handdator

Visa fullständig version : Dyra resor med SMC Travel.

mule
2009-12-26, 14:54
Jag tycker det är synd att SMC Travel bara satsar på dessa dyra resor med hotelövernattningar. Varför finns det inte några alternativ där man bor i tält och INTE åker det där förbaskade tåget genom Europa. Jo jag VET att det är frivilligt att föja med på dessa resor men visst skulle det vara trevligt med några alternativ av lite enklare slag. Det känns, tycker jag, lite mera som en "riktig" hojsemester med tält.

Göran Persson
2009-12-26, 15:17
:) Hej Mule God fortsättning på dig och roligt att se dig på forumet igen.Anledningen till att SMC travel inte ordnar resor med tältövernattningar ser du bara du tittar ut minusgrader och massor av snö brrr :D
Skämt åsido så vill man åka på resa med tält vilket även jag gör ibland så behöver man inte så mycket arrangörshjälp det tror jag är största anledningen till urvalet.
Med helghälsningar Göran Persson flitig SMC Travel resenär.

Triumph int
2009-12-27, 15:10
Hej

Jag vill ha möjlighet att kunna välja ett billigare alternativ.

Kanske att åka med men bo och äta själv?

Fler som tycker att det skulle vara en bra ide?

honda cbf 500
2009-12-27, 16:54
Jag skulle kunna tänka mig någon åka med smc travel för att ha sällskap under resan men priset bör då vara lika mycket som om man själv hade arrengerat resan.

// Amir

Zopilote
2009-12-27, 18:45
Jag skulle kunna tänka mig någon åka med smc travel för att ha sällskap under resan men priset bör då vara lika mycket som om man själv hade arrengerat resan.

// Amir

Det förstör lite idén med en resebyrå, eller hur? Varför skulle någon vilja arrangera en resa utan att kunna ta något betalt för vare sig tiden eller arbetet man lägger ner?

mule
2009-12-27, 19:20
Naturligtvis ska man ha betalt för att arrangera en resa med SMC Travel. Det jag tycker är synd att deras priser ligger på DET DUBBLA mot vad t.ex en bussresa till Toscana kostar. Normat pris för en resa med ett bussbolag kostar ca 600- 700 kr/dygn. Då ingår dessutom middag och busstransport i resans pris. Här får man hålla med hoj och bensin själv och ingen middag. Nej jag tycker priserna har spårat ur fullständigt. Att behöva betala 33600:- för två personer till Toscana i två veckor är HUTLÖST DYRT speciellt som man får transportera sig dit själv. Antingen gör man grova vinster på medlemmarnas bekostnad eller också har man väldigt dåliga priser hos sina leverantörer. Jag anser att SMC Travel ska vara en service till medlemmarna där kostnaderna ska täckas men inte mera.

Det skulle vara trevligt att få ett svar från någon ansvarig på SMC Travel. Det skulle vara intressant att veta vad deras affärsidé är. Ska den vara vinstgivande eller bara "gå jämnt upp".

honda cbf 500
2009-12-27, 19:35
Det beror på vad syftet med smc travel är. Ska det vara ett vinstdrivande företag eller ska syftet vara att serva dess medlemmar?

// Amir

Det förstör lite idén med en resebyrå, eller hur? Varför skulle någon vilja arrangera en resa utan att kunna ta något betalt för vare sig tiden eller arbetet man lägger ner?

Zopilote
2009-12-27, 19:52
Om jag inte har helt fel så drivs SMC Travel som ett separat bolag, fristående från SMC. Om så är fallet, så finns givetvis ett vinstintresse hos ägarna (vem det nu är)...
Som alltid är det väl en fråga om tillgång och efterfrågan: Så länge det finns någon som är beredd att betala för "säkerheten" att ha en arrangerad resa där man slipper planera själv, så kan researrangören ta ut de priser som folk är villiga att betala.
I många av resebeskrivningarna står ju rutten ganska detaljerat beskriven, så med en bra GPS med t.ex. mapsource är det inga större bekymmer att planera resan själv. Sen tillkommer jobbet med att boka boende, färjor m.m., men du slipper å andra sidan betala någon annan för att göra det åt dig.
Jag står själv och tvekar om jag skall boka en planerad MC-resa i sommar, eller om jag skall lägga upp det helt själv. (*enstöring*)

honda cbf 500
2009-12-27, 20:21
Precis som allt annat finns det både för och nackdelar med att åka själv eller åka i grupp.

// Amir

Om jag inte har helt fel så drivs SMC Travel som ett separat bolag, fristående från SMC. Om så är fallet, så finns givetvis ett vinstintresse hos ägarna (vem det nu är)...
Som alltid är det väl en fråga om tillgång och efterfrågan: Så länge det finns någon som är beredd att betala för "säkerheten" att ha en arrangerad resa där man slipper planera själv, så kan researrangören ta ut de priser som folk är villiga att betala.
I många av resebeskrivningarna står ju rutten ganska detaljerat beskriven, så med en bra GPS med t.ex. mapsource är det inga större bekymmer att planera resan själv. Sen tillkommer jobbet med att boka boende, färjor m.m., men du slipper å andra sidan betala någon annan för att göra det åt dig.
Jag står själv och tvekar om jag skall boka en planerad MC-resa i sommar, eller om jag skall lägga upp det helt själv. (*enstöring*)

Triumph int
2009-12-28, 09:21
Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin
resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

Jag blir lite sugen på att sätta ihop ett eget paket
med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.

Jag kör två svängar from maj till september, intäkt ca 3 000 000 kr.

Vem är sugen?

BMW R90s
2009-12-28, 09:34
Kontaktsajter är ju så poppis nuförtiden.
Ni får väl bilda en sådan ni som inte vill åka ensamma:)
En ''önskar sällskap'' tråd på forumet kanske vore något?

swischmc
2009-12-28, 15:24
Tycker tråden tappat sin ursprungliga fråga: Varför kostar resorna så mycket och kan man annordna resor med lägre kostnader, tex genom att bo i tält istf på hotell?

Vore bra om en reseansvarig svarade på dessa frågor.

Visst är det trevligt att bli rundvallad av kunnig guide och sova på fina hotell. Många betalar gärna för det, för att det är just det man vill ha på sin semester. Men om SMC nu ska vara "för alla" borde en SMC-ansluten resebyrå också ordna resor för dem som inte har så mycket pengar över. Flera har på just detta forum skrivit att de kör motorcykel på grund av ekonomin.

honda cbf 500
2009-12-28, 16:24
De borde utöka sitt sortiment med billigare alternativ för samma resort. // Amir

fbg
2009-12-28, 17:37
De borde utöka sitt sortiment med billigare alternativ för samma resort. // Amir

Konstigt jag är varje år ute och semestrar i europa med hustrun , vi
åker alltid själva. Vi är aldrig ensamma träffar trevliga människor
överallt , fattar inte vad problemet är. Det är avkopplande och roligt att
åka dit näsan pekar,,:D:confused:

Classe Sjödén
2009-12-29, 10:46
Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin
resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.

Jag kör två svängar from maj till september, intäkt ca 3 000 000 kr.

Vem är sugen?

:confused:
Två svängar á 300 000sek hur får du detta till 3 000 000sek. Huvudräkning säger mig att det blir 600 000sek, eller har du lagt på konstig moms.:)

Classe Sjödén
2009-12-29, 12:27
Hmm, hur tänkte du nu.

Två vändor á 300tsek blir 600tsek.

Om du får en intäkt på 3msek har skickat på duktigt med moms.

:) :) :) :) :)

Triumph int
2009-12-29, 18:24
Hmm, hur tänkte du nu.

Två vändor á 300tsek blir 600tsek.

Om du får en intäkt på 3msek har skickat på duktigt med moms.

:) :) :) :) :)

Två varje månad :D

mudder
2009-12-29, 19:52
Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.........

Glöm inte att det är en del utgifter också. Hotell, biltåg, färjor och annat blir stora belopp. Sen ska guiden ha betalt och guidens motorcykel har driftkostnader.... mm. I slutändan när även skattmasen har tagit sin del är det nog inte så mycket över.

Åter till topic:

Jag tycker det är synd att SMC Travel bara satsar på dessa dyra resor med hotelövernattningar. Varför finns det inte några alternativ där man bor i tält och INTE åker det där förbaskade tåget genom Europa. Jo jag VET att det är frivilligt att föja med på dessa resor men visst skulle det vara trevligt med några alternativ av lite enklare slag. Det känns, tycker jag, lite mera som en "riktig" hojsemester med tält.

