handdator

Visa fullständig version : Nya SMC försäkringen 2010

Ghost79
2009-12-30, 22:02
Snackade med Folksam precis om detta. Det verkar inte som om Folksam blir med i det nya samarbetet nästa år, utan någon annan.

Enligt honom på Folksam jag pratade med så spelar det inte längre någon roll om man gick bankurser eller inte, inte en krona i premiereducering blir effekten hos Folksam iom att SMC försäkringen försvinner och de inte kommer teckna nytt avtal med SMC.

Måste alltså byta försäkringsbolag, och det kan jag inte göra förän tidigast oktober när säsongen är över.
Måste jag "sälja" hojen och sen "köpa" tillbaka den och då registrera in den i ett annat försäkringsbolag?'
Ser ingen annan lösning eller?

Pärallan
2009-12-30, 22:55
Utan att vara någon expert på försäkringsfrågor så bör ju det avtal ni tecknade i Oktober (om du nu tecknade då) gälla. Så har det då varit i mina tidigare fall.

[QUOTE=
Måste alltså byta försäkringsbolag, och det kan jag inte göra förän tidigast oktober när säsongen är över.
Måste jag "sälja" hojen och sen "köpa" tillbaka den och då registrera in den i ett annat försäkringsbolag?'
Ser ingen annan lösning eller?[/QUOTE]

Ghost79
2009-12-31, 10:53
Utan att vara någon expert på försäkringsfrågor så bör ju det avtal ni tecknade i Oktober (om du nu tecknade då) gälla. Så har det då varit i mina tidigare fall.

Jo det stämmer säkert. Skulle omvandla min försäkring till just en SMC försäkring när jag ställer på hojen till våren, från en helförsäkring avställningsbar.
Nu finns det alterntivet inte längre så jag är torsk :/

ezzo
2009-12-31, 12:57
Hade du tagit SMC försäkringen i oktober hade det gått bra...
Men vem vill betala för månader man inte använder den...

Nu är det offentligt då.
SMC och Folksam har inget samarbetsavtal inför 2010. SMC har påbörjat ett samarbete med ett annat försäkringsbolag och jag tror tyvärr inte att det bolaget kommer ge mycket för oss som kör sporthoj.

2005 när vi drog igång sporthojsporjektet och började med sporthojskurser som kunde påverka din försäkringspremie så fick vi även in hel del nya smc medlemmar.
Kommer detta innebära att "Gubbväldet" inom SMC att återupträda?
Hur kommer deltagandet på kurserna se ut utan en försäkringsrabbatt?

Kommer bli intressant att följa detta.

Ghost79
2009-12-31, 13:25
Ja det är himla tråkigt :(
Får väl se hur det blir i slutet av januari då den nya SMC försäkringen presenteras och utformningen på den ser ut.

Bara hålla tummarna att någon form av premiereducerande effekt följer på utbildningar. Möjlighet att ställa av klass 7-11 hojar vore fint också...

Spiff
2009-12-31, 14:22
Ja det är himla tråkigt :(
Får väl se hur det blir i slutet av januari då den nya SMC försäkringen presenteras och utformningen på den ser ut.

Bara hålla tummarna att någon form av premiereducerande effekt följer på utbildningar. Möjlighet att ställa av klass 7-11 hojar vore fint också...

Ja det är trist att det inte funkade.

Varför vill du ha den avställningsbar? Om vi betalar XXXX för helår eller samma för de månader vi kör så är det ju skönt att slippa ställa av och på hela tiden..

Ghost79
2009-12-31, 15:11
Ja det är trist att det inte funkade.

Varför vill du ha den avställningsbar? Om vi betalar XXXX för helår eller samma för de månader vi kör så är det ju skönt att slippa ställa av och på hela tiden..

Det var väl mest en anledning till att få sänkta kostnader totalt och ett argument för att sänka premien iom att försäkringen inte gäller på ett avställt fordon i trafik.

Ställa av och på är ju jätteenkelt numera. Tack Transportstyrelsen =)

Spiff
2009-12-31, 17:16
Jo men det jag försöker säga är att du eller jag kostar försäkringsbolaget lika mycket om du har den påställd hela året eller om du bara ställer av och på hela tiden. Med andra ord slutar det med att du betalar XX för den tiden du har den påställd och jag betalar samma men har den på hela tiden.

Ghost79
2009-12-31, 18:23
Jo men det jag försöker säga är att du eller jag kostar försäkringsbolaget lika mycket om du har den påställd hela året eller om du bara ställer av och på hela tiden. Med andra ord slutar det med att du betalar XX för den tiden du har den påställd och jag betalar samma men har den på hela tiden.

Vi tänker nog på samma grej.
Bästa är ju att ha hojen påställd året om till en kostnad som är försvarbart, även när den inte rullar. Och en försäkring som sjunker i kostnad ju mer utbildning man har, oavsett typ av motorcykel.

Kanske en försäkringspremie som är stigande och fallande i kostnad beroende på vilken månad på året det är, kanske hade vart nått?

p.s Om ni undrar varför jag ägnar energi åt detta nu är det för att jag sitter¨och jobbar fram till 02 i natt d.s

Hasse66
2010-01-01, 01:03
Bästa är ju att ha hojen påställd året om till en kostnad som är försvarbart, även när den inte rullar. Och en försäkring som sjunker i kostnad ju mer utbildning man har, oavsett typ av motorcykel.

Kanske en försäkringspremie som är stigande och fallande i kostnad beroende på vilken månad på året det är, kanske hade vart nått?

p.s Om ni undrar varför jag ägnar energi åt detta nu är det för att jag sitter¨och jobbar fram till 02 i natt d.s

Så har jag redan på Länsförsäkringar mitt i sommarn betalar jag
cirka 700kr mitt i vintern cirka 200kr.

Spiff
2010-01-01, 01:29

Japp håller med.
Det bästa vore om alla kunde sluta med att vurpa så skulle dels ingen dö eller bli skadad vilket är viktigast och dels skulle försäkringen bli billig =)

Gott Nytt År!

zettan
2010-01-02, 11:29
För min del kvittar det vilket bolag jag har när det gäller premien. Hög eller ännu högre:mad:. Av- och påställning sköter man via transoprtstyrelsen.se. När jag ska köra ställer jag på, när jag kommer hem ställer jag av.
Det som är viktigt är att den gäller för SMC-övningar på bana.

tabman
2010-01-02, 12:42
För min del kvittar det vilket bolag jag har när det gäller premien. Hög eller ännu högre:mad:. Av- och påställning sköter man via transoprtstyrelsen.se. När jag ska köra ställer jag på, när jag kommer hem ställer jag av.
Det som är viktigt är att den gäller för SMC-övningar på bana.

Det system som zettan praktiserar är helt klart en orsak varför försäkringsbolagen kör med s.k. årsförsäkringar d.v.s. ej avställbara

Marie
2010-01-02, 20:56
Det system som zettan praktiserar är helt klart en orsak varför försäkringsbolagen kör med s.k. årsförsäkringar d.v.s. ej avställbara

Och jag är väl skälet emot för dem. Kör ena hojen i stort sett uteslutande på vintern....

Galne Dansken
2010-01-05, 22:53
...
1. SMC och Folksam har inget samarbetsavtal inför 2010.
2. Kommer detta innebära att "Gubbväldet" inom SMC att återupträda?
3. Hur kommer deltagandet på kurserna se ut utan en försäkringsrabbatt?

4. Kommer bli intressant att följa detta.

1. Folksam och SMC har ett avtal vart alla SMC medlem får 10% i rabatt på aktuell premie. Detta är ganska store belopp som Folksam därmed ger SMCs medlem.
På alla SMCs fortbildningar på bana gäller Folksams försäkring med fullt försäkringsskydd, uagtet att det är inhägnat tävlingsområde.

2. SMC har en 15.000 kursplatser på bana planerat för 2010. Båda Gubbar, gummor, ungtuppar och övriga glada motorcyklister är välkomna, på alla typor av MC. En del av kurserna riktar sig primärt till sporthojer, exackt som tidiagare.

3. Självfallet, har SMC haft kursdeltagare, som kanske endast kom för att få del av 25% självrisk försäkringen. Uppfattningen är att det handlar om ett beskedligt antal.

4. Upplägget med fortbildning och en morot på försäkringspremie tror SMC fortfarande på.

Men, det är upp till bevis och därför är flera forskningsprojekt initierat - så vi får konkreta svar.
Vi har i sporthojsprojektet set att kostnaderna för försäkringgiveran har gått nerr - men, dock inte i önskad takt.

Den som idag har 25% självrisk försäkringen, kommer att bli kontaktat av Folksam om konvertering, premie mv. Detta påbörjas under februari och löpande beroende på förfallodatum.

Svampe
2010-01-06, 09:24
Den som idag har 25% självrisk försäkringen, kommer att bli kontaktat av Folksam om konvertering, premie mv. Detta påbörjas under februari och löpande beroende på förfallodatum.

Nu är det inte ditt jobb att svara på det här, men tanken är värd att väckas.

Försäkringar tecknas i de flesta/alla fall på årsbasis, ettårigt avtal mellan mig som kund och bolaget.
Om Folksam vill konvertera min försäkring som jag tecknade i September så anser jag att det är ett kontraktsbrott. Det gör så att jag inte har några skyldigheter att fullfölja min del av avtalet.

DVS. Jag kan byta bolag i samma stund som de kontaktar mig för en ändring.

Rätt eller fel?
Det är min tanke iaf om det blir en kraftig höjning av premien.

Ghost79
2010-01-06, 11:23
4. Upplägget med fortbildning och en morot på försäkringspremie tror SMC fortfarande på.

Sporthojarna då?

BlackTiger955
2010-01-06, 11:47
Frågan är varför man har haft ett samarbete med Folksam överhuvudtaget? Jag har kört hoj sedan 1991 och varje år kollar jag med försäkringsbolagen vem som är billigast. Folksam har, oavsett vilken hoj jag kört, varit ett av de dyraste OCH haft högst självrisker. Senast i höstas kollade jag och då ville Folksam ha mer än 100% mer i premie än mitt nuvarande bolag. Trots smc-rabatt...

Galne Dansken
2010-01-06, 13:26
Nu är det inte ditt jobb att svara på det här, men tanken är värd att väckas.

Försäkringar tecknas i de flesta/alla fall på årsbasis, ettårigt avtal mellan mig som kund och bolaget.
Om Folksam vill konvertera min försäkring som jag tecknade i September så anser jag att det är ett kontraktsbrott. Det gör så att jag inte har några skyldigheter att fullfölja min del av avtalet.

DVS. Jag kan byta bolag i samma stund som de kontaktar mig för en ändring.

Rätt eller fel?
Det är min tanke iaf om det blir en kraftig höjning av premien.

Anser du har rätt. Avtalet ska löpa i den tid som är avtalad. Att Folksam har för avsikt att börja "konvertering" tolker jag endast att man vill vara ute i god tid - om det blir så att premien höjs väsentligt. Det är sjust mott kund att göra så, och Folksam bruker vara sjusta. Folksam har såklart en intress i att ha goda kunder, och även om statistikken inte är bra - finns det mycket bra kunder som har sporthoj..

Galne Dansken
2010-01-06, 14:15
Frågan är varför man har haft ett samarbete med Folksam överhuvudtaget? Jag har kört hoj sedan 1991 och varje år kollar jag med försäkringsbolagen vem som är billigast. Folksam har, oavsett vilken hoj jag kört, varit ett av de dyraste OCH haft högst självrisker. Senast i höstas kollade jag och då ville Folksam ha mer än 100% mer i premie än mitt nuvarande bolag. Trots smc-rabatt...

SMC jobbade innan Folksam med Trygg Hansa. Detta avtal blev uppsagt grundet brist på lönsamhet. Som ex. blev 1 av 3 R1 ersatt fullt årligen, därtill ska läggas kostnader för personskador. Samtidigt fanns ett politisk press för att förbjuda effektstärka hojer. Varför SMC drog igång med sporthojsprojektet.
Folksam var det bolag som trodde på SMCs insatser med kombinationen med försäkringsteori / fortbildning. Vi har under resan inte fått fram en generell attraktiv prisbild i alla försäkringsklasser, vilket är ett stort önskemål från huvudparten av SMCs medlem.

