handdator

Visa fullständig version : ABS som skäl till premiereducering?

Ghost79
2009-12-23, 22:13
Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?

P.s God Jul :D d.s

Diversion
2009-12-24, 02:37
Om antalet allvarliga trafikolyckor med dödlig och svårt skadade kan halveras med ABS på hojar så borde väl det vara grund för en halvering i premie hos försäkringsbolagen?

I jämförelse med vadå? Ok om det ställs mot samma modell utan ABS, men straffa inte folk som inte kan köpa en ny hoj.

Carnivore
2009-12-24, 09:50

I jämförelse med vadå? Ok om det ställs mot samma modell utan ABS, men straffa inte folk som inte kan köpa en ny hoj.

Skulle väl snarare premiera de som har råd och vilja att köpa nyare hoj med ABS... Det i sin tur gör att merparten av beggade hojar om några år skulle ha ABS.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Chopperbyggarn
2009-12-24, 13:18
Skulle väl snarare premiera de som har råd och vilja att köpa nyare hoj med ABS... Det i sin tur gör att merparten av beggade hojar om några år skulle ha ABS.

Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.

Anders.J

Ghost79
2009-12-24, 23:56
Mmm vi som har köpt hoj med ABS har ju faktiskt betalat mer än de utan.
Ska bli intressant att följa olycksstatistiken de närmaste åren.

Lotek
2009-12-25, 02:16

Kul att du har råd..grattis. Min försäkringspremie är så hög (nej, jag är inte 20 år, utan väsentligt mer) att jag inte kunde köpa en ny hoj med ABS.
PM:a så kan du få mitt bankkontonr..inget bidrag är för stort eller för litet:rolleyes:

En övertro på tekniska hjälpmedel orsakar sannolikt mer olyckor än bristen på dem. De är säkert jättebra, men jag har inte ABS och kör därefter. I vissa lägen är ABS jättebra, i andra hjälper ingen broms i världen utan undanmanöver är enda sättet. För att kunna göra den undanmanövern finns inget hjälpmedel utom rutin och utbildning. Får jag lägre premie om jag har det? (Jag vet, till viss liten del ja, men inte så det stör direkt)

990 Adventure
2009-12-25, 07:19
Det lovprisas mycket över alla moderna tekniska lösningar som ska öka säkerheten, ABS, Antispinn mm...men vad händer den dagen då fel uppstår i dessa system och föraren har vant sig vid att bromsa så hårt man orkar och sedan sköter ABSen om resten? Fel uppstår med tiden i alla system inte minst elektriska o eletroniska sådana som utsätts för väder,vind o vibrationer under lång tid.

Anders.J
trots allt är det väl bara i yttersta nödfall som ABS griper in....kör själv med ABS utom när det är på grus o bus men inte åker jag omkring och tvärnitar,nej ABS är en trygghet motsvarande en försäkring,inget man vill utnyttja men bra att ha,och vi får väl hoppas att ABS försedda mc också servas o kontroleras i samband med besiktning.:confused:
Dessutom har vi redan idag olika premier på olika modeller,om vi är olika gamla eller unga eller har gått kurs samt är medlem i ex SMC eller Fmck.

själv kör jag med ABS både på bil o mc ,men det är mitt val.
och lite lustigt är det för ABS var ifrågasatt när det innfördes på bilar ,idag är det självklart.
ha det gött

Carnivore
2009-12-25, 12:27

Kul att du har råd..grattis. Min försäkringspremie är så hög (nej, jag är inte 20 år, utan väsentligt mer) att jag inte kunde köpa en ny hoj med ABS.
PM:a så kan du få mitt bankkontonr..inget bidrag är för stort eller för litet:rolleyes:

En övertro på tekniska hjälpmedel orsakar sannolikt mer olyckor än bristen på dem. De är säkert jättebra, men jag har inte ABS och kör därefter. I vissa lägen är ABS jättebra, i andra hjälper ingen broms i världen utan undanmanöver är enda sättet. För att kunna göra den undanmanövern finns inget hjälpmedel utom rutin och utbildning. Får jag lägre premie om jag har det? (Jag vet, till viss liten del ja, men inte så det stör direkt)

Förhoppningsvis blir man inte av med styret när man köper ABS ;)

Lotek
2009-12-25, 13:59
Förhoppningsvis blir man inte av med styret när man köper ABS ;)

Bedömt inte..Jag tror man kan betrakta det som standardutrustning på den breda massan av hojar. Så, åter till ämnet.

honda cbf 500
2009-12-25, 14:59
Jag resonerar precis som du,hade jag kunnat välja hade jag köpt cbf 500 utan abs. För mig en onödig detalj som kan bli kostsam att reparera om skiten lägger av....Aldrig haft nytta av abs:en hittills och kommer nog inte ha det heller...Ingen elektronik ska få lägga sig i min körning :D

// Amir

Anders.J

990 Adventure
2009-12-25, 20:39
märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.
men märkligt är det att några förståsigpåare kan mer än en hel bransch .
för det är väl inte avundsjuka.
:eek:

Hampe
2009-12-25, 21:14
märkligt amir,var sätter du gränsen för elektronik,trots att du har förgasare på din hoj så styrs den enligt tillverkaren av följande ``Computer-controlled digital transistorised with electronic advance´´ men det kanske inte spelar någon roll då det gäller bränsle kontra luft vid på och avslag samt tomgång.

Jag är en klockren förståsigpåare! Shoot me!

Hur i helvete skulle en reducering av försäkringspremien på ABS-hojar se ut...?

Om någon som står på öronen efter att ha klickat bort ABSen - skall han ha en förhöjd självrisk då eller...?
Eller skall försäkringsbolaget rent av utnyttja sin regressrätt och kräva tillbaka varenda krona som betalats ut?

...och, om olyckan sker på grus, och föraren inte klickat bort ABSen - är det samma sak då? Skall han bedömas vara mer vållande till olyckan än om han gjort ett medvetet val och höjt säkerheten genom att stänga av ABSen...?

Ahhh! Premiereduceringen kanske bara skall avse landsvägshojar med ABS och inte omfatta några maskiner med gruskapacitet?

Hur gör vi då med en skillad hojåkare som tar ut sin landsvägshoj - där ABSen inte kan stängas av, på en grusväg...?

Skall han betala en tilläggspremie?
...eller skall han rent av ha ett risktillägg utbetalt...?
och i så fall: Av vem då...?

Fatta att ABS på hojar är Kejsarens nya kläder anno tjugoförsta århundradet.

ABS kan bidra till någon slags säkerhet i vissa lägen, men är absolut svinfarligt i andra. Vem klarar av att skapa en modell för premiereducering på
ABS-bromsar rent generellt...?

Enda chansen är efter några år titta modellspecifikt på skadeutfallet på modellkoder med och utan ABS.

Lycka till! *ler mitt elakaste leende*

Hampe

honda cbf 500
2009-12-25, 22:55
generellt sett är jag intresserad av veteranfordon, en av många orsakerna är att de är enkla och funktionella.

De gånger jag har själv ägt en bil så har det varit veteranbilar. En vw 1500 från 1967 och en vw 1200 från 1964 som användes som året runt bil av mig. De gånger ngn ser mig köra omkring i en modern bil så är det inte min egen.

När jag köpte min cbf 500 var jag egentligen ute efter en äldre cykel bla honda cb 500 four 70 talet men på grund av nogrannhet/petighet hittade jag inte ngt exemplar som jag blev nöjd med samt att våren hade kommit så tänkte att jag får skjuta mina planer på en veteranhoj ett tag.

Anledningen till att valet föll på cbf 500, är att den har rund lykta, analoga mätare och inga kåpor och ser fortfarande ut som en motorcykel.

En av anledningarna till att den åker ut ur garaget i sommar är att jag har insett att moderna fordon är inget för mig.:D Jag vill tbx till mitt ursprungskoncept. Ekrade hjul, kick och luftkylning.

Så vad jag kommer att göra efter att ha åkt utomlands med den i sommar är att sälja den och köpa ett liten hoj tills jag funderar ut vilken väg jag vill gå.

Just nu är hjärtat och hjärnan konflikt och det har det varit de senaste åren:D

ABS är säkert jättebra men inget för mig!;)

Detta är förstås min högst personliga åsikt;)

// Amir

Efoo
2009-12-25, 22:58
Svårt att avgöra hur man ska få till detta vettigt. Tveksam att det kommer att bli så. Jag tror att ABS är en bra sak att ha, varför skulle annars tillverkarna montera det? Tror dom har bra mycket bättre koll på vad som är bra och inte bra på mc än de flesta förstsigpåare. Säger inte att jag vet vad som är bra eller dåligt, men som sagt så tror jag tillverkarna har koll på det. Får se om en 5-årsperiod om det är ABS som standard då, vem vet. Kanske finns en smart lösning på försäkringspremien då också...

Bo Westermark
2009-12-25, 23:32
honda cbf 500:

Har Du kört en MC med ABS?
Jag har haft ABS sedan 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.
Jag kör/åker hoj aktivt och enda gången ABS:n arbetar är när jag provocerar min MC.
Det är ganska skönt att veta att jag kan "panikbromsa" oavsett underlag även som "amatör."

Sänkt försäkringspremie vill jag inte spekulera om. Parametrarna är för många.

honda cbf 500
2009-12-25, 23:51
Om du läser en av mina tidigare inlägg i denna tråd så ser du att jag äger en hoj som har ABS och har ägt den sedan 2008 och är snart inne på min tredje sommar med denna hoj.

// Amir

honda cbf 500:

Har Du kört en MC med ABS?
Jag har haft ABS sedan 10 år tillbaka och det fungerar utmärkt.
Jag kör/åker hoj aktivt och enda gången ABS:n arbetar är när jag provocerar min MC.
Det är ganska skönt att veta att jag kan "panikbromsa" oavsett underlag även som "amatör."

Sänkt försäkringspremie vill jag inte spekulera om. Parametrarna är för många.

Avarage
2009-12-26, 00:03
Majoriteten av alla hojåkare kör på asfalterade vägar! Flest incidenter där föraren väljer att bromsa torde då rent logiskt ske på samma typ av väg!

Sker en sk. panikinbromsning (reflex) bromsar föraren för lite eller för mycket. Vid en av dessa hjälper ABS:en och skulle i många fall bidra till ökad säkerhet. I viss mån kan också beteendet att bromsa tränas upp till att i större utsträckning än idag innebära användning av ABS-funktionen vilket ökar säkerheten rent generellt!

Att skapa en försäkring anpassad för hojar med ABS behöver inte vara mer krångligt än att kravet helt enkelt gäller mc utrutstade med ABS från fabrik alt. originalmonterad ABS.

Kravet försäkringsbolagen ställer på alla sina försäkringar är att de går med vinst vilket naturligtvis också skulle gälla en liknande försäkring!

Just my 5 cents.
// Niklas

990 Adventure
2009-12-26, 07:00
Jag är en klockren förståsigpåare! Shoot me!

Hur i helvete skulle en reducering av försäkringspremien på ABS-hojar se ut...?

Om någon som står på öronen efter att ha klickat bort ABSen - skall han ha en förhöjd självrisk då eller...?
Eller skall försäkringsbolaget rent av utnyttja sin regressrätt och kräva tillbaka varenda krona som betalats ut?

...och, om olyckan sker på grus, och föraren inte klickat bort ABSen - är det samma sak då? Skall han bedömas vara mer vållande till olyckan än om han gjort ett medvetet val och höjt säkerheten genom att stänga av ABSen...?

Ahhh! Premiereduceringen kanske bara skall avse landsvägshojar med ABS och inte omfatta några maskiner med gruskapacitet?

Hur gör vi då med en skillad hojåkare som tar ut sin landsvägshoj - där ABSen inte kan stängas av, på en grusväg...?

Skall han betala en tilläggspremie?
...eller skall han rent av ha ett risktillägg utbetalt...?
och i så fall: Av vem då...?

Fatta att ABS på hojar är Kejsarens nya kläder anno tjugoförsta århundradet.

ABS kan bidra till någon slags säkerhet i vissa lägen, men är absolut svinfarligt i andra. Vem klarar av att skapa en modell för premiereducering på
ABS-bromsar rent generellt...?

Enda chansen är efter några år titta modellspecifikt på skadeutfallet på modellkoder med och utan ABS.

Lycka till! *ler mitt elakaste leende*

HampeEgentligen borde jag inte svara efter att läst mycket av dina tidigare inlägg,du är fruktansvärt aggresiv o tillför väldigt lite fakta ,däremot mycket egna uppfattningar,men av kejsarens nya kläder bidde det inget och ABS lär vara här för att stanna,tiden får visa vem av oss som har rätt.
Till Amir säger jag att jag helt respekterar din personliga åsikt och hoppas du hittar din drömhoj.
Till Hampe ,väx upp jag är väl förtrogen med vad ABS är och hur det kan vara besvärligt vid aktiv körning på grusväg,har kört både med och utan i många mil,dessutom i mycket höga farter ,och precis som våran Dakar förare Berglund så håller jag med I VISSA SITUATIONER STÄLLER DEN TILL DET,men då är det bus åka.

honda cbf 500
2009-12-26, 09:35
Till Amir säger jag att jag helt respekterar din personliga åsikt och hoppas du hittar din drömhoj.

Hej,

Tack för ditt svar. Det är som du säger, det är viktigt att man respekterar varandras åsikter men man behöver ju inte hålla med. Jag har ärligt talat aldrig lyckats aktivera abs:n på min hoj. Inte ens under avrostningsdagens bromsövningar lyckades jag få igång den. Måste säga att min hondas bromsar är väldigt effektiva eniligt min åsikt. En vän till mig har lyckats att aktivera den men han kör extremt.

ABS på bil har ställt till det för mig en gång. När jag bodde hemma för många år sedan ägde min mor en honda accord årsmodell med abs och sen bytte hon till en saab 9000 cd årsmodell 90.

Jag antog att eftersom hondan hade abs och så har säkerligen saab också abs. Men icke sa nicke. Det fanns inte abs på den. En gång så fick jag bromsa in hårt inför en rondell och lyckades få ner hastigheten till 50 km/h innan jag var nere vid rondell. Sista meterna innan rondell fanns det lösgrus. Eftersom jag trodde att bilen hade abs bromsade jag för hårt och låste däcken och höll på kana in i rondell. Men det ordnade sig som tur var.

Rent allmänt sett det enda moderna ting som jag gillar är mobiler och datorer. För övrigt är jag ganska anti moderniteter.

Jag har för övrigt haft både bilar med trumbroms runt om och motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Det funkar det också om man är lite försiktig.

Ha en bra fortsättning på julen!

Hälsningar,

Amir

Hasse
2009-12-26, 11:02
Skulle vilja lägga till i tråden att vid panikbromsning låser de flesta fram eller bakhjul (och släpper INTE) beroende på hojtyp.
Det får till följd att hojen till sist får sladd och har föraren tur så kanar han ned i diket och kanske finns där inga stenar eller träd just där.
Vid otur så kanar man ut i mötande trafik.

Det fina med ABS är att hjulen låser sig inte utan pumpar och släpper
omvartannat och chansen att hålla sig på hjulen är avsevärt större.

Ju mer ovan föraren är, ju större är nyttan med ABS är min åsikt
som haft ABS i 10 år på väg och olika typer av banor.
Rekommenderas mycket starkt till återfallare och nybörjare.

Hampe
2009-12-26, 11:43
...och ABS lär vara här för att stanna.
ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.

Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!

Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck! :eek:

Till Hampe ,väx upp jag är väl förtrogen med vad ABS är och hur det kan vara besvärligt vid aktiv körning på grusväg,har kört både med och utan i många mil,dessutom i mycket höga farter ,och precis som våran Dakar förare Berglund så håller jag med I VISSA SITUATIONER STÄLLER DEN TILL DET,men då är det bus åka.
Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?

Alltså verkligen skapa nettosäkerhet åt alla, alltid...?
Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:

Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?

...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.

Tro mig, jag är inte emot ABS-bromsar på motorcyklar!
Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.

Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.

På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?