Jag har själv arrangerat en del resor, men främst då för släkt och kompisar. Det är naturligtvis billigare att bo i tält och laga maten själv på triangakök, men att planera en tältsemester är också mycket svårare då man oftast inte i förväg vet hur campingplatsen ser ut. Stenigt, knöligt, lerigt, dåliga duschar och massor av stickande insekter hör inte till ovanligheterna. Allt tar också längre tid. Tält och mat ska packas upp och packas ner.... osv.

Som arrangör är det lättast och bekvämast att äta på restaurang samt att bo på hotell. Då får man även tid till att titta på kartor samt att programmera GPS:en för morgondagens rutt.

bubbas
2009-12-29, 20:53
Alpbus-turen kostar ca 24000 spänn exkl bränsle för två pers på en hoj. Ingen sightseeing, inga evenemang, inga inträden och faktiskt inte ens guide, då man kan köra i egna konstellationer. Prisvärt? Knappast.

Det går att boka de 5 övernattningarna till helt andra pengar. 2 nätter är förlagda på tåget. Jag skulle tippa på att 5 nätter med HP för två går att lösa för ca 4000 kr. Biltåg för 3500 och färja för 1300 ToR. Summa 8800.
Vill man så får man givetvis betala det tredubbla.

hamre
2009-12-29, 20:58
De e fan så mycket billigare att ta ett flyg ner till södra Europa och hyra en hoj. Och köra runt och bo på fina hotell !:)

mule
2009-12-29, 23:40
Glöm inte att det är en del utgifter också. Hotell, biltåg, färjor och annat blir stora belopp. Sen ska guiden ha betalt och guidens motorcykel har driftkostnader.... mm. I slutändan när även skattmasen har tagit sin del är det nog inte så mycket över.

Åter till topic:

Jag har själv arrangerat en del resor, men främst då för släkt och kompisar. Det är naturligtvis billigare att bo i tält och laga maten själv på triangakök, men att planera en tältsemester är också mycket svårare då man oftast inte i förväg vet hur campingplatsen ser ut. Stenigt, knöligt, lerigt, dåliga duschar och massor av stickande insekter hör inte till ovanligheterna. Allt tar också längre tid. Tält och mat ska packas upp och packas ner.... osv.

Som arrangör är det lättast och bekvämast att äta på restaurang samt att bo på hotell. Då får man även tid till att titta på kartor samt att programmera GPS:en för morgondagens rutt.

Jag har åkt MC i Europa i 20 år och har aldrig lagat mat på Trangiakök. Jag brukar däremot alternera med att bo både i tält och på hotel. Stenigt, knöligt, lerigt och dåliga duschar har jag heller aldrig råkat ut för. Att packa tältet och övrig utrustning tar ca 15 minuter. Neej du får nog komma med några andra argument för att inte kunna åka med tält.
Om man skulle åka med t.ex en bussresa som jag jämför med i det ursprungliga inlägget i denna tråd så har dom kostnader för både hotel, guide, färjor och skatter. Neej du det är nog tyvärr så att SMC skinnar oss medlemmar på sina resor. TYVÄRR. Det skulle vara trevligt att genom SMC Travel kunna träffa andra medlemmar under en semestertur.

mudder
2009-12-30, 10:44
Jag har åkt MC i Europa i 20 år och har aldrig lagat mat på Trangiakök. Jag brukar däremot alternera med att bo både i tält och på hotel. Stenigt, knöligt, lerigt och dåliga duschar har jag heller aldrig råkat ut för. Att packa tältet och övrig utrustning tar ca 15 minuter. Neej du får nog komma med några andra argument för att inte kunna åka med tält.
Om man skulle åka med t.ex en bussresa som jag jämför med i det ursprungliga inlägget i denna tråd så har dom kostnader för både hotel, guide, färjor och skatter. Neej du det är nog tyvärr så att SMC skinnar oss medlemmar på sina resor. TYVÄRR. Det skulle vara trevligt att genom SMC Travel kunna träffa andra medlemmar under en semestertur.

Jag skrev inte att jag inte vill tälta. Jag har alltid tält med på mina resor och använder det också väldigt ofta. Vad jag försökte få fram är att det är enklare och bekvämare att arrangera en resa med hotellnätter. Detta reseupplägg tilltalar många men andra gillar det inte.

En budgetvariant av resa kan du hitta på BMW klubbens sida.
De som deltar i Trangia Tour verkar ha roligt.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=31&t=10213

Nån gång i framtiden tänker jag också arrangera resor. Men då blir upplägget små okända vägar, grusvägar, gamla banvallar, boende i tält/campingsugor och matlagning på trangiakök.

Vi har faktiskt kört en 14 dagar/300 mil resa i Norge för ungefär 250 kr. per person och dygn. De 250 kronorna räckte till frukost, lunch, kvällsmat, godis, läsk, någon öl, campingavgifter, duschpoletter och färjeavgifter. Vi snålade inte, men om man bor i tält samt lagar egen mat är inte Norge speciellt dyrt.

V Saarela
2009-12-30, 21:16
Jag skrev inte att jag inte vill tälta. Jag har alltid tält med på mina resor och använder det också väldigt ofta. Vad jag försökte få fram är att det är enklare och bekvämare att arrangera en resa med hotellnätter. Detta reseupplägg tilltalar många men andra gillar det inte.

En budgetvariant av resa kan du hitta på BMW klubbens sida.
De som deltar i Trangia Tour verkar ha roligt.
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=31&t=10213

Nån gång i framtiden tänker jag också arrangera resor. Men då blir upplägget små okända vägar, grusvägar, gamla banvallar, boende i tält/campingsugor och matlagning på trangiakök.

Vi har faktiskt kört en 14 dagar/300 mil resa i Norge för ungefär 250 kr. per person och dygn. De 250 kronorna räckte till frukost, lunch, kvällsmat, godis, läsk, någon öl, campingavgifter, duschpoletter och färjeavgifter. Vi snålade inte, men om man bor i tält samt lagar egen mat är inte Norge speciellt dyrt.

Snik och budgetresor?!?
Läste lite på linkade tråden och....jag vet ju inte varifrån resan utgick ifrån. Den här http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html turen från Boden till de la bonette och lite till var t o r 10 dagar och 800 mil. Tyckte jag levde som en kung(mätt, småfull och kör hoj) och det kostade mig totalt inkl soppa 7500:-

En bekant härifrån var på 20-dagars resa. Körde också ungefär 800 mil. Hans slutnota slutade på 53.000:- Tror ni han lagade mat själv och sov i tält? :)

bubbas
2009-12-30, 21:55
Snik och budgetresor?!?
Läste lite på linkade tråden och....jag vet ju inte varifrån resan utgick ifrån. Den här http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild08/080629.html turen från Boden till de la bonette och lite till var t o r 10 dagar och 800 mil. Tyckte jag levde som en kung(mätt, småfull och kör hoj) och det kostade mig totalt inkl soppa 7500:-

En bekant härifrån var på 20-dagars resa. Körde också ungefär 800 mil. Hans slutnota slutade på 53.000:- Tror ni han lagade mat själv och sov i tält? :)

På riktigt? 800 mil med ett soppapris på 12 spänn och en förbrukning på 0,5l/mil i snitt ger 4800. Resan över Östersjön går på minst 1200. För 150 spänn om dagen har jag svårt att bli ens småfull efter camping och mat är betalt. Grossglockner kostar dessutom mer än din dagsbudget. Mja jag är skeptisk. Bra gjort i vilket fall.

V Saarela
2009-12-31, 06:31
På riktigt? 800 mil med ett soppapris på 12 spänn och en förbrukning på 0,5l/mil i snitt ger 4800. Resan över Östersjön går på minst 1200. För 150 spänn om dagen har jag svårt att bli ens småfull efter camping och mat är betalt. Grossglockner kostar dessutom mer än din dagsbudget. Mja jag är skeptisk. Bra gjort i vilket fall.

Mja, jag är också skeptisk till att man fixar det på 150 spänn om dan. Finns ju campingplatser i sverige som tar mer än det i tältavgift.