Marknaden för MC försäkringer, har under senaste åren varit under förandring, dvs vi ser att flera erbjuder försäkring i "nicher" t. ex. märkes / kategori baseret. Detta har medfört att olika grupper står till större del för sina egna kostnader. På så sätt har det för största delen av motorcyklisterna blivit billigare att äga en MC, och flera anser att detta har varit en viktig faktor för att MC beståndet har kunnit växa.

zettan
2010-01-06, 14:55

Det är upp till dig vilken typ av försäkring du tecknar.
Jag väljer en dyr som dock är avställbar och sparar pengar på det. Att ge mig som är 37år gammal, bor i en liten stad i Blekinge, haft mckort+mc sedan 1990 och ALDRIG använt mig av försäkringen en årspremie på 24000kr anser jag vara ett dåligt skämt och en tydlig signal på att metoden man har att räkna fram premien inte är bra. Oj, vilken lång mening :-

Ghost79
2010-01-06, 15:07
Det är upp till dig vilken typ av försäkring du tecknar.
Jag väljer en dyr som dock är avställbar och sparar pengar på det. Att ge mig som är 37år gammal, bor i en liten stad i Blekinge, haft mckort+mc sedan 1990 och ALDRIG använt mig av försäkringen en årspremie på 24000kr anser jag vara ett dåligt skämt och en tydlig signal på att metoden man har att räkna fram premien inte är bra. Oj, vilken lång mening :-

Jag skulle vilja se en försäkringspremie som har en reducerande prisbild för varje år som går utan skador på individuell nivå.
Jag är trött på att idioter som kör över sin förmåga skall ge mig svindyr försäkring.
Ge oss som kör sansat en morot och de som kör som idioter en spark i baken.

p.s har ALDRIG varit inblandad i en trafikolycka.

Galne Dansken
2010-01-06, 15:21
Jag skulle vilja se en försäkringspremie som har en reducerande prisbild för varje år som går utan skador på individuell nivå.
Jag är trött på att idioter som kör över sin förmåga skall ge mig svindyr försäkring.
Ge oss som kör sansat en morot och de som kör som idioter en spark i baken.

p.s har ALDRIG varit inblandad i en trafikolycka.

:) Och sedan är jag klar på att lägga mina fordons försäkringar i ett bolag - som då ger mig som PERSON EN trafikförsäkringspremie.
Jag kan inte förstå att jag ska pröjsa trafikförsäkring och SKATT för min "personliga riskbild" för båda min bil och mina tre hojer. Jag kan ju endast nyttja en i taget!!

Jag tror mig att ett sådant system är möjligt i Österike...

Harmon Rabb
2010-01-06, 17:16
Kan säga att SMC försäkringen aldrig var något alternativ för mig på grund av villkoren i den. Att man tog ut 25% i självrisk oavsett om det var stöld eller skada var orimligt i mina ögon. Inte heller premien var tillräckligt förmånlig för att man skulle överväga försäkringen.

Önskar att det gick att göra om försäkringsbolagens tankesätt. Även om statistiken talar mot mig är jag rätt övertygad om att man inte kan ta alla över en kam som man gör idag. Det är inte rätt att sätta premie efter vilken typ av fordon man kör. Det är föraren bakom som utför risken inte fordonet i sig. Oavsett vilket fordon jag framför utför jag ungefär samma risk för mig själv och trafikanterna omkring mig. Mitt körsätt är inte annorlunda.

Ghost79
2010-01-06, 18:21
Kan säga att SMC försäkringen aldrig var något alternativ för mig på grund av villkoren i den. Att man tog ut 25% i självrisk oavsett om det var stöld eller skada var orimligt i mina ögon. Inte heller premien var tillräckligt förmånlig för att man skulle överväga försäkringen.

Önskar att det gick att göra om försäkringsbolagens tankesätt. Även om statistiken talar mot mig är jag rätt övertygad om att man inte kan ta alla över en kam som man gör idag. Det är inte rätt att sätta premie efter vilken typ av fordon man kör. Det är föraren bakom som utför risken inte fordonet i sig. Oavsett vilket fordon jag framför utför jag ungefär samma risk för mig själv och trafikanterna omkring mig. Mitt körsätt är inte annorlunda.

Jag resonerar likadant, och det misstänker jag att SMC gör också i deras "Sporthojsprojekt". Det är föraren, inte hojen, som är farlig.
Varför skulle annars premien reduceras när man gick kurser, tex. Det är ju inte hojen som lär sig nått :) Det är ju faktiskt föraren.

BlackTiger955
2010-01-06, 19:24

Jag kan tycka att det är ok med en hög självrisk OM premien är låg, men man kan inte ta ut både hög premie och samtidigt ha en hög självrisk. Det rimmar inte...

Niklas Johansson
2010-01-06, 20:39
Mina erfarenheter av Folksam stämmer inte alls med dina. Jag har också kört hoj sedan 1991 och alltid följt prisbilden hos olika försäkringsbolag. Folksam har alltid varit bland de billigaste, haft samma självrisker som andra bolag och, inte minst viktigt, de har alltid haft bäst villkor. De gånger jag haft med dem att göra har de varit professionella och tillmötesgående.

Tommi
2010-01-06, 21:51
:) Och sedan är jag klar på att lägga mina fordons försäkringar i ett bolag - som då ger mig som PERSON EN trafikförsäkringspremie.
Jag kan inte förstå att jag ska pröjsa trafikförsäkring och SKATT för min "personliga riskbild" för båda min bil och mina tre hojer. Jag kan ju endast nyttja en i taget!!

Jag tror mig att ett sådant system är möjligt i Österike...

Det är en sak som SMC verkligen skulle jobba hårt för!
Att det är föraren av fordonet som är försäkrat och inte fordonet i sig.
Då skulle man äntligen ha råd att hålla sig med de hobbyfordon man ville ha.

/ Tommi

Galne Dansken
2010-01-07, 00:11
Det är en sak som SMC verkligen skulle jobba hårt för!
Att det är föraren av fordonet som är försäkrat och inte fordonet i sig.
Då skulle man äntligen ha råd att hålla sig med de hobbyfordon man ville ha.

/ Tommi

Det gör vi redan - och jagf tror även jag har framfört detta i Riksdagen (rättera sagt i en plenum sal vart det var en höring i samband med trafiksförsäkrings reformen), när SMC var bjudna som sak kunniga.

Vi har även påtalad detta för utrederen i trafikförsäkringsreformen.

SGM
2010-01-07, 18:34
Klart surt detta, hela upplägget gagnade ju lite försiktigare förare, de som är intresserade av att leva ett långt liv på sin sportigare mc.

Den stygga självrisken torde ju ha satt lite broms på riskbeteendet hos de flesta (det gjorde så på mig i alla fall :D ) - men det vurpades ju rätt friskt på en del av de kurser man var på.

Personligen var anledningen från början för mig rent krasst ekonomisk, att bli medlem inom SMC, gå en SHK och få möjlighet att försäkra via Folksams SMC-variant (att man sedan hade kul, och lärde sig saker, och gick alla 4 stegen var bara en positiv sidoeffekt).

Man får hoppas att ni får till något vettigt samarbete som ÄVEN gäller sporthojar, annars missar ni nog en hel del nya förare (som tänker som jag gjorde), för jag är övertygad att på det stora hela så räddar utbildningen liv därute..

Ghost79
2010-01-07, 20:34
Klart surt detta, hela upplägget gagnade ju lite försiktigare förare, de som är intresserade av att leva ett långt liv på sin sportigare mc.

Den stygga självrisken torde ju ha satt lite broms på riskbeteendet hos de flesta (det gjorde så på mig i alla fall :D ) - men det vurpades ju rätt friskt på en del av de kurser man var på.

Personligen var anledningen från början för mig rent krasst ekonomisk, att bli medlem inom SMC, gå en SHK och få möjlighet att försäkra via Folksams SMC-variant (att man sedan hade kul, och lärde sig saker, och gick alla 4 stegen var bara en positiv sidoeffekt).

Man får hoppas att ni får till något vettigt samarbete som ÄVEN gäller sporthojar, annars missar ni nog en hel del nya förare (som tänker som jag gjorde), för jag är övertygad att på det stora hela så räddar utbildningen liv därute..

Jo man får hoppas att det är så att sporthojarna tas med i den nya SMC försäkringen men jag pratade senast idag med det "nya" försäkringsbolaget och de har inga sådana planer alls. Inte ens i samarbetet med SMC, säger dom. Nu vara det ju en försäkringshandläggare jag pratade och inte ledningen för företaget, men det lät inte särskilt bra :(

Lusse
2010-01-08, 08:45
Snackade med Folksam precis om detta. Det verkar inte som om Folksam blir med i det nya samarbetet nästa år, utan någon annan.

Enligt honom på Folksam jag pratade med så spelar det inte längre någon roll om man gick bankurser eller inte, inte en krona i premiereducering blir effekten hos Folksam iom att SMC försäkringen försvinner och de inte kommer teckna nytt avtal med SMC.

Ser ingen annan lösning eller?

Jag har precis köpt en ny hoj och vi kollade med Folksam och dom hade inte hört något om att försäkringen med SMC var uppsagd.
Jag fick i alla fall SMC försäkringen

Lusse

Ghost79
2010-01-08, 10:20
Jag har precis köpt en ny hoj och vi kollade med Folksam och dom hade inte hört något om att försäkringen med SMC var uppsagd.
Jag fick i alla fall SMC försäkringen

Lusse

Den är inte uppsagd. Den går däremot inte att förnya 2010 om den går ut det året. Tecknade du den innan årsskiftet så har du SMC försäkringen, förmodligen.

Lusse
2010-01-08, 13:25
Den är inte uppsagd. Den går däremot inte att förnya 2010 om den går ut det året. Tecknade du den innan årsskiftet så har du SMC försäkringen, förmodligen.

Har precis pratat med Folksam och detta är dom regler som gäller enligt dom

Vid ordinarie förfallodag under 2010 upphör SMC försäkringen att gälla.( i mitt fall maj månad). :eek:
Efter det så erbjuds kunden 10% rabatt på ordinarie MC försäkring.

Så dags att få veta vilket försäkringsbolag som SMC har anlitat

Lusse:cool:

Ghost79
2010-01-08, 17:16
Har precis pratat med Folksam och detta är dom regler som gäller enligt dom

Vid ordinarie förfallodag under 2010 upphör SMC försäkringen att gälla.( i mitt fall maj månad). :eek:
Efter det så erbjuds kunden 10% rabatt på ordinarie MC försäkring.

Så dags att få veta vilket försäkringsbolag som SMC har anlitat

Lusse:cool:

Det kommer nog snart offentliggöras =)

Galne Dansken
2010-01-08, 17:31
Kollade just nu med Folksams kundcenter och för min 2009 ABS Fireblade, släpper jag en självrisk runt 35.000 för endast 111 kr/md - när min försäkring har förfallodag under våren.

Den tar jag :) Och det hadde jag nog gjort hursomhälst...

roffe_s
2010-01-08, 19:42
Jupp. Å andra sidan hade väl en gubbe som jag själv endast 6k i självrisk med SMC-försäkringens +35-årsvillkor

Det blev en dramatisk höjning för mig med nästan 90 kronor till ca 590:-/månad från och med mitten av mars. Överkomligt, men så åker jag ju bara en liten moped:)

Ghost79
2010-01-08, 20:19
Kollade just nu med Folksams kundcenter och för min 2009 ABS Fireblade, släpper jag en självrisk runt 35.000 för endast 111 kr/md - när min försäkring har förfallodag under våren.

Den tar jag :) Och det hadde jag nog gjort hursomhälst...