Hampe

990 Adventure
2009-12-26, 16:59
ABS ÄR här för att stanna, det är inte tu tal om det: starka krafter vill att vi skall ha ABS på våra motorcyklar.
Varför? Tillverkarna, med BMW i spetsen ser det som ett sätt att kunna nå nya kundgrupper - folk som tycker det verkar lite läskigt att ha det fulla ansvaret för sin egen framfart.

Trafiksäkerhetsfolket måste ha "system" att förlita sig på, och för att EDIT: "föra fram" dokumentation för hur bra ABS är så beställer man(?) en utredning från ett företag man arbetat tillsammans med tidigare, betalar(!) för utredningen som går ut på att man bläddar i gamla polisrapporter(!!) och därefter slår fast att hälften av alla MC-olyckor kan undvikas med ett sådant "system". Japp - jag blir änna litta aggrussiv på sådant!

Speciellt när den ena inblandade parten påstås vilja förbjuda motorcyklar, men på ett sätt så vi inte märker det - och så sent som förra veckan hävdade i direktsänd radio att antisladdsystem på bilar är så bra att dom ersätter behovet av dubbdäck! :eek:

Men - om man som SMC och andra skall kunna ställa sig bakom ett "system" och reservationslöst förorda detta, då skall det väl vara skottsäkert också...?

Om man rekommenderar ett sådant system, trots att det som du själv säger "I VISSA SITUATIONER STÄLLER TILL DET" så kommer vi till pudelns kärna:

Skall man offra vissa kategorier hojåkare för att rädda andra som kör så fantasilöst och med så små marginaler att dom faktiskt kan ha nytta av systemet...?

...eller skall man gå ut och stöka till det enkla budskapet att ABS alltid är bra med sanningen att det faktiskt inte är bra för alla, alltid.
Att det med ABS faktiskt ställs ändå större krav på föraren för att kunna dra nytta av fördelarna utan att behöva drabbas av nackdelarna med systemet...?
Lite tungt att kommunicera, åtminstone om man levt i det blå och trott att ett "system" är det som skall kunna bredspacklas över alla hojåkare med 50%-ig olycksreduktion som ögonblickligt resultat.

Det som får mig att gå i spinn är sättet man vill försöka tvinga igenom det på, och den blinda tilltron till att olika sorts "system" skall kunna rädda oss från oss själva.

Tiden kommer sannerligen att ge svar, "990 Adventure", och faktiskt skadeutfall är det enda sanna underlaget.
Tråden handlade om eventuell premiereduktion för ABS-hojar, och jag säger att det finns för många parametrar i ABS-träsket för att det skall vara möjligt att genomföra.

På just din hoj är den (urkopplingsbara) ABSen möjligen en tillgång för den som kör fantasilöst i stadstrafik, men samtidigt en risk för den som kör aktivt på grus. Hur skulle en sådan premiereduktion utformas...?

Hampe

Du väljer att citera mej men utelämnar att det gällde en specifik situation som jag själv väljer att köra utan ABS,men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,åtminstånde är det därför jag väljer att betala för ett system som höjer säkerheten i ett läge där jag inte själv har kontroll,när jag kör på grusvägar som är på militärt övningsområde o sladdar o gasar så är det situationer som systemet skulle begränsa ,därav urkopplingsbart på min 990,men på trajan är det i jämt för det är inte en sådan maskin.
Hoppas du fortsatt klarar dej utan ABS och att jag eller någon annan som har det betalat för något vi alldrig egentligen behöver,men trots allt valt för att vi inte helt litar på oss eller andra.
Föresten vad har du för hjälm och varför !!! den behövs ju inte om allt går som det var tänkt.

Med detta är debatten över för min del. ha det gött o njut av mc åkat.

mc-ist
2009-12-26, 20:11
Skall bli intressant att följa utvecklingen, när fler och fler får sin utbildning på ABS och sedan ger sig ut på den begagnade marknaden där ABS är ganska ovanligt och kanske priset styr inköpet, kanske lite lite information om när ABS infördes på respektive modell voro på sin plats.:confused:

Avarage
2009-12-27, 09:21

Hampe

Finns inga system som är felfria, sorry. Med det resonemanget hade vi inte haft många funktioner på varken dagens hojar eller bilar. Inte ens dagens bromssystem är felfria speciellt inte ett så öppet system som med skivbroms MEN det är tillräckligt bra och gör sitt jobb större delen av tiden så även med ABS.

Allt snack om att företag/myndigheter/organisationer driver frågan med ABS i eget vinstsyfte som enda orsak till att ABS bör införas som standard på alla hojar (så gott som) är inget annat än fantasier. Japp, tillverkarna får ytterligare en pryl att tjäna pengar på men vilka styr köpet av produkten? KUNDEN! Finns ingen tillverkare i världen som kan tvinga dig att köpa deras produkt!

Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan är det inte svårare än att vi som brukare av fordonen kan stänga av den likt som man i de flesta bilar kan med Anti-Sladd funktionen! Så, då väljer du som kund själv om du vill köra med eller inte!

// Niklas

Avarage
2009-12-27, 09:25

Hampe

Vad är problemet? Att den är urkopplingsbar och försäkringsbolaget inte vet om den var i full funktion vid olycksögonbklicket? Motfråga: Vet försäkringsbolagen att du kör en viss mc-modell vid olyckstillfället? Japp, självklart och för det får du en reduktion på försäkringspremien av enda skälet att hojen är UTRUSTAD med ABS och därmed (kanske) totalt sett inblandad i färre allvarliga olyckor under året! Ung. i stort sett som de flesta typer av försäkringar fungerar!

// Niklas

Ghost79
2009-12-27, 09:51
Vad är problemet? Att den är urkopplingsbar och försäkringsbolaget inte vet om den var i full funktion vid olycksögonbklicket? Motfråga: Vet försäkringsbolagen att du kör en viss mc-modell vid olyckstillfället? Japp, självklart och för det får du en reduktion på försäkringspremien av enda skälet att hojen är UTRUSTAD med ABS och därmed (kanske) totalt sett inblandad i färre allvarliga olyckor under året! Ung. i stort sett som de flesta typer av försäkringar fungerar!

// Niklas

Klockrent! Äntligen någon som förstår =)

Hampe
2009-12-27, 11:40
Känns som vi håller på att avlägsna oss från trådens egentliga ämne, och mer närma oss "ABS minskar olyckor".
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3581
Nå, du får ditt svar här ändå:

Finns inga system som är felfria, sorry. Med det resonemanget hade vi inte haft många funktioner på varken dagens hojar eller bilar. Inte ens dagens bromssystem är felfria speciellt inte ett så öppet system som med skivbroms MEN det är tillräckligt bra och gör sitt jobb större delen av tiden så även med ABS.
På asfalt, skulle du kanske kunnat tillägga...?

För min del är jag inte nöjd med ett bromssystem som är "tillräckligt bra" och "gör sitt jobb större delen av tiden". Bromsar är viktigt för mig i min körning!
Om jag upplevde att mina bromsar gjorde sitt jobb "större delen av tiden" så skulle jag lägga mycket jobb på att komma till rätta med det!

Allt snack om att företag/myndigheter/organisationer driver frågan med ABS i eget vinstsyfte som enda orsak till att ABS bör införas som standard på alla hojar (så gott som) är inget annat än fantasier. Japp, tillverkarna får ytterligare en pryl att tjäna pengar på men vilka styr köpet av produkten? KUNDEN! Finns ingen tillverkare i världen som kan tvinga dig att köpa deras produkt!
Kort efter att den sensationella rapporten offentliggjorts - den enda i sitt slag, finansierad av Vägverket och utförd av företaget Vectura Consulting AB med många uppdrag för just Vägverket, så meddelade Kawasaki Motors Sverige:

Kawasaki Sverige har tagit beslut om att till säsongen 2010 inte längre importera modeller som inte har ABS bromsar. Detta gäller de modeller som finns i två versioner, med eller utan ABS.

”Ett av målen Kawasaki har är att se till att motorcykelåkning blir så säkert som möjligt, med en ständig utveckling av bromsar, chassi och förarmiljö. Därför känns det nu som ett naturligt steg för oss att sluta importera modeller utan ABS där det finns en version med ABS” säger Johan Lyckman på Kawasaki Sverige

De modeller som berörs är ER-6n, ER-6f, Z750, Z1000 och Versys
Plockat från en cachad sida:
http://74.6.239.67/search/cache?ei=UTF-8&p=Kawasaki.sverige+abs&y=S%C3%B6k&rd=r1&fr=yfp-t-501&u=www.kawasaki.se/highlight.asp%3FId%3D340E90F9331&w=kawasaki+sverige+abs&d=TG0ytt29T_jT&icp=1&.intl=se&sig=S4X8IA1IvHdF58WFT7VZZg--
Det låter ju fint, men sanningen är den att det är ekonomiskt vansinne att erbjuda dubbla upplagor av samma modell på en krympande marknad.
Tingvall et consorties kör fram tåget i precis rätt läge, sedan är det bara för importörerna att hoppa på...
Ingen av hojarna är några grushojar, och flera av dem är sådana som gärna köps av folk med liten eller ingen hojerfarenhet, så egentligen är det ett bra drag. Det är skenheligheten som stör mig, och att beslutet tas på ett så tveksamt underlag: en(1) rapport med enligt deras egen pressrelease "sensationellt resultat".
Borde det inte ringa en liten, liten klocka någonstans när man kombinerar "sensationellt resultat" med "litet underlag" och på något sätt vill hävda "vetenskap" i samma mening...?
Med Tingvall på podiet som lök på laxen? :D

Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan är det inte svårare än att vi som brukare av fordonen kan stänga av den likt som man i de flesta bilar kan med Anti-Sladd funktionen! Så, då väljer du som kund själv om du vill köra med eller inte!
Ah...? Det finns alltså tillfällen när ABS på MC är en risk...?
Hur kommunicerar branschen, Vägverket och SMC detta?

Slutsatsen i Vecturas rapport är:

Slutliga rekommendationer utifrån studien är att tillverkare inför ABS på alla nya modeller inklusive i supersport klassen och att kunder endast köper motorcyklar utrustade med ABS.
Alla motorcyklar! Och, inte en rad om några risker med ABS här inte!

I hearingen kring "Gemensam strategi för ökad MC- och mopedsäkerhet" som avhölls 26 November slås fast att:

Det viktigaste bidraget är att införa ABS på alla motorcyklar och eliminera trim på mopeder.
Alla motorcyklar, och inga risker alls!
Vilken underbar universallösning man har hittat här!
Avarage! Verkar som du har fel i din uppfattning att det skulle finnas "situationer där ABS-funktionen är sämre än utan..."
Förresten - vet du om att det finns bilar där man inte ens kan slå av antisladdsystemet, och att dom blir fler och fler...?
Vilken tur att inget sådant gäller på MC... :D

Hampe

Hampe
2009-12-27, 11:47

// Niklas

Men, en enda undersökning säger att ABS kan fungera skadereducerande i korsningsolyckor.

Ingen undersökning har tittat på vad dom dramatiskt förlängda bromssträckorna på löst underlag innebär för säkerheten hos dom som åker på grus.

Hur skall man utforma en premiereduktion för ABS baserat på dom förutsättningarna?

Hampe

Hampe
2009-12-27, 12:38
Med detta är debatten över för min del. ha det gött o njut av mc åkat.
Aha..? Du bailar ut och smäller igen dörren efter att ha diskuterat mer person än ämne i tråden och ägnat dig åt lite random namedropping? Är inte det lite... ...larvigt?

Du närmar dig faktiskt ett brännande ämne, förmodligen utan att ha en aning om det!

Du väljer att citera mej men utelämnar att det gällde en specifik situation som jag själv väljer att köra utan ABS,men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,åtminstånde är det därför jag väljer att betala för ett system som höjer säkerheten i ett läge där jag inte själv har kontroll,när jag kör på grusvägar som är på militärt övningsområde o sladdar o gasar så är det situationer som systemet skulle begränsa ,därav urkopplingsbart på min 990,men på trajan är det i jämt för det är inte en sådan maskin.
Hoppas du fortsatt klarar dej utan ABS och att jag eller någon annan som har det betalat för något vi alldrig egentligen behöver,men trots allt valt för att vi inte helt litar på oss eller andra.
Föresten vad har du för hjälm och varför !!! den behövs ju inte om allt går som det var tänkt.

Du insinuerar vårdslöshet med ditt "busåka" och blandar in "laglig hastighet" - och då blir det intressant på allvar - för du ställer dom mot varandra, och placerar även ABS-användningen i ett slags därtill kopplat motsatsförhållande.

Det hade varit intressant att veta hur du resonerar när du accepterar ABS under en "vanlig MC-tur" men väljer bort det under vad man mer trevligt uttryckt skulle kunna kalla "aktiv körning", men du har ju avslutat debatten...

Får jag lov att försöka tolka dig? Om motsatsen till "aktiv körning" är:

men säg mej hur tror du dom flesta av oss mc förare reagerar under en vanlig med laglig hastighet mc tur och det plötsligt händer något som gör att vi måste bromsa för allt vad vi är värda....kanske är det just då vi behöver ABS,

att sitta och såsa i ett semikatatoniskt tillstånd precis som dom flesta bilförare man möter och bli "överraskade" av helt naturliga ting i en aktiv MC-förares vardag så väljer jag nog den "aktiva körningen", tack så mycket...
Skall det hända saker "plötsligt" i min körning så skall det vara jag som har initierat dom - jag vägrar att bli "utsatt"!
Men, det är du som skall ha premiereduktionen...?

Nä, vad du - och säkert en massa andra Doorighters är ute efter är PAYD-konceptet överfört till MC:
http://www.payasyoudrive.com.au/default.aspx
Du hookar upp dig till din favvosatellit och låter ditt försäkringsbolag övervaka din färd. Gasar du så kostar det! Kör du på vägar (Bulten?) där andra har vurpat så kostar det ändå mer - även om du inte gasar: det finns ju en skadehistorik att basera tariffen på...
Om du själv vurpar eller inte spelar ingen roll för din premie - här handlar det om du kör på ett sådant vis att du skulle kunna göra det...

Kör man lagligt på "säkra" vägar så kostar försäkringen knappt något alls, och skulle man nicka till så kommer det säkert ett system som tar hand om det med!

Bon voyage!

Hampe

Hampe
2009-12-27, 12:57
Skall bli intressant att följa utvecklingen, när fler och fler får sin utbildning på ABS och sedan ger sig ut på den begagnade marknaden där ABS är ganska ovanligt och kanske priset styr inköpet, kanske lite lite information om när ABS infördes på respektive modell voro på sin plats.:confused:

Där har du sannerligen hittat ett viktig punkt!

Oavsett om ABS är så inihelvete bra i korsningsincidenter som kejsarassistenterna säger just nu, eller så dödsfarligt på grus som jag påstår
så är det stor skillnad på körning och inställning till körningen med och utan ABS.

Är man utbildad på ABS och fått lära sig att dra i spakarna allt vad det går oavsett konsekvens så skall det banne mig synas på körkortet i form av ett förbehåll: "Endast ABS-broms" på samma sätt som en handikappad får "Endast automatväxlat" på sitt körkort när han eller hon inte kan växla manuellt.

Det borde kanske stämma till eftertanke...?

Hampe

Ghost79
2009-12-27, 18:57
Där har du sannerligen hittat ett viktig punkt!

Oavsett om ABS är så inihelvete bra i korsningsincidenter som kejsarassistenterna säger just nu, eller så dödsfarligt på grus som jag påstår
så är det stor skillnad på körning och inställning till körningen med och utan ABS.

Är man utbildad på ABS och fått lära sig att dra i spakarna allt vad det går oavsett konsekvens så skall det banne mig synas på körkortet i form av ett förbehåll: "Endast ABS-broms" på samma sätt som en handikappad får "Endast automatväxlat" på sitt körkort när han eller hon inte kan växla manuellt.

Det borde kanske stämma till eftertanke...?

Hampe

Tycker du vi ska göra om körkortsutbildningen på bil också?
Körkort med och utan ABS?

Efoo
2009-12-27, 19:18

Är väl en viss skillnad på att köra hoj med ABS och bil med ABS. Fast kan ju inte annat än att hålla med dig att många skulle behöva göra om körkortsutbildningen på bil... (har isf inget med ABS-körningen att göra)

Avarage
2009-12-27, 22:31
På asfalt, skulle du kanske kunnat tillägga...?

