forumet, hoppas att du kommer trivas :D