Hmmm likadan hoj som jag har då. Dock va min premie en hel del högre så landade på 1500kr / mån helförsäkrad, icke avställningsbar.
Jag är 31 år och bor i storstad.

Tommi
2010-01-09, 18:53
Det gör vi redan - och jagf tror även jag har framfört detta i Riksdagen (rättera sagt i en plenum sal vart det var en höring i samband med trafiksförsäkrings reformen), när SMC var bjudna som sak kunniga.

Vi har även påtalad detta för utrederen i trafikförsäkringsreformen.

Helt suveränt!
Hoppas att maktmissbrukarna lyssnar.

/ Tommi

Catherine
2010-01-26, 10:06
Hej,

Jag måste säga att det är en besvikelse att SMC tecknar ett nytt försäkringsavtal där inte vi sporthojsägare omfattas. I och för sig har vi fortfarande 10% rabatt på Folksam, men det känns ändå lite beskt.

Förra året fanns ett erbjudande om halva priset på andra hojen i tre år på Folksam. Jag pratade med Folksam idag, och glädjande nog förs den rabatten över till den nya försäkring. Det avtalet gäller alltså i tre år som det var sagt från början. Tur, för annars hade prisökningen för mig och gubben blivit drygt 6 tkr per år...

Catherine

Zwinto
2010-01-26, 10:31
Jag måste hålla med Catherine. Jag har precis köpt min andra hoj och har redan en hoj försäkrad i Bilsport&MC. Men de tar inte min nya (begagnade) sporthoj. Jag kan förstå att det är svårt att förhandla med försäkringsbolag, men att ha avtal med ett bolag som bara försäkrar en del av hojarna måste gå på tvärs mot SMC:s syfte. SMC:s strävan att öka säkerheten för sporthojar med utbildning och försäkring är riktigt bra, men får sig en knäck nu när sporthojarna är utestängda från försäkringsavtalet.
Gör om, gör rätt.

Ghost79
2010-01-26, 14:59
Jag håller med föregående inlägg.
Är så besviken på SMC i detta avseendet. Att först skapa ett sporthojsprojekt och sedan överge hela kategorin när det gäller försäkringsbiten är illa.

Mkt besviken.

Spiff
2010-01-26, 15:12
Det är ju egentligen inte SMC som överger sporthojarna. Det är försäkringsbolaget som inte ser någon affär i att ha kvar SMC-försäkringen. Jag har helt övertygad om att Jesper har jobbat jättehårt för att den skulle få finnas kvar men FB såg ingen framtid för den försäkringen och SMC kan ju inte tvinga ett FB att erbjuda en försäkring eller hur?

Sporthojsprojektet var ju ett försök att ändra på det här men tyvärr så gick det inte att få ner kostnaderna för sporthojarna och projektet avslutades ( i alla fall av Folksam).

KarlHelmer
2010-01-26, 15:28
Är så sjukt besviken på SMC att de totalt glömt bort oss som åker sporthoj. Genom Folksam med deras SMC-försäkring skulle jag få ge 4400 helår halvförsäkrat. Ringde upp Bilsport & MC så fort jag fått nyhetsbrevet om bolagsbytet idag. Uppger personnummer o att jag har en kawasaki zx6r -00a. Det enda Bilsport & MC har att erbjuda mig är en trafikförsäkring till det hutlösa priset av 24 000 kr om året. Det är en ökning på nästan 500% jämfört med det riktigt bra avtalet hos Folksam.

Funderar starkt på att i protest avboka alla mina kurser hos SMC som är bokade bara för att de skött det här så illa. Detta trots att det är deras kurser o bankörningar jag gått o sett fram emot sen förra året för jag utvecklades nåt sjukt som förare tack vare SMC förra året.

Hoppas fler följer mitt exempel så SMC kan gå tillbaka till o va klubb för gubbar som åker hoj.

Swedie
2010-01-26, 15:56
Skjut inte SMC för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar. Om ni läser på lite om kostnaderna försäkringsbolagen har på just "sporthojar" som kategori, så hade ni inte heller velat försäkra dessa. Väldigt många sporthojar kraschas, många blir stulna med mera. Försäkringsbolagen utför ingen välgörenhet utan är vinstdrivande företag.

Att dra det så långt som att be folk att avboka sig från kurser i protest, är definitivt fel tillvägagångssätt. Det hjälper inte att skjuta SMC som sagt för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar.

micke.r
2010-01-26, 17:14
Jag har väl kanske fel - som vanligt..:rolleyes:

Men jag har nog uppfattningen att det var SMC som sa upp samarbetet med Folksam - inte tvärs om.

Det finns en anledningen till det också, men jag är nog benägen att hålla med tidigare skribenter - det var för sporthojsåkarna kanske inte den allra bästa lösningen..

Kanske Jesper kan komentera ovanstående, för att undvika spekulationer eller påståenden likt de i tråden..

Vad det gäller kostnader så finns det dessutom siffror, bekräftade eller inte, som antyder att Folksams "Sporthojsförsäkring" lyckades pressa ner sina kostnader till ca 4 kr ut, för varje 1 kr som vi betalar in..

..till skillnad från ca 11 kr för varje 1 kr som de andra bolagen tvingas betala till just sporthojskollektivet :eek:

Dock så var det, åtminstonde sist Folksam redovisade sitt "resultat", för liten volym eller för litet statistiskt underlag för att kunna dra några rättvisa slutsatser.

/ Micke

Bengt Allevad
2010-01-26, 17:17
Är så sjukt besviken på SMC att de totalt glömt bort oss som åker sporthoj. ......

SMC har gjort allt, allt, allt för att få till en försäkring som också ger sporthojar ett hyggligt pris men när inget försäkringsbolag vill vara med, så går det inte att göra mer.

Jag tycker du tar i när du säger, att SMC totalt glömt bort de som åker sporthoj.

Möjligen ett tips:
Min son har halvförsäkrat sin Triumph Daytona 675 för ca 1100:-/månad hos Folksam helt utanför förra årets SMC-försäkring. Det ger under 10000:- för ett halvår. Inte så tokigt tycker jag för ett sporthojsalternativ.
Däremot vet jag inte vad andra 600 skulle kosta med samma alternativ men man kan ju hoppas på något liknande.

Zwinto
2010-01-26, 17:21
[QUOTE=Swedie;59538]Skjut inte SMC för att försäkringsbolagen inte längre vill försäkra sporthojar. Om ni läser på lite om kostnaderna försäkringsbolagen har på just "sporthojar" som kategori, så hade ni inte heller velat försäkra dessa. Väldigt många sporthojar kraschas, många blir stulna med mera. Försäkringsbolagen utför ingen välgörenhet utan är vinstdrivande företag.
QUOTE]

Det är inte sant att bolagen inte vill försäkra sporthojar. Folksam tar sporthojar och ger fortfarande SMC-rabatt. I stort sett alla större försäkringsbolag utom Bilsport&MC (Moderna) försäkrar sporthojar. Sen handlar det om hur man väljer att gruppera, "gubbar med Kellogs-lapp", dvs de som fick med A-behörighet med B-behörigheten och köpt en stor dyr hoj som de kör utan att ha en timmes utbildning eller vana, är också en högriskgrupp, pga dålig hojvana och dyra hojar. De försvinner in i den större kategorin touring/glidare som också har en massa rutinerade försiktiga åkare. Så allt beror på hur man väljer att dela upp världen, men SMC bör verka för att alla medlemmar skall få rimliga villkor och inte bara svälja föräkringsbolagens syn, vi är ju medelemmar för att kunna påverka tillsammans.

Problemet för sporthojägaren är att premierna varierar enormt mellan modeller och bolag. Om nu SMC förhandlar med bolagen för att hitta en partner så är ju idealet att försöka hitta ett bolag som kan ge alla typer av hojar rimliga villkor. T ex så kan SMC utbilda försäkringsbolagen i de olika typer av sporthojsägare som finns och att det inte bara är fabrikat och hästkrafter som avgör risken, utan även ålder, utbildning, deltagande i SMC utbildningar osv, och på så sätt differentiera premierna bättre inom gruppen sporthojsåkare. Jag tycker det finns anledning för SMC att driva frågan med Bilsport&MC att de tar in sporthojar i de försäkringar de säljer till SMC medlemmar. Om de inte vill ha icke-medlemmar med sporthoj är deras ensak.

Mikael

KarlHelmer
2010-01-26, 17:27
SMC kunde i mina ögon valt vilket bolag som helst att samarbeta med förutom just Bilsport&MC då de inte vill ha oss sporthojsåkare som kunder o därför sätter sina hutlösa premier för att de enligt lag är skyldiga att minst erbjuda trafikförsäkring. Därmed anser jag oss sporthojsåkare totalt bortglömda i den här frågan.

Sen bad jag inte folk göra som mig...utan önskade det Swedie. Genom sitt val att samarbeta med just Bilsport&MC har ju SMC visat att gubbväldet är viktigare än o göra nåt för hela kollektivet d v s även oss som åker sporthoj.

Mycket bra inlägg precis innan mig Zwinto. Du sa precis allt det jag försökte säga med mitt lite kortare inlägg

-Chrille-
2010-01-26, 17:39
Håller helt med Swedie i detta.

Jag ser det som två skilda saker.
Fortutbilningen/kurserna gynnar oss själva som förare att bli bättre och ha roligt oavsett hur våra försäkringsvillkor ser ut. (Det har vi brottats med länge som framförallt SH åkare :rolleyes:)
Men försäkringen i sig påverkar inte hur du utvecklas som förare.

Så att "strunta" i fortutbildningen trots den ändrade försäkringen är ju att straffa sig ännu mera...:eek:

// Chrille

KarlHelmer
2010-01-26, 17:47
Håller helt med Swedie i detta.

Jag ser det som två skilda saker.
Fortutbilningen/kurserna gynnar oss själva som förare att bli bättre och ha roligt oavsett hur våra försäkringsvillkor ser ut. (Det har vi brottats med länge som framförallt SH åkare :rolleyes:)
Men försäkringen i sig påverkar inte hur du utvecklas som förare.

Så att "strunta" i fortutbildningen trots den ändrade försäkringen är ju att straffa sig ännu mera...:eek:

// Chrille

Visst är det så. Men på nåt sätt måste man ju visa sitt missnöje. Speciellt när SMC av alla bolag som finns där ute väljer ett som hatar sporthojar som dessutom är känt för att redan vara billiga o oftast det bästa alternativet för alla andra hojar.

Det finns ju minst en handfull andra bolag som försäkrar sporthojar till bättre priser än Bilsport&MC så varför inte välja ett sådant istället o kanske ge övriga hojar aningen högre premie än vad de har i dagsläget?

Sen finns det gott om andra bankörningar med bra instruktörer på...dock är väl inga riktigt lika bra som SMC med sina övningar. Men är man bara frågvis o öppen för kritik får man ut massor av bankörningar o trafiksäkerhetsövningar som inte är i SMCs regi. Så bara för att man inte går SMCs kurser behöver man inte stanna i utveckling som förare.

Galne Dansken
2010-01-26, 17:53
...Kanske Jesper kan komentera ovanstående, för att undvika spekulationer eller påståenden likt de i tråden..
..
/ Micke

Under andra halvan 90-talet började det komma fler och fler signaler om att de s.k. sporthojarna var väldigt olycksbelastade, både i antal och i kostnader. Det här var inget unikt för Sverige. Samma uppfattning fanns också i övriga Europa. I Sverige var det nog försäkringsbranschen som slog larm först. När SMC:s tidigare partner Trygg Hansa försäkrade 700 st R1-or så var nästan 300 av dem inne för skadehantering av olika slag. 60% av motorcyklisterna som dog var sporthojsåkare. Det började diskuteras restriktioner av olika slag, bl.a. i Frankrike, ja till och med förbud.
Idag jobbar vi i FEMA mott ett förslag på 100 Hk begränsning.