Och på grus för alla de som är ovana och allt annat löst underlag också för den delen!

För min del är jag inte nöjd med ett bromssystem som är "tillräckligt bra" och "gör sitt jobb större delen av tiden". Bromsar är viktigt för mig i min körning!
Om jag upplevde att mina bromsar gjorde sitt jobb "större delen av tiden" så skulle jag lägga mycket jobb på att komma till rätta med det!

Vad har du gjort med dina bromsar som gör dem felfria idag?

Ah...? Det finns alltså tillfällen när ABS på MC är en risk...?

Det är ALLTID en risk att köra på löst underlag när man bara har två stödpunkter att förlita sig på. Inget nytt! För övrigt skriver jag inte att det är en risk det var din tolkning!

Det finns situationer, som de flesta av oss med dagens asfalterade vägar mycket sällan hamnar i, där konventionella bromsar utan ABS OCH med en van ICKE STRESSAD förare funkar bättre.

Förresten - vet du om att det finns bilar där man inte ens kan slå av antisladdsystemet, och att dom blir fler och fler...?
Hampe

Yes I know! Ser inga större problem med det! Gör du?

// Niklas

Hampe
2009-12-28, 06:54

Utbildningen kanske, eftersom de flesta verkar ha missförstått bil-ABS.
Körkortsinskränkning: Nej, av två anledningar:
Alla bilar har en färdbroms som opereras genom ett reglage.
Sedan -70talet är det lag på bromskraftsreglering mellan fram och bakaxel.
Hitta rätt pedal är vad det handlar om, och i nyare bilar behöver du inte ens lägga rätt kraft på pedalen. Bilen "tolkar" situationen åt dig och gör det jobbet med. Nästa steg i utvecklingen är "pre-crash engagement" där bilen även tolkar skeendet utanför bilen och börjar bromsa åt dig. Du som förare kan ägna allt mindre kraft åt körandet och istället roa dig med att bläddra i menyerna på bilens "on-board infotainmentsystem. *kräksmiley*

På motorcykel - som du säkert känner till om du tänker efter, så är det upp till föraren att göra det bästa av två oberoende bromssystemen, och även vad gäller sekvens, ansättning och dosering krävs liite mer än av en bilförare.
Det är just det debatten med ABS på motorcykel handlar om...

Dessutom är vissa motorcyklar är drabbade av ett kombinerat bromssystem, och är det den enda kontakt man fått med motorcyklar så borde det nog tusan vara en begränsning i körkortet där med...

Anledning nummer 2 är att på bil-ABS anses nettonyttan av systemet vara 0, medans en nyligen genomförd betalundersökning säger att man i korsningsrelaterade MC-olyckor kan uppnå 50%-skadereduktion om ALLA motorcyklar har ABS-bromsar.

Denna påstått dramatiska skillnad kräver en konsekvens, och tror man som trafiksäkerhetsmänniska verkligen på resultatet så är det synnerligen oansvarigt att tillåta individer utbildade på ABS-maskiner att gränsla en hoj utan ABS: Enter inskränkningen i körkortet.
Om man nu tror på resultatet, alltså... :D

Du har själv läst in dig på ämnet innan du kommer med sådana här kommentarer...?

Klockrent! Äntligen någon som förstår =)

Hampe

Hampe
2009-12-28, 07:34
Och på grus för alla de som är ovana och allt annat löst underlag också för den delen!
Då måste jag fråga dig:
Du och andra kommer tillbaka till ovana, nybörjare och återfallare och pekar ut ABS som bra för just dem.
Är ABS ett nybörjarsystem?

Vad har du gjort med dina bromsar som gör dem felfria idag?

Jag har lagt mycket tid på att lära mig deras egenheter. Jag har lärt mig att lyssna på den feedback jag får från systemet. Jag har i första hand anpassat mig själv till bromsarna på just den specifika maskin jag kör för tillfället.
Dom är inte felfria, men genom att veta hur dom fungerar så vågar jag lägga ett visst mått av förtroende på dem.

...och visst - jag byter till belägg som passar min körstil.

Det är ALLTID en risk att köra på löst underlag när man bara har två stödpunkter att förlita sig på. Inget nytt! För övrigt skriver jag inte att det är en risk det var din tolkning!
Sant!
Du skrev "Vad gäller situationer där ABS-funktionen är sämre än utan..."
Jag tolkade det som en risk. Det var dumt av mig...
Edit: Du ser det som en risk att köra på löst underlag, jag ser det som en möjlighet.
Olika perspektiv.

Det finns situationer, som de flesta av oss med dagens asfalterade vägar mycket sällan hamnar i, där konventionella bromsar utan ABS OCH med en van ICKE STRESSAD förare funkar bättre.
Amen! Så går mantrat just nu, och jag kan till viss del hålla med.
Men, varför skall ALLA motorcyklar utrustas med det?
Varför skall man kompromissa med grusåkarnas säkerhet för att dom stressade eventuellt skall åka säkrare...?
Dom undviker kanske en korsningsolycka ena dagen, men sätter sig som ett frimärke på ett annat ställe veckan därpå - för att dom saknar den grundläggande förståelsen för vad dom håller på med!

Yes I know! Ser inga större problem med det! Gör du?

Japp - personligt för att jag avskyr att ha elektroniska strypkoppel på mig, men rent praktiskt för att jag inte längre kan utnyttja första halkan och IKEAS-parkering som jag vill. :D

Det är samma visa varje år - en massa kids med neonljus, också jag.
Jag är den ende över trettio, och den ende med tjänstebil.
Nya kids varje år, och samma förvåning över att en gubbe ger sig in på deras turf och leker av sig lite.

Men, jag ser det inte som att leka! Det är faktiskt min förbannade plikt som bilförare att göra mig klar för dom nya förutsättningarna som gäller för vintern!
Skrubba av placken från sidvärtsglanden i hjärnan, städa upp i nervbanorna och göra plats för nya intryck.
Där kanske vi hittar skillnaden mellan oss två, Avarage - jag är inte beredd att utlämna mig själv till ett "system": jag vill utvecklas och kunna reda ut situationerna jag försätter mig i; då är ett icke-urkopplingsbart stabiliseringssystem faktiskt ett problem!

Hampe

Ghost79
2009-12-28, 11:43
Men Hampe..

Utifall ABS förhindrar att du drar omkull i paniksituationer och dessutom förkortar bromssträckan, visst borde det uppmuntras ekonomiskt att välja en hoj me ABS istället för en utan?
Vi räddar liv, belastar inte sjukvården lika hårt, behöver inte belasta försäkringsbolaget i lika stor omfattning som annars och på så sätt menar jag att en premiereducering för val av ABS hojar är på sin plats.

Jag kan inte vara helt fel ute med detta resonemang, eller?

Lotek
2009-12-28, 13:42
Men Hampe..

Utifall ABS förhindrar att du drar omkull i paniksituationer och dessutom förkortar bromssträckan, visst borde det uppmuntras ekonomiskt att välja en hoj me ABS istället för en utan?
Vi räddar liv, belastar inte sjukvården lika hårt, behöver inte belasta försäkringsbolaget i lika stor omfattning som annars och på så sätt menar jag att en premiereducering för val av ABS hojar är på sin plats.

Men här är ju hela grundfelet. Det är inga stödhjul som fälls ut och du plötsligt blir odödlig...
Det kan hjälpa och underlätta, men förlitar du dig på att det kommer att rädda dig i alla situationer så kommer det att sluta illa.

Jag vill ju inte vara elak, men jag har sett få under avrostningar och liknande som faktiskt vågar dra på fullt med sina ABS-bromsar, så nog krävs det isf som ett minimum utbildning för det...om man inte gör det i en kontrollerad situation, kommer man att göra det om och när det behövs?
Jo, jag har provat både med ABS, utan och med kombibromsar.
Olika situationer ger olika utfall. (Kombibromsarna gjorde mig för övrigt vansinnig, bromsar bak för att jag inte vill ansätta fram..nog bromsar det fram iaf)
Sen är de säkert jättebra om man nöjer sig med att åka..själv kör jag..aktivt.
Jag valde att lägga pengar på bättre skyddsutrustning före ABS.
Mitt val, än så länge.

Triumph int
2009-12-28, 16:37
Om du kör 110km/h och en älg hoppar upp och ställer sig
mitt framför dig då tror jag att du drar handtaget i botten.

Att vid en bromsövning prestera en kortare stoppsträcka
på en hoj utan ABS är en annan sak. För det är stoppsträckan
det handlar om, inte att börja bromsa vid en linje.

Även en tränad bromsare kan bli rädd och då försvinner nog
en stor del av träningen.

Jag tänker träna med mitt ABS-system så att jag vet hur
det uppför sig i olika lägen.

Jag är en stor anhängare av övningar för att vi ska bli bättre
och säkrare när vi åker hoj.

honda cbf 500
2009-12-28, 17:13
Där sa du ngt Triumph int, precis som du själv beskrev det så kan man säga att den största faran/hindret är förarens egen rädsla inför en krisituation.

Krampar föraren till så spelar det ingen roll hur mkt elektronisk hjälpmedel motorcykel har.

Den rädslan går att bearbeta med hjälp körövningar men hos vissa hjälper det inte.

Det är många faktorer som påverkar hur resultat blir vid paniksituation enligt min åsikt.

För övrigt vill jag bara nämna att när jag övningskörde hade jag en yamaha sr 250 special med trumbroms både fram och bak. Jag jämförde yamahans bromssträcka mot en honda deauville 650 med kombibromsar samt en yamaha tt 600 e. Så länge trumsbromsarna var hyfsade kalla så skiljde det sig inte mer än ett par meter mellan min hoj och deras hojar. Kommer inte ihåg exakt med jag vill minnas att det var mellan 1-4 meter. Det räddar säkert liv, men jag blev förvånad över att det inte var mer.

// Amir

Om du kör 110km/h och en älg hoppar upp och ställer sig
mitt framför dig då tror jag att du drar handtaget i botten.

Att vid en bromsövning prestera en kortare stoppsträcka
på en hoj utan ABS är en annan sak. För det är stoppsträckan
det handlar om, inte att börja bromsa vid en linje.

Även en tränad bromsare kan bli rädd och då försvinner nog
en stor del av träningen.

Jag tänker träna med mitt ABS-system så att jag vet hur
det uppför sig i olika lägen.

Jag är en stor anhängare av övningar för att vi ska bli bättre
och säkrare när vi åker hoj.

LCF
2009-12-28, 19:39

Hej,

Tack för ditt svar. Det är som du säger, det är viktigt att man respekterar varandras åsikter men man behöver ju inte hålla med. Jag har ärligt talat aldrig lyckats aktivera abs:n på min hoj. Inte ens under avrostningsdagens bromsövningar lyckades jag få igång den. Måste säga att min hondas bromsar är väldigt effektiva eniligt min åsikt. En vän till mig har lyckats att aktivera den men han kör extremt.

ABS på bil har ställt till det för mig en gång. När jag bodde hemma för många år sedan ägde min mor en honda accord årsmodell med abs och sen bytte hon till en saab 9000 cd årsmodell 90.

Jag antog att eftersom hondan hade abs och så har säkerligen saab också abs. Men icke sa nicke. Det fanns inte abs på den. En gång så fick jag bromsa in hårt inför en rondell och lyckades få ner hastigheten till 50 km/h innan jag var nere vid rondell. Sista meterna innan rondell fanns det lösgrus. Eftersom jag trodde att bilen hade abs bromsade jag för hårt och låste däcken och höll på kana in i rondell. Men det ordnade sig som tur var.

Rent allmänt sett det enda moderna ting som jag gillar är mobiler och datorer. För övrigt är jag ganska anti moderniteter.

Jag har för övrigt haft både bilar med trumbroms runt om och motorcyklar med trumbroms både fram och bak. Det funkar det också om man är lite försiktig.

Ha en bra fortsättning på julen!

Hälsningar,

Amir

Om du byter ut bilarna mot motorcyklar så får du plötsligt en situation som ABS kan vara till nytta på hojen. Det var ju inte ABS:n som ställde till det, utan bristen på ABS. :rolleyes:

Ps. Jag har inte ABS på min hoj men är inte främmande för det på framtida hojar.

Avarage
2009-12-28, 21:40
Då måste jag fråga dig:
Du och andra kommer tillbaka till ovana, nybörjare och återfallare och pekar ut ABS som bra för just dem.
Är ABS ett nybörjarsystem?

Och skall jag förtydliga mig menar jag alla som INTE är specialister på löst underlag, det är ganska många!

Jag har lagt mycket tid på att lära mig deras egenheter. Jag har lärt mig att lyssna på den feedback jag får från systemet. Jag har i första hand anpassat mig själv till bromsarna på just den specifika maskin jag kör för tillfället.
Dom är inte felfria, men genom att veta hur dom fungerar så vågar jag lägga ett visst mått av förtroende på dem.

...och visst - jag byter till belägg som passar min körstil.

Gott, då är vi överens! Inget system är felfritt så icke bromssystem utan ABS varför kravet är aningen orealistiskt!

För övrigt beskriver ju du att det är du som anpassat dig. Då går det att anpassa sig efter ett nytt system exempelvis med ABS också, eller hur! ;)

Edit: Du ser det som en risk att köra på löst underlag, jag ser det som en möjlighet.
Olika perspektiv.

Löst underlag på asfalt = farligt om föraren inte ser/upptäcker det i tid!

Men, varför skall ALLA motorcyklar utrustas med det?

Du kan vara lugn det kommer inte bli så! Det kommer tex. alltid finnas gamla reliker kvar utan! :D

Varför skall man kompromissa med grusåkarnas säkerhet för att dom stressade eventuellt skall åka säkrare...?

När vi blir rädda upplever vi stress. Denna osäkerhet triggar i många fall reflexer. Reflexer är något vi inte styr över oavsett hur mycket vi tränar så vid en oförutsedd händelse där du/jag/andra måste bromsa (nåja, där vi väljer att bromsa oavsett om det var det smartaste eller ej) och vi för tillfället åker på löst underlag exemplevis på asfalt med grus/lera/dieselspill så får vi asistans att bromsa så vi inte vurpar pga. felaktig bromsteknik triggad av våra överlevnadsreflexer!

Jag ser inga hinder för en grusåkare som vill åka aktivt för tillfället stänger av ABS-funktionen sedan är det bara att bromsa på! Då har du/jag både kvar kakan och kan äta den. Slår på den på asfalt, mycket trafik som stöd vid oförutsedda händelser och vi kan stänga av den när vi kör på grusväg!

Dom undviker kanske en korsningsolycka ena dagen, men sätter sig som ett frimärke på ett annat ställe veckan därpå - för att dom saknar den grundläggande förståelsen för vad dom håller på med!

Så behöver det absolut inte vara även om det är så ibland...att förare saknar förståelse för hur de skall/bör utföra en teknik när de kör mc. Som jag skrev ovan vid oförutsedda händelser kan våra överlevnadsreflexer triggas och då blir ofta våran bromsteknik lidande oavsett hur mycket vi tränat innan (tyvärr)!

Där kanske vi hittar skillnaden mellan oss två, Avarage - jag är inte beredd att utlämna mig själv till ett "system": jag vill utvecklas och kunna reda ut situationerna jag försätter mig i;...

Jasså, har vi! Hittat en skillnad mellan dig och mig? Du vet tydligen mer om mig än min gamla mor!???

Jag argumenterar FÖR ABS eftersom det är ett hjälpsystem när vi människor falerar. Jag har tyvärr uppnått erfarenheten att vi människor inte är felfria och att vi ibland kan behöva hjälp! Det är INTE samma sak som att jag inte vill kunna koppla bort dessa hjälpsystem. Jag inser mina begränsningar som människa bara! Något jag önskar alla kunde göra!

// Niklas

Hampe
2009-12-29, 01:42
Först och främst, Avarage - tack för att du inte högg på mina spydigheter tidigare: dom var onödiga och kunde fått tråden att kantra. Sorry! Jag svarar dig senare i veckan.

Jag är ärligt engagerad i ämnet - inte bara ute efter att skaffa ovänner, okay...? ;)

Men Hampe..