Okej, jag kanske var lite överoptimistisk. Man får väl kanske lägga på en femhundring på all burkmat, torrfoder, skinkost, soppor(en flaska hb) mm som man hade med sig hemifrån, men ändå.....
Totalsumma 8000:-

-Soppaförbrukning: ca 0,44 ger 4200:-
-Färjorna minns jag gick på under tusingen(utnyttjade faktiskt smc rabatten på nerväg också)
- Grossglockner passerade jag inte. Pröjsade inte ett öre i vägavgifter. Enda gången jag betalade(10 euro) var när jag skulle åka tåg genom ett bergspass i Schweiz. Stod i kön men hoppade av kön -"jag är ju här för att åka hoj och inte tåg"...körde tillbaka till Italien.
- Fick dock böter på 60 euro för en autostradafadäs. Dom har jag inte betalat
- Småfull, nja jag kör ju från kl 6 på morgonen till oftast 8-9 på kvällen. Man orkar och behöver inte mycket för att känna av i skallen :) Dessutom ska man ju vara spiknykter när man åker iväg tidigt på morgonen.

- Mat: Lever på kaffe, mackor, skinkost, tomater och gurka på dagarna. Kväll lagar man medhavd mat. på dagarna svänger man förbi bagerierna och köper bröd. Tomater osv köper man lite då och då när det behövs.

Vi säger såhär:
8000:- minus soppan(4200:-), minus färjorna(1000:-), minus ej utnyttjade tågbildjetten(100:-)
Kvar blir 2700:-, dvs 270:- per dag till tält, ölköp, bröd etc etc.
Tältdelen är ju den dyra biten i det hela. I snitt kostar det mellan 100-150 kr per dag för en ensam resenär.

Matar man mil från tidig morgon till sen kväll, så.....behöver man faktiskt inte mer pengar?

Låter väl rimligt?

bubbas
2009-12-31, 10:15
Nu ställdes sakerna i ett annat ljus. 8000 låter rimligt med bakgrund av din berättelse. Var inte meninge att vara petig, men alla känner väl till begreppet om "storfiskarn" ;)

V Saarela
2009-12-31, 12:05
Nu ställdes sakerna i ett annat ljus. 8000 låter rimligt med bakgrund av din berättelse. Var inte meninge att vara petig, men alla känner väl till begreppet om "storfiskarn" ;)

Petig var du väl inte? Du bara räknade bakvägen och konstaterade att nåt inte stämmer.

Du räknade med högre soppaförbrukning, grossglockner samt högre kostnad för Östersjön.
7500:- eller 8000:- Så....det känns som att det var mer DU som gjorde mig till storfiskare? :)

690Enduro
2010-02-28, 12:56
Hej!

Jo jag har också funderat på varför det är så dyrt med dessa resor.
5950:- för 3 dagar i Hälsingland!
Boende och mat ingår, vad är den kostnaden? Kan den uppgå till max 2500:- pp lite dyrt räknat.
Då är det 3450:- kvar på anmälningsavgiften. Vart tar dom pengarna vägen?

Det står att: SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna. Men var det då?! Och ordna resor utan vinstdintresse.

Organisationen:
SMC är en demokratisk, allmännyttig och ideell organisation som drivs utan vinstintresse.

SMC Resor AB är ett helägt dotterbolag där resor och delar av fortbildningsverksamheten hanteras. Vad menas med det? Att det ett fåtal personer från Smc som tjänar en hacka på Smc:s medlemmar?

Fick i fredags ett inbetalningskort från Smc om att dom saknade mig som medlem. Gör dom det eller är det pengarna dom saknar?
Är mycket tveksam till att jag kommer att gå med i Smc igen.

Önskar ett svar på mina frågor från någon i Smc ledningen och inte ett svar från någon medlem som "tror" sig veta!
Är nog inte bara jag som stör mig på detta, vore kul att även se svar i tidningen.

Mvh Johan

carpelux
2010-02-28, 14:29
Här finns lite info om resebyråverksamheten:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4344

690Enduro
2010-03-02, 09:44
Här finns lite info om resebyråverksamheten:

http://forum.svmc.se/showthread.php?t=4344

Hej!

Där stod en del svar på mina funderingar och frågor
Men det är ändå några frågor som jag skulle vilja ha svar på från någon i Smc styrelse el dyl.

Kan ju tillägga att jag tycker att Smc gör ett fantastiskt jobb just med det politiska.
Men nu är det mest resorna jag undrar över.

Galne Dansken
2010-03-02, 18:16
Hej!

Där stod en del svar på mina funderingar och frågor
Men det är ändå några frågor som jag skulle vilja ha svar på från någon i Smc styrelse el dyl.

Kan ju tillägga att jag tycker att Smc gör ett fantastiskt jobb just med det politiska.
Men nu är det mest resorna jag undrar över.

Hej - vill du ha svar på konkreta frågor - är du välkommen att eposta dessa f. ex. till mig; jesper.christensen@svmc.se

Tyvärr hinnar vi på kansliet inte altid att svara på allt här på forum.

Styrelsen, bruker inte lägga sig i forum diskussioner - vilket ska framgå tydigt i Forum reglerna..

Elving Solli
2010-03-03, 12:35
Hej!

Jo jag har också funderat på varför det är så dyrt med dessa resor.
5950:- för 3 dagar i Hälsingland!
Boende och mat ingår, vad är den kostnaden? Kan den uppgå till max 2500:- pp lite dyrt räknat.
Då är det 3450:- kvar på anmälningsavgiften. Vart tar dom pengarna vägen?

Det står att: SMC:s övergripande mål är att vara till största möjliga nytta för medlemmarna. Men var det då?! Och ordna resor utan vinstdintresse.

Organisationen:
SMC är en demokratisk, allmännyttig och ideell organisation som drivs utan vinstintresse.

SMC Resor AB är ett helägt dotterbolag där resor och delar av fortbildningsverksamheten hanteras. Vad menas med det? Att det ett fåtal personer från Smc som tjänar en hacka på Smc:s medlemmar?

Mvh Johan

Här kommer en länk till SMC:s styrelses ägardirektiv till SMC AB
http://www.svmc.se/upload/Travel/Ägardirektiv%20nov%202009.pdf

Där står bland annat att bolaget skall ha ekonomisk bärkraft.
Eftersom SMC AB är helägt av SMC så äger ju SMC alla aktier och inga privata intressen kan få del av eventuell utdelning, utan eventuell vinst hamnar i SMC:s kassa.

Vad gäller Treklöverns ekonomi så låg du några hundringar för lågt på den goda maten och övernattningen, men det belyser problematiken.
Eftersom den som arrangerar mer än en resa med övernattning per år enligt lag är skyldig att vara anluten till resegarantifonden (gäller alla utan undantag), och ha full ekonomisk redovisning så ser ju den ekonomiska bilden lite annorlunda ut för oss som arrangerar ca 25 resor per år åt SMC-medlemmar.
Utöver dom direkta kostnaderna för övernattningar , mat och vad som ingår i resan betalar vi moms, resegarantikostnad, annonser, reklammaterial, milersättning till guider, boknings- och bokföringskostnader kansliet inklusive sociala avgifter, vinstmarginalskatt m.m.
Sammantaget ger detta för Treklövern vid 8 deltagare (som vi räknat med) en total vinst på 720 kronor, vilket skulle innebära 90 kronor per person.
Tyvärr är detta en realitet, och det enda sättet att slippa ifrån resegarantikravet, avgifter m.m. är att arrangera endast en resa per år av ”privat” karaktär. Allt utöver detta är tyvärr olagligt enligt Svensk lag med bland annat fängelse som påföljd vid överträdelse. Det är inte vi som skapat de här reglerna, men vi väljer självklart att rätta oss efter dom.
Som tur är fortsätter den svenska traditionen av att resa med kompisar och sin lokala klubb eller intresseklubb som inget hänt, och det kommer förhoppningsvis att vara en av grundbultarna i SMC:s och svenska motorcyklisters verksamheter.
En stor del av dessa resor sker inom SMC genom att de arrangeras av lokala SMC-klubbar och medlemmar. Möjligheterna att ragga resekompisar på hemsidan skall inte underskattas.
Som komplement till detta arrangerar vi resor för dom som vill betala extra för guidning, färdigbokat boende, färjor, biltåg, vägvisning på okända vägar god mat utan att behöva arrangera detta själv eller företa en egen rekognoseringsresa innan man gör den ”riktiga” resan. Smaken är ju olika och vi försöker göra allt för att skapa variation bland resorna.
I samband med Storkurshelgen i november 2009 satte vi upp ett mål att hitta vägar för att kunna arrangera enklare resor utan stor administration och avgifter, resegaranti m.m.
I dagsläget ser vi ingen väg runt resegarantilagen utom för enskilda researrangemang som Kommerskollegium ser mellan fingrarna för. Vi jobbar vidare med det, och kan konstatera att för närvarande är enda chansen att var och en betalar sina mat och övernattningskostnader kontant till campingen, och om det gäller stug- eller hotellbokning måste varje deltagare boka det själv, annars gäller resegarantilagen.