Inom SMC insåg vi ganska snabbt att det här kan bli ett stort problem framöver och därför började vi arbetet med att få ned olyckstalen för skulle det här gå för långt så skulle det komma restriktioner i mc-åkandet och det skulle inte bara drabba sporthojsåkarna utan hela mc-kollektivet på ett eller annat sätt. Av den anledningen drog ”sporthojsprojektet” igång och vårt motto var: ”Rädda sporthojen innan någon förbjuder den!”

Vi riktade in oss på att försöka få sporthojsåkarna inse att det berodde på dem själva, det gick inte att ”skälla” och ”skylla” på försäkringsbolagen eller SMC att deras premier började öka ordentligt. Vi tror vi har lyckats ganska bra med den delen.
Den andra delen var att dra igång bankursverksamhet speciellt inriktade på denna grupp av hojåkare i förhoppningen att få ett bättre resultat. Vi fick med oss Folksam på detta genom att de ställde upp med en ”morot” för att locka deltagare till kurserna. SMC tog fram försäkringen, med 25% självrisk och krav på fortbildning, som blev positivt mottaget av de den berörde. Och en produkt som man förväntade skulle ge beskedlig lönsamhet för både sporthojsåkare och bolag.
Vi kan väl konstatera att kostnadsbilden reducerats, men inte så det är en lönsam affär för bolaget. Efter 5 års intensivt jobb utan att komma fram, är det naturligt att ett sådant avtal kommer ta slut.

Nu består inte motorcykelvärlden av bara sporthojsåkare. Vi har ägnat oerhörd mycket tid och resurser på att försöka ”rädda sporthojen” och kan idag anse att vi lyckas. Myndigheterna i Sverige har inte längre tankar om sporthojsförbud, man inser att det är föraren som är farlig, inte hojen. Dock är det fortfarande alldeles för mycket olyckor och alldeles för höga kostnader för att någon skall vara nöjd. Nu återstår det bara en sak och det är att de som kör dessa hojar själva i betydligt högre grad drar sitt strå till stacken genom att ta ett eget ansvar och reducera antal olyckor.

Fortbildningsverksamheten för sporthojar är idag en etablerad del av SMC:s verksamhet, och den kommer förbli så. Vi vet från undersökningar att endast ett fåtal procent som gått kurser skaffat försäkringenprodukten.

Ca 85 – 90 % av motorcyklisterna kör andra hojar än sporthojar och SMC måste kunna stötta dem på olika sätt också. Detta enligt ett tydigt önskemål på SMC:s riksårsmöte 2008. Eftersom inte Folksam hade möjlighet att få fram vettiga, och prismässigt konkurrenskraftiga, premienivåer för dessa så insåg vi att vi måsta söka oss andra samarbetspartners. Samtidigt som Folksam inte var nöjd med kostnadsutvecklingen för de som hade sina sporthojar försäkrade där så kändes det litet ”naturligt” att avbryta samarbetet med Folksam som huvudleverantör till SMC. Vi har fortfarande avtal med Folksam som betyder att SMC:s medlemmar kan få 10% på sina försäkringar och försäkring under körning på SMC kurs på bana.

Vi har noterad att dom flesta med gamla 25%-försäkringen, i stort endast får mycket beskedlig prishöjning, men självrisken reduceras väsentligt. Så klart är det individuell premiesättning som tidigare. Folksam stödjer sålunda fortfarande SMC, och sporthojsfolket.

Du kan läsa mer vad vi tidigare skrivit om sporthojsproblematiken på vår hemsida http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/sporthojsförsäkringarna.pdf (http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/sporthojsf%C3%B6rs%C3%A4kringarna.pdf)

Zwinto
2010-01-26, 18:26
[/FONT]

SMC och inte minst Jesper skall naturligtvis ha en stor eloge för arbetet med sporthojsprojektet, mycket framgångsrikt precis som du säger. Bra jobbat. Och naturligtvis skall sporthojsåkarna ta ansvar för hur man kör. Men som sagt så finns många olika sorters sporthojsåkare, det är inte ett homogent kollektiv. Utan att förringa det jobb som gjorts tidigare, så är mitt förslag att se vad som kan göras ytterligare, och att trycka på Bilsport&MC att börja försäkra SMC medlemmar med sporthojar är en möjlighet som inte kräver så stora resurser.

För ordningens skull så får jag påpeka att jag är enbart positiv till sporthojskurserna och tycker att en bojkott vore att skjuta sig i foten. Att gå på årsmötet och motionera för sin sak tror jag är ett bättre sätt.

Galne Dansken
2010-01-26, 18:56
.. Men som sagt så finns många olika sorters sporthojsåkare, det är inte ett homogent kollektiv. Utan att förringa det jobb som gjorts tidigare, så är mitt förslag att se vad som kan göras ytterligare, och att trycka på Bilsport&MC att börja försäkra SMC medlemmar med sporthojar är en möjlighet som inte kräver så stora resurser.

För ordningens skull så får jag påpeka att jag är enbart positiv till sporthojskurserna och tycker att en bojkott vore att skjuta sig i foten. Att gå på årsmötet och motionera för sin sak tror jag är ett bättre sätt.

Du har fullkomligt rätt - och det vett man om på Bilsport & MC. Som iövrigt är enda bolaget vart det står flera full prepade sporthojer när man kommer in.
Den store utmaning är att identificera riskerna - altså vilka kunder är en Ok risk, och vilka är en dårlig risk! Vi är överens om att en ung förar kan vara en bra risk - men, hur definerar och identificerar vi en sådan - det är utmaningen!

Alla bra förslag välkommas...

Jag har dettta på agendan när SMC i Mars ska träffa VTI och diskutera möjliga MC forskningsprojekt - fast i ärlighetens namn är vi inte först på att söka lösning på detta..

Det är pt. 3 forsknings projekt igång runt SMCs avancerade fortbildningar - kanske vi kan komme närmare ett svar där!!

Inga får vara ett sekund tveksamma på att vi har gjort ALLT i vår makt för att hitta nått som passar alla medlem. Alla bolag vill gärna prata med SMC, men inte om sporthojer - och det är skadorna som är problemet, specifikt kostnader för personskador är skrämmande..

Flera har sagt åt mig - kan vi inte köra en test! Och när vi räknar med flera bolag är vi framma på att det ska säljas flera hundrade försäkringar för att ha ekonomi att klara av en såndär riktig grym personskada..

Jag drar på FEMA möte och är borta tills söndag natt - och här är det framework directive; bl. a tvungen ABS, 100 HK gräns, hastighets begränsande ITS system är på agendan...
( personligen ser jag det som störra hotbild mott mitt sporthojs intresse, än dom 111 kr/md min försäkring går upp i år med lägra självrisk!!)

müller
2010-01-26, 20:45
...........Om ni läser på lite om kostnaderna försäkringsbolagen har på just "sporthojar" som kategori............

Undrar om Bilsport o MC har tagit med sponsorkostnaden för "prosuperbike" i denna post?;):D

http://www.stcc.se/prosuperbike/

Catherine
2010-01-26, 21:29
...tvungen ABS, 100 HK gräns, hastighets begränsande ITS system är på agendan...

Det där lät inte kul...

otemanu
2010-01-26, 21:30
Jag struntar i om Bilsport har hojar i entrén. Nu sponsrar SMC ett bolag som tar 127K för en trafikförsäkring och vägrar försäkra sporthojar på andra sätt. Som tack får medlemmarna - samma rabatt som förut! plus rabatt på bilförsäkring....
Kanske har företagen sina ekonomiska motiv mot sporthojar men varför ska SMC stå brevid och klappa takten?
111 kronor mer kanske det blir man får i borlänge men i Stockholm blir det minst 10ggr mer...

ezzo
2010-01-27, 00:32
Jag struntar i om Bilsport har hojar i entrén. Nu sponsrar SMC ett bolag som tar 127K för en trafikförsäkring och vägrar försäkra sporthojar på andra sätt. Som tack får medlemmarna - samma rabatt som förut! plus rabatt på bilförsäkring....
Kanske har företagen sina ekonomiska motiv mot sporthojar men varför ska SMC stå brevid och klappa takten?
111 kronor mer kanske det blir man får i borlänge men i Stockholm blir det minst 10ggr mer...

Nu är det så att SMC sponsrar inte något försäkringsbolag. Det är snarare tvärtom.
Folksam har betalat en summa varje år för att vi ska bedriva kurser. Så gör även bilsport o mc.
Det är tack vara dessa bidrag som vi kunnat hålla så pass mycket kurser.
För även om kurserna kostar så om vi räknar in den administrativa kostnaden som man får lägga ner på kansliet mm.. dvs alla kringkostnader så går inte kurserna ihop.
Man får helt enkelt skjuta till pengar från tex medlemskassan. Och det är helt ok... För det är just kursverksamhet mm som medlemmarna ska kunna dra nytta av.

Jag bor i Vårby. Inte direkt ett lågprisställe Men fick en höjning hos folksam när ringde för någon vecka sedan med ca +50kr/mån för halv och med +300kr/mån för hel.
Försäkringen kostar ca 3000 mer. Men då får jag också en dräglig självrisk.

Bilsport o mc har tidigare försökt försäkrat sporthojar. Den sista gruppen var för de som var +40 år. Inte heller de kunde hålla kostnaderna nere... Därför ser det ut som det gör.

Någon säger att alla andra stora bolag försäkrar sh.
Jag ringde runt och kollade... IF.. Nope om det inte är märkesförsäkring.
Länsförsäkringar kostade 30 000 för min gixxer 1000 k6 Den var billigast förutom Folksam med sina 19 000kr.

Jag Tycker det är tråkigt att ni vill hänga SMC för detta. Då orsaken till att försäkringen försvinner beror på att den är för dyr. Och om ni nu lyssnat på försäkringsinformationen som var obligatorisk för att få teckna smc folksam. Så framgick det där att det är vi själva som grupp som styr vart försäkringen tar vägen.

Vi förvaltade den biten för dåligt.. Därav också resultatet.

//Ezzo

OH-
2010-01-27, 07:28
......................... Speciellt när SMC av alla bolag som finns där ute väljer ett som hatar sporthojar som dessutom är känt för att redan vara billiga o oftast det bästa alternativet för alla andra hojar.

Det finns ju minst en handfull andra bolag som försäkrar sporthojar till bättre priser än Bilsport&MC så varför inte välja ett sådant istället o kanske ge övriga hojar aningen högre premie än vad de har i dagsläget?

............

Du menar alltså:

Dels att SMC inte skall sammarbeta med det försäkringsbolag som har dom bästa villkoren för majoriteten av medlemmarna?

Dels att jag skall bidra med pengar till att betala en del av din premie (risk+admin+vinst)?

otemanu
2010-01-27, 08:24
Du menar alltså:

Dels att SMC inte skall sammarbeta med det försäkringsbolag som har dom bästa villkoren för majoriteten av medlemmarna?

Dels att jag skall bidra med pengar till att betala en del av din premie (risk+admin+vinst)?

Nej. Jag är för att försäkringsbolag har högre pris för högre risk men emot att försäkringsbolgen kan plocka russin ur kakan eftersom det urholkar hela försäkrings idén. Till slut kan bara folk som har mindre än 50hkr, bor i skogen och aldrigin ens sett en olycka ha fordon. Alla andra får gå till ett ockerbolag och betala motorcykelns värde i premie.

Jag tycker det är fel att SMC rekomenderar bilsport eftersom de inte försäkrar alla SMC's medlemmar och därför tycker jag vi alla borde ställa upp på att det inte är ok istället för att snegla på en liten rabatt. Enligt samma resonemang är avtalet med folksam ok.

Sponsringen sker genom att SMC gör reklam för bilsport och rekomenderar medlemmar dit.

När det sen gäller försäkringsbolagens risksättning genom statistik så har jag väldigt svårt att förstå att min FZ1 med 150hk ska kosta en tredjedel av min CBR1000rr på 180hk med samma förare. Dessutom kan jag bara köra en i taget.