Nä, inte om du - som så många andra tillsammans med dig svalt mediarapporteringen kring sommarens "sensationella rapport" som hävdar att "ABS-bromsar halverar risken att dö i motorcykelolycka."
http://www.vv.se/Aktuellt/Nyheter-och-arkiv/2009/Juni/ABS-bromsar-halverar-risken-att-do-i-motorcykelolycka--/
När Vecturas representant dessutom uttalar att: "Det är skrivet i sten" så är väl saken klappad och klar...?

Dessutom finns det en äldre studie som Highway Loss Data Institute gjort redan 2006 på ett mycket större underlag som pekar på liknande siffor.
(Tack för tipset, Jocke!)
Nå då så...?

Nix - det är nämligen inte skrivet i sten, det är på sin höjd karvat i en bit Schweizerost!

Bägge undersökningarna är behäftade med samma tankevurpa - dom ställer olyckstal med ABS-hojar mot olyckor med hojar utan ABS, utan att intressera sig för vad för slags människor som kör dom olika MC-typerna.
Enkelt och simpelt att dra statistik från, men fel väg att gå om man vill sia om framtiden.

För - vilka hojar hade ABS som original- eller extrautrustning för 5-10 eller rent av 15 år sedan?
Så gammalt är nämligen materialet som olycksoffren färdades på!

Tänk tillbaka i tiden - vilka sorts hojar fanns att tillgå med ABS på den tiden...?
En hel massa BMW, Guldvinge, PanEuropean och Deauville kommer jag på utan att lägga pannan i alltför djupa veck.
Det finns säkert enstaka sportigare exemplar, och även några nyare hojar - men den tunga delen av det undersökta materialet är just denna typ av långfärdshojar som köps av - just det, huvudsakligen äldre och erfarna hojåkare.

Och vilka sorts vägar trafikerar dessa maskiner i huvudsak...?
Ja, ni ser varthän det lutar om man börjar bena i saker och ting:
Äpplen ställs mot päron, i dubbel bemärkelse:

Häng med och kolla om ni ser samma luckor som jag i Vecturas egna resultat:

Slutsatserna i studien är att:

* ABS beräknades ha en olycksreducerande effekt av 38% på alla olyckor med personskador i Sverige och 48% på svåra och dödliga olyckor. Den lägsta effekten med 95% konfidensintervall beräknades vara 11% respektive 17%.
* Olycksreducerande effekten av ABS i alla korsningsrelaterade olyckor beräknades vara minst 42%.
* ABS på motorcyklar skulle inte ha varit avgörande, eller endast marginellt, i mötesolyckor med dödlig utgång under 2005-2008.
* Skadegraden i trafikolyckor med motorcyklar utrustade med ABS var markant lindrigare än i olyckor med motorcyklar utan ABS.

Detta är den första vetenskapliga studie som gjorts om ABS-bromsar på motorcyklar och deras effekt att minska olyckorna. Resultatet av studien är i högsta grad sensationellt. Studien kommer att publiceras i en vetenskaplig tidskrift och är finansierad via Vägverkets Skyltfond.

http://www.vectura.se/sv/Om-Vectura/Nyheter/Vectura-presenterar-sensationellt-resultat-av-studie-om-motorcyklar-och-effekten-av-att-anvanda-ABS-bromsar/

* Olycksreducerande effekten av ABS i alla korsningsrelaterade olyckor beräknades vara minst 42%.
Säkert. Om man drar alla hojåkare över en kam och förutsätter att dåtidens ABS-klientel lika bredvilligt som resten av hojåkarna försätter sig i situationer dom inte kan hantera.
Min erfarenhet av touringrävar säger något annat...

Dessutom - "korsningsrelaterade olyckor" implicerar bebyggelse/tätort.
Där finns i vart fall en högre andel korsningar än ute på vischan, även om det smäller där med tyvärr.
Är det ett alldeles för vilt antagande att misstänka att det finns ett antal olika kategorier motorcyklar som hellre snurrar runt på stan och utsätter sig för risken med korsningsrelaterat krockvåld än ger sig ut på landsvägen och äter mil...?
Och - när det väl smäller i korsningen:
vem har bäst förmått tolka tecknen och förbereda sig inför impact?
Touringräv med år och mil i ryggen på hyfsat dyr hoj med ABS, eller random knutte på "övrigt maskinmaterial"...?

* ABS på motorcyklar skulle inte ha varit avgörande, eller endast marginellt, i mötesolyckor med dödlig utgång under 2005-2008.
För att man inte hunnit ansätta bromsarna, eller kanske, kanske, kanske rent av bromsat när man borde styrt istället. Solklart.

* Skadegraden i trafikolyckor med motorcyklar utrustade med ABS var markant lindrigare än i olyckor med motorcyklar utan ABS.

Det här är intressant: hur kan det bli så?
Undrar hur mycket "markant" är egentligen?
Har touringrävarnas erfarenhet gjort att dom kunnat förvalta tiden mellan V1/PNR och impact på bästa sätt?
Har ABS-funktionen gjort det möjligt att ta ner farten, och samtidigt styra in i ett mindre olämpligt objekt?

..eller, har de mer erfarna touringrävarna helt enkelt haft en lägre ingångshastighet när det hela började skita sig?

Inte lätt att veta - varken för mig, eller för dom som varit inblandade i undersökningen.

För -
den står på två jädrigt skakiga ben:

A: Polisrapporter
Ledsen, men polisrapporter suger - som redan dom gamla grekerna sade: hästballe! I vart fall om man i efterhand vill veta något kring vad som hände - och framförallt om man vill ha ett enhetligt underlag att forska på.
Det finns ingen genomgående standard, ingen haverikommission som lägger en gemensam matris över den information som faktiskt går att inhämta om man explicit har just det uppdraget, tiden och resurserna.
Men, Svedala är det upp till den enskilde polismannens engagemang, färdighet och TID hur bra just denna polisrapporten blir - eller inte...
Väder och vind just den aktuella kvällen när det skall mätas, beskrivas och fotograferas spelar också en avgörande roll, samt givetvis hur väl polismannen kände snubben han just sopat upp...
Detta VET vi - allihopa som har några år på nacken inom MC-riet!
Pissiga polisrapporter har varit uppe flera gånger i MC-folket - nr 7/2005 råkar ligga inom synhåll just nu - ring a bell...?
Ändå sväljer vi polisrapporter som ett underlag till att göra vetenskapliga antaganden... Tro mig - det går ungefär lika bra med kaffesump!

B: Djupintervjuer.
Tjänare! Ett av det undermedvetnas starkaste flyktinstinkter är att hitta något att skylla sina egna tillkortakommanden på! Att inte svara för dom tabbar vi gjort: det är precis så vi lyckas orka ta oss vidare genom livet, ofta utan att lära ett skvatt av det vi gjort fel - eller i bästa fall bara mörka det utåt...
"Everybody lies!" Även om du inte är medveten om det själv.
Självklart greppar den som fuckat upp efter det sista halmstråt som fritar honom från ansvar för sina egna misstag.
"Om jag bara hade haft ABS..."

Ni tror jag skojar? Läs då den sedelärande historien ur DN Motor om motorjournalisten som kraschade bigtime i sitt eget bostadsområde när han fick syn på en tokbackande bil (sic!)
http://www.alltommotor.se/2.152/2.154/1.13136

Hampe
2009-12-29, 01:43
Äsch - det finns risk att denna hysteriskt roliga flykt från eget ansvar plockas ner hos DN när dom fattar vad dom skrivit; jag smaffar in den här:

Med ABS hade det aldrig hänt
Med låsningsfria bromsar på min motorcykel en majkväll 2003 hade det som hände då aldrig hänt.
Det visste jag redan då, men nu är jag säker efter den undersökning som gjorts om låsningsfria bromsars effekt för trafiksäkerheten.

Hälften av de svåra olyckorna och dödsfallen i samband med motorcykelkörning skulle förhindras. De låsningsfria bromsarna medför också väsentligt lindrigare skador när olyckan är framme genom kraftigt minskad hastighet i kollisionsögonblicket.
Men vissa olyckor skulle aldrig blivit av utan endast slutat i statistiken som onödiga incidenter. Det svåraste momentet när det gäller motorcykelkörning är att bromsa rätt, särskild vid oväntade överraskande händelser.

Jag tillhör dem som alltid sätter säkerheten främst när jag kör hoj. Full säkerhetsutrustning; skinnställ, hjälm, handskar och stövlar; om det så är 43 plusgrader i skuggan.
Jag har också erfarenhet av hur det känns när det händer som inte får hända och olyckan är framme. Och det gör jävligt ont...
Men det sätter också gynnsamma spår. Det är mer än fem år sedan olyckan ett kvarter hemifrån. En tokbackande bil kom emot mig i Skärholmskvällen. En manöver jag inte räknat med och missbedömde. Det gällde att få ned hastigheten och få stopp på motorcykeln samt undvika att kollidera med den idiotbackande bilen.

”Det här går åt helvete om jag inte får stopp på hojen och styra undan”, hann jag tänka. Jag bromsade så hårt jag förmådde och styrde åt sidan för att undvika att hamna i bakluckan på bilen. Jag vaknade upp sittande på hojen, men vi låg på asfalten mot trottoarkanten utan att ha träffat bilen som var försvunnen. Folk strömmade till. Ambulans kom och hämtade. Skelettfrakturerna på armar och händer är nu läkta. Men det tog två år innan jag började köra hoj igen.

Jag har blivit än mer försiktig när jag kör motorcykel. Det enda jag önskar nu är låsningsfria bromsar på nästa hoj. Jag ska också kolla om det går att eftermontera på nuvarande motorcykel.

Eftersom detta är text skriven av en journalist (som borde tagit sig tid att granska undersökningen och dess underlag kritiskt istället för att chikanera sig själv med en snyfthistoria över sitt egna dåliga omdöme) så skall det sägas att materialet tillhör Dagens Nyheter och författare till detta drama är en Conny Pettersson. Alla nöjda o glada, upphovsrättsmässigt...?(fniss fniss)
Nä, jag kan inte släppa det här - lika generande roligt som när G-Ps 'MC-reporter' Göran Norlén gick på och i en artikel bekymrat återberättade tidningen Bikes Aprilskämt om att fyrkantsprofiler i MC-ramar inte flexar på rätt sätt och kan leda till farliga egensvängningar, även känt som wobbel. Tidigt -80 tal, vill jag minnas..?

Ursäkta utvikningen ovan i ett så här viktigt ämne.

Jag hävdar att utredningen överhuvudtaget inte gjort någon värdering av hur våldsamt förlängda bromssträckor med ABS på löst underlag påverkar säkerheten för grusåkare.
Man har helt enkelt utelämnat en stor kategori motorcyklister från undersökningen, men kommer med rekommendationer som inte bara omfattar dessa utan faktiskt påverkar dessa negativt och möjligen kan öka riskerna påtagligt för dom.
Detta är något jag kan belägga, och jag skall resonera vidare kring detta senare i veckan, men inte i natt, okay...?

Vidare kan jag komma med några påståenden som Vectura gärna får smula sönder i bitar - annars är det sannerligen en ren skam det som skett!

Jag påstår i korthet att Vecturas betalutredning man gjort åt Vägverket skevar för att man inte tagit hänsyn till vem som kört hojarna, och hur maskinerna används.

Jag påstår vidare att underlagen i form av polisrapporter och djupintervjuer är för skakiga för att man skall kunna dra dom slutsatser man har gjort.

Slutligen - det omätbara:
hur stor del av materialet består av predestinerade klantskallar som kör ihjäl sig gång på gång, tills dom slutligen lyckas? Alltså dom som hade kört ihjäl sig i vilket fall som helst, given time and opportunity...?
Svaret har ingen av oss, men 35 års hojerfarenhet och en jädra massa skålar för absent friends pekar på att dom är tillräckligt många för att rucka vilket resultat som helst, tyvärr - ABS eller inte ABS...

Jodå - jag veet - "Forskning utgår från dom underlag man har och man gör de bästa antaganden som går på grundval av yada yada yada..."
men det håller inte när man leker med LIV!

Vägverkets sensationslystnad i hur man presenterat materialet har tydligt lett fram till att alldeles för många fått för sig att det 50% säkrare att åka hoj med ABS - både hojåkare och sådana som inte borde bli det.
Det är det inte!
Det är precis lika djävla livsfarligt som någonsin förr - för den som inte vet vad han håller på med!

Stay tuned - det kommer mera i veckan, med bilder som kanske lättar upp textmassan...:D

Edit:
Ämnet! Måste ha med ämnet!
Jag tycker det är för stor osäkerhet kring undersökningens underlag och dess slutsatser för att man skall kunna basera en generell premiereduktion på den. Phu!

Hampe

Lotek
2009-12-29, 04:07
En sjuhelv*tes textmassa.. och detta..
Stay tuned - det kommer mera i veckan, med bilder som kanske lättar upp textmassan...
Hampe

Hmm, jag avvaktar, lite nyfiken...

Triumph int
2009-12-29, 18:42
Jag tänker på hur jag skulle reagera
om ett hinder dyker upp snabbt.

En backande bil är ett bra exempel
för när man väl upptäcker att en bil
backar snabbt kanske det är försent.

Jag vet att jag då kommer att dra i bromsen,
om jag inte har tid att svänga.

Och i ett sådant läge så kommer adrenalinet
göra alla mina bromsövningar helt värdelösa.

Därför tror jag på ABS.

bubbas
2009-12-29, 20:55
Var och en blir salig på sin tro.
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)

Chopperbyggarn
2009-12-29, 21:23
Vad ingen talar om är hur tillförlitlig en ABS är på MC/BIL när fordonet är 10-20-30-40-50 år gammalt?? Det finns många här som föredrar äldre fordon alternativt inte har råd med nytt, kan dessa grupper lita på ABSen när den blir gammal?? I synnerhet motorcyklar är ingen förbrukningsvara som går till återvinning efter 15år.

Anders.J

bubbas
2009-12-29, 21:30
Vad ingen talar om är hur tillförlitlig en ABS är på MC/BIL när fordonet är 10-20-30-40-50 år gammalt?? Det finns många här som föredrar äldre fordon alternativt inte har råd med nytt, kan dessa grupper lita på ABSen när den blir gammal?? I synnerhet motorcyklar är ingen förbrukningsvara som går till återvinning efter 15år.

Anders.J

Uppenbarligen så lite vissa på gamla trumbromsar som är wireopererade. Om det är något som hänt är väl att nipplar farit av och då är det bekymmer.

Om det gäller tillförlitligheten i bemärkelse att det skulle vara förenat med livsfara om ABS lägger av så ser jag ingen risk. Full bromsverkan finns kvar.
Att det är dyrt att reparera- visst kan det bli så men efter ett antal år så finns det rimligtvis beggade delar att tillgå.
Om man är orolig för sitt bromssystem i funktionshänseende så bör man kanske byta ut sina OEM-gummislangar till stålomspunna som både ökar bromsverkan och tål slitage bättre.

jan-olovj
2009-12-29, 23:41
Det här med ABS eller inte, på mig tycks det att duskutionen har hamnar om specialfallen. En som kör ca. 500 till 800mil om året i huvudsak på asfaltsvägar korta utflykter och kanske en semester resa, för oss som inte är så vassa varken på grusvägar eller bana där ser jag att ABS är ett utmärkt sätt att öka säkerheten. Den kategorin som jag tillhör tror jag är den största gruppen hojåkare. På min Varadero är det både kombibromsar och ABS och jag har svårt att tänka mig att vara utan, det ökar inte mina gräser men ger mig ökad trygghet. Drifsäkerheten bekymrar mig inte, data boxen bevakar det hela.

Avarage
2009-12-30, 06:18

Anders.J

Jag har endast ringa erfarenhet av krånglande ABS-system från bilar men än så länga har jag bara stött på system som tillfälligt eller permanent laggt av helt vilket, om det blir/är samma på mc, skulle innebära att man i de flesta fall torde vara medveten om att man "bara" har konventionellt fungerande bromsar dvs. ingen skillnad jämfört med att stänga av eller ha en hoj utan, ung som de flesta kör mc idag!

Mvh!
// Niklas

V Saarela
2009-12-30, 20:52
Utbildning med ABSbromsar....