Jag hoppas att det klarnat något, och eftersom vi inte skall vara vinstdrivande önskar jag alla tänkbara tips för att göra resorna billigare för medlemmarna.
Eftersom forumet har många både erfarna och duktiga resenärer hoppas jag att ni som är intresserade att börja som guider kontaktar mig på elving.solli@svmc.se .
Det finns fortfarande plats för fler resmål och idéer inför 2011.
Elving Solli
Reseansvarig SMC

Chopperbyggarn
2010-03-03, 13:32
Varför inte kasta på tältet o sovsäcken o fixa grönt kort från försäkringsbolaget (om detta fortfarande behövs) och åka på egen hand? När det gäller "gamla väst" europa är det hur enkelt somhelst! Vill man träffa andra hojåkare utöver dom man träffar per automatik efter vägen så är hela europa fullspäckad med mc-träffar av alla möjliga sorter.
Är förvånad över att det överhuvudtaget finns tillräckligt med kund underlag för att överhuvudtaget kunna bedriva en ekonomiskt självbärande resebyrå verksamhet för organiserade mc-gruppresor i europa med svenskar som målgrupp:confused:

Anders.J

powerglide
2010-03-03, 14:00
Resegaranti för en resa som man själv står för transportmedlet verkar lite puckat men jag förstår att lagen måste efterlevas.

Exakt var ligger skillnaden mellan samordna/förmedla och arrangera?

Om jag fick en GPS-rutt och en kontaktlista med rekommenderade restauranger och boende samt en sajt där medräsenärer kan checka av sina förberedelser hade jag kunnat dra iväg med en självarrangerande grupp när jag ser att alla har fixat sitt boende etc. för resan.

Elving Solli
2010-03-03, 17:14
Resegaranti för en resa som man själv står för transportmedlet verkar lite puckat men jag förstår att lagen måste efterlevas.

Exakt var ligger skillnaden mellan samordna/förmedla och arrangera?

Om jag fick en GPS-rutt och en kontaktlista med rekommenderade restauranger och boende samt en sajt där medräsenärer kan checka av sina förberedelser hade jag kunnat dra iväg med en självarrangerande grupp när jag ser att alla har fixat sitt boende etc. för resan.

Regelverket är omfattande. Jag skall försöka hitta nån passande länk när jag kommer åt dator.
Förenklat är det så att om du bokar resa med övernattning åt en grupp så omfattas du av lagen.
Den kom till för att oansvariga resarrangörer sålde resor och försvann med pengarna. Dessutom var målsättningen att täppa till alla kryphål. Därav intrycket att det blev lite overkill. Jag skall försöka återkomma med nån form av läsbar sammanfattning.
Ursäkta stavningsprogrammet. Skrivet på telefon.

690Enduro
2010-03-03, 23:12
Här kommer en länk till SMC:s styrelses ägardirektiv till SMC AB
http://www.svmc.se/upload/Travel/Ägardirektiv%20nov%202009.pdf

Elving Solli
Reseansvarig SMC

Stort tack för ditt svar!

Är nog många som har funderat omkring detta.

fbg
2010-04-29, 16:54
Varför inte kasta på tältet o sovsäcken o fixa grönt kort från försäkringsbolaget (om detta fortfarande behövs) och åka på egen hand? När det gäller "gamla väst" europa är det hur enkelt somhelst! Vill man träffa andra hojåkare utöver dom man träffar per automatik efter vägen så är hela europa fullspäckad med mc-träffar av alla möjliga sorter.
Är förvånad över att det överhuvudtaget finns tillräckligt med kund underlag för att överhuvudtaget kunna bedriva en ekonomiskt självbärande resebyrå verksamhet för organiserade mc-gruppresor i europa med svenskar som målgrupp:confused:

Anders.J

Tjena
Håller med dej, det är helt ok att åka på egen hand, och ibland bättre
för man slipper att ta hänsyn till andra viljor. Man kan åka dit man själv vill,
och folk träffar man alltid och i dom flesta fall har man skoj...:D

Chopperbyggarn
2010-04-29, 18:22
Tjena
Håller med dej, det är helt ok att åka på egen hand, och ibland bättre
för man slipper att ta hänsyn till andra viljor. Man kan åka dit man själv vill,
och folk träffar man alltid och i dom flesta fall har man skoj...:D

Det är precis som du skriver!
För min personliga del så är en av dom stora och viktiga tjusningarna med mc-åkning att för en stund, några dagar,veckor,månader hoppa ur ekorrhjulet och vara fri från vardagens kompromissande och andra människors inflytande/bestämmande över min dag. När jag träffar människor efter vägen som jag tycker verkar intressanta så hänger jag på och när jag är "mätt" så styr kosan vidare mot nya mål som ofta ändras under resans gång. Under dom resor jag har gjort hittils har jag träffat många intressanta och en del mycket udda personer och dom flesta har varit mycket generösa, jag tvivlar på att jag hade träffat alla dessa om jag åkt i grupp.
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
När jag pratar med folk om mc-resor så brukar jag alltid säga, prova att åka själv...du kommer att bli positivt överraskad och du kommer aldrig att vara ensam mer än när du själv vill det (knappt ens då) om du kör i bebodda områden. :)

Anders.J

honda cbf 500
2010-04-29, 19:18
Anders, jag kan tänka mig att vissa länder kan det vara bättre att åka åtminstone två och inte ensam. Man har bara otur en gång:p och då kan man komma hem i en annan skepnad en när man lämnade Sverige eller?:p

Mvh

Amir

För min personliga del så är en av dom stora och viktiga tjusningarna med mc-åkning att för en stund, några dagar,veckor,månader hoppa ur ekorrhjulet och vara fri från vardagens kompromissande och andra människors inflytande/bestämmande över min dag. När jag träffar människor efter vägen som jag tycker verkar intressanta så hänger jag på och när jag är "mätt" så styr kosan vidare mot nya mål som ofta ändras under resans gång. Under dom resor jag har gjort hittils har jag träffat många intressanta och en del mycket udda personer och dom flesta har varit mycket generösa, jag tvivlar på att jag hade träffat alla dessa om jag åkt i grupp.
För min del är mc-körning en idividuell sysselsättning som jag helst utövar själv eller ihop med frugan.
När jag pratar med folk om mc-resor så brukar jag alltid säga, prova att åka själv...du kommer att bli positivt överraskad och du kommer aldrig att vara ensam mer än när du själv vill det (knappt ens då) om du kör i bebodda områden. :)

Anders.J

Hallandsexpressen
2010-04-29, 19:47
Exakt min inställning också.
Och jag ser egentligen inte problemet. Jo, jag tycker också att SMC-resorna är i dyraste laget - men det beror på att jag jämför prisbilden med kostnaden för att köra själv. Alla har inte det perspektivet, och är inte intresserade av det. Som ES skriver; SMC-resorna är ett av många sätt att resa tillsammans på hoj. Det passar inte alla, men väl somliga. Att det finns gott om hojåkare som gillar detaljplanerade gruppaktiviteter är väl bl.a. FIM-rallyt exempel på. Jag kommer aldrig att delta, men jag har (om än nätt och jämnt) förståelse för att det finns de som gör.

Chopperbyggarn
2010-04-29, 20:25
Anders, jag kan tänka mig att vissa länder kan det vara bättre att åka åtminstone två och inte ensam. Man har bara otur en gång:p och då kan man komma i en skepnad en när man lämnade Sverige eller?:p

Mvh

Amir

Jo det finns platser där man är tvungen att köra i karavan pga riskerna, har dock inte varit på dessa platser ännu.

Anders.J

GeCe
2010-05-25, 05:48

Anders.J

Resonerar precis likadant jag och frugan som du Anders!

Åkte med SMC Travel en gång i Sverige för c:a 12 år sedan med en idiot till reseledare som körde ifrån gruppen efter varje vägkorsning och man fick jaga som en mc-tjuv för att komma ikapp och ibland leta efter vart han/de tog vägen. Gissa om folk var missnöjda. :mad:

Aldrig mer SMC Travel.