Stig Björk
2010-01-27, 08:28
Under andra halvan 90-talet började det komma fler och fler signaler om att de s.k. sporthojarna var väldigt olycksbelastade, både i antal och i kostnader. Det här var inget unikt för Sverige. Samma uppfattning fanns också i övriga Europa. I Sverige var det nog försäkringsbranschen som slog larm först. När SMC:s tidigare partner Trygg Hansa försäkrade 700 st R1-or så var nästan 300 av dem inne för skadehantering av olika slag. 60% av motorcyklisterna som dog var sporthojsåkare. Det började diskuteras restriktioner av olika slag, bl.a. i Frankrike, ja till och med förbud.

Inom SMC insåg vi ganska snabbt att det här kan bli ett stort problem framöver och därför började vi arbetet med att få ned olyckstalen för skulle det här gå för långt så skulle det komma restriktioner i mc-åkandet och det skulle inte bara drabba sporthojsåkarna utan hela mc-kollektivet på ett eller annat sätt. Av den anledningen drog ”sporthojsprojektet” igång och vårt motto var: ”Rädda sporthojen innan någon förbjuder den!”

Vi riktade in oss på att försöka få sporthojsåkarna inse att det berodde på dem själva, det gick inte att ”skälla” och ”skylla” på försäkringsbolagen eller SMC att deras premier började öka ordentligt. Vi tror vi har lyckats ganska bra med den delen.
Den andra delen var att dra igång bankursverksamhet speciellt inriktade på denna grupp av hojåkare i förhoppningen att få ett bättre resultat. Vi fick med oss Folksam på detta genom att de ställde upp med en ”morot” för att locka deltagare till kurserna. SMC tog fram försäkringen, med 25% självrisk och krav på fortbildning, som blev positivt mottaget av de den berörde. Och en produkt som man förväntade skulle ge räntabilitet för både sporthojsåkare och bolag.
Vi kan väl konstatera att kostnadsbilden reducerats, men inte så det är en lönsam affär för bolaget. Efter 5 års intensivt jobb utan att komma fram, är det naturligt att ett sådant avtal kommer ta slut.

Nu består inte motorcykelvärlden av bara sporthojsåkare. Vi har ägnat oerhörd mycket tid och resurser på att försöka ”rädda sporthojen” och kan idag anse att vi lyckas. Myndigheterna har inte längre tankar om sporthojsförbud, man inser att det är föraren som är farlig, inte hojen. Dock är det fortfarande alldeles för mycket olyckor och alldeles för höga kostnader för att någon skall vara nöjd. Nu återstår det bara en sak och det är att de som kör dessa hojar själva i betydligt högre grad drar sitt strå till stacken genom att ta ett eget ansvar och reducera antal olyckor.

Fortbildningsverksamheten för sporthojar är idag en etablerad del av SMC:s verksamhet, och den kommer förbli så. Vi vet från statistik och undersökningar att endast ett fåtal procent som gått kurser skaffat försäkringsprodukten.

Ca 85 – 90 % av motorcyklisterna kör andra hojar än sporthojar och vi måste kunna stötta dem på olika sätt också.,Detta enligt ett tydigt önskemål på SMC:s riksårsmöte 2008. Eftersom inte Folksam hade möjlighet att få fram vettiga, och prismässigt konkurrenskraftiga, premienivåer för dessa närmare 90% av MC- kollektivet så insåg vi att vi måsta söka oss andra samarbetspartners. Samtidigt som Folksam inte var nöjd med kostnadsutvecklingen för de som hade sina sporthojar försäkrade där så kändes det litet ”naturligt” att avbryta samarbetet med Folksam som huvudleverantör till SMC, vilket sannolikt hade hänt hur som helst! Vi har fortfarande avtal med Folksam som betyder att SMC:s medlemmar kan få 10% på sina försäkringar. Vi har noterad att dom flesta med gamla 25%-försäkringen endast får mycket beskedlig prishöjning, men självrisken reduceras väsentligt. Detta även om skadeutvecklingen skulle ha medförd kraftigt höjda priser. Kom ihåg att det är det individuell prissättning.

Du kan läsa mer vad vi tidigare skrivit om sporthojsproblematiken på vår hemsida http://www.svmc.se/upload/SMC%20centralt/Dokument/sporthojsförsäkringarna.pdf

I övrigt får du mer information i det färska numret av MC-Folket nr 2/10 på sidorna 18 - 19 om det nya samarbetet, som även innebär flera fördelar för våra medlemmar och organisationen SMC.

Catherine
2010-01-27, 08:33
Du menar alltså:
...

Nu vet jag att sporthojarnas statistik är dålig, men ändå...
DET ÄR JU DET SOM ÄR POÄNGEN MED FÖRSÄKRINGAR.
Så länge inget händer mig går mina premier till att betala de skador som drabbar andra. Om något händer mig så får jag ta del av andras pengar.

Nu är väl jag en av de lugnare sporthojsåkarna, så jag känner mig både hårt drabbad och orättvist behandlad. Precis som framgått tidigare i tråden, så önskar jag att man kunde göra en bedömning av föraren i första hand och hojen i andra hand. Detta görs idag endast utifrån ålder och kön. Jag är av den bestämda åsikten att om sporthojar inte fanns, skulle samma förare som idag står för den "dåliga" statistiken ställa till det med andra typer av hojar/fordon istället.

Spiff
2010-01-27, 09:41
Så länge inget händer mig går mina premier till att betala de skador som drabbar andra. Om något händer mig så får jag ta del av andras pengar.

Nu är väl jag en av de lugnare sporthojsåkarna, så jag känner mig både hårt drabbad och orättvist behandlad.

Där har du hela problematiken med försäkringar. Den som är högrisk vill att andra skall vara med och dela kostnaden och den som är lågrisk vill inte betala för högrisk. Hur man sen delar på kundgrupperna spelar inte så stor roll egentligen. Det handlar bara om vad som blir bäst för den enskilde. Jag som är lite äldre och har få olyckor vill naturligtvis tillhöra en grupp som absolut inte har högre skadefrekvens än vad jag har.
Föregångaren till min hoj hette 950 SM, den stals tydligen väldig ofta så jag som bor i ett storstadsområde får hög premie på grund av det, trots att jag bor i villa med garage där den är fastbultat och att man på 990 har infört startspärr som gör det svårt att starta den utan nyckel. Det är också orättvist tycker jag men i alla fall hanterbart.

Triumph int
2010-01-27, 09:46
Om SMC kunde ta fram en "personlighetsprofil" som
försäkringsbolagen kunde acceptera så skulle säkert
många sporthojsåkare kunna sänka den hutlösa premien
till en normal nivå.

Om jag kunde köpa en fem år gammal Ferrari för samma
peng som en Volvo, då skulle jag åka Ferrari.

På mc-sida så kan man ju göra just detta för det är ingen
större prisdiff mellan de olika typerna av mc.

Krax
2010-01-27, 10:06
Det är ett svek av SMC att ha detta samarbete med Bilsport som vägrar försäkra sporthojar.
SMC får mera pengar i kickback men sviker samtidigt hela sporthojskollektivet.
Nu börjar SMC bete sig på samma sätt som förra gången jag gick ur SMC, då prata
SMC om reflexer på MC och blinkande gula lampor i en triangel.
Nu börjar det bli samma visa igen gula reflexvästar och inga sporthojar.
Detta är en gubbifiering av SMC.

enhjuling
2010-01-27, 10:25

Nu är väl jag en av de lugnare sporthojsåkarna, så jag känner mig både hårt drabbad och orättvist behandlad. Precis som framgått tidigare i tråden, så önskar jag att man kunde göra en bedömning av föraren i första hand och hojen i andra hand. Detta görs idag endast utifrån ålder och kön. Jag är av den bestämda åsikten att om sporthojar inte fanns, skulle samma förare som idag står för den "dåliga" statistiken ställa till det med andra typer av hojar/fordon istället.

Där har du träffat mitt i prick tycker jag.
Poängen med en försäkring är att många betalar premie och de få som har otur och råkar ut för nåt får ersättning från dessa premier.
Genom att dela in mc-kollektivet i en massa olika klasser efter beräknad risk så sätts den principen ur spel.
Varför gör man det då? Jo för att försäkringsbolagen vill "plocka russinen ur kakan" och maximera sin vinst eller om man vill minimera sin förlust.
Vi som kunder går på det för att vi vill ju inte betala för nån annans risk.
Om vi resonerar så varför vill vi då ha försäkring alls? Vill vi att nån annan skall betala för vår risk?
Det kommer till slut att vara så att den med lägsta risken får en väldigt låg premie och den med största risken får en så hög premie att det inte är värt att ha nån försäkring alls om det ens öht går att teckna nån.
Personen med lägsta premien behöver antagligen egentligen ingen försäkring eftersom inget kommer att hända honom/henne rent statistiskt så den premien är ren förtjänst för bolaget.

Jag var nån gång på 80-talet på ett möte med Holmia som då var SMCs kompis-bolag. De presenterade då sin nya klassning och jag sa samma sak då.
Så det här är samma historia nu som då fast lite värre ändå eftersom det sedan dess dykt upp ännu fler bolag och specialförsäkringar som "plockar russin ur kakan. Då på 80-talet tror jag det bara var Triumph och BMW som hade specialavtal.

/Stefan

enhjuling
2010-01-27, 10:27
Det är ett svek av SMC att ha detta samarbete med Bilsport som vägrar försäkra sporthojar.

Det är inte SMCs fel att försäkringsbolagen agerar som de gör.
Så länge kunderna accepterar det så kommer de att fortsätta.

Spiff
2010-01-27, 10:45

Hur vet du att det finns något bolag som vill samarbeta med SMC om sporthojar? Jag tror helt enkelt de flesta bolagen har tröttnat. Ska SMC då tacka nej till alla former av samarbete?

Om SMC får in mer stålar på det här avtalet så att vi kan fortsätta bedriva utbildning (och annan verksamhet) för alla motorcyklister så är väl det bra? SMCs enda uppgift är ju inte att se till att sporthojar är billiga att försäkra.

Would you like some cheese to all that whine?
Det är ju fortfarande samma folk som jobbar för SMC, Jesper & Co jobbar fortfarande för att sporthojen skall finnas kvar över huvud taget. Det är försäkringsbolagen som har lessnat på kostnaderna som sporthojsförarna genererar.

Krax
2010-01-27, 12:35
Ska SMC då tacka nej till alla former av samarbete?
Ja det tycker jag.

Om SMC får in mer stålar på det här avtalet så att vi kan fortsätta bedriva utbildning (och annan verksamhet) för alla motorcyklister så är väl det bra?
Ja det är jättebra.

Det är ju fortfarande samma folk som jobbar för SMC, Jesper & Co jobbar fortfarande för att sporthojen skall finnas kvar över huvud taget.
Dom gör ett stort jobb.

Spiff
2010-01-27, 14:22
Ja det tycker jag.

Ok, det tycker verkligen inte jag. Varför skulle alla SMCs medlemmar lida för att det inte finns något FB som vill försäkra sporthojar?
Jag tror inte att den "utpressningen" funkar.

Krax
2010-01-27, 15:11
Varför skulle alla SMCs medlemmar lida för att det inte finns något FB som vill försäkra sporthojar?
Det finns massor av försäkringsbolag som försäkrar sporthojar tex Folksam med flera.

KarlHelmer
2010-01-27, 15:49
Ok, det tycker verkligen inte jag. Varför skulle alla SMCs medlemmar lida för att det inte finns något FB som vill försäkra sporthojar?

Sen när har Folksam, SalusAnsvar, Dina, Länsförsäkringar, Trygg Hansa, IF med flera tappat viljan att försäkra sporthojar på samma dåliga sätt som Bilsport&MC? Upplys mig gärna då jag fått premier på under 24000 kr om året för trafikförsäkring från samtliga uppräknade sen igår.

De medlemmar du säger skulle få lida har redan en nivå på sina försäkringar som är ljusår i skillnad från oss som åker sporthoj. För att det finns omogna människor som lever ut sina våta Rossi-drömmar på allmän väg o förvandlar Bulten o Bogan o andra fina vägar till egna tävlingsbanor. Varför ska dessa idioter få förstöra för oss som faktiskt sköter sig. SMC har ju alltid tagit avstånd från sånt. Varför då inte stötta alla sina medlemmar o se till att alla kan få en lite fördelaktigare försäkring genom fortbildning? O visa att det finns folk som kan åka sporthoj utan att "bomba" sönder allmänna vägar.