Trafikskolorna måste ha levt i lyckorus när ABS kom på hojarna. Tänk er själv, slutet av säsongen och alla bara måste fixa det här med bromsningen för att sen vara godkänd för vidare färd till uppkörning. Massor av påbromsningar och det kostar pengar för trafikskolan...skadorna ingår ju i avgiften.

ABS;en kom och därmed också framhjulslåsningarna.
Själv gick jag i flera år i tron att....hur f-n ska hojåkarna lära sig att bromsa på rätt sätt med fuskmedel som ABS!?
Träffade på en trafiklärare och undrade om detta. Han förklarade att jag missförstått totalt det hela. -"När våra elever har bromsat fel....det är då ABS-bromsen går in och talar om att du gjort bort dig"

Liten hjärna som jag har, så hade jag ju inte tänkt så långt :)
Jag köpte och köper än idag det argumentet.

På tal om reducerad självrisk. Minns när jag köpte min första hoj med startspärr och frågade mitt försäkringsbolag om jag fick också reducerad självrisk vid ev stöld. Jag fick till svar -"ehh?!?"

Förresten, inte ens bilisterna har väl några förmåner hos f-bolagen om dom har ABS....eller?

Hampe
2009-12-31, 15:20
De som tror att de kan träna autonoma nervsystemet får väl fortsätta att tro det.:)
Eh...? Utveckla!

Det här med ABS eller inte, på mig tycks det att duskutionen har hamnar om specialfallen. En som kör ca. 500 till 800mil om året i huvudsak på asfaltsvägar korta utflykter och kanske en semester resa, för oss som inte är så vassa varken på grusvägar eller bana där ser jag att ABS är ett utmärkt sätt att öka säkerheten. Den kategorin som jag tillhör tror jag är den största gruppen hojåkare.

Specialfallen?
Om vi roar oss med att titta på lite på statistiken från 3 olika forum, som givetvis inte är en absolut spegling av respektive hojåkargrupp så ser vi Sporthoj som störst:

www.sporthoj.com
Reggade: 46.265
Varav aktiva: Ingen uppgift
Flest uppkopplade samtidigt: 1.400

www.soe.se
Reggade: 8.730
Varav aktiva: 1.353
Flest uppkopplade samtidigt: 737

och SMC som minst:

Reggade: 8.407
Varav aktiva: 716
Flest uppkopplade samtidigt: 246

Specialfallen, Jan-olovj? Eller snäv horisont från din sida...?
Jag gör mig inte till talesman för SOE och dess medlemmar - eller påstår att alla där inne identifierat ABS som en risk, men grusåka är otroligt mycket större än vad du och många med dig tyx tro, och har dessutom en större tillväxt än de flesta andra segment inom MC-eriet.

...och då blir frågan; skall "den största gruppen hojåkare" få ställa till det för en mindre?
Jag kan gå med på att ABS kan minska risken för vissa motorcyklister, i vissa lägen.
Kan du gå med på att ABS kan öka risken för vissa andra...?

Nästa ställningstagande är hur man ställer grupperna mot varandra:
Skall vissa gynnas på bekostnad av andra?
Hur gör man bedömningen? Är personkilometer ett bra underlag för att avgöra vem som skall räddas och vem som skall sättas på andra sidan av riskgungbrädan...?

Att på så klena underlag som man använder hävda att olycksrisken reduceras med 50% utan att ta någon hänsyn till gruskollektivet, och dessutom utifrån ett landsvägsperspektiv hävda att ALLA motorcyklar skall ha ABS är oanständigt!

På min Varadero är det både kombibromsar och ABS och jag har svårt att tänka mig att vara utan, det ökar inte mina gräser men ger mig ökad trygghet.

Trygghet, Jan-olovj...? Eller en känsla av trygghet...?
Nej, jag sitter inte och roar mig med hårklyverier - ditt språkbruk avslöjar mycket om dig och skillnader i förhållningssätt mellan dig och mig.

Det är ett dygn sedan jag såg din post, och jag har försökt sedan dess att bygga meningar på varianter av orden "Trygghet" och "Motorcykel" som jag känner att jag kan stå för...
Vet du vad jag kom fram till?
"Jag har parkerat min motorcykel på ett tryggt ställe"
och, på ett mer existentiellt plan:
"För mig är det en trygghet att äga en motorcykel."

Åka motorcykel är något av det mest otrygga man kan ägna sig åt!
Det spelar ingen roll hur många elektroniska gizmos du tillsätter - det är fortfarande FARLIGT!
För mig finns ingen möjlighet i världen att associera en motorcykel i rörelse med "trygghet", och jag vill absolut inte göra det heller.
Jag tror faktiskt att det är en risk att ens tänka i sådan banor!

Drifsäkerheten bekymrar mig inte, data boxen bevakar det hela.
Då skall jag berätta för dig vad det var som gjorde att jag fick upp ögonen för hur ABS-bromsar i bilar förändrar vår körstil:

Jag började åka ABS-bilar hyfsat tidigt, för mer än 20 år sedan, och jag älskade det! Självklart körde jag andra bilar utan ABS parallellt, och älskade min ABS ändå mer.
Men, plötsligt en dag för 10 år sedan började ABSen i bilen jag hade då, en Astra att krångla. Som fan!
Inte att den lade av, utan att den lade av ibland...
När jag hade lagt foten på bromsen!
*Ping* så tändes den gula lampan; "Your on your own now, son" mitt under själva inbromsningen!

Ibland tre gånger på raken, med omstart i mellan - och ibland gick det tre veckor utan att det var några problem eller felindikeringar.
I början var det naturligtvis vansinnigt irriterande, men jag märkte ju hur jag började anpassa min körning till dom nya förutsättningarna - som egentligen inte var några "förutsättningar" alls. :D
Jag lämnade större marginaler i min körning, var beredd på det mesta - och började köra mer "aktivt" igen: aktivt i form av att jag som förr i tiden återigen började söka upp det lilla fäste som brukar finnas längst ute i kanten på en polerad vinterväg, lade upp blicken längre fram i kön - helt enkelt blev en bättre bilförare! ABS, självklart i kombination med slentrian hade tyvärr trubbat av mina sinnen. "Aldrig mer!" lovade jag mig själv då, men jag måste tyvärr erkänna att ESP har haft en liknande effekt på mig:
jag märker att jag kör hårdare, elakare och med mindre framförhållning med ESP: det märks direkt när jag roar mig med att koppla ur den: då tvingas jag flytta fram sätet ett hack eller två, samt resa upp stolsryggen för att "vara med" i körningen på ett annat sätt.

Vassego om du vill sätta tilltro till en "databox" i din körning, Jan-olovj - jag kämpar dagligen med att inte göra det...

Hampe

Hampe
2009-12-31, 15:25
Okay, Niklas - here we go:

Och skall jag förtydliga mig menar jag alla som INTE är specialister på löst underlag, det är ganska många!

Jag är med dig, men haken är att det är ganska många som är bra på att köra grus, och dom blir snabbt fler och fler.
Kolla bara på SOE: 8.700 reggade - och dom är experter allihopa! :D
Vägverkets rekommendation, som SMC ställt sig bakom: att ALLA motorcyklar skall utrustas med ABS, grundar sig på en undersökning som tar upp olyckor som händer i bebyggelse, på asfalt, i miljö där det går att larma ut räddningstjänst etc mm osv.
Grusåkare kör av i parti och minut, men tar hand om sig själva och varandra i mycket högre utsträckning dom gånger det blir allvar av en vurpa. Det går finfint att ta sig till sjukhus på egen hand när man är utanför mobiltäckning, eller SOS-operatören inte fattar vad som menas med "koordinater" - och vissa har tyvärr ett skäl att mörka ursprunget till den skada dom drabbats av...
Därför saknas det en stor andel grusåkarolyckor i underlaget som använts, och utan grusperspektivet i undersökningen är det anstötligt att utfärda rekommendationer som omfattar oss som föredrar grus framför asfalt!

För övrigt beskriver ju du att det är du som anpassat dig. Då går det att anpassa sig efter ett nytt system exempelvis med ABS också, eller hur! ;)

Ja! Jag är rädd för just det...
Inom grusåkarvärlden bryr man sig inte så mycket om det här med ABS, det diskuteras knappast - och då mest i termer att det är skit i skogen, men kanske kan vara bra någon gång på landsväg. För någon annan...

De flesta kan dock berätta horrorstories om tillfällen man "glömt den på" där den borde varit av. Jag har ärligt talat inte hört någon som anser sig råkat riktigt illa ut på allvar ännu - det hela går mest ut på att man när man insett sitt misstag så har man gett fan i att bromsa vidare och istället satsat på en lucka i granridån och fått hjälp av andra att lokalisera hojen efteråt. No biggie, helt enkelt: man rycker på axlarna åt ABS - "en landsvägsåkargrej".

Men, jag har hittat en (1) kille som är positiv till ABS på grus.
En skillad kille, alltså:
Han har ägnat 3 år åt att hitta nyckeln till att åka fortare på grus med ABS inkopplat, och han anser sig ha nått resultat.
"Det går att åka fort som fan med ABS om man bara kopplar bort allt man lärt tidigare, och en bit av hjärnan dessutom"
Jag måste nog ge honom rätt där...:D

Det går fort som satan på gruset, och hans spårval blir klart annorlunda.
Där jag bromsar ner inför en böj med medvetet instabil bakända i inbromsningarna och viftar på svansen rejält håller han ett mycket "snyggare" spår och lägger ner med minimalt ställ. Den närmaste liknelse jag kan presentera är hur det ser ut när en bra carvingåkare sätter några snygga skär och skjuter genom svängen utan att tappa fart - ser ni bilden...?

Men, hur fort går det?
Tja, inte snabbare än att jag, gamle gubbe kan ligga bakom på ett 20 år gammalt härke och studera hans åkstil...:D
Nä, det går fort - riktigt fort. En av dom snabbaste jag åkt med denna sommar, faktiskt. Han hävdar att han blivit ändå snabbare med ABS än utan, men när jag lite oroat frågar honom hur han skall klara av att byta spår mitt i böjen om han skulle bli tvungen svarar han:
"Just det har jag inte kommit på ännu" med ett brett flin...
Nå, fort går det - och det är ju det viktigaste... :eek:

Jag är inte avundsjuk på att han är lika snabb som jag, mer oroad över hur han är det:
Charmen med grusåka är ju faktiskt att det inte går så fort egentligen - det handlar om cheap thrills långt under 100, och dom allra flesta incidenter stannar vid skrubbsår, skelettsskador och krokiga grejer. Sladd, hopp, lek och stoj - good fun for everyone.
Kommer ABS att öka säkerheten på grus, eller på sikt ta upp hastigheterna...? Jag har redan svaret klart för mig, och jag gillar det INTE!
Det är handlar visserligen inte om tävlingar. Egentligen...

Låt mig säga så här - ingen vill vara den dom andra får stå och vänta på, därför finns det alltid en risk att någon kör över sin förmåga.
ABS kan vara det som kommer att lyfta hastigheterna där skrubbsåren blir benbrott, och benbrotten blir något ändå värre...

Jag ser inga hinder för en grusåkare som vill åka aktivt för tillfället stänger av ABS-funktionen sedan är det bara att bromsa på! Då har du/jag både kvar kakan och kan äta den. Slår på den på asfalt, mycket trafik som stöd vid oförutsedda händelser och vi kan stänga av den när vi kör på grusväg!

Just det är asfaltsåkares tyngsta argument; "det är ju bara att stänga av"

Men, så länge man inte är i ren obygd så är gruset interfolierat med asfalt, eller tvärt om:

http://img31.imageshack.us/img31/7521/bildpp.th.jpg (http://img31.imageshack.us/i/bildpp.jpg/)

En liten blick in i roadbookkörningarnas värld berättar att varje korsning som är illustrerad kan innebära byte av underlag - du har klickat av och på ABSen 100 gånger innan lunch, jag lovar!
Alltså struntar man i skiten och låter den vara av.

Men!

Vid varje omstart, varje bromsstopp, varje bärgning av friskt satsande kompis och varje kontakt med kvarvarande urbefolkning så hoppar den jävla ABSen igång igen!
Alla med ABS som håller lite rulle kan berätta om nära-ögat-upplevelser när man kört som om den vore avstängd, men blivit "assisterad" av vägen när den varit inkopplad lika förbannat.

Och, dom som inte kan berätta...?
Har vi redan haft det första ABS-genererade dödsfallet i Sverige...?
Ingen vet - inte Vectura heller!

Somliga löser problemet genom att koppla ur ABSen permanent, men skall man behöva våldföra sig på helfordonsgodkännandet för att någon kanslist tror att han eller hon höjt min säkerhet genom att kräva ABS på min hoj utan att ha den blekaste aning kring hur jag använder den?

Hampe
2009-12-31, 15:30
När vi blir rädda upplever vi stress. Denna osäkerhet triggar i många fall reflexer. Reflexer är något vi inte styr över oavsett hur mycket vi tränar så vid en oförutsedd händelse där du/jag/andra måste bromsa (nåja, där vi väljer att bromsa oavsett om det var det smartaste eller ej) och vi för tillfället åker på löst underlag exemplevis på asfalt med grus/lera/dieselspill så får vi asistans att bromsa så vi inte vurpar pga. felaktig bromsteknik triggad av våra överlevnadsreflexer!

Ja, det där är sannerligen något det gått mode i just nu - vår rädsla, vår stress, vår ofullkomlighet yada yada yada...
Jag blir så trött på det där - jag har varenda en av min allvarligare vurpor och krascher i huvudet och kan plocka fram dom frame-by-frame när det passar mig!
Första smällen var faktiskt en "korsningolycka" och jag var 16 år och jag var under ett halvårs tid jävligt sur på den vållande bilen som körde ut mitt framför mig...
Sedan - hjälpt av en del andra incidenter i min väg :rolleyes: började det gå uppför mig att det kvittade vem som kom från vilket håll och vem försäkringsbolaget senare krävde in självrisken av: ville jag hålla mig vid liv så var det mitt ansvar, ingen annans!

Första smällen åkte jag på en lånad 125a landsvägshoj, körde på tok för fort för miljön jag färdades i och hade för lite fantasi. Klart att det smäller, klart att bilen fick betala - klart att det var MITT fel!!!

Men, mina missgrepp gjordes bara inför smällen!
När det stod klart för mig att jag skulle smälla gjorde jag allt rätt, och har fortsatt göra det i varje jävla situation jag satt mig i sedan dess!

Sturskt? Jag har ohyggligt mycket empirisk forskning i bagaget inom just detta området... :D

Ni gör er själva dumma med det här paniksnacket!
Det finns ingen anledning till att just du skall ha huvudet under armen när du behöver det som mest!
Du är inte predestinerad till att flumma bort dom mest avgörande nanosekunderna i ditt liv! Gör något!! Styr in i det sista!

Hela den debatten om det vegetativa tillstånd alla anser att man tydligen skall hamna i när det blir allvar är i bästa fall trams, och i värsta fall en självuppfyllande profetia!

Jag häpnar över hur många hojåkare som aldrig kraschat, vurpat, lagt sig - vad du vill! För mig är det ofattbart att dom vågar köra i allmän trafik utan att veta hur skrovlig den släta asfalten verkligen är, hur rock-steady en "eftergivlig" belysningsstolpe är för en mjuk kropp och utan att förstå den livsavgörande skillnaden mellan buske och träd.
Och - ofattbart att dom törs köra i allmän trafik utan att veta hur dom verkligen reagerar i en skarp situation!

Det finnsfolk som beter sig som åsnor när det gäller - är det inte allas förbannade plikt att ta reda på vad man är för en individ...?

Och - dom som faktiskt har insett att dom har lätt att göra det där sista, viktiga handgreppet fel - men ändå fortsätter att åka hoj: hur tänker dom?

Åk kommunalt - det är säkrare för er själva, och roligare för oss andra!