Spiff
2010-05-25, 08:27
Det skrivs flera gånger att en stor kostnad är resegarantirelaterat men är det verkligen så? Fungerar inte det så att Kommerskollegium tittar på verksamheten och kommer fram till en summa som SMC Resor måste ha på ett konto för att kunna betala de resenärer som har betalt sin resa men ännu ej åkt på den. Den summan är i SMC Resors fall 1,5 miljoner så den totala kostnaden för SMCs resegaranti borde då vara räntekostnaden på 1,5 miljoner, dvs 50000-75000 om året? Eller får man avkastning på de pengarna även om de står insatta på ett konto?

Elving Solli
2010-05-25, 11:08
Resonerar precis likadant jag och frugan som du Anders!

Åkte med SMC Travel en gång i Sverige för c:a 12 år sedan med en idiot till reseledare som körde ifrån gruppen efter varje vägkorsning och man fick jaga som en mc-tjuv för att komma ikapp och ibland leta efter vart han/de tog vägen. Gissa om folk var missnöjda. :mad:

Aldrig mer SMC Travel.

SMC Travel fanns inte för 12 år sen.
Elving

GeCe
2010-05-25, 11:37
SMC Travel fanns inte för 12 år sen.
Elving

SMC var arrangör för resan!
Det kanske kallades något annat på den tiden än SMC-Travel men det spelar ingen roll idag men jag fick iallafall dåliga vibbar för gruppresor eftersom det var första ggn och och aldrig mer.
Sen att gruppresor passar andra har jag fullförståelse för.

Kan ju lägga till vilket också kanske saknar betydelse istället för exakt 12 år sedan kan jag skriva emellan 10-13 år sedan då minnet kan svika något.

NeXTer
2010-05-25, 15:23
Nu är det ju stor skillnad på resa och resa, speciellt om arrangören är ovan (vilket kan antas innan SMC Travel startades). Jag hoppas och tror också att SMC Travel har god koll på vilka reseledare som anlitas.

Arrangerade resor är inte för alla, men jag tror att det kan vara riktigt skoj, gärna om man väljer något resmål man kanske inte skulle välja för en ensam resa.

GeCe
2010-05-25, 15:32
Nu är det ju stor skillnad på resa och resa, speciellt om arrangören är ovan (vilket kan antas innan SMC Travel startades). Jag hoppas och tror också att SMC Travel har god koll på vilka reseledare som anlitas.

Arrangerade resor är inte för alla, men jag tror att det kan vara riktigt skoj, gärna om man väljer något resmål man kanske inte skulle välja för en ensam resa.

Jodå, det fanns positiva delar av resan också som att guider fanns ordnade på de olika platserna vi besökte och att man fick några nya kontakter med likasinnat folk. :)

Jpson67
2010-07-14, 10:33
SMC Travel är för Miljonärsknuttar och inte för oss vanliga knuttar. Såg priserna och lämna sidan direkt.

Ole
2010-07-14, 13:21
Hej Mule.
Ett alternativ som gjordes av mig med en grupp kunder. 11 personer.
En sväng på 3 dagar i Dolomiterna.
Ryan Air från Skavsta , ca Sek 600 / person. (Landade i Bergamo)
Hyra av MC i Milano. Vi fick hjälp med att ta oss till Milano av vår leverantör på platsen.
Hyra MC kostar från EUR 450,- i dagarna tre inkl försäkring.
Därutöver måste Du ge en deponering på EUR 4500 om utifall att Du själv ställer till det med hojen.
Dyrt, men man försäkrar att man endast tar ut den peng som skadan kostar. En sk drulleförsäkring.

Hotellen kostar från EUR 40 till 60 / person och natt. Då ingick lunch eller middag + frukost. Vi blev väl omhändertagna.

Hojarna var av fabrikat BMW, olika stora. Kostade även olika.
Övriga hojar var Honda, Suzuki, Ducati.

Detta var i Juli -10, innan tursitsäsongen var igång.

Hojarna utrustade med packväskor så om tält är ett gångbart alternativ till annat boende, då sparar man ytterligare.

Hoppaas Du hittar ett bra alternativ, resemålet var en upplevelse.

Rutten fick jag från SMC travel, i stora drag. Även hotellen.

Triumph int
2010-07-14, 13:54
Verkar lite dyrt att hyra hoj.

Sätt hojen på tåget till Milano.

Millan
2011-06-27, 19:15
Har någon några bra tips om var man kan hyra hoj i t.ex Spanien eller Italien.
Vi räknade på att sätta hojarna på tåget + Stena. Vill hellst lägga semesterdagarna på att köra hoj i Spanien i stället för genom Sverige och Tyskland.
Tyvärr blev notan alltför stor.
Hittade bara en uthyrare i Barcelona, och de ville ha ca 100euro/dag/hoj.
/Millan

Batman
2011-06-27, 21:21
hej, sökte du biltåget Hamburg-Verona ? om du tar slutstation Villach i Österrike istället blir det billigare, Villach-Venedig (Mestre) tar cirka 3 tim att köra sedan och större delen är autobahn, det går att köra gamla riksvägen ner oxå
Jag åkte 23/6 Villach-Berlin och betalade 145€

Bighoj
2011-06-28, 07:15
SMC Travel är för Miljonärsknuttar och inte för oss vanliga knuttar. Såg priserna och lämna sidan direkt.

Håller helt och hållet med.Skulle själv aldrig betala sådana ockerpriser,men så länge där finns folk som vill slänga ut mycket pengar för lite valuta sas så finns där en marknad.
Vad jag inte fattar är varför där inte finns några alternativ till dessa svindyra resor.Jag menar,vi som inte har lust att pröjsa stora summor på Smc:s resor betalar ju också medlemsavgift.Jag är övertygad om att Smc helst bara vill ha rika medlemmar till sina resor så att dom kan hiva in pengar på sina konton.Att Smc ska vara för alla är nog bara en myt.

Maru
2011-06-28, 07:30
Håller helt och hållet med.Skulle själv aldrig betala sådana ockerpriser,men så länge där finns folk som vill slänga ut mycket pengar för lite valuta sas så finns där en marknad.
Vad jag inte fattar är varför där inte finns några alternativ till dessa svindyra resor.Jag menar,vi som inte har lust att pröjsa stora summor på Smc:s resor betalar ju också medlemsavgift.Jag är övertygad om att Smc helst bara vill ha rika medlemmar till sina resor så att dom kan hiva in pengar på sina konton.Att Smc ska vara för alla är nog bara en myt.

Det som är lätt att glömma bort är att det faktiskt förekommer administration bakom dessa resor, något som du själv ombesörjer när du tar hand om det själv. En del gillar att göra det själv medans andra föredrar attt bara betala och deltaga. Ingen klandrar dig för att göra allt själv.

Millan
2011-06-28, 08:56
Tänkte i första hand på Narbonne, då vi vill till bl.a. Barcelona-trakten i år.
Italien vill vi spara till ev. nästa sommar.
/Millan

Bighoj
2011-06-28, 10:31
Det som är lätt att glömma bort är att det faktiskt förekommer administration bakom dessa resor, något som du själv ombesörjer när du tar hand om det själv. En del gillar att göra det själv medans andra föredrar attt bara betala och deltaga. Ingen klandrar dig för att göra allt själv.

Jo ,visst förstår jag detta med att många vill betala och få allt sas serverat.
Om man åker 20 pers blir ju inte administrationen 20 gånger dyrare,så då borde rimligen dessa resor kunna arangeras betydligt billigare.Resorna vänder sig till en viss målgrupp och detta kan jag också till viss del förstå MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ? Det är detta jag inte förstår Smc:s tankar kring.

Maru
2011-06-28, 12:19
Jo ,visst förstår jag detta med att många vill betala och få allt sas serverat.
Om man åker 20 pers blir ju inte administrationen 20 gånger dyrare,så då borde rimligen dessa resor kunna arangeras betydligt billigare.Resorna vänder sig till en viss målgrupp och detta kan jag också till viss del förstå MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ? Det är detta jag inte förstår Smc:s tankar kring.

Du/ ni verkar i detta fallet tillhöra en minoritet. Annars skulle väl smc haft alternativ redan? För jag utgår ifrån att man lyssnar.

Throttlejunkie
2011-07-14, 07:16
Du/ ni verkar i detta fallet tillhöra en minoritet. Annars skulle väl smc haft alternativ redan? För jag utgår ifrån att man lyssnar.