Kommer vi som åker sporthoj få medlemsavgiften reducerad med 85-90% till nästa år oxå? För vi är ju inte lika viktiga som övriga medlemmar trots att vi bidrar med samma medlemsavgift till SMC.

Spiff
2010-01-27, 15:49
Det finns massor av försäkringsbolag som försäkrar sporthojar tex Folksam med flera.

Jo men frågan var om det är någon som vill samarbeta med SMC. OM inte så varför skulle SMC säga nej till samarbete med ett bolag som vill samarbeta även om de inte försäkrar sporthojar?

Hela dialogen nedan.

Krax: Det är ett svek av SMC att ha detta samarbete med Bilsport som vägrar försäkra sporthojar.
Spiff: Hur vet du att det finns något bolag som vill samarbeta med SMC om sporthojar? Jag tror helt enkelt de flesta bolagen har tröttnat. Ska SMC då tacka nej till alla former av samarbete?
Krax: Ja det tycker jag.
Spiff: Ok, det tycker verkligen inte jag. Varför skulle alla SMCs medlemmar lida för att det inte finns något FB som vill försäkra sporthojar?
Krax: Det finns massor av försäkringsbolag som försäkrar sporthojar tex Folksam med flera.
Spiff:Jo men frågan var om det är någon som vill samarbeta med SMC. OM inte så varför skulle SMC säga nej till samarbete med ett bolag som vill samarbeta även om de inte försäkrar sporthojar?

KarlHelmer
2010-01-27, 16:01
[QUOTE=Spiff;59637]Jo men frågan var om det är någon som vill samarbeta med SMC. OM inte så varför skulle SMC säga nej till samarbete med ett bolag som vill samarbeta även om de inte försäkrar sporthojar?

Ok. Du som verkar så insatt. Redogör gärna för vilka samarbetsformer SMC föreslog till övriga bolag för att försäkra sporthojar. För de gör det ju redan till bra mycket bättre priser än Bilsport&MC.

SMC kunde ju valt vilket icke sporthojsfientligt bolag som helst. Att välja just Bilsport&MC är ju att spotta oss sporthojsåkare i ansiktet. Då vi inte ens har en chans o ta del av premiesäkning som övriga medlemmar. Om det så bara blivit nån hundralapp sänkning mot vanlig premie hos vilket annat bolag som helst hade det kännts bättre.

Spiff
2010-01-27, 16:16
Sen när har Folksam, SalusAnsvar, Dina, Länsförsäkringar, Trygg Hansa, IF med flera tappat viljan att försäkra sporthojar på samma dåliga sätt som Bilsport&MC? Upplys mig gärna då jag fått premier på under 24000 kr om året för trafikförsäkring från samtliga uppräknade sen igår.

Ok, otydligt av mig. Det skulle vara "Ok, det tycker verkligen inte jag. Varför skulle alla SMCs medlemmar lida för att det inte finns något FB som vill försäkra sporthojar och samarbeta med SMC?" Tydligare så?

De medlemmar du säger skulle få lida har redan en nivå på sina försäkringar som är ljusår i skillnad från oss som åker sporthoj.

Jaha så därför ska de betala lite mer för att betala kostnaderna för sporthojarna? Den socialistiska tanken tänker jag inte ställa upp på.

För att det finns omogna människor som lever ut sina våta Rossi-drömmar på allmän väg o förvandlar Bulten o Bogan o andra fina vägar till egna tävlingsbanor. Varför ska dessa idioter få förstöra för oss som faktiskt sköter sig.

Det är ju samma resonemang som varför andra hojåkare inte skall hjälpa till och betala för sporthojarna. Så du vill att alla skall vara med att betala din försäkring men ingen annan sporthojsförares? Försäkringsbolagen har gjort det enkelt för sig. Istället för att dela in personer i olika grupper så har de lagt den värderingen på hojen vilket naturligtvis är en nackdel för en försiktig och skötsam förare som kör en sporthoj.

SMC har ju alltid tagit avstånd från sånt. Varför då inte stötta alla sina medlemmar o se till att alla kan få en lite fördelaktigare försäkring genom fortbildning? O visa att det finns folk som kan åka sporthoj utan att "bomba" sönder allmänna vägar.

SMC tar fortfarande avstånd från den typen av körning. Det är ju faktiskt SMC som har lyckats skapa Folksams SMC-försäkring och dra igång sporthojsprojektet. Att Folksam nu avslutat denna delen av samarbetet och inget annat försäkringsbolag vill kliva in på samma sätt är ju inte SMCs fel. Jag är helt övertygad om att Jesper har jagat med ljus och lyckta för att lösa det men det gick inte och då är det ju faktiskt bättre med ett avtal med Bilsport & MC som ger SMC någon form av kickback så att man kan fortsätta med utbildningsverksamheten som faktisk alla medlemmar har nytta av.

Kommer vi som åker sporthoj få medlemsavgiften reducerad med 85-90% till nästa år oxå? För vi är ju inte lika viktiga som övriga medlemmar trots att vi bidrar med samma medlemsavgift till SMC.

Jag skulle vilja säga att SMC under den senaste tiden har lagt väldigt mycket tid på den lilla grupp som sporthojsförarna ändå är. Jag tycker det här låter som norrlänningarna som klagade på att deras landsända fick för lite tid i väderrapporten. När man räknade ut hur mycket Norrland egentligen skulle ha med tanke på hur många som bor där så blev det 3 sek...

Jag förstår att många är besvikna över att den billigare försäkringen för sporthojar nu kommer att försvinna. Sporthojsprojektet lyckades inte nå ända fram och sänka kostnaderna till en nivå där försäkringsbolagen även tjänade stålar på denna kundgrupp så nu försvinner den försäkring som för Folksam var en Ebberöds bank (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebber%C3%B6ds_bank_%281935%29).

Spiff
2010-01-27, 16:23
Jo men frågan var om det är någon som vill samarbeta med SMC. OM inte så varför skulle SMC säga nej till samarbete med ett bolag som vill samarbeta även om de inte försäkrar sporthojar?

Ok. Du som verkar så insatt. Redogör gärna för vilka samarbetsformer SMC föreslog till övriga bolag för att försäkra sporthojar. För de gör det ju redan till bra mycket bättre priser än Bilsport&MC.

SMC kunde ju valt vilket icke sporthojsfientligt bolag som helst. Att välja just Bilsport&MC är ju att spotta oss sporthojsåkare i ansiktet. Då vi inte ens har en chans o ta del av premiesäkning som övriga medlemmar. Om det så bara blivit nån hundralapp sänkning mot vanlig premie hos vilket annat bolag som helst hade det kännts bättre.

Folksam erbjuder sin vanliga sporthojsförsäkring med en rabatt på 10%. Det är ju också ett samarbete och en förmån.
Jag skulle bli mycket förvånad om anledningen till samarbetet var att sporthojsägarna tycker sämst om Bilsport & MC. Det är mycket troligare att av alla avtalsförslag med försäkringsbolagen så var det det som var mest fördelaktigt för SMC. Jag är inte mycket mer insatt än du. Jag har iof dragit Försäkringsinfo några gånger och hört snacket i depån bland instruktörer. Jag har inte varit involverad i arbetet.

Fredrik Åkesson
2010-01-27, 16:27
Hej
Vad är anledningen till att försäkringbolagen inte vill försäkra sporthojar?
Kan det bero på sporthojskollektivets skadestatistik?
Är det rimligt att vi andra ska betala för sporthojskollektivets förlustande på almänna vägar med många olyckor som följd?
Fredrik

OH-
2010-01-27, 16:50

..............................

Nära, men ingen cigarr. Du har fattat helt rätt när det gäller utbetalningarna från en försäkring. Det jag talade om var hur man bestämmer premien.

Just för att det skall "löna sig" att vara aktsam, investera i trygghet, välja bort högriskaktiviteter, välja grejer som är billiga att ersätta eller reparera, acceptera större självrisker osv osv så tar man normalt betalt för risk (plus administration och vinst). Risk är då ett försök att bedömma vad försäkringstagaren kommer att kosta, statistiskt.
Detta är grundprincipen och svårigheten är hur man skall gruppera människor, företag, prylar med mera för att kunna bedömma risken.

Här finns det lite olika vägar att gå:
- Bunta ihop MC-försäkringar med dramatiskt olika risker i ett stort kollektiv. Detta funkar inte för så snart ett bolag gör det så finns det andra bolag som kan erbjuda lågrisk-motorcyklister mycket bättre försäkringar. Kvar i det tänkta "storkollektivet" blir då dom dåliga riskerna och premierna blir därefter.
- Förbättra metoderna att hitta högrisk-sporthojarna (egentligen förarna). Då finns det en del som får lägre premier bland sporthojarna men resterande super-högrisk-sporthojar blir givetvis (och egentligen helt korrekt) sanslöst dyra att försäkra.
- Behåll nuvarande system (ungefär) och jobba, jobba, jobba på att få ner själva risken. Då sjunker premierna oxå. Det tråkiga är att bolagen tydligen går så mycket back på sporthojarna att vi kanske måste ner i risk (skadekostnad) till en bråkdel av dagens innan det är läge för bolagen att slåss om sporthojarna som kundgrupp.

Krax
2010-01-27, 16:51
varför skulle SMC säga nej till samarbete med ett bolag som vill samarbeta även om de inte försäkrar sporthojar?
Jag tycker inte att SMC ska ställa upp med sitt namn hos ett FB som "tar russinen ur kakan", utan sammarbetar med ett FB som försäkrar hela MC-kollektivet .

Jag förstår att många är besvikna över att den billigare försäkringen för sporthojar nu kommer att försvinna.
Jag har inga problem med att FB vill tjäna pengar och att den billigaste försäkringen blir dyrare.
Jag har problem med att SMC samarbetar med ett sådant FB.

ezzo
2010-01-27, 17:28
Jag tycker det är fel att SMC rekomenderar bilsport eftersom de inte försäkrar alla SMC's medlemmar.
Att ta det genom bilsport o mc är väll något som verkligen är medlemsvänligt.
Det är där de allra flesta smc medlemmar är försäkrade.

Sponsringen sker genom att SMC gör reklam för bilsport och rekomenderar medlemmar dit.
Precis som vi gjorde reklam för folksam tidigare. Den försäkringen som kunder erbjudas där var bara gynnsam för dyra sporthojar. Dvs 90% av medlemmarna kunde inte nyttja en försäkring hos folksam för att den blev dyrare. Du kan fortfarande försäkra en sh hos bilsport o mc. Trafik och för 25 000 kr per år.

När det sen gäller försäkringsbolagens risksättning genom statistik så har jag väldigt svårt att förstå att min FZ1 med 150hk ska kosta en tredjedel av min CBR1000rr på 180hk med samma förare. Dessutom kan jag bara köra en i taget.
Kör du hojarna på samma sätt?
47 döda mellan jan-okt 2009. 21 av dem var supersporthojar. 20 av dem var R-maskiner med minst 1000cc.
Förutom alla klotningar som leder till enbart matr. skador..
Tyvärr.. Detta är en situation som vi själva skapat. Vi som sh förare.
Få dina polare att klota mindre... och de får sina polare att klota mindre...osv.. Så blir det också drägliga premier.
Så ser det ut idag. Och det är inte heller det smcs fel.

Spiff
2010-01-27, 19:14
Jag tycker inte att SMC ska ställa upp med sitt namn hos ett FB som "tar russinen ur kakan", utan sammarbetar med ett FB som försäkrar hela MC-kollektivet .

Jag har inga problem med att FB vill tjäna pengar och att den billigaste försäkringen blir dyrare.
Jag har problem med att SMC samarbetar med ett sådant FB.

Ok, det känns som vi går i cirklar nu.