På radion i veckan intervjuades chefen för något som jag uppfattade som "Stockholms Halkkörningsbanor" apropå ishalkan i landet.
Han hyllade förstås ESP, hade en del vettigt att säga om att det faktiskt krävs lite grundfriktion för att systemet skall fungera, men på en direkt fråga på vad man skall göra i en krissituation svarar han:
(citatet är inte ordgrant återgivet)
"Bromsa så mycket det går, låt ABS ta ner farten så mycket som möjligt innan smällen" och sedan, lakoniskt - i en bisats: "och sedan kan man försöka styra undan också"...

Gaaah!!!!

Ut och vurpa med er allihopa! Lär er hur ni fungerar och inse att det inte är så farlig, om man gör det på rätt sätt!

I den ursprungliga tråden om ABS på motorcykel vill jag minnas att vi var tre stycken som oberoende av varandra hävdade att det här med hjullåsning på MC inte är så himla farligt om man vet hur man skall hantera det!
Har ni varit ute och övar efter det? Hand upp, någon...? :D
Nähä, men sitta här och böla över hur paralyserad man blir, det går bra!?

Hampe
2009-12-31, 15:40
Eller, häng med ut på en av mina marksyningar i somras, så slipper ni riskera något själva:

Roadbook-körning i grupp på både grus och asfalt, fint väder, bra vägar.

Hittar jag ingen jag känner sedan tidigare(läs: litar på) så kör jag hellre själv - dels för att inte lockas in i någon annans tempo, dels för att inte driva andra ur deras tempo men även för att man navigerar bättre själv - det är så patetiskt när 5 stycken kör fel i klunga...

Längs en vansinnigt rolig transportstäcka på asfalt, (ABS på, alla ni Doorighters) smalt och kurvigt så händer det:

I en skymd karusellkurva med ovanligt rund och jämn radie, mer än 90 grader i knäck och smal som attan möter jag en Touareg.
Bred. Danskreggad. Precis m i t t i vägen. Han kör rolig og varlig, det gör sannerligen inte jag...
Själv har jag ett snyggt spår där mina hjul ligger ligger bara en decimeter från den gröna mossan som försöker äta sig in på asfalten så egentligen kunde det inte bli bättre.
Men, jag har ett nedlägg utav gods nåde!
När vi smäller så handlar det inte om att sätta ansiktet i hans A-stolpe, det är mer "fejset i fronten" om ni kan se bilden framför er?

Alltså - bättre att inte smälla i det läget...

Jag vinklar upp, vilket ger mig ett nytt, mer offroadorienterat spårval i denna asfaltsböj - jag kör av helt enkelt.
Men, inte rätt ut i bushen, utan jag lyckas balansera på skärningen ner mot diket just där kurvan rätar ut sig.
Dock kommer jag inte vidare - jag vill inte ner i den blöta bottendelen av diket där vad som helst kan dölja sig i vegetationen och
det tar mer tvärstopp än vad som är nyttigt.

Men, jag kommer inte upp på vägen heller!
Blött gräs, lutning som tilltar - no way att jag får upp cykeln på vägen igen, hel och hållen.

Tittar ni på bilden så ser ni ett räcke vid bron. Bron går över en liten bäck, men genomföringen är stensatt, kallmurad med skarpa kanter.
Ingen chans i världen att jag kan rulla på längs diket alltså och ta mig över helskinnad.

http://img197.imageshack.us/img197/82/sparu.th.jpg (http://img197.imageshack.us/i/sparu.jpg/)
klickbar

Jag minns att jag gör ett eller rent av två "sistaförsök" att nå vägen igen - något jag borde låtit bli eftersom räddningssträckan krymper snabbt.

Så, det tunga beslutet: att lägga ner - att bromsa omkull i diket med hjälp av bakbromsen. Jag drog mig lite för länge denna gång eftersom jag har en massa skör plast på hojen som är svår att få tag på till en så gammal maskin. Bakdäcket låser och kasar ner mot botten av diket, och som en reaktion så söker sig framdäcket upp mot asfalten igen.
Jag gör mig klar att lämna hojen, men håller kvar foten på bromsen lite till för att "sätta" cykeln ordentligt.

Eftersom framdäcket sökt sig upp mot platten så börjar ramrören under motorn att ta tag i marken, och när dom börjar hyvla upp grässvålen och fösa materialet framför sig så bromsar det upp så bra att jag får rycka åt mig vänsterbenet och låta den levande kraften i mig dra mig vidare längs dikeskanten. Några kullerbyttor vart det för min egen del innan jag stod still, men det var också allt. Några repor i lacken på kåpan kanske fanns där innan, eller inte - men ingen trasig plast. Och det är ju huvudsaken... :D

http://img31.imageshack.us/img31/8518/stopp.th.jpg (http://img31.imageshack.us/i/stopp.jpg/)

Hastighet när jag såg bilen: knappast 100, men mer än 80. 90?

Tid från första ögonkontakt med bilen till att jag själv stod stilla och vände mig om för att kolla hojen: 3 sekunder. MAX!
Kanske bara 2 sekunder, men det verkar orimligt.
Det tog verkligen tvärstopp i gräset - kolla mängden material som stoppat färden!
Avstånd från första hjullåsning på bakhjulet till det att hojen stannar: 12 meter.

Strax efter - när jag lyckats jaga iväg dansken som backade tillbaka och nu blockerade HELA vägen så kom några av dom andra åkarna.
När dom fått bilden klar för sig så undrade dom varför jag var så glad?

Ja, det kan man fråga sig...
Kört åt helvete för fort, igen - och tagit för stor risk, visst; men det har jag ju alltid gjort...
Nä, det är en märklig, krispigt fräsch känsla att gå igenom något sådant här: varje enskild tiondel av skeendet sitter etsat i minnet, och ännu en gång har man klarat av att göra rätt grejer i slutändan trots att det är en serie med felbeslut som lett fram till situationen i sig.
Det var länge sedan sist, men det funkade denna gången med.
Däremot sätter jag inte ett ruttet lingon på att det går vägen nästa gång, varje krasch är unik och bör undvikas så länge det bara går.
Men, man bör ha den erfarenheten i ryggsäcken, anser jag.
En bra vurpa gör dig till en bättre hojåkare, och kanske även till en bättre människa som ser färgerna klarare ett tag efteråt.
Mer ödmjuk, liksom. Ja, andra alltså - sådan skit biter inte på mig. :D

Grejen är att detta är en asfaltsolycka som "inte blev av" på grund av två anledningar:
A: jag fick inte panik
B: jag hade inte ABS

Hade jag fått panik hade inte ABS kunnat rädda mig, hade jag haft ABS hade det gått åt helvete ändå!

Vectura har undersökt olyckor där ABS kanske hjälper och lämnat dom där ABS stjälper därhän - och baserar sitt resultat på detta. Hilariuos!

Jag kan trötta ut er med ett antal andra vurpor bara i år där ABS inte hade hjälp ett smack - eller till och med bidragit till en värre utgång.

Jag kan tänka mig en hiskelig massa tillfällen - som inte ens var några "situationer" som hade kunna bli riktigt otrevliga med fördubblad bromssträcka på grus tack vare ABS.

Men, jag har inte ens varit i närheten av en situation där ABS skulle kunna ha hjälpt mig med något som jag inte gör bättre själv!
För att det skall krävas måste jag konsekvent och medvetet börja köra med snävare marginaler och mindre fantasi i trafikmiljöer där det finns zombies i bilar som kör på tvärs med mig.
Ändå vill Vägverket och SMC att det skall sitta ABS på min cykel!

Jag argumenterar FÖR ABS eftersom det är ett hjälpsystem när vi människor falerar. Jag har tyvärr uppnått erfarenheten att vi människor inte är felfria och att vi ibland kan behöva hjälp! Det är INTE samma sak som att jag inte vill kunna koppla bort dessa hjälpsystem. Jag inser mina begränsningar som människa bara! Något jag önskar alla kunde göra!

// Niklas

Och jag argumenterar mot fördumningen av MC-förare som pågår just nu!
Jag vill se fler alerta, skärpta och medvetna hojåkare ute på vägarna, inte fler bilister bakom ett styre.

Om det innebär att det defacto blir färre motorcyklar i trafik så må det vara hänt!
Alla passar inte på motorcykel, så enkelt är det - och att på falska grunder lansera ABS-bromsar på ALLA motorcyklar kommer inte att ge någon halvering av olyckorna. Det är en blindtarm som kommer att kosta tid, kraft och liv. Säkrare trafik genereras nämligen inifrån skallen, inte från en svart låda under sadeln!

Även jag har insett att människor inte är felfria.
Jag ser också att vissa kämpar med detta faktum och försöker att nå en slags högre grad av medvetande, samtidigt som andra lallar runt och inte bryr sig nämnvärt om sammanhangen.
Den senare gruppen behöver inte heller ABS på sin motorcykel - dom behöver en bil!

Hampe

Avarage
2009-12-31, 17:19
Till Hampe!

Ca. 240 000st. inregistrerade hojar 2009. Räknar vi högt att alla hojåkare har 2st. inreggade hojar blir det ca. 120 000st. så drygt 8000st. på SoS (heter det så?) är fortfarande inte fler än 6,6% (högt räknat). De som kör mest gata är fortfarande fler, sorry that´s life!

Du misstolkar mig med flit när du skriver att det är humbo jumbo att människor blir rädda/stressade ibland när de kör mc och råkar ut för oförutsedda händelser! ELLER så hör du till en oerhört liten grupp människor som helt saknar förmågan att reagera reflexmässigt vilket borde försatt dig i smått jobbiga situationer ibland. Som exemep, du borde vid ett flertal tillfällen i ditt långa liv fått skit i ögonen där vi andra hade hunnit blunda (reflexmässigt) för att för att förhindra det! ELLER så har du smått intill övermänskliga reaktioner för att hinna med!

Att uppleva rädsla/stress är INTE svart/vitt och innebär inte antingen helt avslappnad/kontrollerad ELLER helt paralyserad utan det är en gråzon mellan lätt stress/rädsla och ren skär dödsångest/råpanik (kalla det vad du vill).

Under dessa situationer, beroende på hur stressade vi blir, klarar vi inte av att bromsa perfekt hur mycket vi än skulle vilja. Fungerande ABS hjälper då till att förhindra vurpa PÅ GRUND AV felaktig bromsteknik! Kraschar vi ändå in i träd/räcken hjälper ju knappast varken ABS eller icke ABS.

Japp, det finns alltid en risk att folk förlitar sig på teknik som gör allt säkrare. Hur stor andel? Ingen aning, vet du?

Parallellt med dessa finns de som lär sig den nya tekniken och hur den på ett positivt sätt kan hjälpa till vid svåra situationer. OCH det finns dem som formligen hatar ABS och som kör ihjäl sig med dem så fort de ens hör bokstavskombinationen, eller???

Mycket svart & vitt här Hampe, eller hur? Svart-vita världen stämmer dock sällan med verkligheten och om du läser vad jag skriver lite nogrannare så märker du att jag inte saliggör ABS ELLER vill ha ABS som inte går att stänga av. Om du anser enda möjliga tekniksa lösningen för ett ABS-system på mc som startar ideligen trotts att man som förare stänga av det må stå för digt och din tekniska fantasi. I min värld kan man välja olika sätt för ett elektroniskt styrt system att fungera på!

Jag har inget mer att tillföra i debatten kring ABS och jag är övertygad om att majoriteten av läsarna av denna tråden förstår hur jag menar vare sig de sympatiserar med min ståndpunkt gällande ABS (som är hösgt personlig) eller ej!

Gott Nytt År!
// Niklas
P.S Tagga ner lite Hampe!!!

Hampe
2010-01-01, 10:41
Ja, jösses - den posten hade sannerligen tjänat på att vila över natten och läsas en gång till innan den gick upp!

Jag skyller på tidsbrist!
Låter kanske lite knäppt för så mycket text, men nyårsgästerna var på ingång (yes, jag har ett liv) och jag ville få undan svaret och ägna mig åt annat.

'

Nej, fan - jag skyller inte på något!
Jag har irriterat mig på den här frågan sedan i somras när debatten dog och alla bara liknöjt accepterade Vägverkets köpeutredning - eller rent av tyckte att kejsarens nya kläder var riktigt snygga...
Trösta er med att det kommer från hjärtat - kanske inte så överlagd post, men detta är något som upprör mig.

ABS? Nja, mer sättet man baxar igenom det på!

Strålkastaren är riktad mot podiet där presentatören kör sin PPS med dom "sensationella resultaten", och alla står tysta med gapande munnar.

Men, det som pågår i spotlighten är det minst läskiga just nu!
Mer intressant är att titta vad det står på packlårarna som roddarna håller på att bära fram till scenen inför nästa show...

Ser ni inte att det är ett paradigmskifte som regisseras?
En helt ny doktrin där vi inte längre skall tillåtas att göra det bästa av en situation, där "felbeteenden" som att leta luckor och styra undan skall arbetas bort och där ingen längre tillåts bromsa omkull kontrollerat - eftersom somliga inte törs, och andra inte ens vet hur man gör.

Nej, vi skall lära oss att bromsa ner hastigheten, sitta kvar på hojen och "ta smällen". Tvi vale!

När tillräckligt många ser detta som "naturligt" kan man börja blåsa på med ytterligare "system"; Airbag finns redan i liten skala, men kan nog få sitt genombrott när en ny undersökning säger att man kan reducera skadeutfallet med ytterligare 50% för dom som är:

A: Vårdslösa nog att köra så det smäller
B: Dumma nog att acceptera smällen som oundviklig.

...och därpå är det självklart att airbagen kommer att få bättre verkan om föraren sitter bältad - sådana försök görs för övrigt redan.

Nu saknas bara dom små söta stödhjulen som fälls ut när föraren börjar vingla, så är trafiksäkerhetsfolket nöjda: nu har dom skapat något dom förstår sig på, och dom känner sig trygga när dom har lyckats tvinga in oss hojåkare mellan dom mentala vajerräckena.

Och - spelar det egentligen mig någon roll?
Nä, egentligen inte:
Om tre decennier är jag 80 år. Nog tusan skall man kunna köpa den sista analogt bromsade Adventure R som tillverkas några år från nu och få den att hålla 20 år? Trots att det är en KTM...? :p

Fint avslut i så fall - första hojen 1975 var också en KTM!
Då kan jag sitta på ålderdomshemmet och gagga om att jag "redan på 00-talet sade att" bla bla bla... och understryka mina argument med ett "brapp-braapp" från Akrapovicarna!

Men, jag tycker synd om dom efterkommande som avskiljs från den sunda direktkoppling mellan aktion <-> reaktion som en riktig hoj erbjuder.

Jag kan liksom bara peka ut vilket håll tåget kommer från - alldeles för många av er verkar vilja stå kvar på rälsen...

God fortsättning på det nya året, allihopa!
Nu skall jag ut i det underbara vintervädret och testa lite nya kläder.
Odubbat! Med isfläckar!! Utan ABS!!! :D

Hampe

@ Avarage
Ursäkta mig - jag quotar dig och fäktas järnet mot allt dumt jag hört i det senaste halvåret. Tyvärr får du klä skott för sådant som du inte förtjänar när jag svingar besinningslöst.
Självklart har jag inget emot dig personligen - du är en av de vettigaste här inne!

@ VS
Nä, bilar med ABS får sannerligen ingen premiereduktion - eftersom det inte bidrar till säkrare trafik! :D
Ämnet, i sista stund - Häpp!

UglyJazz
2010-01-01, 15:05
Det är inte så ofta jag reagerar, men jag känner ju rent instinktivt att jag måste buga mig å det allra ödmjukaste inför HAMPE och hans övergudomliga förmåga att framföra en mc, och hoppas att åtminstone en liten bråkdels fraktion av en gnutta av hans nästintill Gudomliga körskicklighet och även annan tillgänglig, överbliven skicklighet ska regna ned på lilla mig.

Då skulle ju jag som bara kör mellan 10-12 000 mil, varav en tredjedel på mc, om året kunna känna att jag kunde utvecklas dramatiskt som fordonsförare.

Nej, allvarligt, Hampe, tänk lite grann på hur du söker attackera dina medmänniskor. Du skulle kunna vinna en hel del med lite ödmjukhet och smidighet.
Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt, men ta och lugna ner dig lite...

Det finns andra människor, sådana som inte åker mc, som gärna använder din egen retorik mot dig.
Så: Växla ned och sakta in och njut av det nya året... Du också...