Så uttalar sig en som lägger 40KSEK på en Route66 resa...

mudder
2011-07-18, 22:10
.....MEN varför finns där inget alternativ som är billigare för de som inte har så fet börs låt säga ?....
Det kan ju bero på att den som planerar, arrangerar och guidar resan vill ha viss ersättning för detta. Om resan kostar 20000:- och arrangören förhandlar till sig 10% rabatt på alla utlägg, betyder det att reseledaren kan få 20000:- om han/hon guidar 10 deltagare.

Jag undrar om någon skulle vilja slanta upp 2000:- bara för guidningen på en budgetresa? Om så är fallet kan jag tänka mig att guida en resa på småvägar med övernattning i tält/campingstuga och matlagning på eget trangiakök. (genom SMC travel, då förstås)

svenb
2011-07-19, 08:08
Nu tror jag inte att ersättningen är i den nivån som det anspelas på här. Man blir inte rik på att guida, utan det blir nog mer att kostnaderna täcks.
Dyrt SMC resor vet jag inte om jag håller med om. Ex, många betalar gladeligen nästan 3000 kronor för två dagars körning i Säfsen. Så det blir ganska dyra mil för ett några spår på grusvägarna i Svenska skogarna. Jämför med en vecka i Norge, med mat och soppa blir det samma slant per dag.

Maru
2011-07-19, 08:37
Så uttalar sig en som lägger 40KSEK på en Route66 resa...

Kostar att ligga på topp? :)

mudder
2011-07-19, 08:51
Nu tror jag inte att ersättningen är i den nivån som det anspelas på här. Man blir inte rik på att guida, utan det blir nog mer att kostnaderna täcks......
Exakt summa vet jag inte, så jag drog bara till med en summa för att försöka förklara läget.:cool:

Galne Dansken
2011-07-19, 20:58
Hej,

sitter på en dårlig internet connection borta i skogen i Finland på semester..

Jag ska gärna skriva lite om hur ekonomin hänger ihop i resverksamheten - eller hur det har varit fram tills nu - när jag är tillbaka igen..

(Om jag sku glömma bort detta, bland allt anat som liggar - ge mig gärna en påminnelse..)

Jari69
2011-07-22, 01:20
Det skrivs flera gånger att en stor kostnad är resegarantirelaterat men är det verkligen så? Fungerar inte det så att Kommerskollegium tittar på verksamheten och kommer fram till en summa som SMC Resor måste ha på ett konto för att kunna betala de resenärer som har betalt sin resa men ännu ej åkt på den. Den summan är i SMC Resors fall 1,5 miljoner så den totala kostnaden för SMCs resegaranti borde då vara räntekostnaden på 1,5 miljoner, dvs 50000-75000 om året? Eller får man avkastning på de pengarna även om de står insatta på ett konto?

1. Det är kammarkollegiet som har hand om resegaranti! Och de tittar på en mängd faktorer såsom (Saxat från Kammarkollegiet):

Följande faktorer påverkar beräkningen av garantin:
Hur många resenärer som reser varje månad.
Hur mycket resorna kostar.
Hur stor anmälningsavgiften och avbeställningsskyddet är.
Hur lång tid före avresan resenären ska slutbetala.
Om kostnader för hemtransport kan behövas.

2. Resegaranti består av en Bankgaranti för den beslutade summan. Hur sedan banken löser det med företaget i fråga (SMC) kan ju se olika ut! Troligtvis finns väl det ett konto någonstans med en del av den summan (i bästa fall hela summan) på som SMC inte kan röra men som tickar ränta.. I sämsta fall får man betala banken bra för att de skall utfästa en garanti och då mot någon form av borgen eller säkerhet!

3. I SMC:s fall handlar det om 1.3 miljoner sek i ställd resegaranti.

Följande kan du själv söka och få fram på kammarkollegiets hemsida:

Riksorganisationen Sveriges Motorcyklister AB
Organisationsnummer: 556261-7810
Ställd resegaranti: 1 300 000 kr
Kammarkollegiets beslut: 1 300 000 kr

Övriga namn:
SMC Resor
SMC Travel

mudder
2011-08-04, 07:24
Hej,

sitter på en dårlig internet connection borta i skogen i Finland på semester..

Jag ska gärna skriva lite om hur ekonomin hänger ihop i resverksamheten - eller hur det har varit fram tills nu - när jag är tillbaka igen..

(Om jag sku glömma bort detta, bland allt anat som liggar - ge mig gärna en påminnelse..)

Hoppas du inte har glömt att svara. ;)

powerglide
2011-09-02, 12:50
*bump*

zaphyr
2011-10-01, 07:15
*bump*

powerglide
2011-11-05, 22:29
*bump*

powerglide
2011-12-13, 09:15
Tror fortfarande att vi väntar på ett svar från Dansken.

powerglide
2012-01-10, 04:40
*bump*

Galne Dansken
2012-01-10, 11:55
Jobbar på detta... ber att få återkomma..

powerglide
2012-01-10, 18:30
Vi ser fram mot svaret :)

namn
2012-01-16, 14:27
****Host *****

BMW R90s
2012-01-16, 17:57
Vi planerar för en 14 dagars tur. Österrike, Italjien, mm den kostar oss ca 30-35k
SMC resa till Ungern-Österrike med guide kostar 34625 jämfört med vår resa så jag tycker inte priserna är oskäliga.
Sätt er och räkna ordentligt på en resa, visst man kan bo i tyghus och äta pizza och korv.
Men det är inte riktigt vår stil:)

powerglide
2012-01-18, 22:17
Den uträkningen vill jag gärna se.
Är det verkligen per person ni räknar?

Schyssta hotell går på 900 per natt och bensin ca 350 (beroende på hur långt man far givetvis) plus käk på det.
Säg 1600 om dagen vilket ger runt 22500 för 14 dgr.

Men jag sover hellre på vandrarhem eller B&B för mindre än halva priset.
Då ligger man väl inte på mer än 1000 spänn om dagen för resa på egen hand?

V Saarela
2012-01-19, 06:13
Vi planerar för en 14 dagars tur. Österrike, Italjien, mm den kostar oss ca 30-35k
SMC resa till Ungern-Österrike med guide kostar 34625 jämfört med vår resa så jag tycker inte priserna är oskäliga.
Sätt er och räkna ordentligt på en resa, visst man kan bo i tyghus och äta pizza och korv.
Men det är inte riktigt vår stil:)

Den uträkningen vill jag gärna se.
Är det verkligen per person ni räknar?

Schyssta hotell går på 900 per natt och bensin ca 350 (beroende på hur långt man far givetvis) plus käk på det.
Säg 1600 om dagen vilket ger runt 22500 för 14 dgr.

Men jag sover hellre på vandrarhem eller B&B för mindre än halva priset.
Då ligger man väl inte på mer än 1000 spänn om dagen för resa på egen hand?

Vi är väl alla olika. En bekant till mig lyckade på tre veckors körning 800 mil bränna 53.000:- Skön lirare när han förklarade att tunneln från England kostade typ två tusen.
Okej, vi säger väl 51´då, tyckte jag......resten då? :)

Jag räknade på en tur 2008(ensam) ner till Nice, sen därifrån österut. 10 dagar och 800mil, dvs snittade 80 mil om dan. Pengar gick det totalt 8500:- inklusive bensin(+ kanske ett par hundra om man nu plussar på det man tog med sig hemifrån)

Tyghytta, fixar egen mat, lite pilsner på kvällen.....hur trevligt som helst. Hade inga behov att få iväg mer pengar heller.
Att man ett grabbgäng åker iväg på en 14 dagars resa med delat boende och har en budget på 30-35...ja, då lever man som en kung :)
Visst kan man göra det, men min ekonomi säger att jag hellre reser igen än lever på gamla minnen i flera år :)

BMW R90s
2012-01-19, 19:12
Ursäkta otydligheten. 30-35k är för 2 pers.
Vi har inte gjort resan ännu så jag ber att få återkomma med sluresultat.
Vi har räknat så här:
Färja och biltåget kostar 9950, sedan bensin och mat ca 1500/dag
Det blir 30k

powerglide
2012-01-19, 19:40
That's more like it :)

I SMC:s resor ingår inte
drivmedel, lunch, fika, mellanmål, vägavgifter, diverse inträden.

Däremot har de räknat in överfart med färja (normalpris 3900 c:a).

Tar vi Tyskland-Österrike-Ungern-Tjeckien så börjar den alltså på 18250 för 1 pers. Sedan tillkommer det övriga.