Krax
2010-01-27, 19:21
Ok, det känns som vi går i cirklar nu.
Och jungfrun hon går i ringen
med röda gullband.
Dem knyter hon om sin kärastes arm. :p

Igge
2010-01-30, 16:34
Ja det tycker jag.
Det lät som ett väldigt skevt tankesätt, enligt mig.

SMC verkar haft två val i denna fråga:
1. Inte hjälpa någon
2. Hjälpa 85-90% av medlemmarna

Du röstar på alternativ 1, det gör verkligen inte jag

Men visst, jag har inte all fakta tillgänglig...

Marie
2010-01-30, 18:09
Det här kan vi diskutera tills vi blir blåa...
Försäkringar som går minus lär SMC inte kunna snacka in någonstans, så enkelt är det. Sporthojsförarna som kollektiv har sig själva att skylla, de råkar helt enkelt ut för för mycket, av någon underlig anledning...

Jag har inte någon glädje av SMCs försäkringsavtal med Bilsport & Mc själv heller. Rabatten omfattar ju inte Classica-försäkringen nu heller, och på övrigt har vi ju haft 10% länge hos dem.

Och "nyheten" med rabatt på övriga försäkringar är inte heller till någon nytta.

Bilen tar Moderna extra för eftersom jag kör utomlands. Och inte ens med bara inom Sverige hade de varit med på banan eftersom de sätter straffpremie på s.k. lyxbilar liksom på sporthojar. Där var Trygg-Hansa billigast senast.

Hemmet var länet billigast på, alltså har jag det där.

Husvagnen har jag hos Folksam eftersom de var de enda som inte krävde att vagnen skulle återvända till Sverige varje år. Den bor ju som bekant året om i Österrike.

Sådana här försäkringslösningar som den nu framförhandlade ser jag som ganska värdelösa, för trots rabatterna blir sällan ett bolag billigast på allt, inte ens med helkundsrabatter....
Nej det effektivaste är som vanligt att ta bästa bolaget på varje försäkring, och ta in offerter varje år.

muskelknutte
2010-01-30, 18:24
Som vi kunde läsa i senaste numret av MCfolket kommer SMC fortsättningsvis
ha samarbete med Bilsport MC som ägs av Moderna försäkringar.
Vad jag har fattat av det så ska det i princip vara detsamma som samarbetet med Folksam.
En skillnad från Folksam blir att Bilsport MC inte vill försäkra supresporthojar. Jo förresten, man kan teckna en trafikförsäkring men den blir dyr.
Man motiverar det med att man får in för lite i försäkringspremier i förhållande till vad man får betala ut för skador.

Svampe
2010-02-03, 15:00
Har bara en tanke om Bilsport&mc förutom att de inte ger mig mer än en svindyr trafikförsäkring.
Det är att de mer än gärna står på mässor med Papunens ZX10R, Backlunds GSX-R1000 bland annat.
Jag känner att de hycklar så inåt helvete när de står och visar upp sponsrade cyklar som de inte skulle peta på med en bajsig pinne om de är vägreggade.

Synd att samarbetet med Folksam inte forsätter, för min del blir försäkringen nästan 4000:- dyrare per år.

OH-
2010-02-03, 16:18
Har bara en tanke om Bilsport&mc förutom att de inte ger mig mer än en svindyr trafikförsäkring.
Det är att de mer än gärna står på mässor med Papunens ZX10R, Backlunds GSX-R1000 bland annat.
Jag känner att de hycklar så inåt helvete när de står och visar upp sponsrade cyklar som de inte skulle peta på med en bajsig pinne om de är vägreggade.

............................

Håller helt med. Om dom slutade ge bort kundernas pengar till höger och vänster så skulle dom ju kunna sänka premien lite ;)

Svampe
2010-02-03, 19:53
Håller helt med. Om dom slutade ge bort kundernas pengar till höger och vänster så skulle dom ju kunna sänka premien lite ;)

Nja, tycker att det är bra att svensk racing sponsras. Däremot så retar jag mig som fan på att de har sporthojar som dragplåster på mässor för att sen säga att de hatar oss som kunder.

zettan
2010-02-03, 21:40

Synd att samarbetet med Folksam inte forsätter, för min del blir försäkringen nästan 4000:- dyrare per år.

Klockrent! :D

Vissa hojar tar de inte ens emot:mad:
Konstigt att SMC som är en organisation för alla hojåkare startar ett samarbete med ett sådant bolag.

ezzo
2010-02-03, 23:08
Klockrent! :D

Vissa hojar tar de inte ens emot:mad:
Konstigt att SMC som är en organisation för alla hojåkare startar ett samarbete med ett sådant bolag.

Zettan har du läst tidigare inlägg?
Det finns inget bolag som vill samarbeta på de villkor jämförbara med de folksam smc haft. Dvs något som ger rabatt till oss för att vi gått kurs.
Så vilket alternativ hade då SMC.

1. Inget samarbete alls.
2. Samarbeta med ett bolag som ändå inte ger någon rabatt för sh?
3. Samarbete med ett bolag där över 50 000 smcare redan är försäkrade? '
Dvs göra något för 90% av medlemmarna.

SMC har försökt.
DET FINNS INGET BOLAG SOM VILL FÖRSÄKRA SPORTHOJAR FÖR EN RIMLIG KOSTNAD.

SGM
2010-02-04, 09:23
Zettan har du läst tidigare inlägg?
Det finns inget bolag som vill samarbeta på de villkor jämförbara med de folksam smc haft. Dvs något som ger rabatt till oss för att vi gått kurs.
Så vilket alternativ hade då SMC.

1. Inget samarbete alls.
2. Samarbeta med ett bolag som ändå inte ger någon rabatt för sh?
3. Samarbete med ett bolag där över 50 000 smcare redan är försäkrade? '
Dvs göra något för 90% av medlemmarna.

SMC har försökt.
DET FINNS INGET BOLAG SOM VILL FÖRSÄKRA SPORTHOJAR FÖR EN RIMLIG KOSTNAD.

Effekten blir ju densamma ezzo - valet av B&MC är ju ett fulfinger åt hela sporthojsligan inom SMC.

Och jag får hålla med tidigare inlägg ang. B&MC sponsring av sporthojar inom racing, det är hyckleri på hög nivå när man betraktar gatreggade sporthojar som paria..

/Har 1098:an via SMC/Folksam, kommer få fippla med av/påställning pga sjuka premier, man tackar.

Triumph int
2010-02-04, 10:18
Det är den som kör som är problemet.

Vad har försäkringsbolagen med detta att göra.

Om ett bolag vill sponsra racing, det behövs och är bra.

När dom kör tävlingar på bana brukar det inte kosta nått för
försäkringenbolagen.

Sporthojsägare, varför ska vi bidra till era premier?

SGM
2010-02-04, 10:31
Sporthojsägare, varför ska vi bidra till era premier?

Det där går att vända på.

Varför skall jag bidra till rehab av idrottsskador från fotboll etc, på min egen olycksfallsförsäkring, jag tävlar i enduro, jag kan tänka mig att lägga slantar åt endurofolk, that's it.
Jag har inga barn, nyttjar inte sjukvården, och har inga missbruk som kostar staten pengar...varför skall jag vara med och betala för det?

;)

Triumph int
2010-02-04, 10:42
Så vi ska betala sporthojar via skatter?

SGM
2010-02-04, 10:55
Så vi ska betala sporthojar via skatter?

Du vet mycket väl vad jag menade.

Triumph int
2010-02-04, 11:54
Du vet mycket väl vad jag menade.

Nej, du kan inte jämföra med skattefinasierad verksamhet.

Jag kan välja att åka mc och vilken typ av mc, detta
kostar mig ett visst antal kr.

Jag vill inte betala för någons sporthoj, därför att många
som kör sporthoj krockar.

zettan
2010-02-04, 12:00

Ungefär som att jag inte vill betala någon rökares canservård eller tjockis dåliga knän och sjukskrivning. Men det får jag göra.

Skit samma. Det blir av/påställning som alla andra år.

Triumph int
2010-02-04, 12:26
Ungefär som att jag inte vill betala någon rökares canservård eller tjockis dåliga knän och sjukskrivning. Men det får jag göra.

Skit samma. Det blir av/påställning som alla andra år.

Samhället har en skyldighet att ta hand om sina medborgare.

Försäkringsbolagen har ingen skyldighet att ta hand om alla i landet.

Om du var med i en klubb där 90% av medlemsavgifterna gick till hastighetsböter för en medlem, och som dessutom inte ändrar sig.
Hur länge skulle du vara med?

Så tillbaka till problemet, det är sporthojföraren som är problemet.

enhjuling
2010-02-04, 12:57
Samhället har en skyldighet att ta hand om sina medborgare.

Försäkringsbolagen har ingen skyldighet att ta hand om alla i landet.

Om du var med i en klubb där 90% av medlemsavgifterna gick till hastighetsböter för en medlem, och som dessutom inte ändrar sig.
Hur länge skulle du vara med?

Sporthojsförarna ställer till med en del problem ja men ändå....
Varför tecknar man en försäkring överhuvudtaget om man resonerar som du och inte vill betala för andras skador?
Är det för att man vill få sina skador betalda av andra??
Vad händer om inte de heller vill betala?

/Stefan

Avarage
2010-02-04, 13:19

Och för att krångla till det lite mer sker 1/3 av dödsolyckorna (singelolyckor) med förare som antingen:

1.) Saknade körkort
2.) Var påverkade av alkhol/andra droger
3.) Körde på en mc som var stulen

Med tanke på att singelolyckorna står för nästan 50% av dödsolyckorna torde detta vara en icke försumbar del av försäkringskostnaderna men bestå av en grupp förare som föga går att påverka till att undvika detta beteendet. Detta till trots kostar det försäkringsbolagen pengar som vi som kunder betalar vare sig vi vill eller ej!

Mvh!
// Niklas

OH-
2010-02-04, 13:55
Sporthojsförarna ställer till med en del problem ja men ändå....
Varför tecknar man en försäkring överhuvudtaget om man resonerar som du och inte vill betala för andras skador?
Är det för att man vill få sina skador betalda av andra??
Vad händer om inte de heller vill betala?

Nu börjar jag känna mig som en väldigt repig grammofonskiva, men återigen:

Försäkring innebär att premien bestäms utifrån den risk försäkringsgivaren tar. Ersättning utgår för skador som ingår i skyddet och med villkor enligt försäkringsbrevet.

Skattefinansiering innebär att man tar ett politiskt beslut både om vem som betalar vad och vem som får ut vad.

Frågan vi diskuterar just nu gäller samarbete med ett försäkringsbolag så kan vi inte hålla oss till det ämnet?

En del sporthojsägare klagar över "sjuka" eller "orimliga" premier. Där kan vi åtminstone vara överens. Däremot menar vi nog olika saker.
Eftersom försäkringsbolagen tydligen betalar ut mycket (3, 4 eller till och med 10 gånger) mer än vad som kommer in i premier för gruppen så är premien uppenbarligen helt fel.

För att uttrycka det drastiskt så plockar inte Bilsport & MC russinen ur kakan utan dom slänger ut gökungarna ur boet.

enhjuling
2010-02-04, 14:12
Nu börjar jag känna mig som en väldigt repig grammofonskiva, men återigen:

Försäkring innebär att premien bestäms utifrån den risk försäkringsgivaren tar. Ersättning utgår för skador som ingår i skyddet och med villkor enligt försäkringsbrevet.

Skattefinansiering innebär att man tar ett politiskt beslut både om vem som betalar vad och vem som får ut vad.

Frågan vi diskuterar just nu gäller samarbete med ett försäkringsbolag så kan vi inte hålla oss till det ämnet?

En del sporthojsägare klagar över "sjuka" eller "orimliga" premier. Där kan vi åtminstone vara överens. Däremot menar vi nog olika saker.
Eftersom försäkringsbolagen tydligen betalar ut mycket (3, 4 eller till och med 10 gånger) mer än vad som kommer in i premier för gruppen så är premien uppenbarligen helt fel.