Om jag åker offroad? JA, jag åker touring, enduro och sidvagn också...

Efoo
2010-01-01, 17:23
Borde finnas en offroadtråd om ABS:ens vara eller inte vara. De flest som är emot ABS är de som åker offroad, har all förståelse för det. Men jag tror att många skulle vara hjälpt av ABS. Min förhoppning är ju att ingen ska behöva använda den om det finns på er mc. Men finns den och sklle vara till hjälp en gång så vill man säkert inte vara utan ABS senare. Är nog en omöjlighet att alla ska tycka lika om en sak, hur många skulle vilja ha automat på sin mc? Många skulle nog också tycka att det var livsfarligt beroende på hur man kör och vart man kör.

God fortsättning på er alla!

Ghost79
2010-01-01, 21:17
Ja du Hampe.

Man får tycka som man vill. En motorcykel som INTE låser hjulen när man bromsar på grus, vått underlag eller helt enkelt bromsar för hårt så att hjulet låser sig, är en motrcykel jag vill ha iaf.
Det ger mig en utökad säkerhet när jag åker hoj och gör att jag kan slappna av mera och njuta av färden.

Jag åker en sporthoj med C-ABS ( kombi bromsar och ABS system ) och kör till 99% på landsväg och motorväg.

Gott nytt år !

BMW R90s
2010-01-01, 23:11
Bäste Hampe,
Så du menar att man skulle köra med mindre marinaler föra att man har
ABS mm?
Jag har det både på bil och mc och har inte förändrat mitt sätt att
framföra fordon på vägen.
ABS är bra när reptilhjärnan tar över. ang din krasch så är
den väl ett utfall av bondtur:p

Marie
2010-01-02, 02:56
Bäste Hampe,
ABS mm?
ABS är bra när reptilhjärnan tar över. ang din krasch så är
den väl ett utfall av bondtur:p

Och jag hävdar liksom Hampe att det där reptilhjärneresonemanget är rena nyset. Jag har kraschat med mc två gånger, och med bil fyra gånger. Vid alla tillfällena fortsatte jag att aktivt köra fordonet tills antingen fordonet stod stilla eller jag och fordonet skildes år...
Jag är inte heller någon vän av vare sig ABS eller av att inhägna vägarna med räcken. Jag har i det senare fallet räddat situationen genom att avsiktligt köra ut i spenaten i stället för att i ett fall fronta, ett annat fall klippa en älg. Den möjligheten verkar man vilja ta ifrån mig.

Och vad gäller ABS så var jag på Volvos halkbana i Olofström en gång på 90-talet med bilkåren. Där körde jag en S90 med urkopplingsbar ABS, de flesta körde V70. Jag körde undanmanöverprovet (bromsa/väja) med högre ingångshastighet än någon annan med inkopplad ABS. MEN jag körde samma prov också utan ABS med ytterligare tre km/h högre ingångshastighet.
Alla påstod att det var helt omöjligt och rena lyckträffen. Jag fick lyckligtvis göra om det. Ytterligare två körningar med samma ingångshastighet gick lika bra. Sen var det väldigt tyst. I synnerhet från Volvofolkets sida.

Frånsett på grus gör ABS ingen större skada enligt min uppfattning, MEN jag vill vara den som kör mitt fordon, och inte ha en dator som leker storebror mellan mig och de faktiska bromsarna. En grundförutsättning när man kör et fordon är tilliten. Tilliten att fordonet gör exakt det jag beordrar med reglagen, och inte på eget bevåg sätter sig över mina bedömningar. Skall jag ha ansvaret, vilket jag i alla lägen har i trafiken, så måste jag också veta att mina order inte kontramanderas av "världens snabbaste idiot" vilket är min benämning på en dator.
Går det "åt Lurås" så skall det bero på mig och mina manövrer och inte på att fordonet hittade på egna hyss och trodde sig veta bättre.

Nåja, jag är liksom Hampe såpass gammal att jag rimligen kan hålla liv i en ABS-lös hoj så länge som jag behöver. Vad gäller bil så har jag förlikat mig med att trots allt ha fanskapet för där är ändå skadeverkan mycket mindre. Men där skall jag försöka hålla mig ESP-fri så länge jag kör, för där går definitivt gränsen. Jag vet inte hur många gånger jag räddat situationer med hjälp av att avsiktligt driva ut bakvagnen och åka på sladd. Vilket också kräver bakhjulsdrift, en framdrivningsform som i detta fördumningens tidevarv är direkt utrotningshotad.
:mad:

Efoo
2010-01-02, 11:38
Och jag hävdar liksom Hampe att det där reptilhjärneresonemanget är rena nyset. Jag har kraschat med mc två gånger, och med bil fyra gånger. Vid alla tillfällena fortsatte jag att aktivt köra fordonet tills antingen fordonet stod stilla eller jag och fordonet skildes år...
Jag är inte heller någon vän av vare sig ABS eller av att inhägna vägarna med räcken. Jag har i det senare fallet räddat situationen genom att avsiktligt köra ut i spenaten i stället för att i ett fall fronta, ett annat fall klippa en älg. Den möjligheten verkar man vilja ta ifrån mig.

Och vad gäller ABS så var jag på Volvos halkbana i Olofström en gång på 90-talet med bilkåren. Där körde jag en S90 med urkopplingsbar ABS, de flesta körde V70. Jag körde undanmanöverprovet (bromsa/väja) med högre ingångshastighet än någon annan med inkopplad ABS. MEN jag körde samma prov också utan ABS med ytterligare tre km/h högre ingångshastighet.
Alla påstod att det var helt omöjligt och rena lyckträffen. Jag fick lyckligtvis göra om det. Ytterligare två körningar med samma ingångshastighet gick lika bra. Sen var det väldigt tyst. I synnerhet från Volvofolkets sida.

Frånsett på grus gör ABS ingen större skada enligt min uppfattning, MEN jag vill vara den som kör mitt fordon, och inte ha en dator som leker storebror mellan mig och de faktiska bromsarna. En grundförutsättning när man kör et fordon är tilliten. Tilliten att fordonet gör exakt det jag beordrar med reglagen, och inte på eget bevåg sätter sig över mina bedömningar. Skall jag ha ansvaret, vilket jag i alla lägen har i trafiken, så måste jag också veta att mina order inte kontramanderas av "världens snabbaste idiot" vilket är min benämning på en dator.
Går det "åt Lurås" så skall det bero på mig och mina manövrer och inte på att fordonet hittade på egna hyss och trodde sig veta bättre.

Nåja, jag är liksom Hampe såpass gammal att jag rimligen kan hålla liv i en ABS-lös hoj så länge som jag behöver. Vad gäller bil så har jag förlikat mig med att trots allt ha fanskapet för där är ändå skadeverkan mycket mindre. Men där skall jag försöka hålla mig ESP-fri så länge jag kör, för där går definitivt gränsen. Jag vet inte hur många gånger jag räddat situationer med hjälp av att avsiktligt driva ut bakvagnen och åka på sladd. Vilket också kräver bakhjulsdrift, en framdrivningsform som i detta fördumningens tidevarv är direkt utrotningshotad.
:mad:

Det har ju hänt en del med utvecklingen sedan 90-talet...
Man kan ju inte bygga utan ABS bara för att 1 på 1000 lyckas med den körningen som du gjorde. Det är ju de andra som tydligen inte är lika bra på att köra bil/mc som dig man måste ha i åtanke när man bygger. ABS är ju till för att rädda liv, glöm inte det!

Ghost79
2010-01-02, 14:11
Det har ju hänt en del med utvecklingen sedan 90-talet...
Man kan ju inte bygga utan ABS bara för att 1 på 1000 lyckas med den körningen som du gjorde. Det är ju de andra som tydligen inte är lika bra på att köra bil/mc som dig man måste ha i åtanke när man bygger. ABS är ju till för att rädda liv, glöm inte det!

Här tycker jag en viktig detalj kommer fram.
Det är ju faktiskt en superminoritet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen. ABS är till för mängden, helt klart.

Chopperbyggarn
2010-01-02, 15:01
Här tycker jag en viktig detalj kommer fram.
Det är ju faktiskt en superminoritet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen. ABS är till för mängden, helt klart.

Sant att det är en superminoritetet som är experter på att hantera hojen i ALLA lägen..ÄVEN MED ABS...så det tveklöst säkraste är att vi slutar att köra hoj helt o hållet....

Anders.J

Efoo
2010-01-02, 15:25
Vi lever i 2000-talet, kanske dax för lite utveckling på mc sidan också. Vi som tar körkort nu får lära oss med ABS. Tror med all sannolikhet att det var samma motstånd mot ABS på bil när det kom. Jag har bara possitiva upplevelser av ABS:en, Har tyvärr blivit tvungen att använda den några gånger (sommar och vinter). Men åter till ämnet ska det vara en reducerad självrisk eller inte?

Chopperbyggarn
2010-01-02, 15:42
Vi lever i 2000-talet, kanske dax för lite utveckling på mc sidan också. Vi som tar körkort nu får lära oss med ABS. Tror med all sannolikhet att det var samma motstånd mot ABS på bil när det kom. Jag har bara possitiva upplevelser av ABS:en, Har tyvärr blivit tvungen att använda den några gånger (sommar och vinter). Men åter till ämnet ska det vara en reducerad självrisk eller inte?

ABS eller inte..jag bryr mig inte så länge ingen lag tvingar mig att ha det på mina motorcyklar!

Angående försäkringar så är det väl försäkringsbolagens sak att bedömma om ABS hojar/förare är lönsammare kunder än ej ABS hojar/förare.
Sedan är det SMC´s o andra intresseorganisationers /Individers sak att kritiskt granska försäkringsbolagen.

Anders.J

bubbas
2010-01-02, 16:12
ABS eller inte..jag bryr mig inte så länge ingen lag tvingar mig att ha det på mina motorcyklar!

Angående försäkringar så är det väl försäkringsbolagens sak att bedömma om ABS hojar/förare är lönsammare kunder än ej ABS hojar/förare.
Sedan är det SMC´s o andra intresseorganisationers /Individers sak att kritiskt granska försäkringsbolagen.

Anders.J

Du behöver inte oroa dig för att du ska bli tvungen att eftermontera ABS. I stället blir det väl så att i takt med att flottan föryngras så kommer ABS bli vanligare. BMW har ABS som standard på i princip samtliga modeller. Kawasaki importerar enbart ABS-modeller. Det dröjer inte länge förrän samtliga fabrikat har ABS som standard, just som det blev med bilarna.

Efter detta kommer antispinn-system att bli standard, precis som att slirkoppling blivit standard på supersporthojarna.

Chopperbyggarn
2010-01-02, 16:41
Du behöver inte oroa dig för att du ska bli tvungen att eftermontera ABS. I stället blir det väl så att i takt med att flottan föryngras så kommer ABS bli vanligare. BMW har ABS som standard på i princip samtliga modeller. Kawasaki importerar enbart ABS-modeller. Det dröjer inte länge förrän samtliga fabrikat har ABS som standard, just som det blev med bilarna.

Efter detta kommer antispinn-system att bli standard, precis som att slirkoppling blivit standard på supersporthojarna.

Krav på eftermontering lär väl knappast bli aktuell. Många av oss som bygger/bygger om (Amatörbyggt/Ombyggt) gillar den gamla enkla nakna tekniken och bygger därefter och det tror jag att många med mig vill kunna göra även i framtiden...den sista "Old School" hojen är inte byggd än!

Anders.j

bubbas
2010-01-02, 17:35
Krav på eftermontering lär väl knappast bli aktuell. Många av oss som bygger/bygger om (Amatörbyggt/Ombyggt) gillar den gamla enkla nakna tekniken och bygger därefter och det tror jag att många med mig vill kunna göra även i framtiden...den sista "Old School" hojen är inte byggd än!

Anders.j

Hej Anders,

När det gäller amatörbyggen och ombyggnationer varken tror eller vill jag att det blir krav på ABS. Men att marknaden succesivt kommer att bli alltmer ABS-homogen. Tendensen är klar och jag vill nog även drista mig till att de idag värsta ABS-motståndarna kommar att ta till sig tekniken och och uppleva fördelen med tekniska hjälpmedel som inte lägger sig i och stör mc-upplevelsen i sig.

Vi ska inte glömma att i mången olycka, inte endast inom trafikområdet, så är den mänskliga faktorn icke obetydlig.

990 Adventure
2010-01-02, 20:27
Med risk för att hampe skriver en hel bok som svar på detta så återkommer jag i ämnet trots att jag sagt att det är slut disskuterat för min del,men är det inte så att det redan idag är skillnader i premie beroende på modeller,ex så har ju BMW en del riktigt kvicka maskiner som spöar det mesta i antal hästar som ändå inte kostar skjortan att försäkra pga dom inte är innblandade i så mycket olyckor,säg nu inte att det beror på att dom inte är så representerade för då skulle en MV Agusta inte kosta massor (eller duccarna) och om då ABS kan minska olyckorna så kommer det väl alla till gagn då inte premierna rusar i höjden till nivåer som är orimliga.
Ex är ju faktiskt allroad o offroad hojarna som inte kostar massor pga att dom inte är inblandade i så mycket allvarliga olyckor,för inte kan väl alla hantera en mc på det viset som har beskrivets tidigare så något beror det väl på.
;)

bubbas
2010-01-03, 00:10
Det skulle varit kul att se ABS-hatarna bromsa järnet med en 1098, ffa på underlag med varierande friktion. Jag kan av egen erfarenhet säga att det är effekt i de bromsarna. I o f så är de radialmonterade och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.

God fortsättning!

Triumph int
2010-01-03, 09:33
Vilka historier man får läsa här och de kommer
alltid fram då det gäller körskicklighet.

Jag minns min tonårstid med historier om mopeder
som nästan kunde flyga och som hade kört skjortan
av mc-polisen.

Hampe
2010-01-03, 16:08
Tebax igen, go o glad!

Men, hörrni - var har ni fått det här ifrån?

Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt

...och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.

Bubbas har jag redan frågat en gång tidigare - det blir lite larvigt när ni pinnar påståenden på mig som jag aldrig har sagt.

Förklara, utveckla - eller ta tillbaka, tack så mycket.

LC4ever
2010-01-04, 11:21

Anders.J

Precis vad denna tråd handlar om!!!!
Ingen skall tvingas till det ena eller det andra, utan att reglera försäkringspremien utefter hojjen, dvs om den är utrustad med ABS eller inte.

Vill man inte ha ABS, upp till dig, men då betalar man för det i form av högre premie.

Tycker man att ABS tillför en högre säkerhet (vilket jag personligen anser) så blir man premierad med lägre försäkringspremie.

Jag tycker mycket väl att försäkringsbolagen kan göra dessa regleringar.

honda cbf 500
2010-01-04, 11:47
Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man har en annan åsikt än andra människor.

// Amir

Ingen skall tvingas till det ena eller det andra, utan att reglera försäkringspremien utefter hojjen, dvs om den är utrustad med ABS eller inte.

Vill man inte ha ABS, upp till dig, men då betalar man för det i form av högre premie.

Tycker man att ABS tillför en högre säkerhet (vilket jag personligen anser) så blir man premierad med lägre försäkringspremie.

LC4ever
2010-01-04, 15:15
Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man har en annan åsikt än andra människor.

// Amir

Och man betalar samma premie för en R1/GSXR som en Guldvinge eller HD?

honda cbf 500
2010-01-04, 15:26
Det är upp till var och en att köpa den cykel som man vill ha men man ska inte behöva bli tvingad till att köpa en hoj med en viss teknik tycker jag iaf.

// Amir

Och man betalar samma premie för en R1/GSXR som en Guldvinge eller HD?

bubbas
2010-01-04, 17:59
Det är upp till var och en att köpa den cykel som man vill ha men man ska inte behöva bli tvingad till att köpa en hoj med en viss teknik tycker jag iaf.

// Amir

Än så länge är det ju möjligt, förutsatt att vi pratar nya cyklar. Så småningom kommer i princip samtliga nya cyklar att standardutrustas med ABS. Att som BMW, vilka har haft ABS i std-utrustningen länge, kommer även Kawasaki att enbart importera ABS-versioner. Visst kan man privatimportera mc utan ABS men då kommar man inte i åtnjutande av märkesförsäkring etc.
Eftersom F-bolagen inte har individuella försäkringsvillkor, så får man då acceptera läget.
Om det sen kan kallas premiereducering eller ej blir ju semantik. Man kan ju se det omvänt med.

Hampe
2010-01-05, 07:51

Precis!
Dom inte bara kan, utan till och med SKALL göra det - basera premie på risk, och skadeutfall.

Försäkringsbolag är duktiga på sådant - det är typ det dom lever på!
Så varför sker det ingen halvering av premien?
Det kanske inte räcker att Tingvall säger att det är så...?
En undersökning kanske inte är nog för att revidera premiesystemet?
Man kanske rent av vill se det hända innan man börjar ge bort pengar gratis...?

Men först skall vi reda ut en annan sak - nu när Bubbas fortsätter att ducka:

Tebax igen, go o glad!

Men, hörrni - var har ni fått det här ifrån?

Du kan inte styra det autonoma nervsystemet, men jag har förstått att du vill tro att det är möjligt

...och även en sådan sak är väl för nytt för härskarna över trumbroms och autonoma nervsystemet.

Om ni tar det här som en intäkt på att jag tror man kan träna det autonoma nervsystemet:

Det är samma visa varje år - en massa kids med neonljus, också jag.
Jag är den ende över trettio, och den ende med tjänstebil.
Nya kids varje år, och samma förvåning över att en gubbe ger sig in på deras turf och leker av sig lite.

Men, jag ser det inte som att leka! Det är faktiskt min förbannade plikt som bilförare att göra mig klar för dom nya förutsättningarna som gäller för vintern!
Skrubba av placken från sidvärtsglanden i hjärnan, städa upp i nervbanorna och göra plats för nya intryck.

så kan jag avslöja en hemlis bara för er: det var ett skämt!
Jag gör så ibland när jag till och med själv tröttnar på all min text; spränger in ett litet skämt för att hålla er och mig själv vaken.
Jag skall sluta med det, jag ser att det finns andra som är så mycket roligare än jag själv...
Jag tror inte på allvar att man kan "städa upp i nervbanorna", och om tror att det är en efterkonstruktion så kan ni börja leta efter "sidvärtsglanden". Jag skulle börja i trakten av binjuren - leta efter en bi-binjure så får vi se vad ni hittar...:p

Däremot tror jag på att övning ger färdighet! Jag tror att människan kan bli bättre på i stort sätt allt det han eller hon sätter sig i sinnet att lära sig.
Om det är tillräckligt viktigt för en - som typ att överleva eller så...

Nej, allvarligt, Hampe, tänk lite grann på hur du söker attackera dina medmänniskor. Du skulle kunna vinna en hel del med lite ödmjukhet och smidighet.

No shit, Sherlock?
Jag vet att jag retar gallfeber på folk just nu, och jag måste tyvärr fortsätta med det för att tränga genom dimmorna i era skallar.
Problemet med er som just nu diskuterar trafiksäkerhet i denna tråden är att alltför många av er vet för lite kring vad ni pratar om!
Har jag er uppmärksamhet nu...?

Bäste Hampe,
ABS mm?

Så bra för dig!
Undersökning efter undersökning, från olika hörn av världen visar att nettonyttan av ABS-bromsar på bil är nere på noll!

NTF gissar 10%
http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp?RecID=25926 utan att berätta vad dom baserar det på,

men refererar på annan plats till svenska, tyska och amerikanska undersökningar som säger att trafiksäkerhetsvärdet av ABS på bil är lika med 0.
http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8

NTFs nättidning hjälper dessutom omedvetet till att sänka ABS ytterligare:

http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?display=print&RecID=22324 NTF Nättidning

Ny teknik och nya förkortningar
Som konsument har vi precis lärt oss att ABS hjälper oss bromsa på ett säkrare sätt men det finns redan studier som höjer ett varningens finger. Trots att bromsträckan blir kortare med ABS-bromsar så kompenserar förare inte farten tillräckligt när de sätts i en bil med sämre bromsförmåga. Risken finns att dessa system skapar en övertro på det egna fordonet möjligheter att undvika en olycka

"Hjälper oss att bromsa på ett säkrare sätt" Ha!
Om man "glömmer av" att ursprunget till systemet var att ge föraren en möjlighet att styra sig ur situationer under bibehållen bromsning så är det inte så underligt att det går åt helvete med ABS...

På whiplashinfo.se

http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41

går Vägverket nästan i spinn när dom skall hissa ESP som nu skall bli det som ABS aldrig blev:

- Vi är förvånade och glada över den stora effekten av antisladdsystem. Antilåssystem för bromsar, ABS, har aldrig visat sig ha någon avgörande nytta, och därför hade vi låga förväntningar även på ESP. Därför är vi synnerligen glada att få lägga till ännu ett verksamt tekniskt system till några tidigare effektiva system vilka främst gällt krocksäkerhet, säger Anders Lie, fordonssäkerhetsansvarig på Vägverkets huvudkontor

Att ABS på bil inte bidrar till ökad trafiksäkerhet är en snart 10 år gammal sanning. Ändå kommuniceras den inte!
Ändå tror ni - som borde veta bättre, och dom flesta andra med er att ABS i bilar är en säkerhetsfaktor! Dream on!
Det enda vi har åstadkommit under 25 års ABS-användande är att vi minskat förståelsen för sammanhang och vilka krafter vi sätter i rörelse.
Tänk er att vi skulle plocka bort ABS-funktionen på alla bilar over-night: kan ni se resultatet framför er? Kan ni se tidningsrubrikerna?
Folk skulle dö som flugor - inte för att ABS är ett säkerhetshöjande system, utan för att vi vant oss vid att inte längre ta exekutivt ansvar för vår framfärd.
Det skulle ta lååång tid att komma tillbaka till den sunda körskicklighet vi hade 1985, med respekt för naturlagarna, medtrafikanter och oss själva.
ABS gör oss till - om inte sämre bilförare så åtminstone till bilförare med sämre förståelse för vår roll i trafiken.
Detta delvis tack vare obefintlig eller rent av felaktig information kring hjälpsystemen som byggs upp kring oss.

Om ni ivrar efter ABS på era motorcyklar under vanföreställningen att ABS på bilar minskar olyckor så är det hög tid att tänka om!

Men, säger Tingvall - "ABS på motorcyklar skall inte jämföras med ABS på bilar" (För att det inte hjälper...?)
"ABS på motorcyklar skall jämföras med ESP på bilar!" (För att där kan man fortfarande spåra en kvardröjande nettoeffekt...?)

Få se nu - hur ser det logiska resonemanget ut där...?

"ESP gör att SUVar inte välter så lätt, och med ABS på en motorcykel så välter inte den heller lika lätt - alltså är ABS på en motorcykel nästan som ESP...?"

Well well - med lite ytterligare sensorer och vinkelindikatorer kommer ABS på MC att närma sig ESP på bil - försök pågår redan inom MotoGP: för att sänka varvtider ytterligare...
Är det snabbare hojar vi saknar på Bulten för att säkerheten skall kunna höjas?

Skall vi fortsätta diskutera trafiksäkerhet och hjälpsystem så är det bra om ni åtminstone har baskunskaper.
Läs VTIs rapport 647 som är utgiven 2009

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415%20VTI%20647_tekniska%20st%C3%B6dsystem.pdf

eller läs åtminstone referatet så får vi se om ni lika blint som tidigare är beredda att hänga upp ryggskyddet på ABS-spiken... (OBS: Metafor - skall ej tolkas bokstavligt)

Notera gärna att 35% av dem som saknar ESP på sina bilar tror att dom har det, och är beredda att skära i sina marginaler tack vare ett "hjälpsystem" dom inte förfogar över...

Kanske är det detta försäkringsbolagen har på känn när dom inte ger er en 50%ig kick-back på er premie, folks...?

Hampe

Triumph int
2010-01-05, 10:18
Att vi kör fortare nu än förr har med bilen/mc att göra,
inte med bromsarna.

Jag vet inte om du har kört så många 70- 80-tals hojar
men om du gör det så tror jag att du fattar.

Bilar och mc är så mycket bättre nu på allt så därför kan
även en nybörjare åka fort.

Om du har bromsat riktigt hårt från ca 130 km/h med
en gammal bil där bromsarna tar olika då får du en
nära döden upplevelse.

För er som inte har provat så brukar bilen vrida sig,
så när du släpper bromsen lite för att inte åka på
tvären då får du en retursladd.

Bilarna och säkerheten har blivit bättre men skadorna
har blivit värre det beror på att farten på vägarna har ökat.

Hampe
2010-01-05, 11:01
Bilarna och säkerheten har blivit bättre men skadorna
har blivit värre det beror på att farten på vägarna har ökat.

...men just 2009 råkade bli all-time low på trafikskador, om vi nu skall sätta lite perspektiv på det vi talar om.

Man anger "Lågkonjunktur, vajervägar och automatisk hastighetsövervakning" som huvudanledning till de minskade olyckorna.

Hampe

Avarage
2010-01-05, 11:11
...men just 2009 råkade bli all-time low på trafikskador, om vi nu skall sätta lite perspektiv på det vi talar om.

Man anger "Lågkonjunktur, vajervägar och automatisk hastighetsövervakning" som huvudanledning till de minskade olyckorna.

Hampe

Påverkar antalet trafikanter och antal körda km olycksstatistiken?

Ghost79
2010-01-05, 11:13
Påverkar antalet trafikanter och antal körda km olycksstatistiken?

Garanterat

Avarage
2010-01-05, 11:27
Garanterat

Frågan var retorisk och som svar på Hampes inlägg om reducering i antal skadade/dödade! ;) Sedan finns självklart en mängd andra faktorer som inverkar men skall vi gå till botten med analys av olycksstatistiken krävs onödigt mycket arbete/engagemang varför jag personligen hoppar den tråden!

wildstaren
2010-01-05, 12:46
De är väl förmodligen förståndet som avgör ifall du får välja mellan abs eller
inte,samt ålder.Yngre ungdom utesluter säkerheten först har jag en känsla
av

Marie
2010-01-05, 14:59
Yngre ungdom utesluter säkerheten först har jag en känsla
av

Tackar för komplimangen!:)

Men jag är faktiskt 53.....

Chopperbyggarn
2010-01-05, 15:42
Precis!
Dom inte bara kan, utan till och med SKALL göra det - basera premie på risk, och skadeutfall.

Försäkringsbolag är duktiga på sådant - det är typ det dom lever på!
Så varför sker det ingen halvering av premien?
Det kanske inte räcker att Tingvall säger att det är så...?
En undersökning kanske inte är nog för att revidera premiesystemet?
Man kanske rent av vill se det hända innan man börjar ge bort pengar gratis...?

Men först skall vi reda ut en annan sak - nu när Bubbas fortsätter att ducka:

Om ni tar det här som en intäkt på att jag tror man kan träna det autonoma nervsystemet:

så kan jag avslöja en hemlis bara för er: det var ett skämt!
Jag gör så ibland när jag till och med själv tröttnar på all min text; spränger in ett litet skämt för att hålla er och mig själv vaken.
Jag skall sluta med det, jag ser att det finns andra som är så mycket roligare än jag själv...
Jag tror inte på allvar att man kan "städa upp i nervbanorna", och om tror att det är en efterkonstruktion så kan ni börja leta efter "sidvärtsglanden". Jag skulle börja i trakten av binjuren - leta efter en bi-binjure så får vi se vad ni hittar...:p

Däremot tror jag på att övning ger färdighet! Jag tror att människan kan bli bättre på i stort sätt allt det han eller hon sätter sig i sinnet att lära sig.
Om det är tillräckligt viktigt för en - som typ att överleva eller så...

No shit, Sherlock?
Jag vet att jag retar gallfeber på folk just nu, och jag måste tyvärr fortsätta med det för att tränga genom dimmorna i era skallar.
Problemet med er som just nu diskuterar trafiksäkerhet i denna tråden är att alltför många av er vet för lite kring vad ni pratar om!
Har jag er uppmärksamhet nu...?

Så bra för dig!
Undersökning efter undersökning, från olika hörn av världen visar att nettonyttan av ABS-bromsar på bil är nere på noll!

NTF gissar 10%
http://www.ntf.se/konsument/bilar/skyddssystem/default.asp?RecID=25926 utan att berätta vad dom baserar det på,

men refererar på annan plats till svenska, tyska och amerikanska undersökningar som säger att trafiksäkerhetsvärdet av ABS på bil är lika med 0.
http://www.ntf.se/konsument/fraga1134.asp?katid=8

NTFs nättidning hjälper dessutom omedvetet till att sänka ABS ytterligare:

http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?display=print&RecID=22324 NTF Nättidning

"Hjälper oss att bromsa på ett säkrare sätt" Ha!
Om man "glömmer av" att ursprunget till systemet var att ge föraren en möjlighet att styra sig ur situationer under bibehållen bromsning så är det inte så underligt att det går åt helvete med ABS...

På whiplashinfo.se

http://www.whiplashinfo.se/news-old/News_item.asp?NewsID=41

går Vägverket nästan i spinn när dom skall hissa ESP som nu skall bli det som ABS aldrig blev:

Att ABS på bil inte bidrar till ökad trafiksäkerhet är en snart 10 år gammal sanning. Ändå kommuniceras den inte!
Ändå tror ni - som borde veta bättre, och dom flesta andra med er att ABS i bilar är en säkerhetsfaktor! Dream on!
Det enda vi har åstadkommit under 25 års ABS-användande är att vi minskat förståelsen för sammanhang och vilka krafter vi sätter i rörelse.
Tänk er att vi skulle plocka bort ABS-funktionen på alla bilar over-night: kan ni se resultatet framför er? Kan ni se tidningsrubrikerna?
Folk skulle dö som flugor - inte för att ABS är ett säkerhetshöjande system, utan för att vi vant oss vid att inte längre ta exekutivt ansvar för vår framfärd.
Det skulle ta lååång tid att komma tillbaka till den sunda körskicklighet vi hade 1985, med respekt för naturlagarna, medtrafikanter och oss själva.
ABS gör oss till - om inte sämre bilförare så åtminstone till bilförare med sämre förståelse för vår roll i trafiken.
Detta delvis tack vare obefintlig eller rent av felaktig information kring hjälpsystemen som byggs upp kring oss.

Om ni ivrar efter ABS på era motorcyklar under vanföreställningen att ABS på bilar minskar olyckor så är det hög tid att tänka om!

Men, säger Tingvall - "ABS på motorcyklar skall inte jämföras med ABS på bilar" (För att det inte hjälper...?)
"ABS på motorcyklar skall jämföras med ESP på bilar!" (För att där kan man fortfarande spåra en kvardröjande nettoeffekt...?)

Få se nu - hur ser det logiska resonemanget ut där...?

Well well - med lite ytterligare sensorer och vinkelindikatorer kommer ABS på MC att närma sig ESP på bil - försök pågår redan inom MotoGP: för att sänka varvtider ytterligare...
Är det snabbare hojar vi saknar på Bulten för att säkerheten skall kunna höjas?

Skall vi fortsätta diskutera trafiksäkerhet och hjälpsystem så är det bra om ni åtminstone har baskunskaper.
Läs VTIs rapport 647 som är utgiven 2009

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Nyhetsarkiv/Vag/090415%20VTI%20647_tekniska%20st%C3%B6dsystem.pdf

eller läs åtminstone referatet så får vi se om ni lika blint som tidigare är beredda att hänga upp ryggskyddet på ABS-spiken... (OBS: Metafor - skall ej tolkas bokstavligt)

Notera gärna att 35% av dem som saknar ESP på sina bilar tror att dom har det, och är beredda att skära i sina marginaler tack vare ett "hjälpsystem" dom inte förfogar över...

Kanske är det detta försäkringsbolagen har på känn när dom inte ger er en 50%ig kick-back på er premie, folks...?

Hampe

Tänkvärt inlägg som är väl värt att granskas ordentligt innan ny teknik sväljs med hull och hår!

Anders.J

V Saarela
2010-01-05, 18:11
Imponerande engagemang i sak Hampe. Du får tumme upp av mig oavsett vad jag tycker i ämnet :)