Så lägg till minst 8000 i bränsle och enkelt käk.

För en pers blir det 26250 SEK.

Så enligt min egen uträkning ovan 22000 + 4000 för färja så går det jämt upp med SMC.
Förutom att jag inte vill ha lyxpaketet.

V Saarela
2012-01-20, 06:20
Vi har räknat så här:
Det blir 30k

9950:- är alltså båt samt biltåg t o r? Med 2 pers, menar du på en hoj? Är ni fler som åker?

powerglide
2012-02-26, 11:11
Ngt input på denna tråd ännu Dansken?

Galne Dansken
2012-02-27, 12:48
Ngt input på denna tråd ännu Dansken? Ups - den hade jag glömd.. Tack för "BUMP"

Jag tror rent av att BMW R90s och V Saarela, och Elving i tidigare inlägg, förklarer ganska utmärkt varför prisbilden på SMC:s resor är som dom är.

Vi har lysnat på efterfrågan av boende typ. Och det var tydligt att det inte var tyghus som valdes. Det var även behov av noggrant planerade resor och guidning, med boende, som är komfortabelt efter en dags åkning i ös regn. Vår erfarenhet lärde oss också ett förhållande av grupp storlek och behov av hjälp guide. Viktigt är det även att resorna håller bra kvalité bl. a runt service nivå och säkerhet, som förknippas med SMC:s varumärke!
Deltagarna som vi har, är ett underbart mix av nya touring åkare i ett mix av erfarna resenärer, som vill ha sällskap – och inte bry sig om planering. En stor del återkommer igen på nya resor.

Resorna, var i början arrangerat av ideella medlem. Senare har det även tillkommit mindre företag, som ser SMC som en trevlig kundgrupp att jobba med. Vi fick därmed resmål, som ligger längre bort. Även om prisbilden är ganska hög, finns det, som medlem som efter-frågor och väljer dessa resmål. Det har självfallet också gett oss utmaningar att hitta system som kan hantera dessa två olika struktur typer. Vi i princip samma krav på kvalité.
Viktigt är att den kommersiella struktur inte tar bort möjligheten för SMC:s klubbar och lokal avdelningar att ta egna enklare initiativ.

Vi har i dagsläget en grupp av ideella guider, eldsjälar som är med att forma verksamheten inom SMC:s vanliga system och ramverk. Läs gärna Ägardirektivet, som det tidigare har länkats till i tråden. Utmaningen, med en resa är att ramma lagom rätt på deltager antal, eftersom det är med att bestämma hur ekonomin slutar för en given resa. Fasta kostnader, kan vara guide och t. ex. hotellrum. Vi har från tid till annan hotell, som vill ha betald i förskott för det antal som reserveras. Och det kan vara bökigt när vi inte så lång tid i förväg vett hur mycket platser som säljs.
Under året har vi som mål att ha "Råd & Riktlinjer" för hur man som SMC medlem kan bli guide, och vad som ska ingå för att man få sin resa med i programmet. Det blir i fortsättningen under september månad som nästa år planeras.

Vi kopierar stora delar av arbetssättet från fortbildningsverksamheten, vart vi har bra erfarenheter.

Ekonomi!
Enligt äger direktivet, bör vi landa på ca. 5% i vinst, eller sagt på ett annat sätt 500 kr på en resa som kostar 10.000 kr.
Administrativa kostnader; kan vi väl kalla; Garantifonden som är är ett krav, tid från organisationen som t. ex. går till, planering, budgetering, bokslutsarbeten, revisor, möten, och även marknadsföring (självfallet ska det betalas för en annons (som också ska produceras) i MC Folket) och folders, förskotts betalningar, (inga ideell ska med rimlighet lägga pengar ur för t. ex. 100 båtbiljetter t. Isle of Man och hotell) övrig administration, IT system, valutakurs risk (vi är ibland ute nästan 9 månader innan), kostnader för guidemöten och utbildning av guider.
Dessa administrativa kostnader, fördelas cirka jämnt på alla resor. Det är inga enkel uppgift, kan jag tala om!

Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera. Guiden har självfallet koll på det som ska bli resan, och därmed även nivån på t. ex. boende. Systemet är tänkt att förslaget innehåller texter, bilder som kan användas i tidning, webb, folder och annat som kan användas i marknadsföringen. Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.
Av erfarenhet och kvalitets skäl är det inte bra att en guide har mera än 6 till 8 MCs i gruppen. Det ideella är 6 MCs och sedan en hjälp guide om det är flera. Det är ett generellt önskemål att inte ha över 14-16 MCs på en och samma resa. Detta har igen också lite att göra med resans karaktär.
Detta är en utmaning vid prissättningen – kommer resan att sälja över brytpunkten för en eller två guider!

Partner resor
Här köper vi resan av en prof. arrangör till ett fast pris, som självfallet inte får vara dyrare än aktörens vanliga prissättning. SMC får en kommission till att täcka "administrativa kostnader" - samt till vinstmarginalen.

Vad är det som medlemmen vill ha?
En fråga som endast medlemmen kan svara på!
Vi ser inte någon huvudtrend, som så. Ibland har dom dyra resor, till långt bort, varit slut såld.
Norges resorna, är nog det mest säkra kort. Kanske för att dom är "pris gunstiga", eller Norge är vackert och ger massor av rolig åkning, eller det inte är så långt bort.

Vi hoppas att få massor av inputs från kommande guider och resenärer – så vi kan ramma rätt.
Det är kul att resa på sin MC, och det är kul att göra det i grupp (tycker jag).

TMax500
2012-02-27, 15:59
Bra inlägg, GD! Det tog ett tag, dock... :)

Jag har full respekt för den som tycker att det är otänkbart att lägga massor av tusenlappar på en arrangerad resa, och vill se mer lågbudgetvarianter genomförda av ideella krafter.

Men man måste också förstå att det kostar mycket att arrangera resor - med lång tid för förberedelser, bokning av hotell, färjor/tåg. Ingenting är gratis som bekant. Sedan måste projektledare/guiden har lön för jobbet före, under och efter resan. Om han/hon gör detta professionellt så måste lönen täcka även alla "tomma" dagar, dvs dagar då man inte är ute och levererar upplevelser åt medresenärerna. De flesta av oss vill ju ha lön hela månaden, och inte bara några enstaka dagar då och då.

Jag hajar att det kostar. Så jag reser därför i privat regi för att jag är för snål eller för pank... :) Valet är fritt för var och en av oss!

Man kan ju alltid arrangera själv på klubb eller distriktsnivå. Om medresenärerna sedan bjuder projektledaren på en färjebiljett eller en fri kväll i baren som tack för nedlagd tid/arbete så finns det säkert en och annan som tycker att det är en ok "lön" för mödan. Det är ju roligt också att arrangera en resa!

powerglide
2012-02-27, 19:02
Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera.

Now we are talking my language :)

Tack för ett bra svar.
Kategorin av Ideela arrangemang har jag inte sett under SMC Travel. Var finns de?
Eller räknas de internationella Rallyna dit? :va

Däremot tycker jag det har dykt upp mer och mer tips att tänka på när man kör på egen hand :)

Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Guiden har även ett budget förslag på resan, som baseras på den typ av boende som han/hon har vald, färjor, etc.. Sedan ger kansliet hjälp med budget arbetat, och administrativa kostnader läggs till, så även guidens ersättning, som är enligt statens regler för tjänsteresande.

Detta har jag också väldigt svårt att hitta ngn info om på SMC Travel.

Bighoj
2012-02-29, 15:20
30-35k är fruktansvärt dyrt,vilka hotell bor ni då på ? Vi var i Tyskland.Tjeckien och Österrike 2 pers och vi gjorde av med 17 500 kr,detta var 2011.Vi låg aldrig i tält utan antingen i stuga,hyrt rum eller motell.Vi åt ute varje dag,ofta 2-3 gånger om dagen,var på ett antal aktiviteter som kostade pengar,var i baren varje kväll och drack/åt + körde en del mc för att utforska närområdet.
Vi tänkte inte ens på vad det kostade utan spenderade ganska vilt.Var det t ex kyligt någon kväll köpte vi nya kläder på plats.
Vi lyckades alltså bara göra oss av med 17 500 kr.SMC:s resor är svindyra,men det är och andra sidan upp till var och en att åka med.Vi gillar olika semesteralternativ,och vill man slänga ut mycket mer pengar än nödvändigt så får andra göra det,men jag läser på mycket om ställen jag vill se och förbereder mig minst lika mycket som en betald guide,om inte mer och detta kostar mig enbart lite tid framför datan.Dessutom tycker jag att planeringen och det olika bokningarna är skitkul,det känns som man har mc semester hela året.
Svar på BMW R90 s inlägg

powerglide
2012-02-29, 16:00
+1_

BMW R90s
2012-02-29, 19:47
Jag tycker också att det är dyrt med 30k för en resa.
Nu har vi ännu inte gjort den så jag ber att få återkomma med resultat.
Så här långt så har jag bokat för två pers. Tåg T o R Hamburg -Munchen och färja Göteborg-Kiel.
Totalt är vi redan nu uppe i 9500:-
Vi hörs!

Bighoj
2012-02-29, 22:38
Jag tycker också att det är dyrt med 30k för en resa.
Nu har vi ännu inte gjort den så jag ber att få återkomma med resultat.
Så här långt så har jag bokat för två pers. Tåg T o R Hamburg -Munchen och färja Göteborg-Kiel.
Totalt är vi redan nu uppe i 9500:-
Vi hörs!
Jo,det är klart att det blir dyrare för er del då ni först ska ta er från linköping till Tyskland och sen tåg på det.Jag bor ju ca 1 h körning från Trelleborg därifrån färjan sedan går till Rostock.Sen körde vi från Rostock till Prag så där blir det ju billigare än att ta tåget.Ska bli kul att höra vad din resa slutar på.Har planer på att köra ner till amalfikusten nästa år så det kommer bli dyrare,räknar på att det kommer kosta ca 25 000 kr.Vet någon om SMC har arrangerat någon resa så långt ner i Italien,och vad kostade i så fall den resan ?

BMW R90s
2012-08-01, 19:40
Vi har räknat så här:
Det blir 30k
Hej igen!
Nu är vår resa avklarad.
Färja Göteb-Kiel ToR 4790
Tåg Hamb-Munchen, Lörrach-Hamburg 6100, frågan är om tåget är värt priset?
Mat, hotell och bensin ca 22000 (370mil)
Totalt 32 papp

Ang biltåget går det genom Tyskland på natten och det är den enda fördelen.
Så j*vla dålig komfort, stenhårda ''sängar'', trångt är bara förnamnet:(
Man ska var beredd på att inte få sova öht.
De som prisar tåget är väl utbildade fakirer!

Martin Eves
2013-10-18, 19:11
Ups - den hade jag glömd.. Tack för "BUMP"

Jag tror rent av att BMW R90s och V Saarela, och Elving i tidigare inlägg, förklarer ganska utmärkt varför prisbilden på SMC:s resor är som dom är.

Vi har lysnat på efterfrågan av boende typ. Och det var tydligt att det inte var tyghus som valdes. Det var även behov av noggrant planerade resor och guidning, med boende, som är komfortabelt efter en dags åkning i ös regn. Vår erfarenhet lärde oss också ett förhållande av grupp storlek och behov av hjälp guide. Viktigt är det även att resorna håller bra kvalité bl. a runt service nivå och säkerhet, som förknippas med SMC:s varumärke!
Deltagarna som vi har, är ett underbart mix av nya touring åkare i ett mix av erfarna resenärer, som vill ha sällskap – och inte bry sig om planering. En stor del återkommer igen på nya resor.

Resorna, var i början arrangerat av ideella medlem. Senare har det även tillkommit mindre företag, som ser SMC som en trevlig kundgrupp att jobba med. Vi fick därmed resmål, som ligger längre bort. Även om prisbilden är ganska hög, finns det, som medlem som efter-frågor och väljer dessa resmål. Det har självfallet också gett oss utmaningar att hitta system som kan hantera dessa två olika struktur typer. Vi i princip samma krav på kvalité.
Viktigt är att den kommersiella struktur inte tar bort möjligheten för SMC:s klubbar och lokal avdelningar att ta egna enklare initiativ.

Vi har i dagsläget en grupp av ideella guider, eldsjälar som är med att forma verksamheten inom SMC:s vanliga system och ramverk. Läs gärna Ägardirektivet, som det tidigare har länkats till i tråden. Utmaningen, med en resa är att ramma lagom rätt på deltager antal, eftersom det är med att bestämma hur ekonomin slutar för en given resa. Fasta kostnader, kan vara guide och t. ex. hotellrum. Vi har från tid till annan hotell, som vill ha betald i förskott för det antal som reserveras. Och det kan vara bökigt när vi inte så lång tid i förväg vett hur mycket platser som säljs.
Under året har vi som mål att ha "Råd & Riktlinjer" för hur man som SMC medlem kan bli guide, och vad som ska ingå för att man få sin resa med i programmet. Det blir i fortsättningen under september månad som nästa år planeras.

Vi kopierar stora delar av arbetssättet från fortbildningsverksamheten, vart vi har bra erfarenheter.

Ekonomi!
Enligt äger direktivet, bör vi landa på ca. 5% i vinst, eller sagt på ett annat sätt 500 kr på en resa som kostar 10.000 kr.
Administrativa kostnader; kan vi väl kalla; Garantifonden som är är ett krav, tid från organisationen som t. ex. går till, planering, budgetering, bokslutsarbeten, revisor, möten, och även marknadsföring (självfallet ska det betalas för en annons (som också ska produceras) i MC Folket) och folders, förskotts betalningar, (inga ideell ska med rimlighet lägga pengar ur för t. ex. 100 båtbiljetter t. Isle of Man och hotell) övrig administration, IT system, valutakurs risk (vi är ibland ute nästan 9 månader innan), kostnader för guidemöten och utbildning av guider.
Dessa administrativa kostnader, fördelas cirka jämnt på alla resor. Det är inga enkel uppgift, kan jag tala om!

Ideella resor
Ett SMC medlem, kommer med ett förslag på en resa, som han/hon gärna vill arrangera. Guiden har självfallet koll på det som ska bli resan, och därmed även nivån på t. ex. boende. Systemet är tänkt att förslaget innehåller texter, bilder som kan användas i tidning, webb, folder och annat som kan användas i marknadsföringen. Guiden, bör ha ett visst nivå av kunskap om SMC, självfallet – detta nås bl. a via deltagelse i guidemöten och annan typ av intern SMC utbildning. Som guide tar man också på sig att svara på frågor från medlem, - det är ju guiden som kan och vett allt om vad resan innehåller och vilka upplevelser som väntar resenären.
Av erfarenhet och kvalitets skäl är det inte bra att en guide har mera än 6 till 8 MCs i gruppen. Det ideella är 6 MCs och sedan en hjälp guide om det är flera. Det är ett generellt önskemål att inte ha över 14-16 MCs på en och samma resa. Detta har igen också lite att göra med resans karaktär.
Detta är en utmaning vid prissättningen – kommer resan att sälja över brytpunkten för en eller två guider!

Partner resor
Här köper vi resan av en prof. arrangör till ett fast pris, som självfallet inte får vara dyrare än aktörens vanliga prissättning. SMC får en kommission till att täcka "administrativa kostnader" - samt till vinstmarginalen.

Vad är det som medlemmen vill ha?
En fråga som endast medlemmen kan svara på!
Vi ser inte någon huvudtrend, som så. Ibland har dom dyra resor, till långt bort, varit slut såld.
Norges resorna, är nog det mest säkra kort. Kanske för att dom är "pris gunstiga", eller Norge är vackert och ger massor av rolig åkning, eller det inte är så långt bort.

Vi hoppas att få massor av inputs från kommande guider och resenärer – så vi kan ramma rätt.
Det är kul att resa på sin MC, och det är kul att göra det i grupp (tycker jag).

Ja hur blir man en reseguid i ett ideellt planerat reseäventyr via SMC, jag tror flera medlemmar skulle uppskatta om det fanns flera alternativ till dom nu slutna grupper och SMC travel som arrangerar resor.
Som exempel att arrangera resor som liknar det som finns Tilltopps som tyvärr har en rykande åtgång på de fåtal platser som finns.

Jag utgår från att SMC är en ideellt arbetande organisation som verkar för medlemmarnas intresse.

powerglide
2013-10-18, 21:07
Fast SMC Travel är en fristående vinstdrivande organisation.

Martin Eves
2013-10-19, 09:40
Fast SMC Travel är en fristående vinstdrivande organisation.

Fast mitt förslag var ett ideell ide på resor arrangerade av medlemmar för andra medlemmar utan vinstintresse.