För att uttrycka det drastiskt så plockar inte Bilsport & MC russinen ur kakan utan dom slänger ut gökungarna ur boet.

Jag tycker nog också att man skall hålla sig till ämnet. Det tycker jag inte du gör när du pratar om skattefinansiering osv
Inlägget du citerade var ett svar till någon annan som inte ville vara med och betala för andras skador och inte mera off-topic än nåt annat inlägg i den här tråden.
Jag har tidigare i tråden sagt vad jag tycker om att bolagen delar upp försäkringstagarna i mindre och mindre grupper och därigenom förstör vad som jag anser vara själva idén med försäkringar.
Jag sa också att jag inte tyckte att det var SMCs fel utan kundernas eget fel eftersom de accepterar det.

/Stefan

Niklasinorr
2010-02-04, 14:42
...Jag sa också att jag inte tyckte att det var SMCs fel utan kundernas eget fel eftersom de accepterar det.

/Stefan

Håller med fullständigt. Vi som kunder har ju den makten att vi kan lägga pengarna någon annanstans än i etablerade bolags fickor.

Jag skulle kunna tänka mig att starta ett nytt FB för precis alla motorcyklister om jag visste att alla skulle komma med. Tyvärr är vi för få människor totalt som kör hoj och dessutom ännu färre som kör sporthoj. När den sistnämda gruppen beter sig som vi gör och kostar 5-10 gånger mer än vi betalar in så finns det ju ingen vettig människa som skulle vilja vara med mig i det nya försäkringsbolaget:)

SGM
2010-02-04, 14:42

Jag vill inte betala för dina barns fotbollsskador (bäst att förtydliga, via min privata olycksfallsförsäkring), jag spelar inte fotboll.

Ser du varthän det barkar? ;)

ezzo
2010-02-04, 16:57
Jag vill inte betala för dina barns fotbollsskador (bäst att förtydliga, via min privata olycksfallsförsäkring), jag spelar inte fotboll.

Ser du varthän det barkar? ;)

Vänta här nu.
För ett-två år seden infördes en trafikförsäkringsreform.
Den medförde att vi fick en skatt på 32% på trafikförsäkringen.
Denna skatt var för att täcka upp trafikskador. För att resten av samhället inte skulle betala för trafikskador utan det skulle vi trafikanter göra själva....

Dvs trafikanter kostar mer än fotbollskadade barn.... Vem bidrar till vem,

Sen återigen till er som ger SMC skulden.
Hur resonerar ni? Hur kan det vara smcs fel att inget bolag vill ge sporthojsförare en låg premie.

Fredrik Åkesson
2010-02-04, 16:58
Man får ha någon slags förståelse för försäkringsbolagen. Jag är av den bestämda åsikten att det är sporthojskollektivet som bundit ris åt sin egen rygg. Ni som bor i Stockholm. Ställ er vid "fotokurvan" utmed vägen ner till Rosenhill en solig lördag så ser ni anledningen till att det är dyrt dyrt dyrt att äga en sporthoj...:( Det går i väl 150+ på 70 vägen. Självklart orsakar det olyckor. Sommartid är det väldigt mycket avåkningar på den vägen. Utan att veta gissar jag att det sker pga alldeles för hög fart. Det har gått så långt att många inte ens åker där längre pga bombarrundorna. Det är inte speciellt trevligt att få möte på fel sida vägen för att mötande MC kör så fort att denne inte klarar av att hålla sig på rätt sida mittlinjen. Jag misstänker att det är likadant på Bogesundsvägen. Den dagen det blir slut på bombarrundorna kommer säkert försäkringarna att gå ner. Jag tycker SMC gjorde helt rätt som tog Bilsport&Mc som partener.Det måste väl ändå vara så att en förening ska representera huvuddelen av sina medlemmar. Om jag fattat det rätt är inte huvuddelen sporthojsförare.
Fredrik

Triumph int
2010-02-04, 17:21
Håller med Fredrik Åkesson.

Dom som inte vill betala andras skador kan ju välja
att flytta till ett land där ingen sjukförsäkring finns.

OH-
2010-02-04, 17:28
Jag tycker nog också att man skall hålla sig till ämnet. Det tycker jag inte du gör när du pratar om skattefinansiering osv
Inlägget du citerade var ett svar till någon annan som inte ville vara med och betala för andras skador och inte mera off-topic än nåt annat inlägg i den här tråden.
Jag har tidigare i tråden sagt vad jag tycker om att bolagen delar upp försäkringstagarna i mindre och mindre grupper och därigenom förstör vad som jag anser vara själva idén med försäkringar.
Jag sa också att jag inte tyckte att det var SMCs fel utan kundernas eget fel eftersom de accepterar det.

Jag försöker (hopplös uppgift verkar det som) bara förklara hur försäkringar fungerar. Därför måste jag jämföra med andra sätt att skydda människor / företag / organisationer mot stora kostnader vid oönskade händelser.

Man kan kanske likna försäkring vid en sorts lotteri (där den som råkar illa ut "vinner"). En deltagare i detta "lotteri" som tar dubbelt så stora risker som övriga (han tar alltså två lotter, övriga tar en) brukar betala dubbelt så mycket för att få vara med.

I en idealisk försäkring värderar man risken för varje ny kund innan man bestämmer premien. Man kan t ex kräva läkarutlåtande innan en stor livförsäkring säljs eller att en inspektör kollar ett fartyg innan det försäkras.
Nu är ju detta ogörligt med försäkringar som säljs i tusental och där kunderna inte vill betala för en så rättvis premie. Så bolagen får ta någon enklare värdering, i vårt fall saker som motoreffekt, år med körkort, MC-fabrikat, bostadsort, ålder osv osv.
För vissa försäkringar där villkoren tar bort en del orimliga risker (en vanlig olycksfallsförsäkring t ex har ju en massa undantag) struntar man helt i individuell riskvärdering. Behöver man täcka någon av riskerna som undantagits så blir det snabbt mycket dyrare.
Observera att indelningen gäller bara för att bestämma premien - pengarna för att betala skadorna tas så att säga ur den gemensamma kassan.

Du vill inte att premien skall sättas efter risk (?) - i så fall vill du inte ha det man brukar mena med försäkring utan något annat system. Som tur är råder det ju konkurrens på försäkringsmarknaden och då går det precis som Niklasinorr skriver - ett bolag som har fel riskvärdering förlorar både kunderna och pengarna.

enhjuling
2010-02-04, 18:28
Jag försöker (hopplös uppgift verkar det som) bara förklara hur försäkringar fungerar. Därför måste jag jämföra med andra sätt att skydda människor / företag / organisationer mot stora kostnader vid oönskade händelser.

Man kan kanske likna försäkring vid en sorts lotteri (där den som råkar illa ut "vinner"). En deltagare i detta "lotteri" som tar dubbelt så stora risker som övriga (han tar alltså två lotter, övriga tar en) brukar betala dubbelt så mycket för att få vara med.

I en idealisk försäkring värderar man risken för varje ny kund innan man bestämmer premien. Man kan t ex kräva läkarutlåtande innan en stor livförsäkring säljs eller att en inspektör kollar ett fartyg innan det försäkras.
Nu är ju detta ogörligt med försäkringar som säljs i tusental och där kunderna inte vill betala för en så rättvis premie. Så bolagen får ta någon enklare värdering, i vårt fall saker som motoreffekt, år med körkort, MC-fabrikat, bostadsort, ålder osv osv.
För vissa försäkringar där villkoren tar bort en del orimliga risker (en vanlig olycksfallsförsäkring t ex har ju en massa undantag) struntar man helt i individuell riskvärdering. Behöver man täcka någon av riskerna som undantagits så blir det snabbt mycket dyrare.
Observera att indelningen gäller bara för att bestämma premien - pengarna för att betala skadorna tas så att säga ur den gemensamma kassan.

Du vill inte att premien skall sättas efter risk (?) - i så fall vill du inte ha det man brukar mena med försäkring utan något annat system. Som tur är råder det ju konkurrens på försäkringsmarknaden och då går det precis som Niklasinorr skriver - ett bolag som har fel riskvärdering förlorar både kunderna och pengarna.

Du behöver inte försöka förklara för mig, jag vet hur det fungerar.
Men jag gillar det inte och tycker att de gör fel när de bryter ner det i så pass små grupper som de gör. Har jag inte skrivit det förut?
Nåt om att inte risken skall värderas alls har jag definitvt inte sagt eller skrivit.
Var har du fått det i från?
Fösäkringsbolagen har dessutom hela tiden sagt att varje grupp skall bära sina egna kostnader så jag förstår inte varför du försöker påstå motsatsen.

/Stefan

SGM
2010-02-04, 18:31
Sen återigen till er som ger SMC skulden.
Hur resonerar ni? Hur kan det vara smcs fel att inget bolag vill ge sporthojsförare en låg premie.

Nej, men SMC har väl valt B&MC som samarbetspartner? Det är ingen nyhet att B&MC inte tar emot sporthojar? :) Jag tycker det säger en del om SMCs intentioner...men det är väl bättre att gynna vad, 90% av SMC's medlemmar, så visst förstår man det. :)

Catman
2010-02-04, 20:32
Saxat från mitt inlägg på SH.com:

Handen på hjärtat alla SH'are som gnäller......
Trodde ni verkligen att detta var hållbart i längden?
SMC har spenderat massor av tid och pengar för att fixa till någorlunda villkor för oss som äger Sporthojar.
SH-projektet var positivt i början, alla olyckorna med SH gick ner under några år, för att sen öka igen.
De som behöver komma på kurser och få utbildning, kommer inte längre.
De går inte att nå öht verkar det som.
De som "bombar" på allmän väg, har tydligen(enligt dem själva) accepterat riskerna och skiter i om de krashar eller dör
.
Problemet är att dessa individer förstör för oss skötsamma, som kämpar för SH'ns överlevnad. (precis som i fotboll, hockey, whatever, så är det en liten klick som förstör för den stora massan.)
I det långa loppet så kan SMC inte försvara den tid/pengar som plöjs ner i den lilla klicken av Sporthojsägare jämfört med de andra inom SMC.
Det var tvunget att ta stopp någongång och nu har det gjort det.

Problemet är att dessa individer förstör för oss skötsamma, som kämpar för SH'ns överlevnad. (precis som i fotboll, hockey, whatever, så är det en liten klick som förstör för den stora massan.)
I det långa loppet så kan SMC inte försvara den tid/pengar som plöjs ner i den lilla klicken av Sporthojsägare jämfört med de andra inom SMC.
Det var tvunget att ta stopp någongång och nu har det gjort det[/I].

Drabbar detta mig? Ja, då jag åker SH och kommer att fortsätta med det.
Gillar jag att få en högre premie? Nej men eftersom chansen inte togs när den gavs, så är det bara att gilla läget.
Kommer jag att gå ur SMC? Nej, eftersom jag vet att SMC kommer att fortsätter försvara ALLA motorcyklisters rättigheter även i framtiden.
Kommer jag fortsätta att göra/köra kurser? JA! Naturligtvis, eftersom det enda som kan få ner våra premier är att krasherna/skadorna/dödsfallen blir mindre.

Men hur ska vi kunna få ner alla krasher och skador och dödsfall, när det finns en liten klick adrenalinstinna människor som gör sitt bästa för att "bomba" på allmän väg så ofta det går.
De är inte intresserade av att gå kurser, eftersom de redan "kan" köra hoj.
De vill bara ha billigare försäkring. Det är enda orsaken till att de är med i SMC. Att sen SMC har arbetat i alla dessa åren för att se till så att dessa personer fortfarande ska kunna få köra mc, det är oviktigt....eller?

Vi har kommit till ett vägskäl.
Chansen gavs men togs inte. Nu gnäller/klagar alla så högt de någonsin kan över detta, men ingen erkänner att de själva inte tog chansen när den fanns.
-Vem vill ha 25% i självrisk? "Djävla dyr skitförsäkring":rolleyes:

Min åsikt och bara min.
/